Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Inderdaad raar dat je naar de tank kijkt bij een noodstop. Maar ik heb de noodstop ook niet voor het examen hoeven doen, bij mij heet dat "praktijkervaring".

En die knippers... rij een een toertochtje met motoren mee. Sommige mensen zijn echt volhardend in het vergeten van het knipperlichtje.

Wat echt een ontwerpfout is: op mijn midlifecrisis-chopper zit een straightforward schuifschakelaartje voor het knipperlicht. Niets "duwen, dan zet je hem uit", gewoon "terugschuiven naar het midden". Dat is toch een behoorlijke ontwerpmisser en dus rij ik nog wel eens met een onterecht knipperend oranje lampje.
BMW kent op veel modellen ook een afwijkende knipperinstallatie. Heel vaak met een knop links en een knop rechts en soms met een soort "automaat" die het knippertje ook weer uitzet. Vraag het aan een BMW-rijder, meestal vinden ze dat gadget "helemaal geweldig".

Om te beginnen op deze morgen ff snel een motorling:
werner_highsider_550pix.jpg

rke zei:
Inderdaad raar dat je naar de tank kijkt bij een noodstop. Maar ik heb de noodstop ook niet voor het examen hoeven doen, bij mij heet dat "praktijkervaring".

En die knippers... rij een een toertochtje met motoren mee. Sommige mensen zijn echt volhardend in het vergeten van het knipperlichtje.

Wat echt een ontwerpfout is: op mijn midlifecrisis-chopper zit een straightforward schuifschakelaartje voor het knipperlicht. Niets "duwen, dan zet je hem uit", gewoon "terugschuiven naar het midden". Dat is toch een behoorlijke ontwerpmisser en dus rij ik nog wel eens met een onterecht knipperend oranje lampje.
BMW kent op veel modellen ook een afwijkende knipperinstallatie. Heel vaak met een knop links en een knop rechts en soms met een soort "automaat" die het knippertje ook weer uitzet. Vraag het aan een BMW-rijder, meestal vinden ze dat gadget "helemaal geweldig".

Ik zal het vast nog wel leren. Mijn instructeur gelooft in het credo "Oefening baart kunst"

Is het trouwens normaal dat je na een rijles stijf staat van de spierpijn? Ik loop op dit moment gewoon krom omdat mijn rug, mijn onderbenen en mijn bovenarmen helemaal verkrampt zijn.

D.E.N.N.I.S. zei:
Is het trouwens normaal dat je na een rijles stijf staat van de spierpijn? Ik loop op dit moment gewoon krom omdat mijn rug, mijn onderbenen en mijn bovenarmen helemaal verkrampt zijn.

Iets te gespannen op die fiets?

Het is wel een wat ongebruikelijke zithouding, maar twee uur gespannen oefeningetjes doen zal inderdaad wat spierpijn geven.
Probeer wat meer ontspannen te rijden, bedenk ook: "het is net een dikke bromfiets" .....

D.E.N.N.I.S. zei:

rke zei:

Ik zal het vast nog wel leren. Mijn instructeur gelooft in het credo "Oefening baart kunst"

Pffffffff Ik dacht dat iedereen dara inmiddels wel overheengegroeid was.....

De knipperfout maakt volgens mij iedereen tijdens de lessen en de eerste tijd daarna. En spierpijn betekend volgens mij ook niet ontspannen zitten en daar help je jezelf niet erg mee, ontspan, het is leuk ;)

Kijkfouten (niet verkeerstechnisch) waren voor mij iets wat relatief veel terugkwam bij het lessen, ik keek (vooral bij de noodstop) veel te dicht voor de motor altijd, dat je naar de tank kijkt kan ik me iets bij voorstellen dus.

WBT een motro huren: doen, leuk, maar niet als voorbereiding tot het kopen. Je zit in een prijklasse waarin alleen oudere motoren zitten en die kan je niet meer huren. Een ander type 2cylinder huren heeft geen zin. Mijn lesmotor was een twin, de cx is een twin, de BMW is een twin, de Virago is een twin en ik heb wat kilometers op een TL1000R Twin en een Guzzi le mans (ja, ook twin). Al die motoren leken in helemaal niets op elkaar, ook niet in motorkarakter. Gewoon een paar types selectren die je mooi vind en daarop gaan testrijden en kopen welke je bevalt. Een 2 cylinder rijdt anders, maar niet noodzakelijk veel moeilijker. Motoren die vanwege hun motorkarakter duidelijk minder veilig zijn bestaan bijna niet (TL1000R is daar wel een voorbeeld van) en zijn niet direct gebonden aan de hoeveelheid cylinders (eerste type R1 is een 4cylinder voorbeeld van linke-soep)

Zo en dna nu de vrijmarkt :) Extra vroeg voor opgestaan om eens wat potentiele motoronderdelen te scoren :p

rke zei:
D.E.N.N.I.S. zei:

Iets te gespannen op die fiets?

