SchaalmodellenTopic || Deel 13

Last je het ons weten wanneer je met de Tuft Torpedo mag rijden?
Die kans is heel klein. Die rijdt bij de afdeling Bulk. Maar mocht het er een keer van komen, dan zal ik zeker foto's maken.
20260209_040211.jpg
20260209_040233.jpg

Geen idee hoeveel het er in totaal zijn, de Japanse modellen rond de 600.
Ik ben wel benieuwd of en zo ja, hoe je deze hebt tentoongesteld! Leuk dat je je aanwinsten laat zien in dit topic, er komen veel exotische modellen voorbij. Ga je veel naar beurzen? Ik ben onlangs naar de Veluwse beurs geweest en ben van plan ook weer eens naar de Namac te gaan, ik denk dat de laatste keer ruim 20 jaar geleden was. Eigenlijk heb ik al die tijd niks verzameld maar sinds dit jaar af en toe weer iets gekocht. Waar ik voorheen probeerde bij te blijven met de nieuwe releases van mijn favoriete 1:43 "mainstream" merken (Minichamps, Autoart, Spark, Ixo, Ebbro) en af en toe iets op Ebay kocht/verkocht, vind ik het nu vooral leuk om me te laten verrassen door wat er te krijgen is. Rondstruinen in winkeltjes met gemengde oude/nieuw voorraad is het allerleukst. Aan de ene kant is er veel veranderd, met name de opkomst van kunsthars en veel nieuw aanbod in 1:18 en 1:64, aan de andere kant ook weer niet. Destijds kocht ik ook veel nieuwe auto's en inmiddels zijn dat de youngtimers die ik leuk vind en zelf rijd.

Overigens heb ik alles nog uit mijn vorige verzamelperiode, ik heb wel vaak gedacht "ik moet alles verkopen" maar zag op tegen de tijd die dat kost. En alles weggeven aan een opkoper vond ik dan ook weer zonde. Ik weet nog niet precies welke kant het opgaat maar vooralsnog heb ik er weer veel plezier in.

Die kans is heel klein. Die rijdt bij de afdeling Bulk. Maar mocht het er een keer van komen, dan zal ik zeker foto's maken.
20260209_040211.jpg
20260209_040233.jpg
Mooie machine! Ik vind deze neus net even wat meer aanspreken dan de Vlastuin. Die past op zich naadloos in de voortzetting vanaf de 4 en R, maar ik houd meer van de klassiekere look.

Grappig, ik heb juist helemaal niets met die torpedo modellen :) Qua regelgeving ook gewoon lastig in Europa.
Maar dat is meer iets voor een vrachtwagen topic :D

Namac: vroeger wel eens geweest. Best wel leuk! Maar vooral als je iets specifieks zoekt.

Hallo allemaal even een schaamteloze vraag, hopelijk mag dit. Weet iemand of er überhaupt schaalmodellen zijn van de:

BMW E60 5-serie (geen M5!)
BMW E91 3-serie (liefst met M-sport pakket)

Van de E60 kan ik alleen de M5 vinden maar ik had een normale E60 en van de E91 kan ik helemaal niets vinden. Qua schaalgrote heb ik niet perse een voorkeur, alles tussen de 1:32 en 1:64 is eigenlijk al goed, ben al blij als ik iets kan vinden.

Kyosho heeft een mooi model van de E60 in 1:43 gemaakt. De E91 is er ook in 1:43 van Minichamps. Beide modellen dateren van de introductie van de 1:1 dus ze liggen niet meer in de winkels. Ebay of marktplaats zoeken levert wel wat op.

Ik ben onlangs jarig geweest en ik mag wel zeggen dat ik goed verwend ben. Deze Minichamps 159 SW had ik nog niet, ben er erg blij mee, want ze zijn niet heel gemakkelijk meer te vinden.
55232568303_55dedd9e80_b.jpg

55232419056_9e8c07c395_b.jpg

55231507392_23831e64eb_b.jpg

55231507452_2722ba0b70_b.jpg

55232568348_e2e3114de0_b.jpg

55232568198_5cb150de3c_b.jpg

55232420561_d186fe0417_b.jpg

Geweldige detaillering, zelfs het Carrozzeria Colli logo is nog redelijk te herkennen aan de zijkant.
55232418966_2bb6173e05_b.jpg

55232826180_157e9e76db_b.jpg

Deze heb ik zelf nog gekocht. Het is precies de kleur zoals hij in de folder staat uit 1979, zelfs het kenteken hebben ze overgenomen. Er was ook nog een blauwe, maar deze vond ik om die reden leuker. Wel trouwens achterlijke prijzen voor dergelijke modellen tegenwoordig. Ik kom nog uit de tijd dat je voor E 45 een Minichamps kocht...
55232664159_b608578059_b.jpg

Samen met het facelift model dat ik al had.
55231507457_042b734393_b.jpg

55232663979_c857848da3_b.jpg

En zo is er zowaar een heel plankje ontstaan in de vitrinekast met bedrijfswagens van Alfa Romeo (goed, de autotransporter is een Fiat).
55232602618_d5d7a69e9e_b.jpg

Vandaag weer eens wat ontvangen. Deze keer een grijze Smart Roadster. Had hem ooit eerder in het zwart, maar die was zonder doos en met een ontbrekend achterlicht.

