Spyker - de kat met de negen levens - uit surseance (p.2)

Denk inderdaad dat al het 'leven' er nu wel uitgeperst is..

Sneu voor de mensen die voor dit merk gewerkt hebben.

https://www.nu.nl/ondernemen/3921387/autofabrikant-spyker-moet-binnen-week-pand.html

[size=large]Autofabrikant Spyker moet binnen week pand uit[/size]

Sportwagenbouwer Spyker moet zijn fabriek in Zeewolde binnen zeven dagen leeg en ontruimd opleveren.
Dat oordeelt de rechtbank Midden-Nederland woensdag in een kort geding.

Ook moet het bedrijf van zakenman Victor Muller zijn pandbaas ruim 152.000 euro aan huurachterstand betalen.

De verhuurder van het pand Jacques Walch liet eerder weten meerdere aanmaningen gestuurd te hebben naar het adres van de autofabrikant. De huurachterstand zou opgelopen zijn tot ruim zeven maanden. Telkens beloofde Spyker beterschap, maar deze toezeggingen werden nooit nagekomen.

Het bedrijf verkeert al enige tijd in financieel zwaar weer. Vorige week kreeg Spyker Events & Branding, een dochter van Spyker, uitstel van betaling. Het gaat om de vennootschap waar in het verleden onder meer het Formule 1-team van Spyker was ondergebracht.

Beslag

Afgelopen zomer legde de Belastingdienst nog tijdelijk beslag op de inboedel van Spyker vanwege een openstaande schuld. Een geplande veiling van een aantal exclusieve auto's, motorblokken en versnellingsbakken werd pas op het laatste moment afgeblazen, toen bleek dat Spyker het bedrag alsnog had betaald.

Het bedrijf baarde begin 2010 wereldwijd opzien door het veel grotere Zweedse Saab over te nemen van GM. Die overname liep echter op een mislukking uit en in december 2011 moest Saab faillissement aanvragen.

Schadevergoeding

Spyker probeerde vervolgens nog een schadevergoeding van 3 miljard dollar los te krijgen bij GM voor het tegenwerken van een overname van Saab door een Chinees consortium. Maar deze claim werd onlangs in hoger beroep afgewezen.

Bij Spyker was woensdag niemand bereikbaar voor commentaar.

https://www.autoweek.nl/nieuws/30981/spyker-verder-met-maker-elektrovliegtuigjes

[size=large]Spyker verder met maker elektrovliegtuigjes[/size]

Spyker, dat uitstel van betaling heeft gekregen, fuseert met een Amerikaanse producent van elektrische vliegtuigjes. Dat maakte het bedrijf van zakenman Victor Muller dinsdag bekend.

Om welk bedrijf het gaat is nog onbekend. Deze "boeiende nieuwe duurzame technologie zal zijn weg vinden in toekomstige automodellen van Spyker'', aldus het bedrijf in een persverklaring. Muller wilde het fusieplan dinsdag niet nader toelichten.

Het noodlijdende bedrijf kondigde dinsdag ook aan dat het uitstel van betaling heeft gekregen van de rechtbank Midden-Nederland. Volgens Muller wordt er momenteel gewerkt aan een nieuwe kredietfaciliteit van externe financiers om de financiële problemen te kunnen oplossen. De geldschieters zouden bereid zijn om per direct nieuw geld in de onderneming te steken, zodat aan alle verplichtingen, zoals het betalen van salarissen, kan worden voldaan.

Volgens Muller heeft het bedrijf het afgelopen jaar hard gewerkt aan een herstructureringsplan. Hij verwacht dat de kernactiviteiten van het bedrijf gewoon kunnen worden doorgezet, nu de schuldeisers tijdelijk op afstand gehouden worden. ,,Wij denken hier sterker uit te komen als een innovatiever bedrijf en zijn goed gepositioneerd om te kunnen groeien en winst te maken'', aldus de directeur.

