Roadracer: Jeep Avenger 'Mr Mustard' - blijft kleur maken en opzoeken bij parkeren

Vind de Inster te smal ogen maar op zich een leuk ontwerp en erg volwassen. Dat kunnen ze daar in Korea wel. Andere/Eerdere A-segmenters van Kia/Hyundai gaven hetzelfde gevoel.

MR2 is ook een leuk ding, zie ze toch nog zo af en toe wel eens. Wel geinig die foto van de neus; toen had je idd nog heel veel insecten op de voorbumper. Helaas zijn insecten dramatisch afgenomen en daardoor ook andere dieren en planten. Dit jaar tijdens vele fietstochten slechts één keer een beestje in mijn oog gehad, dat was voorgaande jaren ook nog wel anders, vooral 's avonds.
Op een zomeravond worden we in de tuin nog best wel lekgeprikt... en als we tussen de Ankeveense plassen doorfietsen krijgen we best wat eiwitten in ons gezicht. De trend lijkt inderdaad minder te worden, helaas. En nu je het zegt, toen we uit Spanje terugkwamen was de auto wel stoffig maar nauwelijks vliegen en dergelijke op de bumper.

Ik had de neus van de auto toch aardig vol deze week. Vooral midden en zuid Frankrijk, daar zag je muren van muggen boven de struiken in de berm. Maar verder klopt het inderdaad; het aantal insecten is hard afgenomen.

nog steeds een Nederlands kenteken heeft en al meer dan 5000 dagen (13 jaar!) op naam staat van de huidige eigenaar. Dat maakt me wel nieuwsgierig waar/hoe ze terecht is gekomen.
Mijn laatste auto die ik nog in NL had, heb ik verkocht aan een heer die zich liefhebber noemde, bijna 20 jaar later staat die nog steeds op zijn naam, die auto was toen al 10 jaar oud. Dat was/is, inderdaad een liefhebber.

De Inster kan bij mij de handjes niet omhoog krijgen. Hij zal prima rijden maar het doet me niets. Leuk die oude foto’s. Geen straf destijds met een mr2 naar het buitenland voor een rondreis. Daar heb ik dan weer meer mee. Hier nog het vorige model Punto gehad. Destijds de velgen van de 155 eronder gekwakt en het werd opeens een soort sportieve allroad :cool:

Met 3 pubers is een beetje extra ruimte wel fijn. Zelfs in de ID.3 is volop ruimte achterin. Dat is het voordeel van EV.

We hebben Mr. Mustard weer even aan het werk gezet en zijn via Troyes (mooie stad!) naar het Domaine d'Angueiroun in Bormes les Mimosas (Provence, net ten noorden van Le Lavandou) gegaan, van daaruit trips in de omgeving gemaakt. Leuk weekje. Ik heb een aantal spots in het topic van bijzondere auto's in het buitenland geplaatst.
Jeepje zoals ik Mr Mustard steeds vaker ga noemen, heeft zich met drie personen en hun bagage, goed gehouden. Comfortabel, ruimte, vlot genoeg (zonder hypersnel te zijn): gewoon een fijne auto, ook op afstand. Als je een paar uur (we gaan meestal eerder richting de drie uur rijden voor een wissel) zit, dan ben je wel blij om even de benen te strekken. Lijkt me wel normaal. Wat me wel opviel is dat ik een wisselstop bij de Aire des Nivelles ten zuiden van Brussel moest overslaan (het reisgezelschap sliep toch). Richting Reims is dan de eerste optie, zeker als de dames ook een toilet willen bezoeken, de Aire des Ardennes Woinic in Frankrijk, toch een goed uur verder. Op de N5 :)cool:/ A34 (F) zijn verder nauwelijks uitgebreide opties. Aan de Belgische zijde zijn wel enkele (goedkope! vooral dichter bij de Franse grens) tankstation en ik zag aan de Franse kant in een dorpje nog een Fastnedstation (je moet daarvoor wel van de weg af), maar ook met een elektrische auto moet je dus opletten...
Over opletten gesproken: in Reims valt de rondweg binnen de milieuzone waarvoor je een sticker moet hebben. Ook verraderlijk. Op de A26 langs Reims uiteraard geen probleem.
In Troyes (we haalden dat royaal op een tank benzine) besloten we vol te gooien, toch aantrekkelijker qua prijs dan langs de snelweg. In de vroege ochtend hadden we ons bij een pomp van de Intermarché gewurmd (érg krap bochtje) en bij het wegrijden moesten we eerst pallets aan de kant zetten die voorkwamen dat we van de verkeerde kant in zouden rijden.
Behalve het Domaine waar we overnachtten hebben we uiteraard enkele andere wijngaarden bezocht. Bij het Chateau Tournier (een boerderij hoor, niets meer of minder) in Bandol zag ik tot mijn verrassing vijf (!) Toyota Land Cruisers die ik niet goed op één foto kon krijgen. Ze waren wel van verschillende leeftijden en staten van ontbinding. De oudste (nét te zien op de bovenste foto, achter de pallets links zie je gemakkelijk een donker exemplaar over het hoofd) leek nog wel in beste staat. Het was redelijk opmerkelijk omdat er maar een paar mensen werken op dit familiedomein.
IMG-3003.jpg

