Achteraf denk ik dat die krassen gewoon steenslag geweest moet zijn toen ook de voorruit het moest verduren

Waarschijnlijk tik ik vandaag de 120.000 km aan. Ik rij vandaag naar Brabant om mijn oudste broer op te zoeken in het ziekenhuis. Heeft aan hartinfarct gehad. Hij is pas 45 maar onze vader was overleden aan hartstilstand toen hij 46 was dus dit kwam dubbel zo hard aan
Enfin; over de auto. Gekocht met ongeveer 111.000 km er op dus ik heb zo'n 9.000 km mee gereden sinds november. Geen idee of dat nou veel is of niet

Volgens hypotheekadviseur hoef ik niet mijn auto te verkopen, ik kan sowieso zeer waarschijnlijk mijn vrije sector huurwoning kopen. Ik heb nog altijd geen auto nodig maar het is toch wel verrekte handig! Zoals ook afgelopen dagen in Duitsland op vakantie te zijn geweest. met drie man en bagage in heuvelachtig landschap heeft ie het uitstekend gedaan. Af en toe terugschakelen maar dat zie ik niet als een minpunt. Het is geen snelle auto maar vlot genoeg. Ik moet zeggen dat ik benzineverbruik nooit heb bijgehouden maar mijn gevoel zegt dat het niet zo heel zuinig is... plus- en minpunten:
+
Ontwerp. Van binnen maar vooral van buiten. Wat is zo'n Sport toch een enorm verschil met een 'normale' Fiesta.
+
Rijgedrag. Duidelijk van een ander niveau dan bv een Clio. Besturing, onderstel en handbak voelen erg prettig.
+
Motor. Hoewel ik de turbomotor in de Pixo fijn vond vind ik deze atmosferische 1.6 ook lekker, klinkt ook goed.
-
Motorgeluid bij koude motor. Hij klinkt dan als een diesel met een nagelend geluid. Dit verdwijnt gelukkig wel snel als je op een beetje snelheid bent maar soms schaam ik me een beetje voor het geluid. Had al opgezocht dat Focus eigenaren met de 1.6 hetzelfde hebben. Producteigenschap dus..
-
Degelijkheid. Al moet ik zeggen dat ik daar vooral in het begin erg op lette. Wat nog altijd wel stoort is het geluid waarmee passagiersdeur dicht valt. Klinkt echt heel blikkerig.
Ik heb wel één wens voor volgende auto en dat is een trekhaak. Aangezien ik veel fiets wil ik niet afhankelijk zijn van mijn moeder als ik elders wil fietsen. Ik heb gekeken voor fietsendrager zonder trekhaak maar is met zo'n achterspoiler niet mogelijk. Voorlopig blijf ik gewoon in de Fiesta rijden en als het financieel het toelaat dan zou ik graag een (vorige) Mazda3 willen hebben. Al denk ik dat geld voorlopig naar huis gaat. Wil uiteindelijk nieuwe PVC-vloer, nieuwe keuken en badkamer.