Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Als ik wat meer tijd heb zal ik ook een kritische blik op de motoradvertenties werpen.

Pininfarina zei:
@ WOF; bedankt voor je uitgebreide verhaaltje / vergelijking. Leuk dat je vriendin ook rijdt; dat is bij de mijne niet het geval en zal het ook nooit worden ben ik bang;)

Bij ons rijdt zelfs de kat motor.

P1010814.jpg

WOF
animal-smiley-031.gif

Goede foto's maken! Desnoods fotoshoppen voor mooier effect zoals ik een keer gedaan heb bij verkoop van mijn scooter, binnen 2 weken verkocht!
Overzichtelijke advertentie zonder teveel tekst, laat ze bellen voor meer info!

En je zou een aantal motor-fora kunnen proberen of zelfs autofora

Heel misschien Ebay?

Ebay Nederland is zinloos, ebay duitsland zou wel zinvol zijn, ware het niet dat motoren daar over het algemeen een stuk goedkoper zijn en gekeurd moeten worden.

Maar zoals dus al gezegd: presentatie is alles en die bestaat bij een advertentie op marktplaats voor 90% uit de foto's. Ik vind het dan ook onbegrijpeijk dat er nog mensen advertenties neerzetten zonder foto's.

Wat anders: Ik heb gisteren eenlange dag mogen stoeien met een Honda S2000, cadeautje zeg maar. Ummmmm. Tja. Wat mij opviel: Als ik er net zo mee rij als met de motor (nog snel even ergens langs) dan zijn de reacties een stuk negatiever dan met de motor. Verder... Tja, mooie auto, leuk geluid, best vlot. Flink lopen boenderen op de dijken, maar een motor, ook de BMW, is echt een klap sneller dan deze toch echt niet langzame auto. Niet alleen sneller, ook veel leuker. Het was een leuke dag, maar doe mij de BMW maar :)

Over sneller dan gesproken:

https://www.youtube.com/watch?v=pbaZGC6RBTw

Wat me opvalt: Op de oprit heeft de motor volgens mij nog wel wat marge, aan de banden van de politieauto te horen heeft die helemaal niets meer over... Op de snelweg wordt de motor nog even gehinderd, maar daarna....

Toch lief dat ze me niet verraden heeft he? :)

Ik zag het filmpje vanochtend op dumpert en het viel mij op dat de agenten niet inliepen in de lange bocht.
Hij gaat btw wel erg snel hoor, zou ik niet durven.

Leuk speelgoed zo`n S2000 miob(y)

De automaat schakelt wel netjes op bij 2500rpm. Het nieuwe rijden! :D

Oh ja, de nieuwe VFR1200 "DSG". Tja, zet je'm toch lekker in manual? ;)

En als je dat filmpje bekijkt vanaf ongeveer 3:55, dan zie je dus een voordeel: die klap die je normaal krijgt bij op- of terugschakelen krijg je nu dus op een haar na niet meer, er is nauwelijks onderbreking van tractie.

je krijgt de klap van het schakelen misschien niet meer, maar als je terugschakelt met gas dicht krijg je in 1 keer wel een hoop meer remmende werking van het remmen op de motor...

Is dit niet ongeveer hetzelfde systeem als de FJR1300As?

Alleen dat traploze snap ik niet helemaal, is de schakeltijd zo verkort?

@Rayban: Nee, de FJR heeft alleen een automatische koppeling, iets wat je bij wel vaker bij auto's tegenkwam, maar dan zat er geen sequentiële bak achter. Deze bak van Honda is in feite hetzelfde als de DSG/PDK/DKG etc. van VW/Porsche/BMW c.s. "Gewoon" een dubbele koppeling, een voor even en een voor oneven versnellingen. Omdat de volgende versnelling al ingelegd wordt vóórdat je opschakelt is het dus inderdaad alleen een kwestie van de ene plaat ontkoppelen en direct de andere koppelen. Dat kan behoorlijk vlot inderdaad :)

Dat is idd heel anders.
Thanks voor de uitleg.(y)

Maar schakelen doet hij toch niet vanzelf?
Zoals miob zegt over dat terugschakelen in een bocht kan dan toch niet?

