Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

MIOB zei:
Het dragen van een gekeurde helm is wel degelijk verplicht en je kunt er ook zeker een bekeuring voor krijgen!

Vraag 1: zou jij gaan rijden met een helm die niet goedgekeurd is?
Vraag 2: is er bij jou ooit wel eens gevraagd of de helm goedgekeurd was?

1 Nee, nouja, wel eens gedaan, 200 meter om te kijken of de chopper wel liep
2 Nee, maar er wordt wel degelijk op gecontrolleerd, paar weken geleden nog op wmb. Maar inderdaad, als de helm er op eoa manier anders uitziet vragen ze er denk ik alleen naar als je toch al staandegehouden bent. Tenzij je echt met een braincap gaat rijden.

foto003.jpg
Naar aanleiding van enkele vragen hierboven, letterlijk vanuit het lesboek:

[size=x-large]Motorfietsen en veiligheid[/size]
[size=x-large]1. Motorrijden[/size]

De huidige rijopleiding en het examen zijn momenteel zo, dat iemand die het motorrijbewijs op zak heeft met een goede ondergrond op de motorfiets stapt. In de rijopleiding en bij de examens wordt zeer veel aandacht besteed aan voertuigbeheersing, verkeersinzicht, defensief, sociaal rijgedrag, milieubewust en energiezuinig rijden. Deze aspecten komen in een goede rijopleiding bij ieder nieuw lesonderdeel steeds weer terug.

Het motorexamen bestaat uit 3 examens:
  • het theorie-examen (het theoriecertificaat is 1 jaar geldig)
  • examen voertuigbeheersing ( AVB ) Dit examen onderdeel toetst of u voldoende basisvoertuigbeheersing bezit om veilig en correct aan het verkeer deel te nemen.
  • examen verkeersdeelneming ( AVD ) Bijzondere verrichtingen die niet vallen onder het examen voertuigbeheersing zoals op- en afstappen, voorbereidings- en controlehandelingen en de hellingproef maken deel uit van het examen verkeersdeelneming.
U mag pas aan het examen verkeersdeelneming deelnemen als u geslaagd bent voor het examen voertuigbeheersing en het theorie-examen.

Opmerking
Als u motorrijles heeft, bent u aansprakelijk voor alle gemaakt fouten en overtredingen. U bent dus, zoals dat heet, juridisch bestuurder. Zorg er dus voor dat u alle verkeersregels goed kent en kunt toepassen.

Actieve veiligheid
Onder actieve veiligheid wordt alles verstaan wat men aan een motorfiets kan doen om omgevallen te voorkomen. Hieronder rekenen we voorzieningenter voorkoming van een ongeval, zoals:

• Goede rijeigenschappen
  • Goede koersvastheid
  • Goed werkende remmen
  • Goed uitzicht

Passieve Veiligheid
Onder passieve veiligheid van een motorfiets worden alle maatregelen verstaan die zijn getroffen om het verwondingsrisico bij een ongeval zo klein mogelijk te maken.

motorwijzer1.png

Beschermende kleding (uitrusting)

Door het ontbreken van passieve veiligheidsvoorzieningen aan de motor (zoals kreukelzones en veiligheidsgordels) is het noodzakelijk dat de motorrijder en passagier gebruik maken van een goed passende en opvallende (eventueel met retroreflectie) uitrusting die val- en weersbestendig is en dienst doet als passieve veiligheid. Bij examens is beschermende kleding verplicht.

De verplichte kleding bestaat uit:

• Helm
  • Handschoenen
  • schoenen (schoeisel)
  • motorkleding
  • oog- en gehoorbescherming

Helmen

Let met betrekking tot de helm op het volgende:

• een goede motorhelm is voorzien van een ECE goedkeuringsmerk
  • de helm moet goed passen zonder knellen
  • zorg dat de sluiting op de juiste wijze dicht is met zo weinig mogelijk speling en zorg dat deze niet over de kin kan worden geschoven
  • oorbescherming is niet wettelijk verplicht, echter wel zeer aan te raden
  • oogbescherming is verplicht. Dit kan met een helmvizier, een motorbril of zonnebril
  • vernieuw de helm na een valpartij of botsing
  • sommige verf- lijmsoorten van bepaalde stickers vreten in op de helm en maken daardoor zwakke plekken
  • de helm bijvoorkeur voorzien van een lichte kleur met een retro-reflecterend materiaal
  • kleine krasjes op het vizier veroorzaken verblinding doordat het licht van tegenligger breekt. Bij teveel krasjes moet u het vizier vervangen

Integraal helm
voordelen:
  • goede hoofdbescherming bij gebruik, juiste pasvorm
  • prettig bij koude en regen
  • goede bescherming voor de ogen
Nadelen:
  • meer gewicht
  • minder gehoor en gezichtveld
  • vizier beslaat bij slechte ventilatie (moderne helmen zijn voorzien van een materiaal die beslaan voorkomt)
  • lastig voor brildragers (er zijn speciale helmen voor brildragenden).

