Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Het slechte nieuws eerst. De kuip is nog steeds niet binnen voor de Kawa:(

En vervolgens krijgen we een prachtig najaar met mooie motordagen. Vriendin is dus uiteindelijk gewoon op mijn Guzzi gestapt. Zelf ben ik erg enthousiast over dat plaatje. De dame heeft zich prima vermaakt op de Guzzi, maar wacht toch met smart tot haar Kawa weer kleding aan heeft.

Freez

Tja

Onderdelenlevering...

Ik bestelde 7 september online een setje koolborstels voor de startmotor van mijn GS-je. Alles gewoon kunnen bestellen, verliep prima. Totdat ik de volgende dag even op de bestellingenlijst keek wanneer het geleverd zou worden.... :confused:

Staat er doodleuk: verwachtte leverdatum: 30 september....
Dat zijn hele bijzonder koolborstels: de borstels van de styartmotor van een Suzuki GS500....

Ik gebruik die brommer bijna dagelijks...... :(

Gelukkig kan je een motor aanduwen:)

De imitatiekuip moet uit China komen. Drie weken geleden kregen we al een bericht dat het spul bij de douane lag, maar de chinese leverancier had hier en daar wat trackingnummers door elkaar gehaald. 'k Hoop nu deze week het boeltje bij elkaar te hebben.

Freez

Gisteren een motortochtje gemaakt. Tijdens het rijden heb ik het rijgedrag van andere motorrijders eens gadegeslagen. Op wegen waar je 80 mocht, reden sommigen 180, en op dijkweggetjes waar je 60 mocht reden ze 120. En dat waren helaas geen uitzonderingen :rolleyes: Ik heb nooit zo geloofd in het idee dat automobilisten motorrijders niet zouden zien op de weg (zelf heb ik althans in 200.000km nog nooit de ervaring gehad dat een automobilist mij niet zag). Zou het misschien kunnen dat motorrijders wat minder zichtbaar zijn omdat ze opeens komen aanscheuren met 180 waar je 80 mag, of 120 waar je 60 mag? :rolleyes: En dat een groot percentage motorslachtoffers uit deze roekeloze groep afkomstig is?

Phaeton W12 zei:
Op wegen waar je 80 mocht, reden sommigen 180, en op dijkweggetjes waar je 60 mocht reden ze 120. En dat waren helaas geen uitzonderingen :rolleyes: Ik heb nooit zo geloofd in het idee dat automobilisten motorrijders niet zouden zien op de weg (zelf heb ik althans in 200.000km nog nooit de ervaring gehad dat een automobilist mij niet zag). Zou het misschien kunnen dat motorrijders wat minder zichtbaar zijn omdat ze opeens komen aanscheuren met 180 waar je 80 mag, of 120 waar je 60 mag? :rolleyes: En dat een groot percentage motorslachtoffers uit deze roekeloze groep afkomstig is?

Dit soort gedrag is natuurlijk absurd. Ik weet dat het in de aard van een sportmotor zit. Het hele ding is gewoon gebouwd om hard te gaan en daar zit dan de uitdaging ook in. Maar daarvoor heb je circuitdagen. Je kan echt sportief rijden zonder dit soort hooligan gedrag.

Maar ik ben wél regelmatig over het hoofd gezien, zonder dit soort fratsen. Ook heb ik zelf wel eens een motor over het hoofd gezien. Dat heeft op zich niet alleen met de snelheid te maken.

Freez

Ik heb voor mijn ogen een ongeval zien gebeuren waarbij en automobilist de -achter een treintje auto's aanrijdende- motorrijder over het hoofd zag. Heeft niet altijd met snelheid te maken derhalve.

Ik wil je inschattingsvermogen niet onderschatten, maar 180 is wel erg hard.

Ik heb gisteren en vandaag ook weer lekker gereden. Vooral gisteren waren er veel toerrijders onderweg. Voor zover ik heb kunnen waarnemen, was tenminste het merendeel ook echt lekker aan het toeren.

Er speelt natuurlijk meer.

Qua auto's:
Er zijn stijfnekken die werkelijk niet over de schouders kijken bij inhalen. Die mensen gebruiken het piepsysteem: als het niet kan, wordt er wel getoeterd.
Anderen ervaren autorijden als zoiets saais dat zij zichzelf met van alles bezig houden als het maar niets met verkeer te maken heeft. Telefoneren, opmaken, scheren, stroppertje knopen, appeltje eten, meeblaten met de herrie.... echt, bestuurders doen van alles achter dat hoepeltje.
En er zijn kortlontigen die iedere motorrijder van het door Phaeton W12 beschreven wangedrag verdenken. Daar zitten primaten tussen die je gewoon opzij duwen alsof je helemaal geen recht hebt op een stukje weg. Raar genoeg zijn dat ook vaak de mensen die juist het meest beledigd zijn als zij door een vrachtwagen opzij geduwd worden. Als je zo van de pikorde bent, accepteer dan ook de rol van kleintje in het spelletje "want zij zijn groot en ik ben klein... ".

