Mijn Xedos collectie, filmauto's + overige speeltjes

Weer een verfrissende nieuwe update! :D

Aangezien ik mijn gebruiksauto (CLK cabrio) gestald heb vanwege het feit dat a. het geen winterauto is en b. het niet de goedkoopste is in gebruik met de weinige km's die ik maak, vond ik het zonde om een dure auto voor de deur te hebben staan.

Was al een tijdje op zoek naar iets heel goedkoops in aanschaf en gebruik en vanavond heb ik net een aanbetaling gebracht naar degene waar ik al eerder een proefrit mee heb gemaakt met een auto.
Donderdag kan ik hem ophalen.

Het is een 1999 Mercedes A140 (schakelbak) geworden.

Ik was eigenlijk op zoek naar een A160, maar het is uiteindelijk toch een A140 geworden, puur omdat ik er eentje kon kopen voor een hele leuke prijs, goed onderhouden en niet al te veel km's op de teller (156.000) heeft, en het was zelfs nog in mijn eigen woonplaats!

Zitten een paar puntjes aan de auto, lichte roestvorming (absoluut niet doorgerot, body is nog steeds keihard) bij 1 achterste wielkastrand, piepkleine schaafkras in een achterste zijdeur onderaan, hier en daar wat kraakjes en piepjes in het interieur, verlichting van de bovenste rij knoppen in het dashboard doen het niet (verwarming, etc.) en geen hoedenplank & reservewiel.
Verder is het een hele nette auto waar tevens niet in gerookt is, dus nog lekker fris ruikt. :D

APK zit er ook nog op tot eind augustus.

Buiten de minpunten om, waar de meeste wel van op te lossen zijn op een simpele manier, ben ik bepaald niet ontevreden met deze koop.
Aangezien ik weinig gebruik maak van een auto, red ik mij denk ik wel prima hiermee om op en neer te rijden wat voornamelijk van Dronten naar Heerde zal zijn, kleine afstanden dus.

Dit zijn even de enigste foto's die ik heb, betere komen nog als ik de auto heb opgehaald volgende week donderdag.

De Pontiac cabrio houd ik origineel, vind hem persoonlijk zo ook heel mooi in de bruine/goude kleur.
Ga alleen het interieur vernieuwen en ooit de auto overnieuw laten spuiten. (als het ervan komt)

(y)(y)(y)

En die A-klasse is een interessante aankoop. Ik zou zo'n ding zelf nooit kopen denk ik, maar door z'n voor het tijdperk vrij typisch rond en herkenbaar design vind ik het toch wel wat hebben.

Heb hem puur gekozen, omdat het een hele veilige kleine auto is.

De lange versie was beter, maar die valt weer een wegenbelasting categorie duurder uit.
Vind het kleine model wat pittiger ogen, het ontwerp is gewoon heel leuk, alleen het is geen "echte" Mercedes vind ik, het materiaal gebruik voor het interieur is...nah ja....kan ook van een goedkope Peugeot of wat voor goedkope auto dan ook komen, dat is wel jammer....al dat plastic.
Het is wel een beetje de minkukel onder de Mercedessen, maar leuk ziet hij er wel uit.

Ik hou nou eenmaal zeer van een chique uitstraling en dat heeft hij zeker! :)

De 124 Combi blijft, wil een keer naar de motor laten kijken om het probleem te vinden.
Heb iemand daarvoor die het absoluut gaat vinden, hij is derde graad automonteur en heeft al een keer eerder ernaar gekeken.

Zal de auto een keer goed lopend krijgen, is ook weer een uitdaging. ;)

Wow wat een plot-twists weer in dit topic haha, je kijkt een aantal dagen niet en dan heb je opeens weer een lading leesvoer om van te smullen :D

Die A klasse Mercedes was niet mijn keuze geweest in alle eerlijkheid, maar hey... iedereen is weer anders :p

De Pontiacs blijven nauurlijk ontzettend gaaf en ik ben heel benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen als je ze eenmaal hebt! (y)

omniradius zei:
Wow wat een plot-twists weer in dit topic haha, je kijkt een aantal dagen niet en dan heb je opeens weer een lading leesvoer om van te smullen :D

Die A klasse Mercedes was niet mijn keuze geweest in alle eerlijkheid, maar hey... iedereen is weer anders :p

De Pontiacs blijven nauurlijk ontzettend gaaf en ik ben heel benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen als je ze eenmaal hebt! (y)

Ik ben net een duveltje uit een doosje, ene doosje gaat dicht...andere gaat weer open! Hahaha!!
De Mercedes is een tijdelijke auto, als het een blijvertje was geweest had ik een blauwe willen hebben met vier electrische ramen en het liefste met een schuifdak erin.

Net een berichtje van het transport bedrijf ontvangen van de rode Trans AM, alle papieren zijn compleet en in orde, ze verwachten aankomende week dat de auto de overtocht gaat maken.

Vandaag heb ik de 1999 Mercedes A140 over genomen, dus heb weer wat moois om te poetsen.
Dit was wel nodig zeg, de eigenaar heeft er werkelijk niets aangedaan, niet even gewassen laat staan uitzuigen.
Rare mensen heb je die niet eens een auto een beetje fatsoenlijk overdragen.

Wordt spoedig tussen de buien door weer wat mooie foto's maken.

Ik moest net aan je denken. Het is dat ie de andere kant op reed, anders dacht ik dat je je collectie weer had uitgebreid :

Hahaha!!!...was het maar waar!
Wat gaaf, dat moet toch echt de volgende filmauto worden!!

Bedankt voor de foto!

Wow, gewoon een Delorean in het wild gespot! Jaloers! Dat is echt vrij uniek :eek:

Heb overigens afgelopen vrijdag mijn Jeep verkocht...

Koop in de toekomst waarschijnlijk eentje uit de US, maar wil eerst een DeLorean aanschaffen aangezien die zeldzamer zijn.

Een DeLorean is wel heel erg leuk, staat ook op mijn verlanglijstje maar dan wel origineel. Neem aan dat je er een back to the future versie van wil maken (wat ook tof is) ben benieuwd.

Ja, ik zou hem willen ombouwen inderdaad ook al is het wel moeilijk om aan zoiets origineel moois te komen en om te bouwen.

De Trans Am staat inmiddels op de boot in New York, klaar om spoedig uit te gaan varen.
Naar verwachting komt hij de 24ste van deze maand aan in Rotterdam.

Wat foto's van mijn nieuwe dagelijkse autootje, de 1999 Mercedes A140.

Let niet op de roest bij de achterste wielkastranden, dat ga ik nog netjes maken.

Reservewiel van de sloop, moet ik nog even netjes zwart spuiten. (zomer klusje) :)

Al met al een leuke autootje voor weinig om tijdelijk te gebruiken.
Het rijdt best goed eigenlijk voor een auto met zo'n korte wielbasis en de ruimte binnen is ook best groot.
Enigste wat even wennen is is de hoge uitstap, meerijders moet je het bijna van te voren vertellen anders vallen ze bijna! :)

Vandaag de eerste keer moeten tanken.
Verbruik wat hij zou moeten hebben is 1:14 a 1:15, met mijn rustige rijstijl heb ik de 1:19,2 gehaald!

Kijken of ik de 1:20 kan halen ermee. :)

Vandaag besloten om de Mercedes A140 weer te verkopen.
Krijg veel last van mijn onderrug van de stoelen die erin zitten als je een wat langere rit ermee maakt dan naar de supermarkt, wat een slechte stoelen zeg!

Ga weer met de CLK cabrio rijden, heerlijk...weer een automaat om mee rond te tuffen!! :)

Nog circa 8 dagen en dan komt de Pontiac Trans AM ook aan in Rotterdam!! :LOL:

:D Hahaha!!!

Het model van de auto is leuk om te zien, dat is waar ik voor viel met deze auto, maar ik denk dat ik ook iets té gewend ben geraakt aan comfort...wat de A140 niet bepaald heeft.
Het hobbelt toch meer alle kanten op, met rijden op de snelweg is hij ook gevoelig voor een beetje wind maar dat schakelen viel mij ook behoorlijk tegen.
Rij al een jaar of 20 met automaat, nu al die drempels en rotondes er zijn, blijf je schakelen.

Vind het wel heel jammer, want hij was wel zeer goedkoop in gebruik, maar het rijcomfort is toch wel belangrijker vind ik...ongeacht of je een auto nu veel of weinig gebruikt.
Dus ben blij dat ik weer met de CLK cabrio ga rijden, zit nog APK op tot 5 oktober en heb al twee nieuwe voorbanden klaar liggen die er straks op gezet mogen worden, want die er nu op zitten maken veel lawaai. (achterste banden zijn goed)

Scheelt ook weer een stallingplek huren. ;)
Aankomende zaterdag ga ik van stalling verhuizen, van Bant nu naar mijn eigen woonplaats in Dronten...kan er straks lopend naartoe. :)

Goede stalling gevonden voor een goede prijs?

Jammer dat de A weer weggaat, op zich wel een karakteristiek model.

De prijs ligt een tikkie lager dan mijn huidige, maar gezien de problemen die ik daar had ga ik er liever weg.
Ook de afstand er naartoe (38 km) is toch wel een belemmering, het is wat te ver van huis.

Nu ik een A140 heb gereden ga je erop letten en dan merk je pas hoe vaak je ze tegenkomt, voornamelijk ook het nieuwere model wat erna is gekomen.
Het verbaasde mij eigenlijk best wel.

Nu had ik ook nog in mijn ogen de saaiste kleur en die kom je ook vaak tegen. (onlangs nog twee binnen 5 minuten)
De reden dat ik voor degene had gekozen die ik nu rij is, zodat ik het niet moeilijk zou vinden om hm weer weg te doen, gezien ik het een leuke auto vind om te zien.
Maar dat hij zo snel weg zou gaan had ik absoluut niet verwacht, puur vanwege de stoelen....die je helaas ook niet kunt vervangen door betere.

Man, man, man...wat een dag, de verhuizing met de auto's naar de nieuwe stalling.

Trailer opgehaald, met wat moeite de bus er half op gekregen die als eerste mee ging (was net zo breed is als de trailer en heel krap tussen de buiten rails paste)...breekt de kabel van de lier opeens!
Dan maar de kabel aan de bus geknoopt en hopen dat het werkt.
Gelukkig werkte dat inderdaad en schoot de kabel niet los.

Onderweg zodra je harder ging rijden dan 70 km ging de aanhanger enorm slingeren, dus maar heel rustig gereden over de snelweg...het kon niet anders.
Had de bus redelijk vol zitten met spullen, oa met de originele Twin turbo motor van de Nissan 300ZX erin, een automatische bak, etc., dus de bus ging wel de richting op van circa 2400 kg.

Eenmaal bij de nieuwe stalling wou de bus niet van de trailer af, zat vast tussen de rails.
Duwen, trekken, de trailer omhoog zetten met het wieltje aan de voorkant, zodat hij schuin stond...niets hielp. (de bus rijdt helaas niet)

Kreeg al snel een idee om de Mercedes Combi erachter te zetten, spanband om de trekhaak te gooien en op die manier de bus van de trailer af te trekken.
Heel voorzichtig gas gegeven en in plaats van dat er beweging kwam in de bus trok ik zowel de bus op de trailer als die ervoor mee naar achteren!
Wieltje van de trailer weer omhoog gedaan en opnieuw proberen.
Ja hoor, het werkte!...gelukkig trok ik nu alleen de bus van de trailer af!

