Mijn Xedos collectie, filmauto's + overige speeltjes

De garages zijn eigenlijk een grote loods geworden. Heb je hulp bij het opbouwen? Ivm die grote panelen?

Het is inderdaad meer een loods geworden.
Ik doe alles alleen, iedereen zegt / denkt dat ik er hulp bij nodig heb maar het lukt mij alleen.
Moest alleen even nadenken hoe ik het ging doen om de grote balken op te tillen en de palen eronder te krijgen op de hoeken, maar het is gelukt.
Ben inmiddels bijna klaar, zal spoedig wat foto's posten hoe ik het gedaan heb met de balken.
Moet wel zeggen, nooit maar ook nooit meer de garageboxen opbouwen, wat een ramp!

Knap werk hoor, respect!

Thanks!

Mijn manier om de palen onder de hoeken van de grote balken te krijgen...
Heb spanbanden opgehangen tussen de wanden, een balk ermee opgehangen en daarna per kant een paal eronder gezet...

Werkte perfect!
De frames zijn nu klaar...

Voor alle naden heb ik houten planken gemaakt, zodat ik geen kieren meer heb waar muizen tussendoor kunnen komen.

Ben gelukkig bijna klaar, dus verwacht aankomende week terug te zijn in Nederland, dan kan het volgende avontuur beginnen, de Batmobiel afbouwen!! :)

Tevens nog wat foto´s van de Portugese Xedos die geleverd was, nog geheel onder het stof...

De hemel een keer vervangen en de auto ziet er meteen weer een stuk beter uit van binnen.

Laatst bewerkt:
Morgen gaat de laatste Xedos 6 de loods in, degene waar ik mee naar Portugal gereden ben.
Moet één achterwand en zijwand van de loods verwijderen anders kan ik de draai niet maken om de Xedos erin te krijgen en naast de Mercedes Combi te zetten, daarna wordt het de boel weer dichtbouwen.
Dan heb ik even geen vervoer meer en kan pas weer internetten zaterdag als ik thuis ben.
Die maandag erop ga ik meteen naar het lasbedrijf om dingen door te praten in verband met de batmobiel.

Het chassis zal verlengd moeten worden, daarna een buizenframe / veiligheidskooi erop lossen, geleidingssysteem om het dak open en dicht te kunnen laten gaan, centreerpunten voor het body, bepaalde delen moeten extra ondersteund worden en een scharnier voor de achterklep en gehele neuspunt moet erop komen.
Ik wil ook kijken of we iets kunnen verwezelijken om de auto te kunnen verhogen en verlagen zonder airride systeem.
Had al iets bedacht en kwam later een vergelijkbaar iets tegen, zal kijken of ik de video ervan kan opslaan van Facebook en posten.....als ik weer thuis ben.

De nieuwe set dashboard electronica voor mijn tweede..persoonlijke batmobiel is ook bijna klaar.

Laatst bewerkt:
Leuk leuk!! Mooie stappen weer. Ook leuk om te lezen hoe jij vol overgave de volgende stap voor je ziet. Ik lees graag mee!

Inmiddels weer terug in Nederland.
Nog wat foto's van de laatste situatie in Portugal.

Kenteken van de Xedos 6 gehaald, zodat ik die kan inleveren bij de RDW.

Daarna de hoek van de loods open gemaakt en een deel van het houten frame verwijderd om de Xedos binnen te kunnen zetten.

(Het dakpaneel wat scheef staat is de manier om in en eruit te gaan.)

Heb nog houten planken tegen de binnenkant van het dak moeten maken op sommige punten, omdat je anders van buiten naar binnen kon kijken door de openingen van de dakpanelen.

Aangezien ik door het dak naar buiten moet en ik alle andere dakpanelen geborgd heb met bouten met een platte kop wou ik dit ook doen degene waar ik erin of eruit ga.
Normaal gesproken zet je zo'n bout vast van binnenuit maar in dit geval kon dat niet.
Wat ik gedaan heb is een gat erin geboord en vanaf de zijwand een schroef erdoor, dan kan men de bouten er niet uit trekken vanaf het dak.