IMG-3004.jpg

Bij een ander domein in Bandol (Clos d'Albizzi) was in dat opzicht wat minder leven maar sloot Mr. Mustard even aan achter een Suzuki Jimny die nog regelmatig lijkt te worden gebruikt.
IMG-3045.jpg

Je ziet de Avenger nog best wel regelmatig in Frankrijk rondrijden, de meeste zijn elektrisch. maar met het 'vrijkomen' van de hybride modellen zal dat wel omslaan. De voorkeur gaat daar wel uit naar de meer Europese merklabels.
Zoals gezegd, verder probleemloos gereden. Het blijft wel apart (en voor mij onhandig) dat de handgreep voor de achterklep alleen aan de rechterzijde zit, ik heb een automatisme om 'm liever aan de linkerkant te pakken. Ook omdat ik bij ons huis met de linkerkant 'vrij' parkeer. Bij het steile rotsweggetje hebben we ook de 'Zand' stand van de transmissie kunnen gebruiken - was niet echt noodzakelijk maar omdat we het hebben vond Liz dat we het wel eens moesten inschakelen. De aandrijfkracht lijkt iets milder te zijn waardoor de grip wat beter bewaard blijft.
De ruimte onder de kofferbak is (relatief gezien) immens groot, daar ging de compete schoenenvoorraad in (ook twee paar grote wandelschoenen), wat kleine cadeaus en andere 'zachte' spullen die we onderweg niet nodig hadden.
Minpuntje blijf ik de 'sfeerverlichting' vinden. Van mij hoeft dat gewoon niet. Zowel links als rechts zit een vertikale baan op de hoeken van het dashboard die ik in het meest donkere blauw heb gezet. Dat lijkt in het donker het minst te spiegelen in de zijruiten (zowel links als rechts) en daardoor enigszins het beeld van de buitenspiegels lastig zichtbaar te maken. Ik ga nog in de instellingen snuffelen of ik het in ieder geval in 'mijn' profiel kan uitzetten.
En voor de statistieken: op de route langs Reims, Troyes, Autoroute du Soleil: nergens laadfiles gezien bij de diverse snellaadpunten waar we langskwamen. Meestal pakweg 1/3 of maximaal de helft was bezet. Heenreis ging door de week (dinsdag het grootste deel), terug op zondag. En je ziet op best veel plekken de gele dakjes van Fastned staan. Uiteraard ook veel TotalEnergies. In tegenstelling tot de route die we naar Spanje reden waren hier de snelladers nog redelijk afwezig op de Aires die het zonder tankstation moesten doen al waren er wel signalen dat ze in aanleg waren.