Het is wel een wat ongebruikelijke zithouding, maar twee uur gespannen oefeningetjes doen zal inderdaad wat spierpijn geven.
Probeer wat meer ontspannen te rijden, bedenk ook: "het is net een dikke bromfiets" .....
MIOB zei:
D.E.N.N.I.S. zei:

rke zei:

Pffffffff Ik dacht dat iedereen dara inmiddels wel overheengegroeid was.....

De knipperfout maakt volgens mij iedereen tijdens de lessen en de eerste tijd daarna. En spierpijn betekend volgens mij ook niet ontspannen zitten en daar help je jezelf niet erg mee, ontspan, het is leuk ;)

Kijkfouten (niet verkeerstechnisch) waren voor mij iets wat relatief veel terugkwam bij het lessen, ik keek (vooral bij de noodstop) veel te dicht voor de motor altijd, dat je naar de tank kijkt kan ik me iets bij voorstellen dus.

WBT een motro huren: doen, leuk, maar niet als voorbereiding tot het kopen. Je zit in een prijklasse waarin alleen oudere motoren zitten en die kan je niet meer huren. Een ander type 2cylinder huren heeft geen zin. Mijn lesmotor was een twin, de cx is een twin, de BMW is een twin, de Virago is een twin en ik heb wat kilometers op een TL1000R Twin en een Guzzi le mans (ja, ook twin). Al die motoren leken in helemaal niets op elkaar, ook niet in motorkarakter. Gewoon een paar types selectren die je mooi vind en daarop gaan testrijden en kopen welke je bevalt. Een 2 cylinder rijdt anders, maar niet noodzakelijk veel moeilijker. Motoren die vanwege hun motorkarakter duidelijk minder veilig zijn bestaan bijna niet (TL1000R is daar wel een voorbeeld van) en zijn niet direct gebonden aan de hoeveelheid cylinders (eerste type R1 is een 4cylinder voorbeeld van linke-soep)

Zo en dna nu de vrijmarkt :) Extra vroeg voor opgestaan om eens wat potentiele motoronderdelen te scoren :p
Ik dacht dat het een gemeengoed was om een -ling te plaatsen en eindelijk kon ik er een plaatsen. Ik zal het niet meer doen.

Ik had zelf het gevoel dat ik gewoon ontspannen om de motor zat, zei de instructeur ook dat ik me moest ontspannen. Toch denk ik dat mijn spierpijn is ontstaan door de manier van door de bocht kijken tijdens de oefening. Zoals jullie beter weten dan ik moet je tijdens het maken van de denkbeeldige acht zover mogelijk opzij kijken naar het punt waar je naar toe wil. Daarbij gebruik ik nu spieren, waar ik het bestaan niet van wist.;)

Een motor huren wil ik omdat ik motor wil rijden, als het niet direct lukt om zelf een motor te kopen. Ik hoop alleen dat ik als beginnende rijder een huurmotor meekrijg.

Huren lukt gezien je leeftijd denk ik wel. Zolang het geen 1000cc ss zal zijn.

Trouwens een leuke beginnersmotor die niet bekend is, maar een enorm lekker geluid maakt en er leuk uit ziet vind ik nog altijd een Yamaha TRX.
Staande 2 cylinder en makkelijk te berijden. En wat meer koppel als een 600.

Catwoman zei:
Nog mensen naar de Superbikes op Assen geweest?

Yup, mooie races, echter zaten wij op een punt waar normaal qua crashes niet zoveel loos is, en daar komen we ook niet voor. Dit jaar echter Carl muggeridge en Davide Checa vlak voor ons neus hard onderuit. De High Sider van Checa leek wat op de -ling van D.E.N.N.I.S, alleen nog hoger.

