Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Het hangt er van af hoe je hem wil gaan gebruiken.

Deze ziet er uit als een zeldzaam mooi exemplaar van een beroemde fiets die inmiddels zeldzaam aan het worden is. Als je hem maar weinig gebruikt, is met die 1 op 10 ook nog wel te leven.

@WOF: je staat erbij :)

Alles met beleid. Echt motorrijden leer je ook niet op je rij-lessen.
Bij m'n autorijbewijs zou ik dat inderdaad zeggen, maar voor de motor gaat het bij mij in elk geval niet helemaal op. Ik moet juist tegenwoordig regelmatig terugdenken aan m'n rijlessen (hoe moest dat ook alweer het best/veiligst?).

Na een paar heel voorzichtige maanden neem een aantal VRO cursussen, leuk en heel erg leerzaam.
Kun je m.i. beter beginnen met gewoon lessen in NL, VRO-cursussen zijn ook niet gratis. Bovendien hoef je voor rijlessen in principe niet naar Curacao te vliegen, kost ook niet niks toch?

Ik ben het met rke eens, het lijkt me erg onverstandig.

@De Student,

Je vergeet mijn opmerking over de begeleiding die je eerst nodig hebt voor wat betreft kijktechniek, plaats op de weg. en defensief rijden. Die dingen die je wél worden bijgebracht bij de Nederlandse rij-lessen, maar in redelijk beperkte mate. Nu moet ik wel zeggen dat ik in 1991 mijn motorrijbewijs heb gehaald. Het kan natuurlijk zijn dat men er inmiddels meer aandacht aan besteedt.

En meestal kan je met een VRO cursus korting bedingen op je verzekeringspremie.

Freez

rke zei:
Het hangt er van af hoe je hem wil gaan gebruiken.

Deze ziet er uit als een zeldzaam mooi exemplaar van een beroemde fiets die inmiddels zeldzaam aan het worden is. Als je hem maar weinig gebruikt, is met die 1 op 10 ook nog wel te leven.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij lees je over het woordje 'niet' heen. Ik ga die motor niet kopen.

Ik ben net trouwens bij die motorzaak geweest. Ten eerste om motorlaarzen te kopen en ten tweede om te vragen over deze klassieker. De motor heb ik niet gezien, die staat in de opslag en mij werd verteld dat het om een opknapper gaat.

foto005medium.jpg

De laarzen, maat 46!!!​

wat betreft kijktechniek, plaats op de weg. en defensief rijden. Die dingen die je wél worden bijgebracht bij de Nederlandse rij-lessen, maar in redelijk beperkte mate. Nu moet ik wel zeggen dat ik in 1991 mijn motorrijbewijs heb gehaald. Het kan natuurlijk zijn dat men er inmiddels meer aandacht aan besteedt.
Ik wilde net naar het jaartal vragen ;) Tja, ik kan natuurlijk ook niet vergelijken in hoeverre jij iets veel of weinig vind, maar toen ik mijn A-rijbewijs haalde maakte het wel degelijk een groot deel van het examen uit. Komt misschien ook omdat het tegenwoordig gesplitst is: eerst een examen voor voertuigbeheersing (toch ook wel prettig als je dat kan, er zijn al genoeg filmpjes van idiote Amerikanen die hun vrienden "even" leren motorrijden :D) en daarna examen op de weg, waarbij de punten die jij noemt een zéér belangrijke plek innemen.

@D.E.N.N.I.S.

Als ik er geld en ruimte voor zou hebben.....
Ik heb ooit een Suzuki RE5 Wankel kunnen kopen. Af en toe denk ik nog wel eens: had ik maar. Net zoals met de R27 die wel in mijn bezit geweest is...

Maar, het is een echt verzamelaarsitem. Heel erg mooi in de showroom, erg onpraktisch in het gebruik. Een koppelkromme als een zwarte piste, een verbruik waar een über-patserSUV zich nog voor schaamt. Maar, als je er op rijdt is de grijns op je gezicht zo groot dat je dagenlang de smaak van dooie vliegjes in je mond hebt.

rke zei:
@D.E.N.N.I.S.