IMG-3144.jpg

Laatst bewerkt:
Na de reis blijven we nu even in de buurt. En we maken een 'auw' moment mee. Bij het wegrijden in de avond na een bezoek aan het centrum van Laren (net buiten de blauwe zone achter de Johanneskerk geparkeerd) kreeg ik eerst een waarschuwing dat de hulpsystemen wegens vervuiling buiten werking waren. Okay, zal wel een blad voor hebben gezeten. En er kwamen een paar oranje lampjes bij die ik vervolgens ook maar negeerde. En na een paar kilometer (!) viel het me op dat er een paar dingen onder de ruitenwisser zaten. Toch even een parkeerplaats opgezocht en gekeken. Het bleken het afdekplaatje van de hulpsysteemsensoren te zijn en de kentekenplaat voor. Die laatste was uit de houder gebroken. Shit. En geen verder briefje of zo. Ook lekker. Affijn, het plaatje kon ik gemakkelijk terugdrukken maar de kentekenplaat verhuisde tijdelijk naar de achterbank. Klusje voor maandag, bij de garage even een nieuwe houder laten monteren en klaar. Dachten we. Vanochtend toch maar even een foto gemaakt.
54896505700_a3102db0e2_z.jpg

Wat bleek: de grijze strip onder de grille heeft een kleine beschadiging en de grille zelf is rechts van het afdekplaatje gebroken. Ondanks dat de auto private lease is dacht ik de sierstrip wel een keer te kunnen wisselen (lijkt een klusje losklikken en verwisselen) met een (gebruikt) exemplaar. Maar de gebroken grille maakt het anders. Blijkt dat het hele element, tot aan de koplampen één onderdeel is (onderdelenlijn: ruim 700 euro excl montage). Dat gaat dus toch een claim en 'officieel herstel' worden vrees ik en het eigen risico moet worden aangesproken.
Dus we gaan ook maar eens (digitaal) aangifte doen bij de politie. Degene die was vergeten dat zijn auto ook nog een trekhaak heeft had (ergens wel gelukkig) wel de moeite genomen om de spullen onder de voorruit te leggen, maar verder geen hint gegeven hoe we contact op kunnen nemen. En dat lijkt veel op doorrijden na een aanrijding. Ik heb niet de illusie dat het ons verder gaat helpen. En na de extra rompslomp van het herstel zullen we het gewoon snel weer moeten vergeten denk ik...

Bizar wel gelijk zo’n bedrag kwijt .. en vervelend dat iemand gewoon niet zijn of haar verantwoordelijkheid neemt

Bizar wel gelijk zo’n bedrag kwijt .. en vervelend dat iemand gewoon niet zijn of haar verantwoordelijkheid neemt
Dat is een, wellicht dacht die persoon "oh alleen een kentekenplaat op de grond" zonder te hebben gezien dat de grille ook was beschadigd? Ik zag dat zelf ook pas gisteren in het daglicht. Maar goed, kentekenplaat + klepje op de grond is ook schade strikt genomen. Nu kunnen we politieaangifte doen (ok, online), langs aanwonenden vragen om minstens een bevestiging dat de auto onbeschadigd was weggezet (hopelijk vertrouwen ze ons op de blauwe ogen en zeggen ja) of vragen of er een deurbelcamera met zicht op de straat is (en bewaarde beelden - maar strikt genomen zijn die dan ook illegaan). Wat een gedoe allemaal zeg.

Goh, I feel your pain Rr en MCW. Welkom in 2025 zeker :rolleyes:
Ik zou er zelf ook van rotten om het lelijk te zeggen; het levert altijd kritiek op van mijn huisgenote(n) dat ik altijd zo ver mogelijk parkeer van de ingang van de supermarkt of the mall op een plek waar niemand geparkeerd staat.

700€ is een smak geld voor iets waar je niks aan kan doen, wellicht ook sensors beschadigd en hercallibreren want best een fors bedrag?

Goh, I feel your pain Rr en MCW. Welkom in 2025 zeker :rolleyes:
Ik zou er zelf ook van rotten om het lelijk te zeggen; het levert altijd kritiek op van mijn huisgenote(n) dat ik altijd zo ver mogelijk parkeer van de ingang van de supermarkt of the mall op een plek waar niemand geparkeerd staat.