Voor de liefhebbers, dit weekeind de Ducati club races, met continue open paddock, een echte aanrader.

Freez

Helaas niet naar de sbk geweest en ga ook niet naar de clubraces. Hoop volgend jaar erbij te zijn.

Hururmotoren waren ene paar jaar geleden in twee klasses verdeeld, voor de ene klasse moest je je rijbewijs meer dan 2 jaar heben, bij de aneder maakte dat niet uit. IN de eerste klasse vielen de R1's e.d., maar in dei andere klasse waren de motoren leuk zat! Ik heb toen 2x een Ducati Monster 800 gehuurd, die beginnen inmiddels ook betaalbaar te worden en zijn zeker aan te raden!

Catwoman
Nog mensen naar de Superbikes op Assen geweest?

Yup, mooie races, echter zaten wij op een punt waar normaal qua crashes niet zoveel loos is, en daar komen we ook niet voor. Dit jaar echter Carl muggeridge en Davide Checa vlak voor ons neus hard onderuit. De High Sider van Checa leek wat op de -ling van D.E.N.N.I.S, alleen nog hoger.

Voor de liefhebbers, dit weekeind de Ducati club races, met continue open paddock, een echte aanrader.

Freez

Ik stond in de bocht waar Spies onderuit ging. Het ging zo snel dat ik het niet eens zag. Motorfiets was in ene verdwenen. Heb de videobeelden moeten bekijken om te zien wat er gebeurde. Superbikes vond ik verder tegenvallen. De Supersport was veel spannender!

Catwoman zei:
Ik stond in de bocht waar Spies onderuit ging. Het ging zo snel dat ik het niet eens zag. Motorfiets was in ene verdwenen. Heb de videobeelden moeten bekijken om te zien wat er gebeurde. Superbikes vond ik verder tegenvallen. De Supersport was veel spannender!

Dan sta je verkeerd!;)

Ik sta normaal aan het einde van de zuidlus, zo'n beetje aan de meest wester kant. Vanaf inrijden stekkewal kan je de karavaan helemaal volgen tot de inhaal pogingen op de ramshoek. Het gaat er erg hard, en vooral richting ramshoek is het mooi te zien hoe een aanval voor de GT daar al wordt voorbereid.

Ik kan helaas de GT acties niet zien, maar die zien we 's avonds op TV wel weer.

Maar ik moet niet teveel reclame maken voor mijn stekkie, anders wordt het daar nog druk ook.

Freez

Ik sta in de paddock. Dan moet ik altijd rennen tussen de trucks door om het goed te kunnen volgen. De Supersports daarom op de Ducatitribune gekeken, zowel de race kunnen volgen op een tv scherm als voor mijn neus bij het ingaan van de GT.

Zeker een leuk ding!

Iemand vandaag nog in de richting van Veenendaal gegaan toevallig?

DSCF6317.JPG

Hier bij aankomst was het nog rustig.
Heb me ondanks regen en politie nog prima vermaakt...

Rob

Nee ik wilde best heen gaan maar ik had een voetbalwedstrijd. Dus ik kom aan op de club, voorbereiding gehad etc beetje intrappen krijgen we telefoon dat tegenstander niet op komt dagen. Best balen dus maar ja ik heb me ook wel vermaakt met die groene flesjes dus... :p

Niet geweest, er rijden mij te veel d***len rond die denken dat ze burn-outs en wheelie skunnen maken (er waren weer een paar valpartijen lees ik al). Ik heb geen zin dat een op holgeslagen motor domino gaat doen met een rijdtje motoren waar de mijne tussen staat.

Tot mijn verbzaing loopt het overigens bijna storm op die oranje-bruine CX die we gebouwd hebben :)

Gister niet gereden, wél naar Ducati Club Races geweest, was groot deel van de dag behoorlijk takke-weer, wat erg jammer was. Vanochtend heerlijk woon-werk rijden op de Kawa. Het leven is goed als je een mooi bochtig weggetje hebt tussen je woning en je vaste werkplek!

Freez

Er waren 2 valpartijen wat ik zo van MF af pluk.
1 Kerel die naar het ziekenhuis moest, had zijn sleutelbeen gebroken.
En een ander die wegreed maar een schuiver maakte. Had volgens mij verder niks en motor alleen wat plaatschade.

Dus op zich viel het wel mee. En er werd ook totaal niet gestunt, politie wilde het niet hebben. Ik heb ook foto's en filmpjes van vorig jaar gezien, veel leuker!