Hoop dat het goed gaat qua inbraak totdat ik mijn garage kan bouwen.

Goed bezig! En toch, is dit niet iets teveel info voor op een openbaar forum, of ben ik nu te achterdochtig?
Even heel eerlijk… wie heeft er nou wat aan een Xedos? Het heeft waarde voor een bepaald soort liefhebber, maar meer is het ook niet, lijkt me. En die GMC bus krijg je daar niet zomaar weg. ;)

Op zich hebben weinig wat aan een Xedos, alleen degene die iets met het model hebben, zoals ik.
Maar dit geldt voor elke auto denk ik, de ene rijdt een BMW, de andere een Audi, etc., als je er niets mee hebt, zie je er ook geen waarde in en zullen vele denken "Wat moet je ermee.".
Als je gek bent op het model, dan is het geweldig.
De Xedos is inmiddels wel zeldzaam aan het worden en prijzen zijn ook langzaam iets aan het stijgen.
Daar doe ik het uiteraard niet voor maar is toch leuk meegenomen.
Als het om de waarde ging dan had ik wel iets anders gekozen zoals een Nissan 300ZX bijvoorbeeld.

Ik denk dat er in de toekomst nog wel een omslag komt wat heel vaak gebeurd.
Vroeger was een Opel Calibra ook goedkoop, maar nu is dat ook een ander verhaal.

Ben bezig met de batmobiel, heb de rand aan de bovenkant van het rode deel in het midden van de neus afgezaagd, deze stak uit.

...en is nu afwerk / plamuur klaar.

De randen onder de koplampen waar de onderste neusspoiler komt zijn nu op maat, moet alleen nog wat polyesteren om het echt recht te maken.

Ik moet nog veel meer openingen maken in het body en met een ijzerzaag is niet niet ideaal, dus heb een dremel (Dremel 4250 besteld en komt morgen binnen)

Dan schiet het tenminste een beetje op. :)

Als je van de verkoop maar geen spijt krijgt! Wat een apparaat… :oops:

Dat zal niet gebeuren, want ik weet wat ervoor in de plaats terug komt (garage en eerste deel van mijn huis en wellicht nog meer)...én ik koop dan het andere polyester body die beter is, nooit in gezaagd of aangepast, een directe kopie van het origineel......van de '92er film dan, want die van de '89 is nog breder bij de achterste spatborden.
Degene die ik nu heb ik ook van de '92 film, 2.24 meter breed, die van de '89er is 2.45 meter breed.

Dus mijn tweede batmobiel wordt beter, ook omdat ik in die de stoelen en oude bommenwerper hendel / shifter ga plaatsen, niet in degene die ik ga bouwen nu en verkopen.

Dit is ook een mooie gelegenheid om te kijken of ik hem legaal krijg, lukt het niet, dan moet ik mijn tweede batmobiel bouwen op een donorauto, Chevrolet Caprice, uit Engeland.
Die moet ik dan daar laten keuren, dan in Nederland ombouwen en dan weer opnieuw laten keuren in Engeland om hem op kenteken te krijgen. (er rijden daar al twee legaal rond)
Daarna kan ik de auto gewoon invoeren en heb ik alleen een uitgebreidde APK keuring, net zoals ik met de Nissan 300ZX cabrio heb gehad.

Mocht ik mijn tweede ook niet legaal krijgen dan ga ik hem verbreden zoals hij werkelijk was in de '89 film, mocht ik hem wel legaal krijgen, dan laat ik hem 2.24 meter, vind dat al breed genoeg om ermee te rijden.

