Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Zo, gisteravond weer lekker gesleuteld. Die maat van mij is een CNC plasmasnijer aan het bouwen, zelf. Dan kunnen we dus iets op de computer tekenen en dan snijdt dat ding het uit metaal. Heel gaaf! (als het lukt, maar dara lijkt het voorlopig wel op). Ondertussen heb ik een nieuw knippertje gedraaid voor de BMW, maar ook de valstroomcarburateur + inlaat + happer afgemaakt en persoonlijk vind ik het heel cool :cool:

ah053.jpg

ah049.jpg

Dat wordt echt mooi.

Een paar kleine uitdagingen zie ik nog: de carburateur heeft een aansluitinkjes zoals de benzineleiding, gaskabel (en choke, misschien). Ga je dat nog netjes wegwerken (tunneltje in de tank) of laat je dat in het zicht? Gebruik je een normale brandstofpomp met retourleiding of ga je een lage-druk pomp toepassen?

In ieder geval kan de benzinekraan weg, maar daardoor is een vlottertje in de tank wel zo handig.
Misschien is een steampunk-stijl glazen peil-buisje of kijkvenstertje wel bruikbaar.....

Bedankt :)

Hoe de leidingen precies gaan lopen moeten we nog uitzoeken, door de tank sluit ik niet uit, maar ik denk van niet.
Ik weet niet of zo'n lage druk pomp sterk genoeg gaat zijn, hoe we het oplossen moeten we nog naar kijken, daar maak ik me minder zorgen om dan om het überhaupt gestart krijgen :)

De benzinekraan laten we zitten, dan kan de tank er veel makkelijker even afgehaald worden. Misschien dat we die nog weg halen als alles op en top loopt (we kunnen nu toch zelf een aansluitnippel draaien). Ik denk dat ik weet wat je bedoeld met een steam punk peil-buisje, hadden we nog niet overwogen, maar ik denk dat het wel héél goed zou passen bij deze motor, goeie tip, ik 'zal het in de groep gooien' :).

MIOB zei:
Ik weet niet of zo'n lage druk pomp sterk genoeg gaat zijn, hoe we het oplossen moeten we nog naar kijken, daar maak ik me minder zorgen om dan om het überhaupt gestart krijgen :)

Normale inspuitpomp (injectie) haalt makkelijk 3 bar, voldoende voor zo'n 10 - 12 verdiepingen. Zo een blaast de vlotternaald er ook met een noodgang uit, tenzij je zorgt voor een overloop. Een lagedrukpomp haalt net 1 m oid en dat is voldoende voor die 20 cm (?) hoogteverschil van jullie machine.

P.s. Glas is kwetsbaar, afschermen met een kooi. Veel plasticsoorten worden aangetast door benzine.

Ziet er erg goed uit Miob.!! Ik vind zulke projecten altijd erg mooi om te zien, en ik wil zelf ook na mijn racer tijd zoiets hebben.

Ik vind zelf deze erg mooi (op het stuur na)

https://motoren.marktplaats.nl/motoren-oldtimers/253830585-oldskool-bobber-honda.html?return=eJwtjFEKgzAMQO8i6Ke2OqZUynA3qbbDYrWhiWxs7O6LuK%2B890hilFQfr0SPSnZSZehMmuZ%2BJgJVVUsEt5WrSQtBMIaw3EJ1rpQww%2B0VtCwsaop5M8i8ucPOIBgC23BtO0brGY9EPN8eGPFh8YxA%2F4OV%2B7Dtq0t%2BYl2erGMcR5fYIh4%2F6gJg16IAzRSRpmidvrSizvrvD6utPZ8%3D&df=1&fta=eNotkUtuBCEMRO%2FCYtb8oY36CrnCiI9JWulJo6FnghLl7jFRVs9lMBRFBAffHTywx32%2FPuPeWeiwOGBjX8Wl9PU8QIRdgHU%2BlA3CfsLX1kKvpUNoJ%2FBwa%2FDxuOF9y6E9SL9%2FQjpSwns4%2Bgby0tpj5Ze2UnX0Mx8FV%2B24nBdpYC2%2BIgu0j6QCtpU%2FB1ItwAraJC0OzOh4TqPKisZHImoXDbFEXxUxJ1kXYrI54ySPcq7HaoUYVWitytxHU3rOG%2BcVJ%2Brq06SQJi2jlEXqTHMieRupL7yyJY%2FKS4mmTuasxR9VnH2XtJFE8unJHzdC5akNz6iJdC4XA61astEDa9aRfGJN1mc30C0oFkvac%2BnrfLegCM6jxdKvO368nm8zGj6%2FBNgtjutMiwIqoGZIwOInCy%2F%2F5ZOFCBy%2Bf35%2BAQ79km4%3D&fta_ind=14&fs=1#photo

