rzasa: Renault Scénic 1.6 16v Authentique 2014: trekhaak/lekkage/iets erbij?

Gaaf!! Een echt oudje!! Veel plezier ermee. Leuk! Beetje mierenneuken op een autootje waar echt eer aan te behalen is. Have fun!

Intussen weer wat geprutst. Van de sloop speakers, een antenne en een nieuwe binnenspiegel gehaald. Verder nieuwe matten in de Clio gelegd. Ook nog een paneeltje gelijmd. Hopelijk houdt de dubbelzijdige tape het paneel op z'n plek.

Technisch is hij nog niet onder handen genomen, of het moet zijn dat de aanjager van de kachel weer functioneert. Dank E!

Voor wat betreft de Laguna. Er zitten nieuwe banden onder, maar bij het balanceren bleek dat de velgen wel behoorlijk krom zijn. Nu heb ik een leuke vervangende set op het oog, maar helaas ligt die in Zuid Limburg. Is er toevallig iemand die vanuit Noord-Holland een dezer dagen die kant op moet?

Hé Rsaza, leuk dat je zelf ook zo’n oud bakkie gekocht heb.
Het Corsaatje voldoet prima :) Kan het zijn dat ik deze Clio op marktplaats gezien heb?
Ik heb zelf ook zo’n phase 1 Clio gehad, een groene 1.4, ingeruild met 280000km op een Cuore.
De NL-RG-23 heeft iig nog zo’n 5 jaar gereden en inmiddels bestaat het kenteken niet meer.
Leuk zo’n Clio, en de Laguna is ook een prachtige voiture.
Groeten, Peter

Omdat bij de aankoop van nieuwe banden de bandenman mij vertelde dat eigenlijk alle velgen wel krom waren, maar eens op zoek gegaan naar een andere set. Maanden gezocht naar een identieke set (want zo origineel geleverd op deze uitvoering), maar helaas niets kunnen vinden. Ja, een setje in Zuid-Limburg, dat vond ik iets te gortig. Dan maar een andere Laguna-set, te weten de welbekende Silverstones. Je ziet ze vrij vaak op de Laguna, vooral de phase 1, en daarom niet mijn favoriet. Maar omdat het trillen me ging tegenstaan de knoop doorgehakt en wat dichter bij huis een set gevonden.

Gisteren bleek dat er ook bij deze set een krom exemplaar tussen zat...grrrr. Toch maar eronder laten zetten. Gelukkig valt het erg mee in de praktijk! In de tussentijd hou ik mijn ogen open voor een juiste set. Maar het misstaat niet, vind ik.

In de Clio zit een radio en de ontwaseming is verbeterd. De goeie stand is weer "opvraagbaar" en met ducttape is er wat rottigheid afgeplakt, zodat het raam wordt verwarmd in plaats van de motor. Moet nog even nadenken wat ik met het ding ga doen. De vonk is tot op heden niet echt overgesprongen moet ik bekennen. Tot en met de volgende apk hou ik hem in ieder geval, want gewoon een blokje om met het ding of een keer mee naar het werk is wel leuk.

Ik vind de velgen mooi staan Ralph!! (y)

Jammer dat de Clio toch niet helemaal de klik geeft. Het is wel een leuke auto vind ik, maar misschien gevoelsmatig toch een te moderne auto. Gewoon houden en dan naar Oh Oh komen, en er een bordje op doen (als de klik er nog niet is)

Ga jij niet binnenkort deze kant op? Dan kan je evt kijken of er op de Franse sloperij nog velgen voor je zijn.

Was de 1.4S er ook al op de Clio I? Toen ik mijn wederhelft net leerde kennen had haar broer een Clio II 1.4-16v Si. Dat was ook zo'n lekker blokje en stuurde meer dan prima. Wat mij later inspireerde een Clio II te kopen, alleen dan wel de vlotste versie (uitgezonderd de V6 ;) )

Ontopic: altijd wel mooie wielen gevonden die Silverstones, dus staat er weer netjes bij hoor.

