Roadracer: Jeep Avenger 'Mr Mustard' - blijft kleur maken en opzoeken bij parkeren

We gaan het onderwerp 'tweede auto' toch even parkeren - wellicht pakken we dat later weer op (wees dus niet ongerust). De oriëntatie heeft opgeleverd dat er best wel leuke opties zijn en dat je met wat zoekwerk ook voor private lease een leuke deal kunt vinden - en eventueel ook snel leverbaar. Die wetenschap houden we dus bij ons.

Dan een update voor Mr Musterd (zoals de Jeep Avenger die we al hadden besteld op kantoor hebben gedoopt) - we kregen twee weken geleden van de dealer een enthousiast telefoontje dat hij klaarstond. Echter aangezien de ë-C4 - euh Madame Caramel - nog even in de lease zit gaat Liz de Jeep dinsdag over twee weken ophalen. Kortom: toen we bestelden werd er indicatief een levertijd van half juni aan gehangen en dat is dus in feite gehaald. Met alle geluiden over uitlopende levertijden mag dat ook vermeld worden.

En dan hebben we ook tijd om zaken voor de roadtrip naar Spanje te regelen, zoals toltag (ik zie een bezoekje aan een ANWB shop komen), milieustickers (Frankrijk - ik heb nu wel het kenteken maar uiteraard nog geen kentekenbewijs waar voor Frankrijk de emissiecode op staat). Leuke dingen om naar uit te kijken!

We gaan het onderwerp 'tweede auto' toch even parkeren - wellicht pakken we dat later weer op (wees dus niet ongerust). De oriëntatie heeft opgeleverd dat er best wel leuke opties zijn en dat je met wat zoekwerk ook voor private lease een leuke deal kunt vinden - en eventueel ook snel leverbaar. Die wetenschap houden we dus bij ons.

Dan een update voor Mr Musterd (zoals de Jeep Avenger die we al hadden besteld op kantoor hebben gedoopt) - we kregen twee weken geleden van de dealer een enthousiast telefoontje dat hij klaarstond. Echter aangezien de ë-C4 - euh Madame Caramel - nog even in de lease zit gaat Liz de Jeep dinsdag over twee weken ophalen. Kortom: toen we bestelden werd er indicatief een levertijd van half juni aan gehangen en dat is dus in feite gehaald. Met alle geluiden over uitlopende levertijden mag dat ook vermeld worden.

En dan hebben we ook tijd om zaken voor de roadtrip naar Spanje te regelen, zoals toltag (ik zie een bezoekje aan een ANWB shop komen), milieustickers (Frankrijk - ik heb nu wel het kenteken maar uiteraard nog geen kentekenbewijs waar voor Frankrijk de emissiecode op staat). Leuke dingen om naar uit te kijken!
Fijn dat de planning van aflevering klopte. Alleen jammer dat je hem niet eerder kan ophalen.

Fijn dat de planning van aflevering klopte. Alleen jammer dat je hem niet eerder kan ophalen.
De ë-C4 is zakelijke lease, de Avenger wordt eigen lease. Kortom: alle kilometers die we maken terwijl de ë-C4 er (nog) is, betalen we ;-) Maar we gaan er al snel mee naar Spanje, dus de pret komt wel hoor.

op doortocht naar Spanje heb je toch geen Franse milieusticker nodig? Of overnachten jullie onderweg in Parijs?

We willen ook een stuk binnendoor rijden en veel Franse steden hebben een milieuzone, dan ook op de randweg/rondweg. Bijvoorbeeld Reims. De Franse sticker is ook geldig in Spanje waar we in de buurt van Barcelona komen. Kortom: kleine moeite die het nodige gemak brengt. Ook in de komende jaren als we zeker en vast in dat land komen.

Intussen komt het moment van de wisseling van Mme Caramel en Mr Musterd al aardig in zicht en gezien de aankomende (vakantie)rit én het feit dat we nu ook het kentekenbewijs hebben ontvangen heb ik het vignette Crit'Air inmiddels aangevraagd, gewoon via de Franse website voor nog een 5 euri. Ook de tolbadge van Bip 'n' Go is als het goed is onderweg (tip/aanbieding: de eerste drie maanden gratis abonnement), ook direct van hun website.
We moeten ook door de agglomeratie van Barcelona en voor die regio is het Franse Vignette niet geldig en er zitten ook mogelijk enkele doorgaande wegen wél in waar we zouden kunnen belanden. De aanvraag voor twee jaar toelating (zou 7 euro zijn) is even uitgesteld door een falende betaalprovider aan de Spaanse zijde. Worst case kunnen we ook kort van te voren een dagvignet aanvragen.