Qua motoren:
Het is gewoonweg verslavend lekker om voluit op zo'n raket te rijden. Gas open, na een paar secondes in zijn een de legale maximale snelheid overtreden en dan nog twee, drie, vier, en vijf doorjagen met die gillende neutronenbom onder je. Heerlijk.... maar helaas snappen de overige weggebruikers absoluut niet dat de als sportief verkochte bolide een soort SS Superlomp vergeleken is met zoiets lichtvoetigs. Maw: dit is de snelste manier om zes planken te regelen, men rekent niet op iets wat zo extreem snel is.
Verder spelen de afmetingen parten. Een motor is nog geen meter breed, minder dan drie meter lang en met een nauwelijks zichtbare verdraaiing van het stuur van richting te veranderen. Dat is wel iets anders dat het leaseslagschip waarmee slechts dankzij een parkeerpiepdingetje te navigeren is.
Ook zijn er mensen die menen dat een leuk weggetje op zondag een soort speelplaats is. Dat een dijkweggetje slechts voor de zondagmiddagwandeling is en dat het weggetje een speelplaats is voor de zorgeloos bij elkaar geneukte ettertjes. Dat je met een auto daardoor nauwelijks snelheid kan maken betekent nog niet dat je met een motorfiets er niet tussendoor kan. Maar, zelfs dat dijkweggetje is per slot van rekening ook een openbare weg, bedoeld om verkeer de gelegenheid te geven van A naar B te reizen.

Het is geven en nemen. Ik heb wel een extra luide set claxons gemonteerd (je wil ook in een luidruchtig boemboemdoosje gehoord worden), maar af en toe denk ik wel eens: "tja, dikschedelig". En natuurlijk rij ik zelf ook wel eens als een dikschedelige rond, ik schreef al "geven en nemen". Zo zal ik, als ik in de buurt bij een duidelijke onveilige bestuurder rij, wel eens met een beetje gas te snel een rijtje autotjes voorbijschieten.

Maar, bottomline: de motorrijder heeft geen blunderrandje, de auto is traag en lomp. Als we dat begrijpen en rekening met elkaar houden, dan komt het vast goed. En heel eerlijk, ik heb als motorrijder die zichzelf hooguit schuldig maakt aan V[sub]max[/sub] plus 30% slechts af en toe last van de stijfnekken en de saairijders. En die snappen direct wat er aan de hand is na een kort tikje op de claxon.
Ik gebruik die claxon dus vrij regelmatig (soms onbedoeld, de richtingaanwijzer van de GS zit op dezelfde plaats als de claxon van de K75RT)....

P.s. Wat wel een verschil is en waar toch maar heel bescheiden gebruik van gemaakt wordt, is de betere zichtbaarheid van gebaren op de motor. Even zwaaien van "ga er maar voor" of de beroemde middelvinger komt veel beter over dan dezelfde gebaren achter het glas van een auto....

Nee hoor, zolang er geen pekel op de weg ligt en de zon schijnt, blijven we doorrijden (y)

singleframegrille zei:
Zou het seizoen voorbij zijn? (niet voor de doorrijders natuurlijk...)
Heb aanstaande zondag nog een toertocht op mijn programma staan.
En het offroaden komt ook lekker op gang.

Phaeton W12 zei:
Nee hoor, zolang er geen pekel op de weg ligt en de zon schijnt, blijven we doorrijden (y)

Ik ben een watje, ik heb de laatste twee werkdagen voor de Swift gekozen. Nat, koud, winderig... brrrrr.....

Alleen, ik denk dat ik de Swift ga inruilen voor een oude, gedeukte bouwvakkersbus. De dramfactor van deze zuinige, bijna perfecte bolide is zelfs kleiner dan van mijn lichte lesfietsje. Ik merk dat ik heel agressief ga rijden van die dikschedels met zo'n rijstijl van "ga jij eens aan de kant, jochie"...

Mijn beide motoren staan momenteel bij de garage, ééntje met een gebroken koppelingskabel en één met een kapotte remklauw (n)
Maar heb vorige week nog speciaal een andere jas gekocht icm handvatverwarmers. Dus ik hoop dat ik zeker nog tot december door kan rijden.

Volgende week ga ik trouwens eens proefrijden op een SV650, ben wel benieuwd hoe dat rijdt.

Rob

Ook een update van mijn kant.

Kuip eindelijk binnen, maar niet 100% enthousiast;

Passing van een chinese imitatiekuip is erg matig (diplomatiek). Positie van de steunen van de koplamp klopt van geen kant, en er moeten schroeven met Amerikaans schroefdraad worden gebruikt (die niet zijn meegeleverd) Vervolgens tot de conclusie dat de kuipsteun die ik heb van een zx-9r welliswaar op het oog als twee druppels water lijkt op die van de ZX6, maar er toch een paar subtiele verschillen zijn waardoor de kuip niet past.:cry:

Één steun van het ABS was al afgebroken. Conclusie, imitatiekuipen zijn goedkoop, maar daar is dan ook een reden voor. Lak is flinterdun.

Enfin, ik ben het avontuur aangegaan en zal het afmaken ook. Maar het gaat niet van harte hier.

PS Vriendin heeft inmiddels vrolijk op mijn Guzzi rondgereden. Dat gaat alvast weer prima.

Freez

Jammer Freez. :(

Ik rijd in elk geval nog wel gewoon en ondanks alle voorspellingen ook afgelopen weekend. Remember dat ik nog vroeg over jonge kinderen achterop de motor, aangezien ik met mijn neefje van 9 wilde gaan rijden?

Welnu, afgelopen weekend was het zover. We konden een motorpak lenen voor hem en dat paste en stond goed:

100_2162.jpg

Dus Ik had de Pan mee en de topkoffer met ruggesteun achterop gezet:

100_2164.jpg

Lekker een eind getoerd met hem, rustig aan gedaan in het begin en het ging erg goed. Hij vond het fantastisch en langzaam aan hebben we 'steviger' gereden. Hij was nadien zo dol dat hij ook op zijn minibike wilde rijden en dat ons (WOFster was ook mee) laten zien. Helaas door de regen e.d. werd dat in het donker.

