Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

E-G zei:
D.E.N.N.I.S. zei:
Ja, humor. Met mijn Kymco op de kombaan (y)

Sputter sputter heng heng 40 sputter sputter heng heng 41 sputter sputter heng heng 43 sputter sputter heng heng 44 sputter sputter heng heng 45 sputter sputter heng heng 46 sputter sputter heng heng 45 sputter sputter heng heng 46 sputter sputter heng heng 47 sputter sputter heng heng 47 sputter sputter heng heng 48 sputter sputter heng heng 49 sputter sputter heng heng 49 Whoohoo bergaf sputter sputter heng heng 50

:)

@ RKE: lekkere 'motor'meeting als iedereen op een aftands barrel verschijnt o_O :)

@ Dennis: op hoeveel lessen zit je nu en heb je al een afrij datum voor bijzondere verrichtingen? Beetje opschieten he als je deze zomer nog wilt rijden :p

Ho, ho. Een raceplee. Volgens de wet is het zelfs een motorfiets:

rdw zei:
Code:
HONDA KF05; SES150 - DYLAN 
Voertuigsoort     [color=#FF0000]motorfiets[/color] 
Merk              HONDA 
Handelsbenaming   KF05; SES150 - DYLAN 
Brandstof         Benzine

E-G zei:
D.E.N.N.I.S. zei:
Ja, humor. Met mijn Kymco op de kombaan (y)

Sputter sputter heng heng 40 sputter sputter heng heng 41 sputter sputter heng heng 43 sputter sputter heng heng 44 sputter sputter heng heng 45 sputter sputter heng heng 46 sputter sputter heng heng 45 sputter sputter heng heng 46 sputter sputter heng heng 47 sputter sputter heng heng 47 sputter sputter heng heng 48 sputter sputter heng heng 49 sputter sputter heng heng 49 Whoohoo bergaf sputter sputter heng heng 50

@ Dennis: op hoeveel lessen zit je nu en heb je al een afrij datum voor bijzondere verrichtingen? Beetje opschieten he als je deze zomer nog wilt rijden :p

Ik heb tot nu toe 10 lessen gehad. Het theorie certificaaat heb ik op 19 mei gehaald. Mijn AVB heb ik op 8 juni gehaald. Wanneer ik examen ga doen weet ik echt nog niet. In ieder geval ver voor 19 mei 2010.

Op dit moment moet ik heel even wachten, want mijn instructeur en rijschoolhouder is op vakantie. Ik verwacht hem over 2 weken terug.

Bij mij is de motor even op vakantie. Costa del miobsschuur :)

img1179o.jpg

Kan niet wachten tot het weer in elkaar zit, heel benieuwd hoe alle upgrades zich gaan gedragen :)

Hier nog mensen die gereden hebben?

Hier nog mensen die gereden hebben?

Op dit moment ben ik een beetje zoals je motor....
Wacht op een upgrade voor mijn rug.
Tot die tijd is het echt geen motorrijden voor mij.

Hoop dat ik eind september nog een 5-landentocht kan maken.
Maar zoals het er nu naar uitziet kan ik dat wel vergeten.

Dus de cat mag een jaartje uitrusten.....
(heb nog geen nieuwe banden ook, ook dat stel ik een jaartje uit.)

Baal baal baal baal.....:(

dat is wel balen.... sterkte!

Bij mij zal het niet zó lang duren mag ik hopen:

img1291o.jpg

Gister een heerlijk "gewoon blokje om" geweest; Stiens omhoog naar Arum, via Birdaard, Bartlehiem, Oentjerk, Hardegarijp, (Bergum lag de brug eruit) via Kootstertille, binnendoor naar Oostermeer richting de Tike en toen weer binnendoor naar "hûs". Eigenlijk zijn er Friesland ongelooflijk veel leuke binnenweggetjes te vinden.

Freez

De fietsen hebben hier in de schuur ook plaats moeten maken:

kaal.jpg

Ik ben bezig m'n Pro-oiler in te bouwen. Daarnaast heb ik de spinnen uit m'n dashboard verwijderd en wil ik de koplampen nog even op de officiële manier doorlussen. Dat heb ik nu gewoon met een draadje van links naar rechts gedaan, maar volgens het wiring diagram van de VFR's die standaard met 2 brandende koplampen zijn geleverd moet er een extra relais tussen om doorbranden van de Hi/Low-schakelaar te voorkomen. Die gebruik ik zelden, maar voorkomen is beter dan genezen ;)

tip:

[size=small]klikkerdeklik[/size]

Dit is een lampje wat gaat knipperen 500 rpm voor het ingestelde max rpm en het brandt voluit bij max rpm. En het instellen: Knopje indrukken bij max rpm.