Het lijkt het me wel een leuke ervaring om die motor eens uit te proberen.

volgens het filmpje gaat het schakelen automatisch op basis van het toerental (waarbij er vast rekening mee gehouden wpordt met hoe enthousiast je aan de gashendel aan het draaien bent geweest)

Honda had toch ook een nieuw model met een automaatje zonder stappen?

Dat heb ik liever dan een automaatje met stappen, op scootertjes hebben de cvt-tjes bewezen dat er goed mee te rijden is.

(de DN01 werkt met een hydraulische koppeling, niet met een cvt.....)

Als het een automaat zou zijn zou ik in het geval van een motor ook zeker kiezen voor een cvt.

Omdat mijn motor nog steeds niet gerepareerd is heb ik vandaag en gisteren op dit ding gereden:

091609191048.jpg

Erg snel, als je eenmaal boven de 10.000 toeren zit...

Rob

Rayban zei:
Bij ons rijdt zelfs de kat motor.
Volgens mij zit hij te wachten op die kippenvleugeltjes?

kippenvleugeltje >>>
honda-logo.gif

:D

Dan kan die nog lang wachten. Zeker omdat we eerst morgen voor 10 dagen naar Kreta gaan.

Zonder motor overigens maar met een vliegmasjien. Hoewel, we hebben nog wel de intentie om eens te kijken of we daar een motorscooter kunnen huren. Mijn vriendin en ik hebben nog nooit op zo'n raceplee (vrij naar rke) gereden.

WOF
drive.gif

Kijk maar uit.

1. Een raceplee is ernstig verslavend
  2. Grieks asfalt is spekglad als het regent

Niets nieuws onder de zon, dus.....

Rob GT zei:
Omdat mijn motor nog steeds niet gerepareerd is heb ik vandaag en gisteren op dit ding gereden:

091609191048.jpg

Rob

Uit welk jaar is dat ding dan? Ik dacht dat dat model altijd als ZZR600 door het leven was gegaan.

Ing. De Student zei:

Rob

Uit welk jaar is dat ding dan? Ik dacht dat dat model altijd als ZZR600 door het leven was gegaan.[/quote]

ZX6R voor dat model betekend import.

Freez

Volgens mij ook....

Ja, toeren zijn verslavend op een 4 in-lijn. Daarom ben ik zo blij met mijn boxer: dan heb je het verslavende gedeelte al als je nog wel op legale snelheden rijdt. Maar ik mis de 13.500 rpm van de YZF soms best wel.

En dat verslavende is echt moeilijk te weerstaan ja... relaxt toeren heeft ook wel iets, maar als je weer eens (flink) gasgeeft word je meteen weer lekker bewust gemaakt van het feit dat zo'n motor (ongeacht welk type) zo vlot is... heerlijk! (en rijbewijsgevaarlijk)

Mannen; jullie hebben er verstand van: ik wil graag op korte termijn de standaard demper van mijn Bandit (zie wat pagina's terug in dit topic) vervangen door een sportiever (zowel qua sound als qua looks) exemplaar. Zit daarbij te denken aan een van carbon, dat combineert mooi met de antraciete lak van de fiets.

Welk merk / type biedt een lekker en mooi zwaar geluid, dus niet dat schreeuwerige, maar gewoon een zwaar geluid wat wel past bij het type motor? Hebben jullie tips / suggesties welke type uitlaten aanraders zijn?

Op dit moment klinkt de bandit iets teveel als een auto... best comfortabel, maar iets meer beleving is welkom!

Ik hoor graag wat jullie als tips hebben...!

Groeten, Daan

Welk merk / type biedt een lekker en mooi zwaar geluid, dus niet dat schreeuwerige, maar gewoon een zwaar geluid wat wel past bij het type motor? Hebben jullie tips / suggesties welke type uitlaten aanraders zijn?
Als het je niet om extreem hard gaat, maar gewoon iets steviger en zwaarder, dan zou ik in elk geval iets zoeken met een E-keur (en evt. een uitneembare dB-killer).