Die CX blijft er mooi uitzien MIOB! (y)

Op koninginnedag even vroeg uit de veren en lekker de motor van vriendinlief gewassen om een beetje mooi op de foto te staan.

De Bandit

P1010268.jpg

P1010274.jpg

Het "stelletje"

P1010278.jpg

P1010285.jpg

P1010286.jpg

'Kusje'

P1010280.jpg

Na de fotoshoot heerlijk wezen rijden. Vanuit Deventer via de de dijk 'aan de overkant' langs Welsum en Veessen tot aan Hattem. Toen over 'de Dellen' naar 't Harde en uiteindelijk in Elburg gestopt voor een bezoekje. Nadien terug over Tongeren en Vaassen en door Apeldoorn, Twello weer terug.

Lekker tochtje (voor diegenen die de route een beetje kennen).

WOF
moto-cool.gif

zeker mooi tochtje. De veluwe is mooi bij de Dellen!

Ik ben goed bekend met die omgeving :)

@MIOB, wat een ongelooflijk stoere motor, sjappoo (y)

Ik kom nog niet zo lang in deze topicreeks, heb je nog meer foto's van die Cx? Misschien een link of een verwijzing naar eerder geplaatste foto's...

openingspost zei:
**Wacht op een rijles-foto**
@De Student, Mag op deze plek de foto die ik geplaatst heb op pagina 2 (22-04-2009 15:26). Die foto was daar voor bedoeld :)

Foto alert :)

img8597.jpg

img8557.jpg

img8558.jpg

img8575a.jpg

img8609.jpg

We hadden echt meer moeten vragen, de paar dagen dat ie nou op marktplaats staat hebben heel veel meer reacties opgeleverd dan ik had verwacht, we hebben iig al een paar mensen die gaan komen kijken, maar ja, winst maken is nooit ons doel geweest, we hebben gewoon een hoop lol gehad met het bouwen. De 'opbrengst' zal hoofdzakelijk gaan naar nieuw gereedschap.

Jammer van het verkopen, was een erg mooie bike. Maar nu kunnen we ons vast wel weer verheugen op een nieuw project (Hopelijk)? :D (y)

Net 3 uur lang rondgereden in Zwolle, voor school ene opdracht om in een bepaald gedeelte (ittersum) alle speelplaatsen te fotograferen o_O. Meer dan 50 foto's, een lege tank en een zere r**t rijker. Je leert wel je fiets goed kennen met sloom rijden. Wel grappig, om bij veel speelplaatsen te komen moet je over het fietspad dus ik reed meer met de motor over fietspaden en looppaden dan over de weg :p Oh ja mijne ook maar even op de gevoelige plaat gezet nu ik er toch was ;)

In totaal vandaag toch zo'n 5 en een half uur gereden.

En dat was les nummer 3.

Vandaag weer voornamelijk bijzondere verrichtingen geoefend (wat is anderhalf uur kort): Snelle slalom, uitwijkoefening, vertragingsoefening.

Dat laatste vond ik moeilijk, omdat van alles te gelijk moet. Ik ben nog te bewust met het motorrijden bezig, het gaat nog niet als vanzelf. Bij deze oefening moest ik vanuit stilstand accelereren naar 50 km/u (binnen 55 meter), daarna een doormiddel van een noodstop terug naar 30 km/uur en dan een kort slalom om twee pionnen heen. Deze oefening heb ik zeker 10 keer moeten doen.

De snelle slalom en de uitwijkoefening waren vooral leuk om te doen vanwege de snelheid en het spektakel. Beide ging na de tweede keer gewoon goed.

Na de les nog even nagepraat met de instructeur. Hij vertelde dat het landelijk gemiddelde voor het aantal lessen per leerling op 36 ligt, maar dat ik die waarschijnlijk niet nodig zal hebben. Hopelijk krijgt hij daar gelijk in.

