Schuurvondsten. Onder een dikke laag stof.

n poosje terug gevonden, echter helaas alweer gesloopt omdat er niks van over was
de bumper zit iig op mijn eigen commodore
DSC07945.jpg

DSC07946.jpg

DSC07950.jpg

DSC07991.jpg

DSC07997.jpg

DSC08012.jpg

na
DSCF4125.jpg

DSCF4120.jpg

DSCF4121.jpg

DSCF4123.jpg

Vorige week kreeg een maat van mij twee dafjes aangeboden die vanaf 1992 stilstaan in een droge schuur. Hij heeft zelf een gerestaureerde volvo 66 en kreeg ze zo via via aangeboden. Ze stonden hier nog geen 12 km vandaan, bij een oude man in een schuur. De bruine heeft hij zelf nieuw gekocht en weggezet toen hij tien jaar later een nieuwe volvo 340 kocht. De beige is altijd van een vrouw hier uit Dalfsen geweest en is er in '92 bij komen te staan omdat die vrouw hem ingeruild had op de 340. Deze vrouw rijd nog steeds met deze 340. De auto's zijn allebei blijven staan. De man hoopte dat ze geld waard werden maar dat is nooit gebeurt. Hij is nu 89 en zijn zoons hebben hem overgehaald de dafs weg te doen omdat hij er zelf toch niet meer aan toe komt. We hebben ze samen voor 250 euro overgenomen met de belofde ze weer klaar te maken.

Gisteren zijn we er eentje wezen halen.
Het is de 70-FV-84. (kenteken is in slaap gevallen) Een beige daf 44 uit 1975. De auto heeft een paar krasjes en butjes. Een roestgat voor in de dorpel, voor de rest is de carroserie in een redelijk goede staat. Het is de bedoeling ze allebei weer de weg op te helpen.

DSC01619.jpg

Na een uurtje schuiven met oude meubels, landbouwwerktuigen etc. etc. werden de dafs zichtbaar. Het is een 44 en een 66. We hadden gehoopt dat het een daffodil was maar dat was hellaas niet het geval. We hadden besloten de beige eerst te pakken. We hebben hem voorzichtig naar achteren getrokken. Toen de banden opgeblazen en de auto naar buiten gemanuvreerd

DSC01622.jpg

We hebben hem nog even gewassen en daarna bij ons in de loods gezet.

DSC01623.jpg

Binnenkort halen we die andere.

Leuke vondst, moet er veel aan gebeuren? Ik zie wat roest bij de deur, maar verder ziet de witte er niet erg slecht uit.

Leuk! Ik heb zelf een DAF 44 gehad, en dat zijn leuke karretjes. Motortjes zijn sterk, hoewel na zo'n tijd stilstaan je de koppelingsschoentjes zal moeten vervangen (die kunnen loslaten doordat de lijm is verdroogd) De 66 heeft een plaatkoppeling, dus daar is dat geen probleem.

Verder zul je de aandrijfriemen, de remcilindertjes en de membranen van het vacuümsysteem moeten vervangen. Klinkt lastig, is het niet. Kijk anders even hier: www.dafpoetsers.tk, dat is een clubje enthousiastelingen dat ongetwijfeld goede tips heeft ten aanzien van onderdelen enzo :)

Bouwjaar 1975, is het dan geen 46 in plaats van 44? Dat is technisch een wezenlijk verschil (De Dion-as ipv pendelassen, één aandrijfriem ipv twee).

Er moet natuurlijk best wat gebeuren. 20 jaar stilstand is niet niks. Rubbers en riemen moeten sowiezo vervangen worden. Waarschijnlijk moet het blok uit elkaar. Die koppelingsschoentjes vervangen is ons bekend, hebben we al eens gedaan bij een 33. We beginnen er gewoon aan en zien wel. Als gewoon door blijft gaan komt het vanzelf een keer af, is onze ervaring. Het zijn leuke auto's om aan te werken. De onderdelenvoorziening is alleen minder. Ik heb me aangemeld op dafpoetsers.tk. Die maat van me is lid van de dafclub, die hebben een eigen onderdelenmagazijn maar daar is alles peperduur.

Dingen die we nu al gezien hebben aan de beige 44:

Kenteken in slaap gevallen
Roestgat voorin de dorpel.
Twee gaatjes in de bodem.
Een deur rot
uitlaatrubbers gebrokken.
Aandrijfriem verstaft
knipperlicht ontbreekt.
voorbumper geknikt.
paar kleine deukjes in het dak.

Motor loopt niet maar gaat wel rond.

Moet waarschijnlijk allemaal wel te doen zijn.

Goed bezig Bennie...

Had vrijdag geen tijd om ff langs te komen...

Was om half 12 weer met t motorblokkie:):)

Ast ff kan kom ik vd week wel ff buurten;)

Vreemd dat verstaffen niet in het woordenboek staat. Is wel een woord wat ik altijd al gehoord heb in het Nederlands enz.

929V6 zei:
Komen jullie misschien uit dezelfde regio, Bennie 940 en opel-omega?

De kop van Overijssel.