En dan is het moment aangebroken van afscheid en een nieuwe kennismaking... De Citroën ë-C4 staat op het moment dat ik dit zit te typen alweer in Houten vermoed ik, vanochtend werden we al gebeld dat de chauffeur van de autotransporter al klaar stond terwijl we in de middag de wissel zouden gaan doen.

jVSmQWw.jpeg

Dus stond de auto al voor de poort te wachten toen we aan kwamen rijden. En dan neem je toch afscheid van zo'n 4 jaar (vooral) lief en (eigenlijk geen) leed, mooie reizen en gewone boodschappenritjes. De vraag of we alle spullen eruit hadden gehaald, sleutels afgeven en dat was het... voor Mme Caramel...

Intussen stond onder een zwart doek haar aflossing in de gedaante van de gele Jeep Avenger te wachten. Dat trok mijn vrouw weg en het knalde er best wel uit, die kleur - ondanks de donkere ruimte die de showroom nu eenmaal is.
fBmxk5s.jpeg

En na de uitleg van de functies die we toch wel kennen (of uitvinden) konden we weer de weg op. Deze keer mild hybride en niet elektrisch. Apart om weer het zachte ronken van de motor te horen. Maar dat zal snel wennen. De auto is in ieder geval lekker ruim in de voorzijde, we zitten wat meer rechtop. Detail is dat er gelijk al kentekenplaten met opgelegde cijfers en letters op zitten. Netjes zo'n detail! Aangezien de werkdag toch weer verder gaat hebben we geen toeristische route terug genomen (komt wel) en nu weer gewoon aan de slag.

3ldskse.jpeg

In het buitenlicht is de kleur wel aanzienlijk frisser. En als de zon er recht op schijnt is het echt een lekker fris ogend karretje! Iets zegt me dat we er best plezier mee gaan hebben.

Hiermee breng je ook weer wat extra kleur op de weg. Persoonlijk vind ik op veel auto’s de introductiekleur(en) vaak wel het beste staan. Veel plezier ermee.

Gefeliciteerd met de Jeep. Als jullie er blij mee zijn is het goed.

De Citroën ë-C4 staat op het moment dat ik dit zit te typen alweer in Houten vermoed ik,

Ik denk Nijkerk, daar zit de remarketing tak van die leasemaatschappij welke kantoor houdt in een rood, hoog pand in Houten en de naam begint met de eerste letter van ons alfabet. ;)

Stond Breedijk autotramsport daadwerkelijk op jullie te wachten, ook al in de ochtend? Apart, dan is de winst al goeddeels verdampt..

Gefeliciteerd met de Jeep. Als jullie er blij mee zijn is het goed.

Ik denk Nijkerk, daar zit de remarketing tak van die leasemaatschappij welke kantoor houdt in een rood, hoog pand in Houten en de naam begint met de eerste letter van ons alfabet. ;)

Stond Breedijk autotramsport daadwerkelijk op jullie te wachten, ook al in de ochtend? Apart, dan is de winst al goeddeels verdampt..
Aha, weer wat geleerd ;-) Ik weet niet of het Breedijk was die er in de ochtend stond, maar het was wel opvallend dat er een autotransporter klaar stond (waar overigens ook andere auto's op werden geladen maar ik neem aan dat ze rondjes rijden met meerdere ophaal- en afgiftepunten?). En toen we net aan de koffie zitten kwam al iemand vragen of we klaar waren met de ë-C4 omdat de chauffeur 'al een tijdje wachtte' (we hadden trouwens om andere redenen de afspraak om de auto te wisselen nog wat vervroegd). Ergens wel grappig. Ik neem aan dat er ergens van de melding dat de auto gisteren gewisseld werd de tijd is afgevallen en vervolgens de interpretatie is gemaakt dat ze de hele dag klaar zou staan.
BTW, ik hoop dat de 'nieuwe-autogeur' er snel uit is, want erg sterk.

Niks lekkerders dan de geur van een nieuwe auto, vind ik:)

Gefeliciteerd met de auto, verder. Had zelf voor de EV gegaan, maar desalniettemin leuke keuze!

Niks lekkerders dan de geur van een nieuwe auto, vind ik:)

Gefeliciteerd met de auto, verder. Had zelf voor de EV gegaan, maar desalniettemin leuke keuze!
Deze is wel érg zwaar en doordringend. Gelukkig is het zomer en hopelijk krijgen we nog wat beter weer dan vandaag dus hoge temperatuur + raampjes open = lekker doorwaaien.
Geen EV, we rijden nogal eens naar het buitenland (waaronder naar de schoonouders in Engeland) en mijn vrouw heeft een takkehekel aan het 'verplicht' nuttigen van niet altijd lekkere koffie tijdens laadsessies en het berekenend rijden op de resterende actieradius bij een beetje langere rit. De ervaring van een vroege-editie Stellantisauto (hoe fijn die verder ook was - en binnen Nederland eigenlijk nooit een probleem qua laden) hielp daar niet bij.