De auto is compleet. De doos heeft helaas wel flinke gebruikerssporen en een kapot plastic. Dit wist ik bij aankoop.

Een paar foto's.
474aac92-d076-4722-9900-4614ade545af.jpg
542765ed-bf24-4a81-a261-e0dd6f6d6561.jpg
e6e726eb-6c66-4ca7-9488-e3555f7abc12.jpg
2420283a-f648-4efa-af43-ce71753d5cab.jpg

De volgende die ik hopenlijk dit jaar nog wil kopen/bezitten zijn een 1:18 Donkervoort en de Greenlight General Lee die opnieuw uitkomt. Deze laatste heb ik al gereserveerd.

Maar blijf op de bekende sites speuren naar leuke modellen en ook blijft een deel online te koop staan. Maar ondanks dat ik voor sommige modellen hele mooie biedingen krijg (lees minimaal mijn aanschafprijs) heb ik ze (nog) niet verkocht. Dus wat mijn volgende model zal zijn dat ik in de vitrine plaats blijft ook voor mij een raadsel.

Maar blijf op de bekende sites speuren naar leuke modellen en ook blijft een deel online te koop staan. Maar ondanks dat ik voor sommige modellen hele mooie biedingen krijg (lees minimaal mijn aanschafprijs) heb ik ze (nog) niet verkocht. Dus wat mijn volgende model zal zijn dat ik in de vitrine plaats blijft ook voor mij een raadsel.
Maak ik ook steeds vaker mee. En het lijkt ook wel of gesprekken in de MP app uit het niet niets verdwijnen. Ik had contact met iemand aan wie ik mijn Bburago modellen kon verkopen, gesprek is helemaal wel. :unsure:

En dan… weken heb ik met spanning uitgekeken naar de nieuwste Ferrari van fabrikant Pocher, dit bleek een F50 te zijn! Leek mij erg leuk, totdat de prijs bekend werd… :rolleyes:

Mooi model!

Bij mij lopen de gesprekken op MP wel goed. Maar heb bijvoorbeeld de Renault 5 Turbo er weer af gehaald omdat ik hem achteraf toch nog even wil houden.

Vandaag weer 2 nieuwe modellen gekocht:
20260520-191628.jpg

Volkswagen 1600 TL (Maxichamp)
20260520-191725.jpg

En een die, naar mijn mening best bijzonder is. Het model kwam uit een particuliere verzameling en is zichtbaar met veel zorg bewaard gebleven.
20260520-191657.jpg

IK heb aan ChatGPT gevraagd voor wat uitleg:

Wat dit exemplaar interessant maakt, is dat het uit de overgangsperiode van Paul’s Model Art (PMA) naar Minichamps lijkt te komen. Paul’s Model Art begon in 1990 en gebruikte vanaf circa 1996 steeds nadrukkelijker de merknaam Minichamps. In die jaren zie je regelmatig verpakkingen waarop beide namen voorkomen — zoals ook bij dit model: Paul’s Model Art op de doos, gecombineerd met MINICHAMPS branding.

Opvallend is dat er geen ordernummer, typenummer of modelaanduiding op de doos of bodemplaat staat. Zelfs de automerknaam ontbreekt vrijwel volledig. Onder de sokkel staat alleen Paul’s Model Art, Minichamps en de letters “PS”. Op de auto zelf is slechts heel subtiel PORSCHE achterop te vinden.

Op basis van details zoals de kleine achterlichten, smalle bumpers en chromen wieldoppen lijkt het een vroege Porsche 911 te zijn (ca. 1965–1967, korte wielbasis/SWB. Dit model is waarschijnlijk geproduceerd tussen 1996 en 1999.

Waarom zo anoniem? Mogelijk heeft dit te maken met de vroege PMA/Minichamps-periode, waarin sommige modellen minder consequent werden genummerd. Een andere mogelijkheid is dat het een dealer-, promotie- of markt-specifieke uitgave was, of dat merk/licentie-afspraken destijds subtielere branding verklaarden.

