Roadracer: Jeep Avenger 'Mr Mustard' - blijft kleur maken en opzoeken bij parkeren

Toch nog een kleine update (zonder foto...) maar Madame Caramel heeft de ton onder de wielen afgelegd (en inmiddels ook zo'n 500 km er weer bovenop). Na de buitjes met het Saharazand ook een wasbeurt gehad en binnenkort worden de winterbanden weer omgeruild voor het zomerrubber.
De zon heeft ook z'n eigenaardigheden, mijn vrouw heeft namelijk de gewoonte om voor het wegrijden de nagels nog even van kleur of blanke lak te voorzien. De potjes komen dan in de (perfect van goede maat zijnde) gaten van de voorportierhandgrepen te staan. Ik had haar wel eens gezegd dat dit niet handig is, zeker niet in de zon. Ik rook vorige week dan ook een paar keer zo'n lakluchtje maar kon niets geks vinden. Dus liet ik het er maar bij zitten. Bleek inderdaad dat een van de potjes niet perfect dicht zat waardoor wat lak naar buiten was gelopen (gelukkig niet op het materiaal van de auto... lastig schoonmaken dat goedje). Resultaat hielp wel: de potjes gingen weer naar een betere plek in huis.

Nu even wat leuks... afgelopen weekeinde was het EMWalhalla en alles bij elkaar vond ik dat een goede reden een duurtester te vragen bij de redactie. Ik was met dat verzoek niet de enige maar donderdag kwam het verlossende woord dat ik de Lancia Ypsilon kon inzetten. Ik had het elektrische exemplaar al eens op Circuitpark Zandvoort gereden tijdens de EV Experience en het is natuurlijk leuk om nu de mild hybride versie onder handen te nemen.
Na een rit (die gezien het mooie weer en de werkzaamheden op de A27 in de categorie 'irritant druk' viel) kwam ik op het terrein aan en werd door @Guus Leferink naar het Ypsilon-rijtje doorverwezen.
uhvBl0p.jpeg

Erg mooi om hier de verschillende generaties bij elkaar te zien! Je ziet dan gelijk dat deze laatste generatie ook niet meer als 'echt klein' of 'mini' kan worden gerekend. Nu maakte ik de nodige rondjes over het terrein maar op de momenten dat ik bij de auto was werden er de nodige vragen op me afgevuurd en kon ik veel medebezoekers de auto ook van binnen even laten zien. De belangstelling in die zin verraste me zeker in positieve zin.
Het is ook mooi dat de auto ook qua weggedrag en interieur een eigen karakter kent. Rijden doet zij zeker goed, ik vind 'm wat kort reageren op scherpe randjes (we hebben zo'n soort drempel in het dorp liggen), maar verder is de auto lekker comfortabel maar toch niet zweverig of zoekerig. De stoelen zitten stevig en tegelijkertijd comfortabel. Door de compacte maten is zij goed hanteerbaar in het verkeer. Ook schakelen gaat soepel en de belangrijkste zaken vind je waar je ze zoekt. Jammer dat je de temperatuur van het interieur weliswaar via een knop maar toch op het scherm moet instellen. Het viel me ook op dat de dashboardverlichting in een tunnel wel érg donker wordt, je moet dan goed kijken of je ogen goed laten wennen. Wellicht is er een instelling om dat wat prettiger te zetten. De Sala-schijf op het dashboard en natuurlijk het 'tafeltje' geven de auto een eigen karakter. Net als dat ik de (blauwe) stoelbekleding fraai vind.
5s265uj.jpeg

Ik vermoed dat bij EMWalhalla iemand de waardering voor de auto in het stof op de ruit had geschreven (of dit zondag had gedaan). Maar wie bij ons een duurtestauto in het weekeinde heeft moet deze weer schoon inleveren. Dus kreeg de Yp ook wat gepaste aandacht. En waren er veel anderen die ditzelfde plan hadden opgevat. Nadeel is wel dat morgenochtend waarschijnlijk weer een laagje over de auto is te vinden, aangezien ik bij bomen parkeer.

kOqPlbp.jpeg

Al met al, een prettige kennismaking met deze karakteristieke auto!

Je reed een Citroën, nu een Jeep en nu een Lancia ophemelen. We zouden er bijna iets van vinden :ROFLMAO:

Leuk dat ie zo in het rijtje kon aansluiten. Het is wel gelijk een mislukte Ypsilon met een rommelig en lelijk front en de rest teveel 208/Corsa. Staat ver van wat de Yp was.

