D E N N I S
Asfaltkampioen
Die kans is heel klein. Die rijdt bij de afdeling Bulk. Maar mocht het er een keer van komen, dan zal ik zeker foto's maken.Last je het ons weten wanneer je met de Tuft Torpedo mag rijden?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Die kans is heel klein. Die rijdt bij de afdeling Bulk. Maar mocht het er een keer van komen, dan zal ik zeker foto's maken.Last je het ons weten wanneer je met de Tuft Torpedo mag rijden?
Ik ben wel benieuwd of en zo ja, hoe je deze hebt tentoongesteld! Leuk dat je je aanwinsten laat zien in dit topic, er komen veel exotische modellen voorbij. Ga je veel naar beurzen? Ik ben onlangs naar de Veluwse beurs geweest en ben van plan ook weer eens naar de Namac te gaan, ik denk dat de laatste keer ruim 20 jaar geleden was. Eigenlijk heb ik al die tijd niks verzameld maar sinds dit jaar af en toe weer iets gekocht. Waar ik voorheen probeerde bij te blijven met de nieuwe releases van mijn favoriete 1:43 "mainstream" merken (Minichamps, Autoart, Spark, Ixo, Ebbro) en af en toe iets op Ebay kocht/verkocht, vind ik het nu vooral leuk om me te laten verrassen door wat er te krijgen is. Rondstruinen in winkeltjes met gemengde oude/nieuw voorraad is het allerleukst. Aan de ene kant is er veel veranderd, met name de opkomst van kunsthars en veel nieuw aanbod in 1:18 en 1:64, aan de andere kant ook weer niet. Destijds kocht ik ook veel nieuwe auto's en inmiddels zijn dat de youngtimers die ik leuk vind en zelf rijd.Geen idee hoeveel het er in totaal zijn, de Japanse modellen rond de 600.
Mooie machine! Ik vind deze neus net even wat meer aanspreken dan de Vlastuin. Die past op zich naadloos in de voortzetting vanaf de 4 en R, maar ik houd meer van de klassiekere look.Die kans is heel klein. Die rijdt bij de afdeling Bulk. Maar mocht het er een keer van komen, dan zal ik zeker foto's maken.
![]()
![]()
De Vlastuin vind ik te hoekig.Mooie machine! Ik vind deze neus net even wat meer aanspreken dan de Vlastuin. Die past op zich naadloos in de voortzetting vanaf de 4 en R, maar ik houd meer van de klassiekere look.
Maak ik ook steeds vaker mee. En het lijkt ook wel of gesprekken in de MP app uit het niet niets verdwijnen. Ik had contact met iemand aan wie ik mijn Bburago modellen kon verkopen, gesprek is helemaal wel.Maar blijf op de bekende sites speuren naar leuke modellen en ook blijft een deel online te koop staan. Maar ondanks dat ik voor sommige modellen hele mooie biedingen krijg (lees minimaal mijn aanschafprijs) heb ik ze (nog) niet verkocht. Dus wat mijn volgende model zal zijn dat ik in de vitrine plaats blijft ook voor mij een raadsel.
Goede vraag. Ik wist zelf het antwoord niet, dus heb ik de vraag even aan ChatGPT gesteld:Ben geen Porsche-kenner, maar volgens mij is de wisser achterop ook wel apart op zo’n oudje.
ChatGPT is niet erg nauwkeurig met dit soort dingen, ik heb dit af en toe gecheckt en dan krijg ik telkens verkeerde jaartallen. Als ik dan bewijs aanlever dat hij fout zit geeft ChatGPT me weer gelijk. Ik vaar dus liever op mijn eigen geheugen en googleskills.Goede vraag. Ik wist zelf het antwoord niet, dus heb ik de vraag even aan ChatGPT gesteld:
Een achterruitwisser op een vroege 911 (midden jaren ’60) is namelijk niet standaard. Op de eerste 911’s (1964–1968) zie je ze meestal zonder achterwisser. Maar: Porsche bood in latere jaren allerlei zaken als fabrieksoptie of dealeroptie aan, en een achterwisser kwam uiteindelijk wel voor op 911’s, vooral vanaf latere F- en G-series.
Dat maakt jouw model interessant, want er zijn een paar mogelijkheden:
- De modelmaker heeft details gemixt
Dat gebeurde bij oudere 1:43-modellen vaker dan je zou denken. Een mal kon elementen van verschillende bouwjaren combineren. Bijvoorbeeld: een vroege carrosserie met een detail (zoals een achterwisser) dat historisch beter bij een iets latere auto past.- Het model stelt een specifiek uitgevoerd exemplaar voor
Het kan gebaseerd zijn op een echte auto die achteraf of af-fabriek een achterwisser had. Porsche-klanten konden opvallend veel individualiseren.- Hergebruik van een mal door PMA/Minichamps
Soms werd één basiscarrosserie voor meerdere versies gebruikt en bleef een detail zoals een wisser gewoon zitten omdat dat productietechnisch makkelijker was.
Als ik naar het model kijk, vind ik de eerste optie eerlijk gezegd best aannemelijk: een vroege SWB-911 met een wat “te moderne” achterwisser. Dat past ook bij oudere modelautofabrikanten; absolute historische perfectie was in de jaren ’90 niet altijd het doel.
Ik neem ChatGPT altijd met een korreltje zout. Je moet altijd alles nog een keer controleren.ChatGPT is niet erg nauwkeurig met dit soort dingen, ik heb dit af en toe gecheckt en dan krijg ik telkens verkeerde jaartallen. Als ik dan bewijs aanlever dat hij fout zit geeft ChatGPT me weer gelijk. Ik vaar dus liever op mijn eigen geheugen en googleskills.
Dit model heeft inderdaad altijd de achterruiterwisser gehad. Ik kan niet goed zien of jouw model een bruin of zwart interieur heeft. Met het bruine interieur zou het deze kunnen zijn: 430067121. Qua kleur lijkt die alleen iets meer oranje en dit model heeft al het zwarte doosje, dat later kwam na de grijze verpakking. De eerste release 430067120 heeft trouwens óók al het zwarte doosje en is volgens mij rond ~1999 uitgebracht. In elk geval voor 2001 want toen kwam al de kleurvariant 430067124 op de markt, blijkt uit het archief van Minichamps, dat helaas niet verder teruggaat dan 2001. https://www.minichamps.de/modelle/porsche-911-1964-yellow/
Als jouw model een zwart interieur heeft, dan zou het de Autobild special kunnen zijn: 433067125. Dan zit jouw model ook niet in het originele doosje.
Ik weet niet zeker of Minichamps dit model al vóór de introductie van het zwarte doosje heeft uitgebracht. De hamvraag is dus: staat er iets op het grijze doosje?![]()
Deze banaan 626C laat het aardig zien
![]()