Ook ik rij hybride, maar dan anders: Audi S8 V8 en Tesla Model 3 Highland

Zag recent een filmpje van, ik meende, Gijs Import die ook niet al te positief was over de interieurkwaliteit van nieuwe Audi's.
Hij liet het ook even horen/zien en dat was inderdaad erg treurig. Zonde!
Klopt, zag zijn filmpje ook. Herken het wel. De huidige 5 serie is ook duidelijk anders dan de generatie daarvoor qua materialen en afwerking. Dus Audi staat daar zeker niet alleen in helaas. Ze maken het de Chinese automerken zo wel makkelijk

Ben zeer benieuwd want ik heb ook wat artikelen bij elkaar gesprokkeld wat ontwikkelingen zeker niet gaat motiveren.

Op groepsniveau worden de maatregelen nog ingrijpender. In 2026 werd bekend dat Volkswagen de kosten met circa 20% wil verlagen tegen 2028, waarbij het personeelsbestand in Duitsland met ongeveer 35.000 medewerkers wordt verminderd en fabriekscapaciteit wordt aangepast aan de lagere vraag en toenemende concurrentie (met name uit China). Daarbij worden productielijnen samengevoegd, capaciteit teruggebracht en worden mogelijke fabriekssluitingen of herstructureringen niet uitgesloten. Het doel is hogere winst per auto en een productieapparaat dat beter aansluit op de veranderende markt.

Bron: https://www.theguardian.com/busines...lan-cut-costs-restructuring-china-competition

De toekomststrategie van Audi blijft gericht op elektrificatie en digitalisering, maar wordt realistischer uitgevoerd dan eerder gepland. Door hoge investeringskosten, importtarieven en een minder snel groeiende EV-markt heeft Audi in 2025 zelfs zijn winstverwachting verlaagd en benadrukt het merk dat het de complexiteit van modellen en opties sterk wil verminderen en kosten verder wil optimaliseren. Tegelijkertijd blijft de overgang naar elektrisch het langetermijndoel, maar met meer flexibiliteit en ruimte om bestaande verbrandingsmotoren langer aan te bieden waar de markt daarom vraagt.

Bron: https://www.reuters.com/business/audi-cuts-full-year-profitability-forecast-again-2025-10-31/

In Duitsland proberen extreemrechtse bewegingen invloed te krijgen onder werknemers in de auto-industrie, omdat daar veel onrust is door banenverlies, herstructureringen en de overgang naar elektrische auto’s. Groepen die gelinkt zijn aan de partij AfD richten zich op ondernemingsraadsverkiezingen bij grote fabrikanten zoals Mercedes, Volkswagen en Audi. Ze spelen in op de onvrede onder werknemers, die zich zorgen maken over de toekomst van hun banen en vinden dat traditionele vakbonden hen onvoldoende beschermen tegen de grote veranderingen in de sector.

De onzekerheid komt vooral door de moeilijke transitie naar elektrisch rijden en de toenemende concurrentie uit China. Analisten en vakbonden vrezen dat politieke radicalisering kan toenemen als de druk op werkgelegenheid blijft oplopen. Tegelijk proberen gevestigde vakbonden en bedrijven dit tegen te gaan en benadrukken autofabrikanten hun inzet voor democratische waarden en stabiliteit op de werkvloer.

Bron: https://www.reuters.com/business/germanys-far-right-woos-unhappy-car-workers-2026-02-13/

Design is niet verkeerd. die uitlaten vind ik echt wel zwaar over de top en ook niet mooi. Ben wel benieuwd of het ook een beetje goed rijd met zoveel gewicht en techniek.

... Het doel is hogere winst per auto en een productieapparaat dat beter aansluit op de veranderende markt.
dus per auto nog meer bezuinigen, nog meer goedkopere materialen. En dat was altijd de (enige) reden om en vag product te kopen, de hoogwaardige interieurs. Nu gaan ze daar nog meer in snijden, waarom dan nog een vag kopen? Chinese interieurs worden met de dag mooier

Design is niet verkeerd. die uitlaten vind ik echt wel zwaar over de top en ook niet mooi. Ben wel benieuwd of het ook een beetje goed rijd met zoveel gewicht en techniek.

