Magnifieke Malloot elektrisch: Zoe en Capri.

Magnifieke malloot

Asfaltkampioen
Ik heb zitten twijfelen, maar besloten het toch te doen; een draad bijhouden over mijn eigen auto('s). Ik zal vooral schrijven over de Capri. Omdat het een redelijke onbekende auto is (en onbeminde, voor mijn gevoel althans), heb ik besloten om te gaan schrijven. Daarnaast kent een aantal mijn groeiende enthousiasme over auto's, wat ook bijdraagt als reden om te gaan schrijven. En ja, ik klets graag hèhè...

Wie is die malloot?!
Een magnifieke mafketel uit Groningen, maar hoe kwam ik daar en hoe begon het? Vanwege epilepsie (sinds mijn 18de gediagnostiseerd) heb ik pas op latere leeftijd mijn rijbewijs gehaald. Daarnaast was er ook weinig noodzaak om het te halen omdat we destijds in Zwolle woonde en ik kon daar prima met het OV naar het werk en veel op de fiets doen. Vakanties gingen met de vriendengroep en dan kon ik mij laten rijden haha.
Eenmaal in Groningen kwam vanwege ander werk meer noodzaak en heb ik mijn rijbewijs gehaald. Gelukkig was het inmiddels medisch toegestaan (al een tijd aanvalsvrij) en kochten we onze eerste auto; een Citroen Saxo. Overgenomen van een Citrofiel en met veel plezier in gereden. Vervolgens bezaten we meerdere keren een Ford Focus. Als tweede auto hebben we een tijdje een Opel Karl gereden (private lease) maar nadat dit contract was afgelopen besloten om met één auto verder te gaan. Mijn vriendin fietst naar haar werk en ik was de enige die een auto nodig had. We kregen twee prachtige meiden en vanwege hun sport en dergelijke groeide de noodzaak weer voor een tweede auto. Er kwam een Renault Zoe, die we thuis gingen laden met een eigen laadpaal. We hadden toch veel stroom over.
Ik heb op dit forum al veel geschreven (in een ander draadje) over de afweging die ik maakte wat de Focus betreft. Uiteindelijk is deze vervangen door een Ford Capri, mede omdat het rijden in de Zoe zo goed bevalt. En we nog steeds terugleveren.

Ik zal de komende tijd bijhouden hoe de auto bevalt, welke avonturen ik ermee beleef en soms zal ik ook de Zoe benoemen, anders is ze zo zielig! Ze mag al minder rijden, omdat de Capri ook prima korte ritjes kan maken. En je raadt het al... iedereen thuis kiest voor hem!

Hier alvast een paar plaatjes; ik wil nog mooiere foto's maken, ook voor de gebruikersreview die ik later zal schrijven wanneer er meer kilometers zijn gereden.

20260108-095603.jpg

De auto stond netjes klaar bij de dealer. Mijn vriendin miste een strik of een doek, maar ik vond dat geen probleem. Volle accu, dat had hij, dat vond ík belangrijk. En er was een bosje bloemen.

20260115-184455.jpg
Op de foto kan je het niet heel goed zien, maar er zitten lampen in de handgrepen. En de meest nutteloze optie die wél erg leuk is, de projectie van de naam op de grond. Kan je echt wel missen, maar het heeft ook wel wat!

20260113-071607.jpg
Bij gebrek aan meer foto's voor nu nog even een extra foto van die superleuke functie haha.

De Zoe heeft zo toch al veel mensen hun "elektro-doop" gegeven. (y) Ben benieuwd naar de ervaringen met de Capri maar als mede Zoe rijder uiteraard ook naar de Zoe. Hoeveel kilometers heeft die op de teller? Die van ons is inmiddels over de 212.000 km heen.

De Zoe heeft nog erg weinig meters gemaakt voor haar leeftijd. Iets van 51.000 km nu. We rijden zo'n 10.000 per jaar daarmee, allemaal korte ritjes en dat zijn er dus best veel! Ondanks dat het een basic uitvoering is, vind ik het een ideale auto om erbij te hebben. En we hadden dit najaar voor het eerst onderhoud en apk... hilarisch wat je dan betaalt, wanneer je dat vergelijkt met wat we gewend waren bij de Focus.

De Zoe treft de juiste mix van bijzonder en gewoon. Erg leuke auto.

De Capri is zeker in een kleurtje zoals deze een leuke auto. En volgens mij best wel goede deals op te sluiten (of de basis prijs is laag).

