Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Phaeton W12 zei:
Grijs leer in een auto (of in de woonkamer) is niet mooi. Maar dat zou mij er niet van weerhouden deze Bentley Brooklands te kopen. Het totaalpakket (interieur, exterieur, km-stand, heritage, productie/oplage, prijs) klopt gewoon (y)

https://www.autoleitner.nl/nl/index/aanbod/1552403947-2009-20-brooklands-kopen

Rationele mensen zouden zich afvragen 'wat heeft het voor zin'? De kenner weet beter.

Was te koop voor 159.500 euro bij Leitner, nu voor 169.500 euro bij Classic Youngtimers: https://classic-youngtimers.com/listing/bentley-brooklands-1-of-only-550/ De man die 'm kocht bij Leitner heeft er slechts 294 km mee gereden, nét iets meer dan de afstand Alkmaar-Uden (158 km). Wat mij betreft klopt de prijs nog steeds, een schitterende auto.

Deze 993 Turbo S heeft de weg van Alkmaar naar de Belgische verzamelaar en vervolgens richting Uden niet over de weg afgelegd, er is slechts 4 mijl bijgekomen in 3 jaar tijd. Wel goed voor de waardeontwikkeling.

https://classic-youngtimers.com/listing/porsche-911-993-turbo-s/

16.jpg

Phaeton W12 zei:
Wat mij betreft klopt de prijs nog steeds, …...

Mooi dat je over de gave beschikt om dat zo goed te kunnen beoordelen, daar zou je wat mee moeten doen.

Prijs van dit soort auto's is wat de gek er voor over heeft, wel een prachtig exemplaar die Bentley en 993.
In die zin is het volgens mij ook maar gissen wat de waarde van zo'n wagen nu daadwerkelijk is.

Jammer dat veel auto's van dat kaliber op een gegeven moment in de verzamelaars carrousel terechtkomen. Aangeschaft vanwege het rendement, doorgeschoven naar een collega-verzamelaar, weer terug bij handelaar X, door naar handelaar Y. Van aus seriösem Vorbesitz is nauwelijks sprake meer. En niemand die er 1000km op durft te zetten, want owee afschrijving.

Wat dat betreft is het segment tot zo een 50k euro veel leuker om in de gaten te houden. Ik kan me voorstellen dat het ook meer voldoening geeft dat soort auto's te verhandelen. Die auto's gaan tenminste gebruikt worden.

TYN zei:
Jammer dat veel auto's van dat kaliber op een gegeven moment in de verzamelaars carrousel terechtkomen. Aangeschaft vanwege het rendement, doorgeschoven naar een collega-verzamelaar, weer terug bij handelaar X, door naar handelaar Y. Van aus seriösem Vorbesitz is nauwelijks sprake meer. En niemand die er 1000km op durft te zetten, want owee afschrijving.

Allemaal hele oude mannen die het bejaardenhuis in het vizier hebben en van dat ding af moeten. Steeds minder " jongeren" (dertig. veertigers) die dat geld voor dergelijke oude auto's over hebben, die kopen een nieuwe lambo met 25 inch velgen en een uitlaat van een of andere tuner.

Een vriend heeft een oude jaguar xj140 te koop en denkt daar nog de hoofdprijs voor te kunnen krijgen. Echter mensen die zo'n ding nog leuk vinden of kennen van vroeger zijn allemaal 75+,

Wat dat betreft is het net kunst; een investeringsobject waar je alleen maar naar mag kijken. Mij boeit het verder niet zoveel, kan ze toch niet betalen maar zou wel leuk zijn om zoiets afentoe in het wild tegen te komen. Aan de andere kant, als ze niet zo begeerlijk waren hadden ze nu misschien op de sloop gestaan en had ook niemand er van kunnen genieten. Al moet ik zeggen dat zo'n auto met een trailer van de dealer ophalen wel snobistisch is naar mijn mening, dat is juist het meest memorabele moment om zo'n beest voor de eerste keer flink de sporen te geven..

Zadelsnuiver zei:
W...maar zou wel leuk zijn om zoiets afentoe in het wild tegen te komen...

Een medewerker heeft een paar maanden geleden een 993 4s gekocht met 180k op de klok en die wordt sindsdien bijna dagelijks gebruikt. Die was qua aanschaf ook maar iets meer dan een nieuwe golf gti oid

In feite is t allemaal een beetje zielig gedoe dat speculatieve met die auto's. Helemaal met TYN eens dat het de authenticiteit ook niet ten goede komt als een dergelijke auto zo in het handelaarscircuit beland. Het heeft ook niks met autoliefde te maken of het genieten van een fijne auto. Iedereen geniet uiteraard op z'n eigen manier van een auto, echter primair is een auto toch een middel om je mee voort te bewegen en daarmee dingen te beleven.