Uitlaten zijn wel tof. In eerste oogopslag dacht ik ook hmmm. Maar het is bij een Porsche 911 ook zo gepositioneerd. Onderscheid wel van de rest op deze manier, even in het echt zien.

Het gewicht is wel een dingetje, begint de norm te worden bij alle "performance" auto's: 2200 KG of meer! Wat zal dat een banden vreten ook. Mijn S8 is ook geen lichtgewicht maar met zijn 1960KG in deze tijd dus weer wel.
dus per auto nog meer bezuinigen, nog meer goedkopere materialen. En dat was altijd de (enige) reden om en vag product te kopen, de hoogwaardige interieurs. Nu gaan ze daar nog meer in snijden, waarom dan nog een vag kopen? Chinese interieurs worden met de dag mooier

Mijn Tesla model 3 (highland) is meer premium qua zachte materialen vanbinnen dan de nieuwe VAG auto's, elke paneel zelfs de deurpanelen onderaan zijn soft-touch. En ook de gehele hemel is zacht. Maar goed de Duitsers hebben dan ook behoorlijke tegenslagen gehad afgelopen jaren, personeel is in China ook veel goedkoper en de overheid subsidueert de automarkt daar behoorlijk, zelfs verliesgevende bedrijven konden overleven door deze constructie. Alhoewel China dit nu wel afbouwt. Heb je de cijfers van BYD gezien van afgelopen tijd? Gaat ook niet de goede kant op. Eigenlijk lijdt de gehele autoindustrie momenteel.

Groep / MerkNettowinst vs 2023VolumeMargeRisicoOpmerking (realiteit 2026)
Toyota Group↑↑↓ (licht)LaagRecordwinsten door hybride-dominantie
Hyundai / KiaLaagEfficiënt, sterke mix ICE/EV
BMW GroupLaagSterk premium, stabiele winst
Mercedes-Benz→ / licht ↓MiddelChina zwakker, EV vertraagd
Volkswagen Group↓↓→ / licht ↓Middel/hoogKostenbesparingen, China-druk
Audi (binnen VW)↓↓HoogZwakste premiumspeler van de Duitse drie
Porsche→ / licht ↓Laag/middelPremium blijft sterk
StellantisMiddel/hoogPrijsdruk, volumes dalen
Renault Group↑ (herstel)MiddelVerbeterd maar kwetsbaar Europa
FordMiddel/hoogEV-divisie verlieslatend
General MotorsMiddelSterke VS-markt houdt winst stabiel
Tesla↓↓↓↓MiddelPrijsverlagingen drukken marges sterk
Volvo CarsMiddelEV-transitie kostbaar
Jaguar (merk)HoogGeen productie, herstart vanaf 2026/27
Jaguar Land Rover↑↑Laag/middelWinst door Range Rover & Defender
BYD↑↑MiddelSterke groei maar margedruk door prijzenoorlog
Geely GroupMiddelGroei (Volvo, Zeekr, Lynk & Co), hoge investeringen
SAIC (MG)→ / licht ↓MiddelZwakkere China-markt, export groeit
HondaLaag/middelConservatief, stabiel
NissanMiddel/hoogStructureel zwak, afhankelijk van partners
MazdaLaag/middelSterke winst door prijsstrategie
SubaruLaagSterk in VS-markt

Laatst bewerkt:
.. Maar goed de Duitsers hebben dan ook behoorlijke tegenslagen gehad afgelopen jaren, personeel is in China ook veel goedkoper ...
zal allemaal uiteraard, maar om dan je usp overboord te gooien lijkt mij bedrijfstechnisch juist zelfmoord op de langere termijn. Consumenten klagen nu al, dat gaat dus alleen maar erger worden.