Onder verstaffen versta ik: Het door ouderdom verdrogen van een voorwerp dat als resultaat allemaal scheurtjes vertoont en uit elkaar valt. (zo goed mogelijk beschreven)

Misschien dat het toch een beetje dialect zou kunnen zijn dan. Dat sluipt lokaal wel eens stiekem in het ABN. Geeft niks hoor, leer ik ook weer eens wat.:)

gaaf zeg....zolang stil gestaan....je gaat zeker wel weer even langs bij die meneer als de auto rijdend is?

p.s. zit er nog een deel 3 op de voorruit van de auto's? Die spaar ik ...mocht je er niets mee doen hou ik me aanbevolen!..

veel plezier met het opknappen van de wagens!

opel-omega zei:
Vreemd dat verstaffen niet in het woordenboek staat. Is wel een woord wat ik altijd al gehoord heb in het Nederlands enz.
Is mogelijk een streekgebonden woord.

@Bennie: Prachtige vondst trouwens, die twee Dafjes. Ik ben een fan van deze auto's. Die eerste foto van de Dafjes tussen de spullen is weliswaar niet helemaal scherp maar wel erg leuk. Mooi voor in het plakboek. Een auto zo aantreffen is veel leuker dan dat ie op een parkeerplaats staat.
Hulde voor het voornemen om beide Dafjes te gaan opknappen.

Hij doet het!

Hij loopt harstikke mooi na 20 jaar stilstand. Net even met een kannetje benzine geprobeert de daf aan het lopen te krijgen, Hij had eerst geen vonk, toen hebben we de bobine gewisseld, de bougies, de bougiekabels. De verdelerkap, rotor en contactpunten schoon gemaakt. En... toen deed hij het nog niet. We snapten het niet en heben nog wat onderdelen uitgewisseld. Uiteindelijk hebben we de bobine gewisseld voor nog een andere. Toen Was het ineens starten-lopen. Hij liep ook direct harstikke mooi. We hebben hem een kwartiertje laten lopen. Zo'n prachtig luchtgekoeld tweecilinder-geluid. Het is enigzins te vergelijken met een Citroen 2CV.

Toen we hem in de versnelling probeerde te zetten gebeurde wat we al gedacht hadden. Kloenk krakkrakkrak hoorde je. De koppelingsschoentjes zijn overleden. Een zwak punt van de 44, vooral na een poosje stilstaan. Maarja, dat geeft niet. Ik ben blij dat het blokje goed loopt.

Die blokjes zijn bijna onverwoestbaar, als ze maar niet verroest zijn in de cilinders. Als daar een beetje olie op gezeten heeft dan is er niets aan de hand :)

stoterstangen90 zei:
Ik ben mijn BX 16 tri aan het uitgraven. Staat al 9 jaar in mijn garage zonder motor.
Wat zijn de plannen? 2.3 liter Galant diesel erin?

Phoenixrood74 zei:
Dat zijn wel goede, snelle motoren toch?
inderdaad. Die motor heb ik ook al jaren liggen, hoewel die eigenlijk voor mijn c15 op gas bedoeld was. Maar daar kan ook een V6 in. Althans, dat krijgen ze ook pas in een 205.

Dat moet een grote berg onderdelen zijn geweest :) Heb je daar toevallig ook een foto van?

Die Zodiac lijkt mij niet meer te redden....

Nou , met een sopje en een nieuwe voorruit ben je er iig nog niet. Maar leuk issie wel!(y)

economisch is het wellicht niet haalbaar, maar het is gerust te redden hoor.
Heel erg rot ziet het er niet uit. Wel is het lastig om de gesneuvelde onderdelen erbij te vinden.

Die LLoyd was nog in de goede tijd, die is nu ook al behoorlijk ingepakt. Maar die wordt misschien binnenkort gered door een restauratiebedrijf. Hij is nog helemaal compleet en vrij hard.

De Zodiac wordt overigens (waarschijnlijk) gesloopt, er is nog een tweede bij verkocht en samen worden ze compleet gerestaureerd.

Dit is de Zodiac ongeveer anderhalf jaar geleden, daarna kwam er een lading uitlaten overheen. Vervolgens +/- 100 autobanden en dan nog eens wat oude deuren. Nu hebben we alles netjes opgeruimd en komt er een mooi oud trekkertje te staan.
p1020757a.jpg

Audi80Coupé zei:
N: ''Zeg, stond onder die hoop onderdelen niet die Zodiac?''
H: ''Hmmm, volgens mij ook''
N: ''Waarempels, hij staat er echt nog!''
H: ''We pakken de heftruck''

En zo vind je auto's terug in eigen schuurtjes.
Het blijft een bijzonder bedrijf, dat van Reinders.:D

Herinner mij het volgende; kon een oudje gaan halen van oma die er niet meer was.
"Altijd in de boerenschuur gestaan".
Zag er in de schuur perfect uit en ik hoefde niet lang na te denken. Kocht hem en reed weg.
Thuisgekomen bemerkte ik dat het gedeelte wat altijd tegen de muur van de boerenschuur aan stond grote roestgaten had.
De muur was vochtig. :eek:

wat dacht je hier van dan, in nederland nog wel:eek:

https://auto.marktplaats.nl/oldtimers/479267076-schuurvondst-80-auto-s-alle-merken-dit-weekend-weg.html

in de amk van deze maand staat ook nog een leuk stukje over een schuurvondst, een kaiser manhattan.

Terug
Bovenaan