en deze ook :)

https://motoren.marktplaats.nl/overige-motoren/254650611-bobber-eigenbouw.html?return=eJwtjFEKgzAMQO8i6Ke2OqZUynA3qbbDYrWhiWxs7O6LuK%2B890hilFQfr0SPSnZSZehMmuZ%2BJgJVVUsEt5WrSQtBMIaw3EJ1rpQww%2B0VtCwsaop5M8i8ucPOIBgC23BtO0brGY9EPN8eGPFh8YxA%2F4OV%2B7Dtq0t%2BYl2erGMcR5fYIh4%2F6gJg16IAzRSRpmidvrSizvrvD6utPZ8%3D&df=1&fta=eNotkUluxCAQRe%2FCotfM4EK%2BQq7QYigSK%2B4YNe4OSpS7p4iyejXC5xPBwXcHD%2Bxx36%2FPuHcWOiwO2NhXcSl9PQ8QoT2Ah12AdT6UDcJ%2BwtfWQq%2BlQ2gnNW8NPh43vG85vH9COlLCezj6BvLS2mPll7ZSdPQzHwVX7bicF2lgLb4iCzRHqQK2lT8FUi3ACtokLQ7M6HhOo8qKxkciahcNsURfFTEnWRdisjnjJI9y9mO1QowqtFZlztGWnvvGecWJuvo0KaRJyyhlkTrTnkjeRqoLr2zJo%2FJSoqmTOWvxRxVn3SVtJJF0etLHjVB55oZn1EQ6l4uBVi3Z6IE160g6sSbrsxvoFhSLpdxz6et8tyALzqPF0q87fryeb9MaPr8E2C2O63SLDCqgpknA4icLL%2F%2Fhk4UIHL5%2Ffn4BCKmSbg%3D%3D&fta_ind=5&fs=1

helaas (nou ja helaas) zolang mijn hart bij auto's ligt zal ik geen ruimt ehebben om er zelf 1 te bouwen, gezien mijn D kadett natuurlijk in de garage staat.. Maar misschien veranderd dat ooit nog eens, want als ik jou zo bezig zie :) Petje af.!

Oke, vandaag dus het examen AVB

Vanmiddag om 14.30 uur stapte wij (een medecursiste, de instructeur en ik) op de motor richting Alkmaar. Feitelijk mijn eerste lange rit. De route liep vanuit Wervershoof (N240)richting Medemblik richting Winkel (N239). Vanaf Winkel ligt er een autoweg (N242-N504) richting Heerhugowaard. Op deze weg haalde ik voor het eerst de 100 km/uur.

Even later hebben we op een industrieterrein in Noord-Scharwoude nog een paar keer wat remproeven gedaan. Daarna via de N245 en de N9 naar het CBR in Alkmaar gereden. Omdat we iets te vroeg waren, hebben we op het parkeerplaats bij de ijsbaan nog wat andere oefeningen gedaan.

Daarna naar de examenlokatie (50 meter verderop). Ik mocht eerst. Ik moest beginnen met het lopen met de motor, dat ging goed. Daarna de langzame slalom, die ging redelijk, had beter gekund. Daarna de langzaam rijden naast de examinator, dat ging ook goed. Ik liet alleen twee keer de motor afslaan bij het wegrijden. Daarna de uitwijkproef de precisiestop en de normale stop. Die gingen allemaal goed. De denkbeeldige acht ging niet goed, de eerste ging met horten en stoten en ik moest een voet op de grond zetten om mezelf op te vangen. De tweede ging beter, maar nog steeds niet voldoende (woorden van examinator). Daarna de vertragingsoefening, die gewoon goed ging. Direct daarna kreeg ik te horen dat ik geslaagd was. Van te voren voelde ik een gezonde spanning (ik heb gelukkig geen examenvrees). De medecursiste moest veel langer en veel meer oefeningen doen dan ik. Jammergenoeg kreeg zij geen voldoende.

Daarna weer dezelfde weg terug. Net buiten Alkmaar op de N9 moest ik van de instructeur extra gas geven om een auto in te halen om daarna rechtsaf te slaan. Daarbij tikte ik de 120 km/uur aan. Al met al heb ik aan deze rit een zeer goed gevoel overgehouden. ik had echt het idee dat ik alles volledig onder controle had. De kritiek die ik achteraf toch nog kreeg ging over de plaats op de weg.