700€ is een smak geld voor iets waar je niks aan kan doen, wellicht ook sensors beschadigd en hercallibreren want best een fors bedrag?
Het gaat verzekeringswerk worden, dan hebben we 'alleen maar' het eigen risico en als de verzekering het kan claimen bij het Waarborgfonds komen we er ook wat dat betreft goed mee weg. We rijden intussen vrolijk door, het plastic kapje zit terug voor de sensors en die doen het allemaal gewoon goed. De trekhaak heeft (van voren gezien) rechts de grille beschadigd/gebroken maar daarachter zit even niets. Het is een private leaseauto, dus met schadevrije jaren hebben we niet veel te doen maar je hebt er het geregel mee.

Mogen de blijken van medeleven hier toch enigszins verzachtend werken...
Jazeker, dank je! Altijd leuk als er ook mensen meedenken en wellicht nog een creatieve insteek weten! :)

Wordt ingewikkeld om aan te tonen dat de schade door een motorrijtuig is toegebracht.
De hoogte en de schade (lage grille gebroken, kentekenplaat los + onderzijde verbogen) wijst wat mij betreft op trekhaak. Ik stond op een parkeerstrook met langsparkeren, nauwelijks andere opties mogelijk.

Bij mojn private lease zijn de eerste 300 euro voor mezelf. Maar zal wellicht een keuze zijn.
Bij ons uit mijn hoofd 450. Maar goed, als we dit met waarborgfonds naar 0 kunnen brengen weten we ook wel leukere dingen te doen. In het andere geval: risico van het vak...

Rijden zonder kentekenplaat vóór is niet het meest elegante en strikt genomen strafbaar. Dus had mijn vrouw eerst een plan om met tie-rips de plaat te bevestigen maar dat leek me alles bij elkaar niet écht handig. Een buurvrouw kwam met een rol tape dat het klusje klaarde:
20251105-kentekentape.jpg

Ik was niet zo heel erg zeker van hoe dit houdt bij regen- en ander slecht weer maar beter dan niets voor het moment.
Intussen is de vrouw ter plaatse op zoek gegaan naar getuigen en een van de buren was bereid een verklaring in te geven. Hij had het kenteken en het plaatje achter de voorruit gelegd. De 'dader' had de aanrijding misschien niet eens in de gaten? Verder afspraak gemaakt bij het schadebedrijf voor herstel, het wordt... januari 2026! Hopen dat het tegen die tijd nog niet glad en zo is. Want dan wordt het denk ik verder afzien. Hoewel: het is eerder cosmetische, dan essentiële schade. En zelfs dat cosmetische valt best mee, zeker als je het niet weet. Maar Liz regelde er ook gelijk een kentekenplaathouder zodat de plaat er weer naar behoren op zit.

20251105-kentekenplaathouder.jpg

Er zitten toch best wat frommeltjes in die plaat. Maarja, met een dikke Defender in Laren merk je zoiets misschien niet op inderdaad :D
Ik zie de schade verder nauwelijks. Die grille onder de plaat zou ik lijmen en een nieuwe kentekenplaat monteren. Dan ben je er toch voor 90%?

Aan de andere kant: als het jezelf niet stoort ben je nu met weinig kosten weer onderweg en kost je de rest van de schade mogelijk alsnog je eigen risico bij het inleveren, of er rijdt in de komende X jaar toch nog iemand anders tegen aan...
Heb ooit bij een leaseauto een beschadigd achterlicht (steentje tegenaan gekomen denk ik, glas was kapot) vervangen door een tweedehands gekocht exemplaar. Dat was goedkoper dan mijn Eigen Risico betalen voor een nieuwe unit.

Je zou het met de leasemaatschappij kunnen onderhandelen: nu alleen een nieuwe kentekenplaat (stuur die kosten maar door) en dat rooster lijmen, de rest laten zitten. Hebben zij minder kosten en jij ook. Heb je alleen nog die 10% schade op de auto zitten. Maar wat is dat jou en de leasemaatschappij waard.