Om parkeerkosten te vermijden ga ik altijd met 'n vouwfietsje naar 't werk. Ik parkeer buiten de kern van de stad, moet dan nog 10 minuutjes fietsen. Werkt prima, lijkt een beetje gek misschien bij de Audi, maar goed why not.

muZK9fI.jpeg

gOC8klm.jpeg

Om parkeerkosten te vermijden ga ik altijd met 'n vouwfietsje naar 't werk. Ik parkeer buiten de kern van de stad, moet dan nog 10 minuutjes fietsen. Werkt prima, lijkt een beetje gek misschien bij de Audi, maar goed why not.
Groot gelijk. Ik deed the last mile naar mijn vorig werk met een (deftige) step vanop een gratis parking, dus met grote wielen, zowel remmen en vering V+A. Was langs of soms door de mooie parken aan de rand van Antwerpen.
De eerste week voelde ik spieren die precies niet veel werden gebruikt :)

Ik hoop dit jaar de AUDI te kunnen bekijken, dat 2e merk in China dus waar nagenoeg geen enkele Duitser aan heeft meegewerkt. Ik heb het idee dat daar de kwaliteit wel erg hoog is.

Op zich zou het wel passen:
Audi heeft zichzelf zo ongeveer heruitgevonden toen het van Mercedes naar VW ging tegelijkertijd met de 4-takt motoren. Audi heeft zich nog een keer heruitgevonden met eerste de Quattro en daarna de TDI. Misschien kunnen ze zichzelf nu heruitvinden samen met SAIC in luxe transport (elektrisch, semi-zelfrijdend, connectiviteit).
En ik lees nu net dat AUDI nog net voordat het niet meer mag in China aan prijsdumping doet. Gaan nog even tegen de 5000 Euro aan lager zitten, tot de datum dat de wet tegen prijsdumping in gaat. OK, ik snap niets meer van ze.

OT: Het grote probleem bij een sedan is altijd dat je lastig grote dingen kwijt kan c.q. niet door de opening van de kofferbak krijgt. Dat ziet er bij de A8 echt wel goed uit!

En ik lees nu net dat AUDI nog net voordat het niet meer mag in China aan prijsdumping doet. Gaan nog even tegen de 5000 Euro aan lager zitten, tot de datum dat de wet tegen prijsdumping in gaat. OK, ik snap niets meer van ze.

OT: Het grote probleem bij een sedan is altijd dat je lastig grote dingen kwijt kan c.q. niet door de opening van de kofferbak krijgt. Dat ziet er bij de A8 echt wel goed uit!

Hoezo mag dat niet?

Kofferbak is best groot idd, opening is ook wel aardig ja alleen de achterbank kan niet plat dat is dan wel weer minder. Dit omdat 'ie ook elektrisch verstelbare stoelen heeft en allemaal elektra daar zit. De trekhaak is dan een goede uitkomst. RS6 of RS7 is nog altijd wel wat praktischer hierdoor.

Hoezo mag dat niet?

Kofferbak is best groot idd, opening is ook wel aardig ja alleen de achterbank kan niet plat dat is dan wel weer minder. Dit omdat 'ie ook elektrisch verstelbare stoelen heeft en allemaal elektra daar zit. De trekhaak is dan een goede uitkomst. RS6 of RS7 is nog altijd wel wat praktischer hierdoor.
China heeft wetgeving ingevoerd om te verbieden dat auto's onder kostprijs verkocht worden. Als reactie zie je een aantal merken nog snel even prijsverlagingen invoeren om hogere aantallen te halen, totdat de prijzen als gevolg van die wet weer omhoog moeten. Van VW was het al een tijdje bekend dat de ID3 in China onder de kostprijs werd verkocht maar ik dacht dat AUDI een aardig success had. Nu blijkt dat ze ook meedoen in de laatste groep met onder kostprijs verkopen.

Maar laten we niet te ver afdwalen. Mijn kennismaking met Audi was met een heel vroege A3 en een A8 Quattro uit een van de eerste bouwjaren van de A8 serie. En nog altijd heb ik daar een zwak voor. Maar ik ben met de single frame grille toen snel weer afgehaakt (en toen nog dicht bij het punt geweest juist een wat oudere A4 te kopen).

