Ja! Ik heb gisteren de Scénic opgehaald. Hij staat dus voor de deur en vandaag heb ik hem alweer over de 18 duizend kilometer gereden!
Laat ik bij het begin beginnen. Ik begon toch een beetje te twijfelen, ergens in mei. Door met de Laguna (en van kwaaltje naar dingetje naar de volgende reparatie?) want daar kon als het moet heus nog wel een halve ton bij, en er zat al zoveel geld in. Of toch eens wat nieuwers waar we nog járen mee vooruit kunnen? Hoe dan ook zat ik veel op sites te kijken naar het aanbod. Ongeveer 6 a 7 duizend euro, ton gelopen, rond 2010....daar heb je dus eigenlijk erg weinig voor!
24 mei schreef ik een vriend nog in de whatsapp dat ik voorlopig toch maar doorreed met de Laguna, een paar uur later appte ik hem een zeer nette Duitse Scénic uit 2014 met nog geen 18 duizend kilometer door met de vraag voor hoeveel ik deze voor mijn deur had staan. Je moet weten dat de bewuste dealeronderhouden Scénic (een 1.6, geen Tce!) best aantrekkelijk geprijsd was en de basic uitstraling sprak me erg aan. Die vriend zit in de auto-import en na een rekensom en even om de tafel met mijn vrouw snel de knoop doorgehakt. Diezelfde avond heeft vriend E. de deal met de verkoper (een particulier) in Duitsland gemaakt en een dikke maand later staat hij dus op de stoep.
Een Scénic Authentique 1.6 16v uit 2014. Vrij basis, dus zelf bedenken wanneer het licht aan moet en de ruitenwissers, zelf bedenken of de airco wat kouder moet en de meiden achterin moeten zelf het raam open draaien als ze wat frisse lucht willen. Wat er wel bij zit is een berg ruimte. De auto is 24 cm korter dan de Laguna, maar wel 7 cm breder. Dat vertaalt zich in een kofferbak die even groot is, maar de binnenruimte is echt een stuk beter. Een volwaardige derde zitplaats achterin, de stoelen achterin zijn verschuifbaar, veel opbergvakjes, bluetooth dus Spotify over de meer dan uitstekende geluidsinstallatie. Zesbak, cruisecontrol, eigenlijk alles wat je nodig hebt. Geen mistlampen voor, maar die gebruik je eigenlijk ook nooit.
De auto was voorzien van erg goedkope wieldoppen, op Marktplaats vond ik een nette set met Renault-logo zoals hij ook in de folder staat. Ja, wieldoppen, ik vind het prima.
De auto ziet er nog erg netjes uit. Een miniplekje op de bumper (inderdaad, geen sensoren), maar eigenlijk in nieuwstaat.
We zijn er erg blij mee! Rijdt goed, geen kraakje waar te nemen, koppelen en schakelen wende weer erg snel. Echt een goede aankoop, al zeg ik het zelf.
Extra foto's komen snel!