Roadracer: Jeep Avenger 'Mr Mustard' - blijft kleur maken en opzoeken bij parkeren

Dat had die ene van dat Engelse YouTube kanaal toch gedaan? Die presentator van Robotwars, Robbert?
Yes! En er zijn meer opties tegenwoordig. Best wel kicken eigenlijk. Voor 5000 tot 7000 euro gewoon een plug en play accu pakket.

Ik denk dat ik het er nog wel onder wil schroeven voor Joost als die het doet. Puur omdat ik het gaaf vind.

Autoweek heeft er al eens een artikel aan gewijd:
Ja ik ken die jongens die waren daar mee bezig toen ik ook begon in de elektrificatie. Dat gaat om uitbreiding op basis van Nissan accucellen. Echt wel goed project toen, ze waren een van de eersten die de code kraakten.

Ik heb het over een compleet nieuw pakket.

Bijvoorbeeld Chinees via Shenzhen of Vivne.

Je kunt immers ook een 62 kWh pakket van de laatste generatie leaf onder de eerste generatie hangen. Werkt ook met een klein beetje tuning.

We leuke gedachten allemaal! Geeft voer tot nadenken. Inderdaad, we zijn maar met twee en ruimte is niet het grootste issue; maar een smart fourtwo (of zo) is wel érg extreem, een beetje bergruimte is wel handig.

Sorry, had even gemist dat elektrisch een harde eis was.
Geen probleem. Het idee is om een elektrisch alternatief te hebben voor de mild hybride Jeep Avenger, die zal dan voornamelijk binnen Nederland blijven en mag compacter en qua uitrusting meer basic zijn.... hoewel ik op dit moment gevoelsmatig een smart fortwo wel érg klein vind. En de range wellicht aan de krappe kant voor geval dat we toch een grotere afstand ermee willen rijden.

Rolls Royce Spectre is ook leuk. Ietsje groter dan een Smart wel.

Maar, kan je nog eens verder toelichten wat je van ons horen wil?

Je noemde al drie opties die je in overweging hebt:

- De huidige e-C4 overnemen in prive lease
- Een andere kleine EV in prive lease
- Een andere kleine EV als koop

Waar ligt op het moment je voorkeur? Wil je suggesties voor nieuwe of tweedehands kleine EV's? Wil je voor- en tegenargumenten voor optie 1, 2 of 3? Wil je andere suggesties volledig buiten deze drie opties? (Ik zou zo 1,2,3 niet snel weten wat, maar daar kunnen we over nadenken)

Heb je al meer zicht op het evt. overnemen van schadevrije jaren uit de lease en wat dat doet voor de verzekering op een koop? (Zou ik erg snel al vinden, maar vraag het toch)

Ben benieuwd, je eerste post was mooi uitgebreid hoor, ik zoek nog iets meer richting. ;)

Laatst bewerkt:
Rolls Royce Spectre is ook leuk. Ietsje groter dan een Smart wel.

Maar, kan je nog eens verder toelichten wat je van ons horen wil?

Je noemde al drie opties die je in overweging hebt:

- De huidige e-C4 overnemen in prive lease
- Een andere kleine EV in prive lease
- Een andere kleine EV als koop

Waar ligt op het moment je voorkeur? Wil je suggesties voor nieuwe of tweedehands kleine EV's? Wil je voor- en tegenargumenten voor optie 1, 2 of 3? Wil je andere suggesties volledig buiten deze drie opties? (Ik zou zo 1,2,3 niet snel weten wat, maar daar kunnen we over nadenken)

Heb je al meer zicht op het evt. overnemen van schadevrije jaren uit de lease en wat dat doet voor de verzekering op een koop? (Zou ik erg snel al vinden, maar vraag het toch)

Ben benieuwd, je eerste post was mooi uitgebreid hoor, ik zoek nog iets meer richting. ;)
Ja, die Roller is wel wat boven budget vrees ik.

Optie 1 is ë-C4 overnemen uit lease, offerte volgt als het goed is binnenkort
Optie 2 is kleinere EV in private lease

Ik heb op dit moment geen optie gericht op aankoop. Ik ben nog niet in verzekeringen gedoken.

