Pininfarina zei:
Mannen; jullie hebben er verstand van: ik wil graag op korte termijn de standaard demper van mijn Bandit (zie wat pagina's terug in dit topic) vervangen door een sportiever (zowel qua sound als qua looks) exemplaar. Zit daarbij te denken aan een van carbon, dat combineert mooi met de antraciete lak van de fiets.
Welk merk / type biedt een lekker en mooi zwaar geluid, dus niet dat schreeuwerige, maar gewoon een zwaar geluid wat wel past bij het type motor? Hebben jullie tips / suggesties welke type uitlaten aanraders zijn?
Op dit moment klinkt de bandit iets teveel als een auto... best comfortabel, maar iets meer beleving is welkom!
Ik hoor graag wat jullie als tips hebben...!
Hoi Daan,
Youtube is inderdaad een redelijke bron van info. Toch, het gaat mij om de beleving die IK als motorrijder ervaar.
Als het jou er ook om gaat dat jij als motorrijder het geluid ervaart, zou ik voor een zo kort mogelijke uitlaat gaan. Wil je optimaal profiteren van het "luid pijpen" idee, maakt de lengte niets uit. Maar, bedenk wel dat de doorsnee uitlaat voor een Bandit naar achteren geluid uitstraalt. De auto voor je zal je doorgaans pas horen zodra je passeert.
In de klasse "onbetaalbaar" zitten de
Jekill and Hyde uitlaten. Knopje op het stuur waarmee je kan kiezen tussen luid of stil. (De pagina van de link zou over de Bandit uitlaatjes moeten gaan, maar het ziet er erg HD-achtig uit....)
Zo, gisteren de K75 een beurtje gegeven.
Verse cardankeerring, nieuwe nokkenaskettingspanner, verse motorolie, verse koelvloeistof en wat kleine reparaties. Rijdt en klinkt weer goed... maar.....
ik heb hem uit mijn handen laten vallen.
Nu alleen nog de krassen op de kuip weer netjes maken: dwz een laagje plamuur en wat verse verf.
Zolang je moet wandelen met de K75, valt toch wel op dat je met een lomp groot ding op sjouw bent. Zowel de Savage als de GS500 til ik met een wiel wel even op, met de K75 lukt dat echt in de verste niet. Der Helmut sagt: "Ik sta hier en jij laat mijn wielen rollen waar ik heen moet."....
De snelheidbeleving is ook veel minder op de K75. 100 km/uur voelt aan alsof je 30 rijdt en al snel draai je de gaskraan illegaal ver open. Ik zal de eerste tijd echt op het tellertje moeten letten, dit rijdt veel te makkelijk. Maar het voelt aan alsof je na een dag lang toeren heerlijk uitgerust afstapt. Het rijdt comfortabeler dan de Camry, in die orde van grootte moet je denken.
Anekdote: Toen de K-serie bij de motoragenten geintroduceerd werd, ging het verhaal de rondte dat je bij 140 km/uur een lucifer achter de kuipruit kon aansteken. Dus, iedere motormuis die het eerste rondje ging rijden, nam een doosje lucifers mee.....
Het schijnt werkelijk waar te zijn en na een stukje toeren ben ik direct geneigd het te geloven. Wat dat betreft hebben de ingenieurs van BMW een complex meesterwerk van de K-serie gemaakt.