Jet helm
  • lichter in gewicht
  • geluid van buiten beter hoorbaar
  • voor brildragers makkelijker op te zetten
Nadelen:
  • zit tijdens regen niet prettig
  • groot deel gezicht onbeschermd
  • sterke afkoeling hoofd en bij hogere snelheden
  • vizier of motor helm nodig

Police helm
  • licht in gewicht
  • geluid van buiten beter hoorbaar
  • voor brildragers makkelijker op te zetten
  • kan vizier op gemonteerd worden
Nadelen:
  • groot deel gezicht onbeschermd
  • sterke afkoeling hoofd en bij hogere snelheden
  • hinder bij slecht weer (regen en sneeuw)

motorwijzer2custom.png

Handschoenen
Gebruik bij voorkeur handschoenen die speciaal bedoeld zijn voor motorrijders. Vereist zijn handschoen die het polsgewricht bedekken en stevig genoeg zijn om de handen te beschermen bij onbedoelde aanraking met het wegdek. Verder moeten de handschoenen ook geschikt zijn om de motorrijder te beschermen tegen weersomstandigheden.
  • s’zomers: dunne, leren handschoenen die dun gevoerd zijn
  • s’winters: dikke, gevoerde winterhandschoenen

Handschoenen mogen niet te klein zijn. Ze mogen vooral tussen de vingers de bloedsomloop niet belemmeren, want juist daardoor krijgt u ijskoude handen. Handschoenen moeten uw handenwarm en droog houden waardoor u de bedieningsorganen soepel kunt bedienen. Ze beschermen uw handen en polsen bij valpartijen, en tijdens het rijden tegen insecten, opspattende steentjes en koude. Handschoenen met stalen nagels worden afgeraden.

motorwijzer3custom.png

Schoenen/ laarzen

Een goede motorlaars is onmisbaar voor de bescherming van voeten en enkels. Schoenen of laarzen dienen zodanig van constructie te zijn, dat deze ook de enkel bedekken en voldoende bescherming bieden, als de voeten of enkel het wegdek of de hete uitlaat raken. Speciale motorlaarzen zijn hiervoor het beste geschikt. Verder moet dit schoeisel ook geschikt zijn om u tegen de weersomstandigheden te kunnen beschermen.

Laarzen
Laarzen houden uw voeten warm en droog, wat bevorderlijk is voor de bediening van het schakel- rempedaal. Motorlaarzen omsluiten de enkel geheel en geven, afhankelijk van de hoogte van de schacht, eveneens bescherming aan het scheenbeen. Daarnaast zijn motorlaarzen op diverse plaatsen voorzien van verstevigingen of protectoren en bezitten ze geen veters (meestal ritssluiting en klittenband). Leren laarzen moeten sterk en soepel zijn met afwaterende sluiting (dus naar achteren). Leren laarzen moet u wel regelmatig invetten en zijn niet waterdicht.

foto004custom.jpg

Kleding

Er zijn diverse broeken, jassen en pakken die speciaal voor de motorrijders zijn ontwikkeld. Hoewel het gebruik van een motorpak niet verplicht is, moet de kleding wel aan bepaalde eisen voldoen. Van de broek wordt geëist dat deze de benen geheel bedekt. De jas moet het bovenlichaam en de armen geheel bedekken. Zowel de broek als jas dienen bij onbedoelde aanraking met het wegdek voldoende bescherming te bieden. Verder behoort de kleding de motorrijder tegen de weersomstandigheden voldoende te kunnen beschermen en bij voorkeur voorzien te zijn van retro-reflecterend materiaal, waardoor de motorrijder in het verkeer goed opvalt.

Leren pak
Een leren pak biedt goede bescherming bij een valpartij. Tijdens het rijden bolt het pak niet op door de rijwind en het wasemt uit, zodat warmte en vocht geventileerd worden. Een leren pak is echter duur , niet waterdicht en isoleert slecht bij koude.

opmerking
  • het leren pak is vaak op knieën, schouders en ellebogen versterkt
  • het lerenpak moet regelmatig met ledervet of tuigolie worden ingevet om het soepel te houden en de stiksel sterkte houden
  • de ritssluiting regelmatig met een stompe kaars invetten
  • nooit bij de kachel drogen
  • draag bij regen en dergelijke een regeloverall. Een regenoverall is een overall die over het leren pak gedragen kan worden en in felle kleuren te koop is. Hierbij horen ook handschoen- en laarsovertrekken. Wees voorzichtig met regenoveralls bij de uitlaten van uw motorfiets (het materiaal smelt snel).

Textielpak
Een textielpak is warm en behaaglijk en licht in gewicht. Textielpakken zijn meestal waterdicht en goed afwerend te dragen (jas over broek, broek over laarzen). En textielpak is meestal tweedelig. Nadeel van een textielpak is de slechtere ventilatie (warmer en meer transpiratie).

opmerking
  • zorg bij de keuze van kleding dat u opvallende, dus felle kleuren kiest. Helder rood, geel-oranje-blauw of wit doen uw goed opvallen in het verkeer
  • goede kleding voldoet nu al aan het Europese keurmerk dat in de toekomst verplicht wordt
  • voor s’avonds is kleding met retro-reflectie van groot belang. Al bij de keuze van uw kleding bepaalt u of u bij daglicht en in het donker goed gezien wordt.

