Iets meer dan 2 jaar geleden kocht ik mijn eerste Duitser. Als verstokt Italiaanse autoliefhebber, met wel een brede blik op mooi spul, heb ik destijds een W204 Coupe gekocht. Ik had eerder dat jaar een Alfa 4C gekocht plus een kleine praktische auto. Die laatste voldeed eigenlijk al heel snel niet meer aan mijn wensen. Op de A1, ter hoogte van Rijssen, kwam mij destijds een W204 coupe voorbij. Nooit was dit model mij echt opgevallen. Echter, toen ik hem zag heb ik thuis direct autoscout aangeslingerd. Ik vond hem echt prachtig mooi.
Enfin, paar dagen later stond er een Mercedes W204 Coupe 180 met AMG styling pakket voor de deur. Met automaat en nog wat gimmicks. Ik heb in het verleden veel gereden met 6, 8, 10 en 12 cilinder Duitsers, dus een 4 cilinder was wel even een twijfel. Echter, na de proefrit was ik overtuigd. Mercedes heeft de 7G zo goed afgestemd op het blok, dat je qua souplesse helemaal niets mist. Natuurlijk, het is geen strepentrekker, maar er zit verrassend veel smeuïgheid in de combinatie. In 2 jaar tijd heb ik er een goede 70.000km mee gereden.
De auto gaat nu weer weg. Er komt een Italiaan (Stelvio) voor terug. Daarom is het leuk om even de balans op te maken van mijn eerste Duitser. Wat beviel en wat beviel niet? Om met dat laatste te beginnen: eigenlijk maar heel erg weinig:
- Wat buitengewoon teleurstellend was, was dat ik in die 2 jaar (bij 135.000km) de distributieketting heb moeten vervangen. Op zo'n jonge auto met zo'n kilometerstand had ik dat niet verwacht. Tevens was ook de nokkenasvervroeger (geen idee hoe dat ding exact heet) naar het gootje. Een echt dure reparatie. Rij je eens Duits....
- De binding met de auto. Hoe mooi ik hem ook vind en wat een geweldige reisgezel het ook altijd was... ik ben mij nooit aan de auto gaan binden. Het is echt van A naar B vervoer
- De automaat is te traag in terugschakelen. Ik rem graag op de motor, maar soms reageert de bak echt pas 2 a 3 seconden na de flipper te hebben gebruikt. Daarmee is het bijna onmogelijk op de motor in sommige situaties af te remmen. In de proefrit met de Stelvio waardeerde ik direct weer. Flipperen is terugschakelen, instant.
Wat beviel er wel?
Op de distributieketting na, heeft de auto een waanzinnig degelijk indruk gemaakt. Echt een tank. 0 piepjes, 0 kraakjes. Na een onderhoudsbeurt bij de VW dealer gaf de chef werkplaats aan dat ze met meerdere collega's bij elkaar onder de auto zijn gaan staan, omdat de auto er na 8 jaar onderhuids werkelijk als nieuw uitzag. Ze waren onder de indruk. Ik ook, want verder was de kwaliteit super. Het is volgens Baan (Hengelo) de best geproduceerde Mercedes van de afgelopen 20 jaar.
Wat ook geweldig beviel is het reiscomfort. De auto is stil, soepel en ontspannend. De stoelverwarming slaat direct aan, wordt lekker warm, de stoelen zijn fantastisch (beste stoelen die ik ooit gehad heb (AMG stoelen)) en het stuurgedrag is mij altijd bevallen. Hij stuurt scherp en met voldoende gevoel, maar toch in alle rust en kalmte. Geen trillingen in het stuur, of what so ever. Je zitpositie is dus volledig ontspannen. Daarnaast was die met 156pk verrassend snel. Van 100-200 is het allemaal niet denderend, maar een topsnelheid van 240km/pu op GPS op een vlakke autobahn terug uit Italië is wel zeer indrukwekkend op dit vermogen. En dat bij 5000 toeren.
Ja, door het zit- en rijcomfort is dit ultiem cruisen. Wat ik knap vind, is dat het Mercedes gelukt is om dat soevereine gevoel wat een S klasse uitstraalt tijdens het rijden, toch deels te transporteren naar de C klasse. Ik heb veel met S-klasses mogen rijden in het verleden en ondanks dat het echt andere auto's zijn, hebben ze dezelfde kenmerken. Stuurgevoel, trillingsvrij stuur, demping, etc. Zeker niet in dezelfde mate, maar absoluut aanwezig.
Ook beviel de Audio 20 (zo heet dit systeem blijkbaar) geweldig. Allereerst totaal niet, want vanuit de fabriek schijnt de equalizer compleet verkeerd ingesteld te staan. Na lang zoeken op internet vond ik een forum met wat mede lotgenoten. Daar had iemand aangegeven hoe je via toetsencombinaties op het dashboard in een speciaal menu kon komen waar de tonen per speaker aangepast konden worden. Ik heb hun tips opgevolgd en het is alsof ik langs de audiozaak was gereden. Wat een verschil. Daarna altijd met mega veel plezier naar de muziek geluisterd.
Ook opvallend vond ik de afstelling van de software met koude motor. Wat ik echt typerend vond is dat de auto met koude motor, bij gas los, nog altijd wat benzine blijft inspuiten. Dit voorkomt dat je met koude motor een bokkend gevoel krijgt. Of de auto nou koud weggereden wordt, of dat je al 100km onderweg bent. Het gevoel is continu hetzelfde. Heerlijk, behalve voor het verbruik. Dat is met koude motor echt schrikken.
Enfin, ik ga nu over naar wederom een Italiaan. Toen ik onderweg naar de Alfa dealer was, bekroop mij het gevoel dat na de Mercedes, de Stelvio wat "Alfa" zou aanvoelen. Gelukkig was dat niet het geval. Ik was geenszins van plan een stap terug te zetten. Ik heb een direct vergelijk gedaan met een GLC die er stond en kon objectief (dat durf ik me na deze Mercedes wel te noemen), de keuze voor de Alfa maken. Daarom besloten de Mercedes te koop te zetten en bij verkoop over te gaan tot aankoop van een Stelvio.
W204 Coupe: ondanks dat ik er nooit veel gevoel bij heb gehad, ben ik wel gehecht geraakt aan het rijden zelf. Ik zal hem daardoor ook gaan missen: