SchaalmodellenTopic || Deel 13

soX8BfE.jpg

gtzbFoe.jpg

OJT5c5i.jpg

xDdjp3G.jpg

RVbZXTN.jpg

rjEhZqT.jpg

ht8MRk8.jpg

Y8DOWyz.jpg

SSTkS9P.jpg

VMDU6Zx.jpg

Gisteren kwam ik toevallig langs de kraampjeswinkel, eigenlijk wou ik bij de CD's kijken . maar werd ik getrokken naar de kraampjes met modellen. Zo trof ik deze Lada 2101:

53764007969_710fcc7d84_c.jpg

Weer een 1:24, uit dezelfde serie als de eerder gekochte 2103. Online had ik deze ook al gezien, maar ik vond de 2103 net wat sprekender. Ik wou mezelf eigenlijk op de PolksiFIAT 125p trakteren uit deze serie, maar de rode Lada was ietsje goedkoper dan online kopen en verzenden, dat hij mee naar huis mocht.

Nog een plaatje met zijn grotere jongere broer:
53764093395_c3de77f133_c.jpg

Hier ook het wachten op 4 Ottomobile modellen. De Kyosho Smart heb ik verkocht om wat plek te maken. Miste een achterlicht.

Binnenkort nog een paar extra op Marktplaats zetten. Was ook mijn doel destijds. Door verkoop en koop de inhoud laten rouleren.

Denk dat na mijn laatste post alleen de matzwarte Yaris GR 1:18 van Ottomobile erbij is gekomen. Zie foto's in mijn album. Aangezien ik hier nog altijd niet een losse foto kan plaatsen.

Overigens staat de Smart ook in het album. Besloten om zolang de ruimte er is alle verkochte modellen onderin (na foto sold) te plaatsen. Overigens heb ik de Smart 4 maanden gehad. Maar omdat deze met winst verkocht kon worden is hij weer weg.

Laatst bewerkt:
Ik probeer zelf al een tijdje mijn collectie kwalitatief wat naar een hoger plan te brengen, dus de 20 (oude) Bburago’s waarmee mijn collectie ooit begon zijn er nu bijna allemaal uit. Als de F40 weg is heb ik nog 3 Bburago’s. De rest is nu allemaal Hotwheels (Elite) of Kyosho met een enkele BBR ertussen.

Edit: En het zijn er trouwens al lang geen 20 meer… :rolleyes::oops::p

Laatst bewerkt:
Die Sud is heel apart want dit is namelijk nooit verkocht in het echt. Het is een 1e serie Sud (van de 3 series die er waren) en alle 3-deurs waren TI modellen toen. Een gewone 3-deurs Sud is wel ontwikkeld maar nooit uitgebracht om de productie te stroomlijnen. Een 5-deurs TI heeft ook niet bestaan in die 1e serie.

Die Sud is heel apart want dit is namelijk nooit verkocht in het echt. Het is een 1e serie Sud (van de 3 series die er waren) en alle 3-deurs waren TI modellen toen. Een gewone 3-deurs Sud is wel ontwikkeld maar nooit uitgebracht om de productie te stroomlijnen. Een 5-deurs TI heeft ook niet bestaan in die 1e serie.
Waarschijnlijk een foutje van de modelbouwer dan. Als je echt op details gaat kijken komt het vaker voor dat dingen niet kloppen in vergelijking met de 1/1 versie.

Ik denk dat ik al iets van 15-20 jaar die Sud van Minichamps heb, maar dan een blauwe, maar heb er nog nooit bij stil gestaan dat hij eigenlijk niet klopt...

Inmiddels heb ik de Mazda MX-5, MG ZR en de Renault Twingo RS ontvangen. En de Volkswagen T1 Pickup is ook bij een nieuwe eigenaar.

Wachten is nu nog op een Renault Clio.

En net toch besloten dat ik de uit te komen Toyota Corolla ook in mijn vitrine wil. Deze besteld. En weer een paar te koop gezet.

Nu moet ik eerst weer wat verkopen. Staan namelijk met de Toyota 3 in pre-order. Een is een 1:43 Spark kampionswagen van Verstappen. Heb de eerdere 2 ook in die maat..