Aanvullende kleding

Voorafgaande uitrusting is verplicht bij het examen. Het spreekt voor zich dat u deze uitrusting ook na het behalen van het rijbewijs gebruikt. Daarnaast kunt u bij een goede uitrusting nog denken aan:
  • een gordel goede steun, windbescherming en veiligheid
  • onderkleding thermo-ondergoed
  • een helmmuts zijde, katoen of synthetisch
  • gehoorbescherming oordopjes of gehoorbeschermer
  • verwarmde kleding en handschoenen ook zijn er motoren met verwarmde handvaten

opmerking
Rijdt dus nooit:
  • met wijde broekspijpen of een niet goed gesloten regenpak
  • lange jassen of losgewaaide sjaal
  • met smerig vizier of bril

Samenvatting:
Kleding moet:
  • felle kleuren hebben (of retro-reflecterende veiligsheidstrepen)
  • afwaterend zijn
  • goed ventileren
  • aangenaam te dragen zijn
  • bewegingsvrijheid geven
  • veel bescherming bieden (protectie)

Gehoorbescherming

Als motorrijder staat u continu bloot aan te veel lawaai. Een goede gehoorbescherming is dus geen overbodige luxe, maar zelfs noodzaak. Er is sneller sprake van te veel lawaai dan u denkt. Als motorrijder staat u al bloot aan te veel lawaai wanneer rijdt dan 80 km/h. Met een goede gehoorsbeschermer, meestal wordt die op maat gemaakt, kunt u normaal blijven horen terwijl het schadelijk lawaai gedempt wordt. Hierdoor wordt gehoorbeschadiging voorkomen.

Gehoorbescherming kan in de vorm van:
  • oordopjes
  • aangemeten gehoorbeschermer, de zogenaamde otoplastieken (duurder, maar beter)
    [\list]

Ter informatie
    Snelheid.......Windruis....................tijdsduur waarboven gehoorbeschadiging optreedt
    100 km/h....... 94 dB ....................... 15 minuten
    120 km/h....... 98 dB ........................ 7 minuten
    140 km/h...... 102 dB ........................ 3 minuten

U ziet dat er al snel sprake is van te grote oorbelasting. De wettelijke grens waarboven gehoorsbescherming in het bedrijfsleven beschikbaar moet zijn is 80 decibel ( dB )

Studievragen
    1. waarom is goed gekleed zijn op de motorfiets zo belangrijk
    2. Wat zijn de voordelen van een leren pak ten opzichte van andere pakken?
    3. Waarom kunt u het beste handschoenen dragen, ook al is heterg warm?
    4. Waaraan moet een goede motorlaars voldoen?
    5. Het vizier van uw helm zit vol krasjes. Wat is het risico hiervan?
      • u heeft voldoende zicht, ook in het donker, dus geen risico
      • het vizier kan breken
      • krasjes veroorzaken verblinding door licht van tegenliggers in het donker
    6. U maakt geen gebruik van gehoorbeschermers, Heeft u dan kans o gehoorbeschadiging?
    7. Welke belangrijke passieve veiligheidvoorzieningen ontbreken bij de motorfiets

En dat was les nummer 4.

Wederom alleen bijzondere verrichtingen geoefend.

Tijdens de snelle slalom ging het wederom goed, echter tijdens het terugdraaien (rechtsom) voor de volgende aanloop reed ik iets te snel, waardoor de bocht ruimer werd dan de bedoeling was. Ik probeerde nog de snelheid eruit te halen om niet de stoep te raken, met als gevolg was dat ik mijn balans verloor. Nog wel snel mijn rechter been op de grond gezet, maar de motor was al over het dode punt heen, dus het lukte me niet om het gewicht op te vangen. Hoewel de motor wel op de grond lag, kon ik zelf (ook maar net) overeind blijven. Volgens de instructeur was de enige reden dat het fout ging mijn te hoge snelheid. Hij vertelde ook dat elke leerling gemiddeld 1 keer de motor laat vallen. Hij deed er ook absoluut niet moeilijk over en zei letterlijk "daarom zitten die beugels er op". Ikzelf was er behoorlijk kwaad over. De verdere les ging verder goed.

Ik heb mijn theorie ook 3 keer meoten doen.. domme vragen over vrachtwaggels en nieuwe wegmarkeringen die ik nog nooit heb gezien..

ach les voor d evolgende keer, boos moet je niet worden op jezelf, maakt het alleen maar meer gespannen voor jezelf.

Bij mijn 1e rijschool voeld eik me totaal niet op mijn gemak, en voelde ik me af en toe gewoon t egespannen om maar niet weer iets fout te doen, want dan kwam die zucht weer... toen weggegaan, naar een andere rijschool en hier na 7 lessen met vlag en wimpel geslaagd. vooral omdat ik me op mijn gemak voelde en dat rijd toch een stuk lekkerder.

