Ook ik rij hybride, maar dan anders: Audi S8 V8 en Tesla Model 3 Highland

Handmatig is ook temperatuur gestuurd, alleen moet je dat zelf instellen. Maar verder is dat toch niet zo erg? Ik snap TS wel. Dikke bak, zou moet niet laten staan om die airco.

Je moet eens zien hoe netjes die auto is, ook vanonder en onder de motorkap. Vandaar gekocht. Voor de rest wel mooie opties, zoals LED koplampen, lane assist, grootlichtassistent, stoelverwarming, adaptive cruise, lendesteun, android app, touch radio, en nog wat meer dingen. Uiteraard ook de R uitvoering, dus leder, alcantara en zwarte hemel. Tot nu toe is die verwarming niet storend geweest, werkt prima. Zodra het wel irriteert ga ik zeker retrofitten (dual zone dan niet, dat is te veel werk)

Voor de gein eens een foto van onder
CPGAeXL.jpg

Gewoon als nieuw! Misschien was het een duitse demo? Als ik (als autogek) bij dealers langsstruin, met de fiets, verbaas ik me over het aantal 'import' auto's, wat een business!

speedtouch zei:
Gewoon als nieuw! Misschien was het een duitse demo? Als ik (als autogek) bij dealers langsstruin, met de fiets, verbaas ik me over het aantal 'import' auto's, wat een business!
Dat kan inderdaad, genoeg auto's die als vorfuhrwagen ingezet worden en daarna met een lage kilometerstand verkocht worden. Hoewel ik dan wel had verwacht dat automatische airco in zou zitten, normaal wordt zo'n auto gebruikt als showauto wat er allemaal mogelijk is. Zo'n auto zit meestal ruim in de opties.

Nou, Duitse auto's zijn vaker "bijzonder" uitgevoerd. Zie best vaak BMW's met een panodak, sportstoelen en airco met draaiknoppen of een paar jaar geleden de kale tellerbak. Dus een hele kale auto, met een paar dure opties, waardoor het wel een fijn ding is, met een paar gekke dingen.

Auto is gewoon als nieuw inderdaad! Daar ga je veel lol van hebben!

Ik zie zo'n ombouwset zelfs op AliExpress: € 147,19 | Upgrade Handleiding Om Automatische Climatronic Airconditioning Ac Schakelaar Panel Voor Volkswagen Vw Mqb Tiguan
<https://a.aliexpress.com/_vmVDjl>

Wel prettig dat het bij het topmodel niet via het touchscreen werkt maar gewoon met knoppen. Groot pluspunt vind ik.

@barri, Jep ik had die set al gezien, wel mis je nog bepaalde sensoren en kleppen dus je bouwt niet alle functionaliteiten in. Voor nu werkt tenminste die handmatige prima, sterker: je hebt zelfs meer controle over de kachel daarmee :D Zodra ik merk dat ik constant moet aanpassen, ja dan gaat het irriteren. Ben iemand die bijna altijd airco uit heeft en raam open (ik hou van een fris windje in de cabine), dus denk dat het geen issue wordt.

Prachtige auto zo'n Arteon en vrij exclusieve verschijning (zeker voor een Volkswagen). (y)

Smilespergallon zei:
En als die mij toch te langzaam is, kan die nog gechipt worden naar 245 PK. Heeft nu 190 PK.
Een vriend van mij heeft er ook een met een 2.0 turbo. Die heeft na een chip 300+ pk (gelijk aan Golf R specificaties begreep ik) maar ik dacht in de basis al meer dan die 245 pk, waar zit dit verschil in dan?

Mooie bak! Stond ook hoog op mijn lijstje, mij is het niet gelukt een juiste uitvoering te vinden. Voor mij zou de handmatige airco en het ontbreken van een digitaal dash wel een deal breaker zijn. Hele mooie auto maar heel lastig om exact de juiste uitvoering te vinden.

Maar zoals je al zegt, als je er zelf maar tevreden mee bent! Zoveel mensen zoveel wensen. Chipje zou hem goed doen, neem dan ook de bak mee, daar valt echt wel winst te behalen nog.

