Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Lekker kleurtje op de 968 (y) Stuurt waarschijnlijk beter dan een 911.
Je hoeft inderdaad geen 911 te rijden voor het Porsche gevoel. Het ligt echt als een blok op de weg en het variocam blok heeft gigantisch veel koppel en vanaf 4000 toeren gaat die helemaal als een raket.

En lang niet zo listig als een 911 uit dat jaar. Hier durf je met regen in de bocht nog wel gas te geven.

Laatst bewerkt:
Ja bijtelling en de ‘opportunity cost’ van geen mobiliteitsvergoeding. Die vergeet men vaak.

Grofweg kost m’n 535i nu ~900 per maand ex afschrijving wat bijna volledig kostendekkend is met m’n netto mobiliteitsvergoeding.

Bijtelling is rustig €800 per maand voor een i5 €90k met wat opties.

Een nieuwe leasen kost me dus bijna €900 per maand extra…

Heb precies hetzelfde. Mobiliteit is netto 500,- verlies en 450,- netto bijtelling erbij. Kost dus onder de streep 1000 euro per maand.

Maar dan rijd je wel dit

Maar dan rijd je wel dit

Ja ik ben ook fan van de W214, wint het voor mij met vlag en wimpel van de 5-Serie. Pijnpuntje vind ik de te kleine kofferbak bij PHEV's, waardoor ik eigenlijk in een Estate wordt gedwongen terwijl ik de sedan gewoon mooier vindt. Zonder concessies een auto kiezen is er helaas tegenwoordig niet meer bij...
En nu weet ik ook wel dat ik maar een paar keer per jaar tegen het probleem aanloop dat die kofferbak te klein is, maar toch. Je koopt zo'n auto ook niet om er vervolgens niet eens met je gezin mee op wintersport te kunnen.

Ieder zijn ding, maar doe mij de 5 serie maar, ik vind de E een teleurstelling hij lijkt teveel op de voorganger. Daarbij vond ik het vorige scherm in zijn voorganger mooier dan het kleine scherm achter het stuur en het losse navigatie display.

Laatst bewerkt:
Gebogen scherm? Ik zit er al 6 jaar tegenaan te kijken maar het scherm in de 213 is zo recht als recht maar zijn kan.

• Haha
Waarderingen: ENTE
Ja ik ben ook fan van de W214, wint het voor mij met vlag en wimpel van de 5-Serie. Pijnpuntje vind ik de te kleine kofferbak bij PHEV's, waardoor ik eigenlijk in een Estate wordt gedwongen terwijl ik de sedan gewoon mooier vindt. Zonder concessies een auto kiezen is er helaas tegenwoordig niet meer bij...
En nu weet ik ook wel dat ik maar een paar keer per jaar tegen het probleem aanloop dat die kofferbak te klein is, maar toch. Je koopt zo'n auto ook niet om er vervolgens niet eens met je gezin mee op wintersport te kunnen.

De 530e heb ik uiteindelijk weggedaan omdat dat gewoon écht niet ging met kind en kinderwagen etc. En wij gaan eigenlijk nooit met de auto op vakantie. Dus daar heb je wel een goed punt.. ben ook fan van de sedan. Het liefst dan een E450 maar wát een geld. (En dan voornamelijk het belastingbedrag).

De 530e heb ik uiteindelijk weggedaan omdat dat gewoon écht niet ging met kind en kinderwagen etc. En wij gaan eigenlijk nooit met de auto op vakantie. Dus daar heb je wel een goed punt.. ben ook fan van de sedan. Het liefst dan een E450 maar wát een geld. (En dan voornamelijk het belastingbedrag).
Bij de E450 is er geen probleem, die heeft een grote kofferbak. Een PHEV spreekt mij echter wel aan omdat ik best veel korte afstanden rij en mijn dak ligt vol met zonnepanelen

Heb precies hetzelfde. Mobiliteit is netto 500,- verlies en 450,- netto bijtelling erbij. Kost dus onder de streep 1000 euro per maand.

Ik heb die redenaties nooit zo begrepen. Die netto 500 wordt toch door je werkgever gealloceerd ten gunste van het betalen van het leasebedrag voor jouw auto?. Ja, daar betaal je bij privé gebruik dan de bijtelling over.
Ik vraag mij dan toch af of je van gemiste opbrengsten kan spreken.

Als je die 500 euro wilt hebben, zal je daar iets voor moeten doen: namelijk eigen vervoer (op welke wijze dan ook) regelen voor de kilometers die je werkgerelateerd maakt (incl. woon-werk).

Dus, je doet ^^ dat of je kiest voor een auto van de zaak, met al dan niet de keuze voor privé gebruik.

Dat je, met een eigen auto én de mobiliteitsvergoeding onderaan de streep het minste geld kwijt bent voor werk en privé vervoer, dát kan ik mij voorstellen door gemaakte keuzes in modaliteiten. Is in mijn ogen iets anders dan gemiste opbrengsten.

Mijn alternatief is op het moment een eGolf. Gratis thuis laden, geen wegenbelasting, tientjes werk aan onderhoud en verzekering.

Afschrijving ook bijna niet want heb hem heel goed kunnen kopen..

Dus ja, dan zijn het gemiste opbrengsten. Heb daarnaast ook nog een NS business card dus zou ook alles nog 'gratis' kunnen doen met OV. Maar goed, daar wordt niemand gelukkig van.

Bij de E450 is er geen probleem, die heeft een grote kofferbak. Een PHEV spreekt mij echter wel aan omdat ik best veel korte afstanden rij en mijn dak ligt vol met zonnepanelen

De E450 kan ik niet betalen.. PHEV is inderdaad enorm voordelig, ook hier zonnepaneeltjes met veel te veel productie. Vandaar ook dat de egolf mij nu praktisch niks kost.