Ik voweld eme ook niet zo porettig bij mijn rijschool. Op een gegeven moment probeerde ik meer foutloos te rijden om niet uitgekaffert te worden dan voor mezelf, maar verder was ie wel goed, dus daar bij gebleven. Motor overigens niet laten vallen bij het lessen.

@ Ruud, we hebben sinds gisteren dit:

img6255d.jpg

We moeten er nog mee oefenen, maar als je wat nodig hebt, weet je ons te vinden hè.

Komt goed, maar verwacht de eerste maanden niet te veel precies precisiewerk ;0

img8912.jpg

de winst van vandaag.

MIOB zei:
Ik voelde me ook niet zo prettig bij mijn rijschool. Op een gegeven moment probeerde ik meer foutloos te rijden om niet uitgekaffert te worden dan voor mezelf, maar verder was ie wel goed, dus daar bij gebleven. Motor overigens niet laten vallen bij het lessen.
Ten eerste gefeliciteerd met je aankoop, ten tweede ik voel me prima op mijn gemak bij deze rijinstructeur. Het is iemand die veel geduld heeft en het rustig nog een derde keer uitlegt.

Hij reed gisteren trouwens met de auto achter me aan (vorige lessen nog op de motor) en ik was hem na de derde bocht al kwijt omdat hij vast kwam te zitten achter een paar fietsers. En het duurde even voordat ik dat doordat. Ik ben toen gestopt en heb op hem gewacht. Later zei hij dat ik in dat geval (tijdens de examen bijv.) gewoon door moet rijden totdat ik de opdracht krijg om te stoppen.

Mijn rij-leraar was een fantastisch kerel.

Daar waar het mis ging, kreeg ik opmerkingen, vaak met wat humor, maar het leek nooit op uit-kafferen. Motorrijden doe je heel vaak toch voor de lol en niet uit noodzaak, ook rij-lessen moeten voor de motor daarom een beetje fun zijn.

Freez

D.E.N.N.I.S. zei:
MIOB zei:
Ik voelde me ook niet zo prettig bij mijn rijschool. Op een gegeven moment probeerde ik meer foutloos te rijden om niet uitgekaffert te worden dan voor mezelf, maar verder was ie wel goed, dus daar bij gebleven. Motor overigens niet laten vallen bij het lessen.
Ten eerste gefeliciteerd met je aankoop, ten tweede ik voel me prima op mijn gemak bij deze rijinstructeur. Het is iemand die veel geduld heeft en het rustig nog een derde keer uitlegt.

Hij reed gisteren trouwens met de auto achter me aan (vorige lessen nog op de motor) en ik was hem na de derde bocht al kwijt omdat hij vast kwam te zitten achter een paar fietsers. En het duurde even voordat ik dat doordat. Ik ben toen gestopt en heb op hem gewacht. Later zei hij dat ik in dat geval (tijdens de examen bijv.) gewoon door moet rijden totdat ik de opdracht krijg om te stoppen.

En je plek vindt om te stoppen! ;) Anders denk jij oh ik moet wachten, kan wel ff bij die bushalte :p en dan komt je examinator er weer aangereden. En dan kan je het wel vergeten. Iedereen weet het wel maar in al je haast om een stopplek te vinden..

Later zei hij dat ik in dat geval (tijdens de examen bijv.) gewoon door moet rijden totdat ik de opdracht krijg om te stoppen.
Daardoor werd mijn examen 5 minuten korter :p Ik was'm kwijt en reed rustig door, toen'ie binnen berijk van m'n oortje kwam waren we de extra woonwijk waar'ie me doorheen wilde sturen al voorbij, dus gingen we maar gelijk terug naar het examencentrum ;)

Mijn rij-instructeur was ook een topgozer trouwens. Lekker droog, veel humor en zéér enthousiast (zie m'n vorige opmerking over bijzondere verrichtingen extra moeilijk maken :p). reed zelf ook rustig de stepjes van z'n FJR aan de grond, ook al zat je achterop ;)

Ik heb m'n VFR trouwens terug van de grote beurt. De vorige was al een tijd geleden (t.t.v. de vorige eigenaar), dat was ook de monteur opgevallen: er zat geen koppelingsvloeistof, maar pudding in
icon_taped.gif

Nou ja, hij rijdt weer als een zonnetje!
motorpiet.gif

D.E.N.N.I.S. zei:
En dat was les nummer 4.

Wederom alleen bijzondere verrichtingen geoefend.