De andere is een 1:18 van TopMarques. Maar daar wacht ik al zo lang op dat ik de hoop er al voor heb opgegeven. Gelukkig niks betaald. Blijft bij balen.

Kortom weer wat verandering in de vitrine.

Voor foto's moet ik helaas verwijzen naar mijn album. En om niet te blijven spammen....hij staat een paar post hierboven.

Mooi die MG ZR, die heb ik ook van Otto, ik had me samen met wat andere MG-Rover liefhebbers ingeschreven, wel een forse prijs vond ik. Maar ja hij komt het dichtst bij mijn Streetwise. Nu is er wel een MG 3 , een Chinese 1:43 versie maar die nog duurder (90 euro) dat werd me toch wat te .

Otto is iets duurder, maar vind het ze waard. Inmiddels meerdere staan en merk dat ik meer naar hun 1:18 modellen kijk dan naar andere merken. Maar sommige zijn zo gigantisch gestegen tov de nieuwprijs dat ik ze nog maar bij de huidige eigenaar laat. Hopenlijk vind ik ze ooit voor in mijn ogen betaalbare prijs. Destijds met mijn Daihatsu's ook alleen maar gekocht dat ik vond dat het waard was.

Lees ook veel negatieve berichten over mensen die bij TopMarques besteld hebben, betalen en maar wachten op levering. Dus om die reden wil ik hem pas betalen als de leverancier hem in bezit heeft. Dus geduld hebben. Want ze schijnen wel hun geld waard te zijn.

Ze zijn het zeker waard. Heb de mijne particulier gekocht van een Lancia-liefhebber voor een schappelijke prijs op de welbekende site voor tweedehands items, heb dus niet de hoofdprijs betaald zoals vaak op eBay gebeurt. Daar probeer ik altijd wel op te letten. Mocht ik dan weer wat willen verkopen dan ik er soms ook nog wat aan verdienen.

Helaas heb ik niet de ruimte om alles te sparen wat ik leuk vind, misschien maar goed ook, maar de modellen die ik op foto’s heb gezien van Otto zagen er heel goed uit. Al is dat volgens mij wel erg Duits georiënteerd. Zie veel Audi en VW voorbijkomen. Zover ik weet hebben ze trouwens wel een Ferrari 308 in meerdere uitvoeringen. Ook mooi! Om eerlijk te zijn heb ik trouwens liever Diecast dan Resin-modellen. Resin is wel mooier afgewerkt, maar dat komt omdat er niks open kan. Bij Diecast vind ik dat wel mooi dat dat kan.

Laatst bewerkt:
Dit weekend ben ik naar het Duitse Bockhorn geweest, daar was oldtimer meeting/markt.

Ik heb daar een leuke oude Siku Passat gekocht, en een Gama Caravan gekocht:
53786107176_8fddaab4e1_c.jpg

53786318718_a9d2d046ec_c.jpg

Nog blijer was ik met dit setje, ik vond de Lada Priora erg mooi en had deze nog niet eerder gezien in model. Zelfs niet op internet. De verkoper vertelde me dat ik hem voor 20 euro mee mocht nemen, wat ik op begin van het weekend misschien een beetje teveel vond. Hij had nog meer moderne Lada's (hij had alleen maar "Oost-Europees" spul) en kwam toen met de (in mijn ogen) mooiste Lada aan, de Vesta sedan en SW. Als ik alle 3 meenam, was het 40 euro. Nou dat kon ik natuurlijk niet weigeren.

En zo liet ik de mooie Multicar, verlengde Niva en UAZ staan die ik ook mooi vond. Ook deze waren 20 euro. De volgende dag vertelde ik mijn vriend, die op zaterdag met ons mee op pad ging, over de Multicar en toen bleek die ineens geen 20 euro meer te zijn maar 36... Ik was toen wel blij met mijn Lada-aankoop.

