Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Wat mij opvalt is dat de motor in mijn A207 (3,5 V6) een stuk mooier loopt dan het N53 6-lijn blok in de F11. Beide zijn het ongeblazen 6-cilinders met 255 pk, generatiegenoten, beide de laatsten in hun soort. Maar waar de M276 nog klinkt als een ouderwetse V6 hoorde je bij de N53 altijd een soort diesel-rammeltje, ongetwijfeld veroorzaakt door het lean-burn systeem (arm mengsel). Bij gas intrappen klonk de BMW uiteraard heel goed, maar de sound was toch minder karakteristiek dan in de V6 Benz.

Nooit geweten dat de E300 dezelfde 3,5 liter aan boord had als de E350. Zal ongetwijfeld lekker rijden. Ideaal ook voor een cabrio, lekker wat slagvolume, goed geluid en de fijne gasrespons van een ongeblazen blok. (y)

Bij deze een sfeerimpressie.

t6f2o1.jpg

2a77rjl.jpg

t6yql5.jpg

BENZine zei:
De A6 detoneert in dit trio een beetje, zal prima rijden, maar daarvoor had je ook gewoon die 520d mee kunnen nemen op de rit. Was er bijvoorbeeld niet een leuke 4-zits cabrio beschikbaar? Dat had mij dan veel leuker geleken.

We verkopen de laatste tijd steeds meer Audi's. We hebben regelmatig vraag naar de nieuwe A6. De BMW 5 serie G30/G31 blijft verreweg ons meest verkochte model, die kennen we door en door qua techniek, rij-eigenschappen, leverbare opties en bedieningsgemak.

Dan is het erg waardevol om ook de A6 beter te leren kennen om zo onze klanten goed te kunnen informeren en te weten waar we het over hebben.

buitengaats zei:
Nooit geweten dat de E300 dezelfde 3,5 liter aan boord had als de E350. Zal ongetwijfeld lekker rijden. Ideaal ook voor een cabrio, lekker wat slagvolume, goed geluid en de fijne gasrespons van een ongeblazen blok. (y)

Ja, is hetzelfde blok maar dan met 50pk minder. Het is idd een fijne motor voor een cabriolet, voldoende vermogen en een mooi geluid.

Ik zag deze nog op een buitenlandse site, ziet er prima uit volgens mij:
https://www.autobild.de/klassik/bilder/mercedes-190-e-2.3-im-neu-zustand-14909337.html#bild1

speedtouch zei:
Ik zag deze nog op een buitenlandse site, ziet er prima uit volgens mij:
https://www.autobild.de/klassik/bilder/mercedes-190-e-2.3-im-neu-zustand-14909337.html#bild1

Uiteraard ziet die er prima uit met nog geen 500km op de teller :)

USA-uitvoering. Ook de achterlichten zijn anders (rood eindstuk om de hoeken i.p.v. oranje), en natuurlijk de mijlenteller.
Daardoor wel een mooie uitvoering, in deze kleurstelling en met deze opties zullen ze in Europa niet veel verkocht zijn.

Mercedes-190-E-2-3-im-Neu-Zustand-1200x800-9649e0b2dc0c7169.jpg

50K, daarvoor koop je geen fatsoenlijke nieuwe benz :):T
https://home.romoto.de/RED-Automobil-Handels-GmbH/Hamburg/de/16282/Fahrzeuge/Mercedes-Benz-190-E-2-3-Automatic--ORGINAL--FABRIKNEU-BRANDNEW---135638573.html
Als je die koop voor gewoon woon/werk verkeer, ben je toch ook wel een held. Mooie uitvoering, lang niet zo kaal als de gemiddelde Nederlandse 190 uit die tijd :)

Maar toch, leuk om een keer weer een nieuwe 190 te zien, maar het doet me allemaal niet zo heel veel.

Een teruggetunede motor is vaak niet prettig. Onlangs nog in een 125i Cabrio gereden met een teruggetunede 3 litermotor. Frustrerend weinig vermogen, lui, toerenonwillig. Echt een deceptie.

Kun je daar niet even een laptop aanhangen om hem weer "normaal" te maken?
De basis is er, lijkt me?

Mijn E300 zal ook een teruggetunede versie van de E350 zijn, maar dat ervaar ik bij deze auto niet als een nadeel. De auto rijdt heel rustgevend, nodigt normaliter niet uit tot sportief rijden. Maar als je een keer snel op wil trekken of wil versnellen en dan het gas dieper intrapt dan komen die 252 pk er echt wel uit, waarbij je dan op een heerlijke V6-brul wordt getrakteerd.
Bovendien vind ik bij een cabrio comfortabel toeren belangrijker dan snelheid. Bij een sedan was ik misschien ook wel voor een 350 gegaan.