Nog meer informatie op Wikipedia: KLIK

20260520-191709.jpg

20260520-191745.jpg

Laatst bewerkt:
Ben geen Porsche-kenner, maar volgens mij is de wisser achterop ook wel apart op zo’n oudje.
Goede vraag. Ik wist zelf het antwoord niet, dus heb ik de vraag even aan ChatGPT gesteld:

Een achterruitwisser op een vroege 911 (midden jaren ’60) is namelijk niet standaard. Op de eerste 911’s (1964–1968) zie je ze meestal zonder achterwisser. Maar: Porsche bood in latere jaren allerlei zaken als fabrieksoptie of dealeroptie aan, en een achterwisser kwam uiteindelijk wel voor op 911’s, vooral vanaf latere F- en G-series.

Dat maakt jouw model interessant, want er zijn een paar mogelijkheden:

1. De modelmaker heeft details gemixt
    Dat gebeurde bij oudere 1:43-modellen vaker dan je zou denken. Een mal kon elementen van verschillende bouwjaren combineren. Bijvoorbeeld: een vroege carrosserie met een detail (zoals een achterwisser) dat historisch beter bij een iets latere auto past.
  2. Het model stelt een specifiek uitgevoerd exemplaar voor
    Het kan gebaseerd zijn op een echte auto die achteraf of af-fabriek een achterwisser had. Porsche-klanten konden opvallend veel individualiseren.
  3. Hergebruik van een mal door PMA/Minichamps
    Soms werd één basiscarrosserie voor meerdere versies gebruikt en bleef een detail zoals een wisser gewoon zitten omdat dat productietechnisch makkelijker was.

Als ik naar het model kijk, vind ik de eerste optie eerlijk gezegd best aannemelijk: een vroege SWB-911 met een wat “te moderne” achterwisser. Dat past ook bij oudere modelautofabrikanten; absolute historische perfectie was in de jaren ’90 niet altijd het doel.

Leuke weetjes. Uit die periode vind ik de 2.7 Carrera RS en de Targa nog wel leuk, maar verder is het niet mijn hobby. :ROFLMAO:

Latere modellen zag je inderdaad vaker met wisser.

Goede vraag. Ik wist zelf het antwoord niet, dus heb ik de vraag even aan ChatGPT gesteld:

Een achterruitwisser op een vroege 911 (midden jaren ’60) is namelijk niet standaard. Op de eerste 911’s (1964–1968) zie je ze meestal zonder achterwisser. Maar: Porsche bood in latere jaren allerlei zaken als fabrieksoptie of dealeroptie aan, en een achterwisser kwam uiteindelijk wel voor op 911’s, vooral vanaf latere F- en G-series.

Dat maakt jouw model interessant, want er zijn een paar mogelijkheden:

1. De modelmaker heeft details gemixt
    Dat gebeurde bij oudere 1:43-modellen vaker dan je zou denken. Een mal kon elementen van verschillende bouwjaren combineren. Bijvoorbeeld: een vroege carrosserie met een detail (zoals een achterwisser) dat historisch beter bij een iets latere auto past.
  2. Het model stelt een specifiek uitgevoerd exemplaar voor
    Het kan gebaseerd zijn op een echte auto die achteraf of af-fabriek een achterwisser had. Porsche-klanten konden opvallend veel individualiseren.
  3. Hergebruik van een mal door PMA/Minichamps
    Soms werd één basiscarrosserie voor meerdere versies gebruikt en bleef een detail zoals een wisser gewoon zitten omdat dat productietechnisch makkelijker was.

Als ik naar het model kijk, vind ik de eerste optie eerlijk gezegd best aannemelijk: een vroege SWB-911 met een wat “te moderne” achterwisser. Dat past ook bij oudere modelautofabrikanten; absolute historische perfectie was in de jaren ’90 niet altijd het doel.
ChatGPT is niet erg nauwkeurig met dit soort dingen, ik heb dit af en toe gecheckt en dan krijg ik telkens verkeerde jaartallen. Als ik dan bewijs aanlever dat hij fout zit geeft ChatGPT me weer gelijk. Ik vaar dus liever op mijn eigen geheugen en googleskills.

Dit model heeft inderdaad altijd de achterruiterwisser gehad. Ik kan niet goed zien of jouw model een bruin of zwart interieur heeft. Met het bruine interieur zou het deze kunnen zijn: 430067121. Qua kleur lijkt die alleen iets meer oranje en dit model heeft al het zwarte doosje, dat later kwam na de grijze verpakking. De eerste release 430067120 heeft trouwens óók al het zwarte doosje en is volgens mij rond ~1999 uitgebracht. In elk geval voor 2001 want toen kwam al de kleurvariant 430067124 op de markt, blijkt uit het archief van Minichamps, dat helaas niet verder teruggaat dan 2001. https://www.minichamps.de/modelle/porsche-911-1964-yellow/

Als jouw model een zwart interieur heeft, dan zou het de Autobild special kunnen zijn: 433067125. Dan zit jouw model ook niet in het originele doosje.

