Roadracer: Jeep Avenger 'Mr Mustard' - blijft kleur maken en opzoeken bij parkeren

Dat zou betekenen dat de medewerkers/medewerksters van de schoonmaak of de catering niet zouden worden aangenomen als ze niet beschikken over enige autokennis. :unsure:

Die komen dan ook nauwelijks in aanraking met auto's. Joost zit op het forum en leest ook mee en deelt regelmatig nieuwsberichten. Iemand van de schoonmaak/catering kan ook makkelijker advies vragen bij een AW-medewerker natuurlijk :)

Een recap over de discussie over verbruik, WLPT en keuze van de auto. Zoals inmiddels bekend, de ë-C4 moesten we kiezen in 2021 en dat was in de praktijk best wel een gedoe met de corona-maatregelen die toen van kracht waren. Even spontaan een showroom inlopen was er niet bij. Verder moesten we in de praktijk de keuze erg snel maken (binnen twee of drie weken). Het aanbod aan auto's was ook kleiner en elektrisch was een vereist voor de zakelijke lease. We hebben toen voor de verandering eens een Excel-sheet gemaakt waarin zaken als range (met WLTP als constante basis mét de wetenschap dat deze lager uitvalt in de praktijk maar destijds wist ik niet precies hoeveel), bijtelling en eigen bijdrage (dat was een verrassende omdat die best bleek te verschillen). Daarop hebben we een shortlist gemaakt van een aantal auto's die we ook in de korte tijd konden proefrijden (absolute voorwaarde). Bij de keuze speelden ook een rol de ontvangst door de dealer (en die was bij de Volkswagendealer waar we de ID.4 reden compleet anders dan bij de Citroëndealer) - de doorslag gaf wel dat je bij de Citroën veelgebruikte zaken met knoppen en niet via het scherm bedient. Met daarbij de wetenschap dat de range wat minder is. Die keuze maakten we in april 2021, de levering was keurig drie maanden later in juli. En in september van dat jaar begon ik als redacteur voor de adviesartikelen bij AutoWeek, bij de keuze van de auto had ik zelfs nog niet gesolliciteerd ;-) En ik heb de autowereld sinds de basisschool goed bijgehouden.
In alle tijd hebben we eigenlijk alleen tijdens buitenlandreizen (en af en toe in de winter) 'last' gehad van de actieradiusbeperking van de Citroën, over all kijken we erg tevreden terug op de jaren dat ze ons mocht vervoeren: we vonden het een erg fijne auto. En we hebben de techniek als probleemloos ervaren.

Laatst bewerkt:
De afgelopen paar weken waren we (mijn echtgenote en ondergetekende) op pad. De oostkust van Spanje via Frankrijk was het doel voor de roadtrip. Die begon eind juli in de vroege ochtend, nadat we als een soort van tetris-spelletje de tassen, schoenen en onderweg-spullen hadden ingeladen. Daarbij moesten we er nog wel rekening mee houden dat de ouders van mijn eega ook nog een stukje mee moesten rijden (met hun bagage maar aangezien ze met Ryanair zouden vliegen hadden we al gezegd dat ze geen grote koffers mee moesten nemen). Het paste allemaal lekker.
Zo'n eerste lange rit met een redelijk brandnieuwe auto is natuurlijk altijd even aanvoelen maar we wenden snel. TomTom Go via Carplay vind ik de prettigste navigatie (mijn vrouw is meer van Waze maar ik vind veel meldingen irritant en het gebeurt nogal eens dat de labels van straatnamen over een situatie liggen die je juist wilt zien). Eerste (tank)stop lag al een heel eind Frankrijk in - wel een voordeel van een benzine (mild hybrid in dit geval) aandrijving boven elektrisch.
IMG-2185.jpg

Na een dag rijden kwamen we aan het einde van de middag aan in het departement Aude waar we in de relatieve middle of nowhere bij vrienden ruim een dag gingen bijpraten. De auto vond daar een plaats in de schuur (uiteraard van de boerderij) tussen allerlei agrarische dingen. Ondanks het moderne uiterlijk en uitgesproken kleur een goede match.
IMG-2213.jpg

We namen de volgende dag de tijd om in het fort-dorpje rond te lopen. Daar stonden op een pleintje onder de bomen zelfs verschillende oldtimers (naast een nieuwe elektrische Renault 5).
IMG-2207.jpg

Het viel ons op dat we de young- en oldtimers die we onderweg tegenkwamen toch vooral de double chevron droegen.... maar een van de geparkeerde auto's hierboven had wel een erg relativerend baasje.
Onze vrienden bleken ook nog wijn te verbouwen dus twee doosjes meegenomen in de auto die al vol zat aangezien we de achterbank vrij wilden/moesten houden voor de toekomstige passagiers.

IMG-2209.jpg

En dan op naar Spanje, eerst in Girona wat rondgelopen (tip: aan de noordzijde van het centrum is gewoon een grote én gratis parkeerplaats!). In de avond de ouders opgehaald en zij gingen er gemakkelijk in, de rolkoffers en een rugzak op de hoedenplank. Uitzicht naar achteren uiteraard weg maar niemand hoefde spullen op de knieën te nemen of op een andere manier verkrampt te zitten. Een super plus dus!
Verder in Spanje best nog wel wat rondgereden. Airco doet het prima (daar kom je bij de zomerse temperaturen snel achter). En tijdens ons bezoek aan Sitges zagen we ook nog wat minder alledaagse vierwielers langs de straat geparkeerd.
IMG-2290.jpg

De favoeriete kleuren in Spanje lijken wel zwart en wit te zijn, grijs als runner-up dus Mr Murstard was dan ook al snel een opvallende kleurling!
IMG-2309.jpg

Op de terugweg was het gemakkelijker qua inladen, de ouders werden door de broer van mijn echtgenote naar het vliegveld gebracht. Na een vlotte eerste paar honderd kilometer mochten we in Frankrijk aansluiten in de file op de D900 vanwege de afgesloten snelweg tussen Perpignan en Narbonne. Dit was wat saai dus we vroegen TomTom om een alternatief. Daar werden we door gendarmes (niet helemaal onverwacht) op gewezen dat we toch écht moesten aansluiten, het ging wel erg langzaam maar wel vooruit - verzekerden ze. Dat deden we dan maar. Na een halfuurtje hadden we dat wel gezien en besloten we via de Pyreneeën te rijden. Uiteraard geen snelweg dus campers, vrachtauto's en wegwerkzaamheden zorgden steeds snel voor wat oponthoud maar de route was wel mooi. En we kwamen nog bij de citadel Mont-Louis, waar we een lunchbreak inlasten. Op de bergwegen vonden we de auto uiteraard geen racebeest maar voldoende vlot en lekker sturend.

IMG-2357.jpg

De dag eindigde niet in Troyes, wat de bedoeling was, maar in Souillac - een waardig alternatief. Op woensdagavond zijn de winkels er in de zomermaanden laat open en is er een creativiteitsmarkt tot 23.00 uur. Mocht je die kant nog op gaan: het is de moeite waard. De volgende dag gingen we de resterende pakweg 1.000 km naar huis en parkeerden daar met meer dan 5.000 km op de teller en een goede ervaring rijker.
Enkele beschouwingen/observaties:
  • Zowel op de heen- als de terugweg waren we blij dat we voor een (mild)hybride auto hebben gekozen en niet voor elektrisch. Het gemak van snel en flexibel energie bijtanken vonden we een groot voordeel.
  • Bij de snelwegen (we reisden door de week) zagen we geen wachtrijen voor de laadpleinen. Soms waren ze zelfs helemaal leeg.
  • In Frankrijk worden nu ook de rustplaatsen langs de snelwegen die geen benzinestation hebben voorzien van snelladers, in ieder geval langs de A71 en A20. Dat maakt het veel gemakkelijker om letterlijk en figuurlijk bij te tanken. Je ziet in Frankrijk vaker dan in Nederland snelladers in steden en dorpen. Dat zou hier best wel wat meer mogen.
  • Elektrische auto's zie je buiten de stedelijke gebieden in Frankrijk veel minder dan in Nederland; in Spanje kom je op dat gebied merken als Omoda regelmatig tegen.Hoewel het thuisland is, zie je Cupra relatief minder vaak.