De problemen voor het bedrijf stapelen zich al tijden op. Een maand geleden kreeg dochteronderneming Spyker Events & Branding, de vennootschap waar in het verleden onder meer het formule 1-team van Spyker was ondergebracht, al uitstel van betaling. Daarnaast oordeelde de rechtbank Midden-Nederland vorige maand in een kort geding dat Spyker zijn fabriek in Zeewolde binnen zeven dagen leeg moest opleveren. Dat wist Muller op het laatste moment te voorkomen. Afgelopen zomer legde de Belastingdienst nog tijdelijk beslag op de inboedel van Spyker vanwege een openstaande schuld.

Het bedrijf baarde begin 2010 wereldwijd opzien door het veel grotere Zweedse Saab over te nemen van GM. Die overname liep echter uit op een mislukking en in december 2011 moest Saab faillissement aanvragen. Spyker probeerde vervolgens nog een schadevergoeding van 3 miljard dollar los te krijgen bij GM voor het tegenwerken van een overname van Saab door een Chinees consortium. Maar deze claim werd onlangs in hoger beroep afgewezen.

Fusie :rolleyes:
(met een failliet bedrijf)

Vliegtuigjes passen wel goed bij de luchtkastelen van Muller.

Overigens heeft Spyker het dus op een of andere manier voor elkaar gekregen om toch in het pand in Zeewolde te mogen blijven zitten (bericht van 12 november):

https://www.nrc.nl/nieuws/2014/11/12/spyker-hoeft-pand-nog-niet-uit/

[size=large]Spyker hoeft pand nog niet uit[/size]

Sportwagenbouwer Spyker hoeft zijn fabriek in Zeewolde nog niet te ontruimen. Directeur Victor Muller heeft gisteravond voor een tussenoplossing gezorgd. Dat zei Jacques Walch, de verhuurder van het pand, vandaag tegen persbureau Novum.

Over de inhoud van de deal met Muller wil de pandbaas niets kwijt. “De ontruiming zal vandaag niet plaatsvinden, volgende week woensdag kan ik er meer over vertellen”, aldus Walch.

De rechtbank Midden-Nederland oordeelde vorige week woensdag in een kort geding dat Spyker zijn fabriek in Zeewolde binnen zeven dagen leeg moest opleveren. Spyker heeft volgens de verhuurder een betalingsachterstand van zeven maanden, waardoor een huurschuld is ontstaan van 124.000 euro.

De financiële problemen van sportwagenbouwer Spyker komen niet als een verrassing. Het bedrijf verkeert al jaren in nood en maakte nog nooit winst.

Wat ik mbt die fusie met name opmerkelijk vind is dat Muller het nu heeft over de "boeiende technologie" die door samenwerking met de vliegtuigfabrikant in toekomstige modellen zal worden gebruikt, terwijl men niet eens in staat is om de al langer beloofde modellen B6 Venator en D8 Peking to Paris (of hoe dat onding ook mag gaan heten) te produceren.

https://www.autoweek.nl/nieuws/31207/spyker-definitief-failliet

[size=x-large]Spyker definitief failliet[/size]

Victor Muller heeft tot het einde toe gevochten om 'zijn' Spyker te redden, maar het heeft niet mogen baten: het Nederlandse sportwagenmerk is vandaag door de rechter failliet verklaard.

De rechtbank van Midden-Nederland heeft vandaag Spyker Automobielen B.V. en Spyker Events & Branding B.V. failliet verklaard. Op 2 december was nog uitstel van betaling verleend, maar het is niet gelukt om overbruggend kapitaal te vinden om het bedrijf in leven te houden.

Victor Muller blijft ondanks alle tegenspoed - we verwachtten ook niet anders - positief: "Geen van de ambities die we 15 jaar geleden hadden bij het oprichten van Spyker, zijn door de gebeurtenissen van vandaag tenietgedaan. In 2000 wilden we vanuit het niets een sportwagenmerk oprichten met een wereldwijde afzet en dat is gelukt. Tegelijkertijd hebben we diverse andere activiteiten ontplooid, die ons uiteindelijk de kop hebben gekost."