Ik heb een paar keer een Q7 gereden, ook op langere ritten, en vond het helemaal niets. Een A1 ook een keer met dezelfde mening.

Enkel nu de A8 en TT die uit productie zijn gegaan heb ik wel weer wat mee.

Dus dan verliezen ze ook geld per auto, auch! Dit kunnen ze niet volhouden natuurlijk. Ikzelf ben juist enorme fan van Audi sinds de single grille. Zelfs bij mijn eerste Audi wilde ik dit dolgraag maarja dat kon niet zomaar. Een Audi A4 3.0 V6 was dat. De b6. Nog steeds een mooi model na al die jaren.

Dit was 'm! (Daarna een A7 2.8FSI, A6 3.0TFSI, S7 4.0TFSI nu deze S8) met nog erdoorheen andere merken.
6huZBWl.jpeg

Vandaag de olie en filter maar even ververst. Laatste keer was 15.000km en 2.5 jaar geleden dus was hoog nodig.

Heb eerst een motor flush gedaan, de olie kwam er daardoor behoorlijk zwart uit. Dus nu is de motor weer mooi schoon van binnen.

Castrol Edge 5w40 nu erin, wat mij betreft de beste olie en viscositeit voor deze motoren.

Lekker comfortabel op de oprit, met rijbokken. Maar goed ben ik gewend heb het al zo vaak zo gedaan stelt niks voor!

wf8NmbU.jpeg

Mooi dat je dit zelf kan doen!
Klopt ik doe het liever zelf niet alleen om de kosten maar ook omdat ik zelf de boel met geduld en zorg terugmonteer. Totale kosten nu ongeveer 120 euro. Bij een garage is dit wel het dubbele (9 liter olie, flush, filter, arbeid). En bij de dealer wil ik niet eens weten. Want ze hanteren "speciale" prijzen voor S en RS modellen.

Zulke oprijbokken wil ik ook nog eens hebben, echt fijn werken zo. Flushen is ook wel een goed idee, zeker na zo'n relatief lange tijd tussen beurten. Het wagenpark staat er weer goed bij!

Groot gelijk, doe ik zelf ook. Ik kan het zonder bluffen sneller (feit) en beter (gevoel) dan een garage. En goedkoper en bovenal met liefde gedaan ;)

Zulke oprijbokken wil ik ook nog eens hebben, echt fijn werken zo. Flushen is ook wel een goed idee, zeker na zo'n relatief lange tijd tussen beurten. Het wagenpark staat er weer goed bij!

Klopt ja de Audi is altijd dealeronderhouden geweest (tot mijn eigenaarschap dus). Zo bijzonder is dit niet vind ik, de dealer gebruikt longlife intervallen (30.000km) en ververst de olie van de versnellingsbak niet eens. De versnellingsbak heb ik meteen laten doen toen ik de Audi kocht bij 123.000km, eigenlijk te laat vind ik.

Ow en de remschijven (keramisch!) zijn ook vervangen voor mij aan, auch!

75 km 27-07-2017 Afleveringsinspectie inbegrepen
14.462 km 05-04-2018 Seizoenswielwissel €120
21.578 km 10-08-2018 Olieservice LongLife + filter €450
25.809 km 14-11-2018 Seizoenswielwissel €120
29.902 km 04-01-2019 Inspectieservice €350
30.000 km 14-02-2019 Voorruit + camera/ADAS kalibratie €1.500
30.733 km 03-04-2019 Seizoenswielwissel €120
40.809 km 10-06-2020 Inspectie + olie + remvloeistof + interieurfilter €750
51.833 km 12-11-2020 Audi serviceactie €0
60.294 km 27-04-2021 Inspectie + olie + bougies + luchtfilters €1.050
77.233 km 20-12-2021 Olieservice €450
91.729 km 05-08-2022 Inspectie + olie + remvloeistof + interieurfilter + keramische remschijven €12.000
119.945 km 04-10-2023 Inspectie + olie + bougies + luchtfilters €1.050
123.000 km 01-03-2025 Versnellingsbakolie + filter (universele garage) > zat bij koop deal in
134.165 km 06-03-2026 Olieservice Castrol Edge 5W-40 + flush (zelf gedaan, 120 euro)

