Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Gelul. Een BMW is een supermotor, alleen rijden er vaak mensen op met meer ervaring.

MIOB maakt een geintje, die rijdt er zelf ook "een" ;)

En wat die ervaring betreft, dat zou kunnen, want ik kwam er vanmorgen nog een tegen. Hij zwaaide alleen niet terug. Eikel, met z'n gestreepte fiets en gele jas :p

Nou moet ik wel zeggen dat dat zwaaien ook wel echt uit de tijd is. Net als in de watersport, daar groet ook iedereen elkaar. Als je nou midden in de winter iemand ergens tegenkomt vind ik 't een ander verhaal, maar om nou de hele dag te groeten gaat mij echt te ver.

126560 zei:
Nou moet ik wel zeggen dat dat zwaaien ook wel echt uit de tijd is. Net als in de watersport, daar groet ook iedereen elkaar. Als je nou midden in de winter iemand ergens tegenkomt vind ik 't een ander verhaal, maar om nou de hele dag te groeten gaat mij echt te ver.
Ik ben het zeker van plan om motorrijders te gaan groeten. Ik probeer het nu ook, maar op bepaalde snelheden houd ik toch nog liever mijn stuur vast.

MIOB zei:
Mensen moeten geen snelheden op het oog schatten, dat werkt niet. Of wilde je zeggen dat de zwarte Suzuki in dta kleine stukje Apeldoorn toch echt ruim de 200 hard gehaald? Ik dacht dat je van de feiten was.

Je kan vrij aardig schatten door louter naar hectometerpaaltjes en je eigen snelheid te kijken. Maar dat is hier niet van toepassing. Mijn vrouw reed zelf 30, en schatte de snelheid van de motor veel hoger in.

Ja, en daar erger ik me dus de pleuris aan. Sorry Geelhoed, maar ik vertrouw die schatting niet. Ik zal nog een keer, voor de zoveelste keer, het voorbeeld aanhalen van mijn vriendin op haar klassieke Honda en ik op mijn moderne sportmotor op een dijkweggetje. Zij kan daar in de 60 zone met 90 rondrijden en nieamd die er wat van zegt. ALs ik daar 50 onderin een versnelling reed kreeg ik nog steeds middelvingers en rustig aan gebaren te zien.

Mensen overschatten de snelheid van een motor eigenlijk altijd, bij de een motor nog meer dan bij de andere.

Je hoeft hem ook niet te vertrouwen, dat is aan jou.
Ik zeg alleen dat een snelheidsverschil makkelijker is in te schatten. Als mijn vrouw dertig reed en een motor op hoge snelheid langs komt dan is het vrij eenvoudig om te schatten of dat met een groter snelheidsverschil dan 10 km/h per uur was.
Deze reed boven de 50.

Nou, kom eens langs, gaan we een testje doen.....

Een motor komt vaak veel dichterbij langs, mensen zien hem vaak niet aankomen en het geluid komt ook bijna altijd plotseling, zeker als je in een auto zit. Maar ik begrijp dat de Geelhoed-superieuriteit ook bij je vrouw in de familie zit? Laat ik daar maar geen conclusies uitrrekken. Het blijft wel verbazend dat ieder amnder altijd met harde bewijzen moet komen, nee, bij jou wordt het dan meteen gemakkelijk inschatten.

pffffff, die vakantie heeft je niet veel goed gedaan.

126560 zei:
Gelul. Een BMW is een supermotor, alleen rijden er vaak mensen op met meer ervaring.

Het is een goede motor, gebouwd met aandacht voor ergonomie. Alleen is de recente koers van BMW voor het verjongen van de klantenkring echt niet onterecht. Ik schat de gemiddelde leeftijd van een doorsnee BMW-rijder zeker op vijftig lentes.

Ik ben ooit begonnen met een BMW R27. Prachtig ding, in zijn tijd de concurrentie zeker 20 jaar voor. Had een paar typische probleempjes, maar presteerde op een niveau wat 20 jaar later pas door andere merken gehaald werd. De moderne BMW's zijn nog steeds koplopers in techniek. Bijvoorbeeld: de nieuwe telelever-voorwielophanging is uniek en extreem goed.

Maar ik heb toch een tweetal zwaarwegende bezwaren tegen een BMW:
1- ze zijn schofterig duur, nieuw en tweedehands.
2- de hoeveelheid speciaal gereedschap is extreem.

