Mijn Xedos collectie, filmauto's + overige speeltjes

Er zal vast ontzettend veel uitzoekwerk zitten in de batmobiel, dat blijkt wel uit je topic.
Er zal vast geen forum zijn met tientallen eigenaren die alle info delen over de auto, benieuwd waar je alle plukjes info over de details weet te vinden.
Mooi om te lezen wat er allemaal bij komt kijken en je moet ook veel geduld hebben.

Ja, klopt, het is veel foto's verzamelen om te weten hoe iets moet zijn.
Nou komt niet alles altijd overeen, aangezien er drie zijn gebruikt dus soms moet je voor iets kiezen.

Op Facebook is een forum en er zijn er nog een paar websites met info...en Youtube.

Ik heb bergen geduld, dus dat is handig om te hebben. :)

Het bedrijf die ik benaderd had om het onderdeel voor de afterburner te maken kan het inderdaad 3D scannen en printen / namaken, ik wacht nu op antwoord in verband met een prijs.

Als de prijs goed is, laat ik ze ook de overige onderdelen maken, zoals de uitlaten, de neusturbine en even kijken of ze ook de side mechanics kunnen maken...

Dit is toch wel het moeilijkste onderdeel.

Ik kan het 3D geprint kopen in de US...

Misschien dat ik dit aanschaf, laat 3D inscannen en dan van RVS maken en dan verkoop ik degene uit de US weer.

Maandag wordt de Xedos uit België opgehaald en dinsdag bij de stalling gebracht die ik gevonden heb en tevens de Xedos die bij mijn ouders staat.

Zit nog steeds te wachten op de monteur die de Xedos 9 Miller gaat repareren, hopelijk gaat het spoedig gebeuren, want hij staat al veel te lang stil, (ruim 6 maanden).

Laatst bewerkt:
Het was veel meetwerk maar...heb nu één kant van de grill die voor het voorraam moet komen klaar.
Heb een papieren model gemaakt, zodat deze nagemaakt kan worden van RVS.

Helaas zijn niet beide kanten 100% identiek van het body, dus wellicht moet ik de andere apart passend maken, wat inhoud dat ik nog een tweede model moet maken.
De plaat ligt 2 cm van de rand af, aan de achterkant en voorkant, als ik het model aan de bijrijderskant leg, dan heb ik één punt dat hij 2,5 cm van de rand af ligt, weet niet of dit echt gaat opvallen maar gelijk is het dan niet en daar kan ik moeilijk tegen.
Dus denk dat ik waarschijnlijk nog een nieuwe moet maken.

Het midden van de neuspunt is niet 100% gelijk aan de originele, het verhogingtje wat erin zit is wat breder, dus de grill komt iets verder van het midden af te liggen.
Dat is niet anders, dat moet je net weten....viel mij nu pas op met het maken van de grill.

23.00 uur thuis gekomen van het Xedos transport avontuur.
De Nederlandse Xedos 6 uit België en de Duiste staan nu op een mooi plekkie binnen.

Foto's van de transporteur krijg ik nog van de blauwe Xedos.

Hij zag er overigens best goed uit, op de afgebladerde lak na aan de bestuurderskant, de kleur was ook heel mooi.
Heel goed heb ik hem niet kunnen bekijken, dat komt wel een andere keer.

Laatst bewerkt:
Het lasbedrijf gaat een offerte maken voor het maken van de afterburner (buitenkant).
Het andere bedrijf die de 3D scan en freeswerk kan doen van het binnenste deel is opvakantie, dus ze zijn wat traag met reageren, hoop dat ze spoedig terug zijn, zodat ik daar ook offertes van krijg.

Heb de foto's ontvangen van de transporteur van de Xedos uit België...

De trekhaak is naar mijn idee niet origineel, dus die gaat er waarschijnlijk wel een keer af.

Is het de bedoeling dat ze straks allemaal rijdbaar zijn en op Portugees kenteken?

