Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Jouw berichtje bleek tussendoor opgeplopt te zijn. Ik zal 'm toevoegen aan de lijst.Wouter82 zei:"Mijn" Kia ontbreekt nog in je lijstje.
929V6 zei:De Taunus TC3 heeft als sedan hogere portieren. De Combi heeft nog de portieren van de TC2. Bij de 626 sedan lopen de portieren aan de bovenkant iets af.
929V6 zei:Bij de Civic Wagon zie ik een knik die er bij de vijfdeurs niet zit.
Henk 64 zei:De Toyota MR2 heet in Frankrijk alleen MR, omdat de uitspraak in het Frans van 'MR2' lijkt op de vertaling van 'verdorie".
Auto encyclopedie zei:Fiat Croma , van bak en braad.
Hejsan zei:De Talbot Alpine kennen we hier niet, we noemen die auto Talbot 1510, omdat Renault de rechten op die naam heeft in het vasteland van Europa. Voor de volledigheid: diens voorganger heette Simca 1307/1308/1309, en in Groot-Brittannië Chrysler Alpine, maar omdat hier ook een andere merknaam werd gebruikt voeg ik hem niet toe.
De Mazda5 zou oorspronkelijk Mazda4 heten maar de 4 is een ongeluksgetal in Japan.
Moderator
Mercedes-Benz ML-Klasse: aanvankelijk als M-Klasse gedacht, maar dat vond BMW M Divisie niet zo’n goed idee.
Wat is je bron voor het verhaal over Adidas? Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk:Hejsan zei:Tesla had het plan Model 3 eigenlijk Model E te noemen. Maar daar stak Ford een stokje voor, want die hebben de rechten van die naam vastgelegd.
Tesla heeft het geprobeerd door de op de auto een ||| (op zijn kant) te plaatsen. Dat kun je voor zowel een E als een 3 aanzien.
Maar Adidas stak daar weer een stokje voor!
Hejsan zei:Ferrari 365 GTB/4: oorspronkelijk zou dit de Ferrari Daytona worden, maar omdat het publiek ruim van te voren wist dat de auto zo zou gaan heten besloot Enzo Ferrari anders.
Het verhaal klopt, de nieuwe naam niet: dat was MR16 (naar de zestienklepper onder de motorkap natuurlijk)hejsan zei:Toyota MR2 -> MR2 klinkt als 'merde' of 'merdeux' (stront) -> Toyota MR (Frankrijk)
iDS zei:Wat is je bron voor het verhaal over Adidas? Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk:Hejsan zei:Tesla had het plan Model 3 eigenlijk Model E te noemen. Maar daar stak Ford een stokje voor, want die hebben de rechten van die naam vastgelegd.
Tesla heeft het geprobeerd door de op de auto een ||| (op zijn kant) te plaatsen. Dat kun je voor zowel een E als een 3 aanzien.
Maar Adidas stak daar weer een stokje voor!
- Adidas heeft geen “model III’
- de drie strepen zijn een deel van het logo van Adidas maar er zijn steeds andere elementen (zoals de merknaam zelf) die er deel van uitmaken.
Aanvullinkje:
Adidas maakt ook geen wagens. Er is du 0 kans op enige verwarring tussen producten van de bedrijven (ik heb de koekjesfabrikant van de Lotusspeculaasjes nooit bezwaar weten maken tegen de naam van het bedrijf van Colin Chapman of de beatles met hun muzieklabel tegen de opstart van een computerbedrijf met dezelfde naam)
Jay DoubleYou zei:Hejsan zei:Ferrari 365 GTB/4: oorspronkelijk zou dit de Ferrari Daytona worden, maar omdat het publiek ruim van te voren wist dat de auto zo zou gaan heten besloot Enzo Ferrari anders.
Ook deze info klopt niet. Ben me momenteel aan het verdiepen in de “Daytona” vanwege een hobbyproject. De 365 GTB/4 en GTS/4 kregen de bijnaam “Daytona” doordat Ferrari in 1967 tijdens de 24 uur van Daytona een 1-2-3-finish haalde.
iDS zei:Het verhaal klopt, de nieuwe naam niet: dat was MR16 (naar de zestienklepper onder de motorkap natuurlijk)hejsan zei:Toyota MR2 -> MR2 klinkt als 'merde' of 'merdeux' (stront) -> Toyota MR (Frankrijk)

929V6 zei:Het was wel degelijk MR, zonder 16.
Hejsan zei:Jay DoubleYou zei:Hejsan zei:Ferrari 365 GTB/4: oorspronkelijk zou dit de Ferrari Daytona worden, maar omdat het publiek ruim van te voren wist dat de auto zo zou gaan heten besloot Enzo Ferrari anders.
Ook deze info klopt niet. Ben me momenteel aan het verdiepen in de “Daytona” vanwege een hobbyproject. De 365 GTB/4 en GTS/4 kregen de bijnaam “Daytona” doordat Ferrari in 1967 tijdens de 24 uur van Daytona een 1-2-3-finish haalde.
'Ook' hier geldt dat er van alles te vinden is. In hoeverre dit een echt verhaal is, is niet met juridische documentatie te bewijzen, want we hebben het hier over een interne beslissing. Er wordt op verschillende plekken wel naar gehint, zoals hier: https://de.wikipedia.org/wiki/Ferrari_365_GTB/4
"Das Auto ist allgemein als „Ferrari Daytona“ bekannt. Der Begriff „Daytona“ bezieht sich auf das 24-Stunden-Rennen von Daytona 1967, bei dem die Scuderia Ferrari mit ihren Prototypen 330P4 und 412P auf den Plätzen eins, zwei und drei ins Ziel gekommen war.[18][19][20] Er wurde werksseitig nicht verwendet, etablierte sich aber schnell in den Medien. Heute wird er in der Literatur vielfach synonym verwendet bzw. erscheint in Publikationen als gleichberechtigter Zusatz zu dem Ziffern-Buchstaben-Code.[21]
Einzelne Quellen gehen davon aus, dass „Daytona“ während der Entwicklungsphase die werksinterne Bezeichnung für das Auto gewesen war und jedenfalls nach anfänglichen Überlegungen auch die offizielle Modellbezeichnung hätte werden sollen. Nachdem aber der Begriff durch eine Indiskretion verfrüht an die Presse gelangt sei, habe Enzo Ferrari aus Verärgerung seine weitere Verwendung untersagt.[22] "
Maar misschien is het niet waar, en is het een mooi verhaal. Dan blijft wel de vraag waarom iedereen van "Daytona" spreekt. Er zijn wel meer merken die opvallende overwinningen hebben behaald, maar dat is niet de aanleiding om een bepaalde auto plots naar die races te vernoemen. Daar zal toch iets anders een trigger moeten zijn.