Ik heb intussen in de Inster gereden, was best een prettige auto en kwam ook kwalitatief goed over. Het was een basisuitvoering (E-Motion) en ik had niet het idee iets te missen. Maar goed, het was 'een rondje om de kerk'. Ik heb de illusie dat ik redelijk degelijk voorwerk heb gedaan maar altijd nieuwsgierig naar andere opties qua autotype en daar wil ik best naar kijken.

En wat zou ongeveer het budget moeten zijn en bij welke kilometrage en looptijd?

De Inster is denk ik een van de beste aanbieding op de markt op het moment als ik zo even snel rondkijk.

De Dacia Spring is inmiddels toch wat verouderd en bespaart minimaal tov de Inster

De Citroen E-C3 is qua prijs vergelijkbaar met de Inster maar zoals je al aangeeft niet standaard 3-fase. (slechts 400 euro overigens zie ik op de prijslijst)

De Renault 5 is misschien nog een optie, maar dan rijd je de instapper waar je voor hetzelfde geld de Inster in top-uitvoering hebt. (Ik vind de R5 wel leuk smoelen)

De Nissan Leaf was hier al genoemd (Zij het dan als occassion) maar die is inmiddels toch ook al best verouderd en ook in de lease ook echt een stukje duurder dan de Inster. (Gevoelsmatig wel echt meer auto, maar je geeft zelf aan de ruimte niet nodig te hebben)

De Fiat Grande Panda en de Peugeot 208, zijn wederom Stellantis met de optionele 3-fase en dan ook nog weer een stukje duurder dan de Inster en de E-C3.

De ID.3 is momenteel fors in de aanbieding en men lijkt sinds de laatste iteratie best tevreden. Maar die is toch ook echt wel een stuk duurder alweer en ook de duurste in dit rijtje.

Ofwel, puur op ratio denk ik dat de Inster de meest voordehandliggende keuze is. Speelt emotie ook een rol, dan kan je alle kanten op. Maar dan heb ik er veel minder over te zeggen en moet je dat vooral zelf voelen. ;)

BYD Dolphin Surf schijnt ook een goede keuze te zijn als ik de diverse reviews mag geloven. Of als je iets meer ruimte wilt, een BYD Dolphin.

welke kilometrage en looptijd
Ik zou richten op 60 maanden (redelijk gangbaar en dat zijn we ook met eerdere zakelijke leaseauto's gewend) en 15.000 km (dat zou een redelijk onderbouwde gok zijn).

Bedankt voor jouw meedenken, ik had ongeveer dezelfde gedachten over de alternatieven die je noemt. Daarbij heb ik nadrukkelijk buiten de Stellantis-stal gekeken, dat is namelijk wel érg gemakkelijk. Ik had natuurlijk al wat 'huiswerk' gedaan (en check bij collega's en testen bij AutoWeek) ;-) maar zie niet graag iets over het hoofd, bijvoorbeeld de
BYD Dolphin Surf schijnt ook een goede keuze te zijn als ik de diverse reviews mag geloven
wil ik ook bekijken, bij de eerste oriëntatieronde waren er (nog) geen leaseprijzen bekend (in ieder geval niet online). Klusje voor het weekeinde om te kijken of ze er al zijn en wellicht ook of de auto 'iets' is.

Laatst bewerkt:
Je kan in Amsterdam, bij Louwman in Zuidoost, proefrijden met de Dolphin Surf. Ik had voor afgelopen zondag een afspraak, helaas kwam er iets tussen.

Ik heb destijds de ID3 gekocht maar met de kennis van nu was ik voor een private lease gegaan. dan had ik zelf die beroerde restwaarde niet hoeven te slikken. Dus voorlopig blijft die nog even. Overigens qua auto meer dan prima. Ruim voor zijn formaat zelfs met 3 pubers achterin van 14, 15 en 21.

Doe mij maar het geel met zwart dak voor de R5. En de Techno uitvoering met comfort range, anders denk ik dat de range in de winter toch wel erg krap wordt bij een beetje mooie rit. Plus Renault heeft nu allerlei acties lopen, ook op de private lease prijs. Dus kan de moeite waard zijn om eens uit te zoeken.

