Mijn Xedos collectie, filmauto's + overige speeltjes

Ik heb meerdere familieleden die ook altijd met behoorlijke rekeningen thuis komen.
Heb bij hun ook mijn Pontiac Firebird cabrio en GMC bus laten repareren om een startprobleem op te lossen, dat was ook niet bepaald goedkoop.
Voor mij liever niet meer deze garage.

Maar het is nu klaar, de auto remt weer, dus kan nu gaan genieten van mijn nieuwe dagelijkse auto....weer een heerlijke stille Xedos 6 met een 2.0 V6 rijden!

Wordt spoedig weer mooie foto's maken. :)

Ik wil die uit Engeland weg hebben, het duurt mij veel te lang met mijn klant zijn verhuizing.
Als de auto in België staat, waar ik hem wil stallen, dan kan ik hem ook eindelijk eens zien.

De andere die ik in België gekocht heb laat ik daar hoogst waarschijnlijk eerst naartoe gaan.
Als dit lukt, dan heb ik straks beide Xedossen bij elkaar staan, kan ik ze ook allebei tegelijk bekijken.

Weer een leuke Xedos erbij (y) Is dat dan een andere blauw zoals deze?

b380a518-ac55-4e3c-8f1c-903c8301ff63

Laatst bewerkt:
Dat is heel toevallig dezelfde kleur.
De Duitse van de advertentie is ook één van de laatst geproduceerde...

Had hem er zo bij gekocht, dat was leuk geweest, één van de laatste van Duitsland.

Laatst bewerkt:
Oh leuk! Ziet er ook erg strak uit (edit: oh nee, zie aardig wat roest bij de wielkasten). Zou 'm bijna zelf kopen ;)

Ik neem aan dat de bekendere blauwe Xedos 6 iets donkerder is van kleur?

Laatst bewerkt:
Gewoon doen, het is een zeldzame auto aan het worden!
(koop ik hem wel weer van je over in de toekomst) ;)

Ik heb de kleur nog nooit gezien, dus weet niet exact hoe hij is ten opzichte van de andere (normale) blauwe versie.

De normale blauw is denk ik wat lichter / feller, wat minder grijziger lijkt het.

(normale blauwe rechts, de zon staat er dan wel vol op, dus dan wordt hij nog wat lichter / feller blauw.)

(bij de is de normale blauwe links)

Die meer zeldzame heeft wat meer groenig er in, lijkt wel.

Gewoon doen, het is een zeldzame auto aan het worden!

Haha wie weet. Het is wel één van de oudere Mazda's die ik wel eens zou willen. Net als de 323F BG en Xedos 9 bv. Ben alleen niet zo handig als jij :)

Ja, zo lijkt het inderdaad.
Vind het een mooie chique kleur, past goed bij de auto.
De velgen springen er dan ook meer uit met een donkerdere kleur.

Het tweede vakje naast het dak zit erin, alleen nog mooi vlak maken.

Waarschijnlijk kan ik nog één keer wat polyesterwerk doen, daarna kan ik alleen nog al die smalle luchtinlaten aan de zijkant afwerken en in de neuspunt en dan even kijken hoe de temperatuur is, anders zou ik hiermee verder kunnen gaan....de rand afmaken en een polyester mal van maken.

Ben net terug van een rit naar Ridderkerk een bumper ophalen voor een SLK voor een familielid.
Heb een nieuwe zuinigheidsscore gereden met een 2.0i V6, mijn beste score was 1:14 maar sinds vandaag 1:15,19! :)

Er miste nog een rand in de neuspunt, deze ben ik nu aan het toevoegen, dan wordt de zijkant tevens sterker en blijft het in vorm.
Maar dan heb ik ook een rand waar ik de spoilers op kan monteren straks.

De zijkanten naast het achterste dak beginnen al mooi strak te worden...

En vandaag binnen gekomen, de nieuwe set dashboard layout!

Heb het verder nog niet uitgepakt, ga ik het weekend doen.

Denk dat ik morgen het laatste polyesterwerk kan en ga doen en daarna de zijluchtinlaten in de neuspunt perfect ga maken qua openingen.
Daarna is hoogst waarschijnlijk het chassis verlengen met een buizenframe erop laten maken aan de beurt.

Laatst bewerkt:
Het begint inmiddels al aardig op te schieten, de luchtinlaat aan de bestuurderskant heb ik klaar, wat wil zeggen de achterste rand van het diepere gedeelte ligt nu in lijn met de rand aan de buitenkant.