Heb de Mercedes Combi over gereden, van tevoren een APK afspraak gemaakt bij een garage om de hoek, zodat ik zonder problemen kon rijden met een geschorste auto, na het over brengen weer afgezegd. ;)

De Nissan heb ik ook over gereden, de Xedos 6 op de aanhanger...

En als laatste de Pontiac cabrio opgehaald...

Alleen de Mercedes CLK cabrio staat nu nog in de oude stalling.
Wil proberen om mijn Mercedes A140 snel te verkopen, zodat ik de CLK cabrio in de wegenbelasting en verzekering kan doen voor het einde van de maand en daarmee weer mee kan gaan rijden.
(tot april heb ik de oude stalling nog betaald)

Anders haal ik hem op met een trailer als ik de Pontiac Trans AM die uit de US komt spoedig moet ophalen.

Heb ook de verkeerde cabriokap pomp verkocht van de Mercedes CLK die ik aangeschaft had, dus kan nu gaan shoppen voor de juiste pomp.
Dus hopelijk werkt spoedig de cabriokap weer!

Ruimt in elk geval lekker op zo!

Zo'n A klasse blijft leuk om te zien, maar het rijdt voor geen meter - of laat ik het zo zeggen - niet als een Mercedes. Ach het model heeft ze in elk geval geen windeieren gelegd, je ziet ze 20 jaar later nog steeds overal.

De Xedos heeft wel aardig kleurverschil met de achterbumper precies?

Heb je trouwens enig idee wat er met die hele lading ex-Xedossen van je is gebeurd? In Nederland weer op de markt gekomen of naar het buitenland gegaan of gesloopt voor onderdelen?

Op zich rijdt de Mercedes A klasse best lekker...zeker voor een klein autootje, alleen al dat schakelen vind ik persoonlijk niets, het is jammer dat de automaat versie bagger is en ze allemaal kapot gaan.
De automaat en de verschrikkelijk slecht zittende stoelen zijn het grootste nadeel aan dit model, verder vind ik hem top! (oke, de kwaliteit van de materialen van het interieur laat ook wat te wensen over)

De Xedos moet volledig overnieuw gespoten worden, op sommige plekken is hij dof en de achterbumper is inderdaad iets anders van kleur.

Mijn witte Xedos is op de sloop uiteindelijk belandt, wat er met alle overige zijn gebeurd weet ik niet.
Zag er maar twee op de site te koop staan waar ik de auto's heb ingeruild.

RL-XZ-12: gedemonteerd
RL-JR-85: gedemonteerd
GL-FG-72: jaar geleden verkocht, geen apk
29-FH-PF: geëxporteerd
FP-BT-34: jaar geleden verkocht, geen apk
RS-VT-96: jaar geleden verkocht, geen apk
JB-RH-34: jaar geleden verkocht, geen apk
SJ-NS-93: jaar geleden verkocht, geen apk
XL-PN-20: 5 maanden geleden verkocht, wel apk!
XN-ZP-55: gedemonteerd

Dat heb je snel achterhaald! :)

De Xedos 9 Miller rijdt in Lelystad nu rond, heb heel even contact gehad met de eigenaar via Facebook.
Zo te zien zijn alle andere Xedossen 6 er niet zo goed vanaf gekomen, jammer.

De banden van de trailer hadden harder opgepompt moeten worden gezien het gewicht van de bus, maar daar kwam ik pas achter op de snelweg.
Was niet echt een prettig idee en gevoel maar is gelukkig goed gegaan.

Had hem al eerder vervoerd op een trailer, maar toen is het zonder zwieberen verlopen.

Vandaag een juiste cabriokap pomp gekocht in Engeland voor de CLK, komt spoedig mijn kant op.
Hoop ontzettend dat de cabriokap weer werkt, zo niet dan kan het nog zijn dat hij gereset moet worden.
Als het dan nog niet werkt, dan is hoogst waarschijnlijk de computer nog kapot.

Spoedig meer!!

