Onzinnige wetenswaardigheden

Nog wat random Fiat-weetjes:

De Fiat Bravo HGT heeft de zijschermen van de Fiat Marea om meer ruimte te maken voor de 5-cilinder en een grotere spoorbreedte. De HGT heeft daarom ook een iets kortere voorbumper.

De Marea en Bravo HGT delen de knipperlichten in de zijschermen met de Maserati 3200 GT

De Marea is in Brazilië geleverd met achterlichten van de Lancia Lybra

Wouter82 zei:
Ja dat blijft een bijzonder verhaal die Omega V8 als soort afscheidsspecialiteit. Je zou toch zeggen dat die koelproblemen in een eerder stadium gevonden hadden kunnen worden, al was het maar omdat het een standaardaandachtspunt bij grote motoren.

Helemaal apart omdat de Omega (pre-facelift) er vrijwel ongewijzigd ook als Caddilac Cetera was voor in de VS waar koeling ook wel een ding was (hoogte + hitte hebben ze daar wat meer waarbij er zelfs op snelweg tempo moet worden gereden... dat is voor veel EU auto's de killer.. zelfs als ze Autobahn vast zijn). Maar daar bleven ze ook wel beperkt tot V6.
Uiteindelijk hebben ze een wat heftiger gemodificeerde Omega dan wel met deze aandrijflijn uitgebracht als Holden. Maar die hebben een afwijkende neus met meer radiateur ruimte.

Hejsan zei:
Inmiddels zijn de usual suspects wel genoemd. Hulde voor de medewerking! Ik vind de Kaiser Frazer een leuke vondst. Niet echt een hatchback, maar zeker een auto die met hetzelfde silhouette zowel met kleine als grote klep(pen) is geleverd.

Op zich passend in deze categorie: de C3-generatie van de Corvette had een grote glazen achterruit. En die zat vast, pas in de laatste productiejaren kon de ruit geopend worden wat de toegang tot de bagageruimte natuurlijk enorm verbeterde. Misschien was het zelfs wel een optie. Opvolger C4 had een vergelijkbare ruit en die kon standaard geopend worden.

Haha.. volgens mij kunnen we nog lang door in deze rubriek!

Ik maak even de schade op.

Categorie: Van kleine klep naar grote deur
Alfa Romeo Alfa Sud
Austin A40 Farina & Austin A40 Farina Countryman
Austin/Morris Princess & Austin Ambassador
Autobianchi Primula
Chevrolet Corvette C3
Chevrolet Nova/Buick Apollo/Pontiac Ventura/Oldsmobile Omega
Citroën 2CV
Citroën GS & Citroën GSA
Citroën Traction Avant
Datsun Cherry N10
Fiat 127
Ford Pinto & Ford Pinto Runabout
Honda Civic 1
Hyundai Pony 4dr & Hyundai Pony 3drs
Kaiser Frazer & Kaiser Frazer Utility
Opel Kadett D
Peugeot 104
Volkswagen Passat B1
Volvo PV4 Special

Categorie: Twijfelkont
Skoda Superb
skoda-superb-mk2-twindoor-1.jpg

En dan wordt het tijd voor een nieuwe categorie.
De Volkswagen Golf VII had twee soorten achterassen. De modellen met 122 pk of meer kregen een een multilink as mee. De lichtere modellen moesten het doen met een torsie-as. Nu zullen meer auto's van het Volkswagen-concern dit hebben, dus die mag je noemen.
Maar er zijn veel meer auto's die (eventueel in de loop van de tijd) met verschillende soorten achterassen geleverd werden. Laten we de vierwielaangedreven auto's even buiten beschouwing, want dan zie je vaak een heel andere constructie. En ik ben op zoek naar echt andere constructies, niet varianten met zwaardere veren of een grotere spoorbreedte.

Kortom: tijd voor de categorie: Welk achterasje zit hieronder?

Ik trap af met de Volvo 760. Die begon met een starre achteras op schroefveren, maar de sedans kregen bij de grote facelift een multi-link achteras op schroefveren. Bij de 760 Estate bleef alles bij het oude. De versie met multi-link ophanging heeft een zichtbaar grotere spoorbreedte.

tl1yyiwby9ug_800.jpg

In de categorie 4x4: De Alfa 155 4x4 die onderhuids goeddeels overeenkomstig was met de Delta Integrale uit die tijd.

