Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Ja dat bedoelde ik!

§ 10. Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
Artikel 5.4.51
1. Motorfietsen moeten zijn voorzien van:

c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;

Freez zei:
PS, ook ik ben nog CBR maagd. Ik heb vanalles gereden, maar nog geen CBR600. Ze staan bekend als betrouwbare allemansvrienden, en als zodanig wel een geschikte fiets voor D.E.N.N.I.S, maar het is geen "try before you die" factor voor mijzelf.
Mijn eerste motor hoeft niet perse een "try before you die" factor te hebben. Op mijn eerste motor wil ik vooral ervaring opdoen.

Tjongejonge, hebben we hier op het forum gewoon niemand met CBR-varing :p Maar zonder gein, dat was gewoon wat ik bedoelde: het zijn vrij betrouwbare motoren zonder al te exotische eigenschappen en dus prima voor de aanschafredenen die Dennis noemt.

Dat was voor mijn vriendin ook de reden om voor een GSX600F te kiezen, daarvoor geldt zo ongeveer hetzelfde als de CBR.

D.E.N.N.I.S. zei:
Mijn eerste motor hoeft niet perse een "try before you die" factor te hebben. Op mijn eerste motor wil ik vooral ervaring opdoen.

Gelijk heb je, bij R1/GSXR1000/ZX10 is het ook meer "Try and then you die" factor, met een vers rijbewijs A:)

Freez

Hoi motormuizen,

Even een gegronde mening vragen.

Ik heb ooit geroepen dat ik nooit meer een BMW zou kopen. Maar, soms rolt het balletje raar door het leven. Nu kan ik een BMW K75LT uit 1991 voor weinig kopen, maar....

ben ik met mijn 51 lentes niet veel te jong voor een echte beemer?
hoeveel motoren vinden jullie acceptabel?
en, welke motor zal ik (eventueel) op marktplaats zetten?

Poe ik vind dat geen mooie fiets.. maar als je hem voor weinig kan kopen, dan kan je hem mss weer voor iets meer verkopen?

En ik denk dat je nooit oud genoeg bent voor een bepaalde fiets. Vorige week was ik bij mijn dealer en toen kwamen er 2 oude stelletjes van een jaar of 65 aan op een ducati racer (type weet ik zo niet) en een zx-6r

- 1 Je bent nooit jong genoeg voor een beemer :p
- Een minimum van 3 vind ik redelijk acceptabel :)
- Niet 1 dus, en anders de raceplee natuurlijk. Of de savage aan mij doneren om om te bouwen, mag ook :p

Zonder gein. De meeste K series vind ik heel lelijk, maar er zitten er een paar bij die ik wel mooi vind en die ik zeker zou overwegen. Ik weet wel dat ze 1 of 2 aandachtspunetn hebben waar je echt naar moet kijken, maar welke dta zijn....

Zo een rke?

BMW%20K75RT%2090.jpg

Is dit al een van de eerste bmw`s met abs?

Zou hem sowieso heel goed na laten kijken (of zelf) geloof dat de remmerij vrij kostbaar is.
Indien de vraagprijs laag is kan dat een reden zijn.

Maar je bent zo oud als je je voelt hoor.
Zef vind ik BMW geen ouwelullenbike maar het is nu niet bepaald een motor die je voor je 20e zou kopen.
Deze motoren stralen degelijkheid uit.

3 motoren per persoon kan nog wel hoor.
Zoveel zijn die kosten niet.

Als ik zou moeten kiezen tussen een savage of gs dan zou de savage plaats moeten maken.

Succes

Mwah, ik denk juist dat de LT een mooie vervanger van de GS zou zijn. Ze zijn overigens vreselijk goedkoop, die K-serie fietsen, dus de prijs zegt niet zo veel. De LT die jij laat zien vind ik wel héél lelijk..... Naked versie is veel mooier (maar ik weet niet of de LT als naked gelverd is, afgezien van GS zijn al die lettercombinaties bij BMW een volkomen raadsel voor me.

Net terug van rijles nummer 13:

Het ging prima, ik moet alleen nog meer aandacht schenken aan spiegelen en nacontrole.

Omdat ik tijdens de les last had van slapende handen (ik had alleen herfsthandschoenen, zitten te strak en te warm), heb ik na de les eerst maar even € 80 uitgegeven voor een paar zomerhandschoenen. Dat mijn oude handschoenen te strak zaten, was overigens mijn eigen schuld, ik trek het klittenband altijd zelf zo strak.

foto0371024x768.jpg

(ik had alleen hersthandschoenen, zitten te strak en te warm),
Bedoel je Kerst of herFst handschoenen.

