SchaalmodellenTopic || Deel 13

De Charade is een Tianjin Xiali, deze is ook in 1:43 en 1:18 verkrijgbaar.

Zelf heb ik mijn Daihatsu collectie van 198 stuks vorig jaar goed kunnen verkopen in een keer. Bewust alles in een keer. En dat lukte voor een hele nette prijs. Gelijk ook de vitrine weg gegeven. Dit kwam ook goed uit met de verbouwing van het huis.

De Matchbox, Dinky Toys uit de jaren 50/60 en 80 heb ik nog. Jeugdsentiment en gaat nooit weg. Net als de Hotwheels van de jongens.

Maar er moest weer een vitrine komen. Dus de Ikea Milsbo besteld en voorzien van tochtstrips en een plastic strip om hem zo stofvrij mogelijk te maken. Verlichting er in. En extra planken.

Helaas kan ik geen van de knoppen gebruiken op mijn mobiel op dit forum. Maar hieronder de link met foto's van mijn huidige collectie. Ik verzamel nu 1:18 en niet merk gebonden. Is dus zeer divers. Van Simca tot Opel tot Charger en een 5 Turbo.

De laatste tijd een beetje het Japanse spul in gedoken.

Mooie collectie. Die Gino lijkt wel een beetje op een Cuore met een Trevis-neusje.

Maar er moest weer een vitrine komen. Dus de Ikea Milsbo besteld en voorzien van tochtstrips en een plastic strip om hem zo stofvrij mogelijk te maken. Verlichting er in. En extra planken.
Daar ben ik wel benieuwd naar. Maatwerk (bv. Vitrinemasters) is me eigenlijk veel te duur, maar ik wil mijn IKEA Billy-kasten met ook glazen plankjes en verlichting onderhand wel eens vervangen voor wat netters.

Daar ben ik wel benieuwd naar. Maatwerk (bv. Vitrinemasters) is me eigenlijk veel te duur, maar ik wil mijn IKEA Billy-kasten met ook glazen plankjes en verlichting onderhand wel eens vervangen voor wat netters.

Verlichting heb ik bij de Action gehaald. Hebben ze helaas nu niet meer. 3 ronde leds met afstandsbediening. Deze zwart gemaakt. De montageset van de rookmelders op de achterkant geplakt zodat ze boven blijven "plakken". En de kabel die oorspronkelijk wit is met wat prutsen voorzien van zwarte isolatietape. En achter de platen laten lopen.

En de plastic strip heb ik met dubbele tape achter de linkerdeur gemonteerd zodat de open spleet tussen de deuren weg is.

Dan een tochtstrip (met soort luchtkamer, dus bolstaat) rondom achter de deuren gedaan.

En de gaten om de verlichting door te voeren heb ik iets bijgeboord zodat het stekkertje er door kon. En afgeplakt met tape.

En op de achterkant heb ik een kabelgoot geplakt. Deksel de gehele lengte en de goot in stukjes ivm de knoppen daarachter. Bovenop de kast ligt het einde van de stekker en is de led ingestoken. Moet daar nog iets op verzinnen zodat die ook minder opvalt. Nu staat er een beeld voor.

Mocht je foto's willen dan kan ik die wel majen met uitzondering van de kabelgoot aan de achterkant. Ga de vitrine niet verplaatsen.

Overigens staat in het album onderaan een foto van de vitrine. En de tip. De extra plankdragers en schroeven kun je gratis bestellen bij Ikea met de artikelnummers. De platen kosten wel geld, geen idee hoeveel. Ik heb ze van Marktplaats. Deze vitrines worden ook gekocht om er planten in te kweken/groeien. Dus dan hebben hun de glasplaten niet nodig en maken er iets anders in.