Doe mij maar het geel met zwart dak voor de R5. En de Techno uitvoering met comfort range, anders denk ik dat de range in de winter toch wel erg krap wordt bij een beetje mooie rit. Plus Renault heeft nu allerlei acties lopen, ook op de private lease prijs. Dus kan de moeite waard zijn om eens uit te zoeken.
Ik vind geel mooi maar je ziet het wel erg vaak. Dat zou me naar groen doen neigen. Of blauw. Goede tip van de acties!

Ja, die blauw is ook mooi! Hier zie ik vooral de zwarte R5 rijden. Dat vind ik iets minder mooi eigenlijk. De lijnen vallen dan weg en die zijn juist wat het model leuk maakt om naar te kijken.

Ik zie dat blauw niet als optie of is dat op de duurdere uitvoering?

Ik vind hem gewoon helemaal basis (met ook de kleinere accu) in het geel en de zilver lichtmetalen velgen eigenlijk ook al best knap.

Plus Renault heeft nu allerlei acties lopen, ook op de private lease prijs
De marketeer moet toch eens wat opletten... Inderdaad, R5 actie vanaf 219 euro/maand *klik* blijkt te gelden voor financiering, private lease is vanaf 359 euro per maand... strikt genomen klopt het wel maar toch...Als ik voor private lease de looptijd en kilometers aanpas op mijn wensen kom ik uit op 414 euro/maand. Daar moet ik toch eens wat verder naar kijken, ik dacht dat deze duurder zou zijn. En de simpelste uitvoering met kleine accu zou voor mij best genoeg zijn. Ik ben nog van de generatie die een Panda 1 (facelift wel) met een leuke bekleding op de stoel, standaard radiovoorbereiding en wat kleinigheden al luxe vond...

Met de nieuwe instapversie is de 5 nu onder de 25.000, daar hoort vast ook een lagere leaseprijs bij. Moet zeggen dat 414 per maand hartstikke meevalt, maar inderdaad afgaande op de wervende teksten had ik eigenlijk meer verwacht.

Met de nieuwe instapversie is de 5 nu onder de 25.000, daar hoort vast ook een lagere leaseprijs bij. Moet zeggen dat 414 per maand hartstikke meevalt, maar inderdaad afgaande op de wervende teksten had ik eigenlijk meer verwacht.
Meer als lagere prijs of meer prestaties/ uitrusting? Geen snellaadoptie op de goedkoopste versie laat me wel een andere keuze maken. Voor een EV vind ik dat erg waardevol ook al gebruik je het wellicht niet vaak.

Meer als lagere prijs of meer prestaties/ uitrusting? Geen snellaadoptie op de goedkoopste versie laat me wel een andere keuze maken. Voor een EV vind ik dat erg waardevol ook al gebruik je het wellicht niet vaak.
O, dat detail had ik ook even gemist. Dat zou ik ook niet willen nee, ook al geef je aan dat dit niet de auto voor lange afstanden is. Mocht je toch een keertje bij uitzondering verder moeten rijden met de auto dan is het wel heel vervelend als je het niet redt op de batterij en je niet kan snelladen..

Ik snap dat dus niet. Hoe vaak rijd je nu daadwerkelijk meer dan 250 km enkele reis in je eentje.

Voor mij persoonlijk als 6e auto zou dat ideaal zijn. Lekker dagelijks mee naar werk. Kan die op woensdag mooi laden met de zonnepanelen en op zaterdag of zondag. Als ik dan leuke dingen ga doen pak ik het fossiel wel mee.

Ja als 6e of 1000ste auto is het geen probleem meer, maar hier gaat het geloof ik om een 2e auto?

Voorbeeld: partner is met de benzine auto een weekendje met vriendinnen naar een huisje in (weet ik veel) Frankrijk.
Vervolgens valt je seniore alleenstaande schoonmoeder van de trap. Die woont helemaal aan de andere kant van het land en dat zou je normaal nooit met je EV'tje voor erbij doen want die afstand is te groot. En nu? Zonder snellaadmogelijkheid sta je ergens onderweg dus 4-5 uur te laden. Dat kan gewoon niet.