Oow Sitges, dan ben je hopelijk toch naar de Autodromo kombaan geweest?
We gingen er naar het huwelijk van de stiefdochter van de broer van mijn vrouw (ben je er nog...?) en gezien de timing van de dames waren we er precies op tijd... dus helaas, geen kombaan gezien. Wel nog enkele auto's in vermomming, maar die ga ik in een ander topic een plekje geven. Ik zie dat trouwens als een marketingactie: er is een koopkrachtige scene in Sitges en het was zaterdag 2 augustus zo'n beetje de drukste dag... dus welk moment is beter als je wilt laten zien: 'wacht nog een paar maanden als je in de markt bent voor een elektrische topklasse, de facelift of midlife update van de EQS (SUV) komt er binnenkort aan'...
IMG-2291.jpg

Mooi verslag! Goed dat de eerste lange trip is bevallen, en dat je niet al teveel last had van de bosbranden. Ik zag van de week eenzelfde Jeep Avenger op de N36 rijden, zelfde kleur ook. Fraai in het echt hoor! Zit echt een mooie laklaag op. Het geel is ook niet altijd echt geel-geel maar wat gelaagd. Leuk om te zien wat het veranderende licht doet als je erachter rijdt.

Leuk verslag, wat fijn dat de auto bevalt. Een trip als dit in een perfecte kans om alles te ontdekken.

Heeft de Jeep ook een eigen navigatie, of alleen via Carplay?

Mooi verslag! Goed dat de eerste lange trip is bevallen, en dat je niet al teveel last had van de bosbranden. Ik zag van de week eenzelfde Jeep Avenger op de N36 rijden, zelfde kleur ook. Fraai in het echt hoor! Zit echt een mooie laklaag op. Het geel is ook niet altijd echt geel-geel maar wat gelaagd. Leuk om te zien wat het veranderende licht doet als je erachter rijdt.
Klopt, er zit een best wel mooie groenige gloed over. Ook verschillende kleuren licht (midden op de dag/avondzon bijvoorbeeld) hebben invloed. Heel subtiel. Ook apart dat je ze echt zelden in de standaardkleur rood ziet, in Nederland lijken zwart, anthraciet en geel wel de meest voorkomende keuzes.

Leuk verslag, wat fijn dat de auto bevalt. Een trip als dit in een perfecte kans om alles te ontdekken.

Heeft de Jeep ook een eigen navigatie, of alleen via Carplay?
We gebruiken eigenlijk altijd de navigatie via CarPlay - ik meestal TomTom Go of Apple Maps, Liz is fan van Waze, dus we hebben niet gekozen voor de upgrade met navigatie. En de standaard audio is ook dik in orde!

We hebben inmiddels een tijd geleden de accutest van de ë-C4 gehad en zoals je in de video kunt zien, was de SOH vastgesteld op 92%. Ten tijde van de test had ik jullie gevraagd om een inschatting te maken. In volgorde van indienen heb ik ze hieronder nog eens samengevat (het % teken laat ik steeds maar weg, dat scheelt het nodige...):
We hebben dus met @PauseBreak en @De Dude een ex aequo die ik mag feliciteren! Ik stuur jullie een persoonlijk bericht met wat aanvullende vragen zodat ik een leuk AutoWeek verrassingspakket kan opsturen.
Ik vond het ook leuk een aardige spreiding te zien, zowel naar het positieve als het negatieve. Ik had zelf voor het weten van de uitslag iets van 94 in gedachten... maar dit resultaat is zeker niet slecht in mijn ogen, ik had er niet zo'n scherp idee bij wat ik kon verwachten. We hadden in ieder geval niet veel moeite voor gedaan om een goed resultaat te gaan krijgen maar ook niet het idee dat we accumartelaars waren. En die inschatting bleek juist te zijn!

We gebruiken eigenlijk altijd de navigatie via CarPlay - ik meestal TomTom Go of Apple Maps, Liz is fan van Waze, dus we hebben niet gekozen voor de upgrade met navigatie. En de standaard audio is ook dik in orde!
Duidelijk. Ik gebruik zelf altijd primair de navigatie van de auto. Alleen als ik zeker wil weten dat de files juist worden weergegeven pak ik Google Maps via Android Auto.