Ik heb die redenaties nooit zo begrepen. Die netto 500 wordt toch door je werkgever gealloceerd ten gunste van het betalen van het leasebedrag voor jouw auto?. Ja, daar betaal je bij privé gebruik dan de bijtelling over.
Ik vraag mij dan toch af of je van gemiste opbrengsten kan spreken.

Als je die 500 euro wilt hebben, zal je daar iets voor moeten doen: namelijk eigen vervoer (op welke wijze dan ook) regelen voor de kilometers die je werkgerelateerd maakt (incl. woon-werk).

Dus, je doet ^^ dat of je kiest voor een auto van de zaak, met al dan niet de keuze voor privé gebruik.

Dat je, met een eigen auto én de mobiliteitsvergoeding onderaan de streep het minste geld kwijt bent voor werk en privé vervoer, dát kan ik mij voorstellen door gemaakte keuzes in modaliteiten. Is in mijn ogen iets anders dan gemiste opbrengsten.
Je moet die wel degelijk erbij optellen - je moet kijken naar het netto cash effect.

Privé geen auto meer rijden (dus uberhaupt geen auto) en alleen zakelijk is uiteraard de meest logische optie. Maar stel ik moet wel privé rijden en wil m'n 535i blijven rijden met ~€900 per maand kosten, dan:

Optie 1: Lease auto, geen bijtelling, dus privé auto nodig:
+/- €0 mobiliteitsvergoeding
+/- €0 voor de lease auto
-/- €900 voor m'n BMW
-/- Netto €900

Optie 2: Lease auto privé , geen 535i maar wel equivalent (dus een i5 e40e a €90k = €800 netto bijtelling)

+/- €0 mobiliteitsvergoeding
-/- €800 bijtelling
+/- €0 voor m'n BMW
-/- Netto €800

Optie 3: Privé auto, mobiliteitsvergoeding

+/- €700 netto
+/- €0 lease auto
-/- €900 voor m'n BMW
-/- Netto €200

Ik kan natuurlijk privé goedkoper rijden, of ook goedkoper leasen. Maar dat voor €200 netto is een uitdaging en rijd ik geen vijf serie voor ;).

Je moet die wel degelijk erbij optellen - je moet kijken naar het netto cash effect.

Ja, zoals je het nu optioneel beschrijft, kan ik het met de rekensom eens zijn.
Feitelijk, door de regeling / keuzes die jouw werkgever biedt én de acceptatie van jouw privé vervoerkeuze kan je voor relatief weinig eigen geld een mooie, premium, auto rijden, 24/7 (of, nou ja, 24/4 want ik las dat ie meestal in de -lange-weekenden stil staat -scheelt je dus ook in de running cost ;))

S J 1001 rekent bij (jouw) optie 2 ook nog eens het verlies van de mobiliteitsvergoeding óp bij de (netto) kosten, als ik zijn reactie goed lees (los van de rekenfout). Dat lijkt mij toch niet correct.

@Durashift klopt hoor, vooropgesteld ben ook bewust van de gunstige regeling al heb ik tot nu toe geen werkgevers gehad waar dit niet zo was geregeld.

En idd haha, 4 dagen staat die stil. Ga ook best vaak met de trein trouwens. Uiteraard valt dat dan ook in de lump sum van de mobiliteitsvergoeding.

Wat een stevige mobiliteitsvergoeding. Ik kom niet verder dan de reiskostenvergoeding en thuiswerkvergoeding, totaal zo’n €200 a €250 per maand denk ik.
En als een collega een leaser heeft dan kost ie het bedrijf dus ruim €1000 meer. Vandaar het eeuwige gezeik over wie er een leaser krijgen en wie niet.

S J 1001 rekent bij (jouw) optie 2 ook nog eens het verlies van de mobiliteitsvergoeding óp bij de (netto) kosten, als ik zijn reactie goed lees (los van de rekenfout). Dat lijkt mij toch niet correct.
Ik kom echt over als een dodo, terwijl cijfers mijn werk zijn.. :') dat krijg je als je tijdens werk op autoweek rondhangt.

Ik reken bijtelling 900 (want dat gaat maandelijks van m'n salaris af) + verlies mobiliteit 500 (want dat krijg ik dan niet meer) - kosten privé auto (die bij mij momenteel op 200,- liggen). Dus 1200 'kost' het mij om een dergelijke stap te maken.

Met de w212/530e was het sommetje 900+500-1000 dus was het netto 400 goedkoper om privé te rijden.

Maar goed ga ik voor een kleine EV in de lease is het 300+500-200, en voor die 500,- zit ik net zo lekker in de egolf.

Wat een stevige mobiliteitsvergoeding. Ik kom niet verder dan de reiskostenvergoeding en thuiswerkvergoeding, totaal zo’n €200 a €250 per maand denk ik.
En als een collega een leaser heeft dan kost ie het bedrijf dus ruim €1000 meer. Vandaar het eeuwige gezeik over wie er een leaser krijgen en wie niet.

Bij ons is het 850,- vergoeding bruto of dat als lease budget ex brandstof. Dus de leaser 'krijgt' meer. Zitten natuurlijk ook weer haken en ogen aan zoals een boete clausule als je vertrekt etc. Halve bedrijf rijdt een model 3.. De twee directeuren een x5 45e. Junioren zo een mini Seat SUV (Arona?)

Ik was/ben totaal niet bekend met lease-regelingen dus toen mijn vriendin aan een andere baan begon daar eerst voor een leasewagen geopteerd. Ook vanwege onzekerheid over hoeveel km ze zou gaan maken. Dan krijg je eerst een voorloper dus dan rijdt je iets waar je niet op zit te wachten maar