Tijdens de snelle slalom ging het wederom goed, echter tijdens het terugdraaien (rechtsom) voor de volgende aanloop reed ik iets te snel, waardoor de bocht ruimer werd dan de bedoeling was. Ik probeerde nog de snelheid eruit te halen om niet de stoep te raken, met als gevolg was dat ik mijn balans verloor. Nog wel snel mijn rechter been op de grond gezet, maar de motor was al over het dode punt heen, dus het lukte me niet om het gewicht op te vangen. Hoewel de motor wel op de grond lag, kon ik zelf (ook maar net) overeind blijven. Volgens de instructeur was de enige reden dat het fout ging mijn te hoge snelheid. Hij vertelde ook dat elke leerling gemiddeld 1 keer de motor laat vallen. Hij deed er ook absoluut niet moeilijk over en zei letterlijk "daarom zitten die beugels er op". Ikzelf was er behoorlijk kwaad over. De verdere les ging verder goed.

Ik heb mijn lesmotor 3x neergelegd.

1x omdat we (dus ook de instructeur) verdwaald waren en ik meer een weg aan het zoeken was dan op medeweggebruikers aan het letten was. Toen ik remde en stilstond bleek ik in een soort van geul te staan met één voet. Heb niet zulke lange benen dus kon niet anders dan hem neerleggen, wat ik dan dus ook maar heb gedaan.
1x omdat ik geen voorrang had, het wel kreeg en 'em toen af liet slaan (verkeerde versnelling, ik rekende er niet op). Toen lag 'ie ook om.
1x omdat ik vol remde terwijl het stuur niet recht stond, bij het neerzetten van de motor.

Mijn vorige motor ook een keer laten vallen, stond te schuin en ik stond in los zand en kom hem niet meer tegenhouden. En bij mijn huidige ben ik de standaard een keer vergeten o_O
Dat doe je ook maar één keer...

Rob

LOL @ MIOB :p

Gebruikt iemand anders dan rke hier trouwens een (Scott/Osco/Pro) oiler? Ik zit eraan te denken om een Osco aan te schaffen, zit altijd te prutsen met de soort kettingspray, vergeet nog wel eens te smeren enzo :rolleyes:

Gister nog 2 uur heerlijk weesten rijden hier ind e omgeving, zo naar Belgie, via een terrasje weer terug. Ik merk toch wel dat ik geen wegrace type bent, begrijp me niet verkeerd hij rijdt echt super en je trekt de stenen uit de weg, maar ik ben neit zo een buikligger.. ik rijd wat behoudener.. Maar wat rijd ie nog lekekr zeg, zelfs met iemand achterop :)

Daar kwam ik dus ook achter na een jaartje FZR-en ;) Ik ben daarom ook dubbel blij met m'n VFR, die heeft wat dat betreft toch echt meer tour-capaciteiten (al ziet'ie er m.i. toch erg goed uit).

Ik vind jou VFR er ook erg netjes uitzien, zeker met de nieuwe spiegels.!

Ik heb vorig jaar ook voor deze gekozen omdat hij zo lekker reed, en zo makkelijk eigenlijk voor een beginner. Wil hem ook echt niet kwijt, want ze worden schaars die Gixxers :)

Ik vind jou VFR er ook erg netjes uitzien, zeker met de nieuwe spiegels.!
Dat vind ik nou ook :p

Eigenlijk zou ik er nog wel een (licht getint) double bubble kuipruitje op willen, maar ik doe nu eerst maar's rustig aan met de centen. Benzine is ook niet gratiesch ;)

ik wil ook nog wat dingen. nieuwe knippers, andere uitlaat, en ander kuipruitje.. (is gescheurd) Maarja bij mij staat ook geen boom, als mijn kadettje klaar is komt het er waarschijnlijk wel van :)

Het zijn typisch van die dingen waar je een keer tegenaan loopt. Zelf ben ik niet zo van dat soort investeringen, vind het vaak zonde van m'n geld ;) Maar goed, uitlaatje kon ik vrij goedkoop overnemen via een andere VFR-rijder op MF, spiegels waren gewoon echt lelijk en de Britse pond stond érg laag, afdekkapjes voor rem- en koppelingsvloeistof vond ik gewoon leuk en waren niet zo duur, evenals de rimstriping. Als het goed is komen er vandaag of morgen nog custom made RVS schroeven voor de buddyseat cover binnen, zodat ik die gewoon met de hand kan losdraaien ;) Dan is't voorlopig wel ff af hoor ;)

Hoewel, zo'n OSCO..... :p

Dat heb ik ook hoor, maar mijn zijknippers zijn gescheurd, voorkapje is gescheurd en een andere uitlaat vind ik te duur, maar klinkt wel erg goed :) dus gewoont egen aan lopen inderdaad.. steek momenteel al teveel geld in mijn auto's dus houd een keer op he.

osco.. is zo een ketting olier he.. ik doe dat iedere keer na een langere rit. gewoon met van de spray. werkt prima volgens mij.

Ja, doe ik ook, maar ik vergeet eigenlijk te vaak, zit altijd te k*tten met de soort olie en kreeg er een opmerking over na de beurt, vandaar. Voordeel van die OSCO is ook dat je'm er zo weer af kan halen, bijvoorbeeld bij de verkoop.