TeDeI zei:
In de categorie 4x4: De Alfa 155 4x4 die onderhuids goeddeels overeenkomstig was met de Delta Integrale uit die tijd.

Ik denk dat de categorie 4x4 heel groot wordt, omdat menig voorwielaandrijver met torsie-as bij zo'n ombouw een onafhankelijke wielophanging kreeg.
Vandaar dat ik het wil beperken tot niet-4x4 auto's.

Een beetje flauwe toevoeging van mij:
Volvo 960: deze had dan die multi-link van de eerder genoemde 760 (wederom alleen bij de sedans), maar bij de grote make-over kreeg de auto een multi-link met een dwarse bladveer. En de 960 Estate kreeg toen eindelijk ook onafhankelijk afgeveerde achterwielen.

Hejsan zei:
Categorie: Van kleine klep naar grote deur
Alfa Romeo Alfa Sud
Austin A40 Farina & Austin A40 Farina Countryman
Austin/Morris Princess & Austin Ambassador
Autobianchi Primula
Chevrolet Corvette C3
Chevrolet Nova (+ afgeleiden)
Citroën 2CV
Citroën GS & Citroën GSA
Citroën Traction Avant
Datsun Cherry N10
Fiat 127
Honda Civic 1
Kaiser Frazer & Kaiser Frazer Utility
Opel Kadett D
Peugeot 104
Volkswagen Passat B1
Volvo PV4 Special

Van zowel het 1971-model als het 1975-model van de Chevrolet Nova (en de daarvan afgeleide modellen van Buick, Pontiac en Oldsmobile) werd de coupé zowel zonder als met grote achterklep geleverd.

1972-Chevy-Nova-Classic-cars-See-the-USA-2-750x1085.jpg

2e36eedb8c1af749cf5cf273133ae307.jpg

Achteras:

De DAF 55 had een onafhankelijke wielophanging met pendelassen en schroefveren, opvolger 66 (met qua carrosserie alleen een andere neus en verder detailwijzigingen) kreeg een De Dion-as met bladveren die ook zijn weg vond naar de 340/360-serie. Bij de 44 en 46 gebeurde hetzelfde.

Bij de hierboven al genoemde Peugeot 504 kregen de goedkopere uitvoeringen en de Breaks/Familiales een starre as in plaats van een onafhankelijke wielophanging.

Veel Japanse stationwagons kregen een simpele starre as met bladveren in plaats van de schroefveren of zelfs onafhankelijke achterwielophanging van de sedan. In het geval van bijvoorbeeld de Datsun 140J/160J kreeg de sedan een starre as met schroefveren en de coupé een onafhankelijke achterwielophanging.

Wouter82 zei:
Hejsan zei:
Inmiddels zijn de usual suspects wel genoemd. Hulde voor de medewerking! Ik vind de Kaiser Frazer een leuke vondst. Niet echt een hatchback, maar zeker een auto die met hetzelfde silhouette zowel met kleine als grote klep(pen) is geleverd.

Op zich passend in deze categorie: de C3-generatie van de Corvette had een grote glazen achterruit. En die zat vast, pas in de laatste productiejaren kon de ruit geopend worden wat de toegang tot de bagageruimte natuurlijk enorm verbeterde. Misschien was het zelfs wel een optie. Opvolger C4 had een vergelijkbare ruit en die kon standaard geopend worden.

Alleen het speciale actiemodel had een achterruit die open kon. Dus echt maar een 1500 stuks of zo iets.
Overigens had de C3 die grote achterruit ook pas in de laatste 4 jaar ongeveer; daarvoor was het een rechtopstaand achterraam vlak achter de voorstoelen. In de eerste jaren kon je dat raam wel (elektrisch of vacuum) laten zakken zodat dat ook open was.