Aan de andere kant: als het jezelf niet stoort ben je nu met weinig kosten weer onderweg en kost je de rest van de schade mogelijk alsnog je eigen risico bij het inleveren, of er rijdt in de komende X jaar toch nog iemand anders tegen aan...
Heb ooit bij een leaseauto een beschadigd achterlicht (steentje tegenaan gekomen denk ik, glas was kapot) vervangen door een tweedehands gekocht exemplaar. Dat was goedkoper dan mijn Eigen Risico betalen voor een nieuwe unit.

Je zou het met de leasemaatschappij kunnen onderhandelen: nu alleen een nieuwe kentekenplaat (stuur die kosten maar door) en dat rooster lijmen, de rest laten zitten. Hebben zij minder kosten en jij ook. Heb je alleen nog die 10% schade op de auto zitten. Maar wat is dat jou en de leasemaatschappij waard.
Interessante invalshoek. Eens kijken.... waar heb je de 10% vandaan? Bij de ë-C4 hadden we een forse steenslag op de motorkap die ik (zo goed en zo kwaad als het kon) met een lakstift had bijgewerkt (maar wel zichtbaar) - inderdaad: er zou nog wel eens steenslag kunnen komen. Dat gebeurde dus niet. Daardoor hebben we zo'n vier jaar met een 'vlek' rondgereden...

Ik zie niet precies welke schade er is. Maar een klein deukje kan wel het meest kosten om te repareren. Daar kan je de discussie over aan gaan met de leasemaatschappij. Maar een nieuwe kentekenplaat zou ik wel doen.

Je hebt echt geluk gehad dat de plaat onder de ruitenwisser is gelegd. Als die op de parkeerplaats was achtergebleven en weggegooid kreeg je op de koop toe zo'n lelijke duplicaatcode op je nieuwe auto...

Nu kom je er nog relatief goed vanaf, al is het natuurlijk nog steeds zuur. Werken de hulpsystemen na het terugplaatsen van het kapje trouwens weer naar behoren, of zit je nu tot januari met foutmeldingen?

Werken de hulpsystemen na het terugplaatsen van het kapje trouwens weer naar behoren, of zit je nu tot januari met foutmeldingen?
Thanks Elco, dat van die kentekenplaat had ik me ook bedacht. De hulpsystemen werken perfect. Zijn volgens mij ook niet geraakt en het regende gelukkig niet, dat scheelt. Ik denk dat alleen het plaatje is losgeklikt door de impact (ik kon het zonder moeite terugklikken en het was verder niet beschadigd of zo).

We hadden gisterenavond een leuk uitstapje met een ondernemersvereniging. Gastheer was een autoschadebedrijf net buiten Kockengen. Het was natuurlijk al indrukwekkend om enkele 'auto's onder werk' te zien.

20251106-ovk-bij-schadebedrijf-1.jpg

De eigenaar leidde ons (uiteraard) ook rond door de verschillende fasen van het bedrijf. Van de intake van de auto (waarbij onder andere ook de OBD wordt uitgelezen om te voorkomen dat je later reclameert over een klacht die niet bij de schade hoort of die al aanwezig was bij het aanbieden van de auto voor het herstel) tot het schoonmaken aan het einde. En het was zeker geen rommelige of stoffige ruimte waar allerlei onderdelen willekeurig lijken te liggen. Het richten van een auto (bijvoorbeeld als er iemand achterin is gereden) is uiteraard een bijzonder gezicht (we zagen de installtie, niet de actie maar konden wel een voorstelling maken).

20251106-ovk-bij-schadebedrijf-2.jpg

Speciale aandacht was er voor de ADAS-afstelapparatuur. Dat heeft blijkbaar niet ieder schadebedrijf in eigen huis maar wordt (uiteraard) een steeds belangrijker onderdeel van het werk.
En ja, wellicht niet onverwacht: nieuwere auto's zijn dankzij de hulpsystemen (en airbags) steeds sneller total loss bij een schade in vergelijking tot oudere auto's, gewoon omdat de kosten van herstel van elektronica, sensoren en dergelijke erg snel op kan lopen in relatie tot de dagwaarde.

