Onzinnige wetenswaardigheden

Het wordt wat stil en chaotisch.

Even de laatste vraag reanimeren:

Vraag 32: Kun je een 5 deurs station noemen waarvan de achterportieren korter zijn dan die van de sedan (edit: of hatchback) waarvan hij is afgeleid?
Mitsubishi Lancer (1984-88)
Peugeot 203
Volvo S60/V70 N

Uiteraard zijn er veel meer...
0649f99caa884af3a05ecd904c324773.jpg

Volkswagen Golf 4
6191a4511dd24fe5c94d6db612384386.jpg

Volkswagen Golf 4 Variant

En uiteraard ook:
46df49d237480b47f1aae3660ff6102b.jpg

Volkswagen Bora
3d048cfef074c36818b8ba4b5a6f5f47.jpg

Volkswagen Bora Variant

En in dezelfde stijl trof je het ook bij Skoda aan:
115500h.jpg

Skoda Octavia 1
Skoda-Octavia_Combi-1999-1600-05.jpg

Skoda Octavia 1 Combi

430386c8dc76c72805df1fea5de92729.jpg

Ford Sierra
cd61899e93eceb938e316e7e41ed83f0.jpg

Ford Sierra Turnier

m1by0t6bh07c_480.jpg

Volvo S80 N
bwwit.png

Volvo V70 NN

Hejsan zei:
Het wordt wat stil en chaotisch.

Even de laatste vraag reanimeren:

Vraag 32: Kun je een 5 deurs station noemen waarvan de achterportieren korter zijn dan die van de sedan (edit: of hatchback) waarvan hij is afgeleid?

Ik vind het eigenlijk maar een lastig onderwerp. De verschillen zijn vaak millimeterwerk en voor het blote oog niet zichtbaar. Foto's die kaarsrecht van opzij zijn gemaakt (alleen dan kun je het goed zien) zijn moeilijk te vinden. Dus echt gemotiveerd om te zoeken ben ik niet.

Eens.

Poging tot een wat makkelijker nieuw onderwerp: Auto's met een motor die oorspronkelijk niet voor een (personen)auto ontwikkeld is.

Ik zal twee voorbeelden geven, wel leuk als je zelf ook even uitlegt waar de krachtbron in jouw auto oorspronkelijk voor bedoeld was.

BMW 700: met een luchtgekoelde tweecilinder boxermotor die oorspronkelijk ontworpen is voor de BMW-motorfietsen (R67)

bmw_700_ls_luxus.jpg

bmw_r_67_2_2.jpg

Hillman Imp, met een aluminium viercilinder, oorspronkelijk door Coventry-Climax ontwikkeld voor mobiele brandweerpompen.

hillman_imp_1_6.jpg

01022016_105.jpg

Nog een leuke, de Alfa Romeo (Nuova) Giulia kreeg aan het einde van zijn loopbaan nog een dieselmotor onder de kap. In de basis dezelfde motor als in de F12-bestelwagen, maar deze Perkins 4.108 is eigenlijk gewoon een maritieme motor, ontwikkeld voor gebruik in boten. Volgens mij was de krachtbron ook onder de kap van de Alfa standaard blauw gespoten.

alfa_romeo_giulia_nuova_super_1.jpg

9155_8050000794037.jpg

Ik vond die Imp, in zijn tijd een mooi, gestroomlijnde auto, dat vond ik ook van zijn familielid, de Sumbeam Stiletto:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sunbeam_(auto)#/media/Bestand:confused:unbeam_Stiletto_Lahti.JPG

Ik zie dat de foto van de Stiletto niet geüpload wordt, sorry.

Rijdt ook erg leuk, zo'n Imp. Motortje is ook veel gebruikt in de racerij.

Nog een BMW, de i3 met Range Extender. Dat kleine tweecilinder brandstofmotortje wordt door Kymco gebouwd, oorspronkelijk voor de motorscooters van BMW

bmw_i3_1651_01f2013c0cdf0a3c.jpg

BMW-i3-Range-Extender.jpg

En dan is er nog de Tucker Torpedo, voorzien van een Franklin-helicoptermotor. Niemand weet waarom, maar de oorspronkelijke luchtgekoelde zescilinder boxer werd door Tucker omgebouwd naar waterkoeling. Om leverzekerheid te hebben kocht Tucker Franklin, een van de grootste luchtvaartmotorenbouwers van de VS en cancelde direct alle orders. Geen slimme zet, want na 50 Tuckers was de kas leeg en het sprookje voorbij.

tucker_sedan_382.jpg

tucker_sedan_15.jpg

Eentje met flink wat race pedigree dan maar: de Ferrari F50 met 4,7 liter V10 (Tipo F130B )

ferrari_f50_35.jpg

dvigatel_ferrari_f50_1.jpg

Deze motor is een rechtstreekse doorontwikkeling van de Tipo 036 uit de 1990 641 F1-wagen van Ferrari. Daar heeft de V12 nog 3,5 liter slagvolume:

ferrari_f1-90_45.jpg

Daar zit dan nog een tussenstapje in, de motor is als 4.0 V12 (Tipo F130E) vanaf 1993 ook gebruikt in de 333 SP

ferrari_f333_sp_7.jpg

ferrari_f333_sp_33.jpg

Voor de Volvo 240 (en later de 740/760) Diesel werd de zescilinder dieselmotor uit de Volkswagen LT bestelbus gebruikt.