Ik weet niet meer zo goed op wat voor motor je lest Dennis, maar als je nu al last van slapende handen hebt vergeet die cbr dan maar heel snel.
Sowieso zal je dan op iedere sportmotor last van slapende of tintelende handen hebben.

Denk dat je dan beter een all-roadmotor kan zoeken.
bijvoordbeeld
XTZ, Varadero, V-strom etc etc.
In ieder geval een motor waar je recht op zit en niet voorover op je polsen rust.

Trouwens, zo`n BMW is dan ook een heerlijke motor (y)

Mooie handschoenen btw.

Het is er inderdaad een zoals op het plaatje maar zonder ABS (jammer, maar het is niet anders). Deze serie zijn heerlijke kilometervreters, maar ik verwacht zelf altijd een tweetal grijze haren en twintig jaar pensioenuitkering op zo'n ding.
Misschien moet ik mezelf gewoon zo'n ding gunnen, ik ben geen 20 meer.

@D.E.N.N.I.S. Handschoenen moeten niet strak zitten.

Rayban zei:

Ik weet niet meer zo goed op wat voor motor je lest Dennis, maar als je nu al last van slapende handen hebt vergeet die cbr dan maar heel snel.
Sowieso zal je dan op iedere sportmotor last van slapende of tintelende handen hebben.

bijvoordbeeld
In ieder geval een motor waar je recht op zit en niet voorover op je polsen rust.

Mooie handschoenen btw.

Ik bedoel uiteraard herfst handschoenen :p

Ik les nu op een Suzuki GS500 F. Volgens mijn instructeur slapen mijn handen omdat de handschoenen te strak zitten. Het was ook zo dat nadat ik ze wat losser had gemaakt, dat het probleem van slapende handen opgelost was.

D.E.N.N.I.S. zei:
Ik les nu op een Suzuki GS500 F. Volgens mijn instructeur slapen mijn handen omdat de handschoenen te strak zitten. Het was ook zo dat nadat ik ze wat losser had gemaakt, dat het probleem van slapende handen opgelost was.

Dat is pas echte bikkel: niet van dat softe, vast moet het zitten.....

Ik had vroeger met clip-ons ook last van slapende handen. Later heb ik het blok van deze motor gebalanceerd en toen was het slapen van mijn handen met die motor ook minder. Als je wat minder voorover hangt (zoals met een chopper, bijvoorbeeld), sluit je de bloeedvaten in je polsen wat minder af en heb je ook minder snel last van slapende handen. Handschoenen te strak is natuurlijk ook een hele goede manier om slapende handen te krijgen.....

De meeste motorrijders hebben last van tintelende handen.
Vooral op de lange afstanden is het een tergend probleem.
Je ziet wel vaker dat motorrijders (vooral op sportmotoren) de handen even los slaan.

Ik heb er ook last van, heb destijds deze dingen gekocht.
14995233.jpg

Hierdoor verdeel je de druk meer over je handen.
Op de lange afstanden werkt het zeker wel, alleen als je binnendoor aan het rijden bent zit het in de weg.

Alleen voor de lange afstanden gebruik ik ze dus nog
Net zoals mijn oordoppies..

Rayban zei:

bijvoordbeeld
Nog maar een keer op deze post reageren.

Als ik terug denk aan de jaren '80, toen was ik eigenlijk een nog grotere motorliefhebber dan nu. Auto's kwamen bij mij wel voor motoren, maar het ontliep elkaar niet veel. En mijn meest favoriete motor in die tijd was zonder twijfel de Honda Goldwing. Die heeft een zit die meer rechtop is en volgens mij een zeer goede wegligging. Ik vraag me alleen af, of het een beetje geschikt is als beginnersmotor. Deze motor lijkt me vooral erg zwaar.

Slechte foto van een mooie motor:

Nog meer advertenties

Comfortabel voor een motor lijkt me wel.
Wegligging lijkt me vooral erg stabiel....

Moet hij ook terug naar 25kW? :p

Ik kan me een hele, hele hoop motorkeuzes voorstellen. Ik snap de lol van een crossmotor, van een SM, van een racer, van een naked, van choppers etc... etc...

Ik kan me alleen ècht, ècht niet voorstellen wat de lol (in Nederland) van een (zo'n) goldwing is. Kijk, als je in de VS woont, of ergens in de bush bush van Australië, dan lijkt het mee heerlijke lange- afstand, rechte-weg cruiser. Maar hier? Die dingen zijn zo zwaar dat ze nooit echt wendbaar kunnen zijn en zullen qua logheid behoorlijk in de buurt van een auto komen, qua breedte trouwens ook....

