Teutonia LXV :Geschwindigkeit

500 E zei:
De M103 motor lijkt gemaakt te zijn voor de R107. Ik zou geen andere willen. Nou ja, wellicht een 420, maar meer vanwege de waarde en de zeldzaamheid dan vanwege de motor, want ik verkies altijd de 300 SL boven de rest. Voor een R129 is dat weer een heel ander verhaal.

De R129 is ongetwijfeld het beste gemotoriseerd als 500.

Ja, ging ik vanuit dat het die zou zijn. Zelfde motorblok, de GM 3800, onverwoestbaar zeggen ze. Interieur is in de nieuwere wel een stukje minder fraai vind ik, iets meer plastic en wat meer doorsnee jaren 90/00 Amerikaans. Heb hem ook een beetje uit nostalgie, er stond er vroeger altijd eentje bij mij in de straat toen ik een jaar of 7-8 was en het model nog nieuw. Na het zien van dit filmpje moest ik hem hebben:

Bij een SL hoort een motor met koppel, en daaraan ontbreekt het bij een M103 vind ik. Het cruisen met het gemurmel en koppel van een V8 maakt het plaatje compleet. Die paar kilo gewicht speelt bij een dergelijke auto totaal geen rol van betekenis.

Mooi verhaal historie Ibud (y)

Benzine zeer zeker eens de 500 is gewoon de beste keus voor een R129.
Maar dit exemplaar van Leitner, mijn hemeltje, water staat in mijn mond, een special edition.
De 320 zou mij het best kunnen doen!
https://www.autoleitner.nl/nl/index/aanbod/1496172968-1998-7-sl-320-roadster-special-edition-r129-kopen

Auto_Leitner_-_72_(Custom)5 by bofkont OEM, on Flickr

Deze Z1 ook zo'n kunstwerk, begin ik steeds meer te waarderen, ook bijzonder hard gestegen kwa waarde de laatste jaren.
Heb ze nog wel zien staan voor 15k, uiteraard met meer km's.
https://www.autoleitner.nl/nl/index/aanbod/1513713304-1991-6-z1-roadster-e30-kopen
DSCF0058_(Large) by bofkont OEM, on Flickr

FH218374 zei:
Bij een SL hoort een motor met koppel, en daaraan ontbreekt het bij een M103 vind ik. Het cruisen met het gemurmel en koppel van een V8 maakt het plaatje compleet. Die paar kilo gewicht speelt bij een dergelijke auto totaal geen rol van betekenis.

Wat betreft de R129: Geheel met je eens. Maar die is dan ook 15% zwaarder dan de R107. Een R107 is lichtvoetiger en prima (volgens velen zelfs beter) bediend met een lichtere 6-cilinder in het vooronder.

Gewicht speelt nauwelijks een rol van betekenis bij een 107. Een 300SL met automaat is sowieso al zwaarder dan een exemplaar met handbak en dan wordt t verschil met bijvoorbeeld een 420 (met standaard automaat) al veel kleiner. Maar wat mij betreft een theoretische discussie, auto heb ik al 20 jaar niet meer. Daarna een R129 500SL en dat was helemaal een topauto.

Een R107 V8 weegt zo’n 100kg meer dan een L6. Die 100kg ligt voorin de auto, rust op de voorwielen, en dat merk je in het rijgedrag. Niet schokkend, niet dat een 420 of 500 slecht rijdt (integendeel), maar een 300 stuurt daardoor wel fijner. Een V8 compenseert dat natuurlijk weer met z’n fraaiere geluid, daarover geen discussie.

Een 420 of 500 in een R107? Dramatische auto's. Eigenlijk gewoon een Chevrolet Caprice met een ster d'r op.

Als ik dit zie dan gaat het toch enorm kriebelen...

vvY0Nn1.jpg

Destijds mijn ultieme droomauto!!
Maar als ik dan de foto’s goed bekijk dan kom ik al snel tot de conclusie dat ik het niet moet doen. Ooit was dit de top-limo, luxer en mooier dan dit was er eigenlijk niet. Maar inmiddels is het oud, hier en daar versleten en qua techniek en luxe aan alle kanten ingehaald. En een echte klassieker is het eigenlijk ook niet, dat is de W116 dan veel meer met z’n vele chroom en klassiekere koets. Als ik hem in de garage zou hebben zou ik het eerst fantastisch vinden, maar al snel zou ik hem wel gezien hebben en zou hij dan weer plaats moeten maken voor iets anders.