Motortje had ondertussen een zwarte kap gekregen en een nieuwe koppeling (schijnbaar gaat het niet zo rustig ;) )

08102011465.jpg

We hebben ook nog even een rondje met zijn tweeën gemaakt.

Waar blijf je nu WOF?
08102011469.jpg

Ready? Set? Go!
08102011472.jpg

Klik op plaatje voor de video. Tom en ik in pursuit mode (remember K.I.T.T.)?

Overdag ben ik ook nog een stuk met Tom's papa wezen rijden en die vond het ook wel erg leuk achterop. Met papa ging het ook wel wat harder. Zowel junior als senior vonden het zo leuk dat we dat zeker nog wel vaker gaan doen. Eens kijken hoe gek ik ze kan krijgen. :)

WOF
rd13.gif

Gaaf WOF! Leuk om zoiets te kunnen doen. Zelf heb ik nog niemand achterop gehad, maar merk wel dat ik het echt een stuk leuker vind om met een stel vrienden te rijden dan wat in m'n eentje te gaan touren.

Phaeton W12 zei:
Nee hoor, zolang er geen pekel op de weg ligt en de zon schijnt het niet regent, blijven we doorrijden (y)

Hmm, die mening deel ik niet TYN. Ik ga heel graag in mijn eentje toeren, kan je zelf bepalen waar je heen gaat, hoe hard het gaat, hoe lang het duurt, kortom het ultieme vrijheid gevoel.

WOF
c018.gif

Toen was zij nog heel erg jong, let op het kettinkje bij het voorwiel:
Dec08_01.jpg

En dit was de eerste echte toertocht die mijn dochter heeft meegemaakt:
dscf0010.jpg

Het was een matig goed idee van mij om dochterlief mee te nemen op deze toertocht. Ten eerste was het een tochtje met chopperrijders en dat gaat "niet zo wild". (Weet je waarom choppers vaak zulke brede banden hebben? Dan vallen ze niet om tijdens het rijden. :cool: )
Het goede van dit idee was dat het meisje echt heeft genoten van dit tochtje. Ze wist toen ook direct wat een dag zitten op een stukje schuimrubber van 10 bij 20 cm betekent voor het achterwerk. Het slechte stuk van dit idee is dat sindsdien een A-rijbewijs hoog op de verlanglijst staat..... (zielig voor papa, het kindje op de motor klinkt alleen leuk als het kindje nog geen 18+ is...).

Er zijn nog veel meer toerritjes geweest na deze toertocht. Ook tochtjes samen met moeders en de andere dochter op de raceplee.
Vooral de BMW is geschikt voor dit soort tochtjes waarbij wij samen rijden, de dikke Duitser is veel meer geschikt voor een dagje samen toeren dan een Japanse mini-chopper.

Freez zei:
Ook een update van mijn kant.

Kuip eindelijk binnen, maar niet 100% enthousiast;

Passing van een chinese imitatiekuip is erg matig (diplomatiek). Positie van de steunen van de koplamp klopt van geen kant, en er moeten schroeven met Amerikaans schroefdraad worden gebruikt (die niet zijn meegeleverd) Vervolgens tot de conclusie dat de kuipsteun die ik heb van een zx-9r welliswaar op het oog als twee druppels water lijkt op die van de ZX6, maar er toch een paar subtiele verschillen zijn waardoor de kuip niet past.:cry:

Één steun van het ABS was al afgebroken. Conclusie, imitatiekuipen zijn goedkoop, maar daar is dan ook een reden voor. Lak is flinterdun.

Enfin, ik ben het avontuur aangegaan en zal het afmaken ook. Maar het gaat niet van harte hier.

PS Vriendin heeft inmiddels vrolijk op mijn Guzzi rondgereden. Dat gaat alvast weer prima.

Freez

Ik dacht eigenlijk dat dit wel algemeen bekend was?

Maatje van me heeft precies hetzelfde met zijn VTR SP1. Uiteindelijk zie je er van veraf niet zoveel van, maar het begint zo hier en daar al aardig te scheuren... In ieder geval succes ermee, het is altijd beter dan een beschadigde kuip.

Rob

QupiX zei:
Iemand hier ervaring met een pro-oiler? Word een beetje dol van het ketting smeren zonder middenbok, dus dat apparaatje leek me wel handig.
Jup, geniaal ding :) Eerst ingebouwd in de VFR, toen in de GSX-F, daar weer uitgebouwd en nu hangt'ie in de CBF.

Installeren, olie erin, en dan is het enige wat je tijdens het rijden moet doen: bedenken of het zulk slecht weer (of een extreem smerig wegdek) is dat je de PO een standje hoger moet laten smeren, kwestie van een keer "Plussen" op de controller:
controller.jpg

Oh en af en toe checken of er nog wel olie in het reservoir zit ;)

Wie o wie kan mij adviseren.

Ik heb op de VFR al enige tijd last dat bij het rijden en vooral bij stevig accelereren mijn jas en kleding omhoog kruipt en er derhalve een stuk rug bloot komt. Lijkt mij niet gezond en gistermiddag heb ik gemerkt dat het ook wel erg koud wordt.

Een langere jas is uiteraard een oplossing, maar aangezien ik binnenkort ga beginnen met 25 kilo afvallen wil ik die aankoop even uitstellen...