Dit verhaal is natuurlijk volledig fictief en puur bedoeld om een plaatje te scheppen. Hoe dat voor Roadracer allemaal in elkaar steekt kan ik niet voor hem invullen.

Hangt maar net af van hoe lang je op je bestemming blijft en of je daar gedurende die tijd kunt langzaamladen. Vaak zal dat niet zo'n probleem zijn maar dan moet je er wel langere tijd blijven.

Ik denk dat het voor een tweede auto niet echt problematisch hoeft te zijn om geen snellaadfunctie te hebben als je leven zich een beetje dichtbij bevindt. Wanneer vrienden, familie, werk, uitgaan, voorzieningen allemaal ver weg zijn heb je die snellaadfunctie wel nodig.

Zeker mijn voorbeeld is uiteraard ook gechargeerd om een punt te maken.
Maar ik zou zelf die keuze dus enkel maken wanneer ik met volle 100% overtuiging durf te zeggen dat dat nooit voorkomt.

Realiseer je heel goed dat zo’n instapper slechts 320~ of wat km range heeft en dat is WLTP. Een realistische range op een koude winterdag kan sommige afstanden zelfs in onze kleine landje toch al spannend maken.
En als je je bestemming kan halen is het probleem al minder groot, dan zul je daar gewoon lang(er) moeten blijven terwijl de auto laadt.
Haal je je bestemming echter (net) niet. Dan wordt het heel vervelend zonder snellaadmogelijkheid.

Je kan je nooit voorbereiden op alles. Voor hetzelfde geld heeft de benzineauto een probleem waardoor die helemaal niet start.

Dus dan houdt het ook op.

Ik kijk even naar onze praktijk. De ë-C4 heeft vermoedelijk een vergelijkbare actieradius in de praktijk. Ga je naar Zuid-Limburg of Zoutelande (of Friesland) terwijl mijn vrouw de benzinevariant mee heeft, dan wordt het lastig. Of als je op een kortere afstand geen oplaadpunt hebt op loopafstand (recent nog een aantal keer meegemaakt) zodat het verhipte handig is als je een snellader kunt gebruiken en geen driegangenlunch moet nemen om je auto te laden (en daar moet dan ook een beschikbare laadpaal zijn)... Komt een paar keer per jaar voor maar ik denk dat mijn geduld snel verdwenen zou zijn.

Je kan je nooit voorbereiden op alles. Voor hetzelfde geld heeft de benzineauto een probleem waardoor die helemaal niet start.

Dus dan houdt het ook op.
Behalve wanneer de EV kan snelladen, dan is het niet zo’n probleem meer. ;)

Maar dat zijn dus precies de scenario’s waar ik wel rekening mee zou willen houden en waarom ik dan wel een auto met snellaadmogelijkheid zou willen hebben.

Behalve wanneer de EV kan snelladen, dan is het niet zo’n probleem meer. ;)

Maar dat zijn dus precies de scenario’s waar ik wel rekening mee zou willen houden en waarom ik dan wel een auto met snellaadmogelijkheid zou willen hebben.
Als dat een reëel scenario zou zijn is er wat voor te zeggen inderdaad. Maar voor mij zou het belangrijk zijn om die hele trip dan te doen zonder te hoeven laden. Maar zo maakt iedereen andere keuzes natuurlijk en heeft iedereen een andere levenssituatie.

Zou je vrouw in die gevallen de elektrische auto mee kunnen nemen?
Niet altijd handig. We krijgen bij DPG een hogere km vergoeding voor uitstootvrije auto's dan benzine bij zakelijke ritten, waarbij de grootste kans is op deze afstanden/ritten. Dan zou ik dus bij voorkeur ook een elektrische auto gebruiken .

Als dat een reëel scenario zou zijn is er wat voor te zeggen inderdaad. Maar voor mij zou het belangrijk zijn om die hele trip dan te doen zonder te hoeven laden. Maar zo maakt iedereen andere keuzes natuurlijk en heeft iedereen een andere levenssituatie.
Die voorkeur snap ik en heb ik ook, maar als dat betekent dat er een grote batterij moet komen moet dat wel ook nog in je budget passen.

Terug
Bovenaan