Jammer dat er weinig aanvullingen zijn.
Ford Sierra
Honda Accord 7
Mazda6 3
Mitsubishi Lancer (1984-88)
Peugeot 203
Skoda Octavia 1
Volkswagen Golf 4
Volkswagen Bora
Volvo S60/V70 N
Volvo V70 NN/S80 N

Plaatjes van de laatste toevoegingen:
ljubljana-slovenia-may-27-2020-600w-1743047420.jpg

Honda Accord 7
m1fyhbob2q62_800.jpg

Honda Accord 7 Wagon
Honda volgde mijn inziens met deze Accord een beetje de lijn van de Volvo S60/V70 N, waarbij de Wagon een langere wielbasis heeft, maar wel een wat korter afgesneden deur. Optisch zou een (even) lange deur met een verticale C-stijl er totaal niet uitzien.

En dan de huidige Mazda6. Hier is de stationcar in zijn totaliteit korter dan de sedan. Dat is vergelijkbaar met de Volvo V70 NN/S80 N.
2017_mazda_6_7_2560x1440.jpg

Mazda6
2013-Mazda-Atenza-Wagon-Side.jpg

929V6 zei:
Voor de Volvo 240 (en later de 740/760) Diesel werd de zescilinder dieselmotor uit de Volkswagen LT bestelbus gebruikt.

Dit vind ik een beetje discutabele inzending. De zescilinder 2.4 is inderdaad iets eerder in de Volkswagen LT geleverd (augustus 1978) dan in de Volvo 244/245 D6 (november 1978).
Deze zescilinder is een doorontwikkeling van de viercilinder 1.5 (EA827) die in augustus 1976 in de Volkswagen Golf D debuteerde en voor een heuse sensatie zorgde. Van deze motor zijn dus de eerder genoemde zescilinder, alsook de vijfcilinder 2.0 afgeleid, welke eerst zijn weg vond in de Audi 100 5D (augustus 1978) en wat later in minieme aantallen ook in de Volvo 244/245 D5 (september 1979) werd geleverd. De viercilinder dieselmotor profiteerde van de verbeteringen die de 5 en 6 cilinders hadden, eveneens de verlengde slag, waardoor in 1980 de Golf 1.6 D ontstond.
Dus ja, je kunt zeggen dat de Volvo 240 een dieselmotor uit de LT heeft. De lezing dat deze zescilinder onderdeel is van een motorenfamilie die voor personenauto's en bestelauto's is ontwikkeld vind ik wat correcter. En dan nog een kleine anekdote: Audi heeft geëxperimenteerd met een zescilinder in de neus van de Audi 100. Maar omdat bij Audi indertijd de motoren echt voor de vooras lagen, was dit geen gelukkig huwelijk.

Dizono zei:
Nog een leuke, de Alfa Romeo (Nuova) Giulia kreeg aan het einde van zijn loopbaan nog een dieselmotor onder de kap. In de basis dezelfde motor als in de F12-bestelwagen, maar deze Perkins 4.108 is eigenlijk gewoon een maritieme motor, ontwikkeld voor gebruik in boten. Volgens mij was de krachtbron ook onder de kap van de Alfa standaard blauw gespoten.

De Perkins 4.108 werd in diverse personenauto's ingebouwd. Zo is er tussen 1965 en 1972 een handvol Volvo's Duett, Amazon en 144 voorzien van zo'n diesel.
Volvo_P210_Duett_Perkins_diesel_Malte_Manson.jpg

De Moskvitch/Scaldia 408 werd in België geassembleerd met dezelfde dieselmotor. En kennelijk verkocht men ook de Fiat 131 met deze diesel.

Mazda K360 (1959): driewieler truck met een 2 cilinder 356cc luchtgekoeld V-twin motor. Die kwam later in de eerste keicar van Mazda; de R360 (1960). Alleen in de K was de motor van gietijzer en in de R van aluminiumlegering.

dUrPtb5.jpg

3mZzgbN.jpg

22KeQ5W.jpg

Hejsan zei:
929V6 zei:

Dit vind ik een beetje discutabele inzending. De zescilinder 2.4 is inderdaad iets eerder in de Volkswagen LT geleverd (augustus 1978) dan in de Volvo 244/245 D6 (november 1978).
Deze zescilinder is een doorontwikkeling van de viercilinder 1.5 (EA827) die in augustus 1976 in de Volkswagen Golf D debuteerde en voor een heuse sensatie zorgde. Van deze motor zijn dus de eerder genoemde zescilinder, alsook de vijfcilinder 2.0 afgeleid, welke eerst zijn weg vond in de Audi 100 5D (augustus 1978) en wat later in minieme aantallen ook in de Volvo 244/245 D5 (september 1979) werd geleverd. De viercilinder dieselmotor profiteerde van de verbeteringen die de 5 en 6 cilinders hadden, eveneens de verlengde slag, waardoor in 1980 de Golf 1.6 D ontstond.
Dus ja, je kunt zeggen dat de Volvo 240 een dieselmotor uit de LT heeft. De lezing dat deze zescilinder onderdeel is van een motorenfamilie die voor personenauto's en bestelauto's is ontwikkeld vind ik wat correcter. En dan nog een kleine anekdote: Audi heeft geëxperimenteerd met een zescilinder in de neus van de Audi 100. Maar omdat bij Audi indertijd de motoren echt voor de vooras lagen, was dit geen gelukkig huwelijk.

Als je er motorenfamilies gaat bij halen kun je waarschijnlijk wel meer inzendingen afkeuren. Voor mij is de lol er zo snel af.

de motor van de eerste generatie Carver one kwam van Daihatsu

https://assets.autoweek.nl/m/m1fyh2ubqi1d.jpg

Ik kan niet zo snel vinden in welke Daihatsu modellen die zat

Daihatsu werkte ook samen met Yamaha

o.a. de 659 cc die wij hier ook even gehad hebben in de Copen

m1fyh9xb4tb3.jpg

en Yamaha zelf, die wat mij betreft wel had mogen komen.

yamaha-stopt-ontwikkeling-autos

Auto encyclopedie zei:
de motor van de eerste generatie Carver one kwam van Daihatsu

https://assets.autoweek.nl/m/m1fyh2ubqi1d.jpg

Ik kan niet zo snel vinden in welke Daihatsu modellen die zat

Daihatsu werkte ook samen met Yamaha

o.a. de 659 cc die wij hier ook even gehad hebben in de Copen

m1fyh9xb4tb3.jpg

en Yamaha zelf, die wat mij betreft wel had mogen komen.

yamaha-stopt-ontwikkeling-autos

Maar dat was dus wel een auto motor. Dat Yamaha ergens bij betrokken is betekent alleen dat het ingenieursbureau erbij betrokken was, niet dat het een motor uit een Yamaha product is. Idem met de Lada waar Porsche als ingenieursbureau bij betrokken was. Lotus heeft trouwens ook een eigen ingenieursbureau.

929V6 zei:
Hejsan zei:
929V6 zei:

Als je er motorenfamilies gaat bij halen kun je waarschijnlijk wel meer inzendingen afkeuren. Voor mij is de lol er zo snel af.

Inderdaad wel een beetje zoeken zo. Daarbij hanteert VW zelf nog altijd de geschiedenis dat de 4-cilinder voor de Golf-D juist afgeleid is van de 6-cilinder. Men had moeite om de 6-cilinder goed te krijgen (de cilinderkop was nogal lang wat tot krom trekken geleid had) waardoor deze niet op tijd klaar was voor de introductie van de LT. Die LT introductie verschoof uiteindelijk bijna een jaar maar alsnog was de 6-cilinder niet in orde; die kwam pas een paar jaar later in het programma. Omdat de afgeleide 4-cilinder voor de Golf een kortere cilinderkop had speelde het probleem daar niet dus die kon wel gewoon volgens schema gelanceerd worden.

Maar dat brengt me bij nog een voorbeeld: Omdat de 6-cilinder niet klaar was kwam de LT voor de eerste paar jaar op de markt met een 2.7liter Perkins 4-cilinder; een scheepsmotor inderdaad.

5d6eb78d9a54af73a8455c81264e99e0.jpg

Ook een leuke; de firma VM Motori is welbekend als diesel motor leverancier aan de Fiat groep, Chrysler, GM en daarna FCA. O.a. de Maserati diesels waren afkomstig van VM Motori en FCA is op het moment eigenaar. Van oorsprong (en nog steeds een actieve business unit) is het echter een leverancier van motoren voor schepen en machines.

Hun entree in de automarkt was de Alfa Romeo Alfetta, en dan ook meteen maar met een (van oorsprong agriculture) turbodiesel wat toen nog heel bijzonder was.
e320053833038e5bf5897437d00ab4a5.jpg

alfa-romeo-alfetta-motor.jpg

Ergens in de geschiedenis werd het automotive deel belangrijker en zijn we het gaan beschouwen als een motorrange voor auto's.

Leuke toevoegingen! De Yamaha/Daihatsu valt inderdaad buiten de opdracht, maar verder is het best leuk om een beetje breed te kijken én te discussieren, dat maakt het juist interessant. Er ontstaat nu best een interessante discussie over die LT en dat voegt uiteindelijk ook wat toe wat mij betreft.

Engineer2 zei:
Ook een leuke; de firma VM Motori is welbekend als diesel motor leverancier aan de Fiat groep, Chrysler, GM en daarna FCA. O.a. de Maserati diesels waren afkomstig van VM Motori en FCA is op het moment eigenaar. Van oorsprong (en nog steeds een actieve business unit) is het echter een leverancier van motoren voor schepen en machines.

