Mijn Xedos collectie, filmauto's + overige speeltjes

Heb het metalen midden stuk roestvrij gemaakt van het nieuwe stuur, is het weer netjes...

Tevens het chrome nummerbord frame gemonteerd voorop, achterste moet nog....

Binnenkort het nummerbord erop plakken met dubbelzijdige tape.

In eerste instantie dacht ik dat het dezelfde houtkleur was, maar nu ben ik er niet zo zeker meer van, lijkt toch iets meer naar kerstenkleur te gaan.
Morgen ga ik naar de stalling om onder andere het stuur te gaan monteren, als het lukt tenminste, want wellicht zit het huidige stuur behoorlijk vast....die trek je er niet handmatig uit lijkt mij.

Uiteindelijk wil ik al het hout in kersenkleur, vind dat stukke mooier staan dan de donker grijzige versie.

Kan ook zijn dat mijn houtkleur al aardig verkleurd is door de spaanse zon.

(het nieuwe stuur)

(houtkleur die ik nu in de auto heb,...zijn nog foto's van de garage waar ik de auto geruild heb)

Wel even goed lezen hoe je precies het stuur cq de airbagmodule moet vervangen. Meestal moet je de accu loskoppelen enzo voor veiligheidsredenen (zodat de airbag niet in je gezicht ontploft) en ook zodat je later geen storingslampjes krijgt.
Let er ook goed op dat je heel voorzichtig doet met de clockspring, dat is ook een drama als dat verkeerd gaat.

Bedankt voor het advies!

Had al een video op YouTube gezien hoe je het stuur moet verwijderen, was niet zo moeilijk.
Staat veel op hoe je dingen moet doen. :)

Was niet zo'n succes vandaag, het oude stuur zit er nog in. :(

Had niet de juiste schroevendraaier bij me, dus kon de airbag cover er niet af halen.
Binnenkort nog maar eens proberen.

Nog even met de Mercedes Combi naar een garage om de hoek gereden,...oh, dat is wel wennen zeg, als je gas geeft gaat hij niet vooruit!...dat is met de Nissan 300ZX wel effe anders. :D

Heb de garage naar de banden laten kijken in verband met een eventuele APK.
Ze waren nog wel goed, maar het profiel is niet veel meer, mocht minimaal 1,7 mm zijn zeiden ze, het zat er net boven.
Dus mocht ik ermee gaan rijden, dan moet ik in de herfst wel nieuwe banden erop zetten voor de veiligheid.

Meteen de auto nog wat schoon gemaakt van binnen, want de schimmel slaat snel toe in de stalling.
Word er eigenlijk niet goed van, circa twee weken geleden het stuur schimmelvrij gemaakt en nu zat er alweer schimmel op.

Diante zei:
Was niet zo'n succes vandaag, het oude stuur zit er nog in. :(

Had niet de juiste schroevendraaier bij me, dus kon de airbag cover er niet af halen.
Binnenkort nog maar eens proberen.

Nog even met de Mercedes Combi naar een garage om de hoek gereden,...oh, dat is wel wennen zeg, als je gas geeft gaat hij niet vooruit!...dat is met de Nissan 300ZX wel effe anders. :D

Heb de garage naar de banden laten kijken in verband met een eventuele APK.
Ze waren nog wel goed, maar het profiel is niet veel meer, mocht minimaal 1,7 mm zijn zeiden ze, het zat er net boven.
Dus mocht ik ermee gaan rijden, dan moet ik in de herfst wel nieuwe banden erop zetten voor de veiligheid.

Meteen de auto nog wat schoon gemaakt van binnen, want de schimmel slaat snel toe in de stalling.
Word er eigenlijk niet goed van, circa twee weken geleden het stuur schimmelvrij gemaakt en nu zat er alweer schimmel op.

Paar vochtvreters er in wellicht. Van die bakken met korrels die vocht op vangen, die heb ik in de Alfa gelegd toen ik hem kreeg. Die zat ook vol met schimmel en het heeft heel goed gewerkt.

Ga ik dat eens proberen, want op deze manier gaan de auto's ook stinken van binnen.

Heb wel iets bedacht om ze 100% vochtvrij te houden, maar moet nog op zoek gaan naar een bedrijf die mijn idee kan maken.
Dan zou het ook interessant zijn voor anderen met een auto / motor / camper of caravan. :)

Een mini update'tje...

Heb het bakje onder de radio vervangen door een bijna nieuw uitziend exemplaar van de sloop.

Het zijn de kleine dingen die het doen. (y)

Wat betreft je idee, ik ben ontwerper dus kan je wellicht helpen. Pb me maar al je interesse hebt.

PM gestuurd, maar denk niet dat je kunt helpen aangezien ik een specifiek bedrijf zoek die het kan maken.