Achteras: dat zijn er nogal wat... Mijn huidige Hyundai Ioniq heeft bijvoorbeeld op de EV modellen een andere achteras dan op de hybride modellen. De genoemde Volvo 760 kreeg in de opvolger een (zo uitwisselbare) achteras met kunststof bladveren (zoals Corvette maar ook zoals de huidige S/V60 en S/V90). En ook die Corvette waarop de kunststof bladveer werd geïntroduceerd (de C3) had eerst een achteras met stalen bladveer. Maar om bij de 155 te blijven: die bodemplaat was identiek voor 155, 145/146, GTV/Spider 916, Delta II en Dedra. Allemaal met dezelfde achteras behalve de GTV/Spirder 916. Die kreeg een multilink achteras wat de productie start met 2 jaar opschoof. Die achteras past zo ook onder de andere met die bodemplaat. En om die hoek te blijven: Het tipo4 platform van Fiat/Lancia kreeg als Saab 9000 geen semi-onafhankelijke ophanging maar juist een torsieas met panhardstang. En onder de Alfa 164 kwam er een volwaardige multilink onder.
Volgens mij zijn er ook zat stationwagens met een andere achteras. Zeker in vroegere tijden kregen die bladveren ipv schroefveren. En tot aan in ieder geval de Astra G kregen stationwagens bij Opel luchtbalgen op de achteras.

De eerste generatie Skoda Octavia kreeg ook pas na de facelift onafhankelijke achterwielophanging. Overigens is Skoda nu voor de Scala weer terug bij torsiestaafvering in plaats van multilink...

@Dizono,
Bedoel je niet een torsieas? Dat is wat anders dan (onafhankelijke) torsiestaafvering zoals bij een Kever en veel oude Renault-modellen.

Nog een twijfelgevalletje uit de reeks 4/3/5 deurs en misschien een beetje te vergelijken met GS -> GSA

Hyundai Pony:

Eerst als 4-deurs met klein kofferbakklepje:
pony3-bearb.png

Paar jaartjes later als 3-deurs "coupe":
heritage-pony-3door-outside-shot01-07-1618162948.jpg

En dan na de grondige facelift als 5-deurs:
800px-Hyundai_Pony_1984_Utrecht.jpg

Via de achterdeur ;) komen er nog nieuwe klep/deurverhalen bij. Ik heb ze toegevoegd aan het lijstje van een aantal berichten terug.
De Pony 4drs/3drs is een beetje een twijfelaar, omdat het aantal deuren aan de zijkant ook anders is, en strikt genomen het zijaanzicht daarmee wel veranderde. Aan de andere kant is de vorm van de achterkant precies eender.

In de categorie Welk achterasje zit hieronder? heb ik er een paar uit Oost-Duitsland

Trabant 601
2560px-AWZ_Trabant_601S%2C_Verkehrszentrum_des_Deutschen_Museums.JPG

Tot de komst van de 1.1 zit er een bladgeveerde pendelachteras onder. Een dwarsgeplaatse dwarsveer veert twee pendelassen af. Maar de 1.1 versie had schroefveren, en deze as werd vanaf dat moment ook op de tweetakter 601 toegepast.

Wartburg 311/312

Wartburg_311_%281963%29_02.jpg

De Wartburg 311 had nog een archaïsch onderstel. Achter bevindt zich de Schwebeachse, een door een dwarsgeplaatste bladveer afgeveerde starre as.

2560px-1966Wartburg312.jpg

De Wartburg 312 ziet eruit als een 311, maar had al het gemoderniseerde chassis van de latere 353. De 312 heeft daarom onafhankelijke wielophanging met schroefveren

Dan schiet me nog de BMW 3-serie (E36) te binnen.
1994-96_BMW_320i_sedan_%28Australia%29.jpg

Achter zit en complexe achterwielophanging die zo uit de BMW Z1 lijkt te komen (de zentralpunktgeführte Doppelquerlenker-Hinterachse).

Later kwam er de BMW 3-serie Compact. Deze heeft een eenvoudigere onafhankelijke wielophanging die lijkt op dat van de voorganger E30.
2880px-1995-1997_BMW_316i_%28E36%29_hatchback_01.jpg

Het is niet van mijzelf, want Autoweek besteed er een artikel aan vandaag op de homepage: Opel Vectra A 2000 en 4x4 met een onafhankelijke wielophanging achter. De mindere uitvoeringen hebben een semi-onafhankelijke achteras.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/waarom-het-jammer-is-dat-de-opel-vectra-2000-geen-gsi-heette/

Durashift zei:
Het is niet van mijzelf, want Autoweek besteed er een artikel aan vandaag op de homepage: Opel Vectra A 2000 en 4x4 met een onafhankelijke wielophanging achter. De mindere uitvoeringen hebben een semi-onafhankelijke achteras.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/waarom-het-jammer-is-dat-de-opel-vectra-2000-geen-gsi-heette/
Ja, dat is 1 van de vele voorbeelden.
Overigens had de Opel Calibra (ook de voorwielaangedreven versies) altijd deze multi-link achteras. Maar de Calibra is behoudens zijn duidelijk technische verwantschap, toch wel een ander model dan de Vectra A.
Volgens mij werd e onafhankelijke wielophanging bij de Vectra A uitsluitend op de 4x4 types gebruikt.