Op naar het volgende examen:D

Zijn hier nog mensen die interesse hebben in een Pro- of OSCO Oiler? Voor beide apparaten loopt een inkoopactie via de VFR Owners Club ;)

Feli Dennis, op nar het volgende onderdeel, (alleen afrijden nog?)

Ligt aan de prijs student.
Ik ben geen veelrijder en met zo`n quasje smeren heeft ook zo zijn charmes.

Rayban zei:
Feli Dennis, op nar het volgende onderdeel, (alleen afrijden nog?)
Klopt, en dat is het dure examen. Die kost maar liefst 210 euro!

Nog even over gistermiddag; Op de terugweg op de ring van Alkmaar was het volop spits. In de vrachtwagen en in de auto maakt dat totaal geen indruk op mij, maar op de motor was het de eerste keer en ik was me er extreem van bewust dat ik ditmaal op maar twee wielen reed. Voor de rest heb ik vooral genoten van de rit naar en van Alkmaar. Ondanks dat je veel meer met het verkeer bezig bent (nog meer dan in de vrachtwagen), had ik toch het gevoel dat ik me heerlijk kon ontspannen.

Nou mensen, ik ben weer terug van Biker's roadhouse 'Het ijzeren paard'. Het was koud en nat en met alleen ons vieren op de camping ook weinig andere lui gezien. Gelukkig was eigenaar Frans een beregezellige vent en de kantine lekker knus.

Van kou en regen trekken we ons niets aan en met een leuk stel kerels is het prima ouwehoeren. Met andere woorden, 700km erbij op de teller van de Revère en vele schaterlachen en moppen.

Dan nog even voor de slimmerikken onder ons. Wat wordt hier gedaan?

IMAG0036.jpg

WOF
moto-avance-3.gif

Gefeliciteerd Dennis!

Ik weet dat de gemiddelde BMW een onderzeebootaccu nodig heeft, dus ik ga er niet vanuit dat de telefoon de accu van de BMW aan het bijladen is, dus ik vermoed ook dat de telefoon wordt bijgeladen ;)

Over opladen gesproken...

Wat denken de motoristi van deze motorfiets:

[size=x-small]foto is klikbaar[/size]

Federal Tax Credit and Sales Tax Deduction
The Zero S is eligible for the recently passed 10% federal tax credit. This effectively reduces the purchase price of your motorcycle by almost $1000 and reduces the total cost to around $8,950. In addition, you can write off the total amount of sales tax you pay. Some states also offer additional incentives.

Filmpje met Jay Leno

Persoonlijk vind ik het een interessant concept, maar wat me nu nog een beetje tegen zou houden is de beperkte actieradius van 60 mijl of 96 kilometer.

Die actieradius is net wta te beperkt ja, maar om eerlijk te zijn komen 95% van mijn rotjes niet non stop over de 100km. Tijdje geleden zou ik nog zeggen: electrisch, dus niets, maar na wat ervaringen met electrisch rijdne in ene auto zou ik het toch zeker eens willen proberen.

Alleen, als het in de states 9000$ kost gaat het hier waarschijnlijk het 2 à 3 dubbele kosten van ene vergelijkbare benzinemotor.

Ah, nu snap ik de foto van WOF...:)
Het is een elekrische bmw en ze laden de accu`s op via de telefoon.
Tja, moet je maar niet van die verre ritten maken.

Leuke naam voor een motor ...zero ofwel helemaal niets.:rolleyes:

Voertuigen OK, maar motoren? Die moeten brullen, janken, ratelen en vooral naar benzine ruiken ;)

Vergeet trouwens niet dat een elektromotor zijn maximale koppel afgeeft bij 0rpm en dan afbouwt. M.a.w. niet echt het meest ideale speeltje als de weg wat vochtig is of als je halverwege de bocht íets te enthousiast gas bijgeeft.

Er werd inderdaad middels een autolader en startkabels een mobiele telefoon opgeladen.

IMAG0040.jpg

WOF
h054.gif

Zo, dat was een lekker motorweertje vanavond :)

img0173v.jpg

BMW-tje heeft 1 van de standaard BMW ziektes opgelopen: lekkende stoterstangrubbers. Pokkekarweitje om te vervangen (paar uur werk voor watd omme rubbers), maar nu lekt ie olie op mijn uitlaat. Ik werd wel wat zenuwachtig toen ik al rokend en stinkend stilstond voor het stoplicht en er kwam zo'n lelijk wit bisje met blauwe-sjonnielampen achter mij staan. Maar die hadden blijkbaar wat beters te doen (of ze beseften eindelijk dat ze wel wat beters te doen zouden moeten hebben, kan ook).