Maar bij andere auto’s herken ik wel wat FH beschrijft. Toen de BMW F10/11 uit was heb ik met een 523i gereden, en toen direct besloten dat ik die niet wilde hebben maar dat het een 528i moest worden.

Idem met de 1.8TFSI die in verschillende Audi modellen te vinden was met 120pk. Dit was in de basis gewoon 160/170 pk. Dat merk je echt, het gaat er lekker vandoor en dan houd het opeens kunstmatig op. Vermoedelijk merk je dat soort praktijken beter bij de kleinere slagvolumes en minder bij de grote, maar toch. Tis echt waardeloos. (n)

Statige Benz die W112, vooral de coupé en de cabriolet. In goede staat heel pijzig.
Ik weet overigens niet echt wat de verschillen zijn met de 111, volgens mij zijn ze nagenoeg gelijk.

BENZine zei:
Statige Benz die W112, vooral de coupé en de cabriolet. In goede staat heel pijzig.
Ik weet overigens niet echt wat de verschillen zijn met de 111, volgens mij zijn ze nagenoeg gelijk.

Scheelt weinig inderdaad, en dat was ook het probleem van de W112; hij leek te veel op de (veel goedkopere) W111. Wat meer chroom, alléén leverbaar als 300 en wat beter in de opties, verder zijn het dezelfde auto's.

BENZine zei:
Als hier de staatsloterij valt staat er heel snel een w112 cabrio voor de deur. Om nu ruim een ton stuk te gooien op een auto gaat me net ff te ver:)

michel1975 zei:
Om nu ruim een ton stuk te gooien op een auto gaat me net ff te ver:)

Ach, waarom niet, als je het hebt liggen? Als het een droom auto is, moet je hem nu kopen, over 5 jaar mag het niet meer.

Ik kan me nog herinneren toen ik 19 was, discussies met vrienden welke auto's we wel niet zouden kopen als we de loterij zouden winnen. Ik had een lijst met denk ik wel 100 auto's.

Als je me nu zou vragen welke auto(s) ik zou kopen als ik ineens 20 miljoen extra had, zou ik het niet eens weten. Ik denk eigenlijk dat er dan helemaal geen extra auto meer gekocht gaat worden. De interesse is vrijwel compleet weg.

Of misschien dan toch een keer een testarossa, die liefde blijkt toch erg sterk :)

Als ik nu ineens 40 miljoen extra had, wist ik het wel. Dan kwam er een Bentley Brooklands. Interesse in auto’s is nooit verdwenen.

Zadelsnuiver zei:
Ha! Moet je nagaan, foto compleet random van internet geplukt :eek: Wil je dat ik het er even bijzet? (y)

O, nee joh! :D Grappig dat je bij mijn foto uitkwam.

Zo stond de auto er eind vorig jaar nog bij:

Phaeton W12 zei:
Als ik nu ineens 40 miljoen extra had, wist ik het wel. Dan kwam er een Bentley Brooklands. Interesse in auto’s is nooit verdwenen.

Nog wel interesse in een daily, maar geen lijst met (klassieke) auto's meer die ik wil hebben. Bij een dergelijk extraatje :) zou ik nu een nieuwe Bentley Flying Spur naar eigen smaak gaan bestellen. Dat lijkt een mooie auto te gaan worden.

b618f9fe-2020-bentley-continental-flying-spur-interior-tease-10.jpg

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?12,5859630,5875063

@Rutger,
Erg mooie auto (y)

Lijkt mij ook een hele mooie en tijdloze auto worden (y). Eindelijk weer eens een Bentley zonder dat Audi-silhouet met veel te grote voor-overhang, deze staat prachtig op z'n wielen zoals dat hoort bij een auto in dit segment.

Weer lekker bezig met de Z4, het is een bijzonder nette wagen, maar goed de wagen is toch 15 jaar oud inmiddels dus verbeter punten zijn er altijd zoals de velgen.
Ik heb onlangs een identiek origineel setje styling 103 gekocht en deze laten poedercoaten, de remklauwen zijn weer netjes zwart gespoten.
Ook technisch de wagen vanochtend helemaal na gelopen door mijn garage, niets schokkends gevonden maar toch wel 2 zaken die op zeer korte termijn aangepakt gaan worden.
Kleppendeksel pakking moet vervangen worden en de pakking van het oliefilter huis, beide zweten overduidelijk, de onderdelen zijn besteld en begin juni gaat dit gemaakt worden.