Als ik er geld en ruimte voor zou hebben.....
Ik heb ooit een Suzuki RE5 Wankel kunnen kopen. Af en toe denk ik nog wel eens: had ik maar. Net zoals met de R27 die wel in mijn bezit geweest is...

Maar, het is een echt verzamelaarsitem. Heel erg mooi in de showroom, erg onpraktisch in het gebruik. Een koppelkromme als een zwarte piste, een verbruik waar een über-patserSUV zich nog voor schaamt. Maar, als je er op rijdt is de grijns op je gezicht zo groot dat je dagenlang de smaak van dooie vliegjes in je mond hebt.
Ik snap precies wat je bedoelt.:)

Ook maar even mijn Gran Dink hier plaatsen. het is immers een tweewieler.

Rijdt goed, beetje zoekerig op slecht wegdek. Maar zeer zeker de oorzaak dat ik nu meer wil. Tevens de reden dat ik nu weet dat het geen Yamaha Majestic zal worden. Dus met een beetje mazzel een tijdelijke eigenaarschap van deze gemotoriseerde stoel.

foto004amedium.jpg

foto008amedium.jpg

foto007amedium.jpg

foto005amedium.jpg

foto009amedium.jpg

Het spijt me zeer en het zal ongetwijfeld comfortabel rijden + functioneel maar.. wat is dat een gedrocht zeg! :eek:(n) Alleen dat stuur al, een dikke aan elkaar gesmolten plak plastic, de kleine wielen en dat titanic achtige achterlicht, een spatlap die niet zou miststaan op een unimog, spiegels zo van een DAF 95XF afgehaald.. wat een drama. Hij/zij lijkt wel ontworpen door dezelfde ontwerper die ook de Rodius heeft ontworpen volgens mij!

nogmaals excuus maar ik heb geen flauw idee waarom je zoiets zou willen aanschaffen? o_O

Nog even scootah's spammen: motorscootermeeting in Rotterdam. Foto's vanaf blz 4.

Je kan tegenwoordig een vereenvoudigd automatenrijbewijs voor de motor halen. Dat schijnt veel makkelijker te zijn, doordat de scooter veel wendbaarder is dan een motor.
Ik heb deze informatie van de eigenaar van deze toko: https://www.cyclecentregroup.nl/htm/

Zo'n scooter vind ik ook echt 10.000x niets. Ik kna me ook niet voorstellen dta je met zo weinig metaal tussen je benen en die kruiwagenwieltjes goed, stabiel kunt rijden. Nee, laat maar...

Doe mij deze maar:

DSC_2193.jpg

@E-G, Je koopt een scooter als deze omdat het functioneel is. Een beetje vergelijkbaar met de aanschaf van een Deawoo.
@MIOB, Ja of elke andere klassieke motor.

Nog 1 uur :LOL::D:):cool:

Ik ben net terug en heb de grootste lol gehad. Zonder overdrijven kan ik zeggen dat deze eerste les gewoon goed ging. Ik was van te voren erg zenuwachtig, maar dat verdween gelukkig vrij snel. Ik heb overigens op de 500 gereden, niet op de 650.

foto013medium.jpg

Na de uitleg van de bediening moest ik wegrijden en stoppen oefenen. De instructeur zei dat ik mijn voeten op de stepjes moest zetten zodra ik er een goed gevoel over had. Tot die tijd mocht ik mijn benen als 'zijwieltjes' gebruiken. Binnen 2 meter had ik mijn voeten op de stepjes. Daarna zijn we een stuk gaan rijden. Daarbij liep de snelheid op tot ruim 80 km/uur.

Ook hebben we enkele bijzondere verrrichtingen gedaan. Ik moest gewoon remmen/ stoppen, de noodstop en een precisiestop doen. Dat laatste vond ik het moeilijkst omdat je precies voor de pionnetjes moest stilstaan. Toch ging dat na een aantal pogingen ook goed.

De moeilijkheidsgraad was vandaag nog niet al te hoog, maar al met al heb ik er een goed gevoel over. De instructeur vond het ook goed gaan. Hij kon zien dat ik al eerder les had gehad, ook al was dat inmiddels al 17 jaar geleden.