Pagina 111.... de W111

Mercedes-280SE-Madonna-01.jpg

Mercedes-280SE-Madonna-03.jpg

Mercedes-280SE-Madonna-04.jpg

Natuurlijk ook als sedan en coupé, maar wat mij betreft is juist de cabriolet-versie één van de mooiste Benzen allertijden! Maar in goede staat zijn ze inmiddels ook onbetaalbaar.

FH126560 zei:
In feite is t allemaal een beetje zielig gedoe dat speculatieve met die auto's. Helemaal met TYN eens dat het de authenticiteit ook niet ten goede komt als een dergelijke auto zo in het handelaarscircuit beland. Het heeft ook niks met autoliefde te maken of het genieten van een fijne auto. Iedereen geniet uiteraard op z'n eigen manier van een auto, echter primair is een auto toch een middel om je mee voort te bewegen en daarmee dingen te beleven.

Eens.

En waar vroeger de auto nog een middel was om je te onderscheiden, is dat naar mijn idee de laatste jaren ook veel minder geworden. Dat komt wellicht doordat een auto bij het gros van de mensen inmiddels bij de "standaarduitrusting" hoort. Sterker: veel gezinnen hebben er zelfs twee. Wat wellicht ook meespeelt, is dat veel mensen in een lease-auto rijden. Dat zijn bij uitstek gebruiksvoorwerpen in dienst van de functie. Functie weg? Dan ook de auto inleveren.

Ander punt: de auto wordt in toenemende mate gezien als een milieu-onvriendelijke manier om je te verplaatsen. Alternatieve vervoervormen winnen, zeker in de stad, echt terrein. En dat doet uiteindelijk ook wel wat met de liefhebberij.

Bottom line: zo lang het nog een beetje leuk kan, genieten van leuke auto's.(y)

Het bezitten van een (nieuwe) auto is over x jaar vrijwel niet meer aan de orde. We zien nu al een gigantische toename van private lease contracten en dat past helemaal bij de generatie 25 - 40 jaar. Met elektrische auto's zal dat nog veel harder gaan. Je kiest een merk en een kleur en dat was het. De aandrijflijn is niet interessant, opties ook niet want alles wat je nodig hebt zit er op. Kosten per maand en zorgeloos rijden is wat telt.

Gelukkig is het voor ons nog niet verboden om te genieten van auto's. Wil je nog iets leuks rijden; wacht niet te lang. Kopen dat ding en gas er op.

Gullwing zei:
Een medewerker heeft een paar maanden geleden een 993 4s gekocht met 180k op de klok en die wordt sindsdien bijna dagelijks gebruikt. Die was qua aanschaf ook maar iets meer dan een nieuwe golf gti oid

En zo hoort het. (y)

Mede hierom vind ik auto's als de 500E bij Marco (met 260k) of die 968 met 4 ton van laatst ook veel leuker dan hun minder bereden (en 2-3x zo dure) broers. Dit zijn tenminste auto's die bereden zijn, waar van genoten is, en waar je ook (meer) zorgeloos in kunt blijven rijden.

Dit ding al voorbij gekomen?

1939-porsche-type-64-0-1557765104.jpg

The Oldest-Surviving Porsche Will Probably Fetch $20 Million at Auction

Type 64 #03 was built in 1940 by Ferry Porsche, and it's the only one of its kind to survive.

https://www.roadandtrack.com/car-culture/classic-cars/a27455508/oldest-porsche-type-64-no-3-auction/

Zo is het precies Jeust :D
Met precies dat in het achterhoofd mijn Z4 gekocht, niets verstandigs aan, maar gewoon heerlijk genieten.

Trouwens wat een prachtige auto die W111 cabrio.

Nog een lollig plaatje :)
FB_IMG_1558073811613 by bofkont OEM, on Flickr

Ik was vandaag druk met de puntjes op de i zetten bij de Shark osemeeting in bet autotron in Rosmalen. Wat gaaf als dan de 1938 328 wordt aangeleverd en omdat het mooi weer was, kwam de eigenaar gewoon dakkie open en rijdend aan.... mijn 323i e21 staat in een heerlijke lineup van alle 3serie modellen, de 507 komt morgen, de 503 staat al binnen, net als de e46 m3 csl. Gaaf spul, wordt allemaal gebruikt om te rijden.

En zo hoort het ook!! Daar zijn ze voor bedoeld.