IMG_20190527_152104 by bofkont OEM, on Flickr

Ziet er netjes uit Bofkont. Wat ga je met de huidige set doen?

Overigens heb ik pas geleden een fijne W211 aangeschaft, eindelijk een Teutonia waardige auto in mijn bezit. :T

Een W211 is geweldig!! naar mijn mening de mooiste E klasse van de hele reeks, nog bijzonder modern bij de tijd, maar qua design tijdloos.
Welke motor/uitvoering heb je? plaats gerust wat foto's zeer benieuwd!
Huidige set laat ik eerst mooi even in de schuur liggen, even kijken hoe de nieuwe uitpakken, zitten er nog niet onder.

Wat betreft die pakkingen, is dat vanwege de leeftijd dat ze toe zijn aan vervanging? Jouw Z4 heeft nog niet veel gelopen toch?

De W211 is een lekkere E500 van na de facelift. Resultaat van de wensen V8 in een sedan of coupé verpakking en vervolgens bij een hier op het forum bekende youngtimerhandelaar naar binnen wandelen...

Goede eigen foto's heb ik nog niet, ben vooral aan het rijden geweest. (y)

Zo dan ook direct een dikke V8, geweldig man!! respect voor je keuze. Heb zelf een tijdje een CLK 430 gereden, bijzonder fijn hoor zo'n dikke 8 cilinder.
Toch wel heel benieuwd naar foto's, dus mocht je ooit zin hebben.

Mijn Z4 heeft net iets meer dan een ton gedraaid, dat is idd niet schokkend veel, het is een standaard kwaaltje van deze M54 motoren nu ze ouder worden.
Het is ook niet dat het lekt of olie vind op de oprit, maar hij zweet overduidelijk op de genoemde punten.

Fijne Benz(y)
Is het de E550 uit de collectie van Next Classics?
Wist trouwens niet dat er een E550 bestond, speciaal model voor bepaalde landen?

Buitengaats is het een 5.5 V8 met 388pk?? dan heb je wel een heel erg lekker exemplaar.
Ook vrij schaars in de W211 als niet AMG.

E550 was dacht ik exact hetzelfde als de Europese E500, maar voor de Amerikaanse markt net iets anders genaamd omdat er een 5.5 liter in ligt en dat moet iedereen weten natuurlijk. De buren zouden eens kunnen denken dat je slechts met 5 liters onderweg bent :D Maar volgens mij was dat alleen voor de W212?

Inderdaad de zwarte E550 van Next Classics. Voor export markten als de VS maar ook Japan werd na de facelift de 500 een 550, in lijn met het grotere motorblok. Die van mij komt dus ook uit het verre oosten. Zoals Zadelsnuiver zegt voor meer 'bragging rights'. Neemt niet weg dat het een ontzettend relaxte cruiser is met meer dan voldoende vermogen. Omdat het een normale Mercedes is rijdt het totaal niet zenuwachtig, de auto doet net zo lief 100 km/h als 200. Precies wat ik zocht.

Bijzonder fijn exemplaar dan Buitengaats, ik heb hem wel gezien op de website van Marco.
Geweldig!

Mooi exemplaar Buitengaats. Voor de foto's kun je gewoon naar de site van Marco.

Jammer dat mijn in juli pas 16 wordt. Zo'n SLK is toch wel een leuk eerste autootje om het te leren en ze kosten geen drol meer. Maar ja om er nu eentje voor 2 jaar weg te zetten gaat me wat ver.

Eindelijk weer een beetje Bofkonten. Wellicht straks nog wat spuitwerk en een bumpertje stellen hier en daar?:T

Gullwing zei:
Nog wel interesse in een daily, maar geen lijst met (klassieke) auto's meer die ik wil hebben.

Snap ik, heb je helemaal geen tijd voor met 4 kinderen, dan moet het gewoon rijden:p Kost toch aardig wat tijd en moeite om een paar (young)classics op de weg te houden. Ben zelf al een jaar op zoek naar een paar bumpersteunen bijvoorbeeld. Ik dacht 3D printen is een goede optie. Kost eventjes 800 euro om een scan te maken en te laten printen en dan is het nog in het verkeerde materiaal ook. Klein onderdeeltje. Maar even doorzoeken dus. Werk aan de Rallye fijn uitbesteed aan de garage, flink wat centen verder maar technisch 100% fris nu. Beetje Teutonia gerelateerd gehouden door de Z3M op de foto.

buitengaats zei:
Inderdaad de zwarte E550 van Next Classics. Voor export markten als de VS maar ook Japan werd na de facelift de 500 een 550, in lijn met het grotere motorblok. Die van mij komt dus ook uit het verre oosten. Zoals Zadelsnuiver zegt voor meer 'bragging rights'. Neemt niet weg dat het een ontzettend relaxte cruiser is met meer dan voldoende vermogen. Omdat het een normale Mercedes is rijdt het totaal niet zenuwachtig, de auto doet net zo lief 100 km/h als 200. Precies wat ik zocht.