Het grootste verschil tussen toen en nu is dat ik niet het gevoel heb dat ik opgevouwen zit op de motor. Ik heb naast de bovenstaande foto ook nog een foto laten maken van mezelf op de motor in vol ornaat, maar die foto is dermate onflatterend, dat ik die niet durf te posten. Op die foto zie je hoe mijn gezicht wordt platgedrukt door de helm. Die foto zal dan ook nooit op het net verschijnen. :)

Volgende rijles 29 april 13.00 uur

Prachtige r50!

D.E.N.N.I.S. zei:
@E-G, Je koopt een scooter als deze omdat het functioneel is. Een beetje vergelijkbaar met de aanschaf van een Deawoo.

Ik denk dat er ook zat scooters zijn die functioneel en toch ook een mooi design hebben. Ik denk eerder dat de prijs het zwaarst telt bij deze creaturen.
Fijn dat je plezier in het rijden hebt! Weer een verslaafde :D ;)

He,
Je hebt gelest op een GS500...

Lekker brommertje he.

Daar kan je heerlijk mee gooien en smijten, ik ken zelfs een puberaaltje dat trots is op de hoeveelheid afgesleten materiaal wat hij met zijn GS-je van zijn kneesliders heeft afgesleten.

pff, mijn vespa weer van stalling gehaalt, de motor loopt nog, maar niet alle electronica functioneerd volledig.

Lang leve italianen:
Elektrisch%20Schema%20Elestart.jpg

Duidelijk is anders....

Nu dus maar even 10x printen en van elk onderdeel het circuit inkleuren. Veel draden zijn al eens vervangen, helaas niet met de originele kleur draad en stekker...

E-G zei:
Ik denk dat er ook zat scooters zijn die functioneel en toch ook een mooi design hebben. Ik denk eerder dat de prijs het zwaarst telt bij deze creaturen.
Fijn dat je plezier in het rijden hebt! Weer een verslaafde :D ;)
Ik heb de Kymco overgekocht van een familielid en kreeg hem mee voor ongeveer de helft van de dagwaarde. Hij is niet geheel krasvrij en er moet een reparatie gedaan aan de voorremhendel, maar voor de rest is hij in orde. Qua design is het niet de allermooiste brommer, maar how cares als ik ermee rijd, hoef ik alleen maar het lelijke deel te volgen.

rke zei:
He,
Je hebt gelest op een GS500...

Lekker brommertje he.

Daar kan je heerlijk mee gooien en smijten, ik ken zelfs een puberaaltje dat trots is op de hoeveelheid afgesleten materiaal wat hij met zijn GS-je van zijn kneesliders heeft afgesleten.
Ik vond het een heerlijk handelbare motor. Ik mag misschien in een latere les overstappen op de 650, maar ik weet niet of dat veel nut heeft.

Voor het lessen denk ik niet, maar het is wel leuk om op een nog zwaardere motor te lessen lijkt mij.

Mijn motorpak is nog niet binnen gekomen.. balen want gister was ik jarig en hij zou waarschijnlijk vandaag binnen komen. Nu moet ik misschien nog een weekje wachten.. :cry:

Zijn er overigens nog mensen die komende zondag naar het TT circuit gaan? (WK Superbikes)

Freez

@De Student, Hopelijk wordt het beter naar mate ik de helm vaker gebruikt. De laarzen waren overigens een superaankoop.

openingspost zei:
**Wacht op een rijles-foto**
Al het goede zal komen voor degene die wacht...

Ik heb trouwens al toestemming om over een tijdje een videocamera mee te nemen, waarmee de bijzondere verrichtingen gefilmd kunnen worden.

Hij heeft wel hele goede valreflexen. Ik denk dat hij ooit wel wat vechtsport gedaan heeft.

Ik lag helemaal blauw van die Ray. Wat een figuur. En wat een prachtige blunder aan het eind. Niet alleen 200 dollar + de kosten aan boetes, ook nog schade aan zijn motor. wat een kneus.