:D Stap 1 is succesvol afgesloten :D

Vandaag ben ik geslaagd voor het theorie-examen rijbewijs A. Ik had er 46 goed van de 50(y).

Poeh, ik was vanmorgen erg blij met m’n systeemhelm: m’n hooikoortsonderdrukkende medicijnen waren op vanmorgen, dus anders had ik de inhoud van m’n neus in het kinstuk zitten
icon_pukey.gif

Parkeer ik hier op de HTS, staat er ineens nog een VFR. Hetzelfde model als ik heb, maar dan helemaal standaard, zelfs zonder buddyseat-cover. Dan ziet de mijne er imho toch echt een stuk beter uit door al die kleine en grotere aanpassingen ;)

De mijne links
2x_vfr_front.jpg

De mijne rechts ;)
2x_vfr_rear.jpg

Wel leuk om te zien dat hier ook iemand is die net begonnen is met het halen van het motorrijbewijs. Aanstaande woensdag is mijn eerste les. Ik ben nog geen 21 dus ik ga voor het lichte rijbewijs. Tot voor kort had de rijschool waar ik bij ga lessen alleen maar zwaardere motoren, deze week kregen ze ook een lichtere motor dus wie weet rij ik volgende week wel op een splinter nieuwe motor. Het enigste is dat ik vrij weinig weet van motoren, dus voordat ik uiteindelijk een motor ga kopen zal dat nog wel even bij moeten worden gespijkerd. Ik heb in ieder geval al heel veel zin in die eerste les!

@ De Student: Is die foto toevallig genomen op Hogeschool Windesheim?

@De Student, Nick 1966 en Corsa-20SEH, dank je.

MartijnZ zei:
Wel leuk om te zien dat hier ook iemand is die net begonnen is met het halen van het motorrijbewijs. Aanstaande woensdag is mijn eerste les. Ik ben nog geen 21 dus ik ga voor het lichte rijbewijs. Tot voor kort had de rijschool waar ik bij ga lessen alleen maar zwaardere motoren, deze week kregen ze ook een lichtere motor dus wie weet rij ik volgende week wel op een splinter nieuwe motor. Het enigste is dat ik vrij weinig weet van motoren, dus voordat ik uiteindelijk een motor ga kopen zal dat nog wel even bij moeten worden gespijkerd. Ik heb in ieder geval al heel veel zin in die eerste les!
Yep, same here...

Wat ik weet over motoren, heb ik de laatste 5 weken geleerd vanuit het lesboek en hier in deze topic. Ik heb gisteren (woensdag) de vijfde les gehad. Ook weer voornamelijk de bijzondere verrichtingen geoefend. De tip die ik je kan geven is dat je alvast kan of moet investeren in motorlaarzen. De mijne waren E. 110,- en ik heb het idee dat ze bijdragen aan goede gevoel dat ik tijdens de lessen heb. Ze hinderen me in ieder geval niet:). De tweede tip is dat je tijdens de bijzondere verrichtingen niet te veel na moet denken over de handelingen. Je moet ze gewoon doen, want als je er over gaat nadenken dan gaat het juist fout. Tenminste dat is de conclusie die ik heb getrokken na 5 lessen. Net als in de auto en in de vrachtwagen, waar alle handelingen er inmiddels ook ingebakken zitten. Dat is ook de reden waarop je de eerste hoeveelheid lessen alleen maar bijzondere verrichtingen doet. Die moeten tot in den treure geoefend worden, zodat ze op een gegeven moment als vanzelf gaan.

Dus veel plezier en succes met de lessen en ik hoop dat ik mijn rijbewijs eerder heb dan jij. ;):p:LOL::cool:

110 is geen geld voor laarzen, mijne waren meer dan het dubbele.. maar je hebt wel gelijk het rijd veel makkelijker dan met schoenen.. ik had zelf ook al vrij snel mijn eigne kleding zit toch beter dan die rijschool kleding..

MartijnZ zei:
@ De Student: Is die foto toevallig genomen op Hogeschool Windesheim?
Nop, de HTS Autotechniek in Arnhem. Maar jij bent bekend in Zwolle? Dan zit je hier iig dicht in de buurt ;)

Mijn instructeur verplichtte mij zelfs om eerst laarzen te kopen voordat ik kwam lessen, zijn dan ook verplicht voor het examen en de rest van de dingen kon ik wel van de rijschool gebruiken. Ik heb trouwens ook meteen handschoenen gekocht, vond ik wel zo prettig. Díe zijn bij mij ook bepalend voor het rijden trouwens, de eerste dag dat ik elk jaar weer met zomerhandschoenen kan rijden: heerlijk! (tU)

Nou aan een van je eerdere posts in dit topic maakte ik op dat je in Kampen woont. En de inrichting van die stalling leek wel een beetje op die van Windesheim, vandaar de link. ;) Ik woon overigens in Emmeloord, niet ver van Zwolle vandaan inderdaad.