Blijft alleen nog over met polyesterplamuur de breedte identiek maken overal.
Morgen de bijrijderskant op maat maken.

De openingen voor het achterwiel aan biede kanten zijn ook klaar, achterste randen zijn nu afgewerkt en strak waar straks een rooster tegenaan komt.

De delen die wat flexibel zijn sla ik over met plamuren, zoals de rand die ik doorgezaagd had aan de bovenkant bijvoorbeeld.
De rest is geen probleem, polyesterplamuur wordt echt keihard.

Aangezien de temperatuur nog ok is, ga ik toch proberen nog wat andere delen van het body af te maken nu ik nog polyesterwerk kan doen.
Wil de rand aan de voorkant van het achterste deel af te krijgen.
Heb enkele delen gecorrigeerd, de hoeken aangepast en staat nu te drogen.

Zo moet het worden...

Alleen nog het middelste deel maken en dan kan ik het afwerken en een mal van maken.

De randen beginnen inmiddels één geheel te worden met het body zelf.
Op het kleine horizontale deel ga ik nog twee plaatjes toevoegen, ik vind de rand te hoog aan de achterkant.

Begint gemaakt met de naden weg te werken.

Het wordt glad, maar niet strak...dat laat ik aan de spuiter over, dit is niet mijn talent....anders ben ik eeuwig bezig.

En de rand die ik doorgezaagd had en weer aan elkaar gepolyesterd...

Ik had nog een berg mooie foto's gemaakt van mijn nieuwe dagelijkse Xedos 6 maar maar smartphone heeft de meeste verpest, geen idee wat er gebeurd is maar het is één en al wazige delen op de foto's, zoals dit...

...dus heb niet veel goede over gehouden helaas.

Had een paar die vallen toevallig nog leuk uit...

Laatst bewerkt:
Dank voor de gouden tip, het lukt om de blur te verwijderen!!! :D
Ik baalde er al zo ontzettend van.

De kwaliteit van de foto's is ook ronduit slecht, was al geen fan van een smartphone maar nu helemaal niet meer.
Heb mijn sticky's van mijn gewone fotocamera in Portugal gelaten in de zak met autosleutels, deze heb ik toch besloten om bij familie achter te laten.
Vergeten de sticky's eruit te halen, dus spoedig maar een nieuwe kopen, zodat ik weer kwaliteitsfoto's kan maken.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Elco
Zie nu dat ik tevens de accu van mijn camera in Portugal heb gelaten, waarschijnlijk ga ik eenzelfde camera tweedehands kopen, dat is goedkoper dan een accu en geheugenkaartje samen op nieuw moeten aanschaffen.

Gisteren heb ik het middendeel redelijk af kunnen maken van de rand van de batmobiel.

Het weer zit niet zo mee vandaag, dus denk dat ik vandaag niets kan doen helaas.
Moet alles steeds afdekken / afplakken, zodat het droog blijft.
Had vandaag het willen afmaken en de mal ook maken, maar dat zit er niet in.
Hopelijk lukt het spoedig, want wil het liefste nog de rand polyesteren aan het body zelf, zodat het ook meer sterkte heeft voor als het straks getransporteerd moet worden naar het lasbedrijf.

Het zijn geen naden eigenlijk maar deellijnen van een mal.
Het is heel slecht gemaakt, vandaar dat ze zo grof zijn.

Ik ben toch nog aan de slag gegaan, heb de rand niet verder afgewerkt (strak gemaakt), omdat het middenstuk al iets begon los te komen van het body, dus heb de naad nog opgevuld en daarna alles in de primer gespoten.

20251021-164625-5.jpg

De donkere wolken waren weg dus ben maar meteen de mal maar gaan maken...

Kwaliteit van de foto's is geweldig zoals te zien is. :mad:

Heb enkele randen van de mal afgewerkt..

Het was helaas al te koud eigenlijk om de mal te maken, sommige delen zijn nog niet 100% droog daardoor.
De rand in het body zelf polyesteren gaat het denk ik niet meer worden, zal moeten wachten totdat het weer warmer is in het voorjaar.

Ik ben begonnen met het maken van het middelste deel van de afterburner...

Ga het model maken van hout (het moet nog hoger worden), zodat het daarna van metaal gemaakt kan worden tegen het hout aan om de vorm te kopiëren.
Het model kan ik straks zagen en "raspen" uit het houten blok.

De maten voor het buitenste deel heb ik van degene gekregen die het nieuwe batmobiel body gaat verkopen.

Dus deze kan ik bij het lasbedrijf laten maken.

Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen dat ik alle foto's van een batmobile in een Nederlandse rijtjeshuis achtertuin echt een van de meest hilarische dingen vind die ik ken. Het ziet er zo out-of-place uit :LOL:.
In alle serieusheid is het wel heel inspirerend om iemand te zien die jarenlang gewoon doet wat ie wilt doen, en gewoon voor zijn dromen gaat. Dat is bij veel mensen, waaronder ik, wel anders. Ik zou al deze plannen allang hebben afgeslagen door te twijfelen over alle mogelijke gevolgen en wat er allemaal fout zou kunnen gaan.

Ik moet zeggen dat ik alle foto's van een batmobile in een Nederlandse rijtjeshuis achtertuin echt een van de meest hilarische dingen vind die ik ken. Het ziet er zo out-of-place uit :LOL:.
In alle serieusheid is het wel heel inspirerend om iemand te zien die jarenlang gewoon doet wat ie wilt doen, en gewoon voor zijn dromen gaat. Dat is bij veel mensen, waaronder ik, wel anders. Ik zou al deze plannen allang hebben afgeslagen door te twijfelen over alle mogelijke gevolgen en wat er allemaal fout zou kunnen gaan.

Ik ben niet zo snel uit het veld te slaan als het om mijn dromen gaat.
Alles is haalbaar, zolang je er maar zelf in blijft geloven en er helemeel voor gaat.

Ik droom al zo lang van een eigen stuk terrein in Portugal, een eigen garage met mijn favoriete auto's en mijn droomhuis, dat ik nu best al een aardig stuk op weg ben.

Inmiddels schiet het al op met het binnenste deel maken van de afterburner...

Hij is nog wat te bollig, dit rasp ik nog platter en de "zijvinnen" moet ik nog vorm geven.

Ik maak één kant aangezien de andere twee kanten identiek zijn, dus als één kant perfect is, dan kan deze 3x gemaakt worden van metaal en dan de delen aan elkaar lassen om er één onderdeel van te maken.

Als dit onderdeel klaar is ga ik bezig met de uitlaten maken.

Laatst bewerkt:
Heb het oppervlak een stuk minder bol gemaakt...

Na al het teveel materiaal eraf gezaagd te hebben, ziet het er meteen een stuk beter uit...

Heb ook een begin gemaakt met de zijvinnen...

De gaten nog opnieuw opvullen en afwerken, zodat het weer een geheel is en de zijvinnen nog wat dunner maken.

Nog even en het onderdeel is klaar.

Net een hele goeie foto ontvangen van (hoogst waarschijnlijk) het originele deel van de afterburner.

Dan heb ik het nog niet zo gek gedaan vind ik zelf als ik het vergelijk.
Heb een bedrijf een e-mail gestuurd die 3D scannen doet en metaal handwerk, dit is helemaal hun straatje, dus heb goede hoop dat ze het kunnen maken.

Aangezien er een 3D scan van gemaakt moet worden heb ik toch maar het onderdeel strak gemaakt, wellicht is het belangrijk dat het oppervlak zo glad mogelijk is....en het ziet er meteen stukke beter uit.

Heb ook de mal van de rand die ik gemaakt had verwijderd van het body.

Alleen nog schoon maken, al dat bruine kartonachtige materiaal eraf.
Tevens een papieren model gemaakt van het deel voor het dak, hier moet een plaat komen met roosters, dus dat wordt veel uitmeetwerk.

Moet je die roosters dan ook laten maken, of kun je die ook van een bestaande auto overnemen?

De "platen"met de langwerpige openingen erin wordt zelf maken, de roosters die erachter gemonteerd zijn, zijn wel te koop.

Is hetzelfde rooster als voor de zijluchtinlaten, de luchtinlaten in de achterklep en in het ronde deel van de neuspunt.

Ben nog bij het lasbedrijf geweest en hun lasersnijder heeft op dit moment een storing, dus ze kunnen nu niets snijden.
Maar ze gaan even een berekening maken om de afterburner (buitenste deel) te maken.
Als de prijs goed is laat ik het direct maken.

Heb het deel nodig voordat ik het binnenste deel kan laten maken, omdat de vinnen daarvan dezelfde schuinte moeten hebben. (het buitenste deel loopt taps toe)

Nu net een derde Sony Cybershot DSC-S75 gekocht, dus spoedig kan ik eindelijk weer kwaliteitsfoto's maken! :)
Ik voel een nieuwe fotosesie komen met de zilveren Xedos 6. LOL!!:p

Terug
Bovenaan