Misschien is het ook wel iets voor het Toyotankje.......

Jeuj 600 euro voor één jaar verzekering...

lang leve het beginnersrijden en jong zijn.

(n)

Ik betaal 6[size=x-small],[/size]48 euro p/m voor mijn thundercat en 7,30 p/m voor mijn xt (oldtimer)

Ik heb toevallig net de rekening betaald: € 41,73 per jaar......

Zonder pro-oiler, met jarretelaandrijving.

Het leven is mooi voor oude knarren.

Ik betaal ook maar 7,- per maand, word minder maar omdat het 120 pk is en ik 1 dag mijn rijbewijs had, wel 24, maar toch iets hoger tarief.

Ja,

Een WA-verzekering kost je niet al te veel. Het grote betalen begint zodra je te jong bent en een nieuwe motor all-risk wil verzekeren. Vooral een gewilde supersport met diefstalverzekering is een dure grap.

Maar een WA verzekering voor een motorrijder op leeftijd met een oude chopper, dat kost vrijwel niets. Het is zelfs zo mooi dat er binnen de Suzuki Savage club nog geen een is die zijn motor kort gereden heeft. De verzekering lacht zich een kr*l in de l*l om die Savagerijders, ze betalen wel maar maken niets stuk....

Tja ik ben dus wel all risk verzekerd. Maar ik heb ook al een ongeluk gehad in het 1e jaar. Welke partij de schuld krijgt is nog niet bekend. Maar stel dat ik mijn motor niet allrisk verzekerd had dan had ik nu een total loss motor gehad.

WA is inderdaad veel goedkoper. Stel dat ik de schuld zou krijgen dan zou ik allrisk 1100 euro betalen voor mijn all risk want ik had geen noclaim verzekering :confused::confused: wist ik veel. Voor WA+ betaal ik dan maar 240 euro! Maar goed ik verzeker hem gewoon weer all risk.

Mijn motor is uit '91. Dus die ga ik niet all-risk verzekeren. Als ie TL is wordt dat gewoon ff flink sparen...

Betaal overigens iets van 7,50 voor WA + BC + RB.

Vandaag trouwens een paar dingetjes besteld voor de motor:
- benzinefilter (deze zag er niet echt schoon meer uit, de vorige eigenaar heeft iets te veel van de tank overgespoten :()
- olie
- tijdsklokje voor op het stuur
- olietemperatuurmetertje

Hopen dat het nog tijdens mijn vakantie binnen komt, dus komende week. Maar ben bang van niet :rolleyes:

Rob

E-G zei:
Maar goed ik verzeker hem gewoon weer all risk.

Voordat je jezelf blauw betaalt aan een allrisk verzekering: informeer eens wat de dagwaarde van de brommer is. Het kan namelijk behoorlijk tegenvallen.

rke zei:
E-G zei:
Maar goed ik verzeker hem gewoon weer all risk.

Voordat je jezelf blauw betaalt aan een allrisk verzekering: informeer eens wat de dagwaarde van de brommer is. Het kan namelijk behoorlijk tegenvallen.

Ik weet de dagwaarde wel. En dat is nog een behoorlijk bedrag. Zo hoog dat als er wat gebeurd en ik niet all risk verzekerd ben ik het motorrijden wel kan opgeven als ik moet betalen.

Dus... all risk voor mij

WOF kan weer wat laten zien en heeft weer wat te melden. De beide Françaises met vier wielen hebben zich van de goede kant laten zien voor het vervoeren van hele bezwete kerels en bouwmateriaal. En dat hebben ze goed gedaan!

Waarom?

Welnu, er is een afdakje gebouwd voor onze motors.:D

Zo ziet het er nu uit als we uit ons raam kijken. De klimop moet nog een beetje groeien, maar het idee moge duidelijk zijn.

P1010553.jpg

P1010554.jpg

Een detailfoto van onze waakhond.