Volgens mij was het over het algemeen zo dat een RVS demper het minst zwaar klinkt, een titanium iets dieper en carbon nog een slag zwaarder. Ik heb zelf altijd een zwak voor Bos dempers, maar die krengen zijn zo schrikbarend duur... :(

Maar goed, uitlaat-geklets is altijd weer een goede reden om nog eens naar m'n eigen filmpjes te luisteren :p Morgen weer eens een flink blok om, 't is alweer veel te lang geleden (n)

Carbon klinkt eigenlijk altijd warmer en voller, rvs meestal wat metaliger/blikkeriger. Heb je een slip-on of bolt-on demper? Ebay.de is een goede, goedkope, bron voor uitlaten.

Ik rij nu zeer regelmatig op de BMW, is lekker ontstressen naar de zoveelste dag kwalitatief waardeloze dag op de universiteit (de bezuinigingen die al jaren bezig zijn beginnen er nu echt snoeihard in te hakken, gaat echt de verkeerde kant op).

img2702f.jpg

Pininfarina zei:
Mannen; jullie hebben er verstand van: ik wil graag op korte termijn de standaard demper van mijn Bandit (zie wat pagina's terug in dit topic) vervangen door een sportiever (zowel qua sound als qua looks) exemplaar. Zit daarbij te denken aan een van carbon, dat combineert mooi met de antraciete lak van de fiets.

Op dit moment klinkt de bandit iets teveel als een auto... best comfortabel, maar iets meer beleving is welkom!

Ik hoor graag wat jullie als tips hebben...!

Hoi Daan,

Youtube is inderdaad een redelijke bron van info. Toch, het gaat mij om de beleving die IK als motorrijder ervaar.
Als het jou er ook om gaat dat jij als motorrijder het geluid ervaart, zou ik voor een zo kort mogelijke uitlaat gaan. Wil je optimaal profiteren van het "luid pijpen" idee, maakt de lengte niets uit. Maar, bedenk wel dat de doorsnee uitlaat voor een Bandit naar achteren geluid uitstraalt. De auto voor je zal je doorgaans pas horen zodra je passeert.

In de klasse "onbetaalbaar" zitten de Jekill and Hyde uitlaten. Knopje op het stuur waarmee je kan kiezen tussen luid of stil. (De pagina van de link zou over de Bandit uitlaatjes moeten gaan, maar het ziet er erg HD-achtig uit....)

Zo, gisteren de K75 een beurtje gegeven.
Verse cardankeerring, nieuwe nokkenaskettingspanner, verse motorolie, verse koelvloeistof en wat kleine reparaties. Rijdt en klinkt weer goed... maar.....ik heb hem uit mijn handen laten vallen.
Nu alleen nog de krassen op de kuip weer netjes maken: dwz een laagje plamuur en wat verse verf.

Zolang je moet wandelen met de K75, valt toch wel op dat je met een lomp groot ding op sjouw bent. Zowel de Savage als de GS500 til ik met een wiel wel even op, met de K75 lukt dat echt in de verste niet. Der Helmut sagt: "Ik sta hier en jij laat mijn wielen rollen waar ik heen moet."....
De snelheidbeleving is ook veel minder op de K75. 100 km/uur voelt aan alsof je 30 rijdt en al snel draai je de gaskraan illegaal ver open. Ik zal de eerste tijd echt op het tellertje moeten letten, dit rijdt veel te makkelijk. Maar het voelt aan alsof je na een dag lang toeren heerlijk uitgerust afstapt. Het rijdt comfortabeler dan de Camry, in die orde van grootte moet je denken.