Je mag me anders altijd wel een PB-tje sturen. Kan ik dan nog altijd kijken of ik er binnenkort in mijn ruimte iets mee kan. Binnenkort eerst vakantie, dan maar weer verder kijken waar het geld naartoe gaat. Heb nog genoeg wensen! :ROFLMAO:

Nog een paar

Wt20Ini.jpg

wOEkazV.jpg

kWoocIh.jpg

2fR9tb3.jpg

yuDYygW.jpg

LrXA53B.jpg

MxkkSwq.jpg

R3BdqJO.jpg

KHv4WtT.jpg

4DXPAma.jpg

AvnW4zw.jpg

wO7gueL.jpg

Het topic is nu helemaal niet meer te vinden, is het een idee om het te laten verplaatsen naar Stamgasten? Het staat nu hier, niet echt logisch, vinden jullie wel? Fun -> Foto's, filmpjes en eigen designs.

Ik heb vandaag deze gekocht:

Hoewel de prijs niet hoog was, mocht ik alleen 1 van de 2 kopen, dus de blauwe 2106 is het geworden, die vind ik net iets mooier en aansprekender. Het is 1:24, een beetje een gekke schaal vind ik altijd.

Ben benieuwd, hopelijk is de postbode een beetje snel met bezorgen.

Mooie Lada! 1:24 is een fijne schaal, niet zo lomp groot als1:18 (als je niet onbeperkt ruimte hebt) en toch veel detail. Er zijn veel erg fraaie modellen in die schaal.

Ik had vroeger trouwens een aardige verzameling vooral Herpa modellen 1:87. Gigantisch mooi in detail voor de grootte, wel wat duurder. Ik ging die modellen leuker vinden dan de elektrische trein, maar eenmaal getrouwd en een paar verhuizingen verder moet ik de doos maar weer eens op gaan zoeken.

Ik had vroeger trouwens een aardige verzameling vooral Herpa modellen 1:87. Gigantisch mooi in detail voor de grootte, wel wat duurder. Ik ging die modellen leuker vinden dan de elektrische trein, maar eenmaal getrouwd en een paar verhuizingen verder moet ik de doos maar weer eens op gaan zoeken.
Dat is ook gaaf! Als je die doos weer vind, foto's! (<- lees, we, nouja ik, zie er graag foto's van)

Ik wil (binnenkort) een soort diorama maken, van een huis met tuin en dingen, ik heb ook een auto en een oude caravan al, ik heb het al in mijn hoofd hoe ik het wil gaan maken.

MIjn vader heeft ook een treintje (voor kerst) en ik ga nog wel eens met hem mee naar een beurs, en je hebt inderdaad hele mooie auto's (maar inderdaad ook duur).

Ik zou wel een kamer willen met mijn lego-stad aan de ene kant en dan aan de andere kant een treintjes (lees 1:87) dorpje.

Dat is ook gaaf! Als je die doos weer vind, foto's! (<- lees, we, nouja ik, zie er graag foto's van)

Ik wil (binnenkort) een soort diorama maken, van een huis met tuin en dingen, ik heb ook een auto en een oude caravan al, ik heb het al in mijn hoofd hoe ik het wil gaan maken.

MIjn vader heeft ook een treintje (voor kerst) en ik ga nog wel eens met hem mee naar een beurs, en je hebt inderdaad hele mooie auto's (maar inderdaad ook duur).

Ik zou wel een kamer willen met mijn lego-stad aan de ene kant en dan aan de andere kant een treintjes (lees 1:87) dorpje.
Die doos staat waarschijnlijk onder andere, na 16 jaar in de garage, inmiddels scheefgezakte andere dozen... een project op zich. Ook dozen met boeken die we in een boekenkast willen zetten maar daarvoor moet eerst een kamer redelijk vrij worden gemaakt. Maar inderdaad, ik zal eens kijken naar een quick win op dat gebied. Het kriebelt wel...

@Jay DoubleYou dat zou dan ook 1:87 zijn.

[
53670949521_7539839a2b_c.jpg

Zeg maar zo, maar dan anders. Nee op een soort boomstam, een huisje met tuin, oprit en en terras. Met oude auto en carvan ook, plus een schuurtje. Ik kan nog niet zo lang bij de tafel zitten, maar anders was ik al begonnen.

Ik heb trouwens nog een paar foto's van wat leuke dingetjes uit mijn collectie.