Ik blijf nog een beetje verder dromen en wil graag jullie mening over de volgende motoren, en waar ik vooral nieuwsgierig naar ben ik vooral handelbaarheid en betrouwbaarheid:

media

1. Honda CBR600F 1989 E. 1.250,- https://www.moto73.nl/mt_detail.asp?id=2754705&make=Honda&model=&modelexact=1&keywords=&min_pr=1000&max_pr=2000&min_year=0&max_year=0&min_mileage=0&max_mileage=0&miles=0&postcode=&orderby=&source=0&pagesize=10#

media

2. Honda CBR 600F 1987 E. 1.750,- https://www.moto73.nl/mt_detail.asp?id=2233575&make=Honda&model=&modelexact=1&keywords=&min_pr=1000&max_pr=2000&min_year=0&max_year=0&min_mileage=0&max_mileage=0&miles=0&postcode=&orderby=&source=0&pagesize=10#

media

3. Honda CBR 600F 1990 E. 1.950,- https://www.moto73.nl/mt_detail.asp?id=98061471&make=Honda&model=&modelexact=1&keywords=&min_pr=1000&max_pr=2000&min_year=0&max_year=0&min_mileage=0&max_mileage=0&miles=0&postcode=&orderby=&source=0&pagesize=10#

1081687-1-2-2.jpg

4. Kawasaki GPZ 500 S 1994 E. 1.800,- https://www.niwa.nl/gebruikt.html

media

5. Yamaha XJ 600 S Diversion E. 2.000,- https://www.moto73.nl/mt_detail.asp?id=98967005&make=&model=&modelexact=1&keywords=&min_pr=1000&max_pr=2000&min_year=0&max_year=0&min_mileage=0&max_mileage=0&miles=0&postcode=1693&orderby=neg_price&source=2&pagesize=10# ([size=x-small]over zo een als deze hebben we het eigenlijk al gehad[/size])

media

6. Kawasaki GPX 600 1994 E. 1.250,- https://www.moto73.nl/mt_detail.asp?id=3413603&make=&model=&modelexact=1&keywords=&min_pr=1000&max_pr=2000&min_year=1990&max_year=0&min_mileage=0&max_mileage=0&miles=0&postcode=1693&orderby=&source=2&pagesize=10#

Oh ja, en dit zal de laatste keer zijn dat ik deze vraag stel, totdat ik daadwerkelijk serieus ga kijken voor een motor.

Ok,

Even helpen met dromen:

De Kawasaki GPZ500 S zou ik een aanrader vinden, maar er staat al 85000 op de teller. Laat de compressie even nameten, dit soort blokjes heeft het zwaar bij een ruige rijder. Qua onderhoudskosten is dit normaal gesproken de goedkoopste fiets, maar het is bij dit exemplaar heel erg afhankelijk van de huidige conditie.

De Diversion zou bij mij tweede keus zijn, maar de kilometerstand is erg laag en daarom zou dit mijn fiets worden. Denk er wel aan dat deze een beurtje nodig heeft voordat je gaat rijden. Let wel op droogtescheurtjes van de banden en denk eraan dat hij nog maar net ingereden is.

Verder noem je een drietal Honda CBR600-tjes en een Kawasaki GPX600. Ik vind deze drie op de foto's heel erg vergelijkbaar. De grootste onkostenposten bij dit soort fietsen (eigenlijk alle motorfietsen) zijn banden en kettingen. Qua levensduur en kilometerstand kunnen ze alle vier echt nog wel het nodige aan, maar 55000 km lang verwaarlozen kan ook en fiets als een Honda CBR600 in een erg slechte conditie brengen.

De rijeigenschappen: De CBR600-tjes en de GPX600 zijn de betere alleskunnende fietsen. Ik zou je niet kunnen zeggen of de GPZ500 of de Diversion beter rijdt, dat hangt ook voor een deel van de bestuurder af. Als je kiest voor de GPZ500, maak dan wel een uitgebreide proefrit. Het remmende effect van een motor met weinig cilinders ervaren sommige mensen als heel erg hinderlijk terwijl anderen het juist fijn vinden dat gas dicht direct een enorm remmend effect heeft. In ieder geval eist het een zorgvuldig gashandje als je met gladdigheid rijdt (in bochtjes moet je dan iets gas blijven geven om het achterwiel in het gareel te houden).

Een CBR600 staat wel bekend als betrouwbaar en een goede stuur/beginnersfiets.
Maar volgens mij moet je voor 2000 euro ook een CBR 600 F2 kunnen vinden. Zien er net even wat frisser uit als je het mij vraagt.