Hun entree in de automarkt was de Alfa Romeo Alfetta, en dan ook meteen maar met een (van oorsprong agriculture) turbodiesel wat toen nog heel bijzonder was.

Da's ook wat ik me er (ongeveer) over herinnerde maar ik vond geen betrouwbare bron terug (zelfs niet op de website van VM zelf).
Ik dacht wel dat de motor eerder maritieme roots had met zijn opbouw met zijn modulaire opbouw.

Alfa Romeo gebruikte inderdaad VM Diesels.
De viercilinders zijn het bekendst en zag je in de Alfa 75, Alfetta, Alfa 90 (2.4) en Guillietta, Alfa 75, Alfa 90 (2.0). Dan was er nog een vijfcilinder die in de Alfa 6 (2.5) zat.
En dan was er ook nog een driecilinder... deze bleef voorbehouden aan de Italianen en zat in de Alfa 33 (1.8).

De keuze voor een driecilinder zal ongetwijfeld ingegeven zijn door het feit dat er normaliter 4 cilinder boxers in de lengte geplaatst zitten. Als je dezelfde versnellingsbak en aandrijflijn wil hergebruiken zal een driecilinder in lijn er net in passen.

alfa_romeo_33_1.8_td_86_01c300f604290315.jpg

Alfa Romeo Alfa 33 1.8 TD

g5wfevihbud3sxbkfbu7.jpg

Zie hier hoe de driepitter de motorruimte vult. Ten opzichte van een soepel lopende viercilinder boxer moet zo'n stampende driepitter diesel de nodige hoofdbrekens hebben veroorzaakt bij de ontwikkelaars.

Een beetje vloeken hier, maar brommobielen hebben doorgaans een klein 6 kW dieselmotortje onder de kap van Kubota (Aixam enz) of Yanmar (Microcar enz). Deze motoren zijn van oorsprong bedoeld voor landbouwtoepassingen.

Engineer2 zei:
929V6 zei:
Hejsan zei:
929V6 zei:

Inderdaad wel een beetje zoeken zo. Daarbij hanteert VW zelf nog altijd de geschiedenis dat de 4-cilinder voor de Golf-D juist afgeleid is van de 6-cilinder. Men had moeite om de 6-cilinder goed te krijgen (de cilinderkop was nogal lang wat tot krom trekken geleid had) waardoor deze niet op tijd klaar was voor de introductie van de LT. Die LT introductie verschoof uiteindelijk bijna een jaar maar alsnog was de 6-cilinder niet in orde; die kwam pas een paar jaar later in het programma. Omdat de afgeleide 4-cilinder voor de Golf een kortere cilinderkop had speelde het probleem daar niet dus die kon wel gewoon volgens schema gelanceerd worden.

Maar dat brengt me bij nog een voorbeeld: Omdat de 6-cilinder niet klaar was kwam de LT voor de eerste paar jaar op de markt met een 2.7liter Perkins 4-cilinder; een scheepsmotor inderdaad.

Het gaat hier natuurlijk wel om onzinnige wetenswaardigheden, dus er mag best wel een verhaal achter zitten. Mijn betoog is dat de zescilinder diesel in de Volvo van de meet af aan ontwikkeld was voor personenwagens. En het is zeker niet zo dat Volvo na het zien van de Volkswagen LT op de beurs bij Volkswagen/Audi aanklopte voor een diesel om die motor vervolgens een paar maanden aan het volk te presenteren. Zo werkt het niet.

Het grappige is dat Volvo voor de vrijage met Volkswagen/Audi met firma Ricardo een zescilinder 2.4 diesel ontwikkelde. Al snel bleek dat de geprognotiseerde verkopen een motorontwikkeling niet kon rechtvaardigen. En zo zocht men een partner.

De Volvo-Ricardo diesel vond zijn weg nog wel naar de Volvo Experimental Taxi welke naar aanleiding van een wedstrijd dat uitgeschreven werd door het Museum of Modern Art (MoMA) in New York in 1976 werd getoond.
1977%20Volvo%20Experimental%20Taxi%20Coggiola_01.jpg

Volvo Experimental Taxi

De zescilinder was dwarsgeplaatst en dreef de voorwielen aan. Dit concept kwam pas vele jaren later in productie. Maar goed... ik dwaal af.

Ha, die Alfa driecilinder diesel, die is nieuw voor mij. Ze hebben me daar dan rare dingen gedaan met diesel... zo was de F12-bestelbus er in eerste instantie met een 1160cc tweecilinder tweetakt diesel met compressor!

letta-romeo-p4-diesel.jpg

Ok, we dwalen nog verder af, maar da's ook wel weer leuk :D

Rustig hier, en dat terwijl er nog zoveel voorbeelden zijn.

