Ook ik rij hybride, maar dan anders: Audi S8 V8 en Tesla Model 3 Highland

Mooi huis! Het noorden van het land is prachtig om te wonen en je kunt (nog) relatief een groot huis kopen voor je geld. Als dit huis in de randstad had gestaan, had het zeker 1x of misschien wel 2x zoveel gekost. En dan woon je ook nog in de drukte ;)

Het is vooral dat het in Uithuizen/Uithuizermeeden staat wat het betaalbaar maakt. In en direct rondom Groningen is dit huis net zo duur als in de Randstad.

Vergeet trouwens niet je nieuwe uitwegvergunning tijdig aan te vragen als je een nieuwe garage gaat laten bouwen. Ga daar tijdig over in gesprek met de gemeente want het kan best eens zo zijn dat je maar aan één kant van het kavel een directe auto-ontsluiting (oprit) mag hebben.

Laatst bewerkt:
Toch heerlijk zo, lekker zonnetje, mooi groen en een plaatje van een Audi op de oprit. :love:

pNVDT38.jpeg

zHn5shC.jpeg

iSOHAQ1.jpeg

Mooi shot, zo van achter is de hoogte tov de wielkast wel echt perfect ! Op die andere foto vanaf de zijkant lijkt het -voor mijn eigen smaak- te laag. Is dit optisch of staat de luchtvering hier wat hoger

Mooi shot, zo van achter is de hoogte tov de wielkast wel echt perfect ! Op die andere foto vanaf de zijkant lijkt het -voor mijn eigen smaak- te laag. Is dit optisch of staat de luchtvering hier wat hoger
Hij staat hier hoger want de auto wil nog weleens iets zakken na enkele dagen stilstand. Ligt ook aan temperatuur wisselingen. En ook de rij modus bepaalt de hoogte. In dynamic is lager dan de andere standen. Comfort is wat je hier ziet.

Nu ik een fatsoenlijke werkplek kan inrichten meteen ff goed aanpakken, nieuw scherm en soundbar met subwoofer. Heerlijk.En af en toe ff lekker gamen, heb een eigen gebouwde PC met waterkoeling en al hier onder het bureau staan. Verbaast me met 5120×1440 resolutie op full settings alsnog bijna 200 FPS met call of duty. En dan een goede kwaliteit soundbar met subwoofer, leuke ervaring met gamen. :cool: Je moet wat met het baggerweer van nu.

q8AS4g3.jpeg

Mooi! Ik ben ook aan het kijken naar een mooie oplossing voor een PC en beter geluid. Ik heb zelf een Samsung Odyssey G7 voor mijn PS5, aan die TV wil ik ook nog een PC hangen als dat kan. Heb maar beperkt ruimte dus kan niet een TV-setup én PC-setup neerzetten.

Dit werkt uitstekend, een Sony HT-G700 als soundbar onder de super ultrawide. Ben behoorlijk onder de indruk. Net alsof je echt aanwezig bent shooters en muziek klinkt perfect zo.

Ha wauw, daar verbleekt mijn 34" curved bij. Alsnog groot zat voor mij, trouwens. Met de nieuwe OS-update kan ik bijv. niet meer fatsoenlijk mijn volumemeldingen in de uiterste rechterbovenhoek zien. :D

Hehe tja 49 inch.. Voor en nadelen. Misschien beetje overkill maar scheelde maar 10 procent in prijs met 34 inch. En OLED. Wel mooi hoor het kwaliteit aan beeld.

Zwart is dan ook echt gewoon volledig donker dus kan ook enkel in midden met zwarte achtergrond kleinere vensters houden als je het wat kleiner wilt houden.

Kom je nog een beetje mee met COD ? Ik speel echt niet meer hoor, maar toen ik vorig jaar een weekje met m’n broertjes meedraaide vond ik het vies tegenvallen. Toen ik zelf nog jong was (MW2 , Blackops, BF2) ging dat best verdienstelijk.

Het was toen ook wat overzichtelijker tov nu met al die packages, upgrades etc.

Ik heb een 34 LG curved OLED. Ik zou niet groter willen. Veel (oudere) games ondersteunen het ook niet altijd even goed. Grotere FOV is leuk voor multiplayer maar ik speel 90% sp. Multitasken doe ik toch al niet. Heb een desktop puur voor gamen. Afgelopen week nog een 5070TI besteld. Had geen zin meer om langer te wachten op betere prijzen/gpu's.

