Mijn Xedos collectie, filmauto's + overige speeltjes

Een auto uit Rusland importeren is op dit moment hartstikke lastig. Het is op dit moment ook niet toegestaan om een auto uit Rusland naar Nederland te importeren, dus import moet dan via een ander land (in veel andere EU-landen is het ook niet mogelijk om vanuit Rusland auto's te importeren). Transport vanuit een regio 5000 km verderop zal ook niet makkelijk zijn.

Ik denk dat het toch niets gaat worden, want degene vraagt veel te veel geld voor de auto.
Heb wel wat contanten qua transport, dus wellicht zou dat wel iets kunnen worden, maar het moment is ook niet goed om een auto erbij te kopen.
Als ik...zoals nu een witte opeens voorbij zie komen met automaat en leren bekleding (ongeacht de staat) dan krijg ik het toch wel moeilijk. :p

Die moet ik dan daar laten keuren, dan in Nederland ombouwen en dan weer opnieuw laten keuren in Engeland om hem op kenteken te krijgen. (er rijden daar al twee legaal rond)
Daarna kan ik de auto gewoon invoeren en heb ik alleen een uitgebreidde APK keuring, net zoals ik met de Nissan 300ZX cabrio heb gehad.
Kan dat nog nu 'we' uit de EU zijn? Dacht dat die route niet meer werkte? Als je hier hulp nodig hebt hoor ik het wel.

Ja, het werkt gewoon, aangezien het dezelfde (uitgebreidde) APK keuring is als je een auto uit de US of een ander land buiten de EU invoert.

Ok!, bedankt voor de aangeboden hulp!
Als het nodig is laat ik het zeker weten.

Heb een rubberen mat besteld voor de side steps voor de Batmobiel.

Straks alleen nog perfect op maat snijden.
Heb het al nodig, zodat ik de delen die ik open geslepen had weer dicht kan polyesteren, maar moet dan wel de metalen plaatjes op de exacte diepte hebben liggen met het rubber erop

Hoe verder ik kom hoe gaver het zal worden!

Het lasbedrijf is langs geweest en ze willen de klus gaan doen om het chassis te verlengen, buizenframe erop lassen, etc.

Ik ben nu bezig een houten frame te maken om de zijkanten naast het dak recht te houden, zodat ik daarna de gehele achterkant op zijn kop of achterover kan zetten en de delen weer aan elkaar kan polyesteren.
Dat zal deze week gebeuren, dan is dat ook klaar....en ik moet wel zolang het nog 15 graden of meer is.

Ben begonnen met één van de voorste spoilers af te stellen en nu de twee delen aan elkaar aan het polyesteren.
(had één deel moeten zijn, geen idee waarom degene dat niet meteen zo gemaakt heeft)

Ik doe eerst twee lagen aan de buitenkant, zodat de delen aan elkaar zitten.
(staat nu te drogen)

Zodra het droog is, dan ga ik aan de binnenkant verder en daarna schuur ik de buitenste twee lagen er weer af en is het meteen strak.

Hoe heb je die zijkanten van die loods overeind gezet? En het dak erop gekregen?
Duw je die auto's handmatig in de loods en dan ook nog op de blokjes?
Heb wel veel respect zo als je dat alles voor elkaar krijjgt...

Hoe heb je die zijkanten van die loods overeind gezet? En het dak erop gekregen?
Duw je die auto's handmatig in de loods en dan ook nog op de blokjes?
Heb wel veel respect zo als je dat alles voor elkaar krijjgt...

Dank je!

Heb alles met de hand gedaan, de zijkanten vielen nog wel mee qua gewicht (niet dat ze nou zo licht zijn) maar de deuren zijn wel behoorlijk pittig zwaar.
Je moet geen wind hebben, want dan is zo'n zijwand of deur net een paraplu die wind vangt en niet vast te houden.

De auto's die reden heb ik erin kunnen rijden gelukkig, maar om ze strak naast elkaar te krijgen duw ik het laatste stuk, zodat ik de spatie ertussen elk stukje duwen kon checken.
Elke keer de auto in duiken om iets bij te sturen en dan weer duwen.
De Xedos 9 en nog een bordeaux rode Xedos 6 waren het lastigst, die waren geen cm vooruit of achter te duwen.
Bij de Xedos 6 zaten alle wielen redelijk vast, had alle weer vrij gemaakt, maar hij bleef zwaar lopen.