Ik weet niet zeker of Minichamps dit model al vóór de introductie van het zwarte doosje heeft uitgebracht. De hamvraag is dus: staat er iets op het grijze doosje? :)

Minichamps heeft had wel eens vaker wat vreemde dingen. Zo heb ik een Giulietta QV die sideskirts zou moeten hebben, maar die zitten er niet op. Of een GTV6 met aftermarket stuurtje en een 306 Cabrio met 205 GTI wielen. En een prefacelift standaard driedeurs Alfasud die alleen als ti bestaan heeft.

ChatGPT is niet erg nauwkeurig met dit soort dingen, ik heb dit af en toe gecheckt en dan krijg ik telkens verkeerde jaartallen. Als ik dan bewijs aanlever dat hij fout zit geeft ChatGPT me weer gelijk. Ik vaar dus liever op mijn eigen geheugen en googleskills.

Dit model heeft inderdaad altijd de achterruiterwisser gehad. Ik kan niet goed zien of jouw model een bruin of zwart interieur heeft. Met het bruine interieur zou het deze kunnen zijn: 430067121. Qua kleur lijkt die alleen iets meer oranje en dit model heeft al het zwarte doosje, dat later kwam na de grijze verpakking. De eerste release 430067120 heeft trouwens óók al het zwarte doosje en is volgens mij rond ~1999 uitgebracht. In elk geval voor 2001 want toen kwam al de kleurvariant 430067124 op de markt, blijkt uit het archief van Minichamps, dat helaas niet verder teruggaat dan 2001. https://www.minichamps.de/modelle/porsche-911-1964-yellow/

Als jouw model een zwart interieur heeft, dan zou het de Autobild special kunnen zijn: 433067125. Dan zit jouw model ook niet in het originele doosje.

Ik weet niet zeker of Minichamps dit model al vóór de introductie van het zwarte doosje heeft uitgebracht. De hamvraag is dus: staat er iets op het grijze doosje? :)
Ik neem ChatGPT altijd met een korreltje zout. Je moet altijd alles nog een keer controleren.

Het interieur van de Porsche is zwart. De kleur van de auto zelf is meer een bordeau rood. Al lijkt het op de foto's felrood. Buiten de letter 'PS' en een nummer 2 staan er geen andere nummers op. Maar hoedanook het is een prachtig model dat op de juiste manier is bewaard door de vorige eigenaar.
20260522-200059.jpg

Nee, zelden of nooit eigenlijk. Deze heb ik met iemand geruild, waren nog nooit uitgepakt. Neo maakt geen 1:43 meer, dus alles is oude voorraad.

Het is uitkijken met Neo's, want ze hebben de neiging tot kromtrekken.

Deze banaan 626C laat het aardig zien
OAHOc38.jpg

Bij deze lijkt het nog wel mee te vallen (of het is niet zo goed te zien door de hoek van de foto). Ik heb ze wel erger gezien. Ook op foto's van modellen die niet lang daarvoor geproduceerd moeten zijn. Ik dacht altijd dat de proporties gewoon niet goed waren. Bijvoorbeeld deze Jaguar:

54517_2-1.jpg

54517_4-1.jpg

Wat ik me afvraag: is het exemplarisch/willekeurig, of komt het bij sommige modellen vaker of altijd voor (dat vermoed ik)? Gebeurt het kort na productie of kan het ook jaren later nog optreden?

Ik herinner me van Spark modellen dat ze soms moeilijk los te krijgen waren van de plaat. Als de schroefgaten zodanig zitten dat er spanning op het model komt te staan zou het ook daarvoor kunnen komen? Al hebben Spark modellen er volgens mij in veel mindere mate last van. Je ziet bij die Jaguar wel dat de achterste schroef ver naar achteren zit. Als je die te strak aandraait is het voorstelbaar dat hij kromtrekt. Maar ik weet niet of dit echt de verklaring is.

Laatst bewerkt:
Ik heb het een keer met een HW Elite Ferrari gehad dat een schroef zo vast zat dat die niet loskwam van de bodemplaat. Doorgedraaid en alles! Gelukkig heeft mijn broertje dat met iets meer geweld schadevrij kunnen oplossen en kwam de auto toch los! :ROFLMAO:

Ik kan die vragen niet beantwoorden, maar heb me ook al afgevraagd of het te maken heeft met de schroeven. De meeste kromme Neo's die ik ken, zijn van jaren na de productiestop.

Deze heeft er gelukkig geen last van
3O1nXP5.jpg

Deze helaas wel, hoewel niet zo extreem als de Jaguar hierboven
jyRHmtH.jpg

Gisteren NAMAC-beurs, kennis ontmoet voor een ruil en ook nog een paar dingen gekocht voor een fractie van waar je ze normaal voor ziet

M4

Kioskserie

Kioskserie

Solido

DISM

Ebbro

Kioskserie

PremiumX

HPI-Racing

AutoArt

Hi-Story

Kyosho