Is 600cc het maximale waar je naar op zoek bent? Al eens op Suzuki GSX600F gezocht?
En wat wil je eigenlijk precies? Snelheid , rijeigenschappen, looks?

Rob

Een CBR600 staat wel bekend als betrouwbaar en een goede stuur/beginnersfiets
Een cbr600f betrouwbaar????

Denk even aan de spanningsregelaar, nokkenaskettingspanner.......

In het rijtje voor D.E.N.N.I.S. mis ik de suzuki bandit nog.
Deze motor vind ik vergelijkbaar met een diversion, qua kosten en rijeigenschappen.

Sh*t, had ik net een flinke lap tekst neergetikt als antwoord op jullie reacties, druk ik op de verkeerde knop: weg tekst:(

Iets kortere poging:
rke zei:
...een motor met weinig cilinders ...
De rest van je post is me duidelijk, maar zijn er nog meer verschillen tussen 2 en 4 cilinder motoren die belangrijk zijn voor de eventuele keuze?

Rayban zei:
In het rijtje voor D.E.N.N.I.S. mis ik de suzuki bandit nog.
De Suzuki staat in principe ook op de shortlist, het is immers de motor waar ik op les.

Rob GT zei:
Is 600cc het maximale waar je naar op zoek bent? Al eens op Suzuki GSX600F gezocht?
En wat wil je eigenlijk precies? Snelheid , rijeigenschappen, looks?
Wat ik wil is een motor waar ik als beginnende berijder op kan leren om motor te rijden. Als ik straks het rijbewijs heb, betekend dat alleen maar dat ik mag motorrijden, leren doe je in de praktijk. Ik wil een motor zoals bijvoorbeeld de Honda CBR, iets met volle kuipen en lekker veel show. Het gaat me om betrouwbaarheid, handelbaarheid, uiterlijk en klein beetje brandstofverbruik. Pas daarna komt de snelheid.

Deze heeft bijvoorbeeld veel show, jammergenoeg wel boven mijn budget:
1314722-1-2-2.jpg

Suzuki GSX-R750 1995 E 4.750,- https://www.niwa.nl/gebruikt.html​

Maar da's duur voor die fiets!!! Mooie paintjob, maar zoveel is ie echt niet waart.

ANyway: Een *)&)*^(%^(^%*$*%$* van Hockeyvereniging kampong vond het leuk om tot 2 x toe te doen alsof hij zijn fiets voor de motor ging gooien net, de tweede keer knalde ik zo hard in de remmen dan de 32 jar oude remmen van de CX van mijn vriendin die na poging 1 net weer aan het oprtrekken was het nèt, n``et niet haalde, ze raakte mijn achterwiel en ging vrijwel stilstaand onderuit. De LAML*L is gewoon weggefietst.

Vriendin + motor (eerste had gelukkig niets) wer overeind gezet, in die tijd heeft hij zich verstopt want ik heb hem niet meer kunnen vinden. Maar hij kwma net van het Kampong terein af in Utrecht, ik weet hoe hij eruit ziet, die vind ik nog wel....

Hockay kaerel, het eanige spel met 23 ballen in 't veld.

De eerste keer vallen is traumatisch, sterkte!

Voor wat betreft handelbaarheid? Ik rijdt normaal de ZX-9R, en die heeft een redelijk laag zwaartepunt, en hoewel het geen lichtgewicht is kan je er leuk mee gooien. Maar ik heb afgelopen weekeind bij een promotiedag ook even op een KTM Superduke gereden, eehh da's wel handelbaarheid van een andere orde. Alleen wordt ik daar helemaal een hooligan op, dus niet gezond voor mij persoonlijk.