Zeker Tom! 90 pk 1.4 8V met een kortere versnellingsbak erachter. Ken jij de rode van Ronald nog? Dat was ook een 1.4S. Naar eigen zeggen reed hij daarmee de Williams van Geert en van Tim eruit. :p

Op de nurburgring dan wel te verstaan.

De Clio 1.4 S haalde 80 pk uit het "energy" blokje Nico. Met inderdaad een kortere eindoverbrenging om de acceleratie wat kwieker te laten verlopen. Nadeel daarvan was dan weer dat je op de snelweg veel toeren maakte.
De foto van de S in Doesburg is een latere versie. De eerste versie had cremewitte stalen wielen. Op Leboncoin staat er op dit moment maar 1. Zeldzaam autootje.
https://www.leboncoin.fr/voitures/1513634945.htm/

Renault15.17 zei:
De Clio 1.4 S haalde 80 pk uit het "energy" blokje Nico. Met inderdaad een kortere eindoverbrenging om de acceleratie wat kwieker te laten verlopen. Nadeel daarvan was dan weer dat je op de snelweg veel toeren maakte.
De foto van de S in Doesburg is een latere versie. De eerste versie had cremewitte stalen wielen. Op Leboncoin staat er op dit moment maar 1. Zeldzaam autootje.
https://www.leboncoin.fr/voitures/1513634945.htm/

Ah gooi ik weer dingen door elkaar. ;)

Ja ach elke auto die er nu bij komt is toch geen daily. Dat doet de 1.2 nog steeds met verve.

Sterkte met de verkoop Ralph.

Na het vervangen van een lampje, heeft de Laguna weer een verse APK!
Lang geleden dat ik een zelfde auto twee keer naar de apk heb gebracht, maar de Laguna is een blijvertje.

Mooie Laguna heb je daar! Zelf rijd ik in de station variant met dezelfde motor en uitrusting, alleen dan met handbak. Het zijn fijne auto's, vaak onderschat door de horror verhalen van vooral de pre-facelift versie. Ze rijden heerlijk, veel comfort en vaak met veel opties. Het gekraak in het interieur komt mij wel bekend voor, dat doet wel wat af aan de verder erg goede beleving. Ik ben ook een tijd op zoek geweest naar de velgen die jij er onder had zitten, maar ook niet kunnen vinden. Inmiddels ben ik wat meer gecharmeerd geworden van de SIlverstones en blijven ze er dus ook onder.

Dit is de mijne:

lssqlyc3.jpg

Zit je toevallig ook op het Lagunaclub forum? Bij technische vragen kan het vaak handig zijn.

Fijne kiometers nog!

Mooie Laguna hierboven! Ik zal later even iets uitgebreider reageren!

Breaking: De Clio heeft een verse APK! Het stelde niet veel voor. Een lampje en een wielcilinder.

Met de verse APK op Marktplaats gezet. Ook nog op de Openingsmeeting geweest gisteren, maar helaas is er geen belangstelling voor de Clio. Dan zit er voorlopig niks anders op dan ermee rond te blijven crossen. :)
De rit van Alkmaar naar Kampen verliep overigens vlekkeloos. Hij rijdt prima de luxe.

Ah leuk! Ik zag al een foto waar de oudste Clio van ons land op stond! Jammer dat er niet zoveel interesse was! Misschien is Oh Oh een betere plek?

Fijn dat de Clio toch wel goed en fijn rijdt! :)

rzasa zei:
Met de verse APK op Marktplaats gezet. Ook nog op de Openingsmeeting geweest gisteren, maar helaas is er geen belangstelling voor de Clio. Dan zit er voorlopig niks anders op dan ermee rond te blijven crossen. :)
De rit van Alkmaar naar Kampen verliep overigens vlekkeloos. Hij rijdt prima de luxe.

Heb ik je wel gemist. :(

Barri attendeerde mij op het feit dat mijn Clio werd genoemd in de papieren AutoWeek!

Superleuk!

Voor de Laguna heb ik ein-de-lijk een nette set (hopelijk rechte) velgen gevonden, zonder noemenswaardige schade.

Dus binnenkort staat de Laguna er hopelijk weer zo bij:

34025644034_453db87556_c.jpg

Ondertussen heeft de Clio een nieuwe eigenaar. Hij is naar een clubje Renault-liefhebbers gegaan.
KLIK
Beetje lullig dat hij nu niet loopt alleen.

