Onzinnige wetenswaardigheden

MCW 84 zei:
929V6 zei:
Tja, dit onderwerp is dus onlangs al uitgebreid de revue gepasseerd op het forum. Een beetje sneu voor Auto Encyclopedie om zijn topic hier te kapen.

"Op dit topic kan iedereen zijn "favoriete"inzending plaatsen van een model , merk of carosorie die in Nederland verdween bij de facelift." In dit topic/onderwerp worden ook modellen besproken die pas na een facelift naar Nederland kwamen.

Maar verderop op dezelfde pagina:

Er zijn ook vast wel wat modellen waarvan we de pre-facelift niet in NL gehad hebben. Een dezer dagen ook maar eens wat voorbeelden van opzoeken.

En nadien zijn dus ook de niet in NL verkochte pre-facelifts aan bod gekomen.

De Mazda Cosmo AP (Anti-Polution) werd hier verkocht als RX-5 maar zonder rotatiemotor als Mazda 121. De facelift is hier nooit geleverd.

1NrHbXI.jpg
u29m9R8.jpg

929V6 zei:
MCW 84 zei:
929V6 zei:
Tja, dit onderwerp is dus onlangs al uitgebreid de revue gepasseerd op het forum. Een beetje sneu voor Auto Encyclopedie om zijn topic hier te kapen.

"Op dit topic kan iedereen zijn "favoriete"inzending plaatsen van een model , merk of carosorie die in Nederland verdween bij de facelift." In dit topic/onderwerp worden ook modellen besproken die pas na een facelift naar Nederland kwamen.

Maar verderop op dezelfde pagina:

Er zijn ook vast wel wat modellen waarvan we de pre-facelift niet in NL gehad hebben. Een dezer dagen ook maar eens wat voorbeelden van opzoeken.

En nadien zijn dus ook de niet in NL verkochte pre-facelifts aan bod gekomen.

Ah, ja dan beter een ander onderwerp.

MCW 84 zei:
Van de Corvette C4 (1983) werd ook een Euro-spec ontwikkeld, deze verviel bij de facelift. Van de C5 verscheen wel weer een Euro-spec.

Ik snap deze niet. Heeft dit met een facelift te maken. En de C4 en C5 zijn beide niet in Nederland geleverd dacht ik.

Kun je auto's noemen die pas na een facelift op de Nederlandse markt werd gebracht? (...) Kun je auto's noemen die van de Nederlandse markt werden gehaald, echter in andere markten (in gefacelifte vorm) door werden geleverd?

De Corvette C4 werd voor de facelift in EU versie ook verkocht in Nederland. Kon je gewoon bestellen bij de Opel dealer. Na de facelift was er geen volledige EU versie meer (kreeg eigenlijk alleen andere spiegels) en deze was alleen op speciale bestelling (en verlichting ombouw) nog in Duitsland te koop. Sommige van die Duitse vonden ook de weg naar Nederland maar dat is iets anders.
Voldoet dus aan het criterium.

Het verhaal van de C5 is gewoon leuke achtergrond; die kreeg wel weer een C5 versie die ook in Nederland geleverd werd. Idem voor de C6, C7 en C8 (ja ook die laatste kan je inmiddels gewoon bestellen hier).

OK, ik begrijp dat vraag 18 al eerder de revue passeerde op het forum?
Dan kan er net zo goed een andere vraagstelling worden verzonnen...

Engineer2 zei:
(..)

Verder schiet me de RAM Promaster en de Kenworth en Peterbilt versies van de DAF LF te binnen.

072914-earnings-seattle-cabovers-270-330.jpg

Hmm.. dit ziet er toch wel facelift achtig uit.

(..)

(y). Leuk om te zien, Ik wist niet dat de DAF cabines ook in de USA geleverd worden.

De LF is evengoed gewoon nog opgenomen in het leveringsprogramma van DAF. en bij Volvo doet ie ook dienst bij de FL. ;)

Wouter82 zei:
MCW 84 zei:
Wat ben je toch voorspelbaar (..)

Gaan we weer. Het gaat er niet om dat je corrigeert, maar hoe. (..)

