SchaalmodellenTopic || Deel 13

Had destijds wel wat bedenkingen bij dat je de Blazer zo liet poseren, maar had denk ik niet begrepen dat het een RC is. Dan kan het geen kwaad. :)(y)

Niet te hard roepen dat het geen kwaad kan.... ik heb in een klein jaartje inmiddels al een snelheidsregelaar, 3 motoren, een hand vol servo's en enkele aandrijfasjes naar de eeuwige offroad velden gestuurd.:(

Wat dat betreft is het al net als m'n offroad hobby schaal 1:1: de vraag is niet of het kapot gaat, de vraag is wanneer het kapot gaat.
Het grote voordeel is wel dat de onderdelenprijzen en hersteltijd van dat RC-spul ook keurig mee gaan in de schaalverhouding 1:10.:)

Dat geloof ik graag. Heb zelf jaren geleden een RC Ferrari F2003-GA gekocht. Kwam gelijk na de eerste keer buiten in een grote plas. Doet niks meer. Staat nu in de kast als schaalmodel.

De waterdichtheid van elektronica is niet zo'n probleem bij Traxxas TRX, maar het meeste van de standaard aanwezige elektronica is veel te licht uitgevoerd en gaat al vrij snel letterlijk in rook op door overbelasting.
Maar de aftermarket levert gelukkig genoeg pasklare sterkere componenten die veel langer mee gaan, en daarmee wordt het geheel vanzelf wel een keer hufterproof.:)

Na vele maanden maar 's een update in dit topic. Zoals een enkeling misschien in het 'Mijn Auto'-topic al heeft gezien heb ik eindelijk een zilveren Norev 407 Coupé met rood leer omgebouwd naar mijn eigen Rouge Erythrée 407 Coupé met zwart interieur. Het resultaat is niet perfect, maar wel alleraardigst. Hieronder heb ik het, voor de liefhebber, in beeld gebracht.

Hoe het begon:

P1001202.jpg

Het demonteren ging aan de ene kant heel gemakkelijk, aan de andere kant moest ik de voor- en achterruit losslijpen om ze niet te breken.

IMG_20210927_194640.jpg

Mijn auto heeft een LPG-vulopening, het schaalmodel moet het dus ook hebben. Daarom heb ik een gat in de bumper geboord en er een popnagel in geschoten. Nu lijkt 't best een puist, in het resultaat ziet het er best oké uit. Het gedeelte achter de bumper moest ik flink uitschuren om de popnagel te laten passen.

IMG_20210927_234029.jpg

IMG_20210927_233951.jpg

Dan het spuiten. Eerst een paar lagen kleur, daarna blank.

P1044969.jpg

Niet perfect glanzend en een beetje sinaasappel - spuiten is een vak. Met polijsten hoop ik de boel later verder op te halen.

IMG_20210929_180547.jpg

Ook het interieur is geverfd, met een kwast en modelbouwverf.

P1044980.jpg

P1044978.jpg

P1044979.jpg

P1044982.jpg

P1045001.jpg

En het resultaat:

P1045069.jpg

P1045071.jpg

P1045072.jpg

P1045074.jpg

P1045079.jpg

P1045062.jpg

Ik heb nog wat puntjes op de I gezet (paar kleine zilveren plekjes en de zijknipperlichten) en nu is 't een behoorlijk goede weergave van mijn eigen auto. Ben er blij mee!

Muddy Bandit zei:
De waterdichtheid van elektronica is niet zo'n probleem bij Traxxas TRX, maar het meeste van de standaard aanwezige elektronica is veel te licht uitgevoerd en gaat al vrij snel letterlijk in rook op door overbelasting.
Maar de aftermarket levert gelukkig genoeg pasklare sterkere componenten die veel langer mee gaan, en daarmee wordt het geheel vanzelf wel een keer hufterproof.:)

soms zijn die rc modellen net bouwpakketten. Mijn 1:12 crawler heb ik echt dagen aan gebouwd. Alles moest je zelf in elkaar schroeven. En de kit was niet compleet. Dus wat dingen online besteld en na een paar weken het ding kunnen completeren. Alles moest je los erbij kopen, accu, remote, ontvanger, Esc etc. En gespoten en geverfd. Upgrades gemonteerd etc. etc. Rijd echt geweldig en met behulp van wat balanceer loodjes is het veergedrag realistisch. Heb ook een Traxxas voor het bashen en wat vintage Tamiyas.