Duidelijk. Ik gebruik zelf altijd primair de navigatie van de auto. Alleen als ik zeker wil weten dat de files juist worden weergegeven pak ik Google Maps via Android Auto.
We hebben dus met @PauseBreak en @De Dude een ex aequo die ik mag feliciteren! Ik stuur jullie een persoonlijk bericht met wat aanvullende vragen zodat ik een leuk AutoWeek verrassingspakket kan opsturen.
Ik vond het ook leuk een aardige spreiding te zien, zowel naar het positieve als het negatieve. Ik had zelf voor het weten van de uitslag iets van 94 in gedachten... maar dit resultaat is zeker niet slecht in mijn ogen, ik had er niet zo'n scherp idee bij wat ik kon verwachten. We hadden in ieder geval niet veel moeite voor gedaan om een goed resultaat te gaan krijgen maar ook niet het idee dat we accumartelaars waren. En die inschatting bleek juist te zijn! Trouwens, voor wie geïnteresseerd is in gedetailleerde statistieken en vergelijkingen met andere tests, ben ik onlangs betonred-be tegengekomen — daar staan nuttige overzichten en gegevens die een iets objectiever beeld kunnen geven van dergelijke resultaten.
TomTom Go is voor mij de beste optie voor reizen door Europa, omdat het de aankomsttijd nauwkeuriger voorspelt.

Laatst bewerkt:
TomTom Go is voor mij de beste optie voor reizen door Europa, omdat het de aankomsttijd nauwkeuriger voorspelt.
Voor langere reizen vind ik de exacte aankomsttijd wat minder relevant, aangezien je toch extra tijd neemt voor wat pauzes etc. Ik houd vooral van de rustige interface, de gemiddelde snelheid binnen een trajectcontrole (handig), overzichtelijke inzoom bij kruisingen en gewoon een paar pingetjes bij snelheidscontrole (geen herhaaldelijk gebabbel zoals Waze heeft). Ik heb de afritbeelden uitgezet, die werken afleidend. En ik stel de economische route in, soms (iets) langer qua tijd maar ook minder vaak op de snelweg (relaxed) en in afstand korter. Nadeel vind ik dat het zoeken nogal eens 'compleet ruk' is, daar slaat TomTom de plank regelmatig mis. POI's en straatnamen die je echt precies goed moet spellen bijvoorbeeld, en vaak oude/achterhaalde POI's. Als ik die tegenkom, dan geef ik die meestal door via Mapshare. En dat lijkt tegenwoordig redelijk vlot te worden opgepakt.

Inderdaad, leuk dat je dat doet!

maar dit resultaat is zeker niet slecht in mijn ogen
Volgens mij ook netjes. Ik moet zeggen dat de rubriek me wel heeft laten zien dat het met de meerderheid van BEV accu's eigenlijk best wel goed gesteld is. Ook bij auto's die wat meer te lijden hebben gehad dan die van jullie zie je alsnog best nette waarden.

Tegelijkertijd is het wel jammer dat de slechtere exemplaren nog steeds moeite hebben om garantie geclaimd te krijgen. Terwijl je in de praktijk verwacht dat als je een beetje normaal doet je accu toch wel langer beter blijft.

Maar goed zeker mooi resultaat. En geniet van het snelle laden met meneer mosterd. ;)

O ja, dan kwamen we nog op een verrassinkje bij Mr Mustard. Ik wist natuurlijk wel dat er de nodige 'eastereggs' in verwerkt zitten. Denk aan de jongen die op de voorruit met een telescoop naar sterren kijkt, de Willy's Jeep en het kompas in de grilles, de Willy's Jeep grille die je op de wielen en bovenaan het dashboard tegenkomt. Maar toen ik in Spanje (dus pas na een paar weken!) naar de auto keek, zag ik ineens een lieveheersbeestje zitten. Iets dichterbij: helemaal zwart. Aparte soort. Maar ook hartstikke vast aan de strip op het dak. Eigenlijk vind ik dat wel de allerleukste designverrassing die ik ben tegengekomen! Gewoon omdat het er niet duimendik bovenop ligt maar lekker subtiel is.

20250808-easteregg-lieveheersbeestje-IMG-2338.jpg

Leuk verslag, mooie auto en geweldige kleur. Kwam erachter dat de Avenger ook nog met handbak leverbaar is, volgens mij als enige van alle kleine Stellantis SUV's.

Leuk verslag, mooie auto en geweldige kleur. Kwam erachter dat de Avenger ook nog met handbak leverbaar is, volgens mij als enige van alle kleine Stellantis SUV's.
Ook de Peugeot 2008 en Opel Mokka zijn nog gewoon met handbak te krijgen, maar de Avenger lijkt wel de enige te zijn waarbij dit kan in combinatie met de mild hybride aandrijving.