Laatst bewerkt:
Zo te zien is er vaak maximaal 20.000 kilometer of korter met de olie gereden, dat is wel een fijne wetenschap. Het fenomeen longlife is inderdaad een draak. Mooi wel, van die nieuwe remmen, maar wat was er mis met de 'oude'?

Hij is origineel geleverd met keramische schijven, dat zijn namelijk alle S8 plussen met de topsnelheid op 305 km/h en deze hebben ook een sperdifferentieel achter. Ik denk dat de eerste set defect was of kapot. Is vervangen met een Inruil / revisie code. Normaalgesproken gaan ze de autoleven mee maar er is of hard mee geremd vaak op hoge snelheid of scheuren erin of iets dergelijks.

De VIN plaat heeft ook de looks van de sport divisie van Audi, net zoals de RS modellen en de R8. Hier is die dan ook gebouwd trouwens.

Wat is de plus eigenlijk:

De Audi S8 Plus is eigenlijk een extremere versie van de normale S8. Audi heeft meerdere onderdelen aangepast om hem sneller en sportiever te maken, maar ook om hem exclusiever te positioneren.

De belangrijkste verandering zit in de motor. De normale S8 heeft een 4.0 V8 biturbo met 520 pk, terwijl de S8 Plus is opgevoerd naar 605 pk en 750 Nm (overboost) - op dyno's komt dit hoger uit trouwens, rond de 640 pk dus die 605 is wat laag ingeschat. Daardoor accelereert de auto sneller: 0-100 km/u in ongeveer 3,8 seconden (sommigen op internet doen er 3,4 mee), terwijl de gewone S8 rond de 4,1 seconden zit. De topsnelheid kan bovendien worden verhoogd tot 305 km/u, wat uitzonderlijk is voor een grote luxe sedan. (dynamic package wat mijne heeft)

Naast meer vermogen heeft de S8 Plus ook een aantal technische upgrades. Het onderstel is sportiever afgestemd met adaptieve sportluchtvering, een aangepaste besturing (hij stuurt bijzonder snel voor een grote auto) en quattro met sportdifferentieel op de achteras. Dat differentieel verdeelt het vermogen actief tussen de achterwielen om de auto beter door bochten te laten draaien.

De auto heeft een actief sportdifferentieel op de achteras dat het motorvermogen niet alleen tussen voor en achter verdeelt (quattro), maar ook actief tussen het linker- en rechterachterwiel kan sturen.

In een normale situatie verdeelt een standaard differentieel het vermogen ongeveer gelijk over beide wielen. Het sportdifferentieel in de S8 Plus kan echter meer kracht naar het buitenste achterwiel sturen wanneer je een bocht instuurt. Dat buitenste wiel kan zelfs iets sneller draaien dan het binnenste wiel. Hierdoor ontstaat een draaiend moment dat de auto als het ware de bocht in helpt.

Het effect daarvan is dat de auto minder last heeft van onderstuur. Grote en zware quattro-sedans hebben normaal de neiging om in bochten wat naar buiten te duwen, maar door torque vectoring op de achteras voelt de auto neutraler en wendbaarder aan.

Je merkt dit vooral bij het sneller nemen van rotondes, lange snelwegbochten of wanneer je uit een bocht accelereert. De auto trekt zichzelf dan als het ware de bocht door in plaats van eroverheen te schuiven.

Bij de S8 Plus werkt dit systeem samen met het quattro-systeem dat standaard al een lichte achteras-voorkeur heeft. Daardoor voelt de auto ondanks zijn gewicht toch verrassend strak en sportief in bochten vergeleken met een normale A8 of oudere S8 zonder sportdifferentieel.

