rzasa: Renault Scénic 1.6 16v Authentique 2014: trekhaak/lekkage/iets erbij?

Mooie voiture is dat Rzasa! Velgen zijn niet origineel, maar ach, als de banden goed zijn is dat veel belangrijker. Ik hoop dat je een mooie deal kunt maken. Succes morgen.

12783686_968600616544276_7792919720853641526_o.jpg

Dank je. Een uitgebreide fotoreportage volgt binnenkort.

Er kon helaas niet veel van de vraagprijs af en ook de Mazda kon ik niet inruilen. Die staat nog wel in Breda, dus die haal ik volgende week weer op.

De Safrane is van de eerste eigenaar en de laatste jaren is er maar een paar duizend mee gereden. Nieuwe APK zonder opmerkingen, al zouden de banden achter mijns inziens weleens vervangen mogen worden.

Bij de proefrit geen bijzonderheden kunnen ontdekken, of het moet de deukvrije staat zijn en het elektrische schuif-kanteldakje.

Waar moet ik nog wel wat aan laten doen?
De distributieriem is in 2008 voor het laatst gedaan.
De interval van de ruitenwisser vervangen.
Kijken naar het koppelingspedaal. Helaas is na de lange rit naar huis gebleken dat hij steeds zwaarder gaat. Hopelijk is het alleen een kwestie van smeren!
Ook kan de binnenkant wel een sopbeurtje gebruiken en kent de buitenkant wat oppervlakkige krasjes.

Dikke plus, de mooie uitstraling, de wielen vind ik best mooi. Ik heb weer een liefhebbersauto onder mijn kont en dat vind ik erg leuk.
Kleine min, de maandelijkse lasten wullen wat hoger liggen, maar daar staat een glimlach tegenover.

Jammer van de 626 maar gefeliciteerd!

Prachtige auto die Safrane, hopelijk gaat ie je veel blije km's vervoeren.

Gefeliciteerd Ralf. De 626 moet je zo weer kwijt kunnen.
Hoop dat de koppeling niets is en dat je er veel veilige kilometers mee mag maken(y)
Toeyer weer eens als je langsrijdt op de Geestersingel :)

Prachtige Safrane in een fraaie kleur, gefeliciteerd(y). Comfortabel en ruim zoeven. Zo te zien een luxe uitvoering?
Veel plezier ermee!

Zoals gezegd, gefeliciteerd!! heel veel veilige/fijne kilometers! :) Kan niet wachten op meer foto's!

Gefeliciteerd Ralph !

Een 2.0 RTE Ph2 met de Volvo 2.0 erin, klopt dat?
Fijne wagen hoor, ik heb mijn RXE vorig jaar verkocht en toen de Taurus gekocht
Doet je snelheidsmeter het nog??

rzasa zei:
En verkocht. Ding staat weken op Marktplaats en een uurtje op cartoen.nl....

Heeee!

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/renault/m1028841539-renault-safrane-2-0rte-van-1e-fam-unieke-staat-youngtimer.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Ik vind de mijne toch mooier. ;)

Guus Leferink zei:
Gefeliciteerd Ralph !

Een 2.0 RTE Ph2 met de Volvo 2.0 erin, klopt dat?
Fijne wagen hoor, ik heb mijn RXE vorig jaar verkocht en toen de Taurus gekocht
Doet je snelheidsmeter het nog??

Dank je!
Dat van die Volvo motor weet ik eigenlijk niet, het is in ieder geval een hele fijne motor, waarom zou je nog de gebruikelijke 2.5 willen?

En de snelheidsmeter doet het nog. Alles doet het nog!

Deze originele velgen vind ik niet mooi eigenlijk. Zeg nu zelf:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/overige-onderdelen/m1028802791-renault-safrane.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
$_85.JPG

Dit lijken wel bloemen.

Overigens neemt de auto de drempels erg goed.

Trouwens, wie weet er een radio/cd-speler (eventueel met aux) met een strak uiterlijk en oranje verlichting?

Gefeliciteerd, blijft een strakke auto, zo'n Safrane.

VDO radio's zijn wel fraai en ook oranje verlicht.

Ik vind die van jou ook mooier, die met de chromen gril is werkelijk erg geforceerd gefacelift dan vind ik de zwarte gril een stuk natuurlijker en mooier.

Mooie aanwinst, veel plezier er mee.

Wat betreft de Volvo motor, komt deze niet van de tijd dat Volvo en Renault samen motoren ontwikkelde?

Sketcher zei:
Ik vind die van jou ook mooier, die met de chromen gril is werkelijk erg geforceerd gefacelift dan vind ik de zwarte gril een stuk natuurlijker en mooier.

Mooie aanwinst, veel plezier er mee.

Wat betreft de Volvo motor, komt deze niet van de tijd dat Volvo en Renault samen motoren ontwikkelde?