Morgan's eerste auto, dit Runabout prototype uit 1907 heeft een tweecilinder V-motorfietsmotor van Peugeot.

morgan_runabout_prototype.jpg

242a720c0abbc330a9ac80bfe9b95a55.jpg

Later werden motorfietsblokken van MAG, Matchless en JAP gebruikt:

morgan_aero_super_sports.jpg

morgan_aero_super_sports_1.jpg

De moderne incarnatie van de 3 Wheeler gebruikte tot voor kort ook weer een V-Twin uit een motorfiets. Ditmaal van S&S, een fabrikant die aftermarket motoren maakt voor Harley Davidsons.

morgan_3_wheeler_3.jpg

2004-Harley-Davidson-Dyna-FXDCI-Super-Glide-SS-R-1100x674.jpg

Dizono zei:
Ha, die Alfa driecilinder diesel, die is nieuw voor mij. Ze hebben me daar dan rare dingen gedaan met diesel... zo was de F12-bestelbus er in eerste instantie met een 1160cc tweecilinder tweetakt diesel met compressor!

letta-romeo-p4-diesel.jpg

Ok, we dwalen nog verder af, maar da's ook wel weer leuk :D
Een compressor op een tweetakt diesel is niets bijzonders. Sterker nog, dat is noodzakelijk voor de werking van een tweetakt diesel.

Vraag 33: Noem auto's met een motor die oorspronkelijk niet voor een (personen)auto ontwikkeld is.

Als je BMW 700 noemt, dan kun je bezwaarlijk om de BMW 600 heen:
2560px-1958_BMW_Isetta_600_front%2C_Bonhams_6.1.19.jpg

Alfa Romeo Guilia Diesel (scheepvaart)
Alfa Romeo Alfa 33 1.8TD (landbouw)
Alfa Romeo Guiletta/Alfetta/Alfa 75/Alfa 90 (landbouw)
Alfa Romeo Alfa 6 (landbouw)
BMW 600 (motorfiets)
BMW 700 (motorfiets)
BMW i3 Range Extender (motorscooter)
Ferrari F50 (formule 1)
Hillman Imp (brandweerpomp)
Mazda R360 (bestelwagen)
Morgan Runabout (motorfiets)
Morgan Trike (motorfiets)
Morgan 3 Wheeler (aftermarket motorfiets)
Tucker Torpedo (helicopter)
Volvo Duett/Amazon/144 Diesel (scheepvaart)
Volvo 200/700/900 D6 (bestelwagen, maar eigenlijk ook direct voor auto’s ontwikkeld)

Ik dacht dat de 2.5 diesel van VM Motori ook een scheepsmotor was, en die zat in veel auto's:
Jeep Cherokee & Grand Cherokee 2.5 td
Opel Frontera tds
Chrysler Voyager
Rover 825D
Alfa Romeo 155/164
Ford Scorpio
Range Rover (voor 1992)

Ik herinner mij een Cadillac Eldorado Biaritz met een dikke diesel https://www.autoweek.nl/kentekencheck/68-ZKJ-3/ volgens mij kwam deze uit een vrachtwagen

Auto encyclopedie zei:
Ik herinner mij een Cadillac Eldorado Biaritz met een dikke diesel https://www.autoweek.nl/kentekencheck/68-ZKJ-3/ volgens mij kwam deze uit een vrachtwagen

Volgens mij waren dat omgebouwde benzinemotoren.

De Messcherschmitt KR175 en KR200 gebruikten Sachs-motorfietsblokjes:

messerschmitt_kr200_3.jpg

Hier is mooi te zien hoe de versnellingshevel van de sequientiele bak omgedraaid is en met een kabel verbonden is met het interieur:

messerschmitt_kr200_12.jpg

Overigens waren er meer fabrikanten die Sachs-motoren gebruikte. Niet alleen tientallen, zo niet honderden kleine motorfietsfabrieksjes, ook de Fuldamobil hjad er eentje onder het kapje:

fuldamobil_nwf_200.jpg

Voor Heinkel was dat niet nodig, zij konden hun Kabine 175 gewoon uitrusten met de motor uit hun eigen Heinkel Tourist scooter:

prochie_heinkel_kabine_153_1.jpg

182161.jpg

Het eerste prototype van Champion was uitgerust met een 200cc grasmaaiermotor met supercharger:

champion_ch-2_00d500000ce309a5.jpg

champion_ch-2_5.jpg

Het latere productiemodel, Champion 200, had een Triumph-motorfietsmotor, de 400 een ILO-motorfietsmotor:

autowp.ru_prochie_champion_400h_5.jpg

Ook leuk, deze concept cars, waarvan de laatste ook echt gaat komen.

Volkswagen XL1 Sport Concept met 1200cc Ducati Panigale V-Twin.
volkswagen_xl1_sport_concept.jpeg

Suzuki GSX-R/4 Concept (2001) met 1000cc GSX-R 1000 viercilinder:
autowp.ru_suzuki_gsx-r4_4.jpg

Suzuki Hayabusa Sport Prototype (2002) met 1300cc Hayabusa viercilinder:
suzuki_hayabusa_sport_prototype_7.jpg

Mercedes-AMG Project ONE, met 1,5 V6 uit hun F1-wagen:
mercedes-amg_project_one_53_049f028c08ea0586.jpg

Was de Alfa Romeo Montreal al genoemd? De V8 was afgeleid van de motor die in de Tipo 33 racewagen lag.