Anekdote: Toen de K-serie bij de motoragenten geintroduceerd werd, ging het verhaal de rondte dat je bij 140 km/uur een lucifer achter de kuipruit kon aansteken. Dus, iedere motormuis die het eerste rondje ging rijden, nam een doosje lucifers mee.....
Het schijnt werkelijk waar te zijn en na een stukje toeren ben ik direct geneigd het te geloven. Wat dat betreft hebben de ingenieurs van BMW een complex meesterwerk van de K-serie gemaakt.

Youtube niet gebruiken voor het geluid!!! Ik ben nog geen (betaalbare) camera tegengekomen die het geluid van ene motor ene beetje natuurgetrouw opneemt.

@ Rke: stilstaand laten vallen is volgens mij met stipt de beste manier om je motor ooit te laten vallen :). Doe er maar voorzichtig mee...

Afgelopen vrijdag gespot in Cochem (D)

motorspot13800x600.jpg

m.i. het hoogtepunt: Deze prachtige klassieke BMW

motorspot2800x600.jpg

motorspot4800x600.jpg

motorspot5800x600.jpg

motorspot7800x600.jpg

motorspot6800x600.jpg

motorspot8800x600.jpg

motorspot9800x600.jpg

motorspot10800x600.jpg

motorspot11800x600.jpg

motorspot12800x600.jpg

motorspot14800x600.jpg

motorspot800x600.jpg

img6917800x600.jpg

img6918800x600.jpg

img6919800x600.jpg

img6946800x600.jpg

img6947800x600.jpg

img6948800x600.jpg

img6949800x600.jpg

img6950800x600.jpg

img6951800x600.jpg

motorspot3800x600.jpg

En ik maar denken dat Kreidler al jaren failliet was....​

Ha D.E.N.N.S,

Cochem ligt aan de Moesel, da's zo'n meetje "weekeindje bochjes draaien hemel". Als je daar toch in de buurt bent in het vervolg wel even bij Bernd gaan kijken in Hotel Sonnenblick bij Treis-Karden in de buurt. Er valt daar het hele seizoen door wel motoren te spotten.

Zo'n beetje in datzelfde hoekje mijn motor ook wel eens geparkeerd voor een terrasje.

En dan via de Norschleiffe terug vervolgens richting Schleiden.

Erg mooie routes voor op een motor.

Freez

De paar van die bochtige weggetjes heb ik gezien. We zijn naar de Moezel gereden via de 259 en later weer naa boven gereden over de K25. Echter de bestuurder van de andere auto - ik bestuurde de auto op de 2e foto - houd niet zo van bochtige weggetjes. Zijn auto (Santa Fe '06) had wat problemen met de aandrijvingassen. Dus veel lol heb ik niet mogen beleven, maar ik ga er zeker nog eens naar toe, want het stadje Cochem vind ik prachtig. Ik zal dan ook nog even in Treis-karden langskomen.

cochem.jpg

img6623800x600.jpg

Mooi BMW-tje Dennis! Inderdaad een erg mooie omgeving om te touren.

Maar als we met vakantiefoto's gaan patsen: Wij kwamen dit tegen bovenop de hoogste pas van Oostenrijk:

img1567j.jpg

img6613a.jpg

Gisteren de hele dag op een BMW K1300R gereden. Fijn blok zit er in (173pk, vier in lijn), maar het uiterlijk staat me niet echt aan, een K1300S is zoveel mooier. Maar het reed goed (y)

Oostenrijk ....ik heb daar 2 jaar geleden een paar dagen toertochten gereden.
Wat is die grossglockner toch een heerlijke trip.
Klein detail, naar het allerhoogste punt bevroren mijn carburateurs.

Ik op mijn cat op de Grossglockner:

grossclockner.jpg

Jammer dat ik de rest van mijn foto`s op een andere pc heb staan.

Oostenrijk is sowieso een grote racebaan, wat een heerlijke wegen daar (y)

Mooie oude fietsen miob.