Hij vervolgt: "Om Churchill te quoten: this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning, wat mij betreft. Ik zal me inspannen om Spyker zo snel mogelijk weer uit de as te laten herrijzen. Dit wil ik doen middels een fusie met een fabrikant van elektrische vliegtuigen. Zodoende wil ik revolutionaire Spykers met een elektrische aandrijflijn ontwikkelen."

Muller besluit z'n persbericht met een dankwoord richting z'n medewerkers, toeleveranciers, directie en de klanten.

Wordt ongetwijfeld - op wat voor manier dan ook - vervolgd, zo weten we inmiddels als het om Muller en z'n troetelkindje gaat.

Laten we Spijkers mooiste creatie koesteren...

teaser-gouden-koets.jpg

Faillissement Spyker teruggedraaid
Foto: ANP
Gepubliceerd: 29 januari 2015 11:41
Laatste update: 29 januari 2015 12:08

Autofabrikant Spyker heeft opnieuw uitstel van betaling gekregen. Hiermee is het eerder uitgesproken faillissement vernietigd.
Dat maakt het Gerechtshof van Leeuwarden donderdag bekend.

Het bedrijf was op 18 december failliet verklaard, maar daartegen is op 21 januari beroep aangetekend bij het Gerechtshof van Leeuwarden.

Volgens het hof is het aannemelijk dat de surseance zal leiden tot een schuldeisersakkoord. Hiervoor zijn gelden beschikbaar gesteld. Om die reden moet er volgens het hof nu geen faillissement worden uitgesproken.

De bewindvoerder van Spyker, Henk Pasman, is donderdag niet beschikbaar voor commentaar.

Medeoprichter en topman Victor Muller zei toen het faillissement werd uitgesproken al dat het niet om het einde ging van de autofabrikant.

Muller mikte toen nog op een doorstart als maker van elektrische auto’s. Een overname door een producent van elektrische vliegtuigen zou dit mogelijk moeten maken.
https://www.nu.nl/ondernemen/3982047/faillissement-spyker-teruggedraaid.html

o_O

En ten koste van wie en wat is het deze keer allemaal weer bijna gegaan? Van hemzelf?

Muller, kamikaze idioot.

P. Klieder zei:
En ten koste van wie en wat is het deze keer allemaal weer bijna gegaan? Van hemzelf?

Kan me dat niet voorstellen, hij zal alles wel doorgenomen hebben met zijn advocaat, waarbij waarschijnlijk bleek dat die optie van terugdraaien er was en daar heeft hij gebruik van gemaakt, een formele situatie denk ik. Hij heeft natuurlijk ook heel veel contacten/vriendjes.

Ongelooflijk, dit weer. Wat bezielt die Muller? Overigens moet ik altijd wel meewarig gniffelen om berichten in de pers Spyker betreffende waarin woorden worden gehanteerd als: "sportwagenbouwer", "topman", "CEO", "concern".... hoeveel auto's zijn er de laatste jaren geassembleerd in dat halletje?

De overweging hier is kennelijk dat de verwachting bestaat dat in de surseanceperiode een schuldeisersakkoord kan worden bereikt. Als dat zo is, dan heeft een faillissement geen toegevoegde waarde. De vraag is nu of dat akkoord er inderdaad komt.

De vraag rijst vervolgens: what next? Maar wellicht komt er weer een konijn uit de hoge hoed van Muller, terwijl we dachten dat de konijnen inmiddels wel op zouden zijn......

Tja, zolang de meerderheid van de schuldeisers bereid blijft schulden kwijt te schulden en investeerders geld beschikbaar blijven stellen, leeft VM zijn droom. Wel zuur voor de minderheid van de schuldeisers die wel gewoon betaald wil worden. Maar goed, je weet dat je risico loopt als je met Spyker zaken doet.

Jazzik zei:
Anderson zei:
:)

En hij flikt het toch weer.