De afgelopen jaren eigenlijk niets met mijn collectie gedaan, maar ben nu toch wat aan het opschonen. Ook onlangs 2 leuke aankopen gedaan

436786601_7432020313581716_5615161150660137606_n.jpg

Ben wel wat geschrokken van de huidige prijzen, Autoart zit zomaar op >€250 :eek:

Gaaf @Klassiekerrijder , die Tercel vind ik heel mooi. De RX-7 ook. De Toyota bus is bijzonder, niet qua auto maar die zou ik niet als model bedenken.

Wat had je vandaag gekocht? Ik vond de kaam neit eens zo duur eigenlijk, jammer dat ze eigenlijk al aan het afbreken waren.

Gaaf @Klassiekerrijder , die Tercel vind ik heel mooi. De RX-7 ook. De Toyota bus is bijzonder, niet qua auto maar die zou ik niet als model bedenken.

Wat had je vandaag gekocht? Ik vond de kaam neit eens zo duur eigenlijk, jammer dat ze eigenlijk al aan het afbreken waren.
Een Isuzu Gemini in erg fout roze. :)
Zijn prijzen waren bijzonder redelijk. Leuke selectie modellen ook.

De RePu is leuk om als model te hebben als je 'm in het echt hebt gezien. De RX-7 is een auto die op de zoutvlaktes van Bonneville heeft gereden, en daar ben ik 25 jaar geleden wezen kijken. Erg gaaf.

Wauw wat een mooie update @Klassiekerrijder ! De Buick Sail is mijn favoriet, net als de New Santana! EN de prachtige XJS, ik vind in het echt ook de facelift/update iets mooier. Dan is het ontwerp (in hoeverre mogelijk) mooier vind ik, maar de oer versie in de lelijke jaren 70 en 80 kleuren vind ik het tofste.

De Daihatsu's heb ik ook gehad in meerdere kleuren.

De handelaar die ze 1 jaar geleden kocht heeft "mijn" collectie nog grotendeels compleet te koop staan op Ebay. Maar zijn vraagprijs is dermate hoog dat niemand dat gaat betalen. Hij zag dollartekens toen hij de 200 Daihatsu's kwam ophalen. Ik heb in de bijna 20 jaar verzamelen er geen verlies op geleden. Het heeft mij zelfs nog een leuke winst opgeleverd per saldo. En ik houd alles bij ook de verzendkosten. Ook van mijn huidige 1:18 collectie.

Vandaag was ik op een kofferbak markt waar ik 2 auto's heb mogen scoren. De ene (GT90) is er een die ik al heel lang zoek. De tweede was meer een kwestie van: "OMG, wat leuk, het is eigenlijk geen schaalmodel, maar die wil ik hebben. " En die past ook prima bij de andere HY- bussen die ik al heb.

De Ford is 1/18

20240804-195739.jpg

20240804-195827.jpg

20240804-195809.jpg

De HY-bus is letterlijk een koekblik
20240804-195540.jpg

20240804-195613.jpg

Leuke modelauto's allemaal. mijn nieuwste aanwinst is een modelletje van een Renault Talisman.

Heb waarschijnlijk ook weer wat leuks in het vooruitzicht als het allemaal doorgaat! Aan de ene kant krimpt mijn collectie, maar breidt toch uit… :unsure:

Hoe zit dat? Tegenwoordig ruil ik veel en leg dan soms een paar tientjes bij op een model wat ik nog niet heb.

Zo nu en dan koop ik wel eens modellen voor de handel die goed lopen in de verkoop, en als ik daarvan dan weer een paar heb dan lever ik die in op een duurder model voor in mijn eigen collectie. Modellen uit mijn eigen collectie zijn niet voor de verkoop. Als het rond is én doorgaat laat ik mijn nieuwe aanwinst hier uiteraard ook zien. ;)

Kleine, maar geen onverwachte hint: het gaat om een rode Ferrari die ik nog niet heb! :p

Er zit zo te lezen best veel kennis hier, top om te volgen!

Iemand die zijn licht wil laten schijnen over de waarde evolutie van Porsche schaalmodellen?
Ik ben 15 jaar geleden gestopt (2 kasten in de living kreeg ik hier niet verkocht) met verzamelen - 1 grote vitrine kast vol met 997 / 996 in GT2/3/RS/Turbo uitvoeringen vooral, allen van Porsche zelf of Minichamps, schaal 1:18 en 1:43 + de Lego 1:8 997 GT3RS. Ook een aantal Porsche classics. Om de 3 maanden wissel ik wat auto's want ze passen er niet allemaal in.