Leuk! En pluspunten voor de kleur!
Hij is langer dan de Explorer, toch? Waarom heb je de Capri verkozen boven de Explorer? Ben daar wel benieuwd naar.

Welke aandrijflijn heeft deze? 60kWh en 204pk of 77kWh en 286pk?

Mooie auto, gefeliciteerd. Bij ons in de straat staat soms een knalgele Capri, ook erg fraai (y)

Wij vonden overigens de Zoe ook echt geen slechte auto tijdens de proefrit. Het is dat we wat problemen hadden met het makkelijk omzetten van de zitpositie met de verschillende lengtes van de rijders hier in huis, anders was het echt een serieuze kandidaat geweest.

De naam 'Capri' verwijst nasr een jaren '70 model wat uiterlijk niet wordt waargemaakt. In combinatie met het feit dat ik een aantal jaren een 'echte' Capri heb gehad maakt dat het nooit mijn auto zal zijn. Buiten dat, veel plezier er mee.

De naam 'Capri' verwijst nasr een jaren '70 model wat uiterlijk niet wordt waargemaakt. In combinatie met het feit dat ik een aantal jaren een 'echte' Capri heb gehad maakt dat het nooit mijn auto zal zijn. Buiten dat, veel plezier er mee.
Ik lees dit vaker en snap vanuit Ford het hergebruik van de namen niet, maar ik kan mij er persoonlijk niet aan storen. Ik heb dan geen ervaring met de oorspronkelijke Capri, ik weet wel dat ik de verwijzing ook vergezocht vind. En ik vind de oorspronkelijke Capri veel meer charme hebben dan mijn eigen. Maar dat is ook niet de reden dat ik deze auto kocht. En naar mijn mening, het is maar een naam voor een auto. Ieder z'n ding!

Goed, tijd voor wat cijfertjes en uitleg wat de Capri betreft. Aan de Zoe zal ik ook eens een tekst wijden, maar eerst de rode rakker.

Waarom een Capri? Hieronder zal ik het wat uitgebreider beschrijven, maar Ford heeft met Ford Options een aantrekkelijke rente (0,99%) en hierdoor heb ik voor Ford gekozen. De Capri, omdat deze ruimer is dan de Explorer (dat zit achter de achteras, de overhang) en ik vind hem ook mooier. De Mach-E vind ik nog mooier, maar die kan maar weinig druk op de trekhaak aan. Nieuw was die ook te duur geworden, dan was het een occasion geworden. De Capri is ook de ruimste van het stel wanneer je kijkt naar de kofferbak.
Ik wilde het liefst een station en geen suf, maar kijkende naar onze wensen en de mogelijkheden (occasion of nieuw) was dit toch een goede optie. En bedacht ik mij, de ideale auto bestaat niet. En zo suf vind ik deze niet.

Het gaat om een Extended Range RWD. Dat betekent 77 kWh en 286 PK (210 kW), met een koppel van 545 Nm. En dat maakt dat hij ontzettend snel accelereert, in mijn ogen. 0-100 is 6,4 seconde. Heb je dat nodig? Nee, maar dat is wel prettig bij inhalen of invoegen. Minder was ook prima geweest voor het optrekken. Ter vergelijking, de Zoe doet het op papier in 13,2 seconde. Maar die is ook vlot bij een stoplicht. Omdat het met elektrisch rijden heel anders is dan met een handbak, gaat het optrekken sowieso al vlotter. Alleen waar je bij de Zoe vooral op lagere snelheden profijt hebt, is dit bij de Capri over de gehele range. Ik heb nog geen echte snelwegrit gemaakt, ben benieuwd hoe dat dan is. Maar tijdens de proefrit ervoer ik al dat het na 100 km/u nog niet klaar is.