Volgende week woensdag gaat de CLK cabrio voor de APK, als hij goedgekeurd wordt dan gaat de Nissan op stal voor de winterperiode en ga ik tijdelijk met de CLK rijden om die te leren kennen aangezien ik er maar één korte rit ooit in heb gereden.

Betwijfel dat hij erdoor komt, want hoorde een flinke rammel af en toe onder het rijden.
Dus op goed geluk dat hij door de APK komt!

Vandaag de grote dag, de APK met de CLK cabrio!

Het stadslampje wat kapot was had ik vandaag voordat ik naar de APK ging vervangen, maar het lampje zelf blijkt niet kapot te zijn, hij doet het gewoon niet om de één of andere reden.

De koplampen zijn Xenon verlichting, de ene is mooi blauw/wit en de andere lijkt wel van een jaren 30 auto te zijn qua kleur, zo geel en oudbollig als het maar kan, ze moeten gelijk zijn, dus afkeur.
Waarschijnlijk is het een kwestie van een nieuw Xenon lampje van het juiste type, is uitproberen.

De rammel die ik hoorde blijkt de fuseekogel te zijn aan de bestuurderskant, en dat was het eigenlijk al....verder is hij helemaal goed, dus het valt reuze mee.
Spoedig een begin maken om de afkeurpunten op te lossen, beginnende met de verlichting.

https://www.well-done-xenon.nl/85126-Philips-D2R

Goedkoper ga je een kwaliteitsxenon niet vinden bijna denk ik.
Osram is ook nog een optie.
https://www.autoverlichting.eu/osram-xenarc-4000k-d2r-66250?gclid=CjwKEAjw34i_BRDH9fbylbDJw1gSJAAvIFqUk6L9qk-eIQBVWVnS0A8CRu8m8Sg4NzHhhflL-157kxoCGpfw_wcB

Bedankt voor de linken!
Moet even kijken wat er precies in zit.

Xenon verlichting lijkt mij niet origineel of wel voor dit model Mercedes?

Volgens mij was de W210 toendertijd de eerste mainstream auto waar Xenon leverbaar op was, lijkt me vrij logisch dat die technologie dus ook beschikbaar gesteld zou zijn voor de W208

Ja hoor absoluut origineel geleverd, als je mij je chassisnr via pb doet kan ik je je datacard verschaffen.
Ik heb het originele Mercedes EPC progamma met alle data en sleutel info etc etc etc
Alles super in detail.

Oke, super om te horen!!

Heb maar één sleutel, dus heb nog een keer een reserve nodig.
Nu ik een Mercedes cabrio heb wou een goede vriendin hem direct al meenemen voor een vakantie naar Portugal. :cool:

PB is verstuurd!

Leuk om te weten dat het standaard geleverd is erop en niet achteraf erop geprutst is.
Is het ook mogelijk om de code van de originele radio te achterhalen?

Deze lag los in de kofferbak, heb hem weer gemonteerd alleen heb geen boekjes met code ervan. :(

Bofkont zei:
https://www.well-done-xenon.nl/85126-Philips-D2R

Goedkoper ga je een kwaliteitsxenon niet vinden bijna denk ik.
Osram is ook nog een optie.
https://www.autoverlichting.eu/osram-xenarc-4000k-d2r-66250?gclid=CjwKEAjw34i_BRDH9fbylbDJw1gSJAAvIFqUk6L9qk-eIQBVWVnS0A8CRu8m8Sg4NzHhhflL-157kxoCGpfw_wcB

Ik heb deze gevonden...
https://www.xenonl.com/Webwinkel-Product-49219891/D2S-D2R-xenon-lamp.html

Moeilijk te bepalen of het originele zijn of niet totdat ik ze in handen heb.
Zo niet, dan kom ik in ieder geval door de APK en kan ik als deze op zijn wel originele aanschaffen.

Kreeg de garage niet te pakken van de APK, dus heb ze maar een mailtje gestuurd met de vraag of ik woensdag de 5de terug kan komen met de CLK, zodat ze hem kunnen afmelden nadat ze de afkeurpunten hebben gecontroleerd.
Aankomende maandag gaat hij de brug op om de fuseekogel te maken, stadslampje doet het weer en de nieuwe Xenonlampjes komen morgen binnen.
Heb er meteen twee besteld, zodat ze beide nieuw zijn, zodat de kans op kleurverschil uitgesloten wordt.

Nee, ben niet meer met de kap bezig geweest.
Één van de redenen om met de CLK te gaan rijden is, zodat ik naar een dealer kan gaan ermee om hem uit te laten lezen.
Het lampje van de motor brand ook in het dashboard, dus dan kan dat ook meteen verholpen worden.