Als ik sommige van die modellen opzoek schrik ik echt van de prijzen, ik heb alle uitvoeringen/kleuren van de 996 en 997 GT3RS in zowel 1:18 als 1:43. Idem Carrera 2.7RS. Gaan zot geld als setjes...

Met verpakking? Dat scheelt fors.

@Jay DoubleYou: dat is bijna precies wat ik doe. Ik ben ooit begonnen met de aankoop van een verzameling en die modellen heb ik geruild voor andere, ik leg er niets bij maar ruil soms meerdere modellen tegen een van hogere kwaliteit. Een model erbij is minstens een eruit.

Alle verpakkingen zijn onbeschadigd/stofvrij ingepakt - neemt veel plaats in tot ergernis van degene naar wie ik (zou) moet(en) luisteren :LOL: . Vooral de Lego Technics dozen van de GT3RS en de Lambo Siàn zijn een doorn in haar oog.

Heb ook nog een mooie Senna collectie (auto's / miniatuur helmen) & een 1/1 helm replica, die staat nu deels op de kast & wisselt ook elk kwartaal.

@Jay DoubleYou: dat is bijna precies wat ik doe. Ik ben ooit begonnen met de aankoop van een verzameling en die modellen heb ik geruild voor andere, ik leg er niets bij maar ruil soms meerdere modellen tegen een van hogere kwaliteit. Een model erbij is minstens een eruit.
Het liefst leg ik ook niks bij, maar omdat ik mijn privécollectie naar een kwalitatief hoger plan wil hebben kom ik daar vaak niet onder uit. Ik snap dat handelaren ook wat willen verdienen. Als het kon zou ik er fulltime mee bezig willen zijn en mijn brood ermee verdienen, maar dat wordt helaas lastig.

Ik heb een deel van de collectie die niet weg gaat. Maar een ander deel staat te koop, maar ben niet actief het verkopen. Zet eens in de zoveel tijd een advertentie. Op die manier wisselt de inhoud van de vitrine in de woonkamer nog al eens. Op dit moment heb ik wat lege plekken. Dus ben op zoek naar leuke aanvullingen. Maar zowel aan als verkoop heeft geen prio. Heb een paar wensen, maar de aangeboden modellen zijn in mijn ogen ook nog te duur.

En ik heb van alle modellen de doos en in geval van Ottomobile de witte en bruine doos. Alles netjes in grote opbergbakken met deksel op zolder. Scheelt dat ik mijn 1:18 modellen in een Ikea Milsbo plaats. En als die vol is moet ik verkopen voor plek.

Eergisteren is de Peugeot 104 van Norev in limited green (nr 280/300) toegevoegd.

En gisteren is een Dodge Challenger naar een nieuwe eigenaar gestuurd. Heeft iets meer dan 1 jaar in mijn vitrine gestaan.

Helaas lukt het mij sinds het nieuwe forum niet meer om foto's te plaatsen (knoppen blijven grijs). Dus dan maar de link naar mijn album.

Laatst bewerkt:
Toffe verzameling, goede kleur op die 104! (y)
De A-team van, MX-5, Yaris GR, 205GTI, Simca 1100, R5 Turbo, Trans Am en Skyline KPGC10 heb ik in 1:43. Ik had ruim 300 1:18s, maar die zijn bijna allemaal verkocht of geruild voor 1:43.
De enige 1:18s die over zijn gebleven zijn cadeaus, of auto's die mijn ouders of ik hebben gehad.

Alle verpakkingen zijn onbeschadigd/stofvrij ingepakt - neemt veel plaats in tot ergernis van degene naar wie ik (zou) moet(en) luisteren :LOL: . Vooral de Lego Technics dozen van de GT3RS en de Lambo Siàn zijn een doorn in haar oog.