De samenstelling van alle kunststoffen, adhesives, etc. Lijkt me verder vrij onschuldig. Ik denk niet dat ik de gore Rituals-achtigen liever in m’n longen heb.

Gefeliciteerd met de komst van Mr. Musterd!

De samenstelling van alle kunststoffen, adhesives, etc. Lijkt me verder vrij onschuldig. Ik denk niet dat ik de gore Rituals-achtigen liever in m’n longen heb.
De geur is inderdaad afkomstig van syntetische montagematerialen en dergelijke. Onderzoek heeft meermaals uitgewezen dat dit helemaal niet zo onschuldig is, maar dat dit door de positieve associates (want nieuwe auto) vaak niet als schadelijk wordt ervaren. (Terwijl we allemaal weten dat lijmsnuiven niet oke is)
Dus ik hoop voor roadracer dat het er snel uit trekt, zeker als het te sterk is en/of je die geur onprettig vind.

Rituals-achtigen zijn ontwikkeld voor consumenten met de insteek het te inhaleren en moet derhalve aan stricte wet- en regelgeving voldoen. Ik weet wel wat ik liever in mijn longen heb. Edit: opmerking op de persoon verwijderd - moderatie

Laatst bewerkt door een moderator:
Gefeliciteerd met de komst van Mr. Musterd!

De geur is inderdaad afkomstig van syntetische montagematerialen en dergelijke. Onderzoek heeft meermaals uitgewezen dat dit helemaal niet zo onschuldig is, maar dat dit door de positieve associates (want nieuwe auto) vaak niet als schadelijk wordt ervaren. (Terwijl we allemaal weten dat lijmsnuiven niet oke is)
Dus ik hoop voor roadracer dat het er snel uit trekt, zeker als het te sterk is en/of je die geur onprettig vind.

Rituals-achtigen zijn ontwikkeld voor consumenten met de insteek het te inhaleren en moet derhalve aan stricte wet- en regelgeving voldoen. Ik weet wel wat ik liever in mijn longen heb. (Edit: vind het overigens wel een bijzondere uitspraak gezien je nickname)
Ik ben inderdaad niet zo'n fan van die geurdingen, als je het nazoekt lijken er nog best wat benzeen-achtige stofjes in te zitten. Ideaal zou je dat wel willen/kunnen doen op basis van natuurlijke essentiële oliën. Die houden het vermoedelijk niet zo lang vol.

Veel plezier met je nieuwe wagen. Naar mijn mening is geel de mooiste kleur waarin je hem kan kopen. Ik ben benieuwd hoe de MHEV rijdt, maar dat vertel je nog?

Van harte! Goed om nu te weten waar Joost de mosterd haalt ;)

Veel veilige en fijne kilometers gewenst met deze heerlijk frisse bolide!

Rituals-achtigen zijn ontwikkeld voor consumenten met de insteek het te inhaleren en moet derhalve aan stricte wet- en regelgeving voldoen. Ik weet wel wat ik liever in mijn longen heb. (Edit: vind het overigens wel een bijzondere uitspraak gezien je nickname)

Denk niet dat op de man spelen wenselijk is :)
Ik houd het liever bij zuurstof en 'natuurlijke' geuren. Nee, nieuwe-auto geur is dat ook niet per se, maar die is in ieder geval 'onvermijdelijk'. Nooit begrepen waarom die stinkende Rituals or Wunderbaumen etc. ook maar door iemand gekocht worden...

Veel plezier met je nieuwe wagen. Naar mijn mening is geel de mooiste kleur waarin je hem kan kopen. Ik ben benieuwd hoe de MHEV rijdt, maar dat vertel je nog?
Ja hoor. De eerste indruk is best goed: comfortabel, hogere/ meer rechtop zit dan de Citroën (ondanks dezelfde technische basis merk je weinig van diezelfde kenmerken). Veel elementen/knopjes zijn bekend ;-) maar dat is niet erg. Dat hebben meer merken/concerns. Deze MHEV is natuurlijk niet elektrisch, dus niet zo snel in acceleratie vergeleken met de ë-C4 als je die in normaal/sportstand de sporen geeft. Maar dat deden we eigenlijk toch niet. Op de snelweg (130 km/h) lekker stil, ik had daar wat meer motorgeluid verwacht - en wel lekker om bij het optrekken iets te horen. Nu draadloos CarPlay maar ik moet even uitvogelen hoe je snel/gemakkelijk van telefoon kunt wisselen binnen de instellingen (als mijn vrouw ook in de auto zit bijvoorbeeld naar de eigen telefoon - kies je in het automenu op 'Telefoon' dan krijg je het telefoonmenu van de actieve CarPlay in beeld en kun je dus niet de andere telefoon selecteren of doe ik iets verkeerd?).