Over twee weekjes vakantie, dan ga ik ze wel vervangen :)

Vervelend, dat soort geneuzel.

Maar goed, mijn brommer heeft ook zo'n typisch motorfietskwaaltje: een versleten achterband. Nu de slijtageindicatoren wat beter zichtbaar worden (nog even en ze gaan weer weg :D ) wordt het toch echt wel tijd. Maar het koekblik heeft ook verse sloffen nodig, dus dat gaat een heftige bandenboerensponsering worden de komende tijd.

Btw: kan het zijn dat autobanden steeds harder worden naarmate je dichter bij de slijtageindicatoren komt? Ik heb er Pirelli P6000 onder zitten, maar je voelen knetterhard aan en het is net of de slijtage minder wordt.....

Misschien worden ze gewoon oud :p
Ik weet nog dat de banden onder de Murena toen ik die kocht oud en bikkelhard waren, die sleten echt helemaal niets. Die Pirtelli's sleten bij mij wel heel erg hard.

(onder het koeriersbusje, ik had een reputatie hoog te houden)

Mooie foto weer, MIOB (y)

Ik heb mezelf als kadootje voor m'n succesvolle afstuderen maar een Pro-oiler kado gedaan :p Scheelt nog behoorlijk in de prijs als je dat met meerdere mensen doet, zeg :eek:

Thanx student :)

[sub](voor meer foto's en regelmatige updates op de Virago en BMW, zie blog[/sub])

Die oiler zal een goede koop zijn, ik weet uit ervaring hoeveel beter alles gaat als je je ketting goed bijhoudt (ik maakte hem heel vaak schoon).

Aankomende zondag niemand de Top Gear uitzending missen! JC gaat met een stoomloc, May met een oude Jag en de Hamster met het mooiste V-twin blok ooit gemaakt:

Vincent%20Shadow.jpg%20(1000x691).jpg

Iemand hier goede adresjes voor gebruikte delen / motorsloperij ?

Maat van me heeft er een oude motor bijgekocht ( Yamaha ) en gaat hem zelf ombouwen naar chopper dus heeft wat onderdelen nodig ( tank, kappen, stuur, etc. )

Net terug van les nummer 8.

Dit keer geen oefeningen, maar echt anderhalf uur rijden op de weg met verschillende verkeersituaties. Van de buitenwijken van Hoorn naar de binnenstad (stervensdruk) van diezelfde Coenstad en van 80 km-wegen naar de A7. We reden met zz'n drieën en ik moest als de tweede motor mijn voorganger volgen. Het ging deze les vooral om hem, want volgende week mag hij afrijden. Vlak voor we de A7 opreden kwam de instructeur voor mij reden (reed ik dus achteraan). Bij de eerste kruising konden zij net voor het verkeer van rechts, ik moest voorrang verlenen en raakte dus een beetje achterop. Op de snelweg kreeg ik te horen dat ik het verkeer moest inhalen om weer bij de groep te komen. mijn eerste keer op de snelweg, werd dus direct de tweede baan op en met flink veel gas langs de auto's. Daarbij tikte de kilometerteller even de 130 km/uur aan.

Al met al heb ik wederom geweldige noten van deze les.

Hehe Dennis :D Je bent een aardig dagboek aan het maken. Vind het wel grappig dat je dan even vermeld: ''Daarbij tikte de kilometerteller even de 130 km/uur aan.''

Het is je 8e les al he, nu moet je niet meer zo onder de indruk zijn lijkt mij! Ik weet dat niet zeker maar zo klinkt het in ieder geval. De eerste les mocht ik van de instructeur de motor even lostrekken naar de 160. Gewoon om even te weten wat het kan en vooral hoe makkelijk. Toen was ik wel flink onder de indruk hoor! Maar dan zit je ook niet meer zo in spanning als je 120-140 rijdt.

Van mijn kant ook nieuws mbt een motor:)

Samen met een maat van mij vorige week zaterdag een oude BMW politiemotor opgehaald bij zijn oom en tante.
Hij is uit 1974 en er zit nogal wat werk aan, vooral kappen en de motor moet een hele grote beurt hebben, hij heeft 7 jaar stilgestaan en de muizen zaten erin.