Respect voor iemand die zo volhardend een droom blijft najagen. Zelfs als het uiteindelijk niet zou lukken. (y)

Tsja, ongelofelijk. Maar inderdaad zeker ook bewonderenswaardig.

Als het toch eens kon uitgroeien tot een stabiel bedrijf voor een exclusieve doelgroep, dan zou het wat mij betreft kunnen uitgroeien tot Hollands trots. De modellen vind ik iha erg mooi. Een stuk mooier dan veel concurrentie in die klasse. De historie van het merk dat er nog steeds in verweven is vind ik ook nog steeds erg stijlvol.

Anyway, we zullen zien wat er nu weer uit de hoge hoed komt.

Er is nu 4,3 miljoen beschikbaar gesteld om een akkoord met de schuldeisers te bereiken, maar hoe meent Muller vervolgens het bedrijf weer op gang te krijgen? Nog meer geldschieters achter de hand? Het plan is om de B6 Venator tot een productierijp model te ontwikkelen en elektrische auto's te gaan produceren (zie onder), maar naar ik aanneem zullen daar veel grotere bedragen voor nodig zijn.

https://www.spykercars.com/news/spyker-n.v.-wins-appeal-bankruptcy-declared-null-and-void-133

VM zei:
Following that exit we will forthwith pursue the execution of our plans which include the introduction of the Spyker B6 Venator, our entry-level luxury sports car which will give a larger audience access to the Spyker brand, and the merger with a US based manufacturer of high performance electric aircraft, the exciting new sustainable and disruptive technologies of which will find their way into full electric Spyker cars in the foreseeable future.

[size=large]Spyker officieel uit surseance[/size]

Spyker NV en Spyker Automobielen zijn officieel uit surseance van betaling. Spyker heeft een schuld van 45 miljoen euro weggewerkt en de activiteiten worden weer schuldenvrij voortgezet. Dit meldt het advocatenkantoor van curator Henk Pasman, Wijn en Stael Advocaten, donderdag. Spyker Events & Branding B.V. blijft failliet.

Spyker werd eind vorig jaar december failliet verklaard, maar het gerechtshof draaide het faillissement terug nadat topman Victor Muller alsnog een investeerder zover wist te krijgen 4,3 miljoen euro te steken in het bedrijf. Vanaf dat moment verkeerde Spyker weer in surseance.

Een akkoord werd gesloten met de schuldeisers. De schuldeisers van Spyker kregen maar een deel van hun geld terug, maar het alternatief was een faillissement voor het bedrijf waarbij ze konden fluiten naar hun centen.

Enkele weken geleden bekrachtigde het gerechtshof in Leeuwarden de schuldenovereenkomst van Spyker. Één van de crediteuren had beroep aangetekend, maar dat werd verworpen.

Bron: https://www.nu.nl/ondernemen/4098030/spyker-officieel-surseance.html

Ik moest wel om deze foto (frame) lachen bij de 'concurrent

spyker-is-schuldenvrij.jpg

https://www.autoblog.nl/nieuws/en-jawel-spyker-is-schuldenvrij-78971#post-78971

We zullen zien.. wat het nieuwe 'joint venture' avontuur gaat brengen,..

Die fusiepartner is dus Volta Volare. Ik ben benieuwd. In ieder geval veel respect voor het doorzettingsvermogen van deze man. Inzetten op elektrische auto's lijkt me een goed plan. De concurrentie is op dat gebied nog niet zo sterk.

Dakloos zei:
Die fusiepartner is dus Volta Volare. Ik ben benieuwd. In ieder geval veel respect voor het doorzettingsvermogen van deze man. Inzetten op elektrische auto's lijkt me een goed plan. De concurrentie is op dat gebied nog niet zo sterk.

Victor zet wel door.. maar nu niet echt op een 'moreel goede' wijze.. wat mij betreft.. Hij zet door voor zijn eigen eer en glorie..