Een vriend van mij bracht laatst zijn K100 weg voor een beurt en een lekke keerring bij de cardan. Monteur kijkt, compressiemeting: klepje lek, keerringetje lek.
Vakantiegeld? Das war einmal....
Mijn complete GS500 kostte minder dan hij voor deze uitgebreide beurt kwijt zal zijn en dhz-en is dankzij alle speciale hebbedingetjes geen optie.......

Zonder referentie punten is het lastig schatten, maar dat wist je al.
Waarom doe je zo vijandig?

Zojuist een near aanrijding experience gehad (n)... rijd ik op de uitvoegstrook, gelukkig uiterst rechts, rijd een nieuwe clio op de baan naast me, met zijn achterlicht ter hoogte van mijn stuur +/- gooit ineens zonder te kijken echt net voor de witte streep zijn auto naar rechts.. gelukkig in een reflex de vluchtstrook op kunnen sturen.. Ik schrok me de ple*ris.. onderaan de afrit, doe ik mijn vizier open en gaat ie zo zitten dat het hem niks boeide, beide schouders ophalen en vrolijk verder in zijn headsetje bleren... Ik was in staat die deur in te trappen met mijn laarzen.... Maarja, ik leef nog ;D

Ik denk dat je het vijandiger leest dan ik het schrijf, maar het is waar: als iemand hier zegt zelf wat te schatten val je er meteen over, maar als je vrouw wat schat.....

@ Ruud: dat schofterig duur.... Vergelijk nu nog eens de nieuwprijzen van diverse Yamaha's met de europese merken: het verschil is fors kleiner geworden. En qua voorlopen: Nu misschien weer en 30/40 jaar geleden, maar ertussenin was het eigenlijk armoe. Als je mijn motor vergelijkt met tijdsgenoten uit Japan is het toch wel hopeloos ouderswetse techniek.

Corsa-20SEH zei:
Zojuist een near aanrijding experience gehad (n)... rijd ik op de uitvoegstrook, gelukkig uiterst rechts, rijd een nieuwe clio op de baan naast me, met zijn achterlicht ter hoogte van mijn stuur +/- gooit ineens zonder te kijken echt net voor de witte streep zijn auto naar rechts.. gelukkig in een reflex de vluchtstrook op kunnen sturen.. Ik schrok me de ple*ris.. onderaan de afrit, doe ik mijn vizier open en gaat ie zo zitten dat het hem niks boeide, beide schouders ophalen en vrolijk verder in zijn headsetje bleren... Ik was in staat die deur in te trappen met mijn laarzen.... Maarja, ik leef nog ;D

Ik ken het gevoel :)
Maar ehh, niet om te zeueren, de correcte paats op de weg op een uitvoegstrook is ook niet uiterst rechts. Je moet op de motor brutaal blijven rijden, want anders wordt je op deze manier in de ze*k genomen inderdaad. Ik had aan het einde van de uitvoegstrook toch even op het ruitje getikt of iig even laten merken dat zulke acties spiegels kunnen kosten.

MIOB zei:
En qua voorlopen: Nu misschien weer en 30/40 jaar geleden, maar ertussenin was het eigenlijk armoe. Als je mijn motor vergelijkt met tijdsgenoten uit Japan is het toch wel hopeloos ouderswetse techniek.

Nah,

BMW heeft altijd de nadruk gelegd op gebruik. Een R80 is een fiets die (mits correct onderhouden) de 300.000 km kan halen. Een Japanse fiets uit die jaren haalde uit minder cc-tjes veel meer vermogen, maar de levensduur was toch minder.

Ik vind wel dat de voorsprong minder geworden is. En, sommige technieken (CAN-bus) zijn voor auto's al erg overdone, voor een motorfiets is het "gewoon van de pot gerukt" om voor zo iets simpels zuilke complexe techniek te gebruiken.
Boem, Ich schiesse mit mein Kanonneke alle Muggen tot.

Even betweteren:
Corsa-20SEH]Zojuist een near aanrijding experience gehad ... rijd ik op de uitvoegstrook, gelukkig uiterst rechts, rijd een nieuwe clio op de baan naast me, met zijn achterlicht ter hoogte van mijn stuur +/- gooit ineens zonder te kijken echt net voor de witte streep zijn auto naar rechts..
Dat is geen gunstige plaats om te rijden. Een metertje verder terug heb je gelegenheid om even te toeteren en met de middelvinger te zwaaien. Maar ja, je wil ooit een keer langs die lompe langzame beschuitdozen.......
Dat zijn de plaatsen waar ik met de duim op het knopje van de claxon rij.