Prachtig Buurman, zal een mooi evenement zijn! Post hier gerust wat foto’s ervan, en natuurlijk van die fraaie BMW-collectie van jezelf. (y) Zijn ze allemaal in top-staat?

Afgelopen weekend lekker getoerd door Sauerland. Dan is de SL helemaal op zijn gemak maar.... de laatste dag heeft waarschijnlijk de brandstofpomp de geest gegeven. Dus vanmiddag met een Golf 7 met Duitse platen de thuisreis weer aangevangen. Nu maar hopen dat die weer snel in Nederland is.

Heerlijk toeren daar in Sauerland, Juni ga ik die kant ook op met mijn wagentje.
Moet geweldig zijn geweest met die geweldige SL van je (y)
Jammer van de brandstof pomp, maar ach gezien de leeftijd van de auto is het echt geen schande.

Balen Michel om de bolide in D te moeten achterlaten. Zal allemaal wel goedkomen, maar kan mij voorstellen dat je blij bent als ie weer heelhuids thuis in de garage staat.

TYN zei:

Ik ken genoeg autoliefhebbers die weinig kilometers op hun auto's zetten omdat ze er domweg te veel hebben. Iemand met een 911 R bijvoorbeeld, met nog geen duizend kilometer op de teller. Gekocht omdat hij het een prachtige auto vond (en vindt), maar hij rijdt simpelweg liever met zijn GT2 RS en 918. Maar om dan gelijk te zeggen dat het geen liefhebber is...

Helemaal waar, Snipe. Als jij 10 auto's hebt wordt het een lastig verhaal om op elke jaarlijks 5k km te zetten. En dat maakt iemand inderdaad geen niet-liefhebber. Maar dat was mijn punt ook helemaal niet. Mijn opmerking ging over de iets oudere auto (maar nog geen gekende klassiekers). Auto's die in relatief korte tijd een enorme waarde hebben verkregen, waarvan niemand echt weet of die waarde duurzaam is. Daardoor vervallen dat soort auto's tot objecten van speculatie, waarbij de eerste liefhebbende eigenaar al lang en breed uit beeld is.

In de reacties ging het vrij snel naar: 'als je niet rijdt ben je geen liefhebber maar is het een belegging', en ik ken genoeg mensen waarvoor dat niet geldt. (En ik denk dat ik met mijn BMW dit jaar ook nog geen 500 kilometer heb gereden trouwens.)

Snipe zei:
In de reacties ging het vrij snel naar: 'als je niet rijdt ben je geen liefhebber maar is het een belegging', en ik ken genoeg mensen waarvoor dat niet geldt. (En ik denk dat ik met mijn BMW dit jaar ook nog geen 500 kilometer heb gereden trouwens.)

Sowieso is het een beetje onzinnig om voor een ander te bepalen of hij liefhebber is of niet. Heb ook gehoord in mijn eigen topic dat iemand het zonde vond dat ik een M140i heb, omdat ik een relatief rustige rijder ben en nooit op full attack modus rijd, en dat een diesel beter voor mij zou zijn. Of dat een Alpina niets voor mij zou zijn. Dan denk ik, hoe vér kun je de plank misslaan? :) Ik ken genoeg autoliefhebbers met een Aston Martin met flinke wasstraatkrassen die nog nooit in hun leven boven de 160 km/h zijn geweest. Maar die kopen dat soort auto's omdat ze het mooie auto's vinden. Dat zijn ook liefhebbers. Een ander soort liefhebber dan mensen die niet van wasstraatkrassen houden en die liever 260 km/h dan 160 km/h rijden. Ieder zijn eigen liefhebberij.

Over M140i gesproken:

Van donderdag t/m zondag heb ik met mijn collega's genoten van Teutonia in optima forma: Eerst met eigen BMW's van de zaak (o.a. een F11 520d met 303.000km die nog rijdt als nieuw) naar München gereden en daar bij Sixt 3 fijne machines gehuurd: M140i, CLS 53 AMG en een A6 50 TDI Quattro. Vervolgens 2 dagen heerlijk beuken door de Alpen incl. de Grossglockner pas. München - Zell am See - Ingolstadt. Echt heel tof om met 11 man op pad te zijn en mooie dingen mee te maken.

4B1ihYk.jpg

Meer foto's in mijn eigen topic.

eigenlijk toch raar dat wij 300K op de klok bizar veel vinden, terwijl ik in de usa geregeld auto's zie met 300K miles (480K km) op de klok.
Wij in europe zijn het denk ik zo gewoon gaan vinden dat een auto elke 20k duur onderhoud nodig heeft en bij 180K eigenlijk wel op is.. Dat zijn dan ook de klachten van veel amerikanen over europese auto's, het dure onderhoud.