Kwam toevallig van de week een shooting break tegen. Echt heel erg fraai! Jammer dat je ze zo weinig ziet. Ook de normale Arteon.

exemplaar met handmatige airco en analoge tellers heb ik echt nog nooit gezien. Wist niet eens dat het bestond. Misschien is nog het e.e.a. aan te passen. Doorgaans zijn de VW's redelijk modulair gemaakt en goed te retrofitten

Ik zou na mijn Golf wel een Arteon in dezelfde kleur willen hebben (kurkumayellow), maar als ik op Mobile.de kijk zie ik er ook wel meerdere met handmatige klimaatregeling.

uwbuurman zei:
Nou, Duitse auto's zijn vaker "bijzonder" uitgevoerd. Zie best vaak BMW's met een panodak, sportstoelen en airco met draaiknoppen of een paar jaar geleden de kale tellerbak. Dus een hele kale auto, met een paar dure opties, waardoor het wel een fijn ding is, met een paar gekke dingen.

Haha ja. De meest bijzonder samengestelde auto's kom je daar tegen. 335d met halogeen koplampen. Dat werk.

On topic: Mooie Arteon! Ik heb ook serieus naar de shootingbrake gekeken, uiteindelijk toch voor de degelijke variant gegaan.

Barri zei:
Ik zou na mijn Golf wel een Arteon in dezelfde kleur willen hebben (kurkumayellow), maar als ik op Mobile.de kijk zie ik er ook wel meerdere met handmatige klimaatregeling.

In Duitsland kom je nog steeds heel veel tegen met handmatige airco en zonder CC, het wordt minder maar rare keuzes maken de Duitsers. Als de buitenkant maar mooi is, of een dikke motor. Alarmsystemen net zoiets, wordt amper geleverd daar terwijl het hier steeds vaker een eis is.

Ik vind 'm mooier dan de Audi. Ruime en prachtige auto! Zou zelf niet voor zwart gaan maar soit.

Dakloos zei:
Een vriend van mij heeft er ook een met een 2.0 turbo. Die heeft na een chip 300+ pk (gelijk aan Golf R specificaties begreep ik) maar ik dacht in de basis al meer dan die 245 pk, waar zit dit verschil in dan?

Andere opbouw binnen de motor en andere turbo, mijn motor is meer gericht op zuiniger rijden maar heeft wel redelijk wat power als je 'm echt intrapt. Inmiddels 700 KM gereden en kan nog 400KM volgens de computer. (190PK/320Nm, vrij wat koppel nog) - nu nog geen behoefte aan chippen, de auto is 1500KG, dus komt goed van zijn plek al.

Ontbreken van climate was voor mij ook een grote twijfel maar puur omdat deze auto rondom in nieuwstaat is, toch besloten te kopen, ik vond de prijs nog wel meevallen voor zo'n nieuwe auto (en ook net een beurt gehad). Ik vind de arteon in sommige opzichten beter rijden dan de Audi trouwens.

Retrofitten heb ik over ingelezen, de benodigde sensoren zijn niet aanwezig, je kunt deze wel zelf aanbrengen. Automatic climate is vrij simpel aan te leggen maar als je ook bijvoorbeeld een goedwerkende voettemperatuur wil, dient die sensor ook te worden aangelegd. Dan mis je ook nog kleppen voor dual zone (wat mij niet interesseert) en eventueel een zonlichtsensor. Echter met 2 sensoren in de voorste roosters en een panel-swap, werkt eigenlijk de auto climate al met beperkte functie.

Ik heb eerst een witte bekeken die meer opties had, wel uit 2018 en 60k op de teller, maar die had een schadeverleden want de gehele linker achterpaneel was dof gespoten en had deuken. Handelaren maken je altijd lekker aan de telefoon maar als je der komt, springen soms de tranen in je ogen. Mijn vertrouwen in handelaren is dus eigenlijk vrij laag (eigen schuld). Daarom deze bij een VW dealer gekocht want ik ben zat van teleurstellingen. Keuze in noord Nederland is vrij beperkt, ik wil geen duurdere auto kopen helemaal aan de andere kant van Nederland voor als er wel problemen zijn. Kan je niet zo even terug. Combi van lage KM, bouwjaar 2020 en de 2.0TFSI motor was vrij beperkt.