Nog even terugkomend op scheepsdiesels in motorvoertuigen:

Engineer2 zei:
(..) Daarbij hanteert VW zelf nog altijd de geschiedenis dat de 4-cilinder voor de Golf-D juist afgeleid is van de 6-cilinder. Men had moeite om de 6-cilinder goed te krijgen (de cilinderkop was nogal lang wat tot krom trekken geleid had) waardoor deze niet op tijd klaar was voor de introductie van de LT. Die LT introductie verschoof uiteindelijk bijna een jaar maar alsnog was de 6-cilinder niet in orde; die kwam pas een paar jaar later in het programma. Omdat de afgeleide 4-cilinder voor de Golf een kortere cilinderkop had speelde het probleem daar niet dus die kon wel gewoon volgens schema gelanceerd worden.

5d6eb78d9a54af73a8455c81264e99e0.jpg

Op een ander forum kwam ik een pagina tegen waarin een verhaal verteld wordt over het omgekeerde: de VW D24 diesel inbouwen in boten. :)

Iets na het begin van de pagina. (7 maart).

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/232077/P255

Er zullen nog wel wat bubble cars te noemen zijn, maar het lijkt hier qua inspiratie een beetje dood te lopen. Dus bij deze een voorlopig laatste lijstje.

Vraag 33: Noem auto's met een motor die oorspronkelijk niet voor een (personen)auto ontwikkeld is.
Alfa Romeo Guilia Diesel (scheepvaart)
Alfa Romeo Alfa 33 1.8TD (landbouw)
Alfa Romeo Guiletta/Alfetta/Alfa 75/Alfa 90 TD (landbouw)
Alfa Romeo 155/164 TD (scheepvaart)
Alfa Romeo Alfa 6 TD (landbouw)
Alfa Romeo Montreal (racewagen)
BMW 600 (motorfiets)
BMW 700 (motorfiets)
BMW i3 Range Extender (motorscooter)
Champion 200 (motorfiets)
Champion 400 (motorfiets)
Chrysler Voyager TD (scheepvaart)
Ferrari F50 (formule 1)
Ford Scorpio TD (scheepvaart)
Fuldamobil (motorfiets)
Heinkel Kabine 175 (scooter)
Hillman Imp (brandweerpomp)
Jeep Cherokee & Grand Cherokee 2.5TD (scheepvaart)
Leyat Hélica (vliegtuig)
Mazda R360 (bestelwagen)
Messerschmitt KR175/KR200 (motorfiets)
Morgan Runabout (motorfiets)
Morgan Trike (motorfiets)
Morgan 3 Wheeler (aftermarket motorfiets)
Opel Frontera TDS (scheepvaart)
Range Rover TD (scheepvaart)
Rover 825D (scheepvaart)
Tucker Torpedo (helicopter)
Volvo Duett/Amazon/144 Diesel (scheepvaart)
Volvo 200/700/900 D6 (bestelwagen, maar eigenlijk ook direct voor auto’s ontwikkeld)

En we blijven in de motorhoek.

Vraag 34: Noem auto's die buiten Nederland aangeboden werden met een kleinere motor dan hier? Het gaat hier dus om de cilinderinhoud (cc). En omdat we al de Italiaanse 2-liter versies hebben gehad beperken we ons deze keer tot auto's met een cilinderinhoud kleiner dan 1950 cc.

Ik begin met een stukje onbekende vaderlandse autogeschiedenis van Nederlands meest geproduceerde auto: de Volvo 340 met 1.3 motor.
Vanaf modeljaar 1989 werd er in Finland vanwege fiscale voordelen een 1300-versie aangeboden van de zeer bekende 1400 cc variant.
Deze 1300 is een bekende Renault motor, namelijk de 1289 cc Cléon motor. Met zijn 66 pk is deze motor redelijk vergelijkbaar met de gangbaardere 1397 cc.
Volvo_340_GL_1990_red.jpg

1986 Citroen BX 11 by VehicleSpotter3373, on Flickr
De Citroën BX 11 met de 1124 cc XW3- en later TU1-motor werd in elk geval in Italië en vast nog wel een paar andere Zuid-Europese landen aangeboden, maar ik geloof niet in Frankrijk zelf. De kleinste motor op de Nederlandse markt had een cilinderinhoud van 1360 cc. Mits je natuurlijk niet in het broodje aap-verhaal van de BX 10 Dommage gelooft. ;)

Oltcit Club AG05JRD Curtea de Arges Romania March 2012 3 by Patrick Castelli, on Flickr
De Oltcit Club, hier in een iets opgekalefaterde uitvoering beter bekend als Citroën Axel, was op de thuismarkt ook leverbaar met het 652 cc tweecilinderblokje uit de Citroën Visa. Hier alleen met grotere viercilinder boxers uit de GSA.

DE-91-44 Renault R3 (1962/1991) by Bramari, on Flickr
De Renault R3 is een R4 met een viercilindermotortje van 603 cc in plaats van 747 cc.