Hoop dat ze ook kunnen zien wat het probleem met de cabriokap is, zou wel fijn zijn om hem met de schakelaar te kunnen openen en sluiten in plaats van het handmatig te doen.

Wat een dag vandaag!

Heb de reparaties gedaan die nodig waren en vandaag ben ik terug gegaan naar de garage voor de afkeurpunten na te laten kijken, zodat de Mercedes daarna goed gekeurd kon worden.

10.00 uur was er een brug vrij dus ik stond netjes op tijd voor de deur.
De monteur die de reparaties heeft gedaan (mijn "privé" monteur) had een gebroken stabilisatorstang ontdekt aan de achterkant en dat is afkeur voor de APK.
Dus ik hopen dat ze dat niet zouden zien bij de garage van de APK, wat ook niet gebeurd is.

Voordat ze de Mercedes konden afmelden moesten ze een papier uitprinten om aan te kunnen tonen dat ze alle punten hadden nagelopen in geval van een steekproef.
Blijkt de printer ineens niet meer te werken, ze wouden niet het formulier uitprinten.
Een tweede printer die ze hadden staan had er ook geen zin is.
Na uren vogelen om de printers aan de praat te krijgen nog niets.

Inmiddels 11.30 uur, kwam er iemand die ernaar ging kijken, drie kwartier verder, nog niet gelukt.
Om een uur of 12.00 zou er nog iemand komen van de Brezan maar die kwam pas 12.45 maar die had het probleem in enkele minuten opgelost, dus nu kon eindelijk het formulier uitgeprint worden en de Mercedes afgemeld worden.

Had inmiddels al uren zitten wachten in de kou.
Na het afmelden, ja hoor....steekproef!!....dat betekende nog langer wachten dus. :(
Gelukkig viel het mee, na een half uurtje kwam de keurmeester al aan op de motor.

Een tweede keuring, nu zag ik het al niet meer zitten dat de Mercedes nog goed gekeurd zou worden, kon bijna niet missen dat hij de gebroken stabilisatorstang zou ontdekken.
Wonder boven wonder heeft hij het ook niet gezien!!

Wat een opluchting dat de auto goed gekeurd werd en ik eindelijk kon rijden met de CLK cabrio.
Dus heb meteen vandaag lekker open gereden, ook 's avonds nog.
Verwarming op 30 graden, stoelverwarming aan en het windscherm geplaatst.

Heb al wel meteen wat punten gemerkt waar naar gekeken moeten worden.
De parkeersensoren gaan soms aan onder het rijden, de bijrijderszijspiegel stelt zichzelf af en toe af naar beneden (wel altijd als ik de knopjes van de memory bestuurderstoel gebruik), lampje van de ESP gaat soms aan en wellicht dat dit mijn voorste rem van de bijrijderskant plotseling onder het rijden in werking stelt voor 1 seconde en ik moet hem laten uitlezen, waar ik morgen meteen een afspraak voor ga maken.
Wellicht komt dan ook het probleem de cabriokap naar boven.

Maandag avond gaat in ieder geval de gebroken (plastic!) stabilisatorstang vervangen worden.
Naar mijn idee heb ik nog een rammel voorin, maar eerst die van de stabilisatorstang oplossen om te kijken of dat hem misschien toch is.

Ja, inderdaad, het leek een slechte dag te worden met alle tegenslagen maar gelukkig is mijn engeltje toch nog zijn bed uit gekomen. :)
Was een lange dag bij de garage, 9.50 uur daar en 14.20 uur reed ik pas weg.

Zag de bui al hangen, nadat ze zeiden dat er ook nog een steekproef kwam.
Inderdaad gelukkig wel goedgekeurd.

Net even paar foto's gemaakt van de Xenon verlichting die nu mooi gelijk is....

Zie nu dat er weer een lampje kapot is, morgen maar even vervangen.

Dat stuk nepchrome en gewone platen zonder chokoladeletters op de voorbumper doet afbreuk. Het verschil tussen mooi gerijpt en mocrobak.

Dat chroom is inderdaad niet erg mooi, maar om het nou meteen een mocrobak te noemen.

Komt deze je bekend voor?

2retsmr.jpg

ivwdhw.jpg

Het chrome randje om het nummerbord is eentje van RVS en is subtiel, niet zo'n dikke overdreven chrome stuk plastic.
Vind het juist heel mooi staan, zonder ziet er ook weer zo kaal en minder chique uit. :)

Degene die de Mercedes heeft gerepareerd noemde het ook al van het nummerbord met dikke letters, staat inderdaad veel mooier maar is ook weer moeilijker schoon te houden met vliegen.
Misschien ga ik het er nog opzetten, maar wil eerst de auto technisch goed hebben, vooral de grote rammels eruit en dat hij soms onder het rijden op één voorwiel vol in de rem gaat, dat is niet echt fijn rijden wetende dat hij dat kan gaan doen.
Maandag weet ik meer hierover.