Om de Xedos 9 naast de andere auto te krijgen (de 9 ging ik in het midden plaatsen), heb ik een rijdende Xedos 6 ernaast gezet met de neus naast de kont van de Xedos 9, toen een spanband eraan gekoppeld aan de sleepogen.
Op deze manier kon ik de Xedos 9 zowel naar voren trekken als naar achteren.

Dit was echt een hel van een klus, de loods opbouwen, alle auto's strak naast elkaar erin krijgen, het houten frame bouwen, het dak erop krijgen en met tig schroeven vastzetten en afkitten, borgen met platte bouten....waar ik ruim 50 beugels voor moest monteren aan de binnenkant.
Heb alles met de hand moeten schroeven, omdat ik de accu van mijn boor niet kon opladen in de caravan.

Af en toe naar het overheidsgebouw om de accu bij te laden tijdens het internetten.

Omdat ik de zijwanden maximaal naar buiten heb geplaatst waren de meeste dakpanelen tot aan de rand van de zijwand. (normaal gesproken staken ze een stukje uit.
Vanwege dat ik het nu anders heb moeten doen (anders had ik niet genoeg ruimte om drie auto's naast elkaar erin te krijgen) kon je makkelijk naar binnen kijken bij de kleine openingen van de dakpanelen, omdat er van die verhogingen in zaten. (zoals op de foto hierboven te zien is.)

Dit heb ik opgelost door houten planken aan de binnenzijde te schroeven, zodat als je van buiten naar binnen kijkt, dan kijk je tegen het hout aan en de auto's vallen dan weg omdat ze lager zijn, enigste wat je ziet is de bovenkant van de garagedeur.

De loods is ruim 23,20 meter lang, elke keer om de beugels te monteren, het houten frame te bouwen en het hout aan de onderkant van het dak te schroeven moest ik via de binnenste rand van een zijpaneel half over de auto's klimmen.
Heb er veel auto's in gekregen maar praktisch is het niet bepaald.

Als laatste heb ik nog een berg zand op de toerit geschept, zodat de toegang ook nog geblokkeerd wordt om een auto eruit te rijden.

Heb nog nooit zoveel blaren gehad als deze reis! LOL!!

Het werk van gisteren.
Had een bult in de zijkant zitten, deze heb ik eruit geslepen en dicht gepolyesterd...

De delen van het spatbord zitten weer aan elkaar en nu loopt alles wel in lijn.

De rubberen mat was ook binnen gekomen, heb meteen de opstap delen op maat geknipt...

Wat polyester toegevoegd aan de luchtinlaten in de neus die wat open gevallen waren met open slijpen.
(te weinig materiaaldikte)

Begin gemaakt met de voorste spoilers van binnen aan elkaar te polyesteren.

En de bovenkant naast het dak / canopy met de zijkant weer te verbinden.
(van binnen had ik enkele kleine delen al met polyester aan elkaar gemaakt.)

Update van vandaag komt spoedig!

Weet je wat nou zo opvallend is? Je lijkt helemaal in je element met die polyester en beetje knutselen en strookje hier, plekje daar. Maar sleutelen aan je auto's is grote eng, en moet duur uitbesteed worden.

Nou, jij bent handig genoeg, dus koop een knappe gereedschapset en ga aan je eigen auto's werken. Setje remschijven, oliebeurtje, draagarmen vervangen, zo spannend is het allemaal niet, als je eenmaal begonnen bent.

Ik besteed niet alles uit maar wel veel ja.
Bij mijn SLK heb ik zelf de waterpomp en multieriem vervangen, bij een vriend zijn SLK de remschijven met blokken, andere vriedin haar Ford Focus ook de remschijven met remblokken, dus ik kan wel wat maar vaak mis je toch een brug en een werkplek.
Ik kan moeilijk olie gaan vervangen op de openbare parkeerplaats.