Erg mooi om hier de verschillende generaties bij elkaar te zien! Je ziet dan gelijk dat deze laatste generatie ook niet meer als 'echt klein' of 'mini' kan worden gerekend. Nu maakte ik de nodige rondjes over het terrein maar op de momenten dat ik bij de auto was werden er de nodige vragen op me afgevuurd en kon ik veel medebezoekers de auto ook van binnen even laten zien. De belangstelling in die zin verraste me zeker in positieve zin.
Leuk verslag en leuk dat hij in positieve zin opviel

Je reed een Citroën, nu een Jeep en nu een Lancia ophemelen
Je loopt vóór. De Citroën rijd ik nog een aantal maanden voordat die wordt afgelost. En als je een beetje terug hebt gelezen hebben we voor de keuze van de volgende auto de nodige alternatieven bekeken (Ford Kuga, Lexus LBX, Mercedes-Benz GLA). Lancia ophemelen? Ook hier geldt: ik kreeg dit weekend de sleutels van die duurtester ter beschikking. Was het bijvoorbeeld de Subaru, de Nio, de Skoda duurtester geweest, dan had ik daar evengoed mijn ervaringen van gedeeld.

Leuk verslag Joost! Ik zag (als ex Ypsilon rijder) de duurtester al voorbijkomen bij de aanstichter (Adriaan, de eigenaar van de witte Y10 Fila) van dit rijtje.

Waar stond je zelf eigenlijk? Ik had nog gekeken naar je auto (het is daarnaast erg gemakkelijk mensen te missen, bijna niemand bleef bij de auto's...)

Oeps... balen zeg dat je het niet haalde. Nee, dan zou ik in Raamsdonkveer lang moeten zoeken! :)
Nou het was geen vrijwillige stop hoor! (ik lees mijn bericht nu terug, niet heel duidelijk sorry.) De FSO dacht, nee ik heb geen zin om zo ver te gaan. Dus we zijn afsleept helaas.

Tsja, drie Cinquecento's al in het prille begin waren natuurlijk ook al van (één van de fusiepartners in) hetzelfde concern, het is dus al vroeg 'fout gegaan' ;) (volgens sommigen dan)
En voor die tijd nog twee Fiat Panda's ;-) Vanuit de familie hadden we gewoon een goede band met de dealer (Van der Dungen in Veghel).

Maar die (zowel de panda's als de cinquecento's) waren toch allemaal ook nog geen FCA of STLA? Maar gewoon nog S.p.a. ?

Je loopt vóór. De Citroën rijd ik nog een aantal maanden voordat die wordt afgelost. En als je een beetje terug hebt gelezen hebben we voor de keuze van de volgende auto de nodige alternatieven bekeken (Ford Kuga, Lexus LBX, Mercedes-Benz GLA). Lancia ophemelen? Ook hier geldt: ik kreeg dit weekend de sleutels van die duurtester ter beschikking. Was het bijvoorbeeld de Subaru, de Nio, de Skoda duurtester geweest, dan had ik daar evengoed mijn ervaringen van gedeeld.

Jeetje, een grap wordt ook niet meer herkend zeg.

Laatst bewerkt:
Nu even wat leuks... afgelopen weekeinde was het EMWalhalla en alles bij elkaar vond ik dat een goede reden een duurtester te vragen bij de redactie. Ik was met dat verzoek niet de enige maar donderdag kwam het verlossende woord dat ik de Lancia Ypsilon kon inzetten. Ik had het elektrische exemplaar al eens op Circuitpark Zandvoort gereden tijdens de EV Experience en het is natuurlijk leuk om nu de mild hybride versie onder handen te nemen.
Na een rit (die gezien het mooie weer en de werkzaamheden op de A27 in de categorie 'irritant druk' viel) kwam ik op het terrein aan en werd door @Guus Leferink naar het Ypsilon-rijtje doorverwezen.

Het was de eerste keer dat ik een Yp van de nieuwste generatie gezien heb!
Dus het feit dat alle generaties van de Y hiermee vertegenwoordigd waren op het terrein en het waarschijnlijk in NL altijd wel een muurbloempje zal blijven, was het niet meer dan normaal dat de Y het terrein op mocht.

Ik heb hem jammer genoeg niet kunnen bekijken (hele dag te druk), maar ik vind het oprecht een leuke auto.