Zijn de vaste lasten vergelijkbaar met Nederland voor een auto?

Nee, alle Xedossen op één na zijn zonder kenteken en ga ik ook niet invoeren. (wil wel alle auto's uiteindelijk technisch 100% hebben, daarna cosmetisch)
Ik kan maar één auto min of meer "gratis" invoeren, dat wordt voor mij de Nissan 300ZX cabrio.
Dat ga ik pas doen als ik de garage klaar heb, zodat hij veilig staat...en muis / ratvrij.
Moet er niet aan denken dat ze aan die auto gaan knabbelen!

Invoeren kost duizenden euro's, kan zo 8000,- of 13.000, of meer zijn, afhangende van de auto, echt belachelijk gewoon.
Dat is wel een baalpunt van Portugal, in Nederland kan je zoveel invoeren als je wilt en betaal je een heel net bedrag, maar dat is helaas niet te doen in Portugal.
Dus mocht ik weer iets kopen uit de US, dan kan ik dat niet op kenteken zetten om mee te rijden, enigste is op een NL kenteken.

Ik laat alleen de auto's op kenteken staan die ik echt gebruik of weet dat ik ga gebruiken, de Mercedes CLK 230 cabrio, W124 Combi, SLK 200, de Jaguar XK8 cabrio, de Nissan 300ZX cabrio en mijn dagelijkse Xedos 6.
De Xedos 9 Miller wil ik één zomer mee rijden en dan ook naar Portugal overrijden, als de garage klaar is en dan lever ik het kenteken ook in als ik weer teriug ben in Nederland.
De zilveren Xedos 6 waar ik nu mee rij wil ik hetzelfde mee doen en dan een andere Xedos 6 met schuifdak aanschaffen als dagelijkse auto, eentje die niet "bijzonder" is.
De zilveren is één van de allerlaatste die geproduceerd is, dus wil niet dat daar iets mee gebeurd.

De verzekering in Portugal is hetzelfde qua kosten, de wegenbelasting een behoorlijk stuk minder.
Voor de Mercedes CLK cabrio betaal ik in Nederland kost 92,- euro per maand (1108,- euro per jaar), in Portugal betaal je maar circa 78,- euro.......per jaar! :)
De wegenbelasting wordt daar niet bepaald door het gewicht maar de grootte van de motor.

Laatst bewerkt:
Ik snap het technisch en cosmetisch in orde maken. Maar dan gaat het mijn eigen logica even te boven.

Want om ze technisch in orde te houden zul je ze ook in beweging moeten houden lijkt mij. Kun je dat alleen op eigen terrein dan of is de pakkans zo klein dat je wel buiten het eigen terrein met ze op pad kan.

En ieder natuurlijk zijn eigen denkwijze en motivaties. Maar zou zelf als ik in jouw schoenen stond elke cent eerst naar de garage en woning laten vloeien ipv naar de kentekenlozen Xedossen. Ken uiteraard je financiële middelen niet. Maar een mooi thuis daar lijkt mij prio 1 als je er bent.

De auto's moeten inderdaad in beweging blijven of.....naar mijn idee dan, in een hele goede stabiele ruimte staan qua atmostfeer.
Dat is helaas nu niet het geval.

Elk jaar rij ik een klein stukje met de Nissan 300ZX cabrio, zodat alles weer even in beweging is.
Dit doe ik eigenlijk met alle auto's die ik hier in NL gestald heb.

Ik heb een stuk (openbare) weg wat door mijn terrein heen loopt in Portugal, circa een metertje of 291...

Het is niet veel maar genoeg even te rijden.

Nu zat ik een tijd geleden te bedenken, eigenlijk is het privéterrein als ik op dat stuk weg zou rijden, weet niet hoe men dat ziet.
Op zich komt er heel weinig politie, maar het is niet verstandig om echt buiten mijn terrein te gaan rijden, als er wat gebeurd dan ben ik goed de pineut.