De derde generatie van de Subaru Leone, hier bekend als L-serie, was in de wat luxueuzere uitvoeringen ook leverbaar met luchtvering. De ervan afgeleide XT ook, trouwens.

1984_4wd_aa_01_12_b.jpg

Seppl Huber zei:
Triumph TR4 vs. Triumph TR4A IRS (independent rear suspension).

Oh, nu schiet mij spontaan nog de Donkervoort S8 te binnen. Deze heeft een starre achteras, maar de S8A heeft onafhankelijke wielophanging.

De Datsun Sunny B310 heeft normaalgesproken een starre achteras met schroefveren, maar de Wagon en Van heeft bladveren.
Zoals hierboven gemeld, zijn er nog wel wat meer voorbeelden te noemen waar de stationcar- of vanversie het moet doen met een ander type achteras. Er kunnen er vast nog wel wat genoemd worden.

Enigszins in die lijn gedacht, maar niet helemaal hetzelfde is de situatie bij de Volvo PV444 en PV544 (Katterug). Deze fastbacks hebben een starre achteras met schroefveren. Aangezien deze auto's een zelfdragende carrosserie hebben was het niet mogelijk om de auto voor koetswerkbouwers als halfrijdende auto aan te bieden. Hierop kwam de Volvo PV445, bestaande uit een chassis met daarop aan de voorzijde de kop van de auto. Derggelijke auto's werden dan omgebouwd tot stationwagen, bestelwagen, pick-up, of zelfs cabriolet! Bij de PV445 is de achteras op bladveren afgeveerd. Later bracht Volvo zelf de PV445 Duett stationcar uit, welke later als P210 Duett door het leven ging.

Volgens mij in elk geval de eerste generatie Nissan Primera, waar de Wagon achter een simpele asconstructie had ten opzichte van de sedan en de hatch.

Klassiekerrijder zei:
Volgens mij in elk geval de eerste generatie Nissan Primera, waar de Wagon achter een simpele asconstructie had ten opzichte van de sedan en de hatch.

De in Japan gebouwde Primera Wagon was dan ook een heel ander model dan de andere Primera's van de eerste generatie die uit Sunderland kwamen.

De Audi 80 b1 en de Passat b1 zijn technisch nagenoeg identiek maar de achterassen verschillen wel onderling van elkaar, waarbij die van de Passat een eenvoudiger constructie heeft.

929V6 zei:
Achteras:

Bij de hierboven al genoemde Peugeot 504 kregen de goedkopere uitvoeringen en de Breaks/Familiales een starre as in plaats van een onafhankelijke wielophanging.
Bij mijn weten de 505 break en familiale ook. Mijn ouders hadden een familiale GR. Maar misschien weet iemand anders dit preciezer bij welke versies dat dan niet zo was.

Durashift zei:

Een gelijkaardige, nog vreemdere, situatie bij Peugeot waar de 405 4x4 versies de hydropneumatische vering van Citroën kregen op de achteras.
Bij het verifiëren van deze informatie trouwens nog vastgesteld/geleerd dat er naast de sportieve M16 en T16 ook ‘burgerlijke’ 4x4-versies waren (GRI X4 en SRI X4) met een veel minder sterke motor.

Ik denk dat we wel zo'n beetje aan het einde zijn geraakt van deze categorie.
We zijn tot de volgende auto's gekomen:

Welk achterasje zit hieronder?

Categorie: Evolutie van de achteras gedurende de productie van de autoserie:
DAF 44/55 (pendelas onafhankelijk, schroefveren) -> DAF 46/66 (DeDion star, bladveren)
Donkervoort S8 (starre as, schroefveren) -> Donkervoort S8A (onafhankelijk, schroefveren)
Trabant 601 (pendelas onafhankelijk, dwarse bladveer) -> Trabant 601 & 1.1 (pendelas onafhankelijk, schroefveren)
Volvo 760 Sedan (starre as, schroefveren) -> Volvo 760 Sedan (multilink onafhankelijk, schroefveren)
Volvo 960 Sedan (multilink onafhankelijk, schroefveren) -> Volvo 960 Sedan (multilink onafhankelijk, dwarse bladveer)
Volvo 960 Estate (starre as, schroefveren) -> Volvo 960 Estate (multilink onafhankelijk, dwarse bladveer)
Wartburg 311 (starre as, dwarse bladveer) -> Wartburg 312 (onafhankelijk, schroefveren)