Het leuke aan motorrijden is dat je onderweg bent op iets kleins (of in het geval van een customn chopper iig op iets speciaals), met een hele vlotte accelerate, grote wendbaarheid en in de open lucht. Op en goldwing zit je zelfs al bijna niet meer in de open lucht.

Die oude goldwings zijn dan wel weer cool.

Honda-Goldwing-GL1000K2-77-1.jpg

en kijk, dit bedoel ik nou, dit plaatje vertelt eigenlijk alles over de goldwing:

GoldWing..JPG

Gaat er hier trouwens nog iemand anar Vehikel vandaag?

Ik heb eigenlijk geen tijd, mooie naaistreek van de universiteit, maar ik ga toch even langs. Ik zit er een kilometertje vanaf, dat moet wel kunnen dus....

MIOB zei:
Ik kan me een hele, hele hoop motorkeuzes voorstellen. Ik snap de lol van een crossmotor, van een SM, van een racer, van een naked, van choppers etc... etc...

Ik kan me alleen ècht, ècht niet voorstellen wat de lol (in Nederland) van een (zo'n) goldwing is. Kijk, als je in de VS woont, of ergens in de bush bush van Australië, dan lijkt het mee heerlijke lange- afstand, rechte-weg cruiser. Maar hier? Die dingen zijn zo zwaar dat ze nooit echt wendbaar kunnen zijn en zullen qua logheid behoorlijk in de buurt van een auto komen, qua breedte trouwens ook....

Het leuke aan motorrijden is dat je onderweg bent op iets kleins (of in het geval van een customn chopper iig op iets speciaals), met een hele vlotte accelerate, grote wendbaarheid en in de open lucht. Op en goldwing zit je zelfs al bijna niet meer in de open lucht.

Het meest simpele antwoord dat ik je kan geven is dat ik de Goldwing (zoals op de foto) gewoon een prachtige motor vind.

Sorry, ik heb echt geen tijd.

Je zou het ook een naaistreek kunnen noemen: mijn dochters en vrouwlief vieren morgen alle verjaardagen....

D.E.N.N.I.S. zei:
MIOB zei:

Het meest simpele antwoord dat ik je kan geven is dat ik de Goldwing (zoals op de foto) gewoon een prachtige motor vind.

Gewoon kopen. Het is een ideale toerfiets die goed handelbaar is. Het enige echte minpunt is dat als zo'n kolossaal ding eenmaal op zijn kant ligt, je hem niet meer alleen overeind krijgt. Ondanks alle mooie theorieën hoe dat zou moeten....

Misschien dat je hem niet rechtop krijgt, maar je kunt hem wel op zijn achterwiel krijgen :)

Goldwing-wheelie.jpg

@ rke: ruilen van naistreek? ;)

Honda goldwing staat bij mij bekent als de tupperware-bike.

Ik zvind ze erg log, zou hem niet willen hebben maar ieder zijn meug.

Ik heb hier een filmpje waarin de goldwing tegen de grens van zijn kunnen rijdt.

knallen met een goldwing

Ik doe het hem in ieder geval niet na.
----
Indien je een goldwing wil kopen laat hem dan zeker keuren.

ik zou graag een keer op een Goldwing willen rijden, alleen al voor de beleving. Ik zou hem echter nooit willen hebben. Te log en te weinig sportieve uitstraling, hoewel ik direct geloof dat je er wel sportief op kan rijden. Twee kanttekeningen daarbij zijn dat ik geen echt sportieve motorrijder ben en dat de Goldwing op de foto van D.E.N.N.I.S. wel een erg mooi apparaat is. De modellen daarna vond ik minder en echt 'TE' overdone. Van het model dat D.E.N.N.I.S. postte heb ik nog een 1:18 miniatuurtje en als D.E.N.N.I.S. die uiteindelijk aanschaft, krijgt hij dat schaalmodel van mij.

Veel van wat hierboven geschreven is gaat niet op voor de Goldwing die MIOB plaatst. Wat een schitterend apparaat! Mag je morgen bij mij onder het afdak zetten en van mijn vriendin ook. Vorige week op de Oldtimerdag Hattem stond een zeer mooi exemplaar van de 'eerste' Goldwing en zij was ook onder de indruk.

Overigens moet ik dan het afdak eerst waterdicht maken, want daar schort het nogal aan... :(

Vraagje, ergens staat mij bij dat het motorblok van de eerste generatie Goldwing was geïnspireerd op dat van een Alfa (sud?). Kan dat kloppen cq. heeft iemand anders dit wel eens gehoord?

Honda_1000_GL.jpg

WOF
moto-avance-3.gif

Nou, een Goldwing is ook niets voor mij. Ze noemen dat ding niet voor niets een bankstel...