WOF
5.gif

Bij veel motorjassen zit er een ristsluiting aan de jas/broek. Als je die dicht maakt, kan de jas niet omhoogkruipen. Als je een losse jas koopt, zit er vaak aan de jas een deelbare rits waarbij je de andere helft aan de broek kan laten naaien. Koop je het setje van een merk in een keer, zit de rits af fabriek al op de juiste plaats.

Phaeton W12 zei:

Nu, met de eerste nachtvorsten, is de sproeiinstallatie op de N348 (brug over een IJsselarm) al actief geworden. Ik probeer dan op de rechterbaan in het linkerspoor o_O te rijden, in de verwachting dan het minste last er van te hebben.

Wings of freedom zei:
De Pan European II ST 1300 werd bij introductie verguisd omdat als je harder dan 160 reed de motor onstabiel zou worden. Onze is één van die eerst en je rijdt met twee vingers in je neus en één in je kont 215 met het ding. Harder kon misschien ook wel, maar die ene vinger in mijn kont werd mij te oncomfortabel. :T

Helaas is het gewoon een constructiefout. Modeljaar 2011 heeft nog steeds last van het pendelen. Zoals onlangs weer eens bleek uit een test in Motoplus. Onbegrijpelijk dat Honda zo'n pendelende motor zo lang op de markt laat zonder iets te doen aan de constructiefout.

Phaeton W12 zei:
Wings of freedom zei:
De Pan European II ST 1300 werd bij introductie verguisd omdat als je harder dan 160 reed de motor onstabiel zou worden. Onze is één van die eerst en je rijdt met twee vingers in je neus en één in je kont 215 met het ding. Harder kon misschien ook wel, maar die ene vinger in mijn kont werd mij te oncomfortabel. :T

Helaas is het gewoon een constructiefout. Modeljaar 2011 heeft nog steeds last van het pendelen. Zoals onlangs weer eens bleek uit een test in Motoplus. Onbegrijpelijk dat Honda zo'n pendelende motor zo lang op de markt laat zonder iets te doen aan de constructiefout.

Test niet gelezen, maar leg mij dan eens uit waarom die van ons het niet doet? Recentelijk nog op een rustig stuk weg een aantal kilometers rond de 200 kunnen rijden (met een vriend met een K 100 RT), ik merk er niets van. Ik ben ook zeker geen lefgozer daarin.

WOF
23.gif

Dat is ook gevolg van "wat verwacht ik van een motor" en de stijfheid van het frame.

Ik had een CB750K die berucht was om het elastiek-frame. Als je bij snelheden boven de 100 het stuur snel heen en weer bewoog, had je echt het gevoel dat een tankslapper tot de mogelijkheden behoorde (wikipedia). In een lange, snelle bocht voelde je duidelijk het frame bewegen om al dat ijzer en die klomp vet op het zadel de bocht om te werken.
Ik denk dat de Pan European een iets minder stijf frame heeft en dat sommige motorfietsjournalisten (die vaak een voorkeur hebben voor extreem stijve circuitfietsen) de Pan daarom de grond in blijven schrijven. Ik vind niet dat Honda op grond van de mening van een paar circuitmuizen een nieuw ontwerp voor deze toerfiets moeten maken, dit frame voldoet. Of gaan we straks ook HD-tjes afzeiken omdat de remmerij en het vermogen van die dingen niet circuitwaardig is?

De motorfietsfabrikanten zijn de frames van supersports pas zo stijf gaan maken toen fabrikanten als Bimota, Nico Bakker, Egli en Spondon extreem stijve frame-pjes aanboden en daar veel succes mee hadden. Onverwoestbaar blok, extreem stijf frame --> niet te verslaan op het circuit.
Maar, zolang je geen circuit opgaat, heb je dan wel zo'n superstijf frame nodig? Is een goede kuip, een deugdelijk blok, lage onderhoudskosten, een onverslijtbare cardan en een goede zithouding voor een toerfiets niet belangrijker dan een mogelijke rondetijd op het circuit?

Ik denk niet dat de stabiliteitsproblemen van de Pan af te doen zijn als 'de mening van een stel circuitmuizen met te hoge verwachtingen'. Wat PW12 zegt, al vanaf de introductie heeft die fiets problemen met hoge snelheden. Ik heb vaak genoeg gelezen dat het boven de 200 simpelweg gevaarlijk wordt. Dat lijkt me geen mening maar slechts een feitelijke constatering door een zeer ervaren rijder.

Ik heb het recente artikel in Motoplus ook gelezen en ik was zeer verbaasd dat die fiets blijkbaar nog steeds problemen heeft met stabiliteit op hoge snelheden. Onbegrijpelijk inderdaad. De test was trouwens een vergelijk van 4 tourbuffels over enkele duizenden kilometers.

WOF, dat jouw Pan geen problemen heeft lijkt me eerder de uitzondering die de regel bevestigt, en daarmee mag je denk ik erg blij zijn. Niets zo vervelend als een onstabiele fiets.

Het oordeel in de bladen heeft niets te maken met circuitvoorkeuren van redacteuren. Of met een tourframe o.i.d. Een tourmotorfiets behoort gewoon niet boven de 160km/h te gaan slingeren. Ik heb er in een weekend 2500km mee gereden. Ik durfde nauwelijks boven de 160 te komen. En boven de 175 ben ik helemaal niet gekomen, want dat was onverantwoord met het slingeren. Nee, dan de K1600 GT, stabiel tot op topsnelheid. De ST1300 van WOF is gelukkig de uitzondering die de regel bevestigt.