53671074829_8b9fd5779f_c.jpg

Deze is nog van vroeger, die heb ik van mijn oma gekregen, een van de eerste dingen die ik van haar kreeg. (de familieverhoudingen waren zoals FB zou zeggen "ingewikkeld") Ik denk dat deze in 1988 of 89 is gekocht door mijn oma.

53671170265_4504006343_c.jpg

Ik ben bloeddonor en heb deze gekregen omdat ik "zoveel keer" heb gegeven, ik heb ook 1/43 Caddy.

53670724396_0229dcfe26_c.jpg

De man van mijn ouders hun vriendin is overleden, en dus kreeg ik een doosje met hele oude matchbox er in, onder andere deze truck met tank, maar ook nog een soort transporter vrachtauto.

53670940308_185616d5e1_c.jpg

Dit gedrocht is een SEAT Ibiza, gemaakt in Spanje. Het lijk zeg maar ehm, nouja gelukkig heeft het striping. Ik heb er ook een Renault 11 van, die lijkt meer op een BX. Het schijnt nog best wel zeldzaam te zijn las ik op internet.

EN tot slot deze:
53671076924_51f3bfd6c8_c.jpg

De enige echte Hyundai Atoz, mijn vriend Ramón komt uit Chili en die blogt over modelletjes. Hij heeft eens geschreven hierover, ze zijn heel zeldzaam en amper te vinden. Ik heb deze vorig jaar op de rommelmarkt in Bakkeveen gekocht, uit een 10 voor 1 euro bak. Koopje van de eeuw dus.

Ik heb zaterdag op een rommelmarkt ook nog wat autootjes gekocht, maar daar heb ik nog geen foto van gemaakt.

Ook nog een 1:24 auto, ik zal straks eens proberen om weer wat foto's te maken

Die Atoz lijkt nog best in goede staat! En de Seat Ibiza, tsja… het staat erop, maar ook niet meer dan dat. In onze vakanties in Duitsland kocht ik vroeger altijd 1 of 2 Siku-autootjes. Toen kon je van Siku bij ons eigenlijk alleen maar landbouwvoertuigen en wat vrachtwagens krijgen. Twee van die autootjes hebben het overleeft, de rest is allemaal gebruikt als speelgoed met als resultaat flinke gebruikssporen.

Ik vind Siku wel echt mooi, hoewel het niet altijd perse lijkt. Je hebt nu bji de Action ook Matchboxjes, echt voor 1 euro nog wat. Hier is nu een nieuwe Intertoys en ik heb daar even gekeken, maar ik kreeg een hartaanval wat nieuwe Siku kosten, maar ook de prijzen van Majorette ging nergens meer over.

Vroeger als kind was Majorette mijn lieveling, maar nu is dat Siku, gevolgd door Matchbox, maar eerlijk is eerlijk Xcartoys (China) vind ik ook erg mooi, maar die kan ik vaak alleen online kopen en dus met verzendkosten vind ik het te duur. (12-15 euro voor zeg maar een Matrchbox formaat, vind ik te veel)

Ik vind erg veel dingen leuk, dus ik koop liever een mooie goedkope auto, zodat ik nog geld heb voor (bijvoorbeeld) een boek ofzo. En rommelmarkt is vaak toch een heel eind goedkoper

Vroeger was het bij vaak Siku en Matchbox (1/64 of een slag groter), maar de laatste jaren heb ik ook veel Ferrari’s verzameld van HotWheels in 1/64. Die hebben ook van allerlei merken auto’s uitgebracht. Als het gaat om Franse modellen (bv. Peugeot) vind ik Norev en Minichamps wel mooi.

Die ibiza herkende ik gelijk als een ibiza MK1 uit de jaren 80? Dat leek indertijd meer op een grote fiat panda.
Fototje op facebook

En wat is zeldzaam? Op internet wellicht moeilijk te vinden. Op de rommelmarkt vind je ze wellicht met bosjes tegelijk.