Mooie dingen Smarter!

Iedereen beleeft inderdaad op zijn eigen manier plezier aan een auto. Maar echt mooie herinneringen worden toch wel gemaakt op mooie roadtrips en de leuke avonturen die je met een auto beleeft. Met je 205 GTI door de Ardennen rammen, met de SL een trip langs de kust van Portugal, met vrouwelijk gezelschap naar een restaurantje rijden 50 km verderop, dat soort dingen. De herinneringen aan een auto die alleen maar in de garage staat zijn toch vrij beperkt. Wel weer genieten om op een regenachtige herfst wat klusjes en poetswerk te doen. Alles met mate, 30 auto's in een loods hebben staan en er helemaal niet mee rijden is jezelf en de auto's beperken. Aan de andere kant vind ik het ook zonde om bijvoorbeeld je smetteloze W124 300TE met 50.000 km op de teller elke dag te gebruiken voor woon-werk verkeer, de winters door en buiten op straat parkeren. Zo'n auto die zijn leven lang is vertroeteld en 25 jaar oud is geworden zonder veel te lijden mag ook best een beetje een rustige oude dag hebben en binnen blijven slapen. Zie je veel hier in Amsterdam, veel youngtimers die op straat staan. Een paar van die gele 850 T-5R estates en W123's hier in de buurt. Je ziet ze gewoon achteruit gaan.
Youngtimer rijden voor mij is een paar duizend km per jaar ermee rijden, voornamelijk met mooi weer en de wagen in topstaat houden/brengen.

Gullwing zei:
eigenlijk toch raar dat wij 300K op de klok bizar veel vinden, terwijl ik in de usa geregeld auto's zie met 300K miles (480K km) op de klok.
Wij in europe zijn het denk ik zo gewoon gaan vinden dat een auto elke 20k duur onderhoud nodig heeft en bij 180K eigenlijk wel op is.. Dat zijn dan ook de klachten van veel amerikanen over europese auto's, het dure onderhoud.

Is inderdaad raar dat we hier auto's met 200k+ als afgeschreven en niet meer rendabel beschouwen. 'Onze' F11 520d uit 2013 heeft nu 303.000km gereden. Hele fijne spec: o.a. High Executive, sportstoelen, panodak, adaptief onderstel en 4 zone clima. Auto wordt dagelijks ingezet als vervangend vervoer bij onze klanten.

Echt een top auto voor lange ritten. Accelleratie niet supersnel, maar spoort als een trein ook bij 230 op de teller. Echt een heerlijke autobahnverslinder.

BENZine zei:
Balen Michel om de bolide in D te moeten achterlaten. Zal allemaal wel goedkomen, maar kan mij voorstellen dat je blij bent als ie weer heelhuids thuis in de garage staat.
Vooral dat laatste. Vandaag de ANWB gesproken en moet rekening houden met een week tot 10 dagen voor die weer terug is.

michel1975 zei:
BENZine zei:
Vooral dat laatste. Vandaag de ANWB gesproken en moet rekening houden met een week tot 10 dagen voor die weer terug is.

Komt vast goed, Michel. Gelukkig heb je het grootste deel van je weekend kunnen genieten van de SL Heb je ook nog wat leuke foto's gemaakt?

Ai, dat is inderdaad minder. Zeker omdat je niet weet waar zo'n auto precies allemaal komt en wordt neergezet, trailer op, trailer af etc.
Dat een auto op die leeftijd af en toe wat mankeert hoort erbij maar onderweg in het buitenland is wel zuur, zeker als je net duur onderhoud hebt gehad. Is zo'n betrouwbare Outlander even niet zo verkeerd;) Komt goed, straks staat ie weer te glimmen in je garage.

Gullwing zei:

Flink verschil inderdaad qua onderhoud, vooral ook onderdeel prijzen. Interval valt mee geloof ik qua verschil? In mijn boekjes wordt elke 7500 miles een onderhoudsbeurt aangeraden en dat gold geloof ik voor elke GM uit de jaren '80 en '90. Schrik ook weleens van de prijzen die hier worden genoemd van Mercedes onderdelen, Een originele stuurbekrachtingspomp kost voor mij maar 63 euro bijvoorbeeld. Ik wacht nog wel even met Mercedes rijden. Ik zie uiteraard de meerwaarde wel van een Mercedes maar vind de meerkosten nog niet opwegen tegen de extra kwaliteiten. Wordt hier wel aardig toegelicht, waar die verschillen in kosten nou precies in zitten:

smarter zei:
Over M140i gesproken:

Van donderdag t/m zondag heb ik met mijn collega's genoten van Teutonia in optima forma: Eerst met eigen BMW's van de zaak (o.a. een F11 520d met 303.000km die nog rijdt als nieuw) naar München gereden en daar bij Sixt 3 fijne machines gehuurd: M140i, CLS 53 AMG en een A6 50 TDI Quattro. Vervolgens 2 dagen heerlijk beuken door de Alpen incl. de Grossglockner pas. München - Zell am See - Ingolstadt. Echt heel tof om met 11 man op pad te zijn en mooie dingen mee te maken.