Alles staat nu op elkaar gepropt en kan niets bewegen, ze moeten het even volhouden totdat ik de garage kan realiseren.
En daar ben ik nu dus druk mee bezig, de batmobiel bouwen, verkopen en dan kan de garage werkelijkheid worden.
Afhankelijk van het bedrag wat ik ervoor ga krijgen hoop ik dat er genoeg geld overblijft om een deel van het huis te bouwen
De caravan is leuk voor als je een paar weken op vakantie bent maar niet voor maanden, dat heb ik nu wel gehad.
Dus dan wordt de kracht groter zeg maar om de belangrijke dingen te realiseren.
Het begint mij ook te lang te duren, heb mijn terrein sinds 2017 en als ik dan kijk wat ik gerealiseerd heb vind ik het te weinig.
Had al lang stroom moeten hebben en een boorgat voor eigen water.

Met de batmobiel wil ik dat inhalen en corrigeren, heb al mijn hoop daarop en weet ook met zekerheid dat dat gaat lukken, omdat de waarde van een replica nou eenmaal behoorlijk hoog ligt op de markt.

Ik ga gewoon voor de dingen waar ik in geloof of mee bezig ben en ik zie wel waar ik uitkom. :)
Waar ik respect voor heb en wat ik met name bijzonder vind, in de positieve zin van het woord ;), hoe je van alles tegelijk doet. Aan de kant wil je een huis in Portugal realiseren, aan de andere kant blijf je ook Xedossen verzamelen en ben je een Batmobil aan het bouwen. Ik heb ook allerlei dingen liggen, maar als er dan iets anders op mijn pad komt blijft het eerdere jaren onafgemaakt liggen. Ik zou ook wel net iets meer willen dat ik van alles naast elkaar kon doen en in de lucht kon houden zonder dat mijn hoofd daarvan overloopt. Dat is bij mij de reden.

Ik houd ervan veel dingen tegelijk te doen, heb de afwisseling nodig.
Kan moeilijk continue met één ding bezig zijn voor een lange tijd, sommige dingen houd ik langer vol dan het andere.
Als ik bezig ben bijvoorbeeld met mijn mozaïkpad in Portugal, dan kan ik dat twee a drie dagen doen en dan heb ik het gehad en moet ik iets anders doen.
Na wat dagen pauze gehad te hebben, heb ik er weer zin in ga ik weer verder.
Heb ook dingen die jarenlang onafgemaakt blijven liggen, zit denk ik in mijn sterrebeeld. :)

Het zit bij mij ook niet altijd mee, dat het anders loopt dan het plan was en dan is het wel balen.
Zoals de Xedos in Engeland die naar een klant van mij zou gaan.

Koop ik een auto, benader ik de klant en dan heeft hij verhuisplannen waardoor de auto nog niet naar hem kon gaan.
(dit was eind februari / begin maart)
Hij dacht dat hij in April ongeveer zou verhuizen, we zijn nu ruim 7 maanden verder en hij is nog steeds niet verhuisd.
Ik had tegen hem gezegd in het begin, laat mij nou de auto naar jou mogen transporteren en als je dan gaat verhuizen dan is transport naar je nieuwe adres zo geregeld.
Maar dat is niet gelukt, gelukkig wist de transporteur een opslagadres.
Aan de ene kant ben ik daar blij mee, aan de andere kant niet want ik zit nu al op circa 400,- euro wat ik moet betalen (600,- euro per jaar)....voor een buitenplaats, dus dat is minder leuk....dit was totaal niet nodig, zonde van het geld.
Vind het ook niet bepaald goedkoop, heb nu de twee Xedossen voor 500,- euro per jaar binnen (voor beide auto's), dus dat is een groot verschil.
Degene waar ik de twee Xedossen nu heb staan krijgt misschien nog meer plekken vrij, mocht dit zo zijn dan ga ik ervoor kiezen om de Xedos uit Engeland weg te krijgen, zodat dat ook opgelost is.
Wil wat rommeligheden oplossen, zodat ik dat uit mijn hoofd kan zetten.
De Xedos moet toch een keer naar NL komen.

