Niels. | Clio eruit, Prius erin

Goed om te zien dat het werk wordt uitgevoerd! (y)
Ja dat is vooral verbazingwekkend he? Dat je nog zoveel ‘onzichtbare’ roest vindt...
Ik vraag me dat bij mn eigen auto nu stiekem ook af, aangezien die ook alweer 21 jaar oud is o_O

:LOL:(y)

lny9we.jpg

Zo, er ligt weer een dikke laag stof op dit topic! Vorig jaar waren er verder weinig bijzonderheden, de Applause blijkt nog steeds een prettige reispartner.

Helaas, na ruim 2,5 jaar 100% betrouwbaar te zijn geweest, heb ik onlangs toch de wegenwacht een keertje moeten bellen. De auto startte niet meer toen ik 's ochtends naar mijn werk wilde rijden. Gelukkig was er weinig aan de hand: een versleten startmotor. Gelukkig kon 'ie snel terecht bij de garage en doet 'ie het weer perfect!
Wel heb ik nu een zeldzaam plaatje: een wegenwacht bij een Daihatsu komt maar weinig voor :)

XZSMGVs.jpg

Binnenkort (eind maart) gaat de Applause nogmaals naar de garage, voor de volgende grote beurt en APK. Hopelijk gaat dat dit keer wat minder kosten dan vorig jaar. :)

Ook worden er momenteel plannen gemaakt om komende zomer weer met de auto op reis te gaan. Afgelopen zomer zijn we met de trein Europa doorgereisd, dat was ook erg tof, maar we hebben wel weer zin in een roadtrip! Waarschijnlijk wordt het Zweden, en gaan we de auto ook gebruiken om in te slapen. Met gedemonteerde achterbank ontstaat er een (vrijwel) vlakke vloer van 1,80x1,20, dus dat moet goed te doen zijn voor twee niet al te stevige mensen!

Onlangs heb ik de ruimte ook weer goed kunnen gebruiken, een tafelblad van 160x100 cm paste er moeiteloos in:

CimEBUW.jpg

Dan nog een mijlpaal die deze of volgende week volgt: de teller nadert de 187.500 km. Dat betekent dat ik sinds eind mei 2016 100.000 km met de auto heb gereden!
Toen de auto 21 jaar oud werd, kwam ik bij toeval zijn voorganger, de Charmant, tegen. Dit keer ontdekte ik in Houten een vroege Applause, leuk om ze even naast elkaar te zien!

Dat is nog een heel bescheiden kilometerstand :D Dat er dan een keer een startmotor geen zin meer in heeft is nog heel erg netjes.
Jouw witte exemplaar lijkt (naast een stuk frisser) ook een stukje hoger te staan dan die rode. Ik denk dat bij de rode de veren wat ingezakt zijn door leeftijd en overbeladen/trekhaak kogeldruk te hoog.

Zweden kan ik je trouwens aanraden. Erg mooi land, zeker in de zomer. De grote stadscentra doen me niet zo veel maar de natuur juist weer wel. Kijk wel even wanneer je gaat, anders loop je het risico tussen de vakantie vierende Zweden in te zitten en dan is het hier en daar zelfs heel erg druk.

Bedankt voor je reactie Engineer2! Het viel me inderdaad ook op dat die rode Applause wat lager ligt.

Plannen voor Zweden lijken nu richting eind juli te gaan omdat we in augustus een aantal bruiloften van vrienden gepland hebben staan. En omdat we gaan kamperen willen we liever niet meer in september. Voor juli lukt niet vanwege het afstuderen van mijn vrouw. Dus we zien wel of het druk is of niet, qua planning hebben we niet zoveel keuze :)

Leuke auto dit, jammer dat je ze bijna niet meer ziet.
Deze ziet er nog zeer netjes uit!
Enige probleem is onderdelen voorziening, heb ik zelf ook bij mijn g201.

Ik had zelf een 96-er Tokyo, maar kan mij dat stuur niet herinneren. Wellicht een optie geweest of speciaal inderdaad bij de Tokyo limited...

PascalD zei:
Ik had zelf een 96-er Tokyo, maar kan mij dat stuur niet herinneren. Wellicht een optie geweest of speciaal inderdaad bij de Tokyo limited...

Ik heb laatst een accessoirefolder op de kop kunnen tikken, daar staat een ander stuur in. Ook mijn frontspoiler met mistlampen heb ik nog nooit in een folder of op een andere Applause gezien. Geen idee dus waar die vandaan komt!

Overigens heeft de Applause sinds vandaag weer een nieuwe apk! Deze keer was er weinig bijzonders aan de hand, een versleten remkabel valt te overzien. Ook gelijk weer een grote beurt gedaan.
Afgelopen week heb ik de 190.000 km aangetikt, op naar de twee ton dus!