P1010557.jpg

Met stopcontact voor de aansluiting van de Optimate acculader. Op de foto de Bandit van vriendinlief met een platte accu (de motor dan, niet mijn vriendin).

P1010558.jpg

En ook nog een lampje voor ’s avonds in het donker.

P1010543.jpg

P1010544.jpg

Even lief als een echte 'bikerbabe' poseren en let ook op het Zwarte cross shirt! Waar waren jullie?

P1010546.jpg

Lekker ondergedekt met de hoesjes en in tegenstelling tot de hond is kater Wolfgang wel echt.

P1010562.jpg

P1010563.jpg

Overigens is de accu ondertussen vervangen en loopt de Suzuki weer als een zonnetje. En de rooie Honda gaat onverdroten voort.

Nog wat foto's van noeste arbeid. Ik ben degene met het rode shirt.

P1010538.jpg

En de kenner van de gemeentepose.

P1010540.jpg

WOF
nico.gif

Chique heur! Kom ik aan met m'n verrijdbare schutting:

afdak_2.jpg

;)

Ik ben trouwens niet (meer) zo'n fan van hoezen. Ik heb er nog wel een liggen, maar over de VFR past'ie niet zo lekker (komt aan de voorkant op de grond, aan de achterkant tot halverwege m'n wiel) en op de GSX maakt'ie krassen: zit te strak. Maar goed, zodra er een "eigen" huis komt, komt er ook een fatsoenlijke stalling voor de motoren :)

Wings of freedom zei:
Even lief als een echte 'bikerbabe' poseren en let ook op het Zwarte cross shirt! Waar waren jullie?
Thuis, auto leegpakken ;)

Waarom doet doen die motorhoezen me aan een burka denken?

Afdakkie ziet er netjes uit WOF. (y)
Die polyester dakplaten zijn behoorlijk sterk (en duur) ze kunnen wel een buitje hagel hebben.

Wist je dat er speciale stekkertjes voor de optimate in de handel zijn?
Scheelt een hoop gedoe met het zadel.

Zo te zien maakt je waakhond weinig indruk op de kat. :)

Mooi gemaakt, ziet er netjes uit. ( Maar ik had het dakje wel wat meer afschot gegeven... (ja, ik ben een stuurman op de wal...).)

Ik heb ook nog steeds plannen voor een afdakje. Een kant is al af, ik moet alleen het dakje nog bouwen. Tot die tijd slaapt mijn oude Savage onder zijn burka.

P.s. Mijn vrouw wil geen fotomodel zijn. :(.
Ik denk dat ik meer kans heb dat mijn jongste dochter poseert, maar dan wel op een "echte" motor en niet dat ding van papa....

Ziet er goed uit WOF.! Ik ben nog altijd erg blij dat mijn motor in de garage past naast de d kadett. Anders zou ik ook zeker een afdak maken.

Dank voor de leuke reacties!

We moeten maar even kijken hoe het gaat met die hoezen, wij hebben er geen ervaring mee. Tot de verhuizing stond mijn Honda gewoon bij mij in de schuur, net als de Bandit. Nu kan dat niet meer, vandaar de hoezen.

@Rayban, die stekkertjes voor de Optimate had ik al op de Honda en nu voor de Bandit hebben we dit bij de accuwissel ook geregeld. De kat is inderdaad niet echt onder de indruk van de hond... :(

@rke, we hebben 5 cm afschot op 2,5 meter.

WOF
smilie_brille_blue.gif

@ De Studernt: Heb jij gisteren nog op je motor rondgereden in de buurt van Hilversum toevallig?
Zag er twee (rode) waarvan eentje met rimstriping.

Rob

Net de Kymco afgegeven bij de reparateur voor wat werk. Hij start matig als de motor koud is; hij start nog slechter als hij warm is; Trekt erg langzaam op en de kilometerteller doet het niet (heeft een logische oorzaak: de kabel van het voorwiel naar het dashboard ontbreekt.)

Na de reparatie heeft de Kymco een nieuwe uitlaat, bougie, kilometertellerkabel, koppelingballetjes (?) en een uitgehoonde cilinder (tenminste als ik dat laatste goed heb verstaan.) Als leen-tweewieler kreeg ik een knalrode Hyosung SF-50 Racing meenemen. Vergeleken met de Kymco keihard geveerd (niet geveerd eigenlijk) maar wel lekker snel. 1 belangrijk voordeel: ik hoef alleen maar de materialen te betalen.