Spot on! Extra sleutel in je brievenbus trouwens.

Hoe simpel kan het leven zijn. Het euvel van de SL is gevonden. Er lag een stekker onder de bestuurdersstoel los.o_O. Kwartiertje zoekwerk.
Hij leeft weer. Uit voorzorg dat alarm er maar meteen uithalen want er komt een dag dat die storingen gaat vertonen. Dat wil ik graag voorkomen.

michel1975 zei:
Hoe simpel kan het leven zijn. Het euvel van de SL is gevonden. Er lag een stekker onder de bestuurdersstoel los.o_O. Kwartiertje zoekwerk.
Hij leeft weer. Uit voorzorg dat alarm er maar meteen uithalen want er komt een dag dat die storingen gaat vertonen. Dat wil ik graag voorkomen.

Alarm, startonderbreker, gruwels zijn het bij oudere auto's.

Brr, dat was destijds bij nieuwe auto's al, als die dingen achteraf waren ingebouwd.

Ibud zei:
Ai, dat is inderdaad minder. Zeker omdat je niet weet waar zo'n auto precies allemaal komt en wordt neergezet, trailer op, trailer af etc.
Dat een auto op die leeftijd af en toe wat mankeert hoort erbij maar onderweg in het buitenland is wel zuur, zeker als je net duur onderhoud hebt gehad. Is zo'n betrouwbare Outlander even niet zo verkeerd;) Komt goed, straks staat ie weer te glimmen in je garage.

Gullwing zei:
eigenlijk toch raar dat wij 300K op de klok bizar veel vinden, terwijl ik in de usa geregeld auto's zie met 300K miles (480K km) op de klok.
Wij in europe zijn het denk ik zo gewoon gaan vinden dat een auto elke 20k duur onderhoud nodig heeft en bij 180K eigenlijk wel op is.. Dat zijn dan ook de klachten van veel amerikanen over europese auto's, het dure onderhoud.

Flink verschil inderdaad qua onderhoud, vooral ook onderdeel prijzen. Interval valt mee geloof ik qua verschil? In mijn boekjes wordt elke 7500 miles een onderhoudsbeurt aangeraden en dat gold geloof ik voor elke GM uit de jaren '80 en '90. Schrik ook weleens van de prijzen die hier worden genoemd van Mercedes onderdelen, Een originele stuurbekrachtingspomp kost voor mij maar 63 euro bijvoorbeeld. Ik wacht nog wel even met Mercedes rijden. Ik zie uiteraard de meerwaarde wel van een Mercedes maar vind de meerkosten nog niet opwegen tegen de extra kwaliteiten. Wordt hier wel aardig toegelicht, waar die verschillen in kosten nou precies in zitten:

Om op het verschil in onderhoud tetug te komen: Amerikanen verversen veel sneller de olie, maar dat kost zo'n 50 dollar. De rest van de intervallen zijn wel enigszins vergelijkbaar.

Qua prijs... Het onderhoud aan mijn Fordje was eigenlijk heel goedkoop. Helaas dat er een klep in het blok was gevallen. Er stond slecht 185.000 mijl op de teller.

Twix zei:
... Het onderhoud aan mijn Fordje was eigenlijk heel goedkoop. Helaas dat er een klep in het blok was gevallen. Er stond slecht 185.000 mijl op de teller.

Het bij een Explorer over een "Fordje" hebben.... je begint al een echte Amerikaan te worden :).

BENZine zei:
Twix zei:
... Het onderhoud aan mijn Fordje was eigenlijk heel goedkoop. Helaas dat er een klep in het blok was gevallen. Er stond slecht 185.000 mijl op de teller.

Het bij een Explorer over een "Fordje" hebben.... je begint al een echte Amerikaan te worden :).

Nu heb je het over een Explorer, die is een maatje kleiner dan de Expedition die ik had... En omdat het kan, hebben we nu de lange versie van de Expedition. :D

Terug
Bovenaan