Geinig detail, dat lieveheersbeestje. Heel random, maar wel goed voor een glimlach.

Ter gelegenheid van de Forummeeting van aanstaande zondag heb ik van de redactie gevraagd of ik een duurtester mee kon nemen om aan jullie te laten zien. Gisteren kwam het antwoord: "Neem de Inster maar mee". Die gaat Mr. Mustard dit weekend dus gezelschap houden. Ergens wel leuk om deze auto te ervaren, omdat deze ook op mijn lijstje staat mocht ik een elektrische auto overwegen. En zoals je wellicht eerder had gezien, ik heb er al een keer een korte proefrit mee gemaakt die best een aardige indruk heeft achtergelaten.

20250905-inster-geparkeerd-IMG-2660.jpg

Dus deze legergroene auto gaat me deze dagen (denk ik) verrassen. Dat deed hij al vanwege de ruimte in het interieur, die is ondanks de buitenmaten erg groot. Ik kan bijvoorbeeld gemakkelijk achter mezelf (1,85 m) zitten. Het is de Evolve topuitvoering en je had al een vergelijkende test kunnen lezen tegen de Fiat Grande Panda en de Leapmotor T03.
Eerste rij-indruk is heel behoordlijk, de auto is gericht op comfort en zoals ik geloof ik eerder ook had vermeld, je hebt eigenlijk niet het idee dat je in een kleine auto rijdt. Je vergeet ook heel snel het vorm-volgt-functie-uiterlijk dat niet écht mijn smaak is. Best volwassen. En op de concentratiewaarschuwing na (die piept best wel snel) zijn de andere ADAS-piepjes zeker voor een Aziatische auto heel okay. Carplay werkt alleen via een kabeltje en die had ik natuurlijk niet bij me. Dat ligt nu wel in de auto, want de navigatie is niet echt intuïtief om in te stellen (redelijk ouderwets), dus ik maak graag de koppeling met de iPhone om gewoon TomTom Go op het scherm te toveren.
Het dashboard draagt ook bij aan de 'volwassen' beleving van de auto. Gewoon een wijzer voor de snelheid (ook geen getal als backup maar dat kun je als ik het goed heb wel instellen) en rechts ervan een naald voor de geleverde power (wat vroeger de toerenteller zou zijn). Als je de linker- of rechter richtingaanwijzer aandoet, dan toont de 'klok' aan die kant een camerabeeld van de grond naast je. Bij de snelheidsmeter krijg je dan een digitaal getal in beeld.
20250904-inster-dashboard-IMG-2652.jpg

Bediening gaat voor die paar kilometer die ik heb gereden lekker op het gevoel. Kortom: weinig te klagen op dit moment! Alleen zit zeker met de achterbank in de achterste stand de kofferbak érg snel vol (er lagen al spullen achterin die ik zelf waarschijnlijk ónder de vloer van de kofferbak zou leggen - en de ruimte verdubbelt gemakkelijk door de bank naar voren te schuiven).

20250904-inster-kofferbak-IMG-2653.jpg

Dat voor nu... er zullen vast nog wel meer ervaringen komen.

Hoi Joost,

Ik heb tijdens de vakantie nog aan je gedacht. Kijk eens wat ik in Wroclaw zag staan:
54767346764_659d732932_c.jpg
Die van ons heeft nog niet zoveel stof verzameld! Maar leuk hoor. In Spanje zagen we er ook een aantal, die waren of geel, of zwart. Ik blijf het een mooie kleur vinden.

Die van ons heeft nog niet zoveel stof verzameld! Maar leuk hoor. In Spanje zagen we er ook een aantal, die waren of geel, of zwart. Ik blijf het een mooie kleur vinden.
Ja ik kan me daar in vinden, ik vond het een erg mooie kleur! In Polen zag je best wel wat Jeeps rijden. Leuk model!