NielsdW zei:
(..) . Ook mijn frontspoiler met mistlampen heb ik nog nooit in een folder of op een andere Applause gezien. Geen idee dus waar die vandaan komt!

(..)

Misschien is jouw Applause nieuw wel een importeursdemo geweest? Eén van de eerste 'Tokyo" modellen? Is als een soort proefkonijn gebruikt.

Uit mijn stage tijd in Vianen herinner ik mij wel dat er voor accessoires lokaal zaken gemodelleerd werden in samenspraak met leveranciers. Deze bijvoorbeeld.

Zo is toen ook die witte Gran Move met spoilerpakket en chrome ontstaan. :cool:

Durashift zei:
NielsdW zei:
(..) . Ook mijn frontspoiler met mistlampen heb ik nog nooit in een folder of op een andere Applause gezien. Geen idee dus waar die vandaan komt!

(..)

Misschien is jouw Applause nieuw wel een importeursdemo geweest? Eén van de eerste 'Tokyo" modellen? Is als een soort proefkonijn gebruikt.

Uit mijn stage tijd in Vianen herinner ik mij wel dat er voor accessoires lokaal zaken gemodelleerd werden in samenspraak met leveranciers. Deze bijvoorbeeld.

Zo is toen ook die witte Gran Move met spoilerpakket en chrome ontstaan. :cool:

Dat zou zomaar kunnen inderdaad, geen gekke suggestie! Wellicht moet ik eens langs bij de garage in Hilversum / Hollandsche Rading die de auto nieuw heeft verkocht en 20 jaar heeft onderhouden. Ben benieuwd of zij nog meer zouden kunnen vertellen over de auto en de uitvoering.

Overigens hebben we gisteren eens geprobeerd of er inderdaad een minicamper van onze auto te maken valt. Het resultaat viel zeker niet tegen! Nu even nadenken over een goede optie voor gordijnen (ik denk aan iets met zuignappen) en dan gaan we maar eens een nachtje proefslapen.
Dit wordt het idee, waardoor er een bed van ca. 1,20 bij 1,80 ontstaat:

nfodr6ok.png

NielsdW zei:
(..)

Dat zou zomaar kunnen inderdaad, geen gekke suggestie! Wellicht moet ik eens langs bij de garage in Hilversum / Hollandsche Rading die de auto nieuw heeft verkocht en 20 jaar heeft onderhouden. Ben benieuwd of zij nog meer zouden kunnen vertellen over de auto en de uitvoering.

(..)

Hartendorp?
Is wel veranderd daar, zag ik laatst. Doet nu in (gebruikte) Mini's uit deze eeuw.

Ehh Niels, waarom niet die paar boutjes losgemaakt om de achterzitting te verwijderen? Dan lig je toch een stuk prettiger in de camper?

Zie foto's bij het topic van anton050 "Daihatsu Cuore als 'micro-camper' " het muskietengaas of gordijntje over de deuren.
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5737365,5834086

Altai zei:
Ehh Niels, waarom niet die paar boutjes losgemaakt om de achterzitting te verwijderen? Dan lig je toch een stuk prettiger in de camper?

Zie foto's bij het topic van anton050 "Daihatsu Cuore als 'micro-camper' " het muskietengaas of gordijntje over de deuren.
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5737365,5834086

Die is er al uit hoor! Er liggen hoofdkussens onder de deken achter de voorstoelen, vandaar de 'bobbel'. Dat zijn maar 2 boutjes inderdaad.

De laatste activiteit hier is alweer een tijdje terug! En er zijn wat ontwikkelingen, dus een update is op zijn plaats.

Afgelopen zomer ben ik inderdaad met de Applause naar Zweden geweest. Kamperen in de auto leek een leuk idee, maar uiteindelijk hebben we een dag voor vertrek toch maar een tent gekocht. :)
Op een lekke band na (op de camping gelukkig...) is de auto wederom bijzonder betrouwbaar gebleken. In totaal hebben we in 2,5 week zo'n 3500 km afgelegd. Een aantal sfeerplaatjes:

Onderweg van Malmö naar Älmhult

Op een kleine camping aan een mooi meer, op een plek die Norraryd heet

Op het eiland Torpön in de buurt van Tranas, stukje offroad meegepakt :)

De belangrijkste ontwikkeling is echter dat de Applause is verkocht! Relatief onverwachts begin ik binnenkort aan een nieuwe baan, waarbij een auto van de zaak (km in het pakket zit. Dit betekent simpelweg dat de auto overbodig wordt. Zaterdagavond heb ik de auto online gezet, in de hoop op een reactie, maar dat liep iets meer storm dan verwacht! :) Wel leuk om te merken dat er best wat liefhebbers zijn voor zo'n auto.
Uit eindelijk wordt hij eind deze maand opgehaald door een Zwitserse Daihatsu-verzamelaar, die de auto weer een nieuwstaat wil gaan brengen. De achtste in zijn collectie. :)
Ergens jammer dat hij uit Nederland weggaat, maar ik wilde graag dat de auto naar een liefhebber zou gaan, en dat zit wel goed bij deze man naar mijn idee. Komende maand blijf ik er nog even in rijden. Dan heeft 'ie zijn pensioen wel verdiend, na zo'n 215.000 km (waarvan bijna 130.000 in mijn bezit sinds mei 2016).