Als ik straks de dremel binnen heb dan kijken of ik deze week alle openingen erin kan maken, en alle randen afwerken wat nodig is, dan is dat al klaar.
Ga polyesterhars binnenkort halen, want ik moet ook polyesterwerk doen, één vleugel is nogal dun aan één kant en de neuspunt ook naast de grote ronde opening aan de voorkant.
Ook de neusspoilers moet ik opdikken en aan elkaar polyesteren.
Niet het leukste en fijnste werk maar het is niet anders.

Zodra het polyesterwerk klaar is, dan wordt de volgende stap naar het lasbedrijf.
Wil toch eerst even alles in orde maken wat kan en alle openingen erin maken.

Fantastisch project! Ik volg het met veel bewondering. Tijdje terug heb ik ook een batmobile gezien in het eendenmuseum van Edwin Groen, een ondernemer uit Noord Holland:

Zit niet zo in de Batman films, maar dit is ongetwijfeld uit een van de eerste films.

De '66er is ook een gave, ooit komt die er ook nog een keer bij als het mogelijk is.
Die uit Noord Holland is een replica, niet eentje uit de serie.
De eigenaar denkt van wel, maar hij wil niet echt wakker worden en blijft geloven dat het een originele is.
De echte koop je uiteraard niet voor een prikkie, volgens mij had die iets van 4 miljoen of zo opgebracht.
Wat het ook was voor prijs, het was héél veel!

Ok, de vooruitgang van vandaag. (was onverwachts eerder thuis dan gedacht dus ben meteen de tuin in gedoken).

Open gemaakt, de linker achterlichten...

De ronde zijraampjes...

De andere zijluchtinlaat...

De linker koplamp...

De rechter luchtinlaten aan de zijkant van de neuspunt...

(de rand van het spatbord wat uitsteekt komt omdat ik hem doorgezaagd heb op de naad tot het midden bovenop de neus, deze sloot totaal niet aan dus ik kan het nu makkelijk corrigeren, moet de delen alleen nog opnieuw aan elkaar polyesteren.)

En een begin gemaakt met de ventilatie openingen bovenop de neuspunt...

(Hier komen nog roosters in)

Alle delen die ik open gemaakt heb moet ik nog strak vijlen om het netjes af te werken.

Alles wat open geslepen moest worden in het body is gedaan op de openingen voor beide tankdoppen na, deze moet ik nog zoeken een aanschaffen.
Worden waarschijnlijk AC Cobra tankdoppen.
(de originele waren van een Londense bus, deze probeer ik later te vinden voor mijn tweede, persoonlijke replica)

Spoedig kan ik met de afwerking ervan beginnen.

Tevens meteen even gekeken hoe de "luchttunnels" passen.
Moet de randen nog afwerken van de zijluchtinlaatopeningen, dus ze gaan nog wat dieper en beter passen.

Alles wat te veel uitsteekt gaat er nog af.

Laatst bewerkt:
Alles wat open geslepen moest worden in het body is gedaan op de openingen voor beide tankdoppen na, deze moet ik nog zoeken een aanschaffen.
Worden waarschijnlijk AC Cobra tankdoppen.
(de originele waren van een Londense bus, deze probeer ik later te vinden voor mijn tweede, persoonlijke replica)
Dan word ik altijd gelijk nieuwsgierig welke dan de juiste zijn, :p die van een Londense bus lijken me dan deze.

De vooruitgang van vandaag, heb de rechter komlamp opening bijgeschuurd, alleen nog de aansluiting met de koplamp zelf nog wat perfectioneren.

De ronde zijramen heb ik de randen verder afgewerkt...

Deze ben ik bovenop de zijluchtinlaten aan het maken, want die misten nog...

(wordt gebruikt als opstap on de auto in te komen)

Ik kan alleen nog niet het hele vlak wegslijpen, want het polyester is te dun ervoor, moet het eerst behoorlijk opdikken...anders heb ik een gat.

Laatst bewerkt:
Heb toch besloten de "side steps" eruit te sijpen, anders had ik het moeten opdikken en alsnog dieper slijpen en dan is het oppervlak niet strak.
Ga een metaalplaatje op maat erin maken op de juiste diepte en dan van de achterkant polyesteren, als het dik genoeg is haal ik het metaalplaatje weg en dan is het oppervlak meteen strak.