+1 (y)

Iemand had het over carrosserievarianten van een model die hier niet leverbaar zijn geweest. Dat is wel een goeie? Dus bv de huidige Renault Megane. Die is in NL niet als sedan geleverd.

bltyc5vbc36s_480.jpg
evuy5umbw1qp_480.jpg

Wouter82 zei:
Dat gaat een lange lijst sedans worden.

Het voorstel bij het nu afgekapte onderwerp om China buiten beschouwing te laten is hier dan misschien ook wel een goede? Dat scheelt ook alvast een hoop verlengde uitvoeringen en zo.

xxGntQu.jpg
6rIIRre.jpg

De 6e generatie Familia, bij ons bekend als de 3e generatie Mazda 323, was in Japan vanaf 1986 als cabriolet. Eerst alleen met 1.5 Turbomotor maar later veranderd naar een 1.6 DOHC. De enige cabriolet op basis van een compacte middenklasser van Mazda.

0jT8KFW.jpg

uMcbKCX.jpg

nY7rAcw.jpg

SzVMdqb.jpg

Mazda's Engineering & Technology ontwikkelde in 2003 de Mazda Roadster (MX-5) Coupe en kwam op de Japanse markt. Als Type-S (normaal), Type-A (sportief) en Type-E (klassiek). Slechts 179 stuks zijn er van gebouwd. Deze foto's zijn van prototypes, de echte versies hebben normale wielen en spiegels.

cQquyyg.jpg
w0HptMn.jpg

Hier staan betere foto's van alle drie de versies, kan alleen URL van foto's niet overnemen: https://web.motormagazine.co.jp/_ct/17359682/album/16790914/image/16883384?fr=alim Zo met normale wielen zien ze er een beetje knullig uit.

Even de bekende sedans op een rijtje:

Renault Thalia/Clio sedan
E3vPiBH.jpg

Peugeot 206 sedan
206-sedan.jpg

Opel Astra sedan
m1dyx7pbu2ss_800.jpg

Peugeot 301, Citroen C-Élysée en C-Triomphe zijn te twijfelachtig vanwege technische verschillen en natuurlijk de naam en uiterlijke verschillen met C-segment hatchback uit die tijd van de merken. Ford Focus sedan zou kunnen maar die is voor China.

Volgens mij is de sedanversie van de huidige Ford Focus ook niet leverbaar in Nederland:

28zy4wvby18h_800.jpg

De Opel Ascona C heette in Brazilië Chevrolet Monza, en was daar ook als 3 deurs hatchback leverbaar. Naar mijn mening zonde dat we deze in Europa nooit hebben gezien:

images_chevrolet_monza_1982_1_b.jpg

De derde generatie van de Toyota Corona (RT40) was in Nederland leverbaar als sedan en stationwagon. In Australië bestond er ook een 5 deurs Liftback versie van, de fraaie RT56:

toyota_corona_5-door_1.jpg

pictures_toyota_corona_1965_1.jpg

De tweedeurs versie van de Chrysler Avenger is voor zover ik weet nooit in Nederland geleverd. Of dit ook voor de pre-facelift Hillman/Sunbeam Avenger geldt durf ik niet te zeggen:

chrysler-avenger-2-door-sedan-front-side-0-467196.jpg

De Nissan Bluebird van de T12 generatie was in Noorwegen (misschien ook elders?) naast de 5 deurs ook als 3 deurs hatchback leverbaar:

640px-Nissan_Bluebird_Turbo_SR_3door.jpg

De Datsun 140J/160J Violet (generatie A10) was in Nederland uitsluitend leverbaar als sedan of coupé(?), maar in andere landen bestond er ook een station wagon:

640px-Datsun_160J_Wagon.JPG

en een 5 deurs liftback:

32070372272_e4965f0d06_b.jpg

De Datsun 1800 (Nissan Laurel C30) kwam in Nederland alleen als sedan, de coupé ging aan onze neus voorbij:

nissan_laurel_1968_photos_1_b.jpg

Datzelfde gold voor de Nissan Skyline C10, welke in Nederland Nissan 2000 GT of 2400 GT heette:

1024px-1971_Nissan_Skyline_Hardtop_1500DX.jpg

De Ford Taunus Coupé verdween in Nederland (en Europa) met de wissel van TC1 naar TC2. In Argentinië hebben ze de TC2 nooit gekend, maar de TC3 wel. Daar was in dat land ook een coupé van:

ford-taunus-23-03.jpg

Ford_Taunus_SP5_Argentina.jpg

Van de Fiat Uno bestond in Zuid Amerika een sedanversie, de Fiat Duna, die er ook als Duna Weekend stationwagon was. Van die stationwagon werd weer een bestelversie gemaakt, de Fiat Penny, die ook in Nederland is geleverd. De Duna sedan en Duna Weekend hebben we hier echter nooit gehad:

Fiat_Duna601.png

1024px-Fiat_Duna_Weekend_70_%28front_quarter%29.jpg

De Fiat Palio werd in Nederland alleen als Weekend geleverd. In andere landen was ie er ook als hatchback en als sedan (al heette die Siena):

fiat-palio.jpg

Fiat_Siena.jpg

De Fiat 128 was in Argentinië leverbaar als 5 deurs stationwagon (de Fiat 128 Familiar):

3944117414_607c9a4403_b.jpg

De Nissan Cherry van de N12 generatie heette in onder andere Japan en Australië Pulsar. Daar was ie er niet alleen als hatchback, maar ook als sedan:

1984_Nissan_Pulsar_%28N12_S3%29_GX_sedan_%282009-07-13%29_02.jpg

De lijst is vast nog veel langer, maar dit is wat mij voor nu even te binnen schoot ;)

De Opel Ascona C die hierboven wordt vermeld, werd in de UK als Vauxhall Cavalier verkocht en was daar ook als estate beschikbaar:
IMG-20210314-WA0003.jpg

Durashift zei:
Engineer2 zei:
(..)

Verder schiet me de RAM Promaster en de Kenworth en Peterbilt versies van de DAF LF te binnen.

072914-earnings-seattle-cabovers-270-330.jpg

Hmm.. dit ziet er toch wel facelift achtig uit.

(..)

(y). Leuk om te zien, Ik wist niet dat de DAF cabines ook in de USA geleverd worden.

De LF is evengoed gewoon nog opgenomen in het leveringsprogramma van DAF. en bij Volvo doet ie ook dienst bij de FL. ;)

De LF cabine is inderdaad een samenwerking met Volvo-Renault. De LF zelf (niet alleen de cabine) is echter ook de basis van die Kenworths en Peterbilts. Is dus echt badge engineering. Is natuurlijk ook hetzelfde concern. Ik dacht dat er wel een andere Cummins motor in zat. De LF motoren zijn van Cummins UK en ik dacht niet dat daar een US gecertificeerde versie van bestond. Maar Cummins in de US heeft wel motoren in dat slagvolume die wel voor de US zijn toegelaten.

De LF heeft een paar keer een kleine facelift gehad om in lijn te blijven met het design van de grotere broers. Meest opvallend is de grijze/aluminium plaat op de grill. Anders dan ik dacht hebben de Kenworth en Peterbilt broertjes ook die facelift gehad; zoals in de foto te zien.

DAF heeft overigens ook wel losse cabines aan Kenworth geleverd. Dat was voor de K500 en C500; een heel erg grote truck serie die niet is toegelaten voor de openbare weg. Voornamelijk ingezet in mijnen en olievelden. Kenworth heeft dat jarenlang gebouwd met een heel oude jaren 60 Kenworth cabine erop maar uiteindelijk is er een DAF cabine opgezet. Al weer 10 jaar geleden was ik in Renton, WA (net ten noorden van Seattle) in de Kenworth fabriek en daar werd ook dit monster gebouwd. Maar inmiddels is de K500 uit productie zonder vervanger.
c500-body-builder.jpg

6966988963_bb4acb3987.jpg

Mea culpa voor de off-topic maar dit is toch ook een onzinnige wetenswaardigheid. Terug naar het programma.

Auto encyclopedie zei:
Zijn Belgische lezers uitgesloten bij dit onderdeel?