Nu draadloos CarPlay maar ik moet even uitvogelen hoe je snel/gemakkelijk van telefoon kunt wisselen binnen de instellingen (
Hm, na zo'n korte tijd al 'over' op CarPlay? Dat klinkt niet goed, wat betreft het Jeep/native systeem.

Zonde, niet? Zo mis je wel een hoop functionaliteiten van de auto en benut je eigenlijk nooit het volle potentieel van je auto.

Zonde, niet? Zo mis je wel een hoop functionaliteiten van de auto en benut je eigenlijk nooit het volle potentieel van je auto.
Ik heb vooral graag mijn eigen navigatie (meestal TomTom Go met de nieuwste kaarten én maximum snelheden, of Google Maps as runner-up) - en Apple Music. Vooral die laatste zit niet in de Jeep of andere auto-infotainment.

Ik heb vooral graag mijn eigen navigatie (meestal TomTom Go met de nieuwste kaarten én maximum snelheden, of Google Maps as runner-up) - en Apple Music. Vooral die laatste zit niet in de Jeep of andere auto-infotainment.
Okay, duidelijk.
Snelheidsherkenning is overigens bij de meeste nieuwe auto's nauwkeuriger in native omgeving, daar het de auto's camera's gebruikt voor verkeersbordherkenning. Ook Google Maps is vaak een bron voor de kaarten in veel native systemen. Dus dat verbaast me wel bij Stellantis/Jeep dan.

Okay, duidelijk.
Snelheidsherkenning is overigens bij de meeste nieuwe auto's nauwkeuriger in native omgeving, daar het de auto's camera's gebruikt voor verkeersbordherkenning. Ook Google Maps is vaak een bron voor de kaarten in veel native systemen. Dus dat verbaast me wel bij Stellantis/Jeep dan.
De Citroën die we reden had TomTom en Open Streetmap als voornaamste bronnen als ik het goed heb en dat zal voor de Jeep hetzelfde zijn. Het lijkt wel of vorig jaar bij het invoeren van vaker 30 km/h in bebouwde kommen (onder meer Amsterdam) zo'n beetje alle wegen binnen de bebouwde kom maar op 30 zijn gezet voor het gemak. De Jeep hebben we nu een dag dus te kort om iets zinnigs van te zeggen maar het lijkt me dat deze techniek vergelijkbaar zal zijn. En wat dat betreft ben ik nogal pietluttig; als ik iets vind dat niet klopt vind ik erg gemakkelijk de weg naar TomTom Mapshare of andere wegen om correcties door te geven.
Waarom Waze minder favoriet? Die geeft wel érg veel meldingen als er enthousiat wegwerkzaamheden etc worden gemeld. TomTom is wat dat betreft rustiger. En geeft de gemiddelde snelheid binnen een trajectcontrole, vind ik handig.

Zolang zij er maar tevreden mee zijn en gebruiken wat ze fijn vinden. De rest is ruis... ;)

Heel leuk model en heerlijk kleurtje. Veel plezier ermee. En niet-EV is gewoon relaxed en onbezorgd.

Vragen staat vrij, en een forum is er voor discussie. Ook als dat anders is dan jouw eigen referentiekader, MCW :)
Verder zou ik een EV meer relaxed en onbezorgd noemen dan een ICE-pruttelaar, maar ieder zijn mening,

Voice assistant, voertuiginstellingen, daaraan hangende app-connectie… Noem het maar ‘niks’. Daarnaast hoop ik dat je een vrij nieuwe telefoon hebt, want ook de computing power van je systeem gebruik je niet.

Nee hoor, dat zijn separate applicaties/systemen. En CarPlay Ultra is niet voor niets maar door een handjevol ICE-producerende OEM’s omarmd.

Voice assistant, voertuiginstellingen, daaraan hangende app-connectie… Noem het maar ‘niks’. Daarnaast hoop ik dat je een vrij nieuwe telefoon hebt, want ook de computing power van je systeem gebruik je niet.
Al die zaken die je noemt kun je gewoon blijven bedienen terwijl je CarPlay of Android Auto gebruikt.

Veel plezier ermee, ziet er mooi uit in die kleur. Ik ben benieuwd hoe die op langere termijn vergelijkt met de Citroën.

Al die zaken die je noemt kun je gewoon blijven bedienen terwijl je CarPlay of Android Auto gebruikt.
Ik gebruik het infotainment systeem van onze auto inderdaad in combinatie met Android Auto. Gaat naadloos in elkaar over.

Terug
Bovenaan