Allereerst PW12, teruglezend komt mijn eigen reactie wat kortaf over. Was zeker niet zo bedoeld, slechte nacht gehad. Sorry.

Ik denk dat ik even uit moet leggen dat onze 'Pan' wel 2e hands is. Het zou dus zomaar kunnen dat de vorige eigenaar wellicht naast alle modificaties van Honda, welke onze allemaal heeft gehad, andere veren (Hyperpro?) o.i.d. heeft geplaatst. Zou dat ergens aan te zien zijn of is het alleen de stijfheid van het frame wat voor het pendelen zorgt?

rke zei:
Bij veel motorjassen zit er een ristsluiting aan de jas/broek. Als je die dicht maakt, kan de jas niet omhoogkruipen. Als je een losse jas koopt, zit er vaak aan de jas een deelbare rits waarbij je de andere helft aan de broek kan laten naaien. Koop je het setje van een merk in een keer, zit de rits af fabriek al op de juiste plaats.

Sorry, ook vergeten te reageren. Mijn jas heeft niet zo'n rits, maar toch bedankt. We gaan voorlopig maar even op de Pan op pad.

Overigens hebben we besloten om de Pan als enige motor te gaan gebruiken. WOFster rijdt er zo weinig mee en ik heb op 200km na alle kilometers van de Pan dit jaar gemaakt. De VFR gaat aankomende week naar de dealer voor consignatie verkoop. Mocht nu toch blijken dat er niet veel animo is en de VFR is eind februari (we hebben dus een termijn van 4 maanden gekozen) nog niet verkocht, dan komt deze weer terug.

Jasprobleem speelt sowieso effe niet dus. ;)

WOF
rd13.gif

Maar waarom is de Pan levensgevaarlijk bij hoge snelheden?
Wat gebeurt er dan?
En waarom rijdt de politie dan nog steeds met de Pan? Juist die jongens gebruiken hem op hoge snelheid.....

Ik denk eerder dat die instabiliteit een gevalletje "verhaaltjes overschrijven" is.

Een wat minder stijf frame is de voornaamste oorzaak van een tankslapper. Hou stijver het frame, hoe hoger de snelheid vanaf waarvan een tankslapper mogelijk is. Een stuurdemper is ook een goede remedie tegen een tankslapper, maar zet de demper wel zwaar genoeg.

Een tankslapper is een resonantie waarbij het voor en achterwiel met elkaar in resonantie raken. Je stuurt minimaal naar links, het frame buigt en daardoor duwt het het achterwiel als gevolg van de snelheid het stuur naar rechts. Dan gaat het achterwiel weer tegensturen en daarmee stuurt het voorwiel weer naar links.
De snelheid er uit halen is de geijkte remedie.

rke zei:
Wat gebeurt er dan?

Dan gaat ie heftig slingeren. Boven de 160-170km/h werd het bij mij zodanig dat het onverantwoord was om sneller te rijden. Dan zou ik uit het zadel zijn geworpen :rolleyes: Sommige berijders hebben het niet, maar dat schijnt ook aan je gewicht te kunnen liggen. Als WOF gaat afvallen, zal de Pan boven 160-170 waarschijnlijk meer gaan slingeren. Want het is helaas een constructiefout, de Pan modeljaar 2011 slingert nog steeds, zoals bleek uit de laatste test in Motoplus. En dat hoort gewoon niet bij een tourmotorfiets, die moet bij 200+ km/h op de Autobahn niet heftig slingeren, maar gewoon stabiel blijven.

Phaeton W12 zei:
rke zei:
Wat gebeurt er dan?

Dan gaat ie heftig slingeren. Boven de 160-170km/h werd het bij mij zodanig dat het onverantwoord was om sneller te rijden. Dan zou ik uit het zadel zijn geworpen :rolleyes: Sommige berijders hebben het niet, maar dat schijnt ook aan je gewicht te kunnen liggen. Als WOF gaat afvallen, zal de Pan boven 160-170 waarschijnlijk meer gaan slingeren. Want het is helaas een constructiefout, de Pan modeljaar 2011 slingert nog steeds, zoals bleek uit de laatste test in Motoplus. En dat hoort gewoon niet bij een tourmotorfiets, die moet bij 200+ km/h op de Autobahn niet heftig slingeren, maar gewoon stabiel blijven.

Zou het dan een probleem zijn van de afmetingen van de bestuurder? Achter de ruit heb je altijd wat turbulentie, een kleinere rijder zou dan met de schouders net heen en weer geslingerd kunnen worden wat door de motor middels het stuur en resonantie versterkt kan worden. Misschien dat een kleinere kuipruit dan de oplossing is, staat er niets op een van de Pan-forums?
Je moet voor de gein eens zoeken wat er allemaal geëxperimenteerd wordt met kuipruitjes op de diverse K-series....

Phaeton W12 zei:
rke zei:
Wat gebeurt er dan?

Dan gaat ie heftig slingeren. Boven de 160-170km/h werd het bij mij zodanig dat het onverantwoord was om sneller te rijden. <.......>.

lijkt me geen pretje, maar -puur kijkend naar mezelf- wanneer is dat in Nederland nu je kruissnelheid?

Hoi dames en heren motorrijders!

Ik bivakkeer al wat langer op het forum (mochten jullie het ooit gemerkt hebben ;)), en ik heb motorrijden altijd al leuk gevonden.
Achterop een scooter of brommer vind ik doodeng, maar fietsen vind ik dan weer fantastisch, en de eerste keer op de motor zal ik nooit meer vergeten.
Ik zit erover te denken om wellicht motor rijlessen te nemen en een motor te kopen, maar ik loop alleen nog maar met het idee rond.