-------------

Ik hoorde gisteravond een interview met Hans Zandvliet, de bedenker van de Flippo. Zijn levensloop is er, wat mij betreft, één van doorzettingsvermogen.

https://www.eo.nl/ditisdedag/radio/aflevering-detail/dit-is-de-dag-20150730t180000/

------------

Wat betreft EV's.. de 'traditionele' fabrikanten hebben het al moeilijk om er een goed business model van te maken.. Een niche fabrikant als Mia Electric heeft het ook niet gered. Een 'kopie Tesla' moet hij zeker niet willen maken, wat mij betreft.

Die Zandvliet heeft gewoon mazzel gehad met de flippo. Die knikker waar hij daarna al zijn geld op in heeft gezet vind ik nou toch nog wel een kanslozer project dan Spyker, autoliefhebber of niet.

Mia was actief in het goedkope segment, daarin is een EV al snel te duur tov de concurrentie. Tesla laat zien dat juist in het hogere segment wel een concurrerend product mogelijk is. Misschien dat Spyker in het luxere, exclusievere segment daarboven nog een kansje maakt. Naar mijn idee meer kans dan met een verbrandingsmotor (wie wil die nog leveren?).

"Wij leven ook nog!"

https://www.autoweek.nl/nieuws/het-gaat-geweldig-met-spyker/

MULLER: 'HET GAAT GEWELDIG MET SPYKER'

Rondom Spyker is het alweer jaren angstvallig stil. Het draagt bij aan de mystiek rond het Nederlandse merk, maar zorgt ook – zeker gezien de recente historie- voor scepsis. Volgens oprichter en CEO Victor Muller hoeven we ons echter geen zorgen te maken.
"Het is nog nooit zo goed gegaan met Spyker", meldt een trotse Muller tijdens supercarevenement Top Marques in Monaco. Muller is hier op uitnodiging van een van de laatste kopers van een C8 Aileron, die zijn auto hier tentoonstelt. De gloednieuwe Aileron, een in historisch verantwoord oranje en grijs uitgevoerde 'LM85-editie', bewijst dat er nog auto's worden geproduceerd in Zeewolde. "Dit is Spyker nummer 267 en de 18e Aileron. Hierna volgen nog 4 exemplaren, daarna gaan we aan de slag met het bouwen van de Preliator", meldt Muller. Als dat moment aan het einde van 2018 aanbreekt, zijn er in totaal 22 Ailerons gebouwd.

Met de Preliator breekt een nieuw tijdperk aan, want met dit model neemt de Nederlandse supercarbouwer afscheid van de jarenlang ingezette Audi-techniek. In plaats daarvan wordt de nieuwkomer straks aangedreven door een speciaal ontwikkelde V8 van niemand minder dan Koenigsegg. Mede door deze bijzondere techniek wordt de Preliator een stuk duurder dan z'n voorganger. Waar een Aileron voor zo'n 2,5 ton exclusief belastingen van jou kan zijn, gaat z'n opvolger "zo'n 400.000 tot 450.000 euro" kosten. Het zal de verkopen niet negatief beïnvloeden, denkt Muller. "Het zijn geweldige tijden voor een supercarmaker. Koenigsegg verkoopt zonder moeite tientallen exemplaren van een auto die nog niet eens onthuld is en ook wij kunnen simpelweg verkopen wat we kunnen produceren". In tegenspraak met eerdere berichten vindt die productie volgens Muller nog altijd in Zeewolde plaats. De auto's die daar het pand verlaten, gaan in de meeste gevallen op de boot naar de Verenigde Staten. Het oranje-grijze exemplaar blijft op Europese bodem en is daarmee een uitzondering.

De Preliator is niet het enige nieuwe model dat Spyker in de laatste periode heeft aangekondigd. Veel mensen kijken sinds 2013 reikhalzend uit naar de B6 Venator, een meer betaalbaar model dat zo'n 180.000 euro moet gaan kosten. Die auto laat echter nog even op zich wachten en zou na de volledige productie van de Preliator aan de beurt zijn.