On-topic: Morgen mag ik eindelijk weer op de motor. De rijinstructeur is weer terug van zijn vakantie.

D.E.N.N.I.S. zei:
Ook nog even lachen:

fail-owned-bike-repair-fail.jpg
Voor een duitser best wel geslaagd eigenlijk.

Logisch dat je de km-kabel eraf gehaald hebt.
Zo te lezen aan wat er vervangen is heb je er al meer dan 100.000 km opzitten.
Of zat er geen garantie beperking op het aantal km?

@Rayban, De Kymco heeft net 7300 km gereden. Ik heb hem van een particulier gekocht, zonder garantie en voor heel wat minder dan de dagwaarde. Ik wist dat er dat er wat werk aan zat.

Al met al gaat het ongeveer 150 euro kosten en dan nog ben ik veel goedkoper uit dan de dagwaarde.

En dat was les nummer 11.

Lekker ontspannen rondje Kop van noord-Holland in de regen. Stukkie B-weg, stukkie Stad (Hoorn), een paar stukkies dorp (zwaagdijk, Blokker), stukkie snelweg. Het ging prima, geen problemen gehad met het natte wegdek.

Wel viel me weer op hoeveel harder de rijwind is als je boven de 100 km/uur komt. Ik had nu minder wind tegen dan de vorige keer, maar ik moest toch weer behoorlijk wat kracht zetten, om niet van de motor af geblazen te worden.

Voor de rest heb ik weer de allergrootste lol gehad. Echt heerlijk dat motorrijden, ik heb er echt echt echt spijt van dat ik 17 jaar geleden niet heb doorgezet.

Tja,

Bij continu 120 km/uur wordt het geluid al zo heftig dat gehoorbescherming aan te raden is. Volgens mij speelt de helm daar een hele grote rol in, bij sommige helmen zal dit zonder meer waar zijn, andere zijn duidelijk stiller.

Er zijn maanden waarin je trouw de woonwerk kilometertjes rijdt. Geen ongein, geen hartklepvergrotende gebeurtenissen, niets spannends, niets ongewoons.

Maar vandaag was de uitzondering. Ik parkeer normaal op het werk in de parkeerkelder, tussen de directiebakkies. Op het allerlaagste niveau van de parkeerkelder zijn de motoren weggestopt. Rij ik vanmiddag weg, stapt er een paar verdiepingen hoger net een setje pakken in een dikke directiebolide. Goed, ik wacht wel even op het gewichtige stelletje. Autotje rijdt achteruit, stuurtje draait (stilstaand natuurlijk ! ), autotje rijdt vooruit. En weer achteruit en weer vooruit en zo nog een keer of wat heen en weer alsof er een platinablonde muts aan het hoepeltje van de auto van manlief zwengelt. Kenteken van hooguit een paar maanden oud, volledig betonnen parkeergarage, ik kan het mezelf wel voorstellen. Niet iedereen denkt zo makkelijk over vervormd plaatwerk als ik.
Affijn, een aantal minuten later rijdt de auto naar de deur van de uitgang, maar natuurlijk niet ver genoeg. Wachten, wachten en nog even wachten. Met het knopje dat motorrijders horen te gebruiken heb ik de deur maar voor hem opengemaakt. Vriendelijk handje uit het raam als dank en de directiebolide reed de garage uit.
Als ik de parkeergarage uit kom staat er natuurlijk weer een huisvrouw te beppen terwijl foutparkerenlampjes vrolijk het begin van de stilstaande file aangeven. Een file met dezelfde directiebolide als hekkesluiter. Geeft niet, een motor heeft als voordeel dat je vrijwel nooit klem staat, dus ik zwaai vrolijk (en met leedvermaak) mijn pakkenvriendjes gedag terwijl ik het rijtje stilstaande auto's even passeer.