1:12 MN86KS crawler (customized) by Eelco v Manen, on Flickr

1:12 MN86KS crawler (customized) by Eelco v Manen, on Flickr

Grappig eigenlijk, als kind spaarde ik schaalmodellen, nu ik volwassen ben spaar ik oude speelgoedwagens, en dan met name blikken speelgoed uit de jaren '30 tot en met '50. Zijn er meer liefhebbers van dit oude spul?

7gcmJzp.jpg

4lXrfVb.jpg

GU3uKfb.jpg

SzLmQMH.jpg

Zomaar wat foto's van een deel van de collectie. Vooral de oudere Duitse opwindauto's zijn geweldig. Wat te denken van een auto met verschillende versnellingen (met stuur bediening), werkende stuurinrichting én werkende toeter! En dat allemaal van voor of net na de oorlog.

Leuk zeg! Zelf zou ik het denk ik niet verzamelen, maar ik vind het zeker wel leuk om te zien. Verzamel je ook Dinky Toys? Ik heb er daar eentje van, een Ferrari Dino.

Nee, nouwelijks. De drie autootjes die op het glazen kastje ziet staan op de onderste foto's zijn Dublo Dinky's. Kleine Dinky Toys voor bij de Hornby Dublo treinbaan in het formaat van Lesney Matchbox. Daar heb ik er nog wel een paar honderd van(Matchbox) , maar dan wel alleen van de periode met wat ze de regular wheels noemen, de oude realistische, maar moeilijk te draaien wielen. De nieuwe brede wielen rollen veel beter, maar vind ik niet zo leuk om te sparen. Ik heb een tijd ongeveer alles gespaard, maar ook wel een hoop weggedaan, omdat je nu eenmaal niet alles kunt sparen.

Wel noemenswaardig is deze Jouets André Citroën uit midden jaren '30. Inderdaad, die van het automerk Citroën. Zij waren de eerste die miniaturen van hun eigen wagens gingen verkopen. Daar hebben jullie schaalmodellenverzamelaars een hoop aan te danken ;)

2F6Ly7R.jpg

Dit is een relatief klein (ca. 35 cm) en eenvoudig model dat al eens is bijgewerkt met verf. Een mooi origineel Citroen-model kan zo duizend of vele duizenden euro's kosten...

66a2d4cb-0b2c-4b9f-acf5-02c6d88c130a.jpg

Deze is voor ruim 1500 euro verkocht... niet aan mij, da's me echt te gek

Zo zag ik ook hoe de prijzen gestegen zijn van de Ferrari-modellen van Pocher. Ik heb een paar jaar geleden een F40 gekocht waar een paar dingetjes aan moesten gebeuren voor 200 euro. Die dingen zijn nu 1000 euro waard. :eek:

Gaaf spul! Nee, ik verzamel het niet maar het is wel leuk om naar te kijken. Ik heb mijn oudere modellen de deur uit gedaan om over te gaan op moderne 1:43s (zij het wel veelal van klassieke auto's).

OGTAXIG.jpg

yfieixv.jpg

tDhOstc.jpg

0dkIF8W.jpg

1d0pDWn.jpg

gmISYzw.jpg

3ntfyxz.jpg

2XrrrUZ.jpg

QAodJNy.jpg

n0k8XXO.jpg

tNP90qR.jpg

Ik heb een vrij grote collectie Citroen 2cv modellen ( waarvan een stuk of 40 zelf verbouwd) een verzameling Israëlische (zelfbouw) modellen ( ook de beroemde rode Egged bus) en een vrij grote collectie Oostblok modellen. Sommige ervan door de jaren heen ook in het Oostblok gekocht. Natuurlijk heb ik ook nog wat modelwagentjes uit mijn jeugd en een paar leuke rariteiten zoals dat Sisi wagentje en de Ford Anglia van Harry Potter

Leuk topic!

Laatst een projectje gedaan in m’n ouwe boerderij. Daar zitten nog bedstedes in. Afmeting: 2 meter hoog, 80cm diep en 140cm breed; die arme mensen vroeger:eek:
Met wat noeste arbeid heb ik daar een onderkomen van gemaakt voor m’n door de jaren heen verzamelde miniaturen, automobilia en brochures.
Iedere keer een feestje als je de bedstee openmaakt!

A0220-DB3-707-C-442-A-9839-2-D201806-F4-D0.jpg

Veel Frans spul (eendjes hoe kan het anders….) en ook probeer ik van iedere 1:1 auto die ik heb gehad een miniatuur te verzamelen.

66-B52701-A45-D-48-F4-980-D-AB007-E7-FBFD6.jpg

Ja, ik denk ook niet dat er veel bedstedes vol staan met modellen:D

Deuren blijven zo. Zijn ook al oud (1886). Wil ik niet teveel aan verspijkeren.
Mocht het weer in (redelijk) originele staat terug moeten ooit hoef ik enkel de planken en de verf te verwijderen.