Wat mij betreft niet, maar het kan natuurlijk wel zijn dat er op dit punt verschillen zijn tussen de NL- en BE-markt. Dus als Belgische lezers bijvoorbeeld carrosserievarianten kunnen noemen die in NL leverbaar waren en in BE niet, of andersom: prima.

Toyota hield met de generatie Corolla E110 nou niet echt rekening met Nederland en omliggende landen, maar dat deden wel meerdere Aziatische merken geen moeite voor. Zoals bijvoorbeeld ipv een 5 deurs hatchback vast houden aan de liftback. ,de 3 deurs hatchback in het c-segment had inmiddels al aardig aan populariteit verloren hier, maar daar trokken ze zich ook nog niks van aan bij Toyota en diens Aziatische collega's. Tenslotte was er van de Corolla ook nog een sedan.
Maar in die tijd kwam de MPV in het c-segment op en ondanks dat ze die in huis hadden is die hier nooit geleverd.

Toyota_Corolla_Spacio_003.JPG

Het was ongetwijfeld vergeleken met de Scenic/picasso/ Zafira geen verkooptopper geworden , maar had het hier vast beter gedaan dan de Sedan, de latere Tino verkocht hier beter dan de 2e generatie Almera sedan.

Je kunt je wel afvragen of je die Corolla Spacio moet zien als een carrosserievariant (zoals de Mégane Scénic Mk I) of een afzonderlijk model op hetzelfde platform (de Picasso's en de latere Scénics).

MCW 84 zei:
Peugeot 301, Citroen C-Élysée en C-Triomphe zijn te twijfelachtig vanwege technische verschillen en natuurlijk de naam en uiterlijke verschillen met C-segment hatchback uit die tijd van de merken. Ford Focus sedan zou kunnen maar die is voor China.

@929v6 idd zoals MCW al aangaf, maar dacht beetje afwisseling op mijn sedan lijstjes

De Honda Concerto werd in Nederland alleen als vijfdeurs hatchback geleverd. In o.a. Frankrijk en blijkbaar ook Portugal was hij er ook als sedan:

1992 Honda Concerto by Alpus, on Flickr

Van de Datsun Bluebird 910 was er een knappe coupé die aan onze neus voorbij ging. Eveneens in Frankrijk wel geleverd:

Datsun Bluebird 1.8 SSS Coupé 1981 by Eelco, on Flickr

Twee generaties van de Civic sedan die we in de Benelux niet kenden (de tweede diende als basis voor de Rover 200) maar in diverse andere Europese landen wel:

1983 Honda Civic Saloon by Riley, on Flickr

1987 Honda Ballade by Ruairidh MacVeigh, on Flickr

En de Wagon van de eerste generatie maakte de oversteek naar Europa niet eens:

Honda Civic CVCC Wagon by Alden Jewell, on Flickr

We hadden de Honda Integra hatchback. In Japan had je nog de Quint Integra; de coupe-versie. In de VS als Acura Integra.

pRoPgCL.jpg

NGBVgH6.jpg

lBjYxax.jpg

Ik denk dat je bv van auto's als de Corolla, Sunny e.d vast ook nog wel wat kunt vinden. Op de Japanse wikipedia komen carrosserievormen tegen die ik niet ken maar ik ken sowieso weinig modellen goed uit de jaren 60 en 70. :) Is de derde generatie Corolla hier ook geleverd als Coupe, naast de liftback? https://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%83%88%E3%83%A8%E3%82%BF%E3%83%BB%E3%82%AB%E3%83%AD%E3%83%BC%E3%83%A9

MCW 84 zei:
Ik denk dat je bv van auto's als de Corolla, Sunny e.d vast ook nog wel wat kunt vinden. Op de Japanse wikipedia komen carrosserievormen tegen die ik niet ken maar ik ken sowieso weinig modellen goed uit de jaren 60 en 70. :) Is de derde generatie Corolla hier ook geleverd als Coupe, naast de liftback? https://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%83%88%E3%83%A8%E3%82%BF%E3%83%BB%E3%82%AB%E3%83%AD%E3%83%BC%E3%83%A9