Was effe op bezoek bij iemand, Audi viel goed in smaak, krijg toch wel vaak complimenten.

Moest ff foto's maken. Mooie van wit, laagstaande zon, herst, springt er mooi uit! En dan kan je alle rondingen zien van de wielkasten e.d.

SlSvdkZ.jpeg

pALjduS.jpeg

FJl9caf.jpeg

Vrij saaie update, niets bijzonders te melden. Instappen en rijden.

Wel nog bij de wielkasten wat plekjes opgeschuurd en bijgestipt. Nadeel van nieuwe Michelin Pilot SuperSport 4S wat best zacht rubber is, het pakt veel stenen op, en de bredere stance is dat dit sowieso wat sneller gaat nu met steentjes, maar het lijkt zo mooi.

Wel nu die buiten staat zonder carportbedekking last van vogelstront en vanochtend kattenpoten over de auto heen, grr. Maar goed wat doe je eraan.

En met dit sh#tweer, modder, pekel, regen, geregeld maar even afspoelen om roest/corrosie te voorkomen.

exoOUjk.jpeg

UN6NZmd.jpeg

Oja en kreeg dit knopje (meest rechter) nooit aan de praat om de stoel voor te verstellen vanuit de achterste zetels, dacht is kapot ofzo, maar is dus gewoon een MMI instelling, tja zo leer je weer wat.

PLMGePE.png

Fietstassen op een mountainbike ook:), ik heb nog een tweetal MTB’s staan, één met 29” en een met 28” wielen, beide al wat jaartjes oud, maar zeer weinig op gefietst, een Scott en een Giant, wel z.g.a.n……… van oud dik mannetje geweest.

Brr ijsklontjes, Tesla had ik nog gebruikt gisteren dus die is nog redelijk sneeuwvrij. Audi lag wel bijna 10cm op, deze ochtend. Foto is van gisteren, toen lag er nog zo'n 5cm op.

xUxKwrM.jpeg

kkCIUeB.jpeg

Maar even de bladblazer erover anders kom ik er straks nooit weer in als het nog even doorvriest. :eek:

qVKtlDZ.jpeg

pbcdjL5.jpeg

CUlATfB.jpeg

VIP on the move. :LOL:

Binnekort nieuwe accu bestellen trouwens, want deze is 5 jaar oud en heeft moeite na meerdere dagen vrieskou om nog de comfortmodules in leven te houden. Starten wil wel, maar begint wel dus minder te worden. De audi gooit dan alarm en standkachel enzo uit, wel verveld want lag ijs op de auto deze weken, en om dan geen standkachel te hebben is wat onhandig.

pNP23Fk.jpeg

zLRFAqT.jpeg

VpdRHiO.jpeg

Laatst bewerkt:
Zo dat ziet er heerlijk comfortabel uit ! Ik opende het net met m’n kinderen naast mij en die zeiden gelijk wow dat willen wij ook !

Ik zou trouwens toch wat voorzichtig zijn met foto’s van je kinderen online zetten. Hoe leuk denk iedereen het hier wel vindt om te zien heb je een hoop debielen op het internet… Geen oordeel, meer goed bedoeld en ongevraagd advies.

Haha jouw kinderen hebben het goed! Als die bij vriendjes meerijden zeggen ze: he wat een krappe auto en wat een slechte zit! :D

Ze zijn best snel tevreden eigenlijk, de Ford Focus van mijn moeder geven ze ook complimenten omdat de zetels zo lekker zacht zijn (wij hebben altijd leer), wel grappig omgekeerde wereld voor hun, zij vinden dus juist stof fijner omdat ze dat niet gewend zijn

ZkYDddl.png

Het lijkt er sterk op dat we aan het einde zijn gekomen van een tijdperk. Audi heeft de ontwikkeling van een nieuwe generatie A8 en S8 in de huidige vorm stilgezet, en de toekomst van het model is onzeker. Daarmee dreigt een van de laatste klassieke topsegment-limousines met grote verbrandingsmotor te verdwijnen.

Voor liefhebbers is dat best een moment om even bij stil te staan. De A8 en zeker de S8 stonden jarenlang symbool voor wat Audi technisch kon: topcomfort, hightech en – in het geval van de S8 – prestaties die eigenlijk niet passen bij een luxe limousine. De S8 Plus is daar misschien wel het beste voorbeeld van: een relatief ingetogen auto met prestaties op supersportwagen-niveau, maar dan met het comfort van een zakenjet met zijn 605 PK, 0-100 rond de 3.5 seconden en begrenzing op 305 km/h.