De voorbanden moeten ook zo snel mogelijk vervangen worden, maken veel lawaai, veroorzaakt trillingen en zijn aan de buitenkant scheef afgesleten.
Zit ook maar 2 mm profiel op dus dat is niet echt wat.

Andere reden of ik de nummerborden zal vervangen of niet is, omdat de Mercedes uiteindelijk toch naar het buitenland gaat als ik eenmaal een stuk grond gekocht heb.

Ahh...wat erg!....mijn mooie witte Xedos!!! :cry:

Wel goeie reclame zo! :)

Op welke sloop ligt hij?

Een paar maanden geleden lag hij bij Rutte in Velserbroek. Hij had wel wat roest rond de wielkast randen.

Bedankt!

Had heel graag de voorstoelen en achterbank willen houden van de witte Xedos, wellicht zit het er nog in in goede staat.
Tevens de zijspiegel, want die was electrisch wegklapbaar, wat een zeldzame optie was.

Toen ik de Xedos kocht was hij geheel roestvrij, maar na enkele jaren barste het roestprobleem in één keer los.
Wel zonde, want zonder dat was het echt een mooie auto.

Diante zei:

Op welke sloop ligt hij?

Jij vindt het goede reclame dat een bedrijfsauto van iemand die auto's verhuurt, roestend op de sloop ligt?

@Micha,
Het was anders ook mijn eerste gedachte.

RobEU zei:
Diante zei:

Op welke sloop ligt hij?

Jij vindt het goede reclame dat een bedrijfsauto van iemand die auto's verhuurt, roestend op de sloop ligt?

Je moet de dingen positief bekijken en niet negatief. :p

Het nieuwe stuur is gemonteerd, ziet er stukke better uit zo.

Stadslampje vervangen en RVS randje om het nummerbord achter gemonteerd.

Nico GTR zei:
Als detailer zou je dat ding toch willen hebben. ;)

Gepersonaliseerde plaat. PPF = paint protection film

Ik kijk altijd ook naar het nummerbord van een auto als ik iets koop, moet wel een beetje leuk nummerbord zijn.
Deze is ook makkelijk te onthouden. :)

Oke, het bijzondere wat ik vandaag tegen gekomen ben....stond bij de Mercedes garage en is van een verzamelaar.
Mag even in de showroom staan, voordat hij gerepareerd kon worden. (motor loopt niet goed en de remmen zitten vast).

Het is een originele, ongerestaureerde Mercedes 300 SL Gullwing, met maar....geloof het of niet 10.000 km op de teller!!!

(waarde = 1.6 miljoen) o_O

Ben nu wel heel benieuwd wat de verzamelaar nog meer voor moois en bijzonders in zijn garage heeft staan.

Vandaag meteen een lakstiftje besteld bij de Mercedes garage, een dakhoes gekocht aangezien de CLK cabrio tijdelijk buiten staat en de auto laten uitlezen. (uitleesverhaal volgt spoedig)

Waarom ontzettend zonde? Deze dingen worden toch wel mooi gehouden. Bovendien is een lage kilometerstand bij deze auto's minder bijzonder dan een hoge kilometerstand. Dit zijn typische investeringsobjecten, waardoor de prijs kunstmatig - idioot - omhoog gestuwd wordt. Heeft mijns inziens met autoliefhebberij te maken. My guess is dat je in diens garage ook nog een 911 en E-Type gaat vinden.

RobEU zei:
Waarom ontzettend zonde? Deze dingen worden toch wel mooi gehouden. Bovendien is een lage kilometerstand bij deze auto's minder bijzonder dan een hoge kilometerstand. Dit zijn typische investeringsobjecten, waardoor de prijs kunstmatig - idioot - omhoog gestuwd wordt. Heeft mijns inziens met autoliefhebberij te maken. My guess is dat je in diens garage ook nog een 911 en E-Type gaat vinden.

Tuurlijk Rob, das de ene kant van het verhaal en das heel mooi. Ik vind alleen dat een auto hoort te rijden. Dus ik vind persoonlijk een auto met een hoge kilometerstand mooier. Geld voor alles! 911 of E-type, Volvo of Lada, etc.
Wil niet zeggen dat de eigena(a)r(en) niet hebben genoten van deze SL, maar het waren maar 10.000 km. En dat vind ik zonde. En dat zal ik altijd vinden, ga je me niet van afhalen en ik ga er niemand anders van overtuigen dat ik gelijk heb. Want dat is persoonlijk.

Terug
Bovenaan