Een aantal foto's die ik voor de advertentie gehad gemaakt, gelijk een leuk afscheids-fotoshootje:

Dat ging inderdaad erg snel, had ik ook niet helemaal aan zien komen :)

Ik weet nog niet wat voor auto het hierna wordt, de kans is groot dat het een Aygo o.i.d. wordt.

Ik had je al gefeliciteerd, toch jammer om hem te zien verdwijnen uit de buurt, ben je meermaals tegengekomen onderweg in Ede. :T

Allereerst, gefeliciteerd met je nieuwe baan! Ten tweede, ontzettend jammer dat deze leuke auto van die forum verdwijnt. En tenslotte, wel heel gaaf weer dat die (wederom) goed terecht is gekomen.

Aah dat wordt dan toch een stuk lastig spotten op de A12 met een aygo achtige. Fijn dat de applause bij een liefhebber komt

Inderdaad jammer dat de Applause het veld heeft moeten ruimen, maar je hebt in ieder geval jarenlang mogen genieten van je auto en hoe, je hebt echt enorme kilometrages gemaakt met wat best wel een oude en bijzondere auto is! Je hebt de auto ingezet waar 'ie voor bedoeld is kortom. Toch ziet de auto er nog net zo goed uit op de foto's als toen je 'm kocht en dat is best applaus waard. :) Mooi dat 'ie naar een liefhebber gaat, zelfs al is het buiten de landsgrenzen. Gefeliciteerd met je nieuwe baan ook (volgens mij heerst het op het forum).

Gelukkig bij een liefhebber.

Ben wel benieuwd wie het is. Aangezien hij er meerdere heeft. In een pb wil ik wel mijn mailadres doorgeven.

Zou zijn collectie we eens willen zien en daarnaast benieuwd of hij net als ik modelwagens heeft van Daihatsu.

Na jarenlang af en toe wat mee te lezen, heb ik me weer eens aangemeld hier op het forum. Leuk dat mijn topic over de Applause nog niet is weggegooid, soort trip down memory lane :)
Inmiddels is er het een en ander gewijzigd op autogebied (niet gek in 5,5 jaar), dus een goede gelegenheid om dit topic weer eens af te stoffen.

Na de verkoop van de Applause heb ik een aantal jaren alleen een lease-Aygo gereden. Na een tijdje begon het toch te kriebelen voor een hobby-auto voor erbij. Na wat jaren '80-auto's te hebben bekeken, kwam er ineens een erg leuke oldtimer op Marktplaats. In november 2022 kocht ik deze Skoda S 110 L uit 1973, technisch in goede staat maar met behoorlijk wat patina:

My Skoda S 110 LS (1973) by Niels, on Flickr
My Skoda S 110 L (1973) - interior by Niels, on Flickr
My Skoda S 110 L (1973) - detail by Niels, on Flickr

Best een tijdje plezier gehad van deze auto! Af en toe een event mee bezocht, en mijn vrouw heeft zelfs een bijpassende deken gehaakt voor op de achterbank.
My Skoda S 110 LS (1973) - interior by Niels, on Flickr

Een jaar geleden betekende een verhuizing dat de Skoda verkocht moest worden, aangezien er geen overdekte parkeerplaats meer beschikbaar was. Ik heb de auto kunnen verkopen aan een liefhebber, maar onlangs is hij opnieuw van eigenaar gewisseld.

Laatst bewerkt:
Heel sympathieke auto die Skoda (y)
Gezien de topictitel ben ik benieuwd wat voor leuks er in de plaats is gekomen.

In het voorjaar van 2024 mocht ik een nieuwe lease-auto uitkiezen. Binnen de mogelijkheden die ik had werd dat een Hyundai i20, mooie stap vooruit na de Aygo! Vanwege bestickering mocht ik alleen een witte auto kiezen.
Lease-auto's: Aygo & i20 by Niels, on Flickr

Inmiddels waren mijn vrouw en ik in verwachting van ons eerste kindje, en ontstond de noodzaak voor een tweede auto. Ik heb een poging gedaan een combinatie te zoeken van een praktische auto voor mijn vrouw (lees: niet te groot, automaat) en een auto die voor mij ook een leuk bezit als hobby zou zijn. Mijn oog viel op deze zeldzaamheid, vorig jaar juni opgehaald in Oost-Groningen: een Renault Clio Baccara uit 1992.