Deze bedoel je waarschijnlijk:

1977_Corolla_SR5_Sport_Coupe by nick lan, on Flickr

Nee, die is hier niet geleverd omdat wij deze hadden:

Toyota Corolla 30 Hardtop Coupé 1977 by Eelco, on Flickr

In België is wel een variant op de bovenste geleverd als (ondertussen zeer zeldzame) Toyota Trueno:

TOYOTA SPRINTER TRUENO by yamamoto2000さん, on Flickr

Van de eerste Datsun 1000 (Sunny) zijn in Nederland alleen de tweedeurs sedan en de driedeurs combi geleverd.

1970 Datsun 1000 de Luxe by Rutger van der Maar, on Flickr

Er was ook een leuk coupeetje van:

1968 Datsun 1000 KB10 Deluxe Coupe by Sicnag, on Flickr

En een vierdeurs sedan:

Datsun 1000 (B10) by Reallyloud, on Flickr

(y)

06jISBb.jpg

De Mazda 929 heette in Japan de Luce. In de jaren 80 en 90 waren hardtop sedans typisch iets voor Japan. Vaak boden merken een normale sedan en een hardtop er naast en zo ook Mazda. Zijn voorganger was er ook als sedan en hardtop maar die verschilden behoorlijk van elkaar: https://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%83%9E%E3%83%84%E3%83%80%E3%83%BB%E3%83%AB%E3%83%BC%E3%83%81%E3%82%A7 Bij de laatste was dat minder. Degene die frameloos was was er ook nog met rotatiemotor. Wij kregen de sedan, de hardtop bleef in Japan en wat andere landen zoals Australië. Vanwege bepaalde regulaties verschilden ze qua maten wel van elkaar.

agTmafc.jpg
wCGv4bB.jpg

Er zijn nog wel meer Japanse auto's die er wel als hardtop waren, maar die wij niet kregen.

Nissan Laurel C32:

9395306560_bb5a7f324b_b.jpg

Datsun Laurel C31:

nissan_laurel_1980_pictures_2_b.jpg

Datsun Laurel (200L) C230:

nissan_laurel_1977_pictures_2_b.jpg

Die was er elders ook als Coupé:

nissan_laurel_1977_wallpapers_2.jpg

Toyota Crown S110:

toyota-crown-vi-s110-1980-1983-station-wagon-5-door-exterior-1.jpg

Ook die was er als 2-deurs Coupé:

ToyotaCrownGS110Coupe.JPG

De Opel Commodore C is naar ik meen nooit officieel als 2-deurs geleverd in Nederland, al zijn er via via wel een aantal hier beland:

1200px-Opel_Commodore_C_2-Door_2.5S_Automatic.png

De Hino Contessa is in ons land alleen geleverd als 4-deurs sedan. In Japan was er ook een Coupé:

1024px-Hino_Contessa_1300_Coupe.jpg

De door Seat gebouwde 4-deurs versie van de Fiat 600, de Seat 800, is buiten Spanje nooit geleverd:

1200px-Seat_800_%282%29.jpg

Ook de Chrysler 180 Estate heeft Spanje nooit verlaten (al is die geloof ik niet door Barreiros zelf gebouwd, twijfelgeval? Werd naar ik meen wel gewoon door de Chrysler dealer geleverd):

chrysler_180_03a.jpg

Datzelfde gold voor de drie generaties van de Ford Zephyr en Zodiac, die als stationwagon weliswaar niet door Ford werden gebouwd, maar in het VK wel door Ford werden geleverd:

4cb2ff48a49111e18e1e61312a7a1db3.jpg

image

dc3d0ef11ebbb343d70c25a49382bcc1.jpg

De Eend was in Argentinië leverbaar als rasechte hatchback, de 3CV:

1018px-Citroen_3CV_-_Atras.jpg

Dat was het voor nu weer even...

Tweelingen (niet rechtsgestuurd) die hier nooit zijn geleverd mogen en waar ik geen verklaring voor heb dat ze hier niet geleverd zijn mogen ook? https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/in-het-wild-peugeot-4008/ of wellicht een andere topic

Of moeten we hier een toekomstige andere topic van maken?