Verder kreeg de Plus standaard onderdelen die bij de gewone S8 vaak optioneel waren. Denk aan keramische remschijven, een sportuitlaat, 21-inch velgen en een sportiever uitlaatgeluid. Deze onderdelen zorgen niet alleen voor betere prestaties maar ook voor minder fading bij hard remmen en een agressiever karakter.

Ook uiterlijk en interieur zijn aangepast. De S8 Plus heeft bijvoorbeeld carbon-accenten, een achterspoiler, een zwarte diffuser en donker getinte achterlichten. Binnen zie je vaak zwarte alcantara en rode stiksels, wat het model een duidelijk sportievere uitstraling geeft dan een normale A8 of S8.

Kort samengevat is de S8 Plus eigenlijk wat een RS-versie van de A8 had kunnen zijn: meer vermogen, een agressiever onderstel, sterkere remmen en een sportiever uiterlijk, terwijl het comfort van een luxe limousine behouden blijft.

Laatst bewerkt:
Hij is origineel geleverd met keramische schijven, dat zijn namelijk alle S8 plussen met de topsnelheid op 305 km/h en deze hebben ook een sperdifferentieel achter. Ik denk dat de eerste set defect was of kapot. Is vervangen met een Inruil / revisie code. Normaalgesproken gaan ze de autoleven mee maar er is of hard mee geremd vaak op hoge snelheid of scheuren erin of iets dergelijks.

De VIN plaat heeft ook de looks van de sport divisie van Audi, net zoals de RS modellen en de R8. Hier is die dan ook gebouwd trouwens.

Wat is de plus eigenlijk:

De Audi S8 Plus is eigenlijk een extremere versie van de normale S8. Audi heeft meerdere onderdelen aangepast om hem sneller en sportiever te maken, maar ook om hem exclusiever te positioneren.

De belangrijkste verandering zit in de motor. De normale S8 heeft een 4.0 V8 biturbo met 520 pk, terwijl de S8 Plus is opgevoerd naar 605 pk en 750 Nm (overboost) - op dyno's komt dit hoger uit trouwens, rond de 640 pk dus die 605 is wat laag ingeschat. Daardoor accelereert de auto sneller: 0-100 km/u in ongeveer 3,8 seconden (sommigen op internet doen er 3,4 mee), terwijl de gewone S8 rond de 4,1 seconden zit. De topsnelheid kan bovendien worden verhoogd tot 305 km/u, wat uitzonderlijk is voor een grote luxe sedan. (dynamic package wat mijne heeft)

Naast meer vermogen heeft de S8 Plus ook een aantal technische upgrades. Het onderstel is sportiever afgestemd met adaptieve sportluchtvering, een aangepaste besturing (hij stuurt bijzonder snel voor een grote auto) en quattro met sportdifferentieel op de achteras. Dat differentieel verdeelt het vermogen actief tussen de achterwielen om de auto beter door bochten te laten draaien.

De auto heeft een actief sportdifferentieel op de achteras dat het motorvermogen niet alleen tussen voor en achter verdeelt (quattro), maar ook actief tussen het linker- en rechterachterwiel kan sturen.

In een normale situatie verdeelt een standaard differentieel het vermogen ongeveer gelijk over beide wielen. Het sportdifferentieel in de S8 Plus kan echter meer kracht naar het buitenste achterwiel sturen wanneer je een bocht instuurt. Dat buitenste wiel kan zelfs iets sneller draaien dan het binnenste wiel. Hierdoor ontstaat een draaiend moment dat de auto als het ware de bocht in helpt.

Het effect daarvan is dat de auto minder last heeft van onderstuur. Grote en zware quattro-sedans hebben normaal de neiging om in bochten wat naar buiten te duwen, maar door torque vectoring op de achteras voelt de auto neutraler en wendbaarder aan.

Je merkt dit vooral bij het sneller nemen van rotondes, lange snelwegbochten of wanneer je uit een bocht accelereert. De auto trekt zichzelf dan als het ware de bocht door in plaats van eroverheen te schuiven.