Heb ook nog een mooie Senna collectie (auto's / miniatuur helmen) & een 1/1 helm replica, die staat nu deels op de kast & wisselt ook elk kwartaal.
Een hele verzameling in een keer verkopen is flink verlies pakken. Ik zou prijzen op ebay zoeken om een idee te krijgen en ze individueel verkopen, hopende dat je een liefhebber tegenkomt die er meer wil hebben.
Ik heb ooit van iemand een verzameling gekocht voor 2 euro per model, hij moest er meteen vanaf. Na twee dagen en tien modellen verkopen had ik dat bedrag al terugverdiend.

Het deel dat niet weggaat is inderdaad een herinnering aan (overleden) dierbaren.

Heb nu bewust voor 1:18 gekozen. De vitrine staat in de woonkamer.

Hiervoor had ik een hoekvitrine met daarin rond de 200 Daihatsu's in diverse schalen. Omdat de woonkamer op de schop ging had ik eens gekeken of er interesse was. Uiteindelijk door een handelaar gekocht voor een prijs waarmee ik winst had. Echter heeft hij na meer dan 1 jaar nog bijna alles te koop staan omdat hij extreem veel vraagt. Was zelf wel op de hoogte van de doelgroep (ik beheer een groep speciaal voor Daihatsu modelauto's) en wist dus dat ik een goede prijs kreeg.

Bewust niet los verkocht. Was namelijk bang dat als ik een Daihatsu verkocht deze na spijt weer ging zoeken. Nu koop ik gewoon wat ik leuk vind en is er geen rode draad in mijn collectie.

Ik houd een excel bij met de aankoopprijs en verzendkosten dus wist dat ik winst had met de verkoop toen. En van de opbrengst zijn toen leuke meubels gekocht.

Mijn doel is nu om over een aantal jaar zodanig aan en verkocht te hebben dat ik de kast "gratis" heb. Nog een lange weg te gaan. Vorige kast duurde 20 jaar. Maar is hobby, dus geen haast en geen probleem als het niet lukt.

Laatst bewerkt:
Dan heb je goed gemazzeld, Daihatsu is veel meer een niche-verzameling dan Porsche. Het probleem bij Porsche is dat er zoveel modellen zijn, dat je zelden iets unieks hebt. Mijn zeldzame Porsche-modellen brachten niet zoveel op omdat dat specifieke model wel zeldzaam was, maar er zijn genoeg alternatieven. Zoniet bij merk x dan bij merk y.

Klopt. Kende bijna alle Daihatsu modellen. En had vermoedelijk ook de grootste collectie in Europa. Met ook enkele modellen die nauwelijks te koop kwamen. Werd ook regelmatig (via mijn Facebookpagina) benaderd als iemand een model zocht of wilde weten of er een bestond.

De betreffende handelaar heeft gedacht goedkoop in te kopen terwijl mijn vraagprijs al ruim boven de aanschaf inclusief verzendkosten lag.

Maar kocht ze destijds ook tegen normale prijzen. De Tomica's kwamen voor een paar euro hierheen. En door geduld had ik ook bepaalde series compleet. Had alle Tomica's uitgegeven tijdens de Tokyo motorshow in de loop der jaren. Of alle 8 de LeMans wagens. De laatste (met nummer 12) heb ik bijna 10 jaar over gedaan om deze betaalbaar te vinden.

Aan ene kant zonde dat de collectie uit elkaar valt. Aan de andere kant gaf de verkoop in een keer mij de kans om weer eens wat anders te doen.

Moet wel eerlijk bekennen als ik er verlies op zou lijden had ik het niet verkocht en zou ik de collectie nu nog uitbreiden.

Ik ben diverse keren opnieuw begonnen met verzamelen, na het verkopen of ruilen van een groot deel van de verzameling. Ik ben er wel achter dat focussen op een bepaald merk niet mijn ding is, daarvoor heb ik teveel interesses.

10OYsE9.jpg

bRwn5jN.jpg

GW6NpV3.jpg

a2fQRRe.jpg

JEBlZNQ.jpg

S11kn0G.jpg

GfPKmhG.jpg

e8EXt1s.jpg

KpeXtiO.jpg

GVhaeGm.jpg

AGmts04.jpg

SKvtGYq.jpg