Hij is al eerder geproduceerd, dus vanuit de voorraad besteld. Voordeel daarvan is dat ik niet lang hoefde te wachten en ik meer korting kreeg. De warmtepomp kwam er gratis bij en ik heb een elektrische trekhaak. En dus in het rood.
Ik vind de standaard gele kleur ook al vet, maar dat is geen metallic lak. En een dieprode kleur, die stond al een tijd op mijn verlanglijst. Dus ook daar extra voor betaald.
Ik heb een tijd getwijfeld over de uitvoering en de daarbij horende opties en pakketten. Standaard is de uitrusting al heel netjes in mijn ogen. Mijn afwegingen:
Stoelen
Ik twijfelde vooral over de stoelen. Ik had in de Focus AGR-stoelen en wilde dat graag weer. Maar een voorraad auto met die configuratie (ook een trekhaak) was dit gelijk een stuk duurder vanwege andere pakketten of niet mogelijk (niet op voorraad). Omdat er bij de eerste productie nog maar 2 opties waren (premium of niet) was de bestuurdersstoel standaard elektrisch. En die zat al heel goed. Omdat ik ook niet heel lang ben (1.83m) was er geen noodzaak voor de AGR, waarbij de enige toevoeging t.o.v. de elektrische stoel een stoelverlenger en een instelbare hoofdsteun was. Dus besloten om het bij de standaard stoel de houden. De bijrijder heeft nu enkel de mogelijkheid om de stoel in hoogte te verstellen. Tijd zal het leren of we dit op vakantie gaan bezuren, ik verwacht het niet. De stoelen zijn stevig en je zit al wat meer rechtop dan bij de Focus. Omdat de auto voor 5-2025 in de wachtrij is gezet bij de fabriek (of al was geproduceerd) betekent dit dat de elektrische stoel niet achteruit gaat wanneer je in- of uitstapt. Maar dat vind ik geen probleem.
Elektrische kofferbakklep
Dit is tegenwoordig vrij standaard. Bij de Capri zit dit in een pakket en dat betekent dat er gelijk een flink bedrag bij komt. De verkoper zei gelijk, dat krijg je er niet voor terug. Nu doet mij dat niet heel veel, ik had vooral niet het gevoel dat ik die optie echt zou missen. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit een situatie heb vervloekt omdat ik geen elektrische kofferbakklep had. Dus die optie uiteindelijk niet genomen.
Panoramadak
De Focus vond ik erg donker van binnen, met donkere hemelbekleding en het gebrek aan daglicht oftewel een panoramadak. De Mondeo had een klein schuif-/kantelraam én lichte hemelbekleding. Bij de Capri was het óf een panoramadak óf donkere hemelbekleding. Maar het panoramadak is niet bij alle uitvoeringen te bestellen of je moet naar de premium gaan, maar die is dan weer duurder.

Verder kon ik nog nadenken over zaken als een 360-graden camera, een HUD, andere bekleding enzovoort, maar dit vond ik niet belangrijk. Veel andere zaken die ik wel fijn vind zaten er al op. Denk aan stoel- en stuurverwarming, dodehoekwaarschuwing, achteruitrijcamera en goede verlichting. Dus knopen doorgehakt en de bestelling geplaatst via de dealer.

We hebben de auto aangeschaft via Ford Options. Dat betekent dat we de komende drie jaar samen met Ford eigenaar van de auto zijn en maandelijks de auto afbetalen. Ik heb wel een aanbetaling gedaan zodat het maandbedrag niet te hoog zou zijn. Daarnaast heb je een gegarandeerde restwaarde, welke bestaat uit het bedrag dat na 3 jaar nog niet is afbetaald. Dit wordt automatisch berekend. In eerste instantie was geld lenen (want daar komt het op neer) voor een auto tegen mijn principe, maar omdat het gaat om een rente van 0,99% en elektrisch rijden voor ons goedkoop kan (thuis laden met zonnepanelen) ging ik toch rekenen. En vond ik het een goede optie.
Uiteindelijk kwam ik op het volgende; ik was voor een occasion als de Enyaq (ook een optie die ik overwoog) nu meer kwijt dan ik heb aanbetaald, oftewel een minder grote hap uit het spaargeld. Daarnaast heb je nu een auto met garantie, hoef ik pas over 2 jaar een beurt uit te laten voeren (APK zelfs 4) en dus is het verwachte onderhoud zeer laag. Kanttekening is dat een nieuwe auto gigantisch afschrijft natuurlijk. Onderaan de streep is een occasion goedkoper, maar met deze regeling vind ik het over 3 jaar gezien geen gek idee. En dus besloten om dit te doen.
Ik vind het geen probleem om de bedragen te delen, dus bij deze. Het is op basis van 20.000 kilometer per jaar. We reden met de Focus afgelopen jaar 17.000 kilometer, dus dit leek mij een realistisch aantal kilometers.
- Aanbetaling €15.000
- Maandbedrag €420
- Eindbedrag €20.000 (ook wel Toekomstig Gegarandeerde Minimum Waarde (TGMW))
Na de drie jaar hebben we dan drie opties. De auto houden, de auto inleveren of de auto inruilen.
- Wanneer we de auto houden betalen we de restwaarde (TGMW) in één keer of in termijnen.
- Wanneer we de auto inleveren kijken ze of alles klopt (kilometerstand, of de auto netjes is) en is het klaar.
- Wanneer we de auto inruilen krijgen we eventuele meerwaarde extra. Dit is dan wel gebonden aan Ford. Stel we willen na 3 jaar geen Ford meer, dan is het houden om hem vervolgens ergens anders in te ruilen.
Dit is iets wat ik t.z.t. pas kan bepalen. Enerzijds denk ik, dan heeft hij pas 50.000 kilometer gereden, dus lekker aanhouden. Anderzijds, ik riep in het verleden wel vaker dat ik langer zou doen met een auto. De ontwikkeling van de elektrische auto gaat zo snel, misschien heb je tegen die tijd wel een super mooie auto met solid state voor een nette prijs. Koffiedik, dus laat ik maar geen uitspraken doen! Mijn vriendin weet het al, na 3 jaar wil ik weer wat anders haha.