Het was de eerste keer dat ik een Yp van de nieuwste generatie gezien heb!
Dus het feit dat alle generaties van de Y hiermee vertegenwoordigd waren op het terrein en het waarschijnlijk in NL altijd wel een muurbloempje zal blijven, was het niet meer dan normaal dat de Y het terrein op mocht.

Ik heb hem jammer genoeg niet kunnen bekijken (hele dag te druk), maar ik vind het oprecht een leuke auto.
Dat je 'm weinig hebt gezien is denk ik niet vreemd, volgens mij begint de levering nu (pas) een beejte op gang te komen. De soort van populariteit van de eerdere edities zal zij vermoedelijk niet halen maar het is wel een leuke auto. Voor de prijs heb je echter véél keuze en ik vermoed dat mensen die in die prijsrange shoppen ook wat ruimte kunnen waarderen. Ik hoorde van best wat mensen die ik sprak ook terug "een leuke auto, bijzonder, maar duur". En Nederlanders gaan toch sneller voor een scherpe prijs... we gaan het zien!

Wellicht gaat er toch wat veranderen bij de oprit van ons huis. Met mijn echtgenote gebruiken we op dit moment een auto, de ë-C4 ofwel Madame Caramel. Die is ongeveer gekomen toen in de corona-tijd een van de twee auto's overwegend stilstond en dus uiteindelijk maar wegging (dat was voordat ik bij AutoWeek werkte). Het idee was om te kijken hoe lang we dat zouden volhouden en als het te veel ging 'knellen' zouden we verder kijken. Maar dat moment lijkt er nu aan te komen: we moeten steeds vaker ingrijpender schuiven of improviseren (lees: door de zeikende regen op de fiets ergens heen gaan) waardoor het in ieder geval bij mij weer gaat borrelen om naar iets anders te kijken. Daarnaast gaat de bestelde Jeep Avenger die volgens de berichten inmiddels in productie is op dinosap lopen (wel mild hybride). We hebben de wallbox en het is ook zonde om die niet te gebruiken. Bovendien kan het met de prijsontwikkelingen van brandstof tegenover elektrisch en de politiek best wel handig zijn om (ook) een elektrische auto te hebben. Dus heb ik tijdens Hemelvaartsdag de volgende scenario's in gedachten genomen, allemaal gebaseerd op een elektrische auto:
  • De zakelijke lease van Madame Caramel wordt voortgezet als private lease voor de komende jaren. We vinden de ë-C4 een fijne auto, hebben er eigenlijk alleen maar goede ervaringen mee - ook geen gedoe. De actieradius is zeker in de zomer voldoende voor ons gebruik (toch overwegend in eigen land) en in tegenstelling tot mijn vrouw vind ik af en toe een snellader nemen op afstanden niet zo'n probleem. Variabele: wat wordt het tarief en vinden we dat (nog) redelijk?
  • Een kleinere goedkope elektrische auto (wel altijd private lease). Intussen de nodige tests en andere inzichten op AutoWeek.nl doorgenomen en daarbij lijkt me de Hyundai Inster best een goede optie. De kleinere Stellantismodellen hebben standaard een eenfase-oplaadmogelijkheid, dat vind ik best wel een nadeel omdat de driefasenlader gelijk noopt tot een duurdere uitvoering of de snellere lader als optie toe te voegen (maar dan kun je net zo goed gelijk de duurdere uitvoering nemen). Chinees (Leapmotor of Dongfeng) heeft niet mijn voorkeur en vanuit de testen merk ik ook dat de auto's op zich best okay zijn maar op gebied van ADAS en detailafwerking wat 'kartelrandjes' hebben. Ik heb voor de Hyundai Inster (met gewone klassiek ogende analoge klokken op het digitale dashboard!) in ieder geval een afspraak voor een proefrit ingepland.
  • Een occasion - elektrische 500C (cabrio) om ook een wat frivolere optie te hebben, dan wel altijd met de 42 kWh-accu. Ruimte en een praktische auto komt er immers met de Jeep al. Maar die 500C is volgens mij wel érg klein. Even rondgesnuffeld: overwegend in grijs in het aabod. En valt daarmee waarschijnlijk af.
Waarom private lease? Met verzekering en andere kosten (ook onderhoud) erbij vallen de kosten me erg mee en heb je die in de hand - in ieder geval geen verrassingen. De laatste 5 jaar (of wat langer) heb ik geen eigen auto op mijn naam gehad en ook niet als mederijder ben geregistreerd, waardoor ik wel eens in een hogere categorie verzekering zou kunnen vallen ondanks dat ik geen schade heb gereden (en bij het verkopen van mijn auto praktisch op de hoogste trede van de schadeladder stond). Maar ik zou kunnen kijken of/hoe dit in Roy data staat verwerkt.