Freez

De rest van je post is me duidelijk, maar zijn er nog meer verschillen tussen 2 en 4 cilinder motoren die belangrijk zijn voor de eventuele keuze?
Tegen niet-motorrijders en/of automobilisten leg ik het vaak als volgt uit: twee- en viercilinders verhouden zich ongeveer zo als een (turbo)diesel- en (atmosferische) benzinemotor in een auto. De eerste heeft onderin wat meer te vertellen, de tweede moet het meer hebben van toeren en loopt vaak veel soepeler. Uiteraard zijn er dan nog verschillende soorten twins (V-twin, staande twin, parallelle twin, boxer), verschillende soorten viercilinders (4-in-lijn en V4) en om het makkelijk te maken ook nog 1-, 3-, 5- en 6-pitters :D

@Freez: lekker SM-en niks voor jou? :p

1291_supermotard_vdb.jpg

De Student zei:
Tegen niet-motorrijders en/of automobilisten leg ik het vaak als volgt uit: twee- en viercilinders verhouden zich ongeveer zo als een (turbo)diesel- en (atmosferische) benzinemotor in een auto. De eerste heeft onderin wat meer te vertellen, de tweede moet het meer hebben van toeren en loopt vaak veel soepeler. Uiteraard zijn er dan nog verschillende soorten twins (V-twin, staande twin, parallelle twin, boxer), verschillende soorten viercilinders (4-in-lijn en V4) en om het makkelijk te maken ook nog 1-, 3-, 5- en 6-pitters :D

Dat is ook een goede uitleg.

Een eenpitter draait wat minder toeren en remt wat meer op de motor af. Dat merk je met alledaags rijden vooral aan het gebruik van de remmen, met een een of twee pittertje kan je goed op de motor afremmen.
Maar, dat afremmen doe je met alleen het achterwiel. Als het wegdek glad (nat) is, moet je er met weinig cilinders rekening mee houden dat het achterwiel ineens (op de compressie) gaat slippen bij gas dicht. Viercilinders doen dat soms ook, maar in veel mindere mate.
En, vooral in snelle bochten is een remmend achterwiel een storende factor.
Verder is er de natuurlijke onbalans van een een of tweepitter. Dat wordt tegenwoordig grotendeels gecompenseerd met balansassen, maar een deel van de onbalans blijft. Een vier of zescilinder draait met veel minder trillingen, hoewel moderne fabrikanten dat als mooie smoes zien om zuigers niet al te netjes te balanceren. (Honda CB750 K2: dik drie gram verschil tussen lichtste en zwaarste zuiger... fabriekszuigers...)
Het derde verschil zit in de koppelkromme. Moderne viercilinders draaien tot 14000 rpm. Je kan er mee rijden vanaf zo'n 2000 - 3000 rpm maar het echte feest begint vaak pas boven de 6000 rpm. Het gevolg is dat je voor zo'n blok vaak wat laagtoerig rondrijdt. Een eencilinder zoals de sm van de student draait zo'n 6000 - 8000 rpm maximaal en is ook pas bruikbaar vanaf 2000 - 3000 rpm. Je rijdt dus normaal gesproken met een toerental waarbij de motor flink koppel heeft. Gas erbij is direct WEGWEZEN (inderdaad, met hoofdletters), terwijl viercilindertjes eerst even toeren moeten maken.
Het scheelt misschien maar 0,1 seconde, het is meer "het gevoel".

De Suzuki Bandit is een fiets die heel erg vergelijkbaar is met de Yamaha Diversion. Mocht je die tegenkomen op je zoektocht is zo'n exemplaar ook het overwegen waard. Ik weet niet hoe goed de Bandit roest. Ik heb twee Suzuki's en de een roest al zodra het bewolkt is en de ander heeft na 22 jaar nog steeds erg weinig last van roest. Wat dat betreft is Suzuki niet constant van kwaliteit. Een Diversion is ook een middenmoter als het om roestbestendigheid gaat, ik zou hem wel binnen parkeren.

P.s. Jouw lesmotor heeft ook al niet meer de originele Suzuki GS500 kleuren. Ze worden heel erg vaak op vrij jonge leeftijd al opnieuw gespoten ivm ernstige roest. Deze lijkt ook een frame te hebben wat een poedercoathandeling heeft gekregen.

Die vergelijking van een moderne turbodiesel versus normale benzine met twee en viercylinders lijkt qua rij-eigenschappen best een goede vergelijking.