Maar het rijdt best goed. Wat wel opvallend is, het zijn vaak de kleinste mannekes die zo'n dikke motor willen hebben. Er zijn gGoldwingrijders bij die je van "compensatie" zou kunnen verdenken.

rke, ga je nou zeggen dat je de goldwing die WOF post niet zo willen hebben??!?

Dat model staat bij mij namelijk heel erg hoog op het lijstje. In de top 5 van realistisch haalbare motoren iig. Misschien wle top 3 zelfs.

Nee.

De Goldwing is mij gewoon veel te groot. In mijn beleving is het alsof je met een samoeraizwaard appels wil schillen.

Maar, als iemand het leuke en mooie dingen vindt, leef jezelf uit. Ik bedoel maar, er zijn zelfs gasten die op een Hèrley durven te rijden...

Ik houd wel van oudere motoren, die Goldwing is erg mooi!!

Maar latere versies vind ik dan weer niets. Ook opvallend trouwens, mensen die op dat soort motoren zitten zwaaien 9 van de 10 keer niet...

Rob

...maar ieder zijn meug...

Su-per-vet!

KTM990SMR.jpg

Lijkt me geweldig zo'n Supermotard, maar voor mij de komende jaren nog geen motor rijbewijs dus helemaal geen motor. Eerst m'n studie afmaken en daarna kijk ik wel verder.

Goldwings hebben zo hun eigen fanbase, heel geschikt voor het gevorderde toerwerk, maar niet zozeer om te gooien en smijten. Laat dat nu net voor mij de aantrekkingskracht zijn van motorrijden; snel, handig en wendbaar in het verkeer. Met zoiets als een Goldwing is net dát voordeel weer voor een deel weg.

Die wheely trekkende man op de goldwing is trouwens één van de redacteuren van FastBikes magazine. De beste man leeft al niet meer.,(

Ooit op het circuit van Assen een man een demo zien geven op een BMW K1200LT, en verbazingwekkend wat je met zo'n apparaat kan uitvreten.

Freez:

Het was even zoeken, maar het bestaat nog... dit topic!

Jullie kennen me misschien nog van 'vroeger', heb hier een jaartje geleden ook mijn Kawa laten zien, een Z750.

Morgen ga ik echter mijn 'nieuwe' of beter jong gebruikte motor ophalen; een 1200s Bandit van 2006. Erg benieuwd en ik hoop dat ik met vragen bij jullie, motorkenners terecht kan;-)

Auto's zeggen me genoeg, motoren des te minder helaas.. maar wie weet komt dat nog 'ns!

Hopelijk hebben we nog 'n paar maandjes lekker motorweer!!

Gr. Daan

Pininfarina zei:
Het was even zoeken, maar het bestaat nog... dit topic!

Jullie kennen me misschien nog van 'vroeger', heb hier een jaartje geleden ook mijn Kawa laten zien, een Z750.

Morgen ga ik echter mijn 'nieuwe' of beter jong gebruikte motor ophalen; een 1200s Bandit van 2006. Erg benieuwd en ik hoop dat ik met vragen bij jullie, motorkenners terecht kan;-)

Auto's zeggen me genoeg, motoren des te minder helaas.. maar wie weet komt dat nog 'ns!

Hopelijk hebben we nog 'n paar maandjes lekker motorweer!!

Gr. Daan
Pics :D

@Corsa: zou ik ook wel willen, maar het weer en de tijd zitten allebei ff niet mee vandaag :(

Van een z750 naar een bandit 1200s is best een aardige stap opwaartst qua power. Als ik eerlijk ben vind ik de nieuwe bandit niet heel erg mooi maar wel een leuk konje. Heb je geen z1000 overwogen? En waarom besloten over te stappen naar een andere motor, beviel het niet meer?

Ben benieuwd :D

Die KTM van superlegera's post zou ik ook wle een swillen proberen, of een superduke...

Anyway, mijn BMW loopt na een aantal ingrijpende wijzigingen nu vreselijk goed, ik heb er een berg vermogen bij, er hangen geen druppels olie meer onder en je kan het gerammel van de kleppen weer horen omdat de distrubutieketting niet meer rammelt :)

img1355f.jpg

E-G zei:
Van een z750 naar een bandit 1200s is best een aardige stap opwaartst qua power. Als ik eerlijk ben vind ik de nieuwe bandit niet heel erg mooi maar wel een leuk konje. Heb je geen z1000 overwogen? En waarom besloten over te stappen naar een andere motor, beviel het niet meer?