Laatst bewerkt:
Dat is gewoon een prima configuratie! Elektrische achterklep zie ik ook geen meerwaarde in.
Heeft de passagiersstoel ook geen handmatig verstelbare lendesteun?
De 286pk aandrijflijn is vrij efficiënt is een fijne. Heb 'm wel eens gereden in een Enyaq en in een ID.7.

Bij de acceleratie zou je die van 0-50 eens moeten zien op te snorren. Dan zal je zien dat dat niet heel veel scheelt met de Zoe, maar dat het verschil daarna zit. Dat merk ik ook met onze Citigo, die is tot 50 ook vrij rap.

Zo, succes met lezen, wat een verhaal! Volgende stuk zal gaan over de eerste ervaringen. Morgen ga ik naar mijn oma in Sneek, de eerste rit die langer is dan 25 km haha. Zondagavond als het goed is nog naar Leek, dus dan kan ik even "gassen". Blijft toch gek klinken, een gaspedaal. Maar ja, stroompedaal is ook niks. Rijpedaal?

Dat is gewoon een prima configuratie! Elektrische achterklep zie ik ook geen meerwaarde in.
Heeft de passagiersstoel ook geen handmatig verstelbare lendesteun?
Nee, weet vrij zeker van niet. Zal nog eens heel goed kijken, alleen gekeken tijdens het rijden. Toen zat ik wel in de bijrijdersstoel hoor ;)
De 286pk aandrijflijn is vrij efficiënt is een fijne. Heb 'm wel eens gereden in een Enyaq en in een ID.7.

Bij de acceleratie zou je die van 0-50 eens moeten zien op te snorren. Dan zal je zien dat dat niet heel veel scheelt met de Zoe, maar dat het verschil daarna zit. Dat merk ik ook met onze Citigo, die is tot 50 ook vrij rap.
Ja, misschien staat dat ergens online of in een boekje. Hij is wel echt sneller dan de Zoe, soepeler, vanuit stilstand. Als voorbeeld, wanneer ik wegrijd bij de school van mijn dochters, moet ik haaks invoegen op een weg waar ze 50 rijden. Maar hier is veel verkeer (stad tot wad) dus is het fijn wanneer je er even snel tussen kan. Bij de Focus was het flink in de toeren, met de Zoe was dat al veel makkelijker. Maar toen ik vanochtend even snel wilde met de Capri, dacht ik, hol moly, dit ging wel heel hard. En hij kan nog harder, want hij stond op standaard rijmodus en ik trapte het gas niet eens heel hard in. Ik merk dat ik wel voorzichtig ben met uitproberen, omdat het al snel best hard gaat. En er is ook steeds verkeer, daarnaast zijn er gebouwen en bomen. Komt nog wel, al hoef ik de limieten niet allemaal te weten!

ID.5 toch? De Explorer is voor de ID.4 dacht ik.

Eind vorig jaar zag ik opeens een paar Capri's achter elkaar op straat (niet dezelfde auto en ook niet op hetzelfde moment) dus ik had iets van: goh, de verkoop komt wat op gang. Maar de laatste weken weer helemaal niks ervan gezien.. behalve hier nu ;) dus het blijft moeizaam/met voor Ford, vrees ik?

Het gaat om een Extended Range RWD. Dat betekent 77 kWh en 286 PK (210 kW), met een koppel van 545 Nm.

Gefeliciteerd met deze Capri. (y)

Na de drie jaar hebben we dan drie opties. De auto houden, de auto inleveren of de auto inruilen.
- Wanneer we de auto houden betalen we de restwaarde (TGMW) in één keer of in termijnen.

^^ stel dat je kiest voor betaling van de TGMW dan zal dat tegen een ander rentepercentage gaan dan dat je nu hebt?