De 2.0 uit Phase 2 is in dezelfde motor als destijds in de Volvo S/V40 geleverd werd
Betrouwbaar ding, het enigste wat je in gaten moet houden is het olieverbruik. Net als bij de 5 cilinders moet de carterventilatie dan snel aangepakt worden.

De chromen grille zat op de RXE en RXT uitvoeringen, de RTE en enkele vroege RXE's hadden de zwarte grille

@Rzasa
De snelheidsmeter, eigenlijk de hele tellerbak, is een zwakker punt
Door de warmte van de lampjes komt na een aantal jaar de folie wat omhoog, wat ervoor zorgt dat de meters vastlopen.
Dit kun je voorkomen door de wijzertjes (heel voorzichtig) iets omhoog te buigen of de folie er opnieuw op te plakken

Houdt ook de airco in de gaten, met name de automatische airco heeft weleens kuren

Gave auto, mijn vader kocht in 1995 een donkergroene 2.2. Wel flink in de opties zoals een airbag, climate, 6cd wisselaar. Schitterend interieur had ie zeker, en het is zeker voor zijn tijd een behoorlijke sloep hoor.

Ik weet dat roest (dorpels dacht ik) een serieus dingetje is, hoe is die van jou?

Nou dat was een snelle wisseling. hoop dat je er van zal genieten.
Wij zijn nog steeds erg blij met de xsara!!!

Guus Leferink zei:
De 2.0 uit Phase 2 is in dezelfde motor als destijds in de Volvo S/V40 geleverd werd
Betrouwbaar ding, het enigste wat je in gaten moet houden is het olieverbruik. Net als bij de 5 cilinders moet de carterventilatie dan snel aangepakt worden.

De chromen grille zat op de RXE en RXT uitvoeringen, de RTE en enkele vroege RXE's hadden de zwarte grille

@Rzasa
De snelheidsmeter, eigenlijk de hele tellerbak, is een zwakker punt
Door de warmte van de lampjes komt na een aantal jaar de folie wat omhoog, wat ervoor zorgt dat de meters vastlopen.
Dit kun je voorkomen door de wijzertjes (heel voorzichtig) iets omhoog te buigen of de folie er opnieuw op te plakken

Houdt ook de airco in de gaten, met name de automatische airco heeft weleens kuren

Klopt inderdaad van de motor. Goed en betrouwbaar.
Guus, de auto heeft nu 105 duizend achter de kiezen en een groot deel van zijn leven binnen vertoeft. Vooralsnog zie ik niks aan de tellerplaat. En de auto heeft geen airco, dus dat scheel weer!

Escher zei:
Gefeliciteerd met je Safrane! Wat mij betreft een stuk leuker/karaktervoller dan je Mazda (y)

Vond ik ook wel... :)

B11 zei:
Gave auto, mijn vader kocht in 1995 een donkergroene 2.2. Wel flink in de opties zoals een airbag, climate, 6cd wisselaar. Schitterend interieur had ie zeker, en het is zeker voor zijn tijd een behoorlijke sloep hoor.

Ik weet dat roest (dorpels dacht ik) een serieus dingetje is, hoe is die van jou?

Roest is bij deze binnenslaper absoluut geen issue! Het subframe is bijvoorbeeld ook nog geheel intact.

stan_1 zei:
Nou dat was een snelle wisseling. hoop dat je er van zal genieten.
Wij zijn nog steeds erg blij met de xsara!!!

Dat is goed om te horen Stan! Heb je er al Vesuve velgen onder?

De Safrane heeft een nieuwe distributie gekregen. Mijn monteur was zeer te spreken over mijn aankoop. Hij heeft bovendien hier en daar nog even de puntjes op de i gezet. Het koppelen gaat daarom ook een stuk lekkerder. De interval op de wisser werkt weer en het tankklepje heeft weer een veer.

Binnenkort een nieuwe mattenset, de auto lekker schoonmaken van binnen en van buiten en genieten.
De radio uit de Mazda zit nu in de Safrane. Die was onderdeel van de keiharde onderhandelingen bij de verkoop van de 626.

Nee die vesuva velgen komen er ook niet meer onder,de vrouw is er helemaal weg van en wil die wielen wielen ze zegt jij hebt je scoupe knutsel daar maar aan. dus dat doe ik dan ook maar ;)

Gisteren ben ik nog naar de sloop geweest omdat daar een Safrane stond met een mooi leren interieur, in een zeer nette staat, zonder slijtage en instapschade.