Analoge dash zie je wel meer hoor die climate echter niet veel in NL. Digitale dash interesseert mij persoonlijk weinig, had die witte ook, ik vond het scherm eerlijk gezegd veel te druk in eerste oogopslag. Had moeite om dingen te vinden tijdens de proefrit. Daarnaast weergeeft dat scherm net zoveel info als de analoge tellers (terwijl het voor mijzelf chaotischer oogde), denk niet dat ik er wat mee doe dus.

De dynamic dempers (wat deze ook heeft) zijn ook een grote aanrader, heel goed bochtengedrag. Iets van 30 mogelijkheden van comfort naar sport qua hardheidinstelling.

Ik heb die kentekenplaathouder gewisseld, ik rij graag zonder reclame achterop :)

Wielen zijn inderdaad fabrieksaf zo geleverd, nog steeds leverbaar bij de configurator in deze kleur (3500 EUR komt er dan bij)

Bijzonder, dat medeweggebruikers anders zouden reageren op de Arteon dan op de S7!
En balen van de boete.
Die 2.0 TSI is volgens mij juist perfect te chippen. Zelf vind ik een oranje Leon Xcellance uitvoering als 190pk 2.0 TSI erg leuk. En die dan over de 260pk heen tillen ofzo :D

Dit is de 190pk versie van de 2.0T toch? Die is prima te chippen naar 240pk o.i.d.
Kijk maar eens bij VAG Techniek of JD.

In mijn A5 ligt dezelfde motor en die was op papier zelfs de 150pk gedowntunede versie van de 190pk versie. Maar na een kuurtje is het 240pk en 400nm.
Was het nodig, mwoa nee, is dit leuker, zeker wel ;)

Boete rijden ben je zelf bij.

Na 2 keer mijn rijbewijs te zijn kwijtgeraakt ben ik het wel afgeleerd,
In dat opzicht werkt het wel:p:D

Klopt hoor, maar de meting is wel hoger dan wat ik reed, dus dat is wel apart...Vandaar zien of ik er wat mee kan, proberen kan geen kwaad. Wel duur en zuur rijden als je paar x je rijbewijs kwijt bent! Zo ver heb ik het niet geschopt gelukkig. :)

Inmiddels de auto 6 maand in bezit. 0 problemen tot dusver, maar ik rij ook niet enorm veel. Ik kocht de auto met 16.000 km en nu heeft de auto 22.000 km bijna.

Druk met werk en studie, met bachelor bezig en dit is nu eindelijk bijna klaar. Ook een nieuwe functie op het werk, dus mijn hobby moet op zich laten wachten (ik werk in de ICT bij een UMC). Ik heb ook nog altijd de Corrado G60 in de schuur waar ik al jaren niet aan toe kom.

En ja de tweeling is er ook nog, dat kost ook veel tijd natuurlijk (mijn kids).

Ik doe ongeveer 900 km op een tank trouwens. De auto doet gemiddeld 6,9L op 100KM momenteel met de koudere dagen, alsnog niet slecht voor zo'n grote auto. Met gemak is ook wel 1 op 17 a 18 haalbaar als je altijd braaf rijdt maar ja ik koop niet voor niks een 2.0 ipv een 1.5.

Wel wat krassen erbij door katten op de auto, dus een poetsbeurt is wel weer nodig.

Blijft nog wel kriebelen later weer een V8 te kopen, blijf toch een autogek. Maar als ik financieel verstandig ben kan ik beter in dit blijven rijden. :D

Ik heb tegenwoordig ook een Pedelec, ja sommigen hier zullen mij wel haten nu haha.

zokEoAP.jpg

Nette fiets hoor! Heel niet gek voor de afstanden tot 20km, bijvoorbeeld woon-werk.