Dus ja, veel gedoe....maar stiekem vind ik het ook weer leuk om mee bezig te zijn.

Mijn Xedos is vandaag gerepareerd, de kapotte ABS sensor is vervangen.
Ze hebben tevens gekeken waarom de motor stationair te hoog in de toeren loopt, er zijn enkele kleine lekjes bij de pakking van het inlaatspruitstuk.
Het inlaatspruitstuk wou ik al vervangen vanwege dat er gas op de auto heeft gezeten en er gaten in geboord zijn, dus ga een andere regelen uit Duitsland om dit in orde te kunnen laten maken.

Mijn "nieuwe" Sony DSC-S75 is ook binnen gekomen, dus.. :)

Het achterfront plaatje van de achterklep heb ik ook vervangen, er stonden helemaal geen emblemen op.
Toevallig had ik een zilveren achterklep van een sloper afgehaald dus kon het plaatje overzetten.
Alleen het "MAZDA" embleem mist nog.

Alleen nog de plak van het oude NL stickertje eraf poetsen met wasbenzine die boven het "XEDOS 6" logo heeft gezeten.

NL-stickers op oudere auto’s zijn voor mij juist altijd een stukje geschiedenis/nostalgie wat bij zo’n auto hoort. Stamt nog uit de pré-GAIK-tijd dat je aan de platen nog niet duidelijk kon zien waar een auto vandaan kwam.

Ik houd zelf meer van "clean", ben niet zo van logo's op iets en teksten op een T-shirt.
Ik eerst ook niet. Bij oudere auto’s ben ik daar wel iets in bijgedraaid. Ik kan er met plezier naar kijken als er bijvoorbeeld een originele dealersticker op zit. Maar daar houdt het bij mij ook wel op hoor. Die hoefijzers die je wel eens op oude Mercedessen ziet hoeft van mij ook niet zo.

Ik kan nog een auto bij de andere twee Xedossen zetten, dus heb een plek voor de Xedos 6 uit Engeland.
Ben nu transport aan het regelen ervoor, hoop dat dit spoedig kan gebeuren.

Ben benieuwd hoe de opknap Xedos eruit ziet.
Dit gaat pas later gebeuren uiteraard, eerst dingen van de grond in Portugal.

Laatst bewerkt:
Heb een "nieuwe" (tweedehands maar is nog als nieuw, slecht 10 a 15 minuten gebruikt) decoupeerzaag gekocht aangezien de mijne kapot is gegaan, anders kan ik niet verder.

Ga de zijwanden afmaken, zodat die ook klaar liggen om een mal van te maken.

De vakjes erin moet ik iets verbeteren, ze zijn niet 100% lossend, ivm de polyester mal, dus moet ze iets taps naar binnen laten lopen.
Daarna kan ik de onderkant eraan gaan maken, het ronde gedeelte.

Het weer zit tegen, dus kan nu niet de halve cirkels uit de plankjes zagen.
Wordt waarschijnlijk morgen pas en dan kan ik verder bouwen.

Heb de ronding toegevoegd aan het onderste deel van de zijwand.
Het is nog niet de juiste maat, moet hem nog inkorten, zodat hij de juiste hoogte heeft.

Tevens vandaag twee nieuwe banden besteld voor de Xedos,
Twee banden van de Duitse Xedos waren net zo oud (15 jaar) als ik op de zilveren had zitten, dus die moeten er zo snel mogelijk af.

Het bedrijf die ik had gevonden om het binnenste deel van de afterburner te maken kon het opeens niet meer maken, alleen van aluminium, dus dat ging het niet meer worden.
Heb al een ander (autorestauratiebedrijf in Raalte) gevonden die het gelukkig wel kan.
Ik laat straks eerst het buitenste deel maken, zodat ik het binnenste deel perfect passend kan maken.