De reden achter het mogelijke einde is natuurlijk duidelijk. Het topsegment verandert snel. Elektrificatie, strengere emissieregels en een verschuiving in de markt maken het steeds lastiger om grote V8-modellen rendabel te houden. Audi richt zich steeds meer op elektrische vlaggenschepen, zoals de toekomstige modellen in het e-tron/A8-achtige segment. De klassieke formule – een grote sedan met een krachtige benzinemotor – past steeds minder in die strategie.

Toch is het jammer. De A8 en S8 waren altijd de meest ingetogen keuzes in het topsegment. Waar een BMW 7-serie of Mercedes S-klasse soms nadrukkelijk aanwezig is, bleef de A8 juist subtiel en zakelijk. En de S8 was misschien wel de ultieme sleeper: alleen kenners wisten wat er onder de motorkap zat.

Voor huidige eigenaren heeft dit mogelijk ook een interessante kant. Auto’s zoals de S8 Plus vertegenwoordigen een generatie die niet meer terugkomt: grote, krachtige V8’s zonder hybride ondersteuning, gecombineerd met maximale luxe en relatief tijdloos design. Nu de focus volledig richting elektrificatie gaat, worden dit soort modellen alleen maar zeldzamer.

Persoonlijk merk ik dat dit het rijden in de S8 Plus toch een extra dimensie geeft. Je rijdt niet alleen een snelle en comfortabele auto, maar ook een stukje autogeschiedenis. Een auto uit een tijd waarin het topsegment nog draaide om cilinderinhoud, souplesse en mechanische beleving. Als vervolg op het mogelijke einde van de A8/S8 merk ik dat er bij mij als Audi-liefhebber nog iets anders speelt. De richting die Audi de laatste jaren kiest, voelt voor mij eerlijk gezegd steeds minder als het Audi waar ik ooit fan van ben geworden.

Audi stond voor mij altijd voor een duidelijke combinatie: strak en tijdloos design, technische degelijkheid, quattro-zekerheid en vooral een bepaalde ingetogen sportiviteit. Geen schreeuwerige auto’s, maar wel prestaties en kwaliteit onder de oppervlakte. Een soort premium “understatement”. Dat is precies wat modellen zoals de A6, A8 en zeker de S8 zo sterk maakte.

Als ik nu naar de nieuwste modellen kijk, heb ik dat gevoel steeds minder. Het design wordt drukker en minder tijdloos, met veel gesloten fronten, lichtsignaturen en digitale gimmicks. Binnenin zie je steeds meer grote schermen en glanzende oppervlakken, maar juist minder fysieke kwaliteit en solide materialen. Het voelt moderner, maar ook wat afstandelijker en minder duurzaam.

Ook qua rijden lijkt de focus te verschuiven. Elektrificatie is natuurlijk onvermijdelijk en begrijpelijk, maar veel nieuwe modellen voelen meer als technologie-producten dan als auto’s met karakter. Alles is stil, gefilterd en digitaal gestuurd. Efficiënt en snel, maar minder betrokken en minder emotie.

Wat Audi voor mij juist onderscheidde, was de balans tussen technologie en beleving. Denk aan een soepele V6 of V8, het solide gevoel van het onderstel en de manier waarop een auto zowel comfortabel als sportief kon zijn. Dat mechanische en tastbare gevoel lijkt langzaam te verdwijnen. Misschien is het ook gewoon een teken van de tijd. De hele auto-industrie verandert en merken moeten mee. Nieuwe kopers kijken anders naar auto’s dan liefhebbers die zijn opgegroeid met verbrandingsmotoren en klassieke premiumkwaliteit.

Toch merk ik dat mijn huidige S8 Plus voor mij steeds meer staat voor “het oude Audi”. Tijdloos design, echte bouwkwaliteit (Audi space frame, geen plastic afwerking binnen het interieur) en een motor en rijbeleving die nog karakter hebben. Een auto die niet voelt als een gadget op wielen, maar als een degelijk en doordacht stuk techniek.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren.
Hebben jullie bij de nieuwe Audi-modellen nog hetzelfde merkgevoel als vroeger? Of andere merken?
Of vinden jullie dat Audi juist de goede richting op gaat?