Wat foto's van het ophalen:
13062009053.jpg

13062009052.jpg

13062009054.jpg

13062009055.jpg

Die BMW rijders altijd, gewoon heel de weg kleven(n)
13062009056.jpg

Ondertussen niet stilgezeten natuurlijk hij heeft van de week zelf al de voorkap, tank en de uitlaten eraf gehaald.
Zondag zijn we verder gegaan om een uur of 3 begonnen tot 18:00uur en van 20:00uur tot 22:00uur, dus in 5 uurtjes hebben wij hem bijna helemaal kaal gemaakt, op het blok de accu en de voorvork na(voorvork is wel voor de helft los maar moeten even een grote dop hebben)

Gisterenavond stond hij er dus zo bij:

21062009073.jpg

21062009078.jpg

21062009076.jpg

21062009075.jpg

Kabelboompje(ging er best wel heel makkelijk uit, hij is de vorige keer vervangen door een motordealer, vaag)
21062009074.jpg

Sleutelruimte
21062009077.jpg

Zijn er vragen of opmerkingen dan hoor ik het wel:)

hij heeft 7 jaar stilgestaan en de muizen zaten erin.
Vroeger zaten ze erop...:)

Wat is uiteindelijk de bedoeling met de motor?
Is het alleen opknappen, totaal restaureren of ombouwen ala MIOB?

D.E.N.N.I.S. zei:
Op de snelweg kreeg ik te horen dat ik het verkeer moest inhalen om weer bij de groep te komen. mijn eerste keer op de snelweg, werd dus direct de tweede baan op en met flink veel gas langs de auto's. Daarbij tikte de kilometerteller even de 130 km/uur aan.
Dat zijn de leuke momenten. Als je de GS500 boven de 6000 rpm houdt, wil hij best nog wel van zijn plek. Maar, mijn GS-tellertje is extreem optimistisch: 130 km/uur op de teller is echt geen 120 echte km/uur.

@mitsubishiEVO:
Dat kan een echte toerbuffel worden.

Het hangt er van af wat je er mee wil. Als je een showfiets wil maken, kan je zoals Miob gaan verbouwen. Maar deze motoren zijn zeer geschikt als kilometervreters door de goede kuip en zitpositie. Als je van toeren houdt, zou ik hem in originele staat weer opbouwen.
[size=x-small](Als je hem weer wit maakt en een wit leren motorpak koopt, heb je opeens te maken met bijzonder goed oplettende automobilisten. Je zou het echt even moeten proberen, het effect is zeer opvallend ...)[/size]

mitsubishiEVO zei:
Kabelboompje(ging er best wel heel makkelijk uit, hij is de vorige keer vervangen door een motordealer, vaag
Politie motor = veel extra spaggetti.
Vervangen van de kabelboom is de juiste manier om zo'n ding tweedehands te verkopen. Tot dat moment is hij dus netjes en correct onderhouden.

P.s. Mijn broer heeft een tijdlang voor een motordealer gewerkt waar ook politiemotoren in onderhoud waren en waar dus regelmatig ex-politiemotoren in de showroom stonden. Bij diverse proefritjes viel op dat heel veel mensen direct denken dat je een agent bent. En dat terwijl ik altijd een zwart textielpak gehad heb en nog nooit op een politiemotor in aktieve dienst gereden heb (dus wel op ex-politiemotoren, altijd zonder striping en zwaailampen).

Leuk, nog een beemert :)

Zijn leuke motpren om op te knappen, werkt véél mkkleijker daneen moderne sportmotor of zelfs een japanse 4-cylinder tijdgenoot. Ben ook benieuwd wat je ermee gaat doen, je schijnt er ook bets leuke caferacers van te kunnen maken ;)

Overigens is mijn BMW ook ex-politie en ik ben nu al jaloers op je kabelboom ;). Ik heb nog wel ergens de schakelaar voor de zwaailichten voor je liggen trouwens :p

@ Ruud: Een donkere sportmotor met een zwaar geluid, verduisterde koplampen, rijder in donkerv leren pak en met helm met spiegelvizier deed het ook altijd bijzonder goed qua voorrang krijgen.... Heb je geen ex-politie voor odig. Op de BMW wordt ik veel vaker 'in de zeik genomen'.