Een vierpitter is (Als een benzine-auto) onderin wat minder explosief, maar mag meer toeren draaien en daar uiteindelijk sterker. Een twin pakt vanuit alle toeren zo'n beetje lekker fel op, en heeft een veel vlakkere koppelkromme. Qua motorrem is niet iedere twin hetzelfde. Ik heb ooit een R1100 RS BMW gereden en die vond ik qua gasrespons een verschrikking, echt een aan/uit gashandle, en remde ook zeer heftig op de motor. De KTM Superduke was rond gas-neutraal wat onrustig, maar had geen schrikbarende motorrem. Bij een twin moet je onder normale omstandigheden wat rustiger terugschakelen. Met de Guzzi Lemans kon met heftig terugschakelen het achterwiel heeerlijk stuiteren, maar die had een enorm zwaar vliegwiel, gasresponse was helemaal niet heftig. Dus zelfs daarin is niet iedere twin hetzelfde.

Voor D.E.N.N.I.S; je begint met een twin, dus die gasrepsons zal het probleem niet zijn, een vierpitter rijdt als het effe kan zelfs nog iets makkelijker. Ik zou mij voor de eerste fiets wel meer op de "Naked" bikes richten, het plastic om kuip beschadigd makkelijk als je 'm om laat donderen, en dat is prijzig. En omdonderen laat je 'm in het begin vast wel eens. Wat dat betreft is zo'n diversion met valbeugels geen rare optie.

Maar gewoon lekker proefrijden, je ontdekt vanzelf wat het beste bij je past.

Freez

MIOB zei:
ANyway: Een *)&)*^(%^(^%*$*%$* van Hockeyvereniging kampong vond het leuk om tot 2 x toe te doen alsof hij zijn fiets voor de motor ging gooien net, de tweede keer knalde ik zo hard in de remmen dan de 32 jar oude remmen van de CX van mijn vriendin die na poging 1 net weer aan het oprtrekken was het nèt, n``et niet haalde, ze raakte mijn achterwiel en ging vrijwel stilstaand onderuit. De LAML*L is gewoon weggefietst.
Wel alles vertellen he!

Wat er gebeurde: Wij reden na een bezoek aan mijn ouders Utrecht binnen vanuit Bunnik. Mijn vriedin lag een flink stuk achter en ik reed rustig slingerend over de weg. Ruim vóór ik bij de uitrit van Kampong kwam hield ik op met dat slingeren (op mijn eigen weghelft, niet aggressief, gewoon wat verveeld). Op dat moment kwam er een jongen de uitrit uitfietsen, die moest mij voorrang gaan verlenen en stopte ook. Vlak voor ik bij hem was reed hij driegend zijn fiets ongeveer een halve meter de weg op. Hij liet de fiets weer iets terugrollen, maar toen ik er echt nog maar meters vanaf was reed hij weer verder de weg op en riep iets van: "je moet niet zo slingeruh". Hierdoor kwam de fiets binnen een halve meter en maakte ik een noodstop. De remmen van mijn motor zijn heel giftig, de remmen van de 32 jaar oude honda van min vriendin een stuk minder en zij was tioen hij zijn fiets iets terugrolde weer aan het gasgeven. Ze haalde het NET niet om stil te staan voor ze mijn motor raakte en omviel.

De fietser is er toen als een speer vandoor gegaan en heeft zich heel goed verstopt, want nadat ik vriendin + motor overeind gezet had kon ik hem niet meer vinden en dta heb ik echt wel geprobeerd.

Ik vind hem nog wel.....

datr verandert het verhaal nauwelijks, of is meneer nu in 1 keer minder schuldig?

ik heb een gsxr 750 als 1e motor, maar die is echt nog niet omgevallen, je gooit je auto deur toch ook niet tegen de muur aan met open doen.. (okey je hebt erbij) maar als je zunig en verantwoord omgaat emt je spullen lijkt het me niet zo een probleem.

@rke, dus als ik je goed begrijp, dan is een vierpitter beter als beginnersmotor t.o. een 2-pitter. Dat maakt voor mij de zoektocht al wat smaller.