Arteon blijft een gaaf model. Op 't werk staat nu een grijze Shooting Brake. Zelf zou ik wel een kurkumagele Arteon willen hebben, zelfde kleur als m'n Golf.

Ja, nog ff sparen :) Zag er ook een paar in Duitsland. Maar de Golf bevalt nog goed.
Viel me bij die occasions op dat ze - net als de Arteon van TS - soms wat bijzonder zijn uitgerust. Zonder climate control vind ik echt wel bijzonder.

Na veel te hebben nagedacht de verstandige beslissing genomen om toch volledig van ICE af te stappen en een elektrische auto te kopen. In de loop der tijd is de situatie hier verandert en staat er minimaal wel 1 auto hier thuis (we hebben 2). Benzine wordt weer duur en ik kan hier thuis prima laden. Nu 12 zonnepanelen en wellicht breid ik dit uit echter moet ik uitkijken dat ik niet te veel plaats gezien de overheid ons weer voor de gek houdt.

We hebben proefgereden in een Tesla Model 3 en dat stond ons toch wel heel erg aan, paar jaar geleden een Model 3 gereden en dat was mehh. Maar het interieur is nu echt geruisloos en de auto is goed afgewerkt.

De Arteon heb ik goed kunnen verkopen (wel wat verlies maar is te overzien). De Tesla's behouden hun waarde toch een stuk beter gezien de 2ehandse prijzen.

Er staat nu een Tesla Model 3 SR in de bestelling. Echter een vrij ruime afleverdata. okt-dec, dus geen idee wanneer die precies komt. Ben ook wel van plan wat leuke optische aanpassingen te doen in de loop der tijd.

8 jaar garantie op motor en accu.

Zodra de Tesla er is gaat de andere auto ook de verkoop in.

Bye bye Arteon, je hebt mij een jaar volledig probleemloos van A naar B gebracht. En blijft toch wel een mooie auto om te zien.
ACKFlAO.jpg

Dat is even wat anders!
Climate control nog omgebouwd of niet? Had m wel beter verkoopbaar gemaakt.

Ik denk dat je de facelift Model 3 krijgt, want eerder waren ze echt direct leverbaar. Welk kleurtje wordt het?
Zo'n 3 is echt geen gekke auto, ik zie mij er ook wel in rijden over een paar jaar.

Kijk, dit is leuk. Want nu hebben we iemand op het forum die ons kan meenemen in de komst van de Highland Model3.
Inderdaad, zoals Barri zegt, lijkt het erop dat je de facelift gaat krijgen. Dat zou de reden moeten zijn van de langere levertijd. Ik ben benieuwd.

Dan is natuurlijk wel te hopen dat je daar nog net zo enthousiast over bent. :rolleyes:
En dat hij terug kan leveren aan je huis. Kan je weer panelen bijplaatsen.:cool:

Maar wat ga je nu met je naam doen? Want smilespergallon gaat hem nu niet meer worden en per KWH klinkt niet lekker.
Maar ben benieuwd wat je er van gaat vinden.

"Smiles per kuub kolen", zou ik zeggen.

@TS, gefeliciteerd met je aankoop! Wachten duurt lang hahaha. Wel mooi, van S7 v8 (met nog een Arteon) naar Tesla M3.

Ja de climate had ik al een tijd omgebouwd en dat werkte prima. Ik heb er de touch climate ingezet.

QY6ZtdZ.jpg

Petrolhead, ja ben ik nog altijd en ik heb nog steeds mijn project in de schuur waar ik ook niet aan toe kom (Corrado G60). Komt er op neer dat ik het in deze tijd te druk heb om met de autohobby bezig te zijn dus we maken nu van 2 auto's 1. Toen ik de arteon kocht reden we allebei nog vaak "los" van elkaar maar nu staat er dus geregeld minstens 1 thuis. De arteon vindt mijn vrouw wat aan de grote kant dus het was dan het beste om een slag kleiner te kopen waar zij dan ook met plezier in stuurt.

