Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Ja de 404 was ook een topper destijds, en laten we ook de 605 en 607 niet vergeten. Daarna was het klaar in het hogere segment.

Dat is persoonlijk, ik vind het interieur van de 3008 nogal goedkoop ogen met dat jaren 70 stofje op het dashboard.
Ook vind ik het dashboard van de 5 serie rustiger, niet overal schermen en in dit geval het mooie m stuur
In de BMW zit qua cm2 minstens zoveel scherm als in de 3008, waar de lay-out en vormgeving bovendien harmonischer is.

Wel leuk bij de BMW: de streepjes code op het scherm achter het stuur!

De nieuwe 5 vind ik overigens een fraaie sedan, rijdt strak en toch comfortabel.

Gelukkig zie je bij steeds meer merken wel weer meer mooie stoffen interieurs terugkomen. Wat ik zo’n onzin vind zijn die zogenaamde vega-lederen interieurs. Vroeger had je de keuze uit mooie stoffen in meerdere kleuren, en als optie leder. Maar als er dan besloten is dat echt leder nu niet meer kan of minder moet, grijp dan a.u.b. terug naar mooie en kwalitatief hoogwaardige stoffen i.p.v. nep leder.

XNmbuLF.jpeg

Laatst bewerkt:
Zo de eerste meters met de 968 zitten erop. Je hoeft echt geen 911 te kopen voor het Porsche gevoel. Laatste jaren vooral modern gereden maar sinds de Niva weer helemaal om. Heb voor de zomer een Triumph TR6 gekocht. Wilde echt een rijders auto. Deze is nu onderweg vanuit Scandinavië samen met een 230.6 en een mauritius blauwe 850. Maar tot die tijd ff lekker gummen met de Porsche.
Via Flickr kun je vrij simpel foto's uploaden en delen, maar wat een fantastische collectie zeg!
Had ik even gemist.

MB300SL ook mijn ervaring, Peugeot/Renault heeft tegenwoordig prachtige interieurs, laatst even bij een gele 208 GT gekeken van een collega, gaaf ding!

Id dat nepleer, verschrikkelijk.
Ik had in de w164 leer met velours, en dat is eigenlijk veel comfortabeler dan leer. Ook BMW had in die concept weer ouderwets rib stof, dat heb ik echt veel liever dan dat plastic leer.

Die ribstoffen van BMW in de jaren ‘80 (E21, E12, E23 etc.), en dan de keuze uit zwart, beige, blauw of groen… prachtig! :love:

De Enyaq had je ook met wollen bekleding maar daar zijn ze helaas alweer mee gestopt. Volgens mij heeft Volvo dat ook.
Vega leer, dat noemden we vroeger toch gewoon skai of kunstleer? Zat altijd alleen op de allergoedkoopste uitvoering. Kan me nog een Kadett E Caravan (ex Remu) herinneren met dat spul. Vreselijk!

Ga het vandeweek ff uitproberen en zal ff foto’s plaatsen.
Via Flickr kun je vrij simpel foto's uploaden en delen, maar wat een fantastische collectie zeg!
Had ik even gemist.

MB300SL ook mijn ervaring, Peugeot/Renault heeft tegenwoordig prachtige interieurs, laatst even bij een gele 208 GT gekeken van een collega, gaaf ding!
Ga het vandeweek ff testen en zal foto’s plaatsen.

Ik kan je vertellen het rijdt echt briljant. 800kg en ruim 100pk. Die Porsche is leuk, meer dan leuk
Maar die gt5. Of ik weer 20 was
Deze snap ik 100%
In 1992 was ik 20 en had ik een 205 GTI….

Laag gewicht en een beetje pk’s, wat een feest!

Laatst bewerkt:
Vega leer, dat noemden we vroeger toch gewoon skai of kunstleer? Zat altijd alleen op de allergoedkoopste uitvoering. Kan me nog een Kadett E Caravan (ex Remu) herinneren met dat spul. Vreselijk!
Het ziet er wel tegenwoordig goed uit en net ‘echt’. Echter, het nadeel vind ik dat het snel klam aanvoelt.

Ik had het in de Tesla, fijn dat het niet zo heet werd als leder, maar je had dan wel het gevoel alsof je een plastic zak aan had. Nu met de standaard stoel ventilatie (bij Tesla) is dat dan denk wel opgelost.