Voor de liefhebbers van oude motoren:

1958 BSA DBD34 Gold Star

Nog meer filmpjes met de motoren van Jay Leno (een echte aanrader)

rke zei:
D.E.N.N.I.S. zei:
Op de snelweg kreeg ik te horen dat ik het verkeer moest inhalen om weer bij de groep te komen. mijn eerste keer op de snelweg, werd dus direct de tweede baan op en met flink veel gas langs de auto's. Daarbij tikte de kilometerteller even de 130 km/uur aan.
Dat zijn de leuke momenten. Als je de GS500 boven de 6000 rpm houdt, wil hij best nog wel van zijn plek. Maar, mijn GS-tellertje is extreem optimistisch: 130 km/uur op de teller is echt geen 120 echte km/uur.
Dat heb ik bij mijn lesmotor ook al ontdekt. De teller is zeer optimistisch :D

Ja, Jay Leno heeft een prachtige collectie motoren (y) O.a. een Vincent Black Shadow (afgelopen zondag te zien in Top Gear), een Pope uit 1918, oude Harleys, Indians, een Boss Hoss, maar ook moderne fietsen als een Ducati Desmocedici, Piaggio MP3 en de al eerder genoemde Zero S.

Vandaag heb ik weer gelest. 16.30 uur tot 18.00 uur.

Ik had er echt weer zin, maar moest eerst een klein stukje theorie doen over de plaats op de weg. Wist ik eigenlijk al, want stond in het theorieboek.

Ik heb er nog steeds zin in. Eindelijk de motor starten. Zoals dat hoort even de spiegels goed zetten, zodat het zicht naar achteren goed is. Vreemd? Samen met de stang van de spiegel bewoog ook de hendel van de voorrem op en neer. Instructeur en gereedschapskist erbij om een paar boutjes vast te draaien.

Geen probleem, ik heb er nog steeds heel erg veel zin. De instructeur stapt op zijn motor en plugt de stekker van mobilofoon in. In mijn oor is een heleboel gekraak te horen en op een of andere manier blijft de spreeksleutel van de instructiemotor open staan. Toch maar gaan rijden, want het werkt. Eerst even tanken.

In mijn helm is na flink wat gekraak ineens de stilte te horen. De spreeksleutel is blijkbaar weer gesloten. Bij het benzinestation vraagt de instructeur of ik hem heb horen praten. Daar moest ik nee op antwoorden want ik had niets gehoord. Hij was inmiddels compleet doof geworden door een immens harde piep in zijn headset. Na het tanken maar even naar de techniek van de mobilofoon, want inmiddels was de spreeksleutel weer open blijven staan. Heerlijk die techniek. Ergens was er blijkbaar een sluiting die de ellende veroorzaakte. De piep in de helm van de instructeur klonk ook weer en dat was de reden om de bak uit te zetten. Ik kreeg de opdracht om terug te rijden naar de rijschool (is vlakbij).

Eenmaal terug pakte de intructeur een van de lesauto's om daarmee mij te volgen. De portofoon klink een stuk beter in mijn oor. Ik heb er nog steeds heel veel zin in. "Oh" hoor ik over de bak "rij maar weer terug naar het benzinestation"

Weer vijf minuten later kan eindelijk de les beginnen (dacht ik) want in plaats daarvan leiden de instructies in mij oor mij naar de motorzaak waar de rijschool zaken mee doet. Wat blijkt: De motor tussen mijn benen heeft problemen met de elektravoorziening. De accu werkt niet conform de eisen van de fabrikant en moet doorgemeten worden. Als we daar om 17.30 weer wegrijden heb ik net 6 kilometer gereden.

Ik heb er nog steeds zin in, want motorrijden is leuk. De technische problemen zijn allemaal aangepakt en vanaf het industrieterrein gaan we 2 keer rechts en op de rotonde 3 kwart om de A7 op te rijden. Op de snelweg krijg ik de opdracht om de auto voor me in te halen. Prima, de wil is er. Echter ik krijg de rijwind recht van voren. De auto voor me rijd iets harder dan 120. Door de rijwind en het feit dat ik zo aerodynamisch ben als een open parachute wil de snelheid van mijn motor niet hoger oplopen dan 120 km/uur. Het lukt gewoon niet om in te halen. Ondertussen moet ik alle kracht in mijn armen gebruiken om niet van de motor afgerukt te worden. Mijn gedachte op dit moment: “aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah” Motor rijden is erg agressief als er een harde tegenwind staat. Eenmaal weer op een 80 km-weg waaide wind uit een andere hoek en had ik het weer naar mijn zin.

In plaats van tot 18.00 uur hebben we doorgereden tot 18.30 en ter compensatie van alle oponthoud hoef ik maar een uur te betalen. Over twee weken de volgende les - ik kan volgende week niet - en ik heb er nu al zin in(y)

D.E.N.N.I.S. zei:
De auto voor me rijd iets harder dan 120. Door de rijwind en het feit dat ik zo aerodynamisch ben als een open parachute wil de snelheid van mijn motor niet hoger oplopen dan 120 km/uur. Het lukt gewoon niet om in te halen.