Nog maar eens de foto’s bekijken dan, vervolgens de W126 folder die op mijn bureau ligt nog maar eens doorbladeren en zien hoe mooi het ooit was .... “Tot zover andere tijden, terug naar de onze”.

Kilometerstand op foto is 131.000 overigens. Geen echte frisse auto zo op de foto's. Ik vraag mij ook af of de voorspatborden kloppen, ogen smal zo op fotos. En veel Formule1 coureurs en teambazen reden een 560 maar dan wel een SEC. Ik heb weleens een overzichtje daarvan gezien.

Hij lijkt ook wat hoog op z’n poten te staan. Of is de wagenhoogte instelbaar bij een 560?

Zo te zien de Perlmuttgraue van Marco Hof geleend? Had dan ook wel even als bedankje vermeld mogen worden.

FH218374 zei:
Kilometerstand op foto is 131.000 overigens. Geen echte frisse auto zo op de foto's. Ik vraag mij ook af of de voorspatborden kloppen, ogen smal zo op fotos. En veel Formule1 coureurs en teambazen reden een 560 maar dan wel een SEC. Ik heb weleens een overzichtje daarvan gezien.
Het is niet echt goed te zien of het 560 spatborden zijn. Zal me niks verbazen als ze vervangen zijn voor gewone spatborden doordat ze krokant waren.

michel1975 zei:
FH218374 zei:
Het is niet echt goed te zien of het 560 spatborden zijn. Zal me niks verbazen als ze vervangen zijn voor gewone spatborden doordat ze krokant waren.
Ruim in de lak met de bekende siliconenrondjes in het spuitwerk.

BENZine zei:
... kom ik al snel tot de conclusie dat ik het niet moet doen. ... inmiddels is het oud, hier en daar versleten en qua techniek en luxe aan alle kanten ingehaald. En een echte klassieker is het eigenlijk ook niet, ... .

dat heb ik eigenlijk inmiddels met elke oude auto. Het boeit me allemaal niet meer zo.
Maar toch, als ik die bruine C126 van 500e zie :T

Precies, het verschilt (bij mij althans) wel per auto, en is dan ook afhankelijk van kleurstelling en algehele staat van de auto. Een W124 heb ik gehad, vond ik toen de absolute top, maar nu te klein, te oud en aan alle kanten ingehaald. Een C126 vond ik vroeger minder dan een W126, maar tegenwoordig juist meer de klassieker van de 2 en mooier oud geworden. En zeker in zo'n kleurstelling en in een dergelijke staat is dat een top-auto om in een collectie te hebben. En een R107 heb ik nu al bijna 6 jaar, en ben ik in die tijd alleen maar mooier gaan vinden. Het wordt steeds meer een klassieker (merk ik ook aan reacties op de auto, nu meer en positiever dan 6 jaar geleden), stap ik in de auto dan zie en ruik ik de nostalgie. En toch is hij lang niet in concoursstaat, ik heb nog een flinke lijst met zaken die ooit nog eens zouden moeten gebeuren aan de auto.

Oude auto's zijn prachtig om te zien, maar niet altijd om te hebben. Dat verschilt enorm per auto, uitvoering en algehele staat, en hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je persoonlijk hebt met een bepaalde auto.

Carfanatic zei:
https://www.youtube.com/watch?v=NzjKsNml1yk
5 liter V8 made possible by porsche of 3 liter V8 made possible by Ferrari? Ondanks het feit dat ik de Thema een warm hart toedraag zonder twijfel de 500E.
Het is dat de prijzen nu echt de pan uit rijzen maar man wat een apparaat.

De Thema is een leuke auto, die motor zal ook een dikke prima zijn, maar ik denk dat die combinatie wat te veel is voor de voorwieltjes. Ik heb het filmpje overigens nog niet gezien.
Maar zo'n 500E doet het voor mij ook echt. Man wat een apparaat, inderdaad. Zou daar dolgraag nog eens een rondje in sturen. En bezitten. :cool:

Fantastisch apparaat in een destijds fantastische auto (y). Maar nu zou ik eerder kiezen voor een 500SL (R129) waar dezelfde motor in ligt.