Daarnaast verveelt/went een auto bij mij heel snel dus de S7 was ik na een jaar ook gewoon op uitgekeken, maar de dure vaste kosten lopen gewoon door.

En de opmerkingen over S7 naar een model 3 voelde ik al wel aankomen, echter wil ik mijn interesses, voor een groot deel het geld en prioriteiten momenteel elders in stoppen. Een S7 van 10 jaar oud is deels een bodemloze put als je er wat problemen mee krijgt (en je kan er ook stress van hebben als het stuk gaat). En een oudere luxe wagen kan snel in de papieren lopen. Je wil niet weten hoe duur de onderdelen zijn. 1 motorsteun is al 800 euro per stuk en dan mag je nog de motor omhoog takelen om die te vervangen en die motorsteunen gaan geregeld stuk, mijn S7 had ook 1 die aan vervanging toe was. Dan nog 1 op 8 met straks 2,30 de liter. Ik kon het betaalbaar houden omdat ik zelf het onderhoud pleegde, echter heb ik er nu dus geen zin/tijd meer voor.

Hey mij hoor je niet klagen met bijna 300 PK met de Tesla waar alles in zit wat ik zoek in een auto. :D (en 8 jaar zorgeloos met garantie, maar wie weet koop ik in de tussentijd iets anders of erbij).

En mag ik toegeven dat ik mij erop verheug om zelf elektrisch rijden te ervaren? Ik denk toch dat ik het stiekem leuk vind. Ik ben een liefhebber van techniek. Ook zit ik in de ICT namelijk. Dus ja, simpelweg een petrolhead? Eigenlijk niet, het gaat verder dan dat.

Laatst bewerkt:
Ik heb vaak de radio hard, dus zo stil is het niet haha. Wat dat betreft hoorde ik ook nooit de V8 van de Audi :D Ik ben wel gek op muziek namelijk.

Mooi dat je doet wat je zelf wilt, ik denk dat je keuze niet tegen gaat vallen. Of de Model 3 leuker is dan 'n S7 durf ik niet te beweren, maar wel dat de Tesla interessanter rijdt dan zo'n Arteon. Alvast veel plezier gewenst van je gloednieuwe auto!

Ik ben nogal eigenwijs ja, dat zullen mijn kennissen vast kunnen bevestigen!

Waarschijnlijk hebben veel mensen het idee dat een S7 heel aggressief, ruw en als een beest aanvoelt. Niets is minder waar, het is een zeer comfortabele auto en de auto is heel verfijnd. Dus als je echte ruwe geweld zoekt dan is de S7 echt niet de auto die je zoekt. Je zou het haast kunnen zien als een hele luxe directeurenauto.

Ik heb ooit in een vroege model 3 gereden en dat beviel totaal niet. Ja het rijden zelf was goed en natuurlijk indrukwekkende acceleratie. Maar als je verder kijkt dan het grote scherm was de afwerking echt op een heel laag niveau. Het schijnt dat de huidige exemplaren veel beter zijn inderdaad. Maar je krijgt dus niet de facelift?

De Tesla's behouden hun waarde toch een stuk beter gezien de 2ehandse prijzen.

Ze vermoeden dat de model 3 prijzen juist gigantisch gaan kelderen als die 30.000 nederlandse bijtellingsknallers ineens op de markt gaan komen volgend jaar. Desalniettemin is een model 3 wel een goede aanbieding op dit moment.

Wij rijden ook een EV als 2e auto, als hoofdauto rij ik nog wel even op benzine. Maar begrijp de keuze wel dat met de huidige brandstofprijzen het soms schrikken is. Gelukkig rijden wij niet zo veel.