4B1ihYk.jpg

Meer foto's in mijn eigen topic.

Gaaf tripje!!

Balen Michel, hopelijk komt hij weer heelhuids thuis. (y)

Gave rit Smarter, CLS 53 AMG lijkt mij toch wel de ideale daily, snel, comfortabel, niet al te opvallend. Perfect. (y)

De E350 van mijn vader gaat inmiddels ook richting de 2,5 ton. Hij zit wel een beetje te kijken naar een S213 E400, maar eigenlijk bevalt de E350 nog prima en is er niets mis mee. Nee, die gaat de 3 ton wel halen in zijn handen, denk ik.

Zolang alles probleemloos en betrouwbaar blijft worden oudere auto's eigenlijk ook steeds leuker om ze langer aan te houden. Mijn vorige auto (BMW F11) heb ik ook 7,5 jaar met veel plezier gehad (voor mijn doen heel lang), en hoe langer ik hem had des te meer ik de auto ging waarderen. Het is dat ik de laatste tijd steeds vaker olie moest bijvullen (waarover ik verhalen hoorde dat dit op termijn wel eens zou kunnen leiden tot zeer hoge kosten), anders had ik hem waarschijnlijk nog niet ingeruild.

Leuk, zo'n rit door het Alpenland. Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar de CLS, al is een M140i ook wel lekker gereedschap op een dergelijk parcours. De A6 detoneert in dit trio een beetje, zal prima rijden, maar daarvoor had je ook gewoon die 520d mee kunnen nemen op de rit. Was er bijvoorbeeld niet een leuke 4-zits cabrio beschikbaar? Dat had mij dan veel leuker geleken.

BENZine zei:
Zolang alles probleemloos en betrouwbaar blijft worden oudere auto's eigenlijk ook steeds leuker om ze langer aan te houden. Mijn vorige auto (BMW F11) heb ik ook 7,5 jaar met veel plezier gehad (voor mijn doen heel lang), en hoe langer ik hem had des te meer ik de auto ging waarderen. Het is dat ik de laatste tijd steeds vaker olie moest bijvullen (waarover ik verhalen hoorde dat dit op termijn wel eens zou kunnen leiden tot zeer hoge kosten), anders had ik hem waarschijnlijk nog niet ingeruild.

Verstandig waarschijnlijk. Mijn kantoorgenoot had een 535i touring uit 2011 met 175K op de klok. Die is met 12K motorschade afgevoerd eind vorig jaar.

Joe met trema l D met punt zei:
Balen Michel, hopelijk komt hij weer heelhuids thuis. (y)
Dat zal toch wel. Ach hij is tegen taxatiewaarde verzekerd.:)

smarter zei:
michel1975 zei:
BENZine zei:

Komt vast goed, Michel. Gelukkig heb je het grootste deel van je weekend kunnen genieten van de SL Heb je ook nog wat leuke foto's gemaakt?
Heb nog wel wat foto's zal ze vanavond even opsnorren.

Jammer dat de SL moest achterblijven in Duitsland Michel, maar dat kan gebeuren met een auto van 25 jaar oud. Ik zie de foto's graag tegemoet! (y)

Wat moet er stuk zijn om 11k kosten aan een relatief simpele wijdverspreide BMW motor te hebben?

Vandaag paar uur met een 1 jaar oude 540iA Touring op pad geweest. Fijne auto, lekker hoog koppel bij relatief laag toerental, bijna net zo fijn als mijn(ex) C320cdi uit 2008, BMW iets sneller maar voor mij niet van belang voor de dagelijkse rijpraktijk. De Mercedes had mooiere motorsound, de BMW heeft uiteraard meer moderne gadgets waar ik overigens niet veel om geef. Zo'n BMW heeft een hoog blingbling gehalte met luchthappers en overal M-etjes en privacy-glass. Ik zou toch voor een E350d gaan denk ik voor mijn aanstaande zakenauto.

Al dat M-geleuter moet je ook helemaal niet willen, lekker op een M5 maar een gewone 5 wordt er zo ordinair van.

Decente Individual-kleur, max 18 inch, en je hebt een elegante en tijdloze auto.

Terug
Bovenaan