Ik heb weinig met (half)naakte motoren en al helemaal weinig met BMW, maar een R1100S in een van deze kleurstellingen zou mogelijk ooit mijn VFR wel eens kunnen vervangen:

R1100S.jpg

BMW%20R1100S%20BoxerCup%20%20%205.jpg

Ik was al bijna in de bocht, en mijn ervaring ook al is het niet de beste plaats dat die automobielisten hem toch gooien of je nou links of rechts rijd.. als ik links had gereden lag ik nu op de uitvoegstrook, dat weet ik 100% zeker.. want dan had ie me ook niet gezien, zo druk zattie te bellen..

Ik was hem ook niet aan het inhalen, hij haalde mij in, terwijl ik op de uitvoegstrook zat, en vaart minderde omdat ik al bijna in de bocht zat.

Ik rijd altijd heel oplettend, zeker op de snelweg en uitvoegstrook, maar t blijft een gevaarlijke sport..

Ja,

Je ontzegt jezelf een verkreukelzone, maar er zijn meerdere factoren tussen hier en het hiernamaals. De dombo die graag aan het gaskraantje draait is er een, maar de koekblikkers zijn zeker niet ongevaarlijk. Ik blijf er toch een voorkeur voor houden om onder de motor een GSMblocker te monteren. Zo'n ding werkt tot zo'n 10 - 20 meter en dat is net genoeg om de aandacht bij de les te houden.

Jammer genoeg zijn die dingen wel verboden. Ik twijfel nog steeds tussen het risico op een gsm-ongeluk of een bekeuring.

Helemaal opknappen en weer de politiestickers erop enz. al mogen de stickers volgens mij niet dus iig zover mogelijk origineel maken.

@Miob: ik zal het is met de "eigenaar" van de motor erover hebben, ik denk wel dat hij interesse heeft in die schakelaar:)

rke zei:
Ik vind wel dat de voorsprong minder geworden is. En, sommige technieken (CAN-bus) zijn voor auto's al erg overdone, voor een motorfiets is het "gewoon van de pot gerukt" om voor zo iets simpels zuilke complexe techniek te gebruiken.
Boem, Ich schiesse mit mein Kanonneke alle Muggen tot.

De techniek van de CAN bus lijkt complexer, maar uiteindelijk kan je een kabelboom ineens veel simpeler houden, je moet in principe alleen alle componenten aan elkaar knopen, CPU, voeding, klaar. Je hoeft niet elk onderdeeltje apart aan te sturen met een draadje.

Storingzoeken voor een hobbyist is wel veel moeilijker, aan een multimetertje alleen heb je namelijk niets, maar om een CAN bus een overdone oplossing te noemen?

Freez

Aii.. Pa rijdt met weg op de BMW R60.. ik ben ècht stikjaloers dat ik niet op zo`n ding mag rijden. Dus ik heb besloten: Volgend jaar ga ik voor m`n motorrijbewijs! En dan op de BMW/Norton de zomer door. Helaas nog even sparen.. maar ik denk dat het de moeite wel waard is.

mitsubishiEVO zei:

Helemaal opknappen en weer de politiestickers erop enz. al mogen de stickers volgens mij niet dus iig zover mogelijk origineel maken.
Nee, dat lijkt me ook niet. Grote kans dat je trouwens ook de gekleurde streepjes eraf mag pulken als ze je zien rijden.

Er zijn meer van die wannabe motoragenten:LOL:
Dat krijg je met al die uitzendingen zoals blik op de weg, wegmisbruikers etc etc.

Maar niemand kan je verbieden om die motor in orginele staat te brengen, zolang je er maar niet me op de openbare weg komt.

@student, ik zag donderdag een oprijwagen van donkervoort, stonden 2 auto`s op met
topleftlogo.gif
stickers.
Ik wist niet dat er connecties tussen die 2 waren.

@Freez,

Als je het hebt over veel elektrische communicatie met veel elektrische componenten is een bus een serieuze vereenvoudiging. Voor die paar componenten van een auto is het al de vraag of het een vereenvoudiging is. Voor een motorfiets met een aantal componenten wat misschien nog net op de vingers telbaar is, is het imho erg overdone.
Maar goed, het kan werken.

Bovendien, die hobbyist werkt straks net zo goed met een datalogger met laptopje als de prof. Sterker zelfs, er zijn genoeg hobbyisten die beter thuis zijn in digitale techniek dan de doorsnee automonteur.