20251105-kentekentape.jpg

Je hebt nu nog 'schade' aan dat pitje in de alukleurige lijst en er zitten een paar honinggraten nabij de radarsensor (kap) ingedrukt?

Zal die alulijst niet los te bestellen / in de bumper te klikken?

Ik weet niet op welke voorwaarden je de schademelding bij de eigenaar van het voertuig weer kan intrekken maar ik zou dit toch eerder onder 'gebruikssporen' scharen.. :sneaky:

Het is volgens mij één groot onderdeel, dus de alu-achtige strook lijkt niet los (mijn gedachte was daarbij ook in eerste instantie om die ergens op te snorren en te wisselen)
Je hebt nu nog 'schade' aan dat pitje in de alukleurige lijst en er zitten een paar honinggraten nabij de radarsensor (kap) ingedrukt?
Dat bedoelde @Barri denk ik als 'te lijmen'. Is een poging/idee waard. Aan de andere kant kan dat aan het einde van de termijn toch weer terugkomen als op te pakken punt.

Het is volgens mij één groot onderdeel, dus de alu-achtige strook lijkt niet los (mijn gedachte was daarbij ook in eerste instantie om die ergens op te snorren en te wisselen)
Dat bedoelde @Barri denk ik als 'te lijmen'. Is een poging/idee waard. Aan de andere kant kan dat aan het einde van de termijn toch weer terugkomen als op te pakken punt.

En Marktplaats? Soms komen daar ook nog wel eens onderdelen voorbij van een schadeauto.
Thanks - ik had het vooral opgezocht vanwege het wel of niet leverbaar zijn van dat stripje (maar het lijkt gewoon een onderdeel van een onderdeel te zijn als het al niet helemaal meegegoten is)... op Marktplaats inderdaad wel een voorbumper gezien (en zonder de grijze strip) - alles bij elkaar kom je denk ik wel tot hetzelfde uit. Dan is laten doen en eigen risico voordeliger. Of inderdaad de lijm-optie (+ nieuwe kentekenplaat zonder butsen) oppakken en het putje in de 'alu' strip laten zitten.

Dat zou ik doen. Putjes krijg je hier en daar op den duur toch, zeker met een auto die veel kunststof of alu delen heeft. Er hoeft maar een steentje met genoeg kracht tegenaan te komen dan heb je hetzelfde.

Heb onlangs iets vergelijkbaars gehad, maar is wel een briefje achtergelaten. Ik voel dus met je mee... let alleen wel op de sensoren, die zijn erg gevoelig. Na het schadeherstel deed een week later de ACC het onderweg ineens niet meer. Allemaal wel keurig opgelost, maar wel weer gedoe, dus iets om even in de gaten te houden.

Heb onlangs iets vergelijkbaars gehad, maar is wel een briefje achtergelaten. Ik voel dus met je mee... let alleen wel op de sensoren, die zijn erg gevoelig. Na het schadeherstel deed een week later de ACC het onderweg ineens niet meer. Allemaal wel keurig opgelost, maar wel weer gedoe, dus iets om even in de gaten te houden.
Bedankt voor de tip, we houden het zeker tot januari zeker in de gaten. Tot op heden in gevarieerd gebruik geen problemen gemerkt.

Het lot van Mme Caramel... ik snuffel wel eens bij onze vorige auto's en nu we Mr Mustard meer dan vier maanden hebben kon ik het niet laten met de Kentekencheck het kenteken van onze vorige Citroën ë-C4 op te zoeken. En het blijkt dat we haar niet zo snel meer herkenbaar op de Nederlandse wegen zullen tegenkomen.
20251127-mme-caramel-geexporteerd.jpg

Ze is namelijk geëxporteerd. Dat betekent natuurlijk niet dat ze niet meer in Nederland komt maar in dat geval zitten er toch andere kentekenplaten op. Daardoor zullen we het niet weten. Helaas! Maar ik hoop dat in het andere land iemand enorm blij met deze auto wordt.

Terug
Bovenaan