@ D.E.N.N.I.S.: Thanks for the tips! Ik was zelf sowieso wel van plan om een eigen helm te gaan kopen, leek me wel een prettig idee. Wat die laarzen betreft daar ga ik zeker wel over nadenken, ik zal het toch een keer moeten kopen dus waarom niet gelijk en er gelijk vanaf het begin plezier van hebben? Eerst maar eens even die eerste les afwachten.

Ik heb ook nieuws
ik heb een dinsdag middag een ongeluk, aanrijding gehad met de motor. Met mij gaat gelukkig alles goed en met de ander ook!

Het verhaal
Dinsdag middag 12:15 - Zwolle
ik kom van mijn stage plek af die heel dicht bij mijn school ligt, na stage heb ik altijd nog les dus ik ging op de motor van stage naar school (windesheim) toe, ik had mijn geheel nieuwe uitrusting aan behalve de motorbroek omdat het een klein stukje is.

naar school toe gereden geen probleem. het is een grote school, er loopt een weg doorheen. Ik sla rechtsaf over een hoge drempel met +- 15-20 kmph. Dan ik zie 2 jongens de weg oversteken dus ik doe rustig aan. Zij staan al op de weg en ik ga er rechts bij langs want ze stopten voor mij. Terwijl ik mijn ogen weer op de weg richt steekt er vanaf de stoep een fietser de weg op. Ik reed +- 30 kmph en kan de fietser nooit meer ontwijken, ik ga vol in de remmen maar ik raak hem in de flank. Ik vlieg naar links en maak een schuiver over het asfalt. Hij ligt een paar meter terug.
Op dat moment schiet van alle kanten hulp toe, de weg wordt afgezet door concierges en worden er ambulances en politie gebeld . Ik kan na ong 5 min weer opstaan en ga naar het slachtoffer toe. Hij is wel aanspreekbaar maar voelt zijn been niet en heeft last van zijn arm. Daarna gaat hij mee met de ambulance en ik heb alleen een schaafwond op mijn been. Wonderlijk genoeg niet door mijn spijkerbroek heen dus ik hoef geen tetanusspuit.
Ik heb hem de volgende dag gesproken. Hij is verder oke, heeft alleen last van zijn been, borst en arm.
Mijn motor is er minder aan toe, hij rijdt nog wel maar daar houdt het ook mee op. Er is van alles kapot, gescheurd, afgebroken en geschaaft. morgen wordt hij weggebracht naar de dealer, daar komt een expert. Dat even afwachten dan weet ik meer. Voor de rest is het verzekeringswerk en heb ik een handtekening nodig van die jongen voor het schadeformulier.

Ik vind het erg kut maar ben blij dat we er beide goed af zijn gekomen.

Inmiddels is de motor naar de dealer (ter braake) gebracht en ze hebben de schade bekeken. Ook is daar de helm, handschoenen, laarzen en jas achtergelaten. Helaas was er een misverstand tussen de verzekering en de schade-expert, de experts waren allemaal te druk om langs te komen. Dus pas maandagochtend komt de schade expert langs. Ik ben all-risk verzekerd

Ik heb nog wel een vraag, omdat de verzekeringsmaatschappij vandaag gesloten is.
Ik heb geen schuld aan dit ongeluk (tenminste dat vind ik!) maar mijn spijkerbroek wordt niet vergoed door mijn verzekering. Kan ik deze verhalen op de verzekering van de tegenpartij?

@ student: jouw motor is inderdaad mooier!
@ Dennis: gefeliciteerd!

Wel zwaar toeval maar dan heb ik jou daar gezien. Toen ik op dinsdagmiddag tussen 12.15 en 12.30 uur uit een college kwam (ook op Windesheim) heb ik dat wel gezien ja, toen was de politie en ambulance er al. Jullie hadden wel de aandacht, half Windesheim stond daar buiten. Gelukkig zijn jullie er allebei redelijk goed afgekomen. Wat je verzekeringskwestie betreft; daar kan ik je niet echt een zeker antwoord op geven.

Succes in ieder geval!

Ik heb geen schuld aan dit ongeluk (tenminste dat vind ik!) maar mijn spijkerbroek wordt niet vergoed door mijn verzekering. Kan ik deze verhalen op de verzekering van de tegenpartij?
Als jij (evt. met behulp van een verklaring van de fietser) kunt aantonen dat jij er helemaal niks aan kon doen, wordt de schade hoogstens 50/50 verdeeld, anders heb jij gewoon ontzettend veel pech, want fietsers zijn beschermde verkeersdeelnemers (n)

Sorry, dat ik dit zeg, maar het is ook altijd hetzelfde met die fietsers:(

Succes met de afhandeling, maar gezien de beschermde status van fietsers ben ik bang dat jij aan het kortste eind zal trekken.