Heeft een van jullie tips mbt rijscholen en wellicht al motoren?
Ik weet dat dit erg ver weg is nog, maar ik heb een veel grotere voorkeur voor toermotoren (Shadows/Diversions) dan voor de racemotoren (CBR e.d.).

Alvast bedankt,

Maarten

Phaeton W12 zei:
rke zei:
Wat gebeurt er dan?

Damn, daar gaat mijn dieet... :(

Ik heb er afgelopen week eens wat meer op gelet en bij 170 merk ik iets meer 'wobble' dan bij 190 bijvoorbeeld. Dus bij een onzeker gevoel, gewoon gas geven. :)

Nah, aangezien de VFR vanochtend in principe verkocht is (wordt zaterdag opgehaald) zal ik nog wel meer met de Pan rijden en we gaan het meemaken.

@rke, er schijnen speciale steunen te zijn ('keggen' geheten, al weet ik niet wat een keg is) en die schijnen het probleem aardig op te lossen.

WOF
c018.gif

Rickenbacker4003 zei:
Heeft een van jullie tips mbt rijscholen en wellicht al motoren?
Ik weet dat dit erg ver weg is nog, maar ik heb een veel grotere voorkeur voor toermotoren (Shadows/Diversions) dan voor de racemotoren (CBR e.d.).
H'm...
Ik had in 1988 een goede rijschool in Dordrecht. Ik weet alleen niet of de goede man inmiddels wormen telt of geraniums kweekt. :D :D

Wings of freedom zei:
Phaeton W12 zei:
rke zei:
Wat gebeurt er dan?

Damn, daar gaat mijn dieet... :(
Yeah, right. Als jij net zo erg bent als ik, dan nog 50 kg en dan pas komt het dieet in gevaar....

@rke, er schijnen speciale steunen te zijn ('keggen' geheten, al weet ik niet wat een keg is) en die schijnen het probleem aardig op te lossen.
Is goed mogelijk.
Ik heb op mijn eerste CB750 een aftermarket kuip gehad die ook niet prettig was. Bij bepaalde snelheden (meer dan 150 km/uur) zat de passagier precies in de turbulentie van de kuip en die turbulentie schudde de helm van de passagier zo heftig heen en weer dat dit geen twee tellen vol te houden was. Onder de 140 - 150 was het schudden ergens tussen niet merkbaar en wel te harden.
Dat schudden was zo heftig dat ik het mezelf goed kan voorstellen dat deze krachten op schouders uitgeoefend een motor onbestuurbaar maken.
Ik zou voor de Pan gaan prutsen met een zelfgemaakte kuipruit, groot beginnen en steeds een stukje afzagen totdat hij nog net prettig groot is. Wiggen of keggen zullen de ruit wel schuiner of meer rechtop zetten, waardoor de turbulentie ook verplaatst naar een punt waar de bestuurder er geen last van heeft.

Dit zijn de keggen die BMW levert voor de K75RT (meer voor comfort als voor besturing):
CIMG4380.jpg

rke zei:
Yeah, right. Als jij net zo erg bent als ik, dan nog 50 kg en dan pas komt het dieet in gevaar....

1,78m en 113 kilo op mijn 40e wordt toch een beetje veel ondertussen.

Verder een duidelijk verhaal, maar keggen zijn dus een soort van steunen waar de ruit op rust? Oftewel die 'zwarte' stukken tussen de kuip en de ruit?

Wat mij betreft zou de ruit van de Pan wel lager mogen zitten, maar het is echt de laagste stand waar die in staat. :(

WOF
moto-cool.gif

Morgen mag ik een proefrit maken op de nieuwe VFR met automaat. Heel benieuwd hoe dat rijdt. :LOL:

WOF
genoux.gif

@ Wings of freedom

Ik ben 1,82m en 100 kg. Ondanks de sportschool en dergelijke....
Als ik straks even tijd heb, ga ik mezelf schamen.

Een keg is een oude naam voor een wig, vooral in de bouw wordt deze term nog vaak gebruikt.

Enneh: een testverslagje... please?

Jullie beseffen wel dat het pas vanmiddag is?

Oh, over foto's gesproken. De afgelopen weken veel en veel motor gereden, voornamelijk op de Pan. Van de week moest ik op 'netjes' en stapte dus in mijn Xantia. Is het jullie wel eens over komen dat je in de auto zat, richting aan wilde geven en op de claxon drukte?

STcockpitSM.jpg

P1040244.jpg

Of ben ik de enige die zo suffig is?

WOF
a015.gif

[size=x-large]Handremlampje[/size]​

04112011153.jpg

04112011142.jpg

Gisteren dus met de VFR 1200 DCT op pad geweest. Dit op uitnodiging van 'Ome Arie'. Wij waren en zijn nog steeds niet positief over de manier waarop ze met de klachten die WOFster toentertijd met heur Bandit had om zijn gegaan, maar eerlijk is eerlijk, de ontvangst en behandeling omtrent deze rit waren meer dan goed en zeer sympathiek. Echt als motorrijders onder elkaar. (y)

Enfin, ik krijg een korte uitleg. Rechts op het stuur een tuimelschakelaar met tiptoetsbediening waarmee je de standen N, D en S kan selecteren. Vooraan zit dan nog de knop om mee te switchen tussen handmatig en automatisch schakelen.

