Okee, okee, er zijn de nodige vragen en opmerkingen.
Die zal ik stuk voor stuk proberen door te nemen. Als ik er 1 oversla, dan is dat geen opzet. En als het onduidelijk is, dan kunnen we er gerust over babbelen.
Laat ik eerst een correctie doorvoeren. De Zafira B is weliswaar een doorontwikkeling van de Zafira A (net als de Astra H dat op de Astra G is), maar de verschillen zijn inderdaad te groot om dit een reskin te kunnen noemen. De hoofdmaten wijken hiervoor te sterk af. Dus die verwijder ik uit de lijst.
De definitie reskin is niet bikkelhard, maar wat bedoeld is dat de structuur van de auto niet is gewijzigd. Zeg maar wat je hier ziet:
Maar dat de buitenplaatdelen wél gewijzigd zijn (en ja, om dat te doen moet je ook de binnendelen her en der een beetje aanpassen).
Dit spul dus:
En laat ik ter illustratie een aantal nieuwe kandidaten aanhalen, die in de laatste bijdragen zijn genoemd (sorry, dit wordt scrollen voor jullie).
Lada 2101 (1200) vs. Lada 2105.
Hier zie je overduidelijk aan de raampartijen, afmetingen, verhoudingen dat de basis identiek is. Kijk je naar de deurpanelen en spatschermen, dan zie je dat de vouwlijnen duidelijk anders zijn. En dat is dus reskin. Je ziet een totaal andere grille en bumpers, enz. en dat is normaliter wat je bij een facelift verwacht.
Ford Capri Mk1 en Mk2
Hier is er nog wat meer veranderd, maar de ligging van de A, B en C stijl, hoofdmaten (proporties) zijn niet anders dan bij de eerste uitgave. Dus dit is ook een reskin.
De Mercedes R230 en R231 is ook een heel fraai voorbeeld. En de aangehaalde Lexus NX lijkt verdacht veel op een reskin. Maar daar moet ik nog even verder induiken, want zo goed ken ik die auto niet.
De Ford 17M/20M P7A en P7B zijn om diezelfde reden ook reskins van elkaar.
Bij de Opel Rekord P1 en P2 gaat het echter wel ver. De A-stijl ligt duidelijk anders, dus ja. De P2 is beslist een doorontwikkeling op de P1, maar wijkt gevoelsmatig wat te ver af.
De Alfa 90 is ook een klassiek voorbeeld van een reskin van de Alfetta.
Bij de Alfa 75 is dat echter niet het geval. Daar is het middenstuk van de Guilletta een op een overgenomen. Behoudens wat kunststoflijsten zijn de portieren identiek. Dit is geen reskin. Het is natuurlijk wel een fikse upfdate met een gewijzigde voorkant en een totaal ander staartstuk. Je kunt de Alfa 75 bijna als een andere carrosserievariant bestempelen op het thema Guilletta.
Ik hoop dat met die Alfa's het verschil tussen facelift, reskin en evolutie/nieuwe carrosserievariant een beetje duidelijker is. Het gaat dus beslist niet per se om een andere typeaanduiding of wat voor marketingverhaal ook. Het gaat om de carrosserie.
Dan zijn sommige reskins echt beperkt:
De VW Passat B4 heeft dezelfde carrosserie als de B3, echter kijk je beter dan zie h=je dat de complete groef in de flanken uit het blik is gehaald bij de B4. En dan zijn alle 'huiddelen' toch echt anders. Bij de aangehaalde Audi A4 is juist een klein groefje teruggekomen. Subtiel, maar wel een reskin.
Zoals gezegd gaat het om de carrosserie, niet om de kunststof aanbouwdelen, ook niet om de aandrijflijn, onderstelcomponenten of het interieur.
Daarom vallen zoveel Ferrari's af. Ja, in de marketingtaal lijken het steeds compleet nieuwe auto's. Maar bij de Ferrari F355 is er toch sprake van nagenoeg dezelfde carrosserie als de 348. Ja, de sleuven in de flank zijn totaal anders. Maar dit is onderdeel van de kunststoffen beplating, en daarmee geen carrosseriewijziging.
Bij de Hyundai Pony 1 en 2 geldt ongeveer hetzelfde als voor de Guilletta/Alfa 75. De Pony 2 heeft dezelfde zijbeplating op de deuren (hoewel het achterportier een iets andere raamlijn heeft) en wijkt vooral af aan de achterzijde. Dit is veel meer dan een facelift, maar geen reskin.
Bij de Ferrari 360 Modena en F430 geldt ongeveer hetzelfde. Het portier en de flank is hetzelfde. De vorm van de luchthapper en de vorm van het staartstuk is iets anders. Bij de aangehaalde Triumphs kan hetzelfde gezegd worden.
En ook de Austin Princess en Ambassador vallen in deze categorie. De Ambassador heeft een extra zijruit gekregen, grote deur en gewijzigde neus. De portieren zijn juist hetzelfde gebleven. Ik denk dat we na reskin-verzameling wel een nieuwe categorie kunnen beginnen.
De Mitsubishi Galant A140 en A160 lijken me optisch gezien toch facelifts van elkaar.