Wil dit ook gaan doen met de nieuwe Xedos 6 die ik straks ga rijden, alleen mijn ouders zijn denk ik niet zo blij als ik dat wil doen bij hun in de garage.
Dus ja, het grootste gemis is een werkplek.
Ben telkens op hoekhuizen aan het reageren maar tot nu toe nog geen geluk gehad, als ik dat heb dan heb ik een klusplek.
Nadeel is ook dat de auto's in een stalling staan waar je niets mag doen, ik irriteer mij enorm dat ik dingen wil doen aan de Nissan 300ZX cabrio om de puntjes op de i te zetten maar kan niets doen.
Daar moet ik ook de remschijven met blokken van vervangen oa.

Hoop dat het lukt om aankomend jaar toch echt een hoekhuis te krijgen, dan kan ik de meeste auto's die ik nog in NL heb bij mij thuis zetten.
Moet wel eerst waarschijnlijk een schutting plaatsen, anders lijkt het net of ik een autobedrijf bij huis heb. :ROFLMAO:

Heb het body wat hoger gezet, zodat ik makkelijker bij de plekken kon komen die ik moest polyesteren.

De metalen plaatjes op hun plek gezet en geprobeerd ze meteen op de juiste diepte te hebben.

Daarna de achterkant polyester matjes er tegenaan...

Tevens alle andere open geslepen randen weer dicht gemaakt...

Vandaag de metalen plaatjes verwijderd en ik heb een mooi strak vak voor het rubber...

Het is niet helemaal perfect gelukt met overal dezelfde diepte maar dat komt wel goed, de vakken zijn in ieder geval weer dicht.

Verder nog de rand geheel afgeschuurd van één zijluchtinlaat.

De tunnel zelf die erin komt past nu ook veel beter.

Gaat de auto straks nog redelijk makkelijk uit je tuin?

Meen mij te herinneren dat het chassis in de tuin krijgen ook al krap aan was. En de auto is nu alleen maar breder en langer geworden toch.

Zolang het body een los deel blijft krijg ik het mijn tuin uit zonder problemen.
Het body moet op zijn kant, anders lukt het niet.
De ruimte tussen mijn schuur en schutting is 1.94 cm, het body is 2.23,5 cm breed. (6 meter lang)

Het chassis is een makkie, heb hem als gehele auto erin gereden, met het Caprice body erop was hij breder dan nu alleen het chassis is.

Enigste probleem is waar ga ik de auto definitief in elkaar bouwen.

Het is meer oppervlakroest, dus lijkt erger dan het werkelijk is.
Het middelste deel maakt niet uit, dat gaat er toch tussenuit en komt een nieuw stuk tussen.

Vandaag nieuwe polyesterhars binnen gekregen, dus ik kan morgen weer aan de slag.

Van de oude eigenaar van de Xedos 9 Miller heb ik nog twee kapjes voor de velgen gekregen.
Helaas zijn wel enkele plastic clips aan de achterkant kapot maar ondanks dat ben ik blij met ze.

Tevens nog een nieuwe grill gevonden voor de engelse Xedos 6 met het nieuwere Mazda embleem.
Komt van een '99 Xedos die maar 92.000 km op de teller had staan.
Hij had nog veel meer onderdelen die er als nieuw uitzagen maar helaas is bijna alles al verkocht.

Heb er nog nooit naar gekeken, maar denk niet dat het wat voor mij is, wil graag dingen in rust repareren, als iets tegen zit en de auto een dag (of meer) op de brug daardoor moet blijven staan, dan lijkt mij dat niet zo'n fijn idee.

Had in Portugal nog een "nieuwe" lens liggen voor de Xedos 9 Miller, deze heb ik meegenomen, zodat ik eindelijk de kapotte kon vervangen.

Sinds ik de Miller had bij mijn eerste Xedos verzameling had hij dit al, sinds de verkoop van de auto heeft geen één van de nieuwe eigenaren hem vervangen.

Vandaag ben ik de hele dag bezig geweest met polyesteren, het meeste is nu gedaan, alleen nog de spoilers voor de neus opdikken en de opstappen naast het dak / canopy zelf.
Morgen kan ik de houten latten weer verwijderen wat die delen horizontaal hield, ben benieuwd of het nu zo blijft.
Als het iets terug buigt is geen probleem, het zal toch minimaal zijn en er 100x beter uitzien dan dat het was.