Het allergrootste nadeel vind ik echter het gebrek aan de geur van leder…

Mijn auto staat bijna altijd stil tussen donderdag en maandag, als ik dan maandag weer instap word ik zo blij van de geur van de lederen bekleding. Dit weekend toevallig weer behandeld met Gliptone, oh… zo fijn

Nepleer vind ik net zo erg als nep motor geluid uit de speakers. Ik zou een auto daar dus echt om laten staan.
Hangt beetje vd auto af. Lederen bekleding in een >E segment auto is voor mij een nobrainer. Zonder dat , geeft het mij niet dat premium gevoel. Das persoonlijk uiteraard.

Ieder zijn ding, maar de mijne is het niet.
Het past prima in die tijd, maar als ik zoveel geld uitgeef dan wil ik geen stof maar echt leer.

Echt leer wordt hier ook niet bekritiseerd, het ging over vegan leer oftewel nep-leer wat momenteel steeds meer wordt toegepast.

en bedankt, nu ga ik weer uren lang zoeken naar een mooie 190 :cool:

karo op een 124 is ook prachtig, en vind ik mooier dan leder. Een kennis heeft eentje, licht bruin ish metallic met brazil karo, en slechts 12k km, prachtige auto.

Heerlijk, die oude en mooie interieurs! Tegenwoordig is ook de kleurkeus erg teruggebracht. Bij de eerste Zafira had je bij de Elegance de keus uit lichtgrijs en zwart, en bij de sportievere uitvoering zwart met rood, met groen of met blauw.
Ook de Golf had in die tijd als Highline de keus uit meerdere kleuren stof: zwart, lichtgrijs of beige. En dan had je ook nog zwart/blauw en zwart/rood.
Helaas zie je dat nooit meer.
De Enyaq was leverbaar met vier verschillende interieurs, dat zijn er nu nog maar twee.

Tegenwoordig is ook de kleurkeus erg teruggebracht.
ik heb naar een alfa giulia Quadrifoglio gekeken, voor de facelift had je nog keuze uit rood, bruin of zwart interier, nu alleen nog zwart en 5 matige lakkleuren, maar ze vragen wel 90k, 5k meer dan een bmw M3 Competition

Ik begrijp niks van stellantis, bij elke keuze die ze maken lijkt het wel alsof ze de klant op de allerlaatste plek zetten voor een paar centen extra winst.

Ook de Golf had in die tijd als Highline de keus uit meerdere kleuren stof: zwart, lichtgrijs of beige. En dan had je ook nog zwart/blauw en zwart/rood.
Helaas zie je dat nooit meer.
Voor mij is de Golf II nog altijd de mooiste Golf met de meeste kwaliteitsuitstraling, en de III en de IV waren ook nog wel onderscheidend. Daarna is het VAG eenheidsworst geworden en heb ik er niets meer mee.

Ik heb een tijdje in een Golf IV Highline 115 pk t rooie-d rooie-i gereden, mét 6 bak. Dat vond ik toen wel echt een hele dikke en fijne auto. Dan was je wel een beetje de man, ten opzichte van de 90 pk niet rooie tdi's met comfortline of trendline uitrusting. Was dacht ik ook 1 vd eerste pompverstuiver diesels. Later heb ik nog een Leon FR tdi gehad, met 170 pk. Ook nog een pompverstuiver, met veel problemen trouwens mét die pompverstuivers. Vond het heerlijke blokken, lekker explosief. De commonrails daarna hadden een veel bredere powerband, maar voelden trager.

Mooie tijden.

Leer is mooi, en ruikt idd heerlijk, maar die oude benz met een goede stoffen bekleding was gewoon veel comfortabeler. Als ze dat nou weer eens gingen aanbieden

In de E34 had je ook nog stoffen sportstoelen. Zou toch perfect zijn als je dat nog steeds kan kiezen..

In de E46 had ik stof, dat zag er (ondanks gebruik van kinderzitjes etc.) na 5 jaar nog als nieuw uit. In de F11 heb ik het leer van de achterbankzitting al na 3 jaar laten vervangen, dat zag er (ook door kinderzitjes) toen al lelijk uit. De zitting van mijn stoel in de W213 (2019, nappa) is inmiddels ook al wat bekrast, met stof had ik dat waarschijnlijk niet gehad.

Maar zoals hier ook al eerder gezegd, de geur van leder (en dan vooral nappa) mis je bij een stoffen interieur en is ook zeker wat waard.

Laatst bewerkt:
In de F11 heb ik het leer van de achterbankzitting al na 3 jaar laten vervangen, dat zag er (ook door kinderzitjes) toen al lelijk uit
Waar heb je het laten vervangen ? Ik heb wat last van kreukels links bij de bestuurders stoel. Deze zaten er al in en krijg ik er beperkt uit met heat gun.