Dat Spyker sinds het Saab-debacle en het later weer teruggedraaide faillissement zo onder de radar blijft, is een bewuste keuze. Het bedrijf heeft geen beursnotering, staat de pers normaliter niet te woord, geeft geen rondleidingen in de fabriek en laat zichzelf op een bescheiden stand in Genève en Los Angeles na niet op beurzen zien. "Al die dingen genereren alleen maar aandacht van een soort waar we niets aan hebben. De aandacht waar we wel op zitten te wachten, die van klanten dus, komt bij ons vanzelf." Muller voegt de daad bij het woord door beleefd maar standvastig te weigeren naast de Preliator te poseren voor een foto en vervolgt, onopgemerkt door de meeste bezoekers, z'n weg over de beursvloer.

Motordeal Spyker en Koenigsegg op losse schroeven

Herinnert u zich de Autosalon van Genève 2017 nog? Daar stond Victor Muller triomfantelijk met Christian von Koenigsegg op het podium om een motordeal tussen Spyker en Koenigsegg aan te kondigen. Er lijkt echter weinig overgebleven te zijn van die samenwerking.

Koenigsegg zou motoren gaan leveren aan Spyker voor de C8 Preliator, maar in april van dit jaar schreven we al dat er nog geen krachtbron geleverd was. En dat blijkt nog steeds het geval te zijn. "Wij hebben geen motoren voor Spyker gebouwd", vertelde Koenigsegg-woordvoerder Steve Wade aan Autovisie. "Spyker heeft niet aan de voorwaarden voldaan, dus zijn wij niet begonnen met de bouw. We wensen Spyker een goede toekomst toe en hopen dat ze ooit weer hun fascinerende auto's kunnen gaan leveren."
https://www.autovisie.nl/nieuws/motordeal-spyker-en-koenigsegg-op-losse-schroeven

Misschien moeten ze het motto uit het logo voor dat van de provincie Zeeland vervangen.
Of, als het echt over is, Luctor et submergo.

Maar wat bouwt Spyker nu dan? De Aileron is uit productie (of ze zijn nog steeds bezig aan de allerlaatste paar auto's want in april zouden er nog vier geproduceerd worden, hoe snel bouwt men daar eigenlijk?), de Preliator zou een blok krijgen van Koeningsegg maar dat gaat nu dus niet door, en productie van de Venator zou in de toekomst liggen maar het lijkt mij eerlijk gezegd best waarschijnlijk dat die nooit het conceptstadium zal ontstijgen. Wat doet men daar dan in de fabriek?

Nederlands bedrijf bouwt alsnog luxueuze Spyker-SUV

Ik las dit net: https://www.ad.nl/auto/nederlands-bedrijf-bouwt-alsnog-luxueuze-spyker-suv~ae2414a6/

Anno 2020 zijn dikke, super-luxe SUV's met reusachtige motoren niet heel bijzonder, maar in 2006 was de Nederlander Victor Muller eigenlijk de uitvinder van dit segment.

Dat apparaat was zijn tijd ver vooruit. Mooi dat dit zo'n 15 jaar later alsnog op de weg komt. Maar als ik het goed begrijp heeft iemand gewoon het prototype gekocht en speelt Spyker hier zelf geen rol in?

Dakloos zei:
Dat apparaat was zijn tijd ver vooruit. Mooi dat dit zo'n 15 jaar later alsnog op de weg komt. Maar als ik het goed begrijp heeft iemand gewoon het prototype gekocht en speelt Spyker hier zelf geen rol in?

Ja, gewoon een bedrijf dat het prototype gaat ombouwen tot rijdbare auto.

Wat de fabriek nog bouwt? Geen idee, op hun website is het niet meer na te gaan want die ligt al tijden plat.

Website leeft weer, blijkbaar een nieuw partnerschap en er worden diverse modellen in het vooruitzicht gesteld. Waaronder de inmiddels 14 jaar oude Paking to Paris...

https://www.spykercars.com/news/spyker-enters-into-a-major-collaboration-agreement-140

Headed by BR Engineering, which has vast experience in motorsport, SMP Racing which has earned many motor sport accolades among other at the 24 Hours of Le Mans and Milan Morady as professional design and marketing company, the production of the new Spyker C8 Preliator, the sensational Spyker D8 Peking-to-Paris SSUV as well as the Spyker B6 Venator will be produced starting in 2021 with the Spyker C8 Preliator.