Die diorama had ik voor 7,50 wel gekocht... waar is die te koop? :ROFLMAO:

Ik ga nog een paar van mijn auto's laten zien. Mijn verzameling bestaat voor het belangrijkste deel uit de modellen van volumemerken. Ik heb een heleboel VW's, Opels en Fords. Het meest exotische wat ik heb zijn Porsches.
20240422-161143.jpg

Deze T2 bus was de eerste die ik, pakweg 8 jaar geleden, kocht voor 35 euro. Ik was toen van plan om vooral luchtgekoelde modellen te kopen. Dat is me ook heel even gelukt.
20240422-161231.jpg

Deze T3 is een van mijn mooiste modellen(top 5 in ieder geval). Maar ik ben minder blij met de grondplaats. Die is behoorlijk groot en dit model neemt dan ook veel ruimte in beslag.
20240422-161346.jpg

Opel Olympia.
20240422-161504.jpg

Opel Kadett E. Als ik me goed herinner heb ik voor deze 65 euro betaald. Ik zeg als ik me goed herinner, want ik kan me ook vergissen.
20240422-161725.jpg

Opel Kadett D. Deze is de reden waarom ik zeg dat ik me misschien vergis. Wat ik nog weet is dat ik voor een Opel Kadett 65 euro heb betaald, maar ik weet niet meer of dat voor de D of voor de E is geweest. Wat ik nog wel weet, is dat naar beide modellen lang heb moeten zoeken.
20240422-161613.jpg

Ford Granada. Een van mijn favoriete auto's uit de jaren '80.
20240422-161840.jpg

Porsche 911. De meest moderne auto die ik in de kast heb staan. Ik weet niet hoeveel waarde ik daar aan mag hechten, maar dit is er 1 van 312 stuks.

Gave modellen Dennis, de T3 vind ik qua auto het meest toffe, maar ook beide Kadetts zijn erg mooi. Die Granada ook zeg!

@Pobresh dat heb je dus mis. Koreaanse modellen worden vaak bijna alleen in 1:32 (lokaal) gemaakt, er zijn ook verschillende modellen in 1:43, maar die zijn "Westers" , en dat geldt ook voor "het matchboxformaat" zoals de Majorette i30n.

Op verschillende forums wordt inderdaad geschreven dat de auto niet zeldzaam is, maar het modelletje wel. De fabrikant lijkt ook neit veel belletjes te doen rinkelen, naast de Atoz hebben ze ook een Matiz gemaakt, en iets wat lijkt op een Lanos sedan, maar wat een Leganza moet voorstellen.

Gave modellen Dennis, de T3 vind ik qua auto het meest toffe, maar ook beide Kadetts zijn erg mooi. Die Granada ook zeg!

@Pobresh dat heb je dus mis. Koreaanse modellen worden vaak bijna alleen in 1:32 (lokaal) gemaakt, er zijn ook verschillende modellen in 1:43, maar die zijn "Westers" , en dat geldt ook voor "het matchboxformaat" zoals de Majorette i30n.

Op verschillende forums wordt inderdaad geschreven dat de auto niet zeldzaam is, maar het modelletje wel. De fabrikant lijkt ook neit veel belletjes te doen rinkelen, naast de Atoz hebben ze ook een Matiz gemaakt, en iets wat lijkt op een Lanos sedan, maar wat een Leganza moet voorstellen.

Ik doel er meer op dat men soms spul zeldzaam noemt, maar dat veel spullen gewoon verborgen zijn onder de "normale" bevolking die totaal geen weet heeft dat het iets waard is. Meestal verdwijnt het dan zonder te weten zomaar in de kliko in plaats van dat het verkocht wordt. Daarom vind je het ook terug op een rommelmarkt.

Alles bij elkaar geteld is het misschien niet zeldzaam, maar vooral "moeilijk vindbaar via verkoopkanalen.
Niet alles wordt te koop aangeboden.

Dat er bepaalde modellen in kleine oplages zijn geproduceerd is een ander verhaal.