My Renault Clio Baccara (1992) by Niels, on Flickr

Wat de auto zo leuk maakt, is met name het interieur: heerlijke lederen stoelen met groene piping, elektrische ramen, airco en allerlei kleine details die laten merken dat dit geen gewone Clio is. Een leuk voorbeeld is een kleidinghoes onder de hoedenplank, zodat je nette pak altijd een veilig plekje kan vinden!

My Renault Clio Baccara (1992) - interior by Niels, on Flickr
My Renault Clio Baccara (1992) - interior by Niels, on Flickr
My Renault Clio Baccara (1992) - detail by Niels, on Flickr
My Renault Clio Baccara (1992) - detail by Niels, on Flickr

De auto is een aantal jaren terug geïmporteerd vanuit Frankrijk.
Zeker het interieur van de auto is nog in heel mooie staat. De buitenkant is ooit deels overgespoten vanwege bladderende lak, maar dat verdient niet echt de schoonheidsprijs.
In de volgende post zal ik de eerste ervaringen met de auto delen.

Ik zag op de socials van carstory dat hij binnenkort via Catawiki in de verkoop gaat... laten we hopen dat de Skoda in Nederland blijft!

De Clio is geweldig!

Tijdens de eerste serieuze rit die mijn vrouw met de auto maakte, een week na aanschaf, strandde ze met een auto die nergens meer op reageerde... niet de beste start helaas.

Bleek de dynamo te zijn. Gelijk ook maar de distributieriem laten vervangen, aangezien er niets te vinden was over de leeftijd ervan. Gelukkig verder nog geen issues gehad met de auto.

Uiteraard, zoals hoort bij een Franse auto van deze leeftijd, gele koplampen gemonteerd:

Afgelopen najaar mocht de auto voor de apk opdraven. De keurmeester was enthousiast over de staat van de auto, hoewel de vervanging van de remmerij een aardige kostenpost was. Gelukkig kan 'ie weer twee jaar vooruit!

De auto wordt nu af en toe gebruikt voor plezierritjes en familiebezoekjes. Ik ben van plan om er binnenkort mee naar het EMWalhalla te gaan, wellicht zie ik sommigen van jullie daar!

Ik zag op de socials van carstory dat hij binnenkort via Catawiki in de verkoop gaat... laten we hopen dat de Skoda in Nederland blijft!
Dat was mijn voornaamste doel bij de verkoop van de Skoda inderdaad, dat 'ie in Nederland zou blijven! Hopelijk lukt dat nu ook weer.

Gave aanwinst die Baccara, hopelijk blijft het onbetrouwbare bij die ene keer stranden

Ja das waar, dat geldt voor elke auto. Zo'n Baccara lijkt mij echt een liefhebbers auto waar door de eigenaren goed voor gezorgd wordt. De basistechniek is heel degelijk, onderdelen volop. Maar als de airco het begeeft......dat zal schaars goed zijn.

Gaaf ding die Skoda, en dat kleedje is hele tijd correct :cool:

Clio 1 is ook leuk, helemaal als Baccara. Clio 1 zie je ook niet veel meer inmiddels

Mooi die Skoda, laten we hopen dat we haar binnen de grenzen kunnen houden. En de Renault Baccara - mooie aanschaf! Veel plezier ermee!

Bedankt voor de leuke reacties!

Gave aanwinst die Baccara, hopelijk blijft het onbetrouwbare bij die ene keer stranden
Dat lag inderdaad meer aan een stukje achterstallig onderhoud dan aan een onbetrouwbare auto ;)

Ja das waar, dat geldt voor elke auto. Zo'n Baccara lijkt mij echt een liefhebbers auto waar door de eigenaren goed voor gezorgd wordt. De basistechniek is heel degelijk, onderdelen volop. Maar als de airco het begeeft......dat zal schaars goed zijn.
Toen ik de auto kocht werkte de airco niet, bleek aan de kachelweerstand te liggen. Was inderdaad een hele zoektocht om er eentje te vinden! Gelukkig vond mijn vrouw er eentje op leboncoin.fr, toen ze een keer (hoogzwanger) niet kon slapen 's nachts :)

Leuk en welkom terug! Enne, als ik het goed lees, ook gefeliciteerd met jullie eerste kind!
Zeker goed gelezen, bedankt! Onze dochter is inmiddels 8 maanden alweer.

Terug
Bovenaan