Bij de S8 Plus werkt dit systeem samen met het quattro-systeem dat standaard al een lichte achteras-voorkeur heeft. Daardoor voelt de auto ondanks zijn gewicht toch verrassend strak en sportief in bochten vergeleken met een normale A8 of oudere S8 zonder sportdifferentieel.

Verder kreeg de Plus standaard onderdelen die bij de gewone S8 vaak optioneel waren. Denk aan keramische remschijven, een sportuitlaat, 21-inch velgen en een sportiever uitlaatgeluid. Deze onderdelen zorgen niet alleen voor betere prestaties maar ook voor minder fading bij hard remmen en een agressiever karakter.

Ook uiterlijk en interieur zijn aangepast. De S8 Plus heeft bijvoorbeeld carbon-accenten, een achterspoiler, een zwarte diffuser en donker getinte achterlichten. Binnen zie je vaak zwarte alcantara en rode stiksels, wat het model een duidelijk sportievere uitstraling geeft dan een normale A8 of S8.

Kort samengevat is de S8 Plus eigenlijk wat een RS-versie van de A8 had kunnen zijn: meer vermogen, een agressiever onderstel, sterkere remmen en een sportiever uiterlijk, terwijl het comfort van een luxe limousine behouden blijft.
Dus eigenlijk een RS8 die het label ‘RS’ nooit heeft gekregen? ;) Al was er van de RS6 ook een Plus…

Dus eigenlijk een RS8 die het label ‘RS’ nooit heeft gekregen? ;) Al was er van de RS6 ook een Plus…
Qua vermogen wel maar het blijft een luxe limo als segment zijnde. Dus past niet bij RS line-up wat sportief is (hard geveerd, luider). Dat is dan echt de beleving. Bochtenwerk en acceleratie is evengoed verder.

Hij is zelfs lichtjes sneller dan de RS6 ook door de vorm van de auto. (rs6 is door station minder efficient met de luchtstroom)

Ik rij nu een beetje als een bejaarde met de Audi om die kostbare benzine te besparen maar voor een v8 blijf ik me verbazen hoe zuinig je ermee kan rijden: 1 op 10 gemiddeld is goed haalbaar (met koude start meegenomen). Als die eenmaal warm is dan wel beter maar dat duurt helaas wel even natuurlijk bij een grotere motor. Vandaag een rit van 20km heen en 20km terug was en dus die 1 op 10 behaald in de regen over het hele traject (en dat maakt ook nog wel uit ivm rondom 285 brede banden in de regen, weerstand natuurlijk). Komt ook doordat die in 4 cillinder modus gaat als je niet optrekt. Mijn Volvo'tje S40 1.8 uit 2001 zat ook rond dat gebied met maar 120 pk en 1100kg of zo.

Moet ook bijna APK dus heb dat ook ingepland. (de eerste in NL voor deze Duitse import). Ik denk dat ie er zo doorheen gaat want hij rijdt als nieuw en er is geen rammeltje te bekennen.

Heb ook nog de velgen verwisseld van de Tesla en meteen de wielkasten uitgespoten

Oud
6vQfNsF.jpeg

Heb van die mooie pucks die je in de dorpel klikt
Qzx893D.jpeg

Wielkast before
hGsuUrJ.jpeg

After
krFHPgX.jpeg

Hoppa
tAoKqzw.jpeg

Verschil tussen de 20 inch en de originele
RzJIwWO.jpeg

Scheelt dat nog in range bij de Tesla, 19 of 20 inch? Had de oude velgen eigenlijk kleiner verwacht. Komt misschien omdat mijn vader ook 19 inch heeft onder zijn Peugeot 5008. Daar is de wielkast dan al wel aardig vol, zeg maar.