Het zou dus zomaar kunnen dat de huidige generatie A8 en S8 later wordt gezien als de laatste “echte” in zijn soort. En eerlijk gezegd: dat maakt het bezit en het rijden alleen maar specialer. Er rijden trouwens maar 4 witte plussen in Nederland. Totaal 100 ongeveer, heb dit bij RDW gechecked. De meesten zijn grijs of zwart. Blauw en wit zie je heel erg weinig.

Waarschijnlijk is de 4.0TFSI ook de allerlaatste VAG-V8. Dit is het dan.

Hebben jullie bij de nieuwe Audi-modellen nog hetzelfde merkgevoel als vroeger? Of andere merken?
Of vinden jullie dat Audi juist de goede richting op gaat?
Heb nooit een Audi bezeten of gereden, maar vanouds wel altijd een zwak voor het merk gehad (mijn vader heeft verschillende Audi 80's gehad). Ik denk niet dat iemand met droge ogen kan zeggen dat het merk momenteel lekker bezig is. De gebruikersreviews van nieuwe Audi's de laatste tijd op Autoweek zijn vrijwel zonder uitzondering vernietigend. De kwaliteit van materialen e.d. is duidelijk achteruit gegaan en de software is dramatisch. Er zijn meerdere reviewers die de koop ongedaan hebben gemaakt of dat proberen te doen obv non-conformiteit. Die gaan waarschijnlijk nooit meer een Audi kopen of leasen.

Volgens mij heeft het veel te maken met kostenbesparingen. Dieselgate heeft tientallen miljarden gekost, en daarnaast is enorm veel geïnvesteerd in elektrificatie van het assortiment. Wat Audi nu lijkt te proberen is nog steeds dezelfde -of zelfs hogere- winst te behalen per auto, door te bezuinigen op kwaliteit en het hoge prijspeil te handhaven. Dus de toegevoegde waarde (die ik eerlijk gezegd bij veel audi's zelf niet zie) van een Audi boven een minder pretentieus merk is (nog) minder zichtbaar.

Zelfs de koetswerken zien er goedkoper uit, met veel minder scherpe vouwen, want die zijn duurder om te maken dan zachte welvingen. Toch vind ik de huidige A5 en Q5 behoorlijk fraai (mits er nog een beetje chroom op zit enzo). Bij de Q3 vind ik het wel heel lastig om iets te ontdekken wat me aanspreekt. De A6 (ICE) een twijfelgeval.

Dit filmpje vat het ook mooi samen:

Ik begrijp je gevoel. Ook ik voel helemaal niets meer bij de modellen die in de showroom staan.
Mijn Audi is dan niet voorzien van een karakteristieke verbrandingsmotor, hij heeft nog wel een interieur waar ondanks de vele schermen een fijne ambiance heerst met mooie materialen en aan de buitenkant de klassieke Audi lijnen.
Maar goed ze hebben beterschap beloofd en wie weet brengen ze over een paar jaar weer een mooi vlaggenschip op de markt.

Idem bij mij. kleinere lampunits, lomp grote inserts in de voorbumper. en die doorlopende achterlichten kan ik heel slecht aan wennen. Ben wat dat betreft blij met de '20 A4, daar voelt alles in verhouding.

Audi is zeker het padje kwijt. China lijkt de markt te zijn. Dat ze het modellen gamma weer anders benoemen, indelen heb ik ook altijd maar raar gevonden. Of de uitlaat kwestie haha

Ik denk dat Audi niet het enige Duitse merk is dat de weg wat kwijt is. Mercedes doet het ook niet goed wat mij betreft. Je merkt bij beide merken dat de marges per voertuig onder druk staan. Overal duidelijk goedkoper materiaal dan in eerdere bouwjaren. Minder strakke naden, eenvoudigere vouwen, slechtere stoelen, net iets beknibbeld op de geluidsdemping.

Los van hoe het uiterlijk erbij staat (dat is wel of niet iets voor je) zijn het die kostenbesparingen die je als bestuurder direct merkt wat ervoor heeft gezorgd dat ik niet bij deze merken een bestelling heb geplaatst voor een nieuwe leasewagen maar bij BYD. En ja, daar vinden mensen van alles van, maar uiteindelijk is autorijden een financiële keuze en kreeg (krijg) je bij de Chinezen doorgaans veel meer waar voor je geld. Een vergelijkbaar uitgeruste Q6 e-tron was destijds bijna 35k duurder. Dan houdt het snel op, helemaal wanneer je dan nog steeds meer harde plastics hebt en slechtere software. Ook de stoelen vond ik bij Audi en Mercedes duidelijk slechter geworden.