Het was zoo droog en warm, dat wassen van auto's amper zin had. (ik zal maar neit de vieze Rover delen)

Voor mij is de Forummeeting helaas niet haalbaar, maar leuk om te lezen dat je een duurtester mee mag. Is ook voor het eerst dat ik lees dat er blijkbaar meerdere tegelijk zijn. Nooit (bewust) geweten.
Er zijn er meerdere. Op dit moment, wisselingen voorbehouden, zien we de Hyundai Inster, Dacia Bigster, Renault 5, Lancia Ypsilon, Kia EV3, Volkswagen ID7 Tourer, Nio EL6 en de Volvo EX90 in de garage staan. Worden ingezet bij tests (ook assistentie voor bijvoorbeeld fotografie en video), ze worden zelf vaak getest of betrokken bij vergelijkende tests, vervoer naar persconferenties en dergelijke en logistiek bij het wisselen van testauto's. Meestal krijgen we zo in een half jaar inzicht in de praktische kanten van de auto's.

Na het weekeinde en een paar honderd kilometer heb ik best een prettige indruk gekregen van de Hyundai Inster duurtester. Als eerder gezegd, tijdens het rijden heb je eigenlijk niet het idee in een auto aan de 'onderkant van de markt' te zitten. De auto is lekker stil, enorm ruim en de materialen in het interieur zijn gewoon okay. Geen overdaad maar zeker ook geen armoe. Immers: je weet gewoon dat het geen luxe limousine is. Ik blijf het dashboard met de 'traditionele klokken' prettig vinden en met Apple Carplay is de navigatie ook goed te doen (ik ben een fan van TomTom Go ondanks dat die ook niet 100% perfect is). Het uiterlijk kun je mooi vinden of niet maar als je in de auto zit merk je daar ook niets van. Behalve dat door de horizontale motorkap duidelijk is waar de auto ophoudt - en aan de achterzijde (in de binnenspiegelijl lijkt de achterruit enoooorm ver weg) is dat ook duidelijk. Het is bovendien een auto die je daardoor ook gemakkelijk 'op de spiegels' achteruit kunt inparkeren (wat ik ondanks het gemak van camera's en piepjes probeer vol te houden). En dat bleek ook nodig omdat de achtercamera door de vertikale achterzijde best snel vuil wordt door opspattend water.
Door de maat is het een gemakkelijke auto in het verkeer, zeker in de stad of bij parkeren. Lekker compact en dat vind ik lekker. De Evolve is een topuitvoering, maar mis dan elektrisch verstelbare voorstoelen; en mijn echtgenote van 1,67m had graag een in hoogte verstelbare passagiersstoel gewild. Ook op de bestuurdersstoel heb je het idee te moeten zakken voor je zitplek omdat de auto van zichzelf best hoog is verwacht je ook een hogere zitplaats. Even wennen... maar door mijn relatief langere benen zit ik in praktisch edere auto redelijk rechtop. Daardoor merkte ik dat bij deze auto de hoofdsteun mijn hoofd (te veel) naar voren duwt en dat is op een gegeven moment vermoeiend, of ik moet de stoel iets naar voren zetten en de rugleuning wat meer onderuit maar dat is ook niet echt lekker.
De ruimte in het interieur had ik al genoemd en ook tijdens de Forummeeting kon ik daar enkele forummers meer verrassen. Met de achterbank meer naar voren houd je vaak nog steeds een voor de klasse vorstelijke beenruimte over en de bagageruimte wordt dan bruikbaarder. En zonder passagiers op de achterbank is het opklappen van de rugleuningen en weghalen van de hoedenplank een fluitje van een cent - levert een mooie hoekige bagageruimte op met een lage drempel.
De auto is redelijk comfortabel om te rijden, maar bij drempels bljkt het érg kort te zijn. Bij enkele venijnige exemplaren in ons dorp leek de auto aan de voorzijde bijna een sprongetje te maken. Je kijkt dus met die ervaring wel uit om vlot over dergelijke obstakels heen te gaan. Op een wat minder egale weg valt het dan wel weer mee.
Over de ADAS-piepjes had ik het geloof ik eerder al gehad: ik kan daar best mee leven maar de aandachtswaarschuwing komt wel érg snel. Als je iets van 4 seconden wegkijkt (ook bijvoorbeeld als je naar mogelijk kruisend verkeer kijkt) wordt die al zenuwachtig.
Na het weekeinde krijgen de duurtesters altijd een wasbeurt van degene die ermee terugkomt. Die eer viel me dus vanochtend te beurt:

20250908-wasstraat-IMG-2697.jpg

En daar moest ik in de clinch met de auto-hold functie. Die zorgde dat de auto niet van z'n plaats wilde ondanks dat de rollers van de wasstraat dat wél wilden bereiken. Gelukkig kon een van de medewerkers me helpen te vinden hoe ik dat snel kon uitzetten. Hiermee werden ook gelijk de parkeersensoren uitgeschakeld zodat me een concert van piepjes bespaard bleef.
En zo kon ik de Inster schoon weer in de AutoWeek parking terugplaatsen voor gebruik door een andere collega, die hem graag helemaal opgeladen mee wilde nemen. Kabeltje er weer in dus.