Ik rij af en toe op een Honda Dylan. 15 trappellende renpaarden onder het zadel. Bloedstollende topsnelheid van maar liefst 110 km/uur.

Inhalen wordt dan een uitdaging. Op een max 100km/uur snelweg valt het nog wel mee. Van 100 naar 110 duurt zo lang nog niet, dat lijkt wel wat op het nauwelijks meetbare onthaastte versnellen van een hnr-er. Maar er zijn grapjurken die dan net een streepje gas bijgeven en dan houdt het op. Dan zit je een uurtje op de linkerbaan, zeg maar. Verplicht onthaasten voor de linksplakkers, niets meer, niets minder. Inkomstenderving in Leeuwarden :D .

Een 120 km/uur max snelweg is echt irritant. Vrachtwagens inhalen gebeurt dan in een tempo dat je al vrij snel "vooraan in de file" rijdt. Niet dat dat een bezwaar is, autosturen zijn tegenwoordig van goed hapbaar materiaal; ze bijten er maar een stuk uit. Maar vrachtwagens rijden regelmatig in langere colonnes en dan wordt het een spelletje anders:
- Vrachtwagen een inhalen,
- file-tje maken,
- tussen vrachtwagen een en twee rechts rijden,
- even een uurtje wachten tot al die beschuitdozen weer opgerot zijn,
- naar links weer een nieuw stukje file maken,
- tussen vrachtwagen twee en drie rechts gaan rijden......

Het contrast met in de stad rijden is extreem. Een meter ruimte is voldoende om er tussendoor te vliegen, van 0 naar 50 of andersom is een kwestie van jezelf met het gashendel respectievelijk naar achteren of naar voren lanceren. Bochtje? Remmen? Waarom zou je?

Ik kan het mezelf heel goed voorstellen dat crimineeltjes uit Utrecht massaal overstappen op de raceplee. Daar is niet tegenaan te scheuren met 1500 kg justitiële lompigheid.

Toch, het snelwegrijden met dit voertuig heeft mij de overtuiging gegeven dat auto's eigenlijk verkeerd gemaakt worden. Auto's zouden veel lichter moeten zijn, veel minder lomp (lees kleinere afmetingen) en er zouden veel kleinere motoren (qua vermogen) in moeten zitten. Qua luchtweerstand is een motor of scooter niet echt veel voordeliger dan een auto, maar de 1 op 30 van de Dylan gaat mij echt niet lukken met die hoerensloep die voor de deur staat. En dan is het motortje van de Dylan echt niet op hoog rendement gebouwd, die worden goedkoop en duurzaam gebouwd. In zo'n ding zal je echt niets hoogrendement-erigs vinden.....
Als je maximaal 120 km/uur mag rijden, waar is dan de noodzaak om 130 km/uur te kunnen rijden? Net zoals vrachtwagens maximaal 90 kunnen rijden, zou 130 voor een personenauto een reëele waarde zijn.

Hoewel, ik vind lekker aso scheuren met het koekblik ook gewoon leuk. Die eigenschap van mezelf kan ik een ander dus niet kwalijk nemen. Maar, voor aso scheuren is een loodzware hoerensloep niet echt geschikt, daar heb je iets licht en wendbaars voor nodig.

rke zei:
Toch, het snelwegrijden met dit voertuig heeft mij de overtuiging gegeven dat auto's eigenlijk verkeerd gemaakt worden. Auto's zouden veel lichter moeten zijn, veel minder lomp (lees kleinere afmetingen) en er zouden veel kleinere motoren (qua vermogen) in moeten zitten.

Joh! ;)

Mijn vrouw reed vanochtend direct achter een motorongeval op de Brienenoord. De automobilist wisselde van strook en de motard vloog een stukje.
Gebeurde tijdens het optrekken en de automobilist zag een gat op de rechterrijstrook.
Eerste hulp verleend maar het leek wel mee te vallen. Er waren meer ehbo'ers dus ze is daarna doorgereden. Weet niet of ze haar naam en telefoonnummer heeft achtergelaten als getuige.