04112011148.jpg

Bediening en werking is feitelijk gelijk aan de automaten welke wij uit auto's kennen, inclusief de - en + knoppen (op de linkerstuurhelft) bij handmatig schakelen. Starten gaat net als bij een autoautomaat (vond ik leuk om zo even te typen) in de N en als je de D of S selecteert en de zijstandaard is uitgeklapt, slaat hij af en vice versa. De D is de normale rijstand waarin de VFR zo economisch mogelijk rijdt. Dat is te merken. Ik kom rustig op gang, het is voor mij de eerste keer met 173pk onder mijn welgevormde achterwerk. Schijnbaar heeft de vorige bestuurder kalm gereden en is de zelflerende automaat daarop ingesteld, want ik rijd even later met een hevig brommende motor 60 in de 6e versnelling.

Hmmmm, dat belooft weinig goeds. Rustig aan geef ik gas en het boeltje begint al wat beter te lopen. Tijdens dit inrijdmomentje verbaas ik mij over het zadel. Het ziet er erg smal uit, maar zit heerlijk. Heel wat beter dan de zogenaamde fauteuil van de Pan. De vering staat naar mijn zin wat te stug, maar voor deze rit ga ik het niet aanpassen. Het is niet oncomfortabel en de motor rijdt en voelt als op rails.

Dan, alles is warm, WOFke ook en een open stuk weg. De S stand van de automaat gaat aan en ik zie de indicator van D6 naar S3 springen op hetzelfde moment als de toerenteller een vreugdedansje maakt. Het motorgeluid is meteen anders en voor ik het weet zit ik op hoogst illegale snelheden. SODENONDEJU, wat een power! Als een frigide non voor een sexmaniak gaat de VFR op de loop met mij en ik met de VFR, wat een machine. Mijn hart slaat 3x zo snel van de adrenaline en van bewondering/liefde voor de magische letters VFR voor mij. Ik weet dat de schrijvende motorpers niet zo lovend was, maar ik ben in 'love'.

Ik stop voor foto's en zet de motor op de handrem. Huh? Ja, je leest het goed. Aangezien de VFR niet in de versnelling geparkeerd kan worden is er een handrem.

04112011149.jpg

De zwarte hendel is de handrem, ook zie je nog het + knopje voor overschakelen, de - knop zit onder bij de claxon en richtingaanwijzers.

Ik ga weer rijden en zet de bak gewoon weer in D. Ik merk ook dat de automaat zich aangepast heeft aan mij en rijd nu in de D zoals ik verwacht van rustig rijden. Handmatig schakelen doe ik even, maar ik vind dat als je automatisch gaat rijden, dan ook helemaal. Fijn is wel dat je elk moment kan switchen door meteen op de - of + knop te drukken. Een goed gevoel als je snelheid nodig hebt (zeg: een verkeerd ingeschatte inhaalactie) en de DCT schakelt niet snel genoeg terug, dan is er gewoon de mogelijkheid om in te grijpen.

Op mijn route rijd ik dwars door Gouda en hier komen de kwaliteiten van de DCT bak pas echt tot zijn recht. In de D kom je nu goed mee met het vekeer. Snel en soepel schakelt de bak en overal sta ik links of vooraan in de rij. Met 55km/u rijd je in 4 en bij iets over de 60 zelfs in zijn 5 en alles zonder morren. Geef je dan gas dan gaat de DCT meteen van 5 naar 3 terug en bij wat meer gas zelfs naar 2 en dat in de D stand. Als ik bij de A12 aankom zet ik de bak in de S en gaat het gas er op, de VFR sleurt er in mijn beleving als een gek aan en boven de 6000rpm barst de hel los. Voor ik het weet staat de teller op 189km/u en de indicator op S4. Ik wacht de overige twee versnellingen niet af. Neem gas terug en ga gewoon met de stoet mee in D.

Het leukste vond ik eigenlijk wel het stadsrijden en tussen de auto's door in de file. Van 1 naar 2 hoor je een duidelijke klik en van 2 naar 3 al minder, maar dan wordt er een licht gierend geluid hoorbaar, wat sterker wordt bij van 3 naar 4 schakelen, waarbij dan de schakelgeluiden al helemaal niet meer hoorbaar zijn. De overige versnellingen hoor je niet bij het schakelen. Zelf denk ik dat als je deze DCT zelf berijdt en het zelflerende karakter is op jouw afgestemd, dat je meer dan snel genoeg bent in de D en als je echt wilt gassen, een situatie die je in het NL verkeer amper kan meemaken, zet je hem in standje S.

Mijn eigen mening is dat deze VFR aantoont dat je met een automaat zeer zeker wel sportief kan rijden en op de vraag of ik hem wil kan ik alleen maar zeggen: "JA, JA, driewerf JA JA JA!!". En dan in het wit:

honda_vfr1200_023.jpg

Autotesten en nu dus ook de motortest van WOF zijn subjectief als de neten. Zo gauw het een Honda is, is het al snel goed en dat gevoel had ik ook toen ik terugkwam. Volgens de verkoper glom ik van plezier en dat geloof ik direct. Is er dan werkelijk geen minpuntje? Yep!

De uitlaat: een kunstwerk om te zien, maar het geluid mag wel wat harder,

04112011152.jpg

Wat ook een minpunt zou kunnen zijn is dat deze motor wel duidelijk een compromis is tussen sportief en tour, waarbij ik in mijn geval mijn eigen RC46 VFR veel sportiever vind. Echter of dat een probleem is? Voor mij niet. Nu mijn VFR vandaag een nieuw baasje krijgt en ik voortaan op de Pan mijn kilometers maak zou de geteste VFR voor mij de ideale combi zijn van touren en sportief. Sparen dus WOF!