De snelle slalom en de uitwijkoefening waren vooral leuk om te doen vanwege de snelheid en het spektakel. Beide ging na de tweede keer gewoon goed.
Uitwijkoefening vond ik ook altijd wel leuk. Mijn instructeur had altijd de neiging om de eerste pion een meter te ver naar buiten te zetten en de tweede een meter dichterbij, om zo de oefening pittiger te maken. Op m'n examen vond ik het daarom maar een saai, laf bochtje :p

Ik heb de OP geupdated met je foto trouwens, of heb je al een poser-pic laten maken vandaag? :p

@ E-G: Zijn we al een tijdje mee bezig, met de nieuwe, gaat een heel erg ruige fiets worden, geloof me. ONdertussen zijn we maar overgegaan op een geïnteresseerden stop. We hebben al kijkers zat (die pas vanaf morgen alnsg kunnen komen omdat er 3 agenda's naast elkaar gelegd moeten worden). Ik verwacht dat hij ergens de komende 3 dagen verkocht is voor de vraagprijs.

@ DENNIS: Dat uitwijken hoefde ik nog niet, langzame slalom e.d. ook niet. Alleen wle de snelle (dat was met afstand mijn favoriete onderdeel, doe ik nog steeds wel eens rond de wegbelijning ofzo, heerlijk als je in een lekker ritme komt).

Een oefening die ik wel moest doen, maar volgens mij vervallen is is door een smal poortje een vierkant binnenrijden, daar 3 rondjes doen en dan door dat poortje er weer uit.

Ergens allemaal goeie oefeningen, maar aan de andere kant: keren op de weg, het achtje of die rondjes in een vierkantje zouden met zo'n beetje alle motoren die ik sinds de lesmotor gereden heb niet lukken (vanwege de draaicirkel).

@ MIOB: ik vroeg me nog af wie bij jou altijd de foto's maakt? Zijn allemaal zeer mooie foto's!

Snelle slalom doe ik vaak om de putdeksels heen opt wegdek, hier in de buurt zit een weg waar er echt teveel zitten, heerlijk :D Er zat laatst een klassieke alfa GTV, geheel in rally stijl en prachtig geluid voor mij met een klein ventje achter de voorstoelen. Ik was aan het slalommen en hij keek met open ogen naar mijn verrichtingen :D

Ik wil ook nog een mooi nieuw plaatje voor in de OP want ik heb een aantal foto's genomen van mijn gevaar. Dus ik moet jullie mening hebben welke de mooiste/minst lelijke is, ik kan niet echt kiezen.

1 van deze

Of deze?

[size=x-small]ik denk dat ik toch stiekum voor de laatste ga[/size]:LOL:

Ik vind ze allemaal wel leuk, zeg het maar :p

Ik moet m'n zusje trouwens nog eens vragen of ze me een keer wil filmen vanaf een viaduct ofzo. En dan een keer vol doorjankend langskomen en op de terugweg juist terugschakelen, dan ploft'ie echt héérlijk in de uitlaat :D

@ Dennis: ik heb de meeste foto's zelf gemaakt.

En in het overige nieuws, 1 van de makkelijkst verkopende motoren ooit:

img6254.jpg

Ik had hem helemala gepoetst en hij stond er erg mooi bij, deed toch wel een beetje pijn om hem weg te zien rijden zo.

MIOB zei:
Ik had hem helemala gepoetst en hij stond er erg mooi bij, deed toch wel een beetje pijn om hem weg te zien rijden zo.

Dat kan ik mezelf goed voorstellen.

Anyway, hoe gaat het met het Jammerhout? Zijn er nog vorderingen?

Het Jammerhout heeft wat kleine vorderingen, maar niet veel, we hebben de laatste tijd ontzettend veel tijd gestoken in het afwerken van de CX.

MIOB zei:

Heet ik tegenwoordig Dennis? :)

Dat het een beetje pijn doet kan ik wel begrijpen, helemaal als je er zoveel tijd en liefde (bloed.. zweeeet... en... traaaaanen) in gestopt hebt.

E-G zei:
MIOB zei:

Heet ik tegenwoordig Dennis? :)

Dat het een beetje pijn doet kan ik wel begrijpen, helemaal als je er zoveel tijd en liefde (bloed.. zweeeet... en... traaaaanen) in gestopt hebt.