Dit topic zal ongetwijfeld de juiste zijn om mijn vraag in te stellen;

Ik sta op het punt om een Renault 4 van de Altaya collectie te kopen, geheel compleet, vanuit Frankrijk, schaal 1:8. Zwaar, met veel bewegende delen.
Echter, het versturen vindt ik wel een dingetje. Heeft iemand ervaring met vervoerders, verpakkingen of verpakkingstechnieken die goed zouden werken om dit veilig en in 1 geheel naar mijn adres in Nederland te krijgen?

Bedankt alvast.

Mooi model!
Ik heb ervaring met bezorgdiensten en kan melden dat elke bezorgdienst een zending kan slopen. Hopelijk verpakt de verzender het behoorlijk, is geen goedkoop ding dus dat zou wel mogen.

Ik zoek wel eens op internet naar een mooi model van mijn Mazda 6 uit 2014
Schaal 1:18 (of in die richting) lijkt me gaaf, maar ik kom alleen de sedan versie tegen.

Heeft iemand een tip waar ik zou moeten zoeken? De kleur maakt me niet zoveel uit

Klassiekerrijder zei:
Mooi model!
Ik heb ervaring met bezorgdiensten en kan melden dat elke bezorgdienst een zending kan slopen. Hopelijk verpakt de verzender het behoorlijk, is geen goedkoop ding dus dat zou wel mogen.
Hij schijnt ervaring te hebben met grote modellen, dus ik ben erg benieuwd. 1200 euro is niet mis. Bedankt voor je reactie.

Da’s niet niks. Duurste model wat ik ooit zelf heb gekocht was 320 euro. (BBR Ferrari 375 Plus in vitrinebox.) Doormiddel van inruil bij een handelaar heb ik ook 2 Kyosho Ferrari’s gekocht met een waarde van 325 euro per stuk, maar heb dat toen er niet voor betaald. (250 GTO High-End en 328 GTS.) Hoefde bij beide iets van max. 150 euro bij te leggen. Dan blijft het voor mij nog leuk. Had vlak voor de Corona-uitbraak ook nog net een leuke deal rond maar die heb ik moeten laten schieten.

Jay DoubleYou zei:
Da’s niet niks. Duurste model wat ik ooit zelf heb gekocht was 320 euro. (BBR Ferrari 375 Plus in vitrinebox.) Doormiddel van inruil bij een handelaar heb ik ook 2 Kyosho Ferrari’s gekocht met een waarde van 325 euro per stuk, maar heb dat toen er niet voor betaald. (250 GTO High-End en 328 GTS.) Hoefde bij beide iets van max. 150 euro bij te leggen. Dan blijft het voor mij nog leuk. Had vlak voor de Corona-uitbraak ook nog net een leuke deal rond maar die heb ik moeten laten schieten.

Ik weet het...maar dit model is net compleet qua Altaya kiosk delen en word nog niet veel aangeboden. Al die kiosk reeksen bij elkaar is de kostprijs ook rond de 1000 euro. Alleen heb ik niet de ellende van wachten en bouwen.

Dan kan ik het me wel voorstellen dat de prijs zo hoog is. Volgens mij is er ook zo’n model van de Citroën 2CV Charleston. Heb ik wel eens naar gekeken.

Ik verzamel voornamelijk miniaturen van auto's waar ik direct of indirect aan heb meegewerkt (voor zover mogelijk althans) maar ook van auto's die ik zelf heb of heb gehad. Van de laatste categorie ben ik bijna compleet inmiddels; enkel de Ioniq5 en Jumper zijn er nog niet qua nieuwe aanwinsten (ik heb goede hoop die te vinden) maar verder mist ook de Chevrolet Corsica.

Heeft er iemand ooit weleens een model gezien van een Chevy Corsica? Ik heb een voorkeur voor 1:43 en dan de amerikaanse uitvoering als hatchback. Maar zelfs zonder die voorkeuren heb ik 0,0 resultaat.

48907828211_5921b11986_z.jpg

De Beretta is er dan weer in veel varianten te vinden.... Zag ergens dat de Corsica eind jaren 80 een succes in China was, misschien daar iets te vinden?

Iemand tips voor modellen van een Honda Accord (liefst de 3-deurs type 1977-1981) ? Mag ook modelbouw zijn, niet al te duur.
Andere opties: zijn opvolger (1982-1984, ook 3-deurs), een Civic uit 1986 (3-deurs) of een Accord sedan van eind jaren 80/begin 90.
Is voor een kennis die ik ermee wil verrassen :)

Wow, dat is echt helemaal jouw auto!

