the Fox
Net ingestapt
Gekopieerd uit ander topic:
mercedesfans zei:Soms staan er heel mooie auto’s onder het stof in een verlaten schuur. Zeer zelden is het één van 29 auto’s ooit gemaakt. Een zeer bijzondere ‘sport-versie’ van de Mercedes 300SL in dit geval.
Het verhaal wordt nog vreemder: de auto was begraven onder oude computers en aanverwanten. Tsja, wat wil je in de schuur van een succesvolle Silicon Valley computer-dude? Daar, in Santa Monica, verzamelde deze donkerblauwe klassieker stof sinds begin jaren ’70.
De originele eigenaar van de auto kreeg hem als eindexamen-cadeau. Hij reed 15 jaar in de auto rond tot er in de aandrijflijn iets mis ging. Een kapotte koppeling of versnellingsbak. Vastberaden het probleem te verhelpen schroefde hij de auto uit elkaar maar vond nooit meer genoeg tijd (en zin?) alles te repareren en monteren. Sindsdien deed de auto meer dienst als kast/opbergrek/werkbank dan als vervoermiddel of museumstuk. Het kan raar lopen.
Mercedes 300SL computer-editie
Deze Mercedes 300SL was/is er een uit een serie van 29. Een soort jaren ’50 Black Series, met een pittiger motorblok en (veel) lichtere body. Bij een normale 300SL zijn alleen de deuren, achterklep en motorkap aluminium in plaats van staal, bij dit exemplaar ook de spatborden en het dak. Dat daar een flinke gewichtsbesparing mee samen gaat is te raden. Om het af te maken voorzag Mercedes de auto bovendien van plexiglas ruiten. Het totaal gewicht inclusief vloeistoffen zou onder de 1300kg liggen (tegenover 1500+ kg).
Het onderstel werd nog eens onder de loep genomen en de ‘lightweigt’ 300SL werd straffer gedempt en dichter op de weg gelegd. Nieuwe velgen en grotere remmen werden gemonteerd en de motor kreeg een ander karakter dankzij een nieuwe nokkenas. Eentje met meer kleplichthoogte en dus meer ‘boem’ en meer vermogen. De snellere 300SL kreeg ongeveer 240pk (ipv 215pk).
Na 20 uur uitmesten en ploeteren 5 man was de auto zichtbaar. De ‘auto-archeologen‘ deden er vervolgens nog een dag over om hem uit de schuur te krijgen. Het mag wat kosten. Eenmaal glimmend en rijdend is de auto miljoenen waard. (bron: spiritedauto.com)
ps ik zie niet hoe ik fotos moet plaatsen,fotos staan wel op de site van mijn https://www.mercedesfans.nl/index.php?option=com_ninjaboard&view=topic&id=148&Itemid=132