Iedereen bedankt voor de reacties!
Ben zelf ook zekers wel content met de Sierra, zekers omdat het inderdaad een GL is, in plaats van een Laser, en het een leuke verschijning is.
Toch is de kans aanwezig dat ie weer doorgaat, want ik heb nog steeds m'n zinnen op de V4, maar ook daar nog geen tijd voor heb gemaakt om te gaan kijken

Een goede maat van me heeft een '87er Sierra waarvan het dashboard ook gescheurd is. Nu wilde ik van m'n blauwe die ook wisselen, dus hebben we afgelopen weekend beide dashboards gewisseld.
Nu had toevallig vrijdagavond bij een kennis van me nog een vrij net blauw mk1 dash op kunnen halen, en het is vele malen beter dan hetgeen wat erin zat
M'n maat was vd week al begonnen met demonteren, en had de slag te pakken
Die van m'n maat z'n '87er:
En m'n '86er:
Op de foto's is het niet helemaal goed te zien, maar het betere dashboard is wat donkerder, nu heb ik een leuk contrast in het interieur, wat helemaal niet verkeerd staat
Verder had ik de Sierra gekocht, met de mededeling erbij dat waarschijnlijk de radiateur lek zou zijn, dus de boel maar eens goed in de gaten gehouden. Zo op het oog leek de radiateur kurkdroog, dus zou er elders wat moeten zitten...
Na het expansievat weer aangevuld te hebben tot max, een klein stukje gereden, en de Sierra weer neergezet.
De Sierra liet een spoortje vloeistof achter, maar waar vandaan?
Dus kap open, kijken, en het lekte ergens bij het thermostaathuis.....
Dat kan een pakking zijn, een vergaan thermostaathuis, of wat anders.
Om dat goed te kunnen zien moet de distributiekap eraf, en vervolgens weer goed gekeken waar de lekkage vandaan kwam.
Nadat ik een slang wat inkneep, lekte hij langs het ontluchtingsdopje op het thermostaathuis
Het dopje had z'n beste tijd gehad, dus een andere op gezet, en toen wast wel weer goed.
Verder nog wat kleine zaken vervangen, zo was de pookhoes ook op z'n eind, en bovenop de schakelpook zit een plastic kapje, welke ook kapot was.
Dus dat ook maar eens vervangen voor beter spul.
Nu moet ik alleen nog zien dat ik het interieur nog goed schoon kan krijgen, ben er al wat op aant poetsen geweest, maar is nog niet naar m'n zin.
Dus misschien toch alles er eens uitdoppen, en opzoek naar een goede reinigingsmethode/reinigingsmiddel...
Is eigenlijk doodzonde, dat de auto tot 2009 helemaal vertroeteld is door de 1e eigenaar, en een volgende eigenaar er zo'n bende van heeft gemaakt...
Ik had van de verkoper wel gehoord dat z'n maat er niet zuinig mee omging, en dat zie je wel weer in het interieur, overal nog stukjes snoep, gesmolten pröttel, stokjes van lollies, patatvorkjes etc.... Ben nog vanalles tegengekomen
Wat er verder nog moet gebeuren:
- bekleding deurpanelen vastzetten
- mk1 stuurtje opscharrelen
- dashboardkastje schoon zien te krijgen
- voorop zitten nog spatlappen, die komen er achterop ook weer aan
Dan kun je er weer prima mee voor de dag komen, dus ik heb nog wel wat te doen, maar gaat goedkomen!