Categorie: Verschillend type achteras per carrosserievariant of luxe niveau:
BMW 3-serie E36 (centraal geleide dubbele draagarmen, onafhankelijk, schroefveren) & BMW 3 Compact (E36) (onafhankelijk, schroefveren)
Citroën C5 II (onafhankelijk, schroefveren) & Citroën C5 II (onafhankelijk, hydropneumatisch)
Datsun 140J/160J Sedan (starre as, schroefveren) & Datsun 160J Coupé (onafhankelijk, schroefveren)
Datsun Sunny B310 Sedan (starre as, schroefveren) & Datsun Sunny B310 Stationcar (starre as, bladveren)*
Peugeot 504 Sedan (onafhankelijk, schroefveren) & Peugeot 504 L Sedan + 504 Break (starre as, schroefveren)
Peugeot 505 Sedan (onafhankelijk, schroefveren) & Peugeot 505 Break (starre as, schroefveren)
Seat Leon tot 150pk (torsie as, semi-onafhankelijk, schroefveren) & Seat Leon vanaf 150 pk multilink onafhankelijk, schroefveren)
Skoda 105/120 (pendelas onafhankelijk, schroefveer) & Skoda 130 (onafhankelijk, schroefveren)
Skoda Octavia tot 150pk (torsie as, semi-onafhankelijk, schroefveren) & Skoda Octavia vanaf 150 pk multilink onafhankelijk, schroefveren)
Triumph TR4 (starre as, schroefveren) & Triumph TR 4 IRS (onafhankelijk, schroefveren)
Volkswagen Golf VII tot 122pk (torsie as, semi-onafhankelijk, schroefveren) & Volkswagen Golf VII vanaf 122 pk multilink onafhankelijk, schroefveren)**
Volvo PV444/PV544 (starre as, schroefveren) & Volvo PV445/P210 Duett (starre as, bladveren)

* en diverse andere Japanse middenklassers
** en diverse andere Volkswagen MQB automodellen
En verder zijn er diverse stationcarmodellen met een vorm van niveauregeling of verzwaarde veren

Categorie: optioneel luchtvering
Ik besef dat dit best een hele lange lijst is, want bij de luxere auto's inmiddels wel een gangbare optie. Dus beperk ik me tot de oudjes.
Subaru Leone (onafhankelijk, schroefveren) & Subaru Leone (onafhankelijk, luchtvering)
Subaru XT (onafhankelijk, schroefveren) & Subaru XT (onafhankelijk, luchtvering)

Ik kan er nog eentje toevoegen: de Skoda 130 (en de Rapid coupé) kreeg in tegenstelling tot de 105/120 draagarmen in plaats van pendelassen.

Ah, ik heb de Skoda's nog toegevoegd.

En dan wordt het tijd voor een lijstje waar iedereen op los kan gaan (denk ik).
Tegenwoordig zie je het niet meer, maar in het verleden was paste men uit zuinigheid dezelfde achterportieren toe bij de stationcar als bij de sedan (of 5-deursversie).

Een bekend voorbeeld zijn de Volvo's 145/245/265/240 Stationcar die dezelfde achterportieren als de 144/164/244/264/240 Sedan hadden.
2880px-1993_Volvo_240_SE_2.0.jpg

Volvo 240 Stationcar

En een ander karakteristiek voorbeeld is de Fiat Tempra Weekend, die dezelfde portieren heeft als de Tempra (en Tipo):
2880px-Fiat_Tempra_%2822967670842%29.jpg

Fiat Tempra Weekend

En zo zijn er wel meer te noemen. Dus in de categorie: Stationcars met geleende achterportieren, welke kun je noemen?
En laten we de auto's beperken tot modellen die vanaf zo rond 1980 op de markt waren. En zeldzame ombouwsels als de Saab 900 Safari tellen niet mee. Ik ben echt op zoek naar reguliere automodellen.

Omdat de Saab zo onbekend is, toch even een plaatje:
1981_Saab_900_Safari_%286622159317%29.jpg

Saab 900 Safari

Dat zijn er wel een heleboel en ik denk zelfs juist dat het nu nog steeds veel wordt toegepast.