De ventilatieopeningen aan de bovenkant zijn zo goed als klaar op eentje na, die is iets smaller qua opening dus die wil ik nog wat bijwerken.

Ben nu bezig de zijkanten naast het dak recht / redelijk horizontaal te maken zoals het hoort te zijn...

Het dakdeel kan ik zo weer ophoog duwen tegen de zijkant aan die ik recht aan het maken ben, deze polyester ik later weer aan elkaar.
De bestuurderskant is gedaan, alleen nog de bijrijderskant.
Kon helaas niet verder want de slijpschijfjes voor mijn dremel zijn op, zowel bij de Praxis als bij de Gamma, dus moet ze spoedig ergens anders vandaan halen, want wil niet stil komen te staan.

Ik heb zelf ook meer met de Xedos, maar vind je werk aan de Batmobile wel leuk om te volgen. Vind je het bouwen van zoiets nou ook leuker dan het bezit uiteindelijk? Misschien heb ik het al eens gevraagd hoor… :p

Ehh...het bouwen is ook leuk, op het polyesterwerk na, maar het blijft toch het leukst als hij straks helemaal klaar is, aangezien hij dan het gaafst eruit ziet.
Het is nu al een kunstwerk maar dan helemaal.

Ik kan uren ernaar kijken, ook naar mijn Xedossen en andere auto's, dat is gewoon genieten, ongeacht de staat van een auto.

De batmobiel is wel iets heel aparts, dus in dat opzicht springt hij er wel behoorlijk uit vergeleken met de andere auto's en niet alleen door zijn formaat.

Een Xedos is al best een zeldzame verschijning, maar een Batmobile die ergens in een achtertuin in Nederland in elkaar wordt geknutseld dat is voor mij toch wel het meest bijzondere van dit hele forum.

Dit is ook een mooie gelegenheid om te kijken of ik hem legaal krijg, lukt het niet, dan moet ik mijn tweede batmobiel bouwen op een donorauto, Chevrolet Caprice, uit Engeland.
Die moet ik dan daar laten keuren, dan in Nederland ombouwen en dan weer opnieuw laten keuren in Engeland om hem op kenteken te krijgen. (er rijden daar al twee legaal rond)
Daarna kan ik de auto gewoon invoeren en heb ik alleen een uitgebreidde APK keuring, net zoals ik met de Nissan 300ZX cabrio heb gehad.
Ik ben benieuwd, de route via Engeland lijkt me door de Brexit ook niet makkelijker geworden? Wel heel gaaf als dit gewoon de weg op mag.

Het is een heel gedoe inderdaad als ik het via Engeland moet doen, maar dit verhaal geldt pas voor de tweede die ik ga bouwen.
Degene die ik nu bouw, had ik de Chevrolet Caprice eerst moeten invoeren in Engeland, daarna ombouwen en dan weer opnieuw keuren, dan was het gelukt, maar hier ben ik later pas achter gekomen.
Ik hoop dat de RDW een beetje flexibel is met de Batmobiel die ik nu aan het bouwen is, zodat ik deze ook de weg op kan krijgen.

Ik moet straks ook kijken hoe ik het ga doen als de Batmobiel definitief in elkaar gebouwd moet worden, dat kan ik niet in mijn achtertuin doen, want dan krijg ik hem er niet meer uit.

Laatst bewerkt:
Vandaag de twee metaalplaatjes gemaakt en in vorm gebogen voor bovenop de zijluchtinlaten...

De linker koplampopening straks geschuurd...

De luchtinlaten aan de zijkant meer afgewerkt, moet alleen wat bij bolyesteren om ze strak en gelijk te maken.

En heb nu beide kanten naast het dak / canopy, horizontaal, zonder dat er een grote spanning op staat...alleen nog weer aan elkaar polyesteren wat ik spoedig ga doen.
(dit ziet er nu het recht is zoveel beter uit!)