Die heb je zelf al behandeld: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,5973019 Daarnaast zijn tweelingen niet hetzelfde als een andere carrosserievariant.

Stefan105 zei:
De Eend was in Argentinië leverbaar als rasechte hatchback, de 3CV:

1018px-Citroen_3CV_-_Atras.jpg

Dat was het voor nu weer even...

De eend was hier ook leverbaar als hatchback. Sommige jaren inderdaad een kofferbak maar in latere jaren (zoals ook de Dyane) met een grote kofferklep. Ik dacht als optie.

Ik mis trouwens nog de Subaru Mini Jumbo (of was het Vivio) als targa cabriolet
tumblr_pa3lf67Qi61ti77kbo3_1280.jpg

Vraag 19:
Van welke in Nederland geleverde automodellen werden bepaalde carrosserievarianten hier niet geleverd?
Bestelwagens, pick-ups, one-offs, kit-cars, speciale carrosserieopbouwen en dergelijke doen niet mee. Carrosserievarianten voor de Chinese markt zijn ook uitgesloten van deelname.

Categorie A: deze vierdeurssedans hebben we moeten missen:
Dacia Logan Mk2, Mk3
Datsun 1000 Sunny B10
Fiat Duna (Uno)
Fiat Siena (Palio)
Honda Ballade (Civic Mk2) (maar wel bekend als Triumph Acclaim)
Honda Ballade (Civic Mk3) (maar wel bekend als Rover 200 SD3)
Honda Concerto (maar wel bekend als Rover 400)
Kia Rio Mk2, Mk3, Mk4
Nissan Pulsar (Cherry N12)
Nissan March (Micra K11)
Opel Astra H
Peugeot 206
Renault 7 (5)
Renault Thalia (Clio)
Renault Mégane Mk4
Seat 800 (Fiat 600)
Seat 850 (Fiat 850)
Subaru Impreza Mk4, Mk5
Volkswagen Polo Mk4, Mk5

Categorie B: deze tweedeurssedans hebben we moeten missen:
Audi 100 C2
Chrysler Avenger
Fiat Tempra
Opel Commodore C
Subaru Impreza Mk1
Volkswagen Santana
Volvo 262

Categorie C: deze coupés hebben we moeten missen:
Chevrolet Monza (Ascona C)
Datsun 1000 Sunny KB10
Datsun 1800 Laurel C30
Datsun Bluebird 910
Ford Taunus TC3
Hino Contessa
Honda Quint Integra (Integra)
Mazda MX-5 2003
Nissan 2000GT/2400GT Skyline C10
Toyota Carina A60
Toyota Corolla Sport Coupé E40
Toyota Crown S110

Categorie D: deze cabriolets hebben we moeten missen:
Mazda 323 Mk6
Nissan March (Micra K11)

Categorie E: Deze stationcars hebben we moeten missen:
Chrysler 180
Datsun 140J/160J Violet A10
Fiat 128 Familiar 5-drs stationcar
Fiat Duna (Uno)
Ford Zephyer/Zodiac
Honda Civic Mk1
Morris Ital
Nissan Skyline C110
Nissan March Box (Micra K11)
Vauxhall Cavalier (Ascona C)

Categorie F: overige carrosserievarianten:
Datsun 140J/160J Violet Liftback A10
Datsun 200L Laurel hardtop C30
Fiat Palio hatchback
Mazda Luce hardtop (929 HC)
Nissan Bluebird 3-drs T12
Nissan Laurel hardtop C31, C32
Toyota Corona Liftback RT40
Toyota Crown hardtop S110

Tussen haakjes de basis.

De Zastava 101 driedeurs is volgens mij wel in Nederland aangeboden, en wel als Zastava Mistral.
De laatste generatie Ford Focus sedan is tot en met 2018 geleverd (zie Carbase).
De Citroën 2CV is in de laatste bouwjaren ook als vijfdeurs verkocht.