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Iemand tips voor modellen van een Honda Accord (liefst de 3-deurs type 1977-1981) ? Mag ook modelbouw zijn, niet al te duur.
Andere opties: zijn opvolger (1982-1984, ook 3-deurs), een Civic uit 1986 (3-deurs) of een Accord sedan van eind jaren 80/begin 90.
Is voor een kennis die ik ermee wil verrassen :)
Dat wordt niet goedkoop. De Accord 3-deurs is er van Ebbro/MMP maar is een ouder model en lastig te vinden. De nieuwere Accord is er van Mark43 en lastig/duur om te vinden. De laatste Accord was er van Hi-Story. Allemaal Japanse fabrikanten, hier nauwelijks geleverd. De Civic is wel betaalbaar te vinden, van Minichamps, Spark en First43. Alles alleen in 1:43. Zoekopdrachten op ebay voor de eerste twee zijn de beste oplossing.

Beetje vreemde eend in de bijt, aangezien mijn collectie vooral uit Ferrari’s bestaat, maar zojuist een modelletje gevonden waar ik al een tijdje naar zocht: een zilvergrijze Peugeot 107 in 1/43 van Norev. Dezelfde 107 staat in schaal 1/1 op onze oprit.

Pfoe wat een stof op dit topic!

Vandaag kreeg ik mijn bestelling van AliExpress binnen, ik had een Cherry QQ besteld. Voor de niet kenners dat is dit ding:
53639425662_aab82d36e8_c.jpg

Inderdaad, de Chinese Matiz kloon! Het wagentje is 1:64, maar ik vind hem erg klein en vooral smal. Daarom heb ik even ter vergelijking wat andere modelletjes erbij gepakt.

53640641764_fd76e43930_c.jpg

Deze Charade is ietsje breder, maar is er ook een van het Chinese merk XcarToys. Ik was nog neit helemaal overtuigd,

53640299866_96efea6191_c.jpg

Deze oude Volvo van PlayArt is volgens mij redelijk gemiddeld, dus die heb ik er bij gehaald. Die is wel veel langer, maar niet extreem veel smaller.

Is die Volvo dan ook 1:64? Lijkt me toch groter. 1:43 misschien zelfs.

Edit: Niet dus. Op Marktplaats staat een gele opknapper, die is sowieso 1:64.

Is die Volvo dan ook 1:64? Lijkt me toch groter. 1:43 misschien zelfs.

Edit: Niet dus. Op Marktplaats staat een gele opknapper, die is sowieso 1:64.
Nee dat is ook 1:64, ik zal even een foto maken, ook even met de Hyundai Elantra. Ik heb daar de Cherry ook mee vergeleken, nou die is een spatbord groter.

Ben wel benieuwd. Van mijn kant is de 107 nog steeds de laatste aanwinst. Geen ruimte meer voor wat nieuws, maar inmiddels ook meer andere nieuwe hobby’s/bezigheden.

En ik maar zoeken. Ik kon deze topic niet vinden en nu popt hij zomaar even omhoog.

Mijn verzameling bestaat voor het belangrijkste deel uit gelimiteerde modellen van Minichamps en verder nog wat andere merken. Over het algemeen zijn het de volumemodellen van de verschillende automerken. Ik heb inmiddels zo'n 70 modellen staan. De meeste zijn 1/43, maar ik heb ook een aantal 1/18 en een paar tussenmaten.

Dit is mijn meest recente aankoop:
20240401-191023.jpg

Dit is een kleine selectie:

20210425-191249.jpg

20210425-191227.jpg

20231229-204545.jpg

20231229-204602.jpg

20231229-204611.jpg

20240113-161910.jpg

Wat tof Dennis! Die zwarte Kadett vind ik fraai! De Manta is tof zeg! Die is denk ik geen 1:43

Mooie modellen Tom! Ik vind de Starlet gaaf zeg, maar ook de Honda City en die Daihatsu is fraai! Wat is die laatste auto eigenlijk?

Nou hier de beloofde plaatjes:

53640571346_d317d67f1a_c.jpg

De PlayArt Volvo 343

53640790943_06191b1841_c.jpg

Dit is een Charade, maar dan licentiebouw in China gemaakt, Inderdaad zijn ze daar echt taxi.

53639697602_9791c74fbb_c.jpg

Nog een XcarToys, een Hyundai Elantra sedan.

53641031335_5f572cbd1a_c.jpg

Nu valt wel een beetje op hoe klein de Cherry is

Terug
Bovenaan