Michail Pessis of Milan Morady SA said: ”Since Boris Rotenberg and I ordered our first Spyker almost a decade ago we passionately fell in love with the beauty and craftsmanship of these hand-built sportscars. As of 2015 the cooperation with Spyker intensified through Milan Morady which now culminates in the collaboration agreement announced today. Moreover BR Engineering and Milan Morady have for the past few years already been involved in the development and production of a number of Spyker C8 Ailerons in so-called Limited Edition BR configuration in our German facilities.”

There can be no doubt that Spyker has had a few very tough years since the demise of Saab Automobile AB, in 2011. With this new partnership those days are definitely gone and Spyker will become an important player in the supersportscar market segment.

R-Company, an exclusive automotive tuning company with in-house carbon production facilities and over 20 years of experience in the sportscar market, is another partner in this new group of companies.

Much to the delight of the world wide owners of the 265 Spyker road cars built to date, the after sales department and service facilities will be located in the new German production facilities as well.

Also for 2021, the opening of Spyker’s first international Flagship Store is planned in Monaco to present the hand-built Spyker models to its discerning clientele in the proper setting. Further Flagship stores are expected to be opened later on.

It goes without saying that Spyker intends to re-enter the international race arena through its partnership with SMP Racing and to again take a strong foot hold in motorsports.

Both entrepreneurs stated that they are fully motivated and determined to create a successful collaboration with Spyker: ”We really look forward to become a part of this new chapter for the epic Spyker brand. Our group of companies will launch the Spyker brand successfully in the league of the world’s best super sportscars.”

Victor R. Muller, Spyker’s Chief Executive Officer said: ”The collaboration agreement which we signed today, is the high light of months of our relentless efforts to build a solid Spyker company which disposes of both technical as well as financial means to achieve its business objectives. My gratitude goes out to Boris Rotenberg and Michail Pessis for the trust they both placed in us.”

Als je na dit alles not zaken doet met Victor Müller dan ben je echt niet goed bij je hoofd. Spyker is als merk sterk verbonden met Victor Müller's strapatsen en daarmee dus ook behoorlijk bezoedeld. Waarom zou je daar nog in willen investeren?

Mooi toch? Elke Spyker die geproduceerd wordt is er toch maar weer een.
De rest eromheen gewoon negeren.:p

Dakloos zei:
Volgens het motto van Spyker: nulla tenaci invia est via

Jaja. misschien moet iemand Victor Muller eens in het Latijn het spreekwoord "zelfs een ezel stoot zich in het gemeen, geen 2 x aan dezelfde steen". toespreken. Misschien begrijpt ie het dan wel?

Tsja... :rolleyes:

Telegraaf.nl zei:
[size=large]’Faillissementsaanvraag Spyker nabij’[/size]

Autobouwer Spyker dreigt definitief onderuit te gaan. Curator Jan Willem van Andel, die is aangesteld om het bankroet van marketingbedrijf Spyker Events af te wikkelen, dreigt met een faillissementsaanvraag voor moederbedrijf Spyker NV.

Dat meldt de curator tegen RTLZ. Hij wilde het concern eerder nog een week de tijd geven.

In de laatste versie van het curatorenverslag van het onderdeel Spyker Events & Branding, waar RTLZ naar verwijst, stelde Spyker-topman Victor Muller dat de definitieve aanvraag tot faillissement op tijd af te wenden is.

In augustus meldde hij een kapitaalinjectie te hebben gekregen van de Russische investeerders Boris Rotenberg en Michail Pessis.

Vorige week vrijdag stelde Muller in een mail aan de curator dat binnen een week alle overeengekomen schuld zou worden overgemaakt. Dat is nog niet gebeurd.