ID.5 toch? De Explorer is voor de ID.4 dacht ik.
Ik denk dat dit een betere vergelijking is inderdaad. Platform is wel hetzelfde.
Eind vorig jaar zag ik opeens een paar Capri's achter elkaar op straat (niet dezelfde auto en ook niet op hetzelfde moment) dus ik had iets van: goh, de verkoop komt wat op gang. Maar de laatste weken weer helemaal niks ervan gezien.. behalve hier nu ;) dus het blijft moeizaam/met voor Ford, vrees ik?
Ja en ergens snap ik dat wel. Het is geen hoogvlieger qua opties of laadsnelheid. Techniek is anno nu al wat achterhaalt, al is het onmogelijk om dat bij te houden.
Maar ze zijn wel de enige met die 0,99% en het is ook niet zo dat het een drama is in mijn ogen. En ik vind hem mooier dan menig ander EV.
Gefeliciteerd met deze Capri. (y)
Dank!
^^ stel dat je kiest voor betaling van de TGMW dan zal dat tegen een ander rentepercentage gaan dan dat je nu hebt?
Ja dat klopt, flink hoger. Maar in mijn calculatie ging ik ervanuit dat ik het dan in één keer kan betalen. Dat wil zeggen, ik heb die restwaarde op mijn spaarrekening en ik verwacht niet dat ik over 3 jaar minder geld op mijn spaarrekening heb. Maar ook dat kan je nooit volledig voorspellen natuurlijk.

Wat een leuke Capri hebben jullie zeg! Ik vind een Zoë ook leuk. Maar heb er eerlijk is eerlijk wel een beetje een haat-liefde verhouding mee. Mijn vrienden hadden (ooit) eentje, dit was nog een van de eersten, dus echt met amper range. Wat een ellende was dat zeg als je verder moest rijden. Dat is nu wel beter natuurlijk.

Anyhow, veel plezier met de mooie Capri (en de Zoë),

Gefeliciteerd met je mooie nieuwe aanwinst!
Ik vind de Capri zeker een mooie auto qua uiterlijk; ik houd wel van de hatchback-look. En de kleur rood staat 'm goed!
Ik vind de Capri zelfs mooier dan de Explorer en je ziet ze wel minder dan de vele Baby-blauwe Explorers; dat maakt de Capri juist in mijn ogen wat 'exclusiever'.

Heel veel plezier en veilige kilometers toegewenst! (y)

Inmiddels staat er (alweer) bijna 500 km op de teller en hebben we de eerste langere rit gemaakt; op bezoek bij mijn oma in Sneek. Bijna 100 kilometer, ik was benieuwd hoe dat zou gaan qua verbruik, comfort en rijden op de snelweg.

De ervaring tot dusverre:

Het rijdt fijn. Hij is wel wat stug, dus je krijgt best veel door van de weg. Maar niet zo erg dat je door de auto hobbelt. Gewoon geen Fransoos zullen we maar zeggen. Overigens had ik dit al opgemerkt tijdens de proefrit en stoor ik mij er niet aan, tot nu toe. Wel benieuwd hoe het gaat om minder goede wegen, bijvoorbeeld in het buitenland. Ook komt er nog wel geluid binnen, maar acceptabel. Ik weet ook dat ik een pietlut ben wat dat betreft.

Geen B&O (vergeten te benoemen hierboven) maar het standaard geluid vind ik goed genoeg. De Focus had dit wel en ik mis wel de diepe bas. Maar ik vind het de meerprijs ook weer niet waard. Vergelijking met de Zoe, daarbij is het geluid echt minder.

ACC is heerlijk met de combinatie stop & go en niet schakelen. Het werkt niet bij een rood stoplicht, dat lees ik hier wel bij andere auto's. En wanneer je op een stilstaand voertuig afrijdt, rem ik ook wel af. Zijn nog een beetje aan het uitvogelen hoe je makkelijk verder rijdt. Gas even aanraken werkt sowieso, maar je kan het ook met je handen doen, dan moeten ze tussendoor van het stuur menen we. Beetje irritant voor het verkeer achter je, dus niet te lang kijken wat er gebeurt.
De afstand tot de voorligger vind ik wel goed, je ziet op het scherm zelfs wat hij ziet als blauw contour. Vrachtwagen, auto dat is wel grappig gedaan.