@Dennis: Ik ben ooit begonnen met motorrijden (zonder rijbewijs, met L-plaatje) op een BMW R27. Zo een die jij gefotografeerd hebt, maar dan met een tweetal zweefzadels. Heerlijke fiets met een kreng van een dynamo/regelaar. Er zijn tegenwoordig modificaties verkrijgbaar die de ouderwetse gelijkstroomdynamo ombouwen tot een drie fasen wisselstroomdynamo (zoals vrijwel ieder voertuig dat tegenwoordig heeft). Voor een 250 cc viertakt uit die tijd liep het ding echt verschrikkelijk snel (120 km/uur was goed haalbaar(.

@Miob: die Guzzi Falcone is ook een heerlijk ding. Om trillingen van die ene, forse cilinder tegen te gaan is de cilinder horizontaal gemonteerd. Het schijnen in die jaren zeer betrouwbare motorfietsen geweest te zijn.

@ Rke: stilstaand laten vallen is volgens mij met stipt de beste manier om je motor ooit te laten vallen . Doe er maar voorzichtig mee...
De schade valt mee. Een kuip met schraap en kraakplekjes, that's all. Ik moet weer eens op zoek naar een schadehersteller, maar dan een die wat kan met polyesther. Misschien ga ik wel zelf prutsen.

Anyway: ik moet de achterrem nog van nieuwe blokken en een verse schijf voorzien en de voorrem heeft ook nog behoorlijk wat aandacht en liefde nodig. In de voorrem verwacht ik een bruin soort prut tegen te komen, achter was de remolie eigenlijk goed helder. De keerring is prima dicht en als je dan bedenkt dat deze lekkage de reden was dat de vorige eigenaar deze motor kwijt wilde....

Dank voor de complimenten.
De 400F is origineel in deze gele kleur geleverd. Dat is ook de motor waar ik zelf alles aan kan doen. Mijn eerste motor was ook een 400F en daar heb ik een hoop aan moeten knutselen om hem rijdend te houden. Daar leef je wel een en ander van.
De Sabre kan ik tot op zekere hoogte ook wel zelf onderhouden. Beurtjes en dergelijke is geen punt, maar afstellen en zo laat ik aan de professionals over. Is bijna nooit nodig, trouwens.
De nokkenassenkwaal is bekend, maar voornamelijk van toepassing op de eerste 750cc versies. De 1100 modellen hebben er veel minder last van, hoewel het wel voorkomt. Maar vaak pas ver boven de 100.000km. Bij de mijne is er wel een heel klein tikje waarneembaar bij de voorste cilinderrij, maar ik denk eerder dat een klep heel iets te ruim staat.
Het is een heerlijk comfortabele cruiser, die voornamelijk erg graag rechtdoor wil.

Volgend jaar heb ik ook echt iets aan het hebben van 2 motoren, want mijn beste vriendin is nu eindelijk met haar motorrijbewijs begonnen. Ze loopt er nog maar 15 jaar over te dimdammen, dus het werd tijd...
Als ze klaar is, kan zij mooi op de 400F. Ze is niet erg groot, dus het moet een beetje laag bij de grond zijn. Lijkt me erg leuk, eindelijk eens samen toeren terwijl ze niet achterop zit. En een mooie meid strak in het leer op een gave motor is toch ook een mooi uitzicht als je erachter rijdt, nietwaar?

Vanmiddag maar weer eens op pad met de 1100, lijkt mij. Het weer is mooi en ik heb een salsa-faastje in Rockanje (de andere hobby).
Kan ik mooi twee hobbies in een combineren.

Als je daar toch in de buurt bent in het vervolg wel even bij Bernd gaan kijken in Hotel Sonnenblick bij Treis-Karden in de buurt.
Klopt, ben ik vorig jaar met m'n vriendin geweest. Top-locatie en een wereldvent ook trouwens (y)

Maar als we met vakantiefoto's gaan patsen: Wij kwamen dit tegen bovenop de hoogste pas van Oostenrijk:
Absoluut respect voor mensen die dat op zo'n oud ding doen (y) Wij kwamen deze alter Kerl tegen:
P1050402.JPG

Ook hij ging uiteindelijk helemaal omhoog naar de Fuscher Törl (waar Rayban's carbs bevroren) (y)(y)

Freez zei:
Ing. De Student zei:

Rob

Uit welk jaar is dat ding dan? Ik dacht dat dat model altijd als ZZR600 door het leven was gegaan.