Ben benieuwd :D
Volgens mij ontlopen ze elkaar niet zoveel qua power. (2 pk in het voordeel van de Z)
De kawa draait veel hogere toeren dan de bandit.
Alleen daardoor zijn het al 2 verschillende motoren

Corsa-20SEH zei:
Ik ga zo ijn Gixxer na 3 weken stilstand ivm vakantie weer eens even flink uitlaten :D

Ik moet me even behelpen met de trein ben ik bang.
Gisteren mijn motor uitgeleend aan mijn broertje en die heeft de koppelingskabel gebroken... o_O
(anders had ik het waarschijnlijk zelf gedaan vandaag of morgen)

Hij heeft overigens zelf net zo veel pech want vandaag heeft ie zijn eigen kabel ook gebroken :D

Rob

MIOB zei:
Die KTM van superlegera's post zou ik ook wle een swillen proberen, of een superduke...

Dan heb je de KTM roadshow gemist zeker? Dat was een bus vól KTM's waar op bepaalde dagen vrijblijvend op kon worden gereden, in een groepje onder begeleiding welliswaar. Toevallig heb ik die SuperDuke toen dus kunnen testen. En dat "onder begeleiding" viel me erg mee; "In de dorpjes doen we het rustig aan, daarbuiten gaat het gas er op", was het droge commentaar. Voor mij reed iemand met de RC-8R, maar in het korte werk kon ik 'm makkelijk volgen, en ik had volgens mij meer lol. Het is een super simpel rijdende motor, je stapt op, rijdt weg, gooit en smijt met 'm alsof 't een brommertje is, schakelt super. Pas later op het internet de specificaties eens opgezocht; had dat ding 120 PK! Wel appart dat m'n eigen ZX-9R uit 1994 sterker aanvoelt, en meer intimideerd dan die SuperDuke. Maar voor het betere "Hooligan" gooi en smijtwerk over dijkweggetjes kan ik mij geen leuker motor voorstellen, je rijdt wel heel vlot erg hard. Alleen rond gasneutraalstand was de injectie wat rommelig.

Mocht de KTM roadshow bij je langskomen, een aanrader!

Freez

@ student: komen er aan, een keer... het weer is zo belabberd dat dat eventjes op zich laat wachten!

@ E-G: nou de Kawa was erg snel, technisch feilloos (in het jaar dat ik hem had) en had (origineel) een super geluid. Het grootste nadeel vond ik de windbescherming... dat + de kriebels en een achterband + kettingset aan vervanging toe hebben doen besluiten voor een ander te gaan kijken. Eerst zeer geinteresseerd in de SV1000, maar uiteindelijk zag ik deze Bandit staan bij een bedrijf in de buurt en was ik meteen geinteresseerd... gaan kijken, proefgereden en de knoop doorgehakt.

Wat een power! Vanaf 2000 trekt 'ie echt goed en vanaf 3 a 4000 is de beer los. Ik ben pas tot de 7000 gekomen, en dan is zijn er nog 4000 over tot het rode gebied... maar dat gaat nu nog te hard. Zeker omdat ik helaas een verkeersboete gehad heb van 300+ euro (auto) doe ik het toch wat rustiger aan...

Foto's volgen dus...

@ rayban: de Kawa heeft overigens 110 pk, terwijl de Bandit bij 98 stuks blijft steken. Toch maakt de bandit indruk, vanwege de lage toerentallen en bergen koppel!

Ik was vandaag een half uurtje weg en het begon te regenen.. :( Nu ben ik niet te moeilijk, maar voor de lol motorrijden in de regen is niet mijn ding.. toch toen het droog was nog even flink doorgereden, 110 in zijn 1 haalt ie, was net niet op zijn achterwiel, zo hard had ik nog nooit opgetrokken ik schrok me de ple*ris zeg... normaal rijd ik vrij rustig. Maar was wel erg lekker... binnekort ga ik op de Yamaha Dragstar (redelijk custom) rijdn van een vriend van me ben wel benieuwd hoe dat rijd voor als ik over ene paar jaar een baby heb..

Jemig zeg,

Is dat wat ze bereiken met die verhoogde rijvaardigheid?
Sorry hoor, maar ik vind het niet zo nozel van die agent om de eerste baan af te zetten in deze rustige omstandigheden.
Er had ruimte genoeg geweest voor die ambu. om snel in te kunnen voegen.

Denk trouwens dat dit een beginnende motoragent was.
Vlak voor de impact zie je dat hij van zijn motor af wil springen (kansloos), een ervaren motorrijder zal snel weg proberen te rijden.

Anyway, hij zal zichzelf ook wel afvragen waarom het allemaal zo fout ging.

Terug
Bovenaan