Maar dan, het verbruik. Dat viel me wat tegen. Het was vandaag best warm voor de tijd van het jaar dus ik had verwacht dat het makkelijk onder de 20 kWh/100 km zou blijven. Met 108 ingesteld en een best drukke A7 kwamen we er uiteindelijk net onder op de heenreis. Terug kwamen we eenmaal op de snelweg makkelijker onder de 20 kWh. Eenmaal thuis was er plasstress bij de kinderen dus heb ik niet gekeken wat het verbruik uiteindelijk was. Je krijgt bij het stoppen of afsluiten niet een ritrapport in beeld. Dus het gaat op percentage.
Ruwweg is het 190 km en dat kostte 45% van de accu. Als je dan uitgaat van 19 kWh/100km klopt dat wel aardig, gezien de accu 77 kWh is.
Betekent zo'n 400 km op een volle accu, maar je rijdt niet met 100%, eerder 2/3 dus 250-300 km met deze omstandigheden. Zoals gezegd, valt wat tegen met bijna 10 graden en weinig wind.
Morgen laden met de zon, hopelijk, even kijken of de communicatie met de laadpaal dan ook goed is. En 's avonds dus naar Leek zoals gezegd, zien wat er gebeurt bij 130. Is dan ook weer koud, dus verbruik zal hoog zijn. Kom ik op terug!

En, heb je ons nog zien rijden @A3 White ?
Resultaten van de rit;
Heenrit, auto even kort voorverwarmd (interieur) om vervolgens in de eco-stand naar dansles te rijden. 34 km, verschillende snelheden, maar vooral 70/80 en stukje snelweg waar ik precies 100 reed. 9% uit de accu gereden, verbruik was 18,3 kWh/100km.
Terug zelfde route, maar nu 130 op de snelweg, heel even naar de 150, rest zelfde snelheid. Verbruik was nu 20,4 kWh/100 km. Bij 130 was het verbruik zo'n 30 kWh/100 km. 150 reden we te kort om dat te zeggen, toen had ik ook alleen mijn ogen op de weg.
Maar vooral, bizar hoe snel je optrekt. Invoegen met 130 is geen probleem want daar zit je al op. Even door naar de 150, geen probleem. Tenzij je in eco rijdt, want dan stopt het bij 130. Duurde even voordat ik dat bedacht, daarom konden we ook maar kort 150 rijden. Temperatuur was rond het nulpunt.

Heb je naast de ritten-teller ook een Overall-teller? Die de totale kilometers, tijd gereden en verbruik aangeven. Dan kan je zien wat je gemiddeld verbruik is na X kilometer of na X uren.

Heb je naast de ritten-teller ook een Overall-teller? Die de totale kilometers, tijd gereden en verbruik aangeven. Dan kan je zien wat je gemiddeld verbruik is na X kilometer of na X uren.
Ja, er zijn er drie. Sinds de start (dus huidige rit) welke vanzelf reset. Dan "totaal" en sinds laden. Die totaal wil ik per maand resetten, ik houd dan in excel bij wat het per maand is. Dat deed ik al met de kilometerstand met de Focus.

Las het net ook toevallig!
Gezien de (volgende) samenwerking met Renault had ik niet verwacht dat ze hier nog wat mee zouden doen. Wel mooi voor het instapmodel, deze upgrade. Lees bijvoorbeeld ook stoplichtherkenning, dat heb ik niet. Zou nog chiller zijn, al vind ik het zo prima zonder, ik gebruik bijvoorbeeld ook verkeersbordherkenning i.c.m. de ACC. Beetje zelf opletten is ook niet gek.

Deze week al een paar keer met de Capri naar het werk gereden, met een gemiddeld verbruik van zo'n 16 kWh/100 km. Niet gek met temperaturen rond het vriespunt!

16 is heel netjes! Met m’n 2021 ix3 haal ik zo een 17. Daar zit wel stoplichtherkenning op volgens mij.

Zag vandaag een grijze Capri rijden, is wel een leuk modelletje. Rood is alleen beter.

Het klinkt alsof je de goede auto hebt gekozen, en na de eerste teleurstelling lijkt het verbruik nu ook keurig te stabiliseren. Veel plezier met de rode!

We kruipen langzaam naar de eerste 1000 km. Wil er niet teveel in rijden, de Zoë is en blijft de korte ritten wagen, rest met de Capri. Is ook gunstig mochten we over 3 jaar iets anders willen en deze weer inleveren.
Gisteren de fietsendrager op de trekhaak, dan is zo'n elektrische haak wel handiger dan de afneembare die we bij de Focus hadden. En de fietsendrager die we nu hebben kan je ook snel installeren. Die hebben we ook als base voor de trekhaakkoffer. Ideaal! Tussendoor de drager even in de kofferbak gehad, past makkelijk, wel even de afdekhoes van de kofferbak eraf. Helaas is dat geen rolhoes maar een soort vast doek. Beetje gek ding, maar ach. Kan zo in de garage. En als je wederhelft daarna de fietsendrager erop zet, maar niet de kabel inplugt, wordt de auto gek bij het achteruit rijden. Volgende keer maar even checken, geeft de auto ook aan natuurlijk.