Na een vrijwel probleemloze rit over de A16 kom ik bij ons in het dorp. Inmiddels regent het stevig en met regen hou ik altijd flink afstand. Nu regende het de hele dag al, dus dat was zo bijzonder niet. Die oudere bestuurder met een tempo dat zelfs slakken hem links en rechts inhaalden was ook niet bijzonder. Maar de puistenpuber die vlak voor opa een 360 graden draai om een vluchtheuvel uitvoerde was echter wel bijzonder. En, niet alleen bijzonder, hij had het onvoorstelbare geluk dat juist opa daar reed. De weg waarop deze stunt werd uitgevoerd maakt een 90 graden bocht waarbij de rijbanen met een vluchtheuvel gescheiden zijn en de berm met grote driehoekige blokken beton afgesloten is. En met dezelfde afstand als opa en waaghals hadden, was ik met mijn Toyotankje dwars door het blikken doosje van de waaghals gedenderd. Ik had hem van opzij geraakt en (hoewel 50 km/uur daar de max snelheid is) met mijn gebruikelijke snelheid hadden alle Ncapsterretjes de waaghals de grootste moeite gehad om hem van een eikenhouten jas te behoeden.

Bij opa was de snelheid er direct helemaal uit, ik denk dat opa vanaf dat punt stationair in zijn een verder reed. Hoe gek kunnen waaghalzen toch zijn? Dat je een 360 oefent is eigenlijk niet zo noodzakelijk. Dat je dat op de openbare weg doet, is toch wel enigzins dom. Dat je dat direct na een bocht doet, doet een laag IQ vermoeden. Dat je dat in de middagspits doet begint al op een zelfmoordmissie te lijken. Dat hij gewoon kon wegrijden, geeft aan dat hij vandaag beter een staatslot had kunnen kopen dan achter het stuur te stappen.

Het geluk is met de heel erg dommen, zeg maar......

Maar, dit zijn ook de dingen waarin het motorrijden zo anders is als het rijden met een auto. Je ziet automobilisten tobben met een inmens grote klomp ijzer terwijl jij de handelbaarheid van het minimale vervoersmiddel benut. En je beleeft de domme akties van andere weggebruikers direct als een zeer reeel gevaar voor een mensenleven..
Remmen... alternatieven.... schietgebedje in plaats van "kijkt mijn eens stoeah sijn".

Nog mensen naar de Rizla Racing Days geweest? Was een demo van het Moto GP team van Rizla Suzuki (Vermeulen en Capirossi). Het geluid dat die machines produceren is niet te omschrijven, wat een herrie, maar wel hele lekkere herrie! :D

Filmpje van vorig jaar als impressie, dit jaar reden ze dus met z'n tweeën dus dubbel zoveel lawaai. :cool:

Volgend jaar ben ik er met de TT bij. :)

rke zei:
Tja,

Bij continu 120 km/uur wordt het geluid al zo heftig dat gehoorbescherming aan te raden is. Volgens mij speelt de helm daar een hele grote rol in, bij sommige helmen zal dit zonder meer waar zijn, andere zijn duidelijk stiller.

Er zijn maanden waarin je trouw de woonwerk kilometertjes rijdt. Geen ongein, geen hartklepvergrotende gebeurtenissen, niets spannends, niets ongewoons.

Maar vandaag was de uitzondering. Ik parkeer normaal op het werk in de parkeerkelder, tussen de directiebakkies. Op het allerlaagste niveau van de parkeerkelder zijn de motoren weggestopt. Rij ik vanmiddag weg, stapt er een paar verdiepingen hoger net een setje pakken in een dikke directiebolide. Goed, ik wacht wel even op het gewichtige stelletje. Autotje rijdt achteruit, stuurtje draait (stilstaand natuurlijk ! ), autotje rijdt vooruit. En weer achteruit en weer vooruit en zo nog een keer of wat heen en weer alsof er een platinablonde muts aan het hoepeltje van de auto van manlief zwengelt. Kenteken van hooguit een paar maanden oud, volledig betonnen parkeergarage, ik kan het mezelf wel voorstellen. Niet iedereen denkt zo makkelijk over vervormd plaatwerk als ik.
Affijn, een aantal minuten later rijdt de auto naar de deur van de uitgang, maar natuurlijk niet ver genoeg. Wachten, wachten en nog even wachten. Met het knopje dat motorrijders horen te gebruiken heb ik de deur maar voor hem opengemaakt. Vriendelijk handje uit het raam als dank en de directiebolide reed de garage uit.
Als ik de parkeergarage uit kom staat er natuurlijk weer een huisvrouw te beppen terwijl foutparkerenlampjes vrolijk het begin van de stilstaande file aangeven. Een file met dezelfde directiebolide als hekkesluiter. Geeft niet, een motor heeft als voordeel dat je vrijwel nooit klem staat, dus ik zwaai vrolijk (en met leedvermaak) mijn pakkenvriendjes gedag terwijl ik het rijtje stilstaande auto's even passeer.