Het is wel de bedoeling dat er iets anders voor in de plaats komt. Ik wil alleen even afwachten hoe het met mijn huidige tijdelijke contract afloopt...

De Laguna ondertussen kraakt aan de voorzijde dat het een lieve lust is wanneer ik drempels neem. Daar moet dus binnenkort iets aan gebeuren.

Enig idee waarom hij kraakt? Je zou denken dat het misschien veren of rubbers zijn.

Jammer van de Clio, maar goed hij is nu in goede handen! Hij wou dus geen afscheid van je nemen! Toen ik mijn blauwe Yp nog had, ging ik ook eens kijken naar een andere auto, nou op de heenweg, kapte hij ermee, of bij weggaan. (dat weet ik niet helemaal meer). Maar goed de koop ging niet door en hij deed het weer, als nooit te voren!

Hopelijk wordt je tijdelijke contract verlengd, niet om een leuke auto, maar vooral omdat onzekerheid nooit leuk is.

Peter O zei:
Enig idee waarom hij kraakt? Je zou denken dat het misschien veren of rubbers zijn.

Na de zomer, toen het weer kouder werd, verdween ook het gekraak. Waarschijnlijk komt het van de zomer weer terug, maar dat zie ik dan wel weer.

Voor de rest gaat het geweldig met de Laguna. Ik heb er nu meer dan 50.000 kilometer mee gereden, en het bevalt me nog steeds. Sterker, ik heb nog nooit zo lang met een auto gedaan. Puntjes zijn er altijd. De knop voor handsfree bellen (waarmee je dus de spraakactivatie kunt aanwenden) is ermee opgehouden, de bluetoothverbinding is er nog wel, dus ik kán nog wel handsfree bellen (of gebeld worden). Verder doen de achteruitrijsensoren het niet meer, maar ook daar valt mee te leven. Ten slotte vallen er meer en meer verwarmingsdraadjes uit van de voorruitverwarming, maar ook hier rijdt de auto niet minder om. Want het rijdt gewoon nog steeds erg goed. Ik ben van plan om er nog een keer 50.000 km bij op te zetten (dan tikt hij de 2 ton aan).

Peter O zei:
Hopelijk wordt je tijdelijke contract verlengd, niet om een leuke auto, maar vooral omdat onzekerheid nooit leuk is.

Mijn contract werd verlengd, maar ik ben toch met die baan gekapt. Het leverde mij teveel stress op, daar had ik geen zin meer in, ook al was de beloning goed. Nu wat loon ingeleverd en verkast (op uitzendbasis...grrr, eerste twee dagen ziek zijn voor eigen rekening, en dat in 2020) naar een baan met minder gedoe aan mijn hoofd.

Evengoed hou ik mijn ogen open naar een leuke auto voor erbij. Vooral op facebook komen nog weleens koopjes voorbij. Van de week nog iets te lang getreuzeld met een leuke Clio van 300 euro.

Even een korte update over de Laguna.

Inmiddels ben ik over de 160.000 km heen. Het gaat voor mijn doen best hard nu, omdat ik 4x per week 80 kilometer afleg. Ik heb er een paar weken terug All-season-banden onder laten zetten, Vredesteins die trouwens bij AW goed uit de test zijn gekomen. Ook zijn de draagarmen vervangen (de auto stuurt merkbaar een stuk strakker en bij aanremmen geen trillend stuur meer) , alsmede een lager en een doffe koplamp die al een paar keer was gepoetst (dank MD en EF!) ) . Nu kijkt de auto weer fris de wereld in.
Op het lijstje staan nu nog de schokbrekers voor (vanwege een irritant geluid bij het nemen van drempels en bochten, het waren dus niet de draagarmen...) en de remmen.

Bedoeling is om de auto over de twee ton te rijden, en dan beslissen of een distributiewissel nog de moeite is. Dus nóg twee jaar rijden met deze heerlijk auto, dat is het plan.

speedtouch zei:
Auto is nog in een prima conditie, zo te zien!(y)

Zeker! Parkeersensoren achter doen het niet, en ook de spraakbesturing (het aanzetten ervan) van de telefoon en navigatie doet het niet, maar dat vind ik geen probleem.