Rayban zei:
@student, ik zag donderdag een oprijwagen van donkervoort, stonden 2 auto`s op met
topleftlogo.gif
stickers.
Oprijwagen? De enige vervoermiddelen die ik daar heb gezien de afgelopen vier maanden waren een aanhanger voor 1 auto en een truck+trailer voor 3 race-GT's (wordt gebruikt om naar GT4-races te rijden).

Het zou wel kunnen dat'ie van Johan Albers is, volgens mij de enige officiële Donkervoort-dealer in NL naast Joop zelf en die "doet" volgens mij ook Westfields.

Ik wist niet dat er connecties tussen die 2 waren.
Het origineel is natuurlijk de Lotus Seven. Lotus verkocht de rechten aan Caterham, dus dat is nog "de echte". Westfield ging kits bouwen die zo gelijk leken dat ze werden aangeklaagd, waarna ze bepaalde aanpassingen hebben doorgevoerd. Donkervoort is op dat gebied wel wat doorgeëvolueerd. Moesten in eerste instantie die Lotussen/Caterhams worden aangepast voor de RDW-keuring, later kwamen daar legio dingen bij.

Het makkelijkst zichtbaar is het verschil in de "scuttle", het frame waar het dashboard in en de raamstijl aan vast zit. Dat is bij oude Donkervoorts en bij Westfields en Caterhams nog steeds uit staal of aluminium:
super7cars-lotus7.jpg

Bij modernere Donkervoorts is de raamstijl geïntegreerd aan die scuttle en wordt dit als een deel uit CFRP (met koolstofvezel versterkt kunststof, a.k.a. "carbon" ) gemaakt:
Donkervoort_D8-8.jpg

@Student,
Ik denk dat het een dealer geweest is, was iig een zwarte oprijwagen met zilveren lettes "donkervoort" op de zijkanten.
Vond het opmerkelijk dat er dan 1 westfiefd op stond (en 1 op de aanhanger).
Had het idee dat ze richting Lelystad reden, was om 19 uur bij Almere.

-----------------------------------

Mijn cat is aan vers rubber toe.
Heb een adres in Haarlem waar ze michelin banden tegen redelijke (goedkoop) prijzen leveren.
Zitten er verschillen tussen michelinbanden (a of b keuze) ? zo ja, hoe kan je dat herkennen?

Denk dat ik meteen de remvloeistoffen laat vervangen, ze zien er nu een beetje te donker naar mijn zin uit.
Motorolie en de rest kan ik zelf thuis doen.

Tevens ga ik op zoek naar een motorheftafel.

Zo`n heftafel lijkt me ideaal en zag ze al voor zo`n 300 euro te koop staan.
Heeft iemand nog tips over zo`n heftafel?
Ik zat te denken aan zo`n exemplaar met uitneembaar stuk onder het achterwiel.
Ben blij dat ik er eindelijk de plaats voor heb.

Ik hoop dat ik binnenkort weer de tijd heb om verder aan mijn XT550 te gaan werken.
Dat project ligt nu al 1,5 jaar stil.....

Die prijzen ontlopen elkaar niet zoveel denk ik.
Ik zag deze voor 299 staan of 319 pneumatisch..(is dat aan te raden?)

Is het een voordeel dat er een stuk onder het achterwiel uit kan?
1956_HBM%20300%20Heftafel%204.jpg

En dan moet er denk ik ook nog zo`n steun bij.
s_2082_HBM%20Mini%20lift.jpg

Ik heb nu gelukkig een flinke schuur van 5x4, wil er een kleine werkplaats van maken voor mijn motoren (en nog wat andere meuk).

Ik zou geloof ik liever hydraulisch dan pneumatisch hebben :confused: En als je de motor op de middenbok op dat ding kunt zetten lijkt het me niet zo nuttig om er een stuk uit te halen. Anders wel ;) Enne, waar is dat kleine plaatje voor?

Ik heb geen middenbok dus zo`n klein schaarliftje lijkt me handig om hem stabiel te zetten.

hmmm, hydraulisch is misschien iets precieser met omhoog liften of zie ik dat verkeerd?.....
Ik denk dat ik maar een eens een kijkje ga nemen bij die zaak.....

Maar eerst vers rubber.

Hier heeft mijn eerste modificatie ook wel wat mee te maken

Een paddockstand :D

En telt een ubercoole sleutelhanger ook als modificatie? :+

:cool:

Nice man, ik heb me laatst ook een paddock stand aangeschaft, alleen kan tie helaas er neit op staan als mijn auto ook in de garage staat.

Gaaf E-G!

Ik ben op het moment de kosten en tijdsduur van het nemen van motorrijlessen aan het bekieken, lijkt me toch wel gaaf zeg!