Na een vrijwel probleemloze rit over de A16 kom ik bij ons in het dorp. Inmiddels regent het stevig en met regen hou ik altijd flink afstand. Nu regende het de hele dag al, dus dat was zo bijzonder niet. Die oudere bestuurder met een tempo dat zelfs slakken hem links en rechts inhaalden was ook niet bijzonder. Maar de puistenpuber die vlak voor opa een 360 graden draai om een vluchtheuvel uitvoerde was echter wel bijzonder. En, niet alleen bijzonder, hij had het onvoorstelbare geluk dat juist opa daar reed. De weg waarop deze stunt werd uitgevoerd maakt een 90 graden bocht waarbij de rijbanen met een vluchtheuvel gescheiden zijn en de berm met grote driehoekige blokken beton afgesloten is. En met dezelfde afstand als opa en waaghals hadden, was ik met mijn Toyotankje dwars door het blikken doosje van de waaghals gedenderd. Ik had hem van opzij geraakt en (hoewel 50 km/uur daar de max snelheid is) met mijn gebruikelijke snelheid hadden alle Ncapsterretjes de waaghals de grootste moeite gehad om hem van een eikenhouten jas te behoeden.

Bij opa was de snelheid er direct helemaal uit, ik denk dat opa vanaf dat punt stationair in zijn een verder reed. Hoe gek kunnen waaghalzen toch zijn? Dat je een 360 oefent is eigenlijk niet zo noodzakelijk. Dat je dat op de openbare weg doet, is toch wel enigzins dom. Dat je dat direct na een bocht doet, doet een laag IQ vermoeden. Dat je dat in de middagspits doet begint al op een zelfmoordmissie te lijken. Dat hij gewoon kon wegrijden, geeft aan dat hij vandaag beter een staatslot had kunnen kopen dan achter het stuur te stappen.

Het geluk is met de heel erg dommen, zeg maar......

Maar, dit zijn ook de dingen waarin het motorrijden zo anders is als het rijden met een auto. Je ziet automobilisten tobben met een inmens grote klomp ijzer terwijl jij de handelbaarheid van het minimale vervoersmiddel benut. En je beleeft de domme akties van andere weggebruikers direct als een zeer reeel gevaar voor een mensenleven..
Remmen... alternatieven.... schietgebedje in plaats van "kijkt mijn eens stoeah sijn".

Aaaamen!

Zo, redelijk 'nieuw' in dit topic, maar heb nu twee maanden ongeveer m'n autorijbewijs en heb vandaag besloten dat ik ook mijn motorrijbewijs wil gaan halen. :) Nu zal het pas over een jaartje zijn denk ik, als ik meer autorijervaring heb en ook genoeg geld heb gespaard, maar nu dacht ik he.. Dan ben ik 20 waarschijnlijk, dus mag ik maximaal op 25kw rijden, wat zou dan een leuke tweedehands motor zijn voor niet al te veel geld? (Geen idee wat die dingen moeten kosten en naar wat voor model ik zou moeten kijken dus budget noem ik niet :p)

Zal wel vaker dit topic gaan lezen en mee praten. :)

Overigens: De motoren die ik persoonlijk erg gaaf vind zijn -best voorspelbaar, ik weet het- een Yamaha R1 (all time favorite), een Kawasaki Ninja en een Suzuki GSX 1000RR. Edit: Was ik bijna de Ducati Monsters vergeten! :eek: 999, Desmocedici, etc. Heerlijk! Jullie begrijpen het wel, racemonsters. :p

Verder nog dingen die ik moet weten m.b.t. motorrijden? :D

Gisteren een tijdsklokje op mijn stuur gezet (handig voor als ik naar mijn werk moet) en een olietemperatuurmeter geplaatst. Ziet er wel technisch uit maar bij mij niet echt heel erg functioneel :cool:. Ding komt niet boven de 80 graden uit, kan ik me haast niet voorstellen?

Meteen ook maar het benzinefilter vervangen want dat was erg hard nodig.