Wil nog even uitzoeken waarom het scherm uit is tijdens het laden. Bij de ZOE zie je op het dashboard hoe ver hij is en hoelang het nog duurt. Nu kan ik het ook via de app zien, maar niet in de auto. Zowel dashboard als het (mega)scherm is zwart. Kan vast anders, maar heb nog niet kunnen vinden hoe. Mocht iemand een idee hebben, dan hoor ik het graag. De app vind ik ook een beetje matig maar prima voor het doel waarvoor ik het gebruik. Accu bekijken en voorverwarmen.

Vandaag de 1000 kilometergrens gepasseerd. Verbruik valt tot nu toe toch wel tegen, vandaag kostte een langere rit van 108 km 30% van de accu. Verbruik zit dus boven de 20 kWh/100 km, waarbij ik had verwacht dat het nu boven 0 wel wat beter zou zijn met zo'n lange rit. Goed, blijft wachten op hogere temperaturen, zien wat er dan gebeurt. We redden het met laden, dus zo erg is het tot nu toe niet. Stoel- en stuurverwarming aan, verwarming op 20 en 110 op de snelweg. Misschien is mijn verwachting onredelijk.
20260201-162930.jpg

Vandaag ook bij de snellader gestaan, even zien of dat lukt. Ging eerst mis, laden via de app (Electroverse) werkte niet, durf niet te zeggen waarom. De app vond dat er werd geladen, maar de auto niet. Na een tijdje laadpoortindicator op rood, dus via de app stoppen, enorme vertraging. App opnieuw starten, stond nog op laden. Weer gestopt, laadkabel proberen te ontkoppelen, lukte allemaal niet. Uiteindelijk gevraagd of de pompbediende een idee had, die trekt de kabel er zo uit. Goh wat voelde ik mij dom, misschien was ik te voorzichtig of gaf de auto zich gewonnen? Geen idee. Vervolgens andere paal, andere methode... nu met de pas van Electroverse. En dat ging direct goed. Dus door naar de cijfers! Ik had de navigatie aangezet en het voorverwarmen van de accu aangezet. Dus het laden ging gelijk snel. In 24 minuten van 24% naar 80%, 43 kWh volgens de auto en 45 kWh volgens de app. Prijs was 48 ct/kWh, echt heel relaxed. En gemiddelde snelheid dus boven de 100 kW! Deze paal kon tot 175 Kw, hoogste snelheid die ik zag was 130. De auto kan 135 kW max, dus ik was tevreden. Voorverwarmen kost wel accu, ben dan wel benieuwd wat er gebeurt wanneer je dat niet doet. Kom je met een hoger percentage aan, maar je laad langzamer... alleen kost het minder omdat je minder kWh laadt.

Heb met die app ook wel eens issues, de pas werkt beter. Sowieso goedkoper dan met andere aanbieders.

Vind gemiddeld 20 niet zo gek, zit nu met 1000km met de ix3 ook op zoiets. Vergelijkbare auto qua formaat meen ik?

Heb met die app ook wel eens issues, de pas werkt beter. Sowieso goedkoper dan met andere aanbieders.

Vind gemiddeld 20 niet zo gek, zit nu met 1000km met de ix3 ook op zoiets. Vergelijkbare auto qua formaat meen ik?
Ja ik denk dat ze vergelijkbaar zijn, maar niet naar de papieren gekeken. Sprak vanavond iemand met een Tesla, die had het over 6 km per kWh, ook nu. Nou, dat red ik niet! Hij zei wel, lange stukken, maar ook dan komen we amper onder de 20 kWh. Ach ja, nog even februari afwachten en dan is het hopelijk warmer. Vooruitzichten hier in het noorden word ik niet blij van...

Tesla’s zijn echt veel zuiniger dan ‘de rest’ wat ik weet. Veel model 3/y/s in mn omgeving. Niet echt te vergelijken.

Beter vergelijken met ID4/q4/ev6/ioniq 5/etc.