Dat verschil probeerde ik eigenlijk neer te zetten :)

Leuk om al jullie schaalmodellen te zien. Ik heb er zelf ook een 'aantal'. Meer dan 270 bij mijn laatste telling. Mijn nieuwste modellen zijn een 'Frozen berry' Porsche Taycan en 'Pop-yellow' Renault 5 E-Tech Electric. Ik spaar vooral modellen die me designtechnisch aan staan, of bijzondere ontwerpen - vooral 1:43 en 1:18 uiteraard - maar leuk om jullie collecties hier te zien!

:rolleyes: JA, links heb je inderdaad "de weggooi" en "bespeeld" factor, dat kan inderdaad ervoor zorgen dat iets niet veel wordt aangeboden, maar je hebt ook gewoon dingen die in weinige aantallen zijn gemaakt.

En dat kan in bepaalde dingen heel ver gaan. bijvoorbeeld een bepaalde kleur of wieltjes van een Matchbox. of bijvoorbeeld bestickering, SIKU heeft bijvoorbeeld een hele lijn met een soort reclame wagentjes Die zijn bijvoorbeeld veel zeldzamer dan de "hulpdiensten voor een bepaald land"

Maar je hebt ook modellen die zeldzaam zijn, omdat ze bijvoorbeeld niet veel verkocht zijn, zeker niet in de jaren 80/90/00 toen er nog geen internetshops waren. En bepaalde dingen zijn ook maar verkocht op bepaalde markten, zoals de Bingo Hyundai die ik deelde , maar je hebt bijvoorbeeld ook andere zoals deze:.

Dit is een Summer Rover SD1, gemaakt in China. Nu heb je natuurlijk de veel mooiere Corgi's of Matchbox, maar deze is veel zeldzamer, niet alleen is dit niet zomaar een SD1 maar een USDM versie. Dit ding is dus slechts 12 maanden verkocht en dan alleen in de USA. kortom, zeldzaam..

Maar goed, dit soort dingen worden misschien wel meer als speelgoed gezien, dus net als bijvoorbeeld Matchbox enzo is er natuurlijk sowieso minder bewaard, zeker in vergelijk bijvoorbeeld Minichamps.

Laatst bewerkt:
Grappig. Ik had vaak vroeger speelgoedautootjes waar dezelfde soort wielen onder zaten en waar je dan amper aan kon zien wat het was. Daar stond vaak Made in China op. Deze Rover kan ik een beetje zien dat de SD1 wordt bedoeld, maar er zijn inderdaad fabrikanten die het beter doen.

@Jay DoubleYou , ja we zijn (ietwat mijn kant naar beneden afrondend) een beetje even oud of nouja van dezelfde generatie, maar klopt die Chinese merken, zoals deze Summer ook, leken soms niet erg op nee.

Wat ik trouwens echt tof vind is dat Matchbox en ook Hotwheels helemaal weer oude modellen uitbrengen. Ik zag dat er bijvoorbeeld een Fiesta Mk2 op de markt komt, wat ik heel leuk vind, maar ook deze vind ik erg leuk:
Matchbox - '95 Volkswagen Golf Mk3 by Colin's Diecast Cars, on Flickr

Leuk doet me denken aan de Golf III van Welly die ik had vroeger. Deze, maar dan had ik een zwarte:
r9gMYxlghIZ6JThndLZkWBcXHJA-960.jpg

Uit diezelfde periode was er ook een Corrado, die had ik in blauw:
DSC_0796.jpg

En een BMW E36 en meerdere Mercedessen 190 had ik ook van Welly.
s-l1600.jpg

Laatst bewerkt:
Heeft er iemand ervaring met DEZE WEBWINKEL. Ze hebben een hoop leuk spul, maar ik kan geen Ideal vinden als betalingsmogelijkheid.

Is de "Sofort Uberweisung" vergelijkbaar met Ideal en is dat beschikbaar voor Nederlanders?

Heeft er iemand ervaring met DEZE WEBWINKEL. Ze hebben een hoop leuk spul, maar ik kan geen Ideal vinden als betalingsmogelijkheid.