De Seat 850 was er in Spanje (uiteraard) ook als vierdeurs:
SEAT_850_rear.jpg

Seat 850 Especial Lujo

De Volvo 262 kennen we hier alleen als Bertone Coupé. Maar voorafgaand aan die coupé werd de tweedeurs zescilinder in Amerika verkocht.
12081222805_7a0215a235_b.jpg

Volvo 262 GL

De Subaru Impreza Mk1 was er ook als tweedeurs:
subaru-impreza-sport-coupe-22b-sti-version-gc-1998.jpg

Subaru Impreza

En de Fiat Tempra was er in Zuid-Amerika in tweedeurs kleed:
fiat-tempra-coupe.jpg

Fiat Tempra

In Zuid-Amerika waren ze dol op tweedeursmodellen.
Want de Volkswagen Santana werd daar ook als tweedeurs aangeboden
fLuwlwW.jpg

Volkswagen Santana

Hejsan zei:
De Zastava 101 driedeurs is volgens mij wel in Nederland aangeboden, en wel als Zastava Mistral.

Lijkt me niet, ik heb althans geen enkel jaarboek waarin deze voorkomt. Kun je aangeven in welk jaar dit volgens jou was?

Edit: de Mistral heb ik gevonden als een speciale uitvoering op basis van de (vijfdeurs) 1100 die eind jaren 70 werd geleverd door de Belgische importeur.

Dan ben ik abuis.
Ik meende dat er eind jaren '70 de driedeursversies werden aangeboden.
De Zastava 101 Mediteran is ergens in mijn hoofd blijven hangen:
zastava_1100_08a.jpg

Maar kennelijk is deze niet in Nederland geleverd. De 3-deursversie van de 101 is sowieso een zeldzaamheid.

De originele Fiat 125 was er in Argentinië als Familiar, in Nederland kregen we alleen de sedan. Later kregen we wel de Polski Fiat/FSO 125p Wagon, maar dat is een andere auto:

bef0c382d6ae45e7c3f7ec19d60ac3bb.jpg

De Isuzu Bellel Express is buiten Japan nooit geleverd (en foto's ervan zijn zeer schaars):

isuzu%201965%20bellel-1.jpg

De Isuzu Bellett was in Nederland uitsluitend leverbaar als sedan (2- of 4-deurs). De Coupé:

1024px-1970_Isuzu_Bellett_1600_GT-R_coupe_%286108718271%29.jpg

Fastback:

a0437699e8dc313b9027567be48a2b7b.jpg

En Wagon kregen wij hier niet:

5dd249403ac10_0_big.jpg

Mitsubishi is ook een fabrikant die de nodige carrosserievarianten thuis liet.
De Mitsubishi Colt/Lancer (Mirage) Mk4 kende hier de volgende versies:
3 deurs hatchback, sedan en stationwagon.

Er is ook nog een coupé met Colt-neus:
1995-1996_Mitsubishi_Lancer_%28CC%29_GLXi_coupe_02.jpg

Mitsubishi Lancer Coupé
Een sedan met drie ramen en Colt-neus:
Mirage_cb_sedan.jpg

Mitsubishi Mirage sedan

De 5e generatie kent ook een coupé:
Mitsubishi_Mirage_Asti_V_002.JPG

Mitsubishi Mirage Asti

Van de 6e generatie, die we hier als Space Star kennen, is (helaas) ook een sedan uitgebracht:
2880px-2015_Mitsubishi_Mirage_%28LA_MY15%29_sedan_%282018-07-19%29_01.jpg

Mitsubishi Mirage

Tussendoor was er de Colt Z30. De Japanse versie wijkt op een paar technische vlakken af van de Colt uit Born.
Van deze Japanse versie is er nog de Colt Plus "stationcar":
Mitsubishi_Colt_Plus_%28Rear%29.JPG

Mitsubishi_Colt_Plus_%28front%29.JPG

Mitsubishi Colt Plus

We hebben in Nederland de Mitsubishi Sigma gehad, een erg luxe sedan. Hiervan is ook de stationcar geleverd, die technisch een stuk eenvoudiger was uitgevallen.
Onder de naam Diamante is er ook een hardtop geleverd:
Early_Diamante.jpg

Mitsubishi Diamante

Terug
Bovenaan