04112011146.jpg

Kijk mama! Zonder pookje.

04112011143.jpg

WOF
animaatjes-geld-63729.gif

Mooi verslag.

Ik begrijp uit jouw verslag dat dit een ouderwetse automaat is, met een zestal verzetten. Ik had eerlijk gezegd een CVT verwacht, zoals de DN1 dat ook heeft.

Misschien de DN1 ook even proberen en/of wachten tot DN1 techniek in iets sportiefs komt?

Het ligt er aan wat je ouderwets noemt. Het is inderdaad geen CVT, maar wel een automaat met dubbele koppeling, zeg maar een DSG bak. Ik heb (denk ik) liever dit systeem op een sportieve motor dan een CVT.

Edit: teruglezend noem ik dit inderdaad niet, maar DCT staat voor Dual Clutch.

WOF
moto-cool.gif

Een CVT zal je niet verrassen met schakelmomenten. Ik vind dat een groot voordeel van een CVT boven een schakelende bak, zeker bij lichte voertuigen met relatief potente motoren. Qua geluid is een schakelende bak meer in het voordeel, het geluid van scootertjes is bekend geworden dankzij het typische monotone geluid. En er zijn veeeeeel meer mensen die motorgeluid mooi vinden dan er mensen zijn die scootergeluid mooi vinden.

En, ik begrijp uit jouw verhaal dat je ook kan schakelen met flippers aan het stuur. Misschien is dat meer mijn optie.

Ik zie totaal de lol niet in van de nieuwe VFR,

Veel technologie om je linker voet werkeloos te maken. Één van de leuke dingen van het motorrijden vind ik de hele interactie met de machine. Het hele proces van het soepeltjes terugschakelen voor een bocht, met tussengas uiteraard, zou ik voor geen goud willen missen, laat staan automatiseren.

Juist als ik van de Guzzi op de Kawa van mijn vriendin stap heb ik al het gevoel dat dat te makkelijk gaat. Met de Guzzi moet het wat zorgvuldiger, en dat is nu juist de leuke uitdaging eraan. Zelfs als het een dagelijks woon-werk apparaat zou worden zou ik niet voor een dergelijke techniek kiezen.

Freez

rke zei:
Een CVT zal je niet verrassen met schakelmomenten. Ik vind dat een groot voordeel van een CVT boven een schakelende bak, zeker bij lichte voertuigen met relatief potente motoren. Qua geluid is een schakelende bak meer in het voordeel, het geluid van scootertjes is bekend geworden dankzij het typische monotone geluid. En er zijn veeeeeel meer mensen die motorgeluid mooi vinden dan er mensen zijn die scootergeluid mooi vinden.

En, ik begrijp uit jouw verhaal dat je ook kan schakelen met flippers aan het stuur. Misschien is dat meer mijn optie.

Zoveel mensen zoveel zinnen. Die opmerking van die schakelmomenten kan ik mij begrijpen, maar als ik kies voor een automaat dan wil ik ook echt automaat rijden en ga niet op - en + knoppen drukken (tenzij echt nodig). Doe ik met de auto ook niet, maar ik ken genoeg mensen die dat flipperen geweldig vinden. Ieder zijn meug.

Freez zei:
Veel technologie om je linker voet werkeloos te maken. Één van de leuke dingen van het motorrijden vind ik de hele interactie met de machine. Het hele proces van het soepeltjes terugschakelen voor een bocht, met tussengas uiteraard, zou ik voor geen goud willen missen, laat staan automatiseren.

Juist als ik van de Guzzi op de Kawa van mijn vriendin stap heb ik al het gevoel dat dat te makkelijk gaat. Met de Guzzi moet het wat zorgvuldiger, en dat is nu juist de leuke uitdaging eraan.

Geloof mij, ik weet wat je bedoelt. Zelf rijd ik al heel lang automaat met de auto. Enkele weken geleden kreeg ik het aanbod om met mijn trouwauto te rijden, een Citroën Traction Avant familiale uit 1939. Dat is een verlengde uitvoering met drie banken. Drie versnellingen met ongesynchroniseerde 1 en een afwijkend schakelpatroon. De 1 zit rechtsonder, de 2 linksboven en de 3 linksonder. Geen stuur- en rembekrachtiging, dus nog echt werken. Heeeeeeeeerlijk! Rustig doorschakelen, tussengas geven en dan aan de pook gewoon voelen wanneer je de volgende versnelling in kan leggen.

Mijn beste vriendin (met toestemming van mijn vrouw) is medeforumster Aston Martin(e). Zij was mee en we maakten de rit naar de Traction toe in haar Aston Martin. Lekker luxe, automaat, brullende V8 alles bekrachtigd en ze hoeft als bestuurster nauwelijks wat te doen en dan in zo'n vooroorlogse Citroën rijden. Ook zij mocht rijden en ze genoot ook.

Ik denk dat ik de DCT op mijn gewezen VFR niet had kunnen waarderen, maar in combinatie met de gereden VFR 1200? Ik heb momenteel na vrijdag op mijn werklaptop en onze privélaptop een achtergrond van de VFR 1200 staan (ook omdat ik het wel een mooie motor vind uiteraard). Zegt genoeg denk ik.

Ieder mens is GELUKKIG anders.

WOF
a010.gif

Terug
Bovenaan