Edit: deze dus: https://www.ad.nl/rotterdam/stad/3318343/Files_na_botsing_motorrijder.html
In de stress en paniek heeft geen gegevens achtergelaten. Ze gaat dat alsnog even doen via 09008844

Bah,

Dat zijn geen mooie beelden. Ik ben in de loop der jaren zo wantrouwend geworden dat ik vaak genoeg met de linkerduim op het knopje van de claxon rij. Zeker als ik in de dode hoek van een auto rij, waarbij ik als dode hoek datgene beschouw wat de bestuurder niet kan zien zonder zijn hoofd te draaien.

Kijk eerst over de schouder voordat je van baan verandert is waarschijnlijk een advies uit het zeer grijze verleden.....

Maar ik heb ook weleens zo'n aanslag op mijn leventje meegemaakt. Een keer zelfs schrok de dame in kwestie zodanig dat zij uit een reactie bijna de vangrail naast de vluchtstrook raakte. En een andere keer was er zo'n suffe vertegenwoordiger die mij notabene wel zag rijden en toch naar links kwam. Dan kriebelt het wel heel erg om even de laars in het spatbord te planten....
In ieder geval zijn dit soort lompigheden vaak wel op te vangen, mits het rustigjes aan gaat. Er zijn jammer genoeg wel bestuurders die zodanig in zigzag de snelweg overgaan dat je gewoon te traag bent. En de narigheid is dat ze niet altijd een vrachtwagen uitkiezen om zichzelf door te laten verpletteren.

@D.E.N.N.I.S. Ik weet dat met de vrachtwagen over een personenauto denderen ook veel stress voor de vrachtwagenchauffeur geeft. Maar toch heb ik liever dat dit soort hakopdetak hoepeldraaiers een vrachtwagen uitzoeken.
Sorry.

En een andere keer was er zo'n suffe vertegenwoordiger die mij notabene wel zag rijden en toch naar links kwam.
Had ik een tijdje terug bij een Duitser met een caravan, ik keek'm aan in de spiegel (was file, vizier omhoog) en hij schuift zo naar links, waar al een andere auto reed, dus puur om mij te hinderen :confused: Ik wilde nog vragen wat die "Arschloch" dacht dat'ie aan het doen was, maar hij durfde het raampje niet open te doen...

Maar ik heb ook weleens zo'n aanslag op mijn leventje meegemaakt.
Vanmorgen nog, ik wilde nog even naar Donkervoort rijden om een DVD-tje met wat bestanden van m'n afstudeeropdracht in te leveren, rij ik hier achter een Prius, die ontzettend langzaam optrekt. Vlot als ik rijd wil ik er langs op het tweebaans gedeelte, maar mevrouw (:rolleyes:) komt zonder kijken danwel richting aangeven naar links. Leuk en aardig als je linksaf wilt, maar dat zou je ook wel even duidelijk kunnen maken (n)

Een mooi 150 db toetertje monteren en regelmatig gebruiken. Dat is eigenlijk een van de weinige dingen die je kan doen.

Ik heb in ieder geval op al mijn motoren een deugdelijke toeter zitten, op de oude Savage zitten zelfs twee van die elektrische hoorns.

Dinsdagochtend op de gsxr 750 vertrokken richting Eindhoven, nog niet eerder had ik zo een "lange" tocht op de snelweg ondernomen.. 90 km.. niet veel maar toch. :)

Onderweg een keer gestopt voor koffie en een benenstrekkertje. maar hij heeft zich prima gehouden, temp was goesd, verbruik erg netjes en en ... wat issie toch wendbaar en snel :D nog een stuk met een zzr ?? meegereden naar de 170.. ging lekker :)

woensdag weer terug, lekker relaxxed en heerlijk op de "cruisecontrole" 120 gereden, maar die automobielisten he... grrrr

Volgens mijn vrouw reed de motor wel een beetje (veel) te snel. Ze hield zelf flink afstand en reed 30 de auto voor haar wat sneller met optrekken, maar ook zij werd al verrast door de langs vliegende motor.

@rke 150 db?

Mensen moeten geen snelheden op het oog schatten, dat werkt niet. Of wilde je zeggen dat de zwarte Suzuki in dta kleine stukje Apeldoorn toch echt ruim de 200 hard gehaald? Ik dacht dat je van de feiten was.

@ Ruud: Ik heb ook zo'n toeter, is een soort luchthoorn en hangt aan beide clinders met behulp van een paar stukjes buis ;)

@ nummertje 126560: Pfff, toe maar, een BMW, al oud zeker? :p

Ach, wat is oud? Bouwjaar is 2005, voor het eerst gekentekend in januari 2007 (overjarig) en 5.400 kilometer gereden.

Terug
Bovenaan