Nog in verband met de witte Xedos 6, had een Duitse klant die naar Rusland was verhuisd, heb hem gevraagd om hulp.
Kort daarna kwam hij met een link naar een andere verkoop pagina waar de witte Xedos ook op stond en ik wel via die site een bericht kon sturen naar de eigenaar.
Helaas heeft hij tot op heden nog niet gereageerd, dus dat gaat niets worden.
Wellicht komt er iets anders op mijn pad. ;)

Laatst bewerkt:
Weet iemand een goedkope stallingsplek toevallig?
Binnen of buiten, maakt niet uit.

Heb net de stalling gebeld waar de Jaguar staat aangezien ik geen reactie terug ontvangen had op mijn e-mails, en nu krijg ik pas te horen dat ze ermee stoppen en de Jaguar straks eruit moet.
Nou lekker is dit, dus ben met spoed op zoek naar een plek!

Ik ken iemand met een stuk land in Portugal

Dat was wel mooi geweest als de auto die kant op kon gaan!
Hij moet alleen nog even wachten voordat hij daar een showroom ruimte in kan.

Heb gisteren het houten frame verwijderd en de zijkanten blijven behoorlijk goed horizontaal staan, ze zijn wel iets gezakt maar als het achterste deel van het dak straks op een metalen frame rust (waardoor ik het iets omhoog kan drukken) dan worden de zijkanten perfect horizontaal.
Maar zoals het nu is is het al een wereld van verschil met hoe het was en ben ik er zelfs al tevreden over.

Heb gisteren ook de zilveren Xedos 6 in de verzekering en wegenbelasting gedaan.
Na het wegrijden ben ik omgekeerd en terug gereden naar de parkeerplaats, de rem kon ik helemaal tot de bodem indrukken en dan remde hij voor circa 5%!
Ben meteen de fiets op gesprongen en naar een garage gereden waar ik de Xedos meteen heen kon brengen.
Planning is dat er woesdag naar gekeken gaat worden, mochten ze tussendoor tijd hebben dan kijken ze dan.
Vraag mij af hoe de auto door de APK is gekomen.

Laatst bewerkt:
Heb de dremel retour gestuurd en vandaag een nieuwe besteld.
Alleen nog weer polyesterhars bestellen om de laatste dingen af te kunnen polyesteren.

Probleem met de Xedos is bekend en hij staat nog op de brug bij de garage, een aansluiting van een leiding op de pomp zelf is lek, er zitten wat pitjes in de pomp op het aansluitpunt waarop hij lekt, dus moet een andere pomp hebben.
Het is een busje die op de pomp komt te zitten met een ringetje ertussen, door het busje gaat de bout waar de remvloeistof doorheen gaat.
Onder het busje op de pomp zitten enkele pitjes.

Ze kunnen het wel proberen op te schuren maar de kans dat het blijft lekken is groot, dus ik laat ze daar geen tijd aan verpillen en probeer nu een andere pomp te regelen.
Heb een berichtje gestuurd naar de sloop in Duitsland waar ik het Xedos 6 interieur ook vandaag gekocht had.
Bestel ik meteen nog wat onderdelen erbij om wat minpunten weg te werken aan enkele Xedossen.

Heeft men ervaring met het stallen van een auto in een kas?

(is niet mijn Xedos)

Laatst bewerkt:
Ja, precies wat je ziet, soms stoffig, vaak mooi droog. Dus, hoes erover heen en je hebt een prima plekje.

Over die APK, dat is een momentopname. Dat ie een uur later gaat lekken is pech, maar dat heb je soms, zeker met oud spul. Balen maar gewoon maar weer herstellen en door. En dat doe je!

Zat ook te denken om de auto dan op vijverzeil te zetten, dan kan vocht ook niet op de auto slaan van onderen.
Ben bezig de Xedos uit Engeland weg te krijgen, ben het zat om op mijn klant te wachten waar de verhuizing eeuwig van duurt.
Er zijn wat obstakels waardoor de verhuizing nog niet doorgegaan is, maar daardoor moet ik al wel veel stalling betalen.
Dus wil de auto nu weg zien te krijgen en dan naar de kas stalling doen.

De zilveren Xedos heeft al APK, nieuw gekregen bij aankoop.
Hij heeft enkele maanden stil gestaan en blijkbaar leeg gelopen qua remvloeistof.