Beide merken hebben denk ik moeite met de transitie naar de huidige technologie en hoe snel zich dat ontwikkelt. Mercedes maakt er een rijdende kermis van (maar de software reageert niet bepaald snel), en het interieur komt ook goedkoop over door alle schermen zoals hoe dat in de CLA is gedaan. Je ziet ook dat de Chinezen veel sneller naar de markt kunnen komen dan wat de Europese merken kunnen doen. De enige uitzondering is de Renault Twingo, maar die is dan weer ontwikkeld in China...

Laatst bewerkt:
Ik ben vandaag nog naar de audi dealer geweest om even de nieuwe modellen goed te bekijken van binnen, in eerste instantie lijkt het wel goed maar zodra je de deurpanelen bekijkt bij de nieuwe s6 zelfs onderaan dan is de gehele onderste deurpaneel 1 bonk plastic nu. Zelfs de speaker grill is er niet meer het is 1 geheel met wat gaatjes waar de speaker achter rust. Zeer goedkoop zelfs bij eco auto's is het beter meestal. Ook het leer voelt als plastic aan.

De deur hendels zijn ook plastic nu trouwens terwijl dit jarenlang echt metaal was. Het premium is er echt wel vanaf. Wat een contrast want ik was met mijn audi S8 op pad.

We waren ook nog even bij Porsche ik en mijn zoon, wel echt serieus mooi spul wat daar staat trouwens. Vraag me ook af in hoeverre Porsche dan lijdt aan dezelfde kostenbesparingen vergeleken met Audi want het straalt er niet vanaf.

ZzHnIaK.jpeg

fsF28BY.jpeg

Oh en het leek ons wel leuk om even een geluidsclip op te nemen van de Audi S8 met een straal gas. Mijn zoon van 10 nam op met mijn mobiel dus het is geen top-notch kwaliteit. :LOL:

Laatst bewerkt:
Ik ben het ermee eens dat Audi niet lekker gaat op dit moment. Ik heb het in mijn eigen topic al vaker aangehaald. De 2015-2020 modellen zijn de laatste "goed afgewerkte" modellen. Daarna is het allemaal minder geworden. Inderdaad steeds meer hard plastic en rammeltjes en kraakjes.

Paar weken geleden in een SQ3 gezeten. Wat een hoop plastic bij elkaar aan de binnenkant. Alles behalve Audi waardig. Maar goed, ook bij andere merken is het niet perse beter.

Mijn ouders hebben 10 jaar in het eerste type Q5 gereden. Geen kraakjes, mooi leer, allemaal heel degelijk.

Gebaseerd op hun ervaring met Audi heb ik afgelopen jaar een proefrit gemaakt in een nieuwe Audi A5 Avant, en dat stelde echt teleur. Kraakjes, hard plastic, het oogde en voelde goedkoop. Daarom heb ik gekozen voor een Mercedes-Benz C-Klasse. Als je het mij vraagt, zit qua materialen echt veel beter in elkaar. Of dat bij de volgende generatie nog het geval is? Ik ben er bang voor.

Zag recent een filmpje van, ik meende, Gijs Import die ook niet al te positief was over de interieurkwaliteit van nieuwe Audi's.
Hij liet het ook even horen/zien en dat was inderdaad erg treurig. Zonde!

Ik hoop dit jaar de AUDI te kunnen bekijken, dat 2e merk in China dus waar nagenoeg geen enkele Duitser aan heeft meegewerkt. Ik heb het idee dat daar de kwaliteit wel erg hoog is.

Op zich zou het wel passen:
Audi heeft zichzelf zo ongeveer heruitgevonden toen het van Mercedes naar VW ging tegelijkertijd met de 4-takt motoren. Audi heeft zich nog een keer heruitgevonden met eerste de Quattro en daarna de TDI. Misschien kunnen ze zichzelf nu heruitvinden samen met SAIC in luxe transport (elektrisch, semi-zelfrijdend, connectiviteit).

Terug
Bovenaan