Nieuwe juiste pomp ontvangen en geïnstalleerd bij de CLK cabrio, helaas werkt de kap nog niet, dus dat wordt resetten en eventueel opnieuw uitlezen.
Ga dat deze week nog proberen te doen.

Heb vandaag de Mercedes A140 geschorst vanwege mijn rugpijn van de slechte stoelen en de CLK cabrio aangemeld, daar rij ik nu weer mee dus het mooie weer mag van mij komen. :)

Ik verwacht ook elk moment een e-mail van het transport bedrijf dat '82er Pontiac Trans AM opgehaald kan worden in de haven van Rotterdam, hoop dat het deze week nog wordt.

Ben met het mooie weer een dagje bezig geweest met de CLK cabrio, helemaal opgepoetst en in de was gezet.
Ook toch nog wat zitten te testen met de cabriokap en weliswaar heb ik er leven in gekregen!
Dan deed hij het, dan weer niet....maar nu de laatste paar keer dat ik hem open en dicht gedaan heb doet hij het zonder problemen, dus het lijkt opgelost te zijn! :LOL:

De Pontiac wordt aankomende dinsdag gelost, dus het zal einde van de week pas zijn dat ik hem kan ophalen.

Wat een collectie auto's, vrijwel allemaal leuke dingen! De 300zx is toch wel mijn favoriet wat een geweldig ding met de tuinturbo v6, en voor die tijd heel modern en luxe. Heb je alle auto's behalve de clk geschorst en zonder apk trouwens?

De 300ZX is ook mijn favoriet, wil er op een dag nog eentje kopen maar dan met dubbele airbag, als ik die heb denk ik niet dat ik daar meer uit te krijgen ben, dat rijdt zo geweldig lekker!!!

Heb mijn Mercedes A140 besloten toch te houden en te kijken naar een oplossing met de slechte stoelen.
Heb hem nu geschorst net als alle andere auto's.

Van de meeste auto's zijn de APK's verlopen, alleen van de A140 niet en mijn 1964 Mustang cabrio.
Pas als ik besluit met een andere auto te gaan rijden, doe ik een nieuwe APK en gaat hij in de verzekering, anders wordt het een heel duur grapje.

Dat is begrijpelijk, anders word het een hele dure hobby. Ik bedoel natuurlijk twinturbo v6, de autocorrectie maakt er vreemd genoeg tuinturbo van:confused::confused: . Lijkt me echt een top blok met bergen aan koppel. Maar wat gebruik je als dagelijkse auto eigenlijk? Zo'n a140 lijkt me een hele verschrikking als je in oogschouw neemt wat een berg speelgoed er in de stalling staat.

Wel uniek...een tuinturbo! hahaha!! :)

Je hoeft je tenen maar krom te trekken en de 300ZX gaat al als de brandweer.
Wel een lekker gevoel om zoveel vermogen tot je beschikking te hebben voor als je het nodig hebt.
Als je je een beetje verkijkt bij inhalen dan weet je dat je nog wat achter de hand hebt.

Ja, dat is inderdaad wel even een behoorlijk terugval met de A140, in alle opzichten, vermogen, comfort, geen automaat!, stabiliteit, etc.
Zit één groot pluspunt aan, hij is heel zuinig en goedkoop om mee te rijden, dat kan ik weer niet zeggen van mijn andere auto's.
Maar ja, al het andere is natuurlijk veel leuker om mee te rijden!

Ook al ben ik een hele rustige rijder (ook met de 300ZX) en vele staan toch te kijken wat ik ermee haal qua verbruik, beste score tot nu toe 1:11,8.

Ben sinds één week weer met de CLK gaan rijden vanwege mijn rugpijn die ik krijg in de A140.
Heb een keer een 300ZX in de stalling iets vooruit geduwd en toen is het gigantisch in mijn onderrug geschoten.
Ging redelijk goed totdat ik met de A140 ging rijden.