Laatst bewerkt:
Heb het onderste gedeelte van de zijwand wat beter op maat gemaakt en gelijmd tegen het bovenste deel.
(staat nu te drogen)

Morgen het frame aan de achterkant wat versterken en dan een begin maken met de andere zijwand....en het verder afwerken van degene die ik nu gemaakt heb.

Heb ook grote naden / spaties gezaagd in de verdieping van het bovenste deel, zodat ik de hoek kan veranderen om deze lossend te maken ivm het maken van de mal later, alleen nog opnieuw aan elkaar lijmen.

Hoef inderdaad niet op pad om aan de batmobiel te werken, dat is wel heel fijn....en binnen werken, wat ook wel fijn is met dit weer.

Later vandaag weer een nieuwe opdate!

Prachtig hoe je dat allemaal maakt vanaf plaatjes en beelden in je hoofd.

Ik ben daar wel goed in om dingen na te maken van foto's.
Voor de Knight Rider hobby heb ik ook onderdelen gemaakt die top waren en succesvol.

Een beneden console van hout...

Nadat het gespoten was en een mal van gemaakt was dit het eindresultaat in polyester...

Bumper...uiteraard ook eerst van hout. :)

Daarna is het houten model strak gemaakt en gespoten...

En het polyester eindresultaat...

Heb later nog een keer een bumper gemaakt maar toen uit piepschuim...

Het polyesterbedrijf heeft hem toen geperfectioneerd, strak gemaakt en laten spuiten...

En het eindresultaat...

Laatst bewerkt:
Ik bedenk mij nu, ik vergeet er nog één, voor mij de mooiste van alle, het dashboard...

De randen waar de overlays van de electronica tegenaan komen moesten perfect strak zijn, zodat alles netjes in het dashboard past.

De schuine rand van het originele dashboard overgenomen...

(deel 2 komt zo, kan maar 30 foto's uploaden in één post)

Onderste rand ook netjes strak gemaakt...

Daarna in de grondverf door de spuiter en alle openingen dicht gemaakt wat nodig was ivm het maken van de mal...

Het polyesterbedrijf heeft het wederom verder geperfectioneerd en laten spuiten...

Het maken van de mal (deellijnen, omdat de mal uit meerdere delen moest gemaakt worden)

En de uiteindelijke mal...

Het dashboard van polyester...

Een super strakke deellijn...

De randen aan de binnenkant zijn er om de electronica op vast te kunnen zetten om het makkelijk te maken voor de klant. :)

Metalen plaatjes worden in de mal gezet om daartegen te kunnen polyesteren.

16.00 uur nog bij de garage geweest met de Xedos 6 om de twee nieuwe voorbanden te monteren.
Hij is nu nog stiller tijdens het rijden en kan weer veilig op pad.

Laatst bewerkt:
Gaaf hoor! KITT heb ik persoonlijk meer mee dan Batman. :cool:(y) Maar het gaat vooral natuurlijk om de uitdaging zo’n Batmobile zelf te bouwen, dat snap ik ook wel. ;)

Er is in Nederland ook iemand die ieder jaar een aantal Firebirds ombouwd naar een KITT replica. Hij heeft er nu ook weer eentje te kkop staan.
Ik neem aan dat jullie elkaar wel kennen, want zo groot zal het wereldje wel niet zijn.

Laatst bewerkt:
De link doet het bij mij niet. Al denk ik wel dat ik weet wie je bedoelt. Stond laatst hier ook op de voorpagina van de website en ik heb ‘m al eens in een filmpje gezien van, ik meen, een ander autoblad.

Er is in Nederland ook iemand die ieder jaar een aantal Firebirds ombouwd naar een KITT replica. Hij heeft er nu ook weer eentje te koop staan.
Ik neem aan dat jullie elkaar wel kennen, want zo groot zal het wereldje wel niet zijn.

Ja, ik ken hem, hij heeft bij mij ook onderdelen gekocht, iemand uit Enschede.