En mag ik toegeven dat ik mij erop verheug om zelf elektrisch rijden te ervaren? Ik denk toch dat ik het stiekem leuk vind. Ik ben een liefhebber van techniek. Ook zit ik in de ICT namelijk. Dus ja, simpelweg een petrolhead? Eigenlijk niet, het gaat verder dan dat.
Begrijp ik helemaal, en voor het historische gevoel heb je ook nog iets leuks in de schuur staan. (y)

Dat de tweedehands prijzen gaan kelderen lijkt me wat overdreven. Gelet op de prijzen van bijvoorbeeld de S en de algehele vraag naar elektrische auto's zou me dat verbazen. Als de vraag in Nederland desondanks achterblijft is er vanuit het buitenland ongetwijfeld nog voldoende vraag.

Dat de tweedehands prijzen gaan kelderen lijkt me wat overdreven. Gelet op de prijzen van bijvoorbeeld de S en de algehele vraag naar elektrische auto's zou me dat verbazen. Als de vraag in Nederland desondanks achterblijft is er vanuit het buitenland ongetwijfeld nog voldoende vraag.

De S is altijd aardig op prijs gebleven. Maar nieuwprijzen zijn ook altijd hoog geweest, niet heel veel verkocht, aanbod occasions relatief laag tov de vraag waarvan sommige exemplaren zelfs gratis laden hebben.

Bij de model 3 zijn er in december 2019 30.000 exemplaren in nederland op kenteken gezet. Door de lage bijtelling zal het overgrote deel maximaal willen profiteren (dus 5 jaar). Vervolgens komen er ineens 30.000 model 3 occassions in nederland op de markt. Veelal de zelfde specs en kleuren en uitvoering. En ja, veel exemplaren zullen ook naar het buitenland gaan, maar men verwacht ook de occasionprijzen sterk gaan dalen tov nu.

Ik heb destijds ook mijn C350e gekocht als occasion met de zelfde reden. Al die tijd een dure occasion, tot december 2020, het aanbod van 20 exemplaren ging plots binnen 2 maand naar 500+. En de prijzen gigantisch omlaag daardoor. Men verwacht het zelfde bij de model 3. Mijn collega wacht juist speciaal tot dat moment. Tijd zal het leren ;)

Ik vermoed dat dat een momentopname is omdat er dan enkele maanden een overschot is. Daarnaast blijft een EV echt wel in trek komende jaren. Ik wil zelf geen Model 3 die ouder is dan 5 jaar want er zit dan nog maar 3 jaar garantie op de motor en accu en op de rest heb je geen garantie meer, dat is namelijk maar 4 jaar.

Heb nu de oude Model 3 in bestelling omdat de prijs nu heel aantrekkelijk is, daarnaast is er nu de SEPP regeling. Ik mag 2x weigeren echter wacht ik eerst nog wel af hoe de nieuwe Model 3 eruit gaat zien. Desnoods annuleer ik de bestelling en bestel ik toch de facelift als de prijs nog aantrekkelijk is dan en de auto mij aanstaat. Hiermee verlies ik echter 500 euro reserveringskosten maar dat is dan wel te overzien over het totaalbedrag.

Een jaar geleden kostte dezelfde auto nog 10.000 euro meer, wat dat betreft is het nu zeer in trek gezien wat je krijgt. Alles zit erop. Ook dubbel glas, stoelverwarming achterin, geen rammel of piep meer. Dan nog de hoge score van gebruikerservaringen.

Ja qua prijs ga je weinig anders vinden met de zelfde prestaties en uitrusting. En zelfs na al die jaren en al die concurrenten die er bij gekomen zijn zijn er maar weinig die in dit segment de prestaties op EV gebied weten te evenaren of voorbijstreven. Dus in dat opzicht is het een heel logische keuze. Vermoed dat de facelift wel een stuk duurder zal uitpakken, maar mooi dat je die uitweg nog hebt eventueel.

Wel mooi dat dat kan, inderdaad, bij Tesla.

Ik ken mensen die al maanden (soms meer dan een jaar) op hun Skoda Superb wachten. Nu zelfs een tijdelijke auto hebben omdat ie nog steeds niet klaar is. En dan tegen de tijd dat ze m eindelijk krijgen is de nieuwe Superb er. Zou ik toch niet echt leuk vinden.

Terug
Bovenaan