ZX6R voor dat model betekend import.

Freez[/quote]

Klopt, is gewoon een ZZR.
Komt uit Engelend of Amerika want hij heeft ook een mijlenteller. Vervelende van deze is dat de kilometers in het blauw zijn aangegeven. Niet echt duidelijk.

Verder is het wel leuk, maar zo'n ZZR gaat pas echt vooruit rond de 10.000 toeren. Onderin heeft 'ie niet zoveel, tenminste, mijn 750cctje voelt sneller aan onderin. En in de spits ga je niet in z'n 2 op de snelweg rijden... en dat is waar ik de meeste motorkilometers maak. Dus dan heb je meer aan koppel onderin.

Wel leuk hoor, maar ik hoef het nog even niet zo'n vier cilinder raceding.

Rob

Vandaag heb ik mijn eerste ritje weer kunnen maken sinds april.

Heerlijk, wat heb ik dat gemist zeg.
Heb een heerlijk tochtje langs de vecht en de Loosdrechtse plassen gereden.

Mijn accu is weer even opgeladen, die van mijn cat ook:)

Iemand enig idee wat het ongeveer kost om voorvork-keerringen te laten vervangen?
Er lekt er namelijk eentje.
Zelf heb ik (nog) geen mogelijkheid om een voorwiel eruit te halen.

@Rob GT, is je tank weer helemaal in orde?

@Rayban, ik was meen ik iets van 130 euro kwijt voor beiden.
En mijn motor is nog niet terug. Verwacht eigenlijk deze week wat te horen... want heb deze maand bijna niet op mijn motor kunnen rijden :(
(hij was voor de koppelingskabel ook al een week weg begin van de maand)

Rob

Erg leuk, al die foto's van die oude beestjes... lijkt me gaaf om daar eens op te rijden!

Bedankt trouwens nog voor de tips nav mijn vraag een paar dagen geleden; ik ga dinsdag op pad voor een demper, carbon is zeker.. maar ik laat me even netjes adviseren en dan wordt er iets besteld. Ben benieuwd!

Gr. Daan

MIOB zei:
Verhoogde rij-opleiding deeltje 1 :)

Mijn god, dit is echt heel, heel sneu. Dat geultje.... Wat een amateurisme!

Overigens vraag ik me af of die andere agent ook vrijuit gaat. Door de gevallen agent te helpen is er aan de achterkant helemaal geen politiebescherming meer. Maar echt, wat is dit slecht zeg.

Ja dat geultje leer je bij de eerste rij-les, die zijn glad en daar rijdt je naast!

Maar eerlijk zijn. Motorrijders helpen elkaar, da's een erecode, koningin of geen koningin!:(:)

Freez

dat geultjes dit effect hebben wist ik anders al na mijn 3e (ruwe schatting, kan ook de eerste of 5e zijn geweest) fietsles op de trapfiets.

@Rob GT, Thanks, 130 euro valt nog te overzien, ga er zelf geen stunts voor uithalen want als de motor valt ben ik veel meer kwijt.
------

Die agente op filmpje 2 is echt heel sneu, temeer omdat iedereen staat te kijken.
Denk dat je als vrouw op een politiemotor helemaal jezelf moet bewijzen, best klo.. als je dan zo het evenwicht verliest.

Toch...

Agent uit filmpje 1 had de motor bijna weer onder controle. En dat is iets wat ik hem niet nadoe...

Vraagje: Ik heb vorige week bij motorpak gekocht bij de firma Polo ( https://www.polo-motorrad.de/ ). Volgens hun eigen site hebben zij door heel Duitsland en ook in Zwitserland filialen. Polo is een speciaalzaak waar ze geen motoren, maar wel benodigdheden verkopen. Zijn er in Nederland ook zulke zaken die deze produkten kunnen leveren? En waar zitten die winkels?

Terug
Bovenaan