Renault 5 L 1972 by Wouter Bregman, on Flickr
De Renault 5 L had in Frankrijk tot en met modeljaar 1976 een cilinderinhoud van 782 cc, daarna 845 cc wat in Nederland vanaf de introductie in 1972 al zo was.

Fiat Panda 30 1981 by Eelco, on Flickr
En de Fiat Panda 30 natuurlijk, ook met 652 cc maar dit was de luchtgekoelde tweecilinder in lijn uit de 126. De kleinste motor op de Nederlandse markt was eerst de viercilinder 843 cc-motor uit de Panda 34 die eigenlijk uit Spanje kwam en later het nog iets kleinere 769 cc FIRE-blokje.

Ford Escort MK1 940 cc, voor Italië en Frankrijk. Hier was de 1100 de lichtste (en daarmee trok je al geen worst van het bord, om maar eens een germanisme te gebruiken...).
Nog een Ford: de Taunus tc3 1300. Staat wel in de brochures, maar ik heb nog nooit een origineel Nederlands exemplaar gezien (en ik ben van jongs af al Taunus-fan). De tc1 en 2 waren er wel met 1300, maar als je nu een tc3 1300 ziet is het import.
Schiet me nog één te binnen: de Volvo 240 met 1.7 motor, voor de Griekse en Israëlische markt (waarom in vredesnaam deze landen?)

De Taunus TC3 1.3 werd hier wel verkocht maar zeer mondjesmaat, net als de Sierra met die motor.

Peugeot 404 -8 Comfort 19-01-1968 (DH-76-43) in NL sinds 12-01-1994 by Wesley Huisman, on Flickr
In Frankrijk werd de Peugeot 404 met de 1,5 liter motor uit de 403 verkocht. Ik heb geen jaarboeken of prijslijsten van vóór de jaren 70 in huis maar ik vraag me af of deze in Nederland werd verkocht. Gewoonlijk had de 404 met benzinemotor een cilinderinhoud van 1618 cc.

Datsun 140J by Andrew Henderson, on Flickr
De Datsun Violet A10 werd in Nederland standaard met de 1,6 liter-motor aangeboden, in veel andere Europese landen was hij nog als 140J (1,4 liter) leverbaar.

MO130996 by GARAGE RECLUSE, on Flickr
De veel grotere Datsun 240K GT (met de zescilinder uit de 240Z) die enkele jaren (mondjesmaat) in Nederland werd verkocht was er in sommige landen ook met een 1,8 liter viercilinder.

Triumph Dolomite 1300 GBX172W by Andrew 2.8i, on Flickr
De Triumph Dolomite was er op de thuismarkt in een door de simpele koplampen meteen ook wel erg kaal uitziende uitvoering met een 1,3 liter motor. In Nederland standaard 1854 cc.

Simca 1000 Sim'4 1970 by Simon Geoghegan, on Flickr
In Frankrijk was de Simca 1000 (944 cc) leverbaar als Sim'4 met een 777 cc motortje.

1992 Renault Clio RL 1.1 49ch by fabbi71, on Flickr
De Renault Clio 1.1 is ook niet terug te vinden in de normale Nederlandse prijslijsten (de 1.2 RL was daarin de basisuitvoering) maar hier schuilt een addertje onder het gras: met die motor was hij wel leverbaar op grijs kenteken. Overigens had die Clio 1.1 nog een carburateur, en een chokeknop!

De eerst generatie Mazda 616 was in Nederland met een 1586cc motor met 106pk en rotatiemotor (RX-2). Deze heette in Japan Mazda Capella en verscheen daar in mei 1970 met 12A rotatiemotor en de 1600. In oktober 1970 verscheen in Japan ook de 1500. Een 1490cc motor met 92pk

syUyqeG.jpg

qMOQUhN.jpg

Volgens Autotest 1969 was de 404 comfort leverbaar, staat niet bij met welke motor. Kostte 8.990 gulden. De eerstvolgende, alleen 404 genoemd, kostte 1.000 gulden meer. Flink verschil!

Met precies deze foto staat de Isuzu Bellel in mijn Alk "alle auto's van 12500 gulden en meer" boekje uit 1967. Bij ons enkel leverbaar met 2-liter diesel, in thuisland Japan ook met een 1.5 en 2.0 Benzine leverbaar:

isuzu_bellel_11.jpg

Tja, en als we dan toch in Japan zijn, dan kunnen we de nodige Kei-cars die de oversteek hebben gemaakt wel noemen.