Een heel epistel. Heb ik wat over het hoofd gezien? Andere invalshoeken/tips?

Ik zit nu op het terras en heb niet de tijd voor een uitgebreide reactie, maar vwbt de autoverzekering kan je bij de leasemaatschappij (zowel zakelijk als private lease) een leaseverklaring aanvragen om zo je schadevrije jaren mee te nemen.

Ik zit nu op het terras en heb niet de tijd voor een uitgebreide reactie, maar vwbt de autoverzekering kan je bij de leasemaatschappij (zowel zakelijk als private lease) een leaseverklaring aanvragen om zo je schadevrije jaren mee te nemen.
Ha, dank je. De leaseauto staat niet op mijn naam, werkt dat dan ook?

Ik dacht meteen aan een Seicento Sporting!
Maar de EV overweging snap ik. Ik zou gaan voor een eGolf of eCitigo, en dan kopen. Zeker die eGolf is nu echt betaalbaar aan het worden en is een fijne auto. Hyundai Ioniq eerste generatie zou ik ook niet overslaan.
Out of the box: Twingo EV. Forummer AsconaGT heeft er eentje. Kan met 22kW laden, maar niet snelladen (CCS). Maar voor gebruik rondom huis is dat geen probleem. Laatste generatie Smart Fortwo kan ook, de achterbank hebben jullie voor een tweede auto niet nodig toch? De eerste generatie Smart EV zou ik laten staan, daar staan er veel te veel van te koop met defecten.

Bij een zakelijke lease auto is het van belang om als regelmatige bestuurder te zijn aangemerkt.
Dan nemen verschillende verzekeraars de schadevrije jaren over van de leaseverklaring.

Eventuele schadevrije jaren die staan in Roy Data zijn bij verschillende verzekeraars maximaal 3 jaar geldig. Er zijn ook verzekeraars die 1 jaar aanhouden.

Succes met de proefritten, en keuzes.
Een alternatief voor de Fiat 500 is bijvoorbeeld de Fiat 600.
Er zijn al veel mogelijkheden genoemd, hier in de buurt zie je ook vaak de Renault Zoë. Je ziet dat deze auto in de loop van de jaren steeds meer kan.

Tenzij de drang naar een "cabrio" er is, ikzelf zou in jullie geval de e-C4 overnemen; je weet wat je daaraan hebt, bij aankoop van een tweedehands is het altijd wat afwachten. OPM : ik heb geen flauw idee wat de premie is voor een private lease e-C4 want dat kan ook nog impact hebben uiteraard zoals je schreef.

Ik heb (BE...) zonder problemen van Directlease een attest gekregen van 15 jaar schadevrij (schade door eigen fout) rijden bij het overstappen van leasing naar een mobiliteitsbudget. Aangezien ik toen ook al 8 jaar schadevrij rondreed met mijn roadster, heb ik voor mijn dagelijkse auto echt een scherpe premie gekregen.

Ik denk dat dit artikel goed inzicht geeft mbt al je vragen. Maar mocht je ergens niet uitkomen, dan heb ik vanavond wat beter de tijd de diepte in te gaan. ;)

Ik denk dat dit artikel goed inzicht geeft mbt al je vragen. Maar mocht je ergens niet uitkomen, dan heb ik vanavond wat beter de tijd de diepte in te gaan. ;)
Dank je! De vraag heeft geen directe haast hoor. Maar ik weet je te vinden (en anderen ook wel). Inderdaad, veel extra opties...

Dat klinkt als dreigement ;)

De belangrijkste vraag is of de tweede auto een beetje een plezierauto kan zijn, waarbij het praktische niet de hoogste prioriteit heeft.
Hij geeft al aan ook voor een 500C of zoiets te kijken, de Jeep is voor het praktische. Dus ja een plezierauto moet kunnen.

In mijn beleving is een 500c nog steeds een praktische auto. Wellicht klein, maar nog steeds praktisch.

Terug
Bovenaan