Wil dit professioneel aan laten pakken incl misschien het zitvlak schuim vullen

Voor achter heb ik van die beschermers ertussen Incl soort kussentje, dat neemt meeste knelling van de isofix weg , dat zorgt voornamelijk voor die lelijke druk plekken. Het ziet er vooralsnog mooi uit.

Wat wel echt matig is bij Dakota leder, het zijn meerdere type leder.. bijv midden armsteun achter en zijkant naar het portier toe is anders, wat met beige zorgt uiteindelijk voor licht kleur verschil door de zon.

Volgende auto blijf ik denk toch ner zo lang doorzoeken tot ik het duurdere individual nappa leder tegenkom

Bij RGS in Baarle Nassau. Maar er zijn natuurlijk talloze bedrijven die dit netjes kunnen, en wellicht dichter in de buurt.

Ik kreeg toevallig aanbieding in m’n inbox van Dusseldorp. Nieuwe 5 serie touring €20,000 korting, extra pakketten en als je wilt financieren 2% rente.

Krijgen ze die dingen niet kwijt..?

Ik kreeg toevallig aanbieding in m’n inbox van Dusseldorp. Nieuwe 5 serie touring €20,000 korting, extra pakketten en als je wilt financieren 2% rente.

Krijgen ze die dingen niet kwijt..?
pijnlijk voor een net nieuw model toch? Een mooie auto is het niet. Meer van 'ach, na een paar dagen zie je het niet meer.' (al is de station een stuk fraaier dan de sedan)

Van dealers in de vs krijg ik ook constant berichten dat ze massa kortingen geven. Lijkt ook niet goed te gaan.

nee, heel soms zie je een oudere, als iets 25 jaar of ouder is mag kan het geïmporteerd worden.
Maar heb wel af en toe een modernere gezien, misschien meegenomen als verhuisgoed of als militair oid?

@Gullwing Inderdaad erg pijnlijk. Het model vind ik niet eens heel lelijk , alleen de proporties zijn wat gek.

Het is gewoon dat je als ‘vijf serie rijder’ teveel concessies moet doen (we hebben ze al uitgebreid besproken hier) tov wat het hiervoor was qua luxe beleving en performance . Al zijn de reviews best goed op Autoweek (wellicht wat cognitieve dissonantie)

En hij is te duur voor hen die graag BMW willen rijden en die aspecten van zo’n vijf serie nog niet kennen.

Hij is voor mij overigens ook te duur nieuw hoor, laat dat voor op staan. Heb er nog even naar gekeken vanuit lease via bedrijf maar Mwoah.

De bijtelling komt er dan echt hard in. De W214 vind ik echt veel fraaier dan de nieuwe 5, zou niet eens weten welk G nummer die heeft.

De g30 vind ik dan weer mooier dan de w213.

En de generaties daarvoor hebben ze echt hun eigen stijl en charmes en ik vermoed ook echt ander publiek. Het wordt steeds meer uitwisselbaar en dat vind ik jammer.

Zag vorige week een w214 rijden en werd er wel hebberig van.. Zakelijk prima te verantwoorden maar ik vertik het om zoveel bijtelling te betalen.

Als ik naar de verkoopcijfers kijk van de 5 serie doet hij het niet slechter dan vorig jaar. Ik kan alleen niet vinden vanaf wanneer het nieuwe model geleverd wordt.

Ja bijtelling en de ‘opportunity cost’ van geen mobiliteitsvergoeding. Die vergeet men vaak.

Grofweg kost m’n 535i nu ~900 per maand ex afschrijving wat bijna volledig kostendekkend is met m’n netto mobiliteitsvergoeding.

Bijtelling is rustig €800 per maand voor een i5 €90k met wat opties.

Een nieuwe leasen kost me dus bijna €900 per maand extra…

Ja bijtelling en de ‘opportunity cost’ van geen mobiliteitsvergoeding. Die vergeet men vaak.

Grofweg kost m’n 535i nu ~900 per maand ex afschrijving wat bijna volledig kostendekkend is met m’n netto mobiliteitsvergoeding.

Bijtelling is rustig €800 per maand voor een i5 €90k met wat opties.

Een nieuwe leasen kost me dus bijna €900 per maand extra…
Moet je de berekening ff maken als je hem als zelfstandige moet leasen. Naast je bijtelling heb je ook nog even de leasekosten. De Kodiaq kostte mij destijds iets van €950 aan leasekosten Ex brandstof (moest ik toch zelf schokken) en daar bovenop nog eens €889 aan bijtelling.

Terug
Bovenaan