Een SL nodigt verder niet echt uit om er eens goed voor te gaan zitten, dus wat mij betreft voldoet een zescilinder net zo goed als een V8. En ik zou juist weer liever een 500 E hebben dan een 500 SL.

Dan ga ik voor de 125i Cabrio Performance: https://www.deautostudio.nl/occasion/bmw-125i-cabrio-performance/

En als we dan toch geld (dat we niet hebben) uit aan het geven zijn, helaas gister weer geen miljonair, dan ga ik toch voor mijn droomauto, en wel dit exemplaar bij Douwe: Mercedes 380SL

Beslist een mooie auto, die SL (y) Heeft ook beslist goede eerdere eigenaren gehad als ik het zo zie.

Phaeton V8 zei:
Beslist een mooie auto, die SL (y) Heeft ook beslist goede eerdere eigenaren gehad als ik het zo zie.

U moet toch wel een kenner zijn, knap dat u dat zo kunt beoordelen aan de hand van deze summiere info (y).

DSCF0295_(Large).JPG

Het enige wat mij tot nu toe opvalt is dat de voorspoiler en de putdeksels er niet op horen (omdat het een pré-mopf is), en betwijfel ik ook of deze putdeksels überhaupt origineel zijn voor een R107 (rechthoekige i.p.v. ovalen gaten). Daarnaast is de 380 de minst geliefde motor in de R107 qua betrouwbaarheid en benzineverbruik.

Maar verder ziet ie er op deze foto wel heel netjes uit (benieuwd naar de detailfoto's). En als deze origineel Europees is dan is dat wel bijzonder, veruit de meeste 380's zijn de oceaan over gegaan en dus uitgevoerd met de Amerikaanse bumpers en verlichting.

Gisteren naar Interclassics Maastricht geweest. Altijd hele leuke dag. Gelukkig iets minder 911's dan voorgaande jaren, maar nog steeds veel. Je ziet een aantal topgerestaureerde auto's maar ook objecten waarbij je denkt hoe durf je dat hier neer te zetten, maar dan nog wel de hoofdprijs vragen. Weinig Mercedes, weinig W116 en W126. Wel enkele leuke pre War autos wat mijn nieuwe aandachtsgebied is/wordt. Niet druk ook, was previewdag. Zeer goede sfeer. Wel aantal BMW's E3 maar dan ook weer een beetje zozo exemplaren met ongelijke deuren en naden. Ook echt mooie verse originele E21 323i, superleuke auto en een Belgische W124 500E voor 35k. Dat is nog te doen als je het echt zou willen.

michel1975 zei:
Hij was nog dezelfde dag doorverkocht en uitgevoerd.
Eigenlijk wel jammer voor een originele Nederlander.

Heel erg jammer. Is jouw schuld dat er zo'n mooi exemplaar voor het NL wegennet verloren is gegaan! (n) :)

Yep neem het me nog iedere dag kwalijk:rolleyes:

@FH altijd leuke uitjes.(y)

Voorheen had je door het hele land altijd nog leuke oldtimerbeurzen. Daar stond voor ieder wat wils. Die zie je bijna nergens meer.

Ze zijn er nog wel (vorig jaar bijvoorbeeld nog in Drachten geweest), maar wat je daar dan ziet is toch wel erg beperkt en heb je vaak al na een uurtje wel gezien. Op de Interclassics in Maastricht ben ik nog nooit geweest, wel een aantal keren in Essen waar je aan een dag eigenlijk niet voldoende hebt. Daar kijk je echt je ogen uit!

Zo af en toe pak ik ook wel eens een beursje mee maar eigenlijk vind ik het veel leuker om alles in actie te zien. Goodwood, LeMans classic, dat is dan weer mijn lijstje. :cool:

Autosalon Brussel volgende week, eind januari Boot Dusseldorf, februari Motorbeurs Utrecht, begin maart Autosalon Geneve.....begint een beetje op werken te lijken.

.... eind maart Essen? Of heb je in Maastricht genoeg ouwe meuk gezien?

Terug
Bovenaan