Ja, dioe ook ja... *kijkt me weemoed naar het grote litteken obver de rechter wijsvinger*

Excuss voor de naamsverwissleing ;)

Maar het goede nieuws is: we zijn driftgig opzoek naar extreem koel (en duur...) gereedshap waarmee we nog veel coolere dingen kunnen maken :cool:

Oh ja nog vergeten te zeggen. De student: ik zou het wel mooi vinden als je de laatste foto in de OP zou willen zetten. ;)
@ MIOB: wat voor gereedschap? :eek:

@ Student: bedankt!
@ MIOB: ik bedoel vooral de foto's waarop jij aan het rijden bent ;) Of heb je een warmte-meter op een statief met automatische richter langs de kant gezet? :p

Ik heb wel eens gezegd dat ik na een tijd rijden last krijg van mijn linker knie.. maar op een of andere manier is dat met mijn nieuwe pak over! Heel apart maar zeer fijn. :D

Als je de foto's metde oranje-bruine chopper bedoeld: die heb ik gemaakt, ik zit daar alleen natuurlijk niet op de motor.

Ook ff een kleine fotoshoot gehouden samen met mijn broertje en goede vriend:

DSC02183.jpg

DSC02184.jpg

DSC02185.jpg

En een foto voor de OP bij gebrek aan beter materiaal:
DSC02186.jpg

(met nieuwe knipperlichten)

Rob

Ik heb net op deze site een theorieexamen geoefend. Je mag er 6 fout hebben, ik had er acht fout en dat was inclusief een vraag over de markering achter op een vrachtwagen. Daarnaast had ik een vraag fout over het max. gewicht van een aanhanger van een motor (ik zei: 20% van het gewicht van de motor, het moest zijn 50%) en ook de parkeerafstand vanaf een bushalte had ik fout (ik zei 5 meter, moest zijn 12 meter.)

Ik ga mijn lesboek nog maar even een keer goed doorlezen.

Hehe dat lijkt me verstandig. Ik vond de theorie ook het lastigst van het hele motorexamen. Heb er in totaal 4 keer over gedaan. 2 keer met 7 fout en 1 keer met 10 fout. En de 4e keer had ik er na 20 vragen al de P in (kreeg hetzelfde examen als de 2e keer, destijds 10 fout), ik dacht dat ik toen al meer dan 6 fout had! Maar na de tijd bleek dat ik er in totaal maar 4 had! Gelukkig maar want anders had ik misschien wel moeten dokken voor het examen. Daarvoor had ik trouwens ook al geluk want ik zou 2 Juni opgaan voor mijn praktijk examen en 27 Mei had ik mijn theorie voor de 3e keer. Maar die keer zakte ik dus en zou ik dus wel moeten betalen voor het examen, kon niet verzet worden. Maar mijn instructeur belde me op en zei dat er iemand anders plotseling een begrafenis had waardoor diegene niet kon deelnemen aan het examen en ik dus mijn examen kon verzetten naar zijn datum, 19 Juni. Een geluk bij een ongeluk, het is niet leuk maar het kwam me wel héél goed uit!

D.E.N.N.I.S. zei:
Ik heb net op deze site een theorieexamen geoefend. Je mag er 6 fout hebben, ik had er acht fout en dat was inclusief een vraag over de markering achter op een vrachtwagen. Daarnaast had ik een vraag fout over het max. gewicht van een aanhanger van een motor (ik zei: 20% van het gewicht van de motor, het moest zijn 50%) en ook de parkeerafstand vanaf een bushalte had ik fout (ik zei 5 meter, moest zijn 12 meter.)

Ik ga mijn lesboek nog maar even een keer goed doorlezen.

H'm.

Gratis proefexamen gedaan. En, gezakt..... :cry: .

Twee fouten gemaakt: een weet ik echt niet (wat zijn de maximale afmetingen van een aanhanger achter de motor) en een vraag heb ik gewoon niet goed gelezen.

Ik zal voortaan met een oranje zwaailamp op mijn helm gaan rondrijden.

Ook gefaald. Een motorrijder heeft blijkbaar geen passieve veiligheid (pak, helm?) en mag je met eorme krassen op je vizier nog gewoon rijden.

Tja,

Er zijn wel voorschriften voor de keuring van een motorhelm, maar het zou mij niet verbazen als een goedgekeurde helm niet verplicht gesteld is. Sommige motormuizen rijden met ex-luchtmachthelmen. En beschermende kleding is niet verplicht, een pak van mensenleer en een minimaal stukje stof is wettelijk gezien voldoende.

Dat herstelt in sommige gevallen ook vanzelf, dat is handig... :D

Het dragen van een gekeurde helm is wel degelijk verplicht en je kunt er ook zeker een bekeuring voor krijgen!

Terug
Bovenaan