Muller wist in 2014, toen het concern onderuit ging, het bankroet van het moederbedrijf van Spyker terug te draaien na een akkoord met zijn schuldeisers. De marketingdochter van het concern dat in 1999 werd opgetuigd voor de productie van sportwagens kwam niet uit het faillissement.

Miljoenenclaim

De schuldeisers van dit onderdeel claimden zo’n twee miljoen euro. De vorige curator Henk Pasman wil dat geld verhalen op het moederbedrijf, Spyker NV. Na een serie toezeggingen van Muller kwam het echter niet tot afronding.

Zomer 2019 leek curator Van Andel, die niet kon reageren op het bericht van RTLZ, er met Spyker al eens uit te zijn. Spyker NV zou een deel van het tekort van het voormalige dochterbedrijf Spyker Events & Bradning betalen. Daar is volgens de huidige curator nog niets van terecht gekomen.

Eind juni volgde een reprimande van de curator. Hij stelde Spyker een deadline voor afbetaling van de schuld.

Dit verloopt wel altijd volgens een vast patroon, he. Curator dreigt Spyker de nek om te draaien, Muller die doet alsof er niets aan de hand is en belooft binnenkort met geld en allerlei nieuwe modellen en kansen op de proppen te komen. Gezien de resultaten uit het verleden zal er ook hier wel weer een oplossing tevoorschijn getovererd worden, maar op deze manier (jarenlang constant op het randje van omvallen balanceren) zou ik persoonlijk geen bedrijf willen leiden...

Moeten we Spyker nog een autofabrikant noemen?? Want ze bouwen 0,00 auto's op dit moment. Ik had het graag anders gezien, ik had het graag gezien dat het een winstgevende onderneming was geweest. Ik betrap mezelf op dat ik nu in het verleden tijd spreek. Want ik denk dat de ballon echt nu definitief uit elkaar spat. Eeuwig zonde van dit merk, want ik mocht dit merk wel. Ze hadden mooie modellen ontwikkeld.

Ik ga niet met een vinger wijzen of de oorzaak benoemen hoe dat komt dat ze niet gered hebben. Want dat doen zovelen mensen op het forum al, dus ben ik van plan om niet te gaan doen.

Ze waren destijds met de C8 goed bezig, maar wat heb je aan een autofabrikant die geen auto's bouwt? Waar besta je dan van?

Ik heb nog een kleine hoop dat het goed komt. Maar dan moet VM anders gaan aanpakken, anders gaat het weer de verkeerde kant op. Nu doe ik het toch.

Jay DoubleYou zei:
Ze waren destijds met de C8 goed bezig, maar wat heb je aan een autofabrikant die geen auto's bouwt? Waar besta je dan van?

Sommige autofabrikanten (zoals Ferrari, zoals jij ongetwijfeld ook wel zal weten;)) verdienen flink aan merchandise met hun naampje erop. Maar ja, is Spyker qua merk bekend en sterk genoeg om dat ook te kunnen?

D Elzinga zei:
Jay DoubleYou zei:

Sommige autofabrikanten (zoals Ferrari, zoals jij ongetwijfeld ook wel zal weten;)) verdienen flink aan merchandise met hun naampje erop. Maar ja, is Spyker qua merk bekend en sterk genoeg om dat ook te kunnen?

Klopt helemaal. Maar als je kijkt op hun website dan werkt de webshop ook niet. Ik denk dat als je de juiste mensen erop zet (en met alle respect, dat zie ik bij VM niet) dat dat wel gaat lukken als je contact legt met State of Art of een ander de(r)gelijk merk.

Dat hebben ze al eens gedaan, met McGregor. Overigens ook een merk dat door Muller nieuw leven in is geblazen.

Dakloos zei:
Dat hebben ze al eens gedaan, met McGregor. Overigens ook een merk dat door Muller nieuw leven in is geblazen.

McGregor was het inderdaad. Heb ik destijds zelf ook een setje van gehad. Dacht even dat het State of Art was...

Terug
Bovenaan