202509089-parking-inster-opladen-IMG-2698.jpg

Brengt me erop dat de door de auto zelf aangegeven verbruiksindicatie na de ritten waarbij ik eraan dacht het te bekijken (waarbij ook snelwegritten zaten) het verbruik eigenlijk niet boven de 14 kWh/100 km werd aangegeven. Ik had ook tijdens het rijden de indruk dat hij prettig zuinig reed.
Wat ik minder handig vind is dat je ook voor de AC-laadstekker een plastic dopje hebt zitten, dat ook omdat de laadkabel best laag in het front zit soms wat gepruts vraagt om snel goed te plaatsen. Wel handig is het lampje, zodat je ook in het donker ziet wat je doet.
20250908-inster-dopje-laadklep-IMG_2700.jpg

Ik kwam gisteren een ouder fotoalbum tegen (zo eentje waar je nog van die afgedrukte foto's in plakte) met daarin natuurlijk uitstapjes van jaren geleden én: auto's waarmee we die maakten!

20250909-mr2-carrara-IMG_2710.jpg

Dus het was een mooi weerzien van de gele Toyota MR2 die we hadden meegenomen naar Italië en waar deze nogal verloren lijkt te staan in het witte 'geweld' van het Carrara-marmer. Voor de rest van de vakantie voerde de tweezitter dan ook een dun laagje marmer mee.

20250909-mr2-mugello-IMG_2712.jpg

De reis door Toscane bracht ons natuurlijk ook op verschillende bijzondere automobiele plaatsen. Zo bezochten we Ferrari in de thuishaven, maar zagen we ook ineens het circuit Mugello langs onze route liggen. Dus een snelle stop gemaakt voor een foto! Ik zag overigens dat de 55-JS-KD nog steeds een Nederlands kenteken heeft en al meer dan 5000 dagen (13 jaar!) op naam staat van de huidige eigenaar. Dat maakt me wel nieuwsgierig waar/hoe ze terecht is gekomen.

20250909-punto-IMG_2708.jpg

De oranje Punto diesel (gewoon een basisuitvoering met atmosferische diesel en metalliclak als enige optie) die ik in dezelfde jaren reed kwam ik ook nog tegen. Het was gewoon een trouw werkpaardje dat me in die tijd dagelijks van Kockengen naar Doetinchem en terug bracht (pakweg 110 km enkele reis), ondanks het back to basics denk ik daar met plezier aan terug. Deze is er niet meer, in ieder geval niet meer in Nederland.

Toch leuk dat soort herinneringen. Misschien kan je de huidige eigenaar van de MR2 opsnorren voor een verhaal in Autoweek? Zal ongetwijfeld een liefhebber zijn aangezien hij/zij de auto al 13 jaar in bezit heeft.

Leuk zeg! Mijn moeder kocht in 2000 ook dat model Punto vijfdeurs, nieuw.
De basis vonden we iets te kaal dus het werd een ELX, met als optie de hoofdsteunen achterin en oranje metallic/parelmoer lak. Dat zal dan dus dezelfde kleur geweest zijn. En rijdende in dezelfde omgeving en gekocht in Vinkeveen.
Daarna werd er nog een afneembare trekhaak onder gezet. Het was een 1.2 8 klepper, de eerste auto waarmee ik legaal heb gereden.
Mijn zusje heeft er vanaf 2012 nog mee gereden, maar in 2019 ging ie naar de sloop omdat er teveel roest aan zat. Had nog geen twee ton op de klok.