929V6 zei:
Dat zijn er wel een heleboel en ik denk zelfs juist dat het nu nog steeds veel wordt toegepast.

Dan ben ik benieuwd welke hedendaagse leverbare stationcar dezelfde achterportieren heeft als een sedan of vijfdeurs...

Poeh.. bij zo'n basis-BX valt het zelfs extreem goed op. Nu weten we ook waarom de meeste BX breaks zwarte raamlijsten en decorlijsten hadden.

Bij Volvo zijn er nog wat voorbeelden:
Volvo 740/760/940/960 Estate
Volvo 850 Estate/V70
Volvo_850_T-5R.jpg

En Volkswagen haalde het trucje uit bij de Passat B1 en Passat B2. Bij de Passat B2 viel wel heel erg op dat men probeerde met een portier uit te komen, en dat zag je vooral aan de liftbackversie:
VW_Passat_B2_rear_20080312.jpg

Ergens oogt het allemaal nogal onevenwichtig.
Bij de Passat Variant was het een veel netter geheel:
Volkswagen_B2_Passat_Bielefeld.jpg

Sowieso wel een Italiaans dingetje; de Lancia Lybra, Dedra, Kappa en Thema zijn gewoon de sedan met er wat achtergeplakt. Nog altijd wel mooie auto die Lybra

m1by0hkbh5cm_480.jpg
m1fyhfxb9qcc_480.jpg

Een beetje flauw maar telt de Toncar-ombouw van de Volvo 440 ook mee in dit lijstje?
Ik meen dat er voor de SEAT Toledo I ook een stationcar-ombouw op de markt leverbaar was. Die zag er na ombouw wel erg geslaagd uit trouwens.

Ook een leuke: Geen stationcar, wel dezelfde deurpartijen. Alfa Giulietta en Alfa 75. En van die laatste was er volgens mij ook een stationcar-ombouw die serieproductie helaas nooit heeft gehaald.

Hejsan zei:
929V6 zei:

Dan ben ik benieuwd welke hedendaagse leverbare stationcar dezelfde achterportieren heeft als een sedan of vijfdeurs...

Dat moet ik inderdaad weer terugnemen. Ik dacht dat bijvoorbeeld de Avant-modellen van Audi sedanportieren hadden, maar die laatste blijken aan de bovenkant iets af te lopen. Evengoed vallen er nog aardig wat modellen te noemen:

Honda Civic Aerodeck

Citroën CX Break (dezelfde achterportieren als de CX Prestige)

Skoda Favorit/Forman en natuurlijk ook de latere Felicia

Ford Taurus/Mercury Sable

Van de tweede generatie alleen de Mercury Sable (by Ralph Z., on Flickr)

1996 Ford Escort 1.6i Ghia by Rutger van der Maar, on Flickr

Twijfelgevalletje: Ford Escort Clipper/Wagon

Subaru Legacy Mk I

Citroën ZX Break 1.6i SX by Sjoerd Wijsman, on Flickr

Citroën Xsara

Fiat Regata Weekend (en de 131 ook al, maar die is van voor 1980)

Fiat Palio Weekend

Het lijkt wel of die Legacy I eerst is ontworpen als stationcar, waarbij men dacht er ook een sedan uit te persen, met dat vreemde verloop bij de C-stijl.

Daar zitten wat rare gedrochten bij... bij Audi was het vanaf midden jaren '80 simpeler: deuren hadden een losse bovenbouw die uitwisselbaar was.

TeDeI zei:
Het lijkt wel of die Legacy I eerst is ontworpen als stationcar, waarbij men dacht er ook een sedan uit te persen, met dat vreemde verloop bij de C-stijl.

Zou kunnen, maar het maakt de sedan wel erg herkenbaar. Anders was het echt een 13-in-een-dozijn-Japanner geweest.

https://live.staticflickr.com/65535/51487938644_8d9892b4d3_c.jpg Zoals bij de Xsara vind ik het totaal niet storend, bij meerdere auto's niet eigenlijk. Soms oogt het zelfs wat vlotter

929V6 zei:
Hejsan zei:
929V6 zei:

Dat moet ik inderdaad weer terugnemen. Ik dacht dat bijvoorbeeld de Avant-modellen van Audi sedanportieren hadden, maar die laatste blijken aan de bovenkant iets af te lopen. Evengoed vallen er nog aardig wat modellen te noemen:

Honda Civic Aerodeck

Citroën CX Break (dezelfde achterportieren als de CX Prestige)

Skoda Favorit/Forman en natuurlijk ook de latere Felicia

Ford Taurus/Mercury Sable

Van de tweede generatie alleen de Mercury Sable (by Ralph Z., on Flickr)

1996 Ford Escort 1.6i Ghia by Rutger van der Maar, on Flickr

Twijfelgevalletje: Ford Escort Clipper/Wagon

Subaru Legacy Mk I

Citroën ZX Break 1.6i SX by Sjoerd Wijsman, on Flickr

Citroën Xsara

Fiat Regata Weekend (en de 131 ook al, maar die is van voor 1980)

Fiat Palio Weekend

Er zitten verschillende leuke tussen, maar ik keur er ook wat af.

Bij de laatste generatie Ford Escort zijn de portieren van de Clipper/stationcar toch duidelijk anders dan van de vijfdeurs. De daklijn is veel rechter, en de portieren volgen precies die lijn. Dat kun je ook zien op je foto's. Ook is de hellingshoek van de C-stijl iets stijler. Kijk maar goed naar het driehoekje achter de ruit. Bij de voorganger Escort Mk3/4 heeft de Turnier/stationcar juist wel dezelfde portieren:
Ford_Escort_Kombi_rear_20080102.jpg

Je ziet zelfs dat de deurlijn ook iets smokkelt ten opzichte van de dakgootrand.

De Ford Scorpio stationcar leent volgens mij ook de achterportieren van de Liftback en sedan:
Ford_Scorpio_95_Turnier_rear_20090309.jpg

Ook hier zie dat de portieren niet lekker soepel in het ontwerp passen.

De Citroën CX Break heeft andere portieren dan de CX Prestige. Bij de laatste loopt de bovenzijde van het portier iets af:
Citroen_CX_2.5_Prestige_1988.jpg

Citroen_CX_2500_GTI_Familiale_1990.jpg

Bij de CX Break kun je bij wijze van spreke een liniaal leggen over het portier.

Bij de Subaru Legacy is hetzelfde het verhaal. OK, het betreft hier alleen de vorm van de glasplaat. Maar deze is dus niet hetzelfde als bij de sedan.

Dan zijn er nog wat voorbeelden, zoals de reeds genoemde Renault Laguna 1.
Renault_Laguna_I_Phase_I_Grandtour_1.8_Heck.JPG

Peugeot kwam wat laat met de 306 Break, en dat heb ik stilistisch toch wel een wat hopeloze auto gevonden:
Peugeot_306_Break_rear_20080415.jpg

De Toyota Corolla E110 Stationcar leent de deuren van de Corolla sedan:
Toyota_Corolla_E11_Kombi_rear_20080215.jpg

V.w.b. de Escort (waar ik zelf al over twijfelde) en de CX ben ik het met je eens, maar dat de Legacy een aflopende ruit heeft kan ik me niet voorstellen.

Hm... ja, de Legacy Sedan heeft wel een hele rechte lijn. Je hebt denk ik wel gelijk wat betreft deze auto.

En toen schoot me de Honda Accord Mk4 Aerodeck nog te binnen:
Honda_Accord_Kombi_front_20080318.jpg

en de Rover 400:
Rover_400_Tourer.JPG

Even een korte opsomming tot nu toe van de stationcars met leentje-deur van na 1980:
Alfa Romeo Alfa 33
Citroën BX
Citroën ZX
Citroën Xsara
Fiat Regata
Fiat Tempra
Fiat Palio
Ford Escort Mk3/Mk4
Ford Scorpio
Ford Taurus/Mercury Sable Mk1
Honda Accord Mk4 Aerodeck
Honda Civic Aerodeck
Lancia Thema
Lancia Dedra
Lancia Kappa
Lancia Lybra
Mercury Sable Mk2
Peugeot 306
Renault Laguna Mk1
Rover 400 R8
Skoda Favorit/Forman/Felicia
Toyota Corolla E110
Volkswagen Passat B1
Volkswagen B2
Volvo 140/240/260
Volvo 740/760/940/960/S90/V90
Volvo 850/S70/V70

Jaren 70/80 sowieso wel veel denk ik. Denk een 626 station rond 1990 ook wel en wat Japanse concurrenten ook

Terug
Bovenaan