Bij het laatste metalen plaatje slijpen is mijn nieuwe dremel ermee gestopt, heb alle snelheden geprobeerd en op een lage snelheid deed hij het weer maar draaide op de maximale snelheid.
Deze gaat retour en verwacht een vervangende te krijgen.
Gelukkig heb ik alle openingen in het body al gemaakt waar ik de dremel voor nodig had, nog eentje, de sleuf in de neuspunt bovenop voor het voorraam.
Deze is voor als het dak open moet schuiven.

Morgen ga ik naar een vriendin die ook een SLK heeft, even kijken of het dakcilinder lekt wat waarschijnlijk het geval is, bij de mijne lekt hij ook, dus heb gelukkig op tijd de hemel kunnen verwijderen voordat die vol met olie komt te zitten.
De hemelbekleding hing helemaal los, dat wordt weer opnieuw lijmen.

Even kijken hoe morgen de dag gaat, als ik de mogelijkheid heb ga ik meteen een begin maken met de zilveren Xedos 6 een schoonmaakbeurt te geven.
Had hem al even bekijken, het reservewiel lag los, zit geen krik met draaihendel bij, kleine speakers zijn ingebouwd in de kleine driehoekjes waar de zijspiegel zit (die gaan er dus uit en moet de driehoekjes vervangen), missen en wat gebroken plastic clips om de bougiekabels in te klikken, één voorste gordel zit gedraaid en verder nog een ander bakje onder de radio erin zetten vanwege wat gaatjes die erin zitten.
Het bakje, de krik met draaihendel had ik nog liggen, de delen om het reservewiel vast te leggen heb ik gekocht uit Duitsland en heb de onderdelen al binnen.
De accu was compleet dood, ga even de accu van de Xedos 9 meenemen om de auto te kunen starten en verplaatsen.
Hij is waarschijnlijk te hoog, dus kan hem niet gebruiken als ik straks met de Xedos ga rijden.
Ben ook aan het rondkijken voor (goede) banden, degene die er nu op zitten zijn bijna 15 jaar oud!

Alles behalve veilig, dus daar ga ik niet mee rijden.

De eerste was en uitzuigbeurt heeft de '99er Xedos 6 vandaag gekregen.
Hij staat er netjes bij voor zijn leeftijd, de bekleding is in nieuwstaat, alleen de bestuurderstoel heeft wat lichte gebruikssporen.

Het interieur heb ik nog niet gepoetst, dat komt nog.

Grootste minpunt aan de Xedos, het reservewiel kan ik niet vast zetten, de beugel die op de bodem is gelast is doorgerot aan één kant.
Een veel voorkomend euvel is dat de kofferbak nog wel eens vol wil lopen met water, ik denk dat dat hier ook het geval is geweest.

Dus ik wil het rotte deel uit een sloper laten halen, zodat die in de mijne gelast kan worden.

Ik moet de dremel met etui in zijn geheel retour sturen en dan kan ik een nieuwe bestellen, dus ik krijg weer nieuwe slijpschijfjes, etc. erbij.

Nog wat mooie foto's van de Oostenrijkse Xedos 6...

Ik krijg het niet voor elkaar om te registreren op de pagina, zonder registratie kan je de verkoper niet benaderen. :(

Ik heb eigenlijk helemaal geen plek meer voor meer auto's (totdat mijn garage in Portugal klaar is), een witte Xedos is zo zeldzaam dat ik die niet voorbij kan laten gaan als er wel eentje op mijn pad komt.
Nou probeer ik er heel hard niet aan te denken, want dan komt het juist op mijn pad, net zoals de groene en zilveren Xedos 6.

Heb de pagina automatisch vertaald en wou mij registreren, maar als ik mijn telefoonnummer invoer om een code te ontvangen, dan krijg ik al een foutmelding dat het niet lukt.

Terug
Bovenaan