Leuk zeg! Mijn moeder kocht in 2000 ook dat model Punto vijfdeurs, nieuw.
De basis vonden we iets te kaal dus het werd een ELX, met als optie de hoofdsteunen achterin en oranje metallic/parelmoer lak. Dat zal dan dus dezelfde kleur geweest zijn. En rijdende in dezelfde omgeving en gekocht in Vinkeveen.
Daarna werd er nog een afneembare trekhaak onder gezet. Het was een 1.2 8 klepper, de eerste auto waarmee ik legaal heb gereden.
Mijn zusje heeft er vanaf 2012 nog mee gereden, maar in 2019 ging ie naar de sloop omdat er teveel roest aan zat. Had nog geen twee ton op de klok.
Dit dealer (volgens mij strikt genomen een subdealer geloof ik) is er nog steeds. Toen we in Kockengen woonden gingen we naar de dealer in Uithoorn (we kwamen er pas later achter dat we inderdaad ook naar Vinkeveen hadden kunnen gaan). Maar ze ging met haar keuze wel van het ene naar het andere uiterste: als het niet basis mag zijn, dan maar gelijk de meest luxe versie!

Heerlijke plaatjes en leesvoer! Zowel de vakantierit anno 2025 als de materie uit de 'oude doos' :)
Mooi dat de Avenger zo goed bevalt. Herkenbare beleving bij hybride. De ruimte valt me enorm mee, met vier volwassenen plus bagage. Volwaardige gezinsauto, zo lijkt het dan, dus zou hij bij veel meer leasepapa's op de shortlist mogen komen die nu alleen maar naar suv's kijken ;)

dus zou hij bij veel meer leasepapa's op de shortlist mogen komen die nu alleen maar naar suv's kijken
Het straatbeeld kan wel vrolijker worden met wat meer kleur (waar je ook aan bijdraagt)! Enne... volgens mij wordt de Avenger ook als SUV gerekend hoor! Maar inderdaad, een fijne auto voor het doel waarvoor we 'm hebben. En waarom moeten auto's tegenwoordig zo groot zijn? Het is geloof ik nu volgens de heersende standaard een schande om met de knieën de voorstoelen te raken, dan is een auto al niet ruim genoeg. Dat is toch een tikje overdreven aan het worden.

De ELX was niet de meest luxe, dat was de HLX. Maar die zie je dan ook erg weinig. De basis heette ook wel SX dacht ik.

De ELX was niet de meest luxe, dat was de HLX. Maar die zie je dan ook erg weinig. De basis heette ook wel SX dacht ik.
O ja, da's waar ook. Bij de Punto had je de SX, maar de basis-basis was de S (in ieder geval bij de eerste Punto's halverwege de jaren '90, hier ben je eind '90/begin 2000).

En waarom moeten auto's tegenwoordig zo groot zijn?
Deels omdat de kinderstoelen tegenwoordig zo groot zijn. Dit was achterin de Mégane III Estate die we destijds hadden:
yh4Gfw7.jpg

Omdat die stoelen op een basis zitten heb je echt best wel wat ruimte nodig. Zijn lompe dingen geworden. Nu zitten ze in de opvolgstoelen en verzuipen ze eigenlijk achterin de BYD. Zal er eens een foto van maken hoe groot dat verschil is.

Deels omdat de kinderstoelen tegenwoordig zo groot zijn. Dit was achterin de Mégane III Estate die we destijds hadden:
yh4Gfw7.jpg

Omdat die stoelen op een basis zitten heb je echt best wel wat ruimte nodig. Zijn lompe dingen geworden. Nu zitten ze in de opvolgstoelen en verzuipen ze eigenlijk achterin de BYD. Zal er eens een foto van maken hoe groot dat verschil is.
Is dat het ... we hebben geen kinderen dus die logistiek is ons bespaard gebleven maar het is inderdaad een praktisch punt! Thanks.

Vind de Inster te smal ogen maar op zich een leuk ontwerp en erg volwassen. Dat kunnen ze daar in Korea wel. Andere/Eerdere A-segmenters van Kia/Hyundai gaven hetzelfde gevoel.

MR2 is ook een leuk ding, zie ze toch nog zo af en toe wel eens. Wel geinig die foto van de neus; toen had je idd nog heel veel insecten op de voorbumper. Helaas zijn insecten dramatisch afgenomen en daardoor ook andere dieren en planten. Dit jaar tijdens vele fietstochten slechts één keer een beestje in mijn oog gehad, dat was voorgaande jaren ook nog wel anders, vooral 's avonds.

Terug
Bovenaan