Bedankt voor de reacties

@MartijnZ: haha ja aandacht genoeg ;) Helaas was er ook één of andere relnicht die foto's zat te nemen en ze naar mij toe zou sturen, niet dus. In alle commotie heb ik vergeten zijn naam te noteren, maar ik heb hem goed in mijn hoofd geprent.
@ De student en Dennis: ik weet het van de beschermde status van fietsers maar hij komt van de stoep af fietsen en gooit hem vlak voor mijn motor. Verklaring aan de telefoon: ''ik dacht dat ik er nog wel voorlangs kon'' Hij is 20 jaar, het is geen kind meer, hoezo beschermde status! Als hij schuld bekent hoe kan de schade dan 50/50 verdeeld worden (of doel je nou alleen op de spijkerbroek)?
Ik ben namelijk zelf niet bang dat ik aan het kortste eind zal trekken omdat ik niet tegen de regels in gehandeld heb.

Even twee motorfietsen plaatsen van collega's van mij. Daarom zijn de kentekens ook verwijderd. De zwarte is een Kawasaki ZZR 1400 en de rode is een EF (of een SF, daar is de foto net niet scherp genoeg voor) 600R van Suzuki.
foto013medium.jpg

foto012medium.jpg

Die Soes is een RF volgens mij? Hbe ik ook nog naar gekeken voor ik de YZF kocht. Stom genoeg staat die RF waar ik nara gekeken heb een jara of 5 later nogsteeds te koop bij dezelfde motorzaak trouwens....

Zo'n zzr1400 vind ik echt te veel van het goede.

Ik ben aan het crea-bea-en geweest. Ziet hier, mijn nieuwe uitlaat:

img9064.jpg

Dat was ooit een thermosfles van de Action ;). Klinkt top, niet te hard (ik heb er heel zorgvuldig demping in gebouwd). Verder bezig met het plaatsen van ene rem-schakelsetje en ik heb de tank van een nieuw glimmend jasje voorzien.

E-G zei:
@ De student en Dennis: ik weet het van de beschermde status van fietsers maar hij komt van de stoep af fietsen en gooit hem vlak voor mijn motor. Verklaring aan de telefoon: ''ik dacht dat ik er nog wel voorlangs kon'' Hij is 20 jaar, het is geen kind meer, hoezo beschermde status! Als hij schuld bekent hoe kan de schade dan 50/50 verdeeld worden (of doel je nou alleen op de spijkerbroek)?
Ik ben namelijk zelf niet bang dat ik aan het kortste eind zal trekken omdat ik niet tegen de regels in gehandeld heb.
Klopt allemaal en je hebt ongetwijfeld gelijk, maar meer dan 50/50 ga je er nooit uithalen. Ik geloof dat s velthuis dat eens postte, die reed op de fiets, schrok ergens van en viel tegen de auto aan. Hij heeft verklaard dat het 100% zijn schuld was, maar toch kreeg oordeelden de verzekeraars dat het 50/50 werd. I know, ik vind het ook belachelijk, maar wat doe je eraan? (n)

MIOB zei:
Die Soes is een RF volgens mij? Hbe ik ook nog naar gekeken voor ik de YZF kocht.
Stimmt:
69312.jpg

Knap spitse kont al voor zo'n oude fiets (net zo oud als mijn Viffer), je had er ook een 900cc-versie van. Was er niet een forummer die er een had trouwens, een blauwe ofzo?

Zo'n ZZR1400 vind ik over-the-top trouwens, beetje Hayabusa-gevalletje.

Mijn instructeur had een zzr1400.. zoon van hem is een vriend van mij (ze hebben een rijschool). 140 in zijn twee volgens hem met 2 personen (hij zat toen achterop). Geweldige prestaties en qua uiterlijk best mooi! Maar mij te groot en te lomp.
Er zat idd iemand hier met een lichtblauwe rf600
@ Miob: (y)!

Balen balen balen ik hoor toch overal dat ik misschien wel eens zwaar de lul ben vanwege de beschermde status van fietsers en ik mijn snelheid had moeten aanpassen op de situatie. Maar ik blijf toch hopen dat ik alle schade vergoed krijg, maandag komt de expert dan weet ik meer.

Dat is balen E-G, gelukkig heb je zelf geen letsel.
Je schreef dat je een all-riskverzekering hebt, volgens mij is motorkleding ook gedekt.

@DENNIS, feli, op naar het volgende onderdeel.

oeis.. EG maar goed dat je er nog zonder echte kleurscheuren vanaf komt.. de rest is vervangbaar natuurlijk.

@ Dennis zo een RF is een hele mooie motor, maar ook niet erg veel voorkomend volgens mij.

Over de zzr 1400, dat is ook echt niet mijn ding.. mijn zwager heeft een zxr 750rr ding trekt 140 in zijn 1 is echt bangelijk. dat doet mij gsxr 750 niet hoor.. in zijn 2 haal ik het volgens mij wel, nooit getest.

Miob, ziet er goed uit man.! die thermosfles heb ik ook, alleen gebruik k hem voro de koffie ;)

Waarom niet? Als'ie warm is niks mis mee. Ik weet eigenlijk niet wat de VFR haalt in 1 danwel 2. Meestal kijk ik pas als ik in 3 de toerenbegrenzer nader. Dan zit ik helaas al wel over de 150 :rolleyes:

Terug
Bovenaan