Nu werd het zo erg dat ik amper mijn woonplaats uit was en kreeg al last, dus kon het bijna niet meer volhouden om met de auto rijden.
De "goedkoopste" auto die ik heb om mee te rijden en waar nog APK op zat was de CLK cabrio, dus heb ik besloten om die tijdelijk weer te gaan rijden. (de Xedos 6 tel ik niet mee, want daar ga ik niet mee rijden, wil de km stand laag houden, zoals hij nu is)
Ook vanwege het feit dat ik mijn auto's naar een nieuwe stalling pas gebracht heb en ik daar niets mag doen.
Had net mijn verkeerd aangeschafte cabriokap pomp verkocht en een juiste in Engeland gevonden, dan kon ik die ook installeren en de kap weer werkend maken.
Mooi even profiteren dat ik nu met de CLK weer rij.
Zijn nog wat kleine dingen die eraan moeten gebeuren, onder andere de regensensor vervangen, één parkeersensor, schakelaar van de electrische stoelbediening van de bijrijderskant en één zijraam achter moet iets beter afgesteld worden, dus dat valt allemaal wel mee.

Nu de A140 stil staat ga ik ook daaraan enkele dingen doen, moet wat laswerk aan gebeuren, remslangen achter vervangen, één stabilisatorstangetje en een benzinelekkage.
Heb vanmorgen gevonden waar de lekkage zat, net achter de motor bij een overgang van een metalen leiding waar een rubberen benzineslang op gedrukt zit, dus daar moet even een slangklem op.
Heb tevens nog een mooie set lichtmetalen velgen gekocht die erop komen, ben ik weer van die rammelende wieldoppen af en het staat weer wat mooier.

Moet de set velgen alleen nog schoon maken en de banden die nu op de A140 zitten overzetten op de lichtmetalen velgen waar nu goede winterbanden op zitten.

Duidelijk verhaal, ik geloof het meteen van die snelheid. Snelste wagen waarmee ik ooit heb gereden is een 260 pk sterke a6 3.2 uit 2007, dus zonder turbo en een daarbijbehorend flink koppel, in niets te vergelijken met de zx. Ik snap het wel qua kosten zo'n a140. Juist door de hoge instap en zit zou ik denken dat die auto prettig is voor een zere rug, maar de stoelen werken niet mee. De A gaat na het opknappen weer in de verkoop?

Het liefste houd ik de A140, zodat ik tenminste één auto heb waarmee ik goedkoop kan rijden, maar als mijn rugpijn niet over gaat of dat het weer erger wordt dan kan ik niet anders dan hem weer verkopen.

Ben mij nu aan het oriënteren of de mogelijkheid er is een andere stoel erin te zetten, desnoods met wat aanpassingen...dan is het probleem ook opgelost.

Ga even kijken of ik deze zomer met de CLK blijf en kan rijden, dan zou ik begin winter met de A140 weer gaan rijden.
Heeft mijn onderrug ook genoeg tijd om te herstellen. :)

Ik ben erg fanatiek met het switchen van auto's rijden, dan in die, daarna weer een andere.
Wou dat ik gewoon voor de duurste auto verzekering en belasting kon betalen en dat ik dan elke auto kan pakken waar ik zin in heb, dat zou ideaal zijn.
Kan er toch maar in eentje tegelijk rijden.

Kijk eens wat ik vind... :)
https://www.2040-cars.com/Pontiac/Firebird/california-original-1982-pontiac-firebird-convertible-nice-car-no-reserve-732830/

Lijkt erop dat in Nederland de achterbumper nog overnieuw gespoten is, want de grote beschadigingen heeft hij (gelukkig) niet meer.

De rode Trans AM staat inmiddels klaar om opgehaald te worden!
Vrijdag ga ik hem halen, spannend!!

Knudde dat die cabrio pomp weer niet de goede was, 3 maal rechts is scheepsrecht zullen we maar zeggen. Hoop dat de rugpijn snel weg is. In elk geval top dat de Pontiac al op Nederlandse bodem staat (y)

Terug
Bovenaan