Is de "Sofort Uberweisung" vergelijkbaar met Ideal en is dat beschikbaar voor Nederlanders?
Sofort Uberweisung is gewoon betalen via overschrijven met iban.

Ideal is een Nederlandse dienst tussen nederlandse rekeningen en dus niet beschikbaar in het buitenland.
Ze zijn overigens wel bezig met een europees systeem genaamd Wero, wat ergens halfverwege dit jaar moet worden ingevoerd in o.a. duitsland en frankrijk. Maar voor dat allemaal overal werkt, zal nog wel even duren...

Buitenlandse betalingen gaan momenteel het makkelijkste via paypal, als ze die optie hebben.

Ik heb hier ook nog een kast vol met autootjes van vroeger en dan heb ik het over de jaren 80. De meeste zien er nog heel mooi uit, want ik was er altijd heel zuinig op. Het zijn vooral de herinneringen die je aan dat soort autootjes hebt. Het klinkt misschien raar, maar dat haalt meer in mij naar boven over mijn jeugd dan oude foto's.

Hier nog een paar foto's van een paar niet meteen voor de hand liggende schaalmodellen die ik heb:

Fiat Uno en afgeleiden:
53681241029_31081e4340_b.jpg

Alfa Romeo bedrijfsauto's:
53681335190_64939481c3_b.jpg

Op vakantie probeer ik ook altijd wat bijzonders te kopen. De roze Skoda heb ik 20-25 jaar geleden in Praag gekocht voor een habbekrats, maar altijd in de verpakking laten zitten, omdat er "made in Tsjechoslowakije" op staat. De andere is een Perodua Myvi, gekocht in Maleisie een jaar of tien terug.
53681103478_9fdec5ee10_b.jpg

Wat een collectie C70, tof zeg!

Van jou ook QV, heb jij ook de Hotwheels Uno? Die is volgens 1:24. Die heb ik ooit gekregen uit de Hema.
1673477642.jpeg

Mijn heeft heeeeeeeeel veel kilometers aan Het Kanaal gereden, hij staat nu in mijn boekenkast, niet zo mooi als deze, maar wel met de stickers nog. Later heb ik ook nog ee bruine gekocht, maar ja dat was toch niet zo mooi als mijn oude rode, compleet met kapotte koplamp en 1 missende wieldop.

Ik ben vandaag op de vrijmarkt geweest, ik heb nog wat gekocht:

53683061020_cd9b2e2aec_c.jpg

Dit was een erg dure euro. Voor alles dus, maar zelfs per stuk zou het niet te duur zijn.

53683061030_792df085df_c.jpg

Een mooie Golf van Siku, en een 1:87 Smart. De 206 kan ik niet helemaal plaatsen. qua formaat dan. Hij is kleiner dan Matchbox, maar geen 1:87.

53682971079_860e96e859_c.jpg

De sneeuwploeg is van Siku, de 104 ZS was ook een 20 cent koopje. De Kia was het duurste, 2 euro. En is een Clover Toy. Koreaanse auto's zijn wel duur, zeker op internet, lees Ebay, (maar ook op Marktplaats gaan ze voor flinke prijzen weg) dus dit was een koopje

Van jou ook QV, heb jij ook de Hotwheels Uno? Die is volgens 1:24. Die heb ik ooit gekregen uit de Hema.

Ik heb wel een witte 1:43 Uno 55S van Hotwheels, geen 1:24, ik wist ook niet dat ze toen een 1:24 gemaakt hadden. Grappig detail na het lezen van jouw bericht; ik heb hem toen gekregen bij de toenmalige Fiat dealer aan Het Kanaal, bij Harmanni, zal midden jaren 80 geweest zijn. Heb ook nog een oud plastic bouwpakketje van een Uno, het is een wonder dat die nog compleet is... Die 206 is wellicht schaal 1:64.

Het is jammer dat die Peugeot ‘504’ het productiestadium nooit gehaald heeft. Heb ‘m een keer uitgebreid kunnen bekijken op een evenement.

Terug
Bovenaan