@De Student: op ten duur misschien, moet eerst maar eens even kijken of ik wel dúrf op zo'n snelle fiets :) Ik denk dat ik maar met een Suzuki'tje begin met een CC of 400-600. Staan een hoop leuke van te koop voor een zacht prijsje, heb ik gezien..

Dat zijn inderdaad leuke motoren! Ik vind alleen het geluid wat minder.
Vergelijkbaar met een Er-5, cb500 etc

zxr400 zijn ook wel leuke beginnersmotoren voor als je wat sportievers wilt.

De Student zei:
Niet kapot te krijgen Honda, de CB-1. Ondanks de naam "slechts" 400cc, heerlijk hoogtoerig scheurijzer ;)

cb-1_right-big.jpg
Wedden van wel.....:p

1 uurtje gassen in Duitsland (180kn/u) leverde mij een doorgebrande dynamo op. :cool:

En de benzinepompen zijn ook niet al te best.....
En daarbij trillen ze nogal in de hoge toeren.

Maar eerlijk is eerlijk, hij heeft zeker sterke kanten.
De distributie aandrijving is onverwoestbaar.
Het is een 4-cil 4 takt die behoorlijk hoog in z`n toeren gereden moet worden.

Al met al een fijne fiets om mee te beginnen maar na een half jaar ben je er op uitgekeken.

@ De student: zou je de OP wel even kunnen veranderen voor mij? Er staat nog steeds dat ik op de Er-5 rij :)

Aub ruilen voor deze foto:

p1000897.jpg

bvd ;)

Gaat er nog een keer een AW meeting vallen? Animo voor?

Lijkt mij ook wel een keer geinig. Ik ben vorige week zaterdag naar een meeting gereden in nieuwegein (vanaf steenwijk) maar die jongens waren net 10 min weg voordat we aankwamen bij de macvet. Flink balen als je net 150 km hebt afgelegd.

Dus mocht er een meeting plaatsvinden dan liever iets richting het noorden :)

E-G zei:
Lijkt mij ook wel een keer geinig. Ik ben vorige week zaterdag naar een meeting gereden in nieuwegein (vanaf steenwijk) maar die jongens waren net 10 min weg voordat we aankwamen bij de macvet. Flink balen als je net 150 km hebt afgelegd.

Dus mocht er een meeting plaatsvinden dan liever iets richting het noorden :)
Als ik een suggestie mag doen: ergens in de buurt van Lelystad. Dan kan ik ook komen op mijn 2-takt raceplee.

Ja, humor. Met mijn Kymco op de kombaan (y)

Sputter sputter heng heng 40 sputter sputter heng heng 41 sputter sputter heng heng 43 sputter sputter heng heng 44 sputter sputter heng heng 45 sputter sputter heng heng 46 sputter sputter heng heng 45 sputter sputter heng heng 46 sputter sputter heng heng 47 sputter sputter heng heng 47 sputter sputter heng heng 48 sputter sputter heng heng 49 sputter sputter heng heng 49 Whoohoo bergaf sputter sputter heng heng 50

Ing. De Student zei:
Kombaan van de RDW? Of die van de Pliesie ernaast? De toko van Joop D.? Bataviawerd? Mogelijkheden genoeg in Lelycity :p

Joop zijn Toko?
Heng, heng, sputterdesputsput in zo'n uitgeklopte badkuip?

Yes !!!!

@D.E.N.N.I.S. Kroeg in zicht zal ie de 52 toch wel halen ????

Enneh: als jij op de Kymco komt, neem ik uit solidariteit de raceplee van de directie mee.

D.E.N.N.I.S. zei:
Ja, humor. Met mijn Kymco op de kombaan (y)

Sputter sputter heng heng 40 sputter sputter heng heng 41 sputter sputter heng heng 43 sputter sputter heng heng 44 sputter sputter heng heng 45 sputter sputter heng heng 46 sputter sputter heng heng 45 sputter sputter heng heng 46 sputter sputter heng heng 47 sputter sputter heng heng 47 sputter sputter heng heng 48 sputter sputter heng heng 49 sputter sputter heng heng 49 Whoohoo bergaf sputter sputter heng heng 50

:)

@ RKE: lekkere 'motor'meeting als iedereen op een aftands barrel verschijnt o_O :)

@ Dennis: op hoeveel lessen zit je nu en heb je al een afrij datum voor bijzondere verrichtingen? Beetje opschieten he als je deze zomer nog wilt rijden :p

Terug
Bovenaan