Oh ja, ik werd nog geattendeerd op dit goed geschreven stuk over de Laguna: https://www.autoblog.nl/nieuws/special-renault-laguna-ii-124570

Mooie foto! Gewoon lekker doorrijden en ook tzt die distributiewissel laten uitvoeren. Een nieuwe auto is altijd duurder en als deze nog goed bevalt is dat zonde.

Graag gedaan :D. Klote klus was dat zeg...

Hij staat er weer netjes bij zo met het koplampje fris. Sowieso een erg fijne auto om te rijden (y).

Vriend van me geeft hetzelfde pakketje, maar dan in bordeauxrood. Bijna zelfde leeftijd ook, kentekens zitten ook redelijk dicht bij elkaar. Hij vindt de auto wel vrij dorstig, 1 op 10 is eerser uitzondering dan regel. Nou rij jij langere afstanden, maar hoe is jouw ervaring??

Mooie kleur! Ik zit op 1 op 13, vooral 80 km wegen. Ik probeer wel heel bewust rustig op te trekken.

https://link.marktplaats.nl/m1633090418
Mijn oude 33! Maanden mee lopen leuren destijds. In zeer goede staat...minder dan 50.000 kilometer gelopen... uiteindelijk voor 1400 euro verkocht. Andere tijden!

Serieuze problemen nu met de Laguna. Hij maakt namelijk rechtsvoor lawaai. Het is het nadrukkelijkst aanwezig als de auto nog koud is. Bij oneffenheden en drempels klinks er een schurend, dreunend geluid, alsof het wiel de wielkast raakt. Dit is niet het geval, er is aan de wielkast niks te zien.
Bij bochten naar rechts klinkt er gebonk, alsof de bouten niet goed vastzitten of er problemen met de aandrijfas zijn.
Uiteraard is alles goed bekeken, door verschillende Renault-kenners. Alles is los geweest. De draagarmen zijn vervangen, alsmede de schokbrekers, de stabilisatorstangen, reactiestangetjes, remschijven en blokken, wiellager en de toplagers. De verschillende rubbers en de veren zijn in orde. Ook de homokineet en de motorsteunen. Hij stuurt superstrak nu!
Als de auto warmer wordt, is het geluid veel minder, sowieso het geluid in de bochten. Vanochtend ook weer. Bij het wegrijden van huis een hoop herrie bij de drempels en in de bochten. Bij de supermarkt, na een rit van 8 minuten geparkeerd en boodschappen gedaan. Na het boodschappen doen weer op weg, en dan is het geluid veel minder, de herrie in de bochten weg.
Dat constateerde ik van de week ook al, maar dat was toen ik weer eens een half dagje in Den Helder ging werken. De hele rit herrie (40 minuten), bij de rit naar huis stukken minder. Alsof er eerst iets warm moet worden, het dan bij motor uit weer wat afkoelt om zich te zetten ofzo. Heel vaag. Maar vooral erg irritant, zo irritant dat ik voorzochtig om me heen kijk voor iets anders. Maar ja, dan zijn de gemaakte investeringen weggegooid geld, omdat ik hem zo niet kan verkopen. Iedereen laat hem staan na een proefrit. Een auto in deze staat zou bij particulieren verkoop nog makkelijk 2500 euro kunnen opbrengen, nu ...500? Er zitten bovendien nieuwe banden onder.

Tja, accepteren voor nu, lijkt het devies. Proberen om er nog een jaar mee te rijden, zonder investeringen? Lastig, maar vooral balen.

Motorsteun defect? (Probleem bij deze auto's). Bij het hangen in een bocht verdraaid het blok wat tov de normale positie.

En als je nou iemand van de Renault garage eens mee laten rijden. Het euvel moet toch te traceren zijn? Iets met de schijfremmen?

OK, ik zou zeggen, het moet te herleiden zijn? Jammer als je de auto daarom weg zou moeten doen, ik vond het zo'n gave auto!

Terug
Bovenaan