Scheelt dat nog in range bij de Tesla, 19 of 20 inch? Had de oude velgen eigenlijk kleiner verwacht. Komt misschien omdat mijn vader ook 19 inch heeft onder zijn Peugeot 5008. Daar is de wielkast dan al wel aardig vol, zeg maar.
Ja iets, maar niet echt merkbaar, misschien een paar km op een laadbeurt. Mijn gemiddemde wh/km is nog rond de 150 dus helemaal niet slecht, dit sinds mijn eigenaarschap. En deze grotere velgen hebben er meer onder gezeten dan de originelen met ook nog eens "inefficiente" banden. Kumho Ecsta. Erg tevreden mee.

Blijf het wel bijzonder vinden dat mensen bij EV's veel kritischer hierop zijn want bij brandstof-auto's heb je ook gewoon verlies met dikkere wielen.
Zijn die velgen van de Tesla brons kleurig? Best aardige wielen!
Vind ze zelf ook wel goed passen bij de Tesla, ze horen er helemaal niet onder trouwens, heb gewoon velgen gekocht met dezelfde steek en een redelijk passende ET maar de naaf kwam niet overeen. Heb er speciale naafringen voor besteld toen. Denk dat ik de enige Tesla ben met deze velgen. Kleur is "Dark sparkle", tja, geen idee wat het precies is, beetje antraciet met wat flakes erin. Alleen her en der al wat minimale schades (door de vrouw) op de rand (bijgestipt, valt niet op), dus als de banden af zijn moet ik ze wel opnieuw spuiten eigenlijk.

Blijf het wel bijzonder vinden dat mensen bij EV's veel kritischer hierop zijn want bij brandstof-auto's heb je ook gewoon verlies met dikkere wielen.
Klopt, maar daarbij lijkt men het rijbereik over het algemeen niet zo interessant te vinden. Bij een elektrische auto ligt de focus nogal sterk op rijbereik en alles wat daar invloed op heeft, ook al heeft de EV-rijder zelf daar in de praktijk bijna nooit last van.

Klopt, maar daarbij lijkt men het rijbereik over het algemeen niet zo interessant te vinden. Bij een elektrische auto ligt de focus nogal sterk op rijbereik en alles wat daar invloed op heeft, ook al heeft de EV-rijder zelf daar in de praktijk bijna nooit last van.
En na al die jaren zijn vooral de niet-EV rijders nog steeds overtuigd dat dit zo belangrijk is terwijl boven de 400 km range er echt geen paniek meer is. Tenzij je caravan oid wilt trekken

En na al die jaren zijn vooral de niet-EV rijders nog steeds overtuigd dat dit zo belangrijk is terwijl boven de 400 km range er echt geen paniek meer is. Tenzij je caravan oid wilt trekken
Een caravan trekken met een EV is trouwens dan weer totaal niet ideaal, range is dan echt bijna niks meer door het extra vermogen wat nodig is. Daarvoor zou ik een diesel nemen maar goed met de toekomst is dat ook geen optie meer natuurlijk. Ik huur wel een hotelkamer of zo. :LOL:

200 kilometer met de caravan is ook al zo’n 2,5 uur rijden, dus tijd voor een stop.
Plus niet iedereen gaat met caravan naar Kroatie. Noord-Frankrijk of Zuid-Duitsland is prima te doen.

Maar….ik vind jouw blik op “hybride” wel een goeie. :ROFLMAO:

Leuk weetje van de s8 plus is dat deze is ontwikkeld in de sport divisie van Audi Sport Gmbh. Dit zie je ook terug op de vinplaat.

UNtRFKS.jpeg

En we tikken alweer bijna de 135k aan. Oh en een mooi gemiddeld verbruik weer vanaf mijn werk.

oDdYzDb.jpeg

Lekker, jaartje erbij!
Ja klopt, en zelfs een compliment van de keurmeester, staat er bijna perfect bij technisch gezien. Twijfelde 'm dit jaar te verkopen, gezien de hoge lasten maar goed koop maar weer zo'n goeie exemplaar. Naast dit ook rondom schadevrij en originele lak op alle plaatwerk, heb ik door audi laten checken toen. Een perfecte basis dus. Veel van mijn vorige auto's hadden wel wat spuitwerk gehad ergens.

Terug
Bovenaan