De zijwanden zijn wel zo goed als klaar voor nu, ik kan ze alleen niet afwerken met plamuur aangezien het te koud weer is, dus moet wachten totdat het wat warmer is.

Dus vandaag een begin gemaakt met het volgende onderdeel, de uitlaateindstukken.
Hoef er maar eentje te maken uiteraard, deze kan dan in spiegelbeeld nagemaakt worden.

Het is even zoeken naar de juiste verhoudingen maar denk dat ik aardig in de richting kom.

De ronde "bollen" worden 10 cm doorsnede die ertussen zitten.
Even kijken of ik alles van hout kan maken of al enkele delen van metaal toevoeg. (wat wellicht makkelijker is)

Ben met nog een apart projectje bezig, ik wacht nog even met foto's daarvan te posten, totdat het meer vorm heeft aangenomen.

Heb vandaag de kleine buizen toegevoegd, het deel met de 90 graden hoek erin heb ik uit een houten blokje gemaakt.
Morgen alleen nog even wat beter straks schuren maar ze zitten er eigenlijk al perfect in qua vorm.
Alleen de kleine verhoging onder het 90 graden bochtje is nog niet goed, morgen even de vorm aanpassen.

Het volgende worden de uitlaatpijpen zelf om toe te voegen.

Laatst bewerkt:
Sorry not sorry… :p :ROFLMAO:

Geen gekke A-team bus, hij is niet 100% correct maar goed genoeg. :)
Denk dat ik mijn bus toch een keertje wat spuitbussen overheen ga halen, zodat het al de juiste look gaat krijgen.

Indrukwekkend vakmanschap hoor Diante!

Bedankt!
Ben het eindstuk nog wat aan het verbeteren, zag dat het bovenste pijpje dikker is dan de onderste.
Ik heb eingelijk maar twee goeie foto's om het na van te maken, dus dat is niet zo geweldig.
Vandaag dat buisje vervangen en weer een nieuw plaatje eronder gemaakt, aangezien hij groter moest worden en ik nog niet tevreden was over de vorm.
Nou is de vorm niet zo heel belangrijk, want het is eigenlijk de vorm van een pakking.
Het moet wel de juiste zijn, zoals deze maar dan zonder de gaatjes en in de juiste maat...

Gisteren de unit zelf nog wat bijgeschuurd en een begin gemaakt van de uitlaatpijpen...

Heb vandaag een grote buisje toegevoegd en de uitlaatpijpen verder op maat uitgezaagd.
Foto's maak ik morgen ervan.

Misschien is de unit circa 7 a 8 mm te hoog, even kijken of ik dit ga aanpassen of dat ik zeg, ik het laat degene die het van metaal gaat maken wel die hoogte inkorten.

Had nog een foto ontvangen van de oude eigenaar van mijn terrein na veel regen...

En mijn buurman heeft een stukje van mijn terrein gemaaid...

Hoop dat hij de rest ook gaat doen, want het onkruid stond behoorlijk hoog en moest eigenlijk al gebeuren dit jaar ivm brandgevaar.

Dat lijkt me trouwens wel een nadeel van een stuk grond of een huis in het buitenland, ik ken meer mensen die het hebben, dat je in natte periodes of andere onrust in het betreffende land je je altijd afvraagt hoe het met je eigendommen daar gaat.

Precies. Ik heb camera's met een simkaartje. Kan alles zien en volgen, per sim nog geen 10 euro voor 5 gig data per jaar. En ik gebruik nog geen 1 gig. Dus camera kost geld en daarna ben ik voor 9 nog wat euro per jaar klaar, per camera. Als je meerdere camera's hebt, kan je ook een 4g router kopen, dan heb je een wifipunt. Nog goedkoper.

Ik moet daar nog steeds induiken, in het camera verhaal.
Weet niet of het mogelijk is aangezien mijn wifisignaal matig is op mijn terrein.

Ik kan ook maar van één kant filmen, de achterkant van de loods aangezien daar een hoge paal staat om een camera in te hangen.

Terug
Bovenaan