@Freez, Dat een naked-bike een slimmere keus is om te beginnen, lijkt me logisch. Echter ik vind naakte motoren simpelweg niet mooi. Ik zag vorige week een Truimph zonder aankleding en dat deed toch weinig goeds aan het uiterlijk van de motor. Ik denk toch dat ik dat risico zal incalculeren om er vervolgens voor te zorgen dat ik de motor gewoon niet in aanraking laat komen met het asfalt. (famous last words?)

datr verandert het verhaal nauwelijks, of is meneer nu in 1 keer minder schuldig?
Eh, ik zie niet wat het verhaal nu ineens anders maakt inderdaad.

ik heb een gsxr 750 als 1e motor, maar die is echt nog niet omgevallen, je gooit je auto deur toch ook niet tegen de muur aan met open doen.. (okey je hebt erbij) maar als je zunig en verantwoord omgaat emt je spullen lijkt het me niet zo een probleem.
Klopt, maar in het begin kan het zo zijn dat je nog niet zo goed inschat wat je zelf wel en niet kunt. Ik heb m'n vorige motor (FZR) al een keer op m'n knieën gehangen (en op het gras laten zakken), m'n vriendin laatst idem. Ligt er ook aan of je qua formaat lekker op de motor past en of je'm qua kracht aankunt natuurlijk.

@Dennis:
StreetTriple_gallery_main_1_2008.jpg

(y) ;)

@De Student, Sorry, maar dat vind ik niet mooi. In ieder geval niet genoeg om hem te willen bezitten. Erop willen rijden is een andere zaak.:)

D.E.N.N.I.S. zei:
@rke, dus als ik je goed begrijp, dan is een vierpitter beter als beginnersmotor t.o. een 2-pitter. Dat maakt voor mij de zoektocht al wat smaller.

Meestal wel, hoewel het remmende effect van de motor heel fijn kan zijn. Het is een persoonlijke voorkeur, als je nooit "tegen de grens" rijdt, zal je misschien nooit merken. Je hebt nu rijles op een twin, probeer voor de gein straks ook eens een vierpittertje (proefritje).

rke zei:
D.E.N.N.I.S. zei:

Meestal wel, hoewel het remmende effect van de motor heel fijn kan zijn. Het is een persoonlijke voorkeur, als je nooit "tegen de grens" rijdt, zal je misschien nooit merken. Je hebt nu rijles op een twin, probeer voor de gein straks ook eens een vierpittertje (proefritje).
Ik had me al voor genomen om, na het behalen van mijn rijbewijs, een keer een motor te huren.

Vandaag heb ik trouwens mijn tweede les van 13.00 uur tot 15.00 uur.(y)

Heb je 1 keer in de week 2 uur les? Zo ja, dat had ik ook maar zo duurt het wel lang voordat je je rijbewijs hebt.

@ De Student: ik zit nu al een aantal keren naar de titel te kijken maar hoe bedoel je: ''voor elk wiel een!!'' Bedoel je niet ''voor elk wiel één!!''?

E-G zei:
@ De Student: ik zit nu al een aantal keren naar de titel te kijken maar hoe bedoel je: ''voor elk wiel een!!'' Bedoel je niet ''voor elk wiel één!!''?
Ja, dat bedoelde ik inderdaad. Was't niet duidelijk genoeg zo? ;)

Nou dan begreep ik het inderdaad goed maar nu lees je ''un'' in plaats van ''één''. :p

E-G zei:
Heb je 1 keer in de week 2 uur les? Zo ja, dat had ik ook maar zo duurt het wel lang voordat je je rijbewijs hebt.
Ik zou liever ook hele dagen lessen, maar dat laat mijn werk niet toe.

Het ging redelijk goed vandaag. Niet heel veel kilometers gemaakt, maar vooral geoefend. stopproef; precisiestop; noodstop; langzame slalom; denkbeeldige acht, halve draai, lopen met de motor en achteruit parkeren in parkeervak.

De twee grootste fouten van vandaag: ik vergat meerdere keren de knipperlicht uit te zetten en tijdens de stop oefeningen keek ik steeds naar de tank i.p.v naar voren.

Ik vergeet nu nog wel eens regelmatig de knippers uit te zetten hoor! Dat deed ik bij het lessen ook nogal vaak haha. En alleen bij de noodstop bleef ik naar de tank kijken..

En ik vraag me echt af waarom ik naar beneden kijk, want buiten die zwarte tank is er niks bijzonders te zien. Echt een raadsel.

Voor 19 mei heb ik trouwens een afspraak gemaakt bij het CBR in Alkmaar voor het theorie examen. s'Middags om 15.00 uur.

Terug
Bovenaan