De eerste Alto had bij ons een 800cc-torretje, maar was in Japan zelfs aanvankelijk leverbaar met een 539cc tweetaktje. Die moest al snel het veld ruimen ten faveure van een populairdere 543cc viertakt-motortje. Alle driecilinders overigens.
suzuki_alto_65.jpg

Hetzelfde geldt ook voor diens opvolger, 800cc hier, 540 in Japan. Wel kreeg deze tweede generatie Alto in Japan al vier kleppen per cilinder, wij moesten het met de tweeklepper doen.
suzuki_alto_3-door_99_009b004206de0534.jpg

Faux-Mini Daihatsu Trevis had bij ons altijd een 1.0, maar was in Japan een keicar en dus max 660cc. Daar heette hij overigens Mira Gino en was dit al de tweede generatie:
autowp.ru_daihatsu_trevis_6.jpg

De onvolprezen Move was bij ons een 850, maar in thuisland Japan wederom een 660.
daihatsu_move_plus_uk-spec_1.jpg

Deze Charade was bij ons juist een 1.0 driecilinder of 1.3 viercilinder, maar was er in Nieuw Zeeland ook als 850cc.
daihatsu_charade_5-door_1.jpg

Vraag 34: Noem auto's die buiten Nederland aangeboden werden met een kleinere motor dan hier? Het gaat hier dus om de cilinderinhoud (cc). En omdat we al de Italiaanse 2-liter versies hebben gehad beperken we ons deze keer tot auto's met een cilinderinhoud kleiner dan 1950 cc.

Citroën BX 1124 cc (o.a. Italië) ipv 1360 cc
Daihatsu Mira Gino 660cc (Japan) ipv Daihatsu Trevis 1000 cc
Daihatsu Move 660 cc (Japan) vs 850 cc
Daihatsu Charade 850 cc (Nieuw-Zeeland) ipv 1000 cc
Datsun Violet A10 1400 cc ipv 1600 cc
Datsun 180K 1800 cc ipv 240K GT 2400 cc
Fiat Panda 30 652 cc (o.a Italië) ipv 769 cc
Ford Escort Mk1 940 cc (Italië, Frankrijk) ipv 1100 cc
Isuzu Bellel 1500 cc (Japan) ipv 2000 cc
Mazda Capella Mk1 1490 cc ipv Mazda 616 1586 cc
Oltcit Club 652 cc (Roemenië) ipv Citroën Axel 1200 cc
Peugeot 404 1500 cc (Frankrijk) ipv 1618 cc
Renault 3 603 cc (Frankrijk) ipv Renault 4 747 cc
Renault 5 782 cc (Frankrijk) ipv 845 cc
Renault Clio Mk1 1100 cc ipv 1200 cc
Simca Sim’4 777 cc (Frankrijk) ipv Simca 1000 944 cc
Suzuki Alto Mk1 539 cc, 543cc (Japan) ipv 800 cc
Suzuki Alto Mk2 543cc (Japan) ipv 800 cc
Triumph Dolomite 1300 cc (VK) ipv 1854 cc
Volvo 340 1289 cc (Finland) ipv 1397 cc
Volvo 240 1784 cc (Griekenland, Israël) ipv 1986 cc

En dan voeg ik er nog twee aan toe:
Renault 21:
Renault_21_en_France.jpg

In Nederland had de instapper een 1721 cc motor, maar in bepaalde exportlanden kon deze auto ook met 1397 cc besteld worden. In Zuid-Amerika werd deze auto kennelijk met een 1565 cc motor aangeboden.

Mitsubishi Carisma:
Nog meer Nederlandse historie. De Carisma Sedan werd voor bepaalde exportlanden ook met een 1299 cc geleverd. Normaal gesproken was de basismotor een 1597 cc motor.
2880px-Mitsubishi_Carisma_%2822562811288%29.jpg

1985 Talbot Solara Minx 1.3 by Trigger's Retro Road Tests!, on Flickr
De Talbot Solara was op een aantal markten leverbaar met de uit diverse andere Simca- en Talbot-modellen (en de eerste Peugeot 309) bekende 1294 cc motor, maar de kleinste motor op de Nederlandse markt had een cilinderinhoud van 1442 cc.

Toyota Carina TA10 by Reallyloud, on Flickr
De Toyota Carina werd onder andere in het VK geleverd als TA10 met 1407 cc viercilinder (die motor kregen we in Nederland alleen in de Daihatsu Charmant van de eerste generatie), in Nederland was het altijd de TA12 met 1588 cc.

Sarlat-la-Canéda, Dordogne - France by Mic, on Flickr
De Opel Kadett C was er in veel landen met een 993 cc motortje. Het kan zijn dat er in Nederland ook wat van geleverd zijn maar dan alleen op speciale bestelling, want ik kan hem in geen enkel jaarboek vinden. De standaard C-Kadett was hier de 1.2N met een cilinderinhoud van 1196 cc. Ik meen me te herinneren dat de D-Kadett hier wel korte tijd officieel leverbaar was als 1.0, maar dat zal dan wel ergens in het midden van één jaar geweest zijn want ook die is niet in de jaarboeken (die altijd rond de jaarwisseling werden uitgegeven) te vinden.

929V6 zei:
De Taunus TC3 1.3 werd hier wel verkocht maar zeer mondjesmaat, net als de Sierra met die motor.

Ik heb er geen bron voor, maar ik heb ooit eens gehoord of gelezen dat ze voor Italië een Sierra 1.1 hebben overwogen.

Terug
Bovenaan