Valt ook wel (relatief) tegen.... Op een stukje naar m'n werk (125km), rond 0 graden, incl voorverwarmen etc, pas na 75 km door de 200 W/km heen, uiteindelijk rond de 190 W/km uitgekomen op het retourtje. Bij 48 cent/kW dus zo'n 9 cent/km. De auto heeft blijkbaar ook wel tijd nodig om technisch warm te worden (Accupakket en transmissies).

Ik vind het verbruik ook niet héél gek hoor. Met deze temperaturen (tussen de 0 en 5 graden) kom ik met lekker doorrijden (120 km/u) ook niet onder de 21 á 22 kWh. Rond de 10 graden boven nul gaat het verbruik zichtbaar zakken, waarna het natuurlijk alleen maar beter wordt.

Afgelopen 1000km 20,7 volgens de app. En daar zitten ook wel stukken 130+ in in de late avond naar huis.

Vandaag de boordcomputer van de ZOE gereset, zo houd ik mooi per maand de kilometers en het verbruik bij. In januari een goede 800 kilometer gereden met een gemiddeld verbruik van 18,5 kWh. Dat is een stuk zuiniger dan de Capri, die op 20,5 zit. Moet daar wel bijzeggen dat ik niet weet hoe nauwkeurig die boordcomputers zijn. ZOE heeft ook geen stoelverwarming, zal wel schelen. Staat gewoon op 20°.
Vandaag even gekeken hoe het verbruik was, eerste rit vd maand. Heen naar het werk, wind mee voor een groot deel. 16,6 kWh, echt zuinig. Terug niet voorverwarmd, maar het is aardig vlot op warm binnen. Bij thuiskomst stond het verbruik op 17,2 kWh, dat was hoger maar logisch want wind tegen. Maar zoals ik laatst zei, had met de Capri ook al eens met 16 kWh met woon werk. Is gewoon een zuinige rit hèhè.
De Capri rijdt ook langere ritten met hogere snelheden, dus dat het verbruik hoger ligt is dat niet zo gek. Naar mijn werk is zo'n 25 km met vooral 80 en 60 km/u, was met ICE ook al zuinig.

ik vind het verbruik ook wel mee vallen. beter ook even het voorjaar afwachten voor een goed gemiddelde.

dat met de laadpas die niet werkt is toch wel de horror lijkt mij. Je laad de auto niet op voor de gezelligheid maar omdat het nodig is. in de twingo hebben we er daarom ook altijd 2 voor de zekerheid.

ik vind het verbruik ook wel mee vallen. beter ook even het voorjaar afwachten voor een goed gemiddelde.
Klopt, alleen dat duurt zo lang hèhè.
dat met de laadpas die niet werkt is toch wel de horror lijkt mij. Je laad de auto niet op voor de gezelligheid maar omdat het nodig is. in de twingo hebben we er daarom ook altijd 2 voor de zekerheid.
Pas werkte dus wel, direct vanuit de app niet. Heb 3 passen en ik kon nog naar huis op de accu dus het was nu hooguit irritant, ook omdat het koud was.
Laden was nu dus niet noodzakelijk, maar ook niet gezellig haha. Hopelijk lukt het allemaal wel op vakantie en verre ritjes in het buitenland. Maar daar heb ik wel vertrouwen in.

Overigens gisteren weer met de Zoe naar het werk, het bereik ging nu verder omlaag. Na 108 km een verbruik van 18,8 kWh gemiddeld, maar omdat ik ook een aantal keer heb verwarmd was er na die 108 km wel 65% uit de accu. Maar goed, ik kan nog steeds twee dagen achter elkaar naar mijn werk rijden (ma/di) en dat is wel fijn.
Vandaag vanuit huis administratie bijwerken, school blijft gesloten.

zolang je bij huis kunt laden en dus om de 2 dagen in het slechtste geval even aan de stekker, dan is het toch dikke prima. Heeft een Zoë een warmtepomp? Met de twingo (geen warmtepomp) merk ik wel dat het stroomverbruik fors is in de winter. niet alleen voorverwarmen, maar ook met elke keer korte ritjes en Cimat control op 20 graden gaat het rap.

Wel eens gelezen dat een warmtepomp 8%-10% minder stroom verbruikt als conventionele verwarming.... Is dat veel?

Wel eens gelezen dat een warmtepomp 8%-10% minder stroom verbruikt als conventionele verwarming.... Is dat veel?

ook wel eens gelezen als het echt koud is, rond het vriespunt, dat het niet meer zoveel uit maakt omdat de warmtepomp niet efficiënt meer is. Geen idee wat er van waar is.

8-10% lijkt misschien veel, maar dat levert misschien hoogstens een paar % meer range op.

Terug
Bovenaan