@PG:

Een ninja is ook een prima beginnersmotor:
https://link.marktplaats.nl/271506418

Lekker goedkoop en ik vind ze niet eens zo lelijk, vlot zat en ongetwijfeld ook wel te begrenzen.
(Idd, er zijn heel veel types die Ninja worden genoemd...)

Wel een nadeel, als je op je 20ste je rijbewijs haalt dan moet je nog twee jaar licht terwijl je normaal gesproken op je 21e zwaar mag rijden, beetje kromme regel maar zo werkt dat blijkbaar.

Rob

Rob GT zei:
Gisteren een tijdsklokje op mijn stuur gezet (handig voor als ik naar mijn werk moet) en een olietemperatuurmeter geplaatst. Ziet er wel technisch uit maar bij mij niet echt heel erg functioneel :cool:. Ding komt niet boven de 80 graden uit, kan ik me haast niet voorstellen?

Hoi Rob,

Ik neem even aan dat je een termometertje hebt wat in de plaats van de vuldop komt. Maar, heb jij een metertje met een stokje er aan wat in de olie hangt? Zo nee, dan meet je de temperatuur van het carterdeksel en dan is 80 graden een normale werktemperatuur. De werkelijke olietemperatuur zal meestal ergens tussen de 100 en 120 graden zijn.

Ik heb uit eigen ervaring dat 140 graden te heet is. Een temperatuur van 120 graden onderin het carter wordt algemeen aangenomen als de maximale veilige temperatuur.

Olie verbrandt pas bij ongeveer 180 graden (afhankelijk van de soort olie). Maar, plaatselijk is de temperatuur veel hoger, dus wordt 120 graden als het veilige maximum aangehouden.
Je kan ruiken aan de carterolie. Zodra je de lucht van verbrand frituurvet ruikt, is het te laat. Deze lucht ruik je best wel goed en deze lucht is een indicatie dat de olie ergens te heet geworden is. Als je deze lucht ruikt, heeft er wel ergens een lagertje "droog" gelopen, dus strikt genomen ben je dan te laat.

Ik weet dat bijvoorbeeld Guzzi's standaard ook problemen hebben echt de olie op temperatuur te krijgen, ik bedoel de koelribben onder het carter zijn voldoende om de bij 30+ graden in de tweede versnelling de stelvio op te jagen. Voor koeler omstandigheden worden de koelribben ook wel eens afgedekt.

Freez

@Rob GT: Ja, zoiets idd! Wel lelijk imo, maar daar ontkom je niet aan bij een beginnersmotor (toch niet al te veel geld aan uitgeven he)..

@Phaeton W12: ZX-10R idd. :)

Hehe Robin een zx-10 ga je niet opredden, tenzij je nog een loterij gaat winnen? ;) Plus het feit dat een 1000cc begrensd op 25 kw totaal niet lekker rijdt. Zo'n beetje alles boven de 750cc rijdt niet echt heerlijk op 25. (weet ik niet uit eigen ervaring maar lees het overal)

Kijk maar eens rond naar een zx-6r. Mooie snelle motor die op 25 kw ook prima te berijden zijn. En 2e hands zeker niet al te duur, maar goed het is maar wat je zelf duur vind ;)

Oh, zo'n indraai-olietemperatuurmeter had ik ook op de FZR, bleef ook altijd op maximaal een graad of 80 hangen. Op zich zou ik er ook wel weer een op de VFR willen, maar waarom zo'n stuk staal nou €63,- moet kosten.....

@Erik: Oh, voordat ik mijzelf ook maar waardig vind om op een ZX-10R te kunnen rijden ben ik wel een flink aantal jaar verder hoor. :)

Duur? Nou, 5.000 voor een motor vind ik (nu!) toch wel zo'n beetje de max. omdat ik auto's nog steeds leuker vind. ;)

Zo'n ZXR-400 is wél gaaf zeg!

Edit: Lees nu pas de openingspost. Gave motoren hebben jullie al. :cool: @Erik: Wat heb jij dan voor monster? Ziet er wel gaaf uit!

Btw, bij aanschaf van een tweedehands, waar moet je dan op letten, want ik hoorde dat motoren na 10.000km al bijna afgeschreven zijn, of is dat alleen bij supersports zo?

Terug
Bovenaan