Heb inmiddels contact gehad met de sloop in Duitsland en die zeggen het wel met zekerheid te hebben liggen, moet alleen even het juiste nummer doorgeven, dus ik ga nu naar de garage voor het nummer te noteren.

Zo'n kas is een prima plek totdat hij een flinke hagelbui op zijn dak krijgt, dan ben je verder van huis. Geen heel groot risico, maar het is er wel.

Ja, dat is het enigste nadeel maar de kans is wel heel erg klein.
Misschien wat hele dikke dekens erop leggen in geval van nood.

Ben net terug van de garage, ze hadden nog een idee, om het slechte deel heel iets uit te frezen.
Als dat lukt dan is de auto wellicht vandaag nog klaar.

Dus dat laat ik ze eerst proberen.

Ja, scheelt weer wat uit het buitenland moeten aanschaffen.
Ben even aan het kijken of ik een dealt kan maken met de sloop in Duitsland die meerdere Xedossen 6 en 9's heeft staan, dat ik de auto's al een beetje kaal pluk, de beste onderdelen van overneem.
Heb al een grote Xedos collectie inmiddels en de ene heeft dit nodig, de andere weer dat, en voor toekomstige weet je nooit wat je weer nodig hebt.

Bumpers, console en dashboard (delen) zijn vaak beschadigd en velgen zijn ook handig voor als er geen originele op de auto zitten.

Bij de Xedos 9 had ik nog de originele achterlichten met oranje knipperlichten en knipperlichten op de zijkant van de voorste spatborden gemonteerd.

(was eerst wit)

Laatst bewerkt:
Tussen de buien door één deel erin geschuurd waar rubber in komt om in te kunnen stappen.
Het heeft nog niet overal dezelfde diepte, dat moet ik nog verder op maat schuren.

Ik wil het een beetje verdelen met lawaai maken voor buren, anders worden ze gek van het schuur en slijpwerk met de dremel.

De hoek die ik doorgeslepen had heb ik het overtollige polyester weg geschuurd.
Wil het nog wat opvullen met polyester matjes en die weer strak schuren, maar dat is voor later, als het weer stabieler is.

En de rechter luchtinlaat de binnenste rand van afgewerkt.

Hoop de locatie binnen enkele jaren nog veel mooier te kunnen maken.
Wil voor de garage die er gaat komen grote crème vierkante tegels doen als bestrating van minimaal 1 meter, denk dat dat behoorlijk chique gaat worden.
Dan kom ik ook van al dat losse zand af wat veel stof met zich meebrengt.

Wordt het weer tijd voor een verrassende update? :cool:

Nee, geen vorderingen in Portugal nog, daar moet ik eerst de Batmobiel voor verkopen.
Er was wel ingebroken bij een Nederlandse vrouw die in mijn buurt daar woont.
Heb meteen de oude eigenaar van mijn terrein gevraagd of hij kon gaan kijken of alles goed was met de caravan en loods, gelukkig is er niets gebeurd.

Is dit verrassend genoeg? :D....

Een nieuwe, wat zeldzamere kleur en wederom...net zoals de zilveren Xedos 6, één van de laatste geproduceerde.
De zilveren Xedos 6 is nummer 1563 van de 1581, na die zijn er dus nog maar 18 geproduceerd en toen is de productie gestopt, deze Twilight blue mica is nummer 1531.

(video is van de verkoper)

Met deze erbij heb ik nu 13 Xedossen, eentje meer dan mijn oude collectie.

Hij staat in België, vlak over de grens, ga hem daar stallen in de kasstalling die ik gevonden had.
Later wordt het dan een ritje maken richting nabij Brugge om de nieuwe aanwinst te bekijken.

Laatst bewerkt:
Vandaag eindelijk de Xedos 6 terug van de garage.
Had al een leuke rekening verwacht, omdat ik altijd het gevoel heb dat ze je naaien, zo ook nu, 678,- euro!!!
Heb zeer veel twijfels over het aantal uren dat ze ermee bezig geweest zijn.

Ik kon helaas niet naar een andere garage rijden zonder bijna geen remmen te hebben, dus heb wel de dichst bijzijnde moeten kiezen.
Het is niet anders, maar de ABS sensor ga ik bij de garage laten vervangen waar ik normaal gesproken naartoe ga.

Terug
Bovenaan