Te laat...iemand had de armsteunen van de deuren al meegenomen...:( Wel raar dat je alleen die meeneemt, maar voor mij een uitgemaakte zaak om de rest dan ook maar te laten zitten.
Dacht nog even een dashboardkastje mee te nemen (in mijn jaargang zit die niet! maar na vele klachten heeft Renault destijds toch maar besloten om voor de laatste twee bouwjaren iets wat op een aktetasje lijkt onder de passagiersairbag te bouwen.) maar deze was dankzij lomp beukwerk te beschadigd (vanwege de kachelmotor die erachter zit).

Geen leer dus, jammer, maar geen ramp. Het stoffen interieur (dat ik dan had opgeslagen) mag blijven, en omdat dat nog in een zeer nette staat is dat prima.

1418vow.jpg

987xg1.jpg

Als je graag leer wilt kun je het toch gewoon meenemen? Wat maken die twee armsteuntjes dan uit?

Overigens zou ik zelf lekker stof laten, veel koeler in de zomer :).

Het eerste parkeerdeukje is alweer een feit. Het blijft toch iets frustrerends ...
Koppelingspedaal is gesmeerd en werkt weer prima. Matten zijn besteld en de afspraak voor het uitlijnen is gemaakt. Verder is het heerlijk toeren! Al schrok ik wel hoeveel benzine er in een Safrane gaat. Verbruik is ongeveer 1 op 11 a 12.

Je zou eens kunnen kijken, c.q. laten kijken, op de "Franse Sloperij" in Groningen. Daar staan volgens mij ook Safrane's.
Ik weet niet of ze een website hebben, maar Google weet alles Ralph! :)
OF onderdelenzoeker/sloopauto's is misschien ook een (klein) tipje van me, pour vous :)

Balen zeg, dat eerste parkeerdeukje! :(

Ik heb het leer uit mijn hoofd gezet. Het uitgespaarde geld wordt nu gestoken in uitlijnen, balanceren, een mattenset en een grondige professionele poetsbeurt! Ook hoop ik nog een dashboardkastje te bemachtigen via onderdelenlijn.nl. Ik heb Franse Auto ook nog een mail gestuurd voor een kastje.

Ach ja, dat deukje, dat hou je toch jammer genoeg. Wel irritant dat de vorige eigenaar sinds 1998 deukvrij is gebleven, en ik heb hem een paar weekjes en bam. De beschadiging kon ik er gelukkig uitpoetsen.

De Mazda staat weer te koop met gerepareerde airco?
https://www.speurders.nl/overzicht/mazda-626-1-8i-exclusive-156925525.html?sr_ab=1&no_qs=True&query=626&order_direction=desc&order_by=date

Ik ben benieuwd of hij naast de airco ook de aanlopende rem heeft gerepareerd en of hij er een nieuwe distributie op heeft gezet.

Hoe dan ook, de Safrane is weer lekker schoon van binnen. Het wachten is op de nieuwe mattenset.

Tegenvaller was wel het volgende:

12524369_990253487712322_1145252381891152223_n.jpg

Dit bakje zit naast de handrem en was erg goor en plakkerig. Goed soppen zorgde er helaas voor dat (ik vermoed dankzij de reactie tussen de verf en het jarenlang "inbrengen" van huidvetten) de verf meekwam...misschien had ik het eerst met een beetje warm water moeten proberen in plaats van Dasty, dat kan ook. Ik ben er verder achter dat het plakken aan het type plastic ligt, want het is nog steeds plakkerig. Ik herken dit uit de Croma, die had ook van die plakbakjes waar niks tegen te doen was.

Maar goed, een beetje balen is het wel. Zou zoiets nog te spuiten zijn?

Dat heb ik ook, gewoon doorgaan met poetsen en dan spuiten. Schijnt te maken te hebben met een beschermlaag van Renault. Was laatst een topic over op het clioclubforum.

Ik zal ff kijken of ik het kan vinden, zal ik de tekst kopiëren voor je

Wat meerdere mensen hebben gedaan, maar je moet kijken of je het mooi vind hoor. Is eerst gladschuren met wat water en een nieuw schuursponsje. Daarmee haalde je de oude laag eraf. En dan cockpitspray erop in een laagje of 3 a 4 en tussen de lagen laten drogen.
Het word wat glimmender dan het was als je te ver gaat. Maar de meningen zijn verdeeld over hoe het terugkomt.

natural look van Poorboys, zoals thunderbird ook gebruikt leek de mooiste resultaten te geven.

Jammer is ook dat de foto's verdwenen zijn. :( Dus wellicht eerst maar normaal soppen en met wat cockpitreiniger.

Spuiten is de enige remedie. Alle Fiats, Lancia's, Maserati's en Ferrari's uit die tijd hebben er ook last van. Zal met het type plastic te maken hebben.

Jullie hebben het nu over het plakken toch? Ook om de kleur terug te krijgen moet er gespoten worden lijkt mij? Is plastidip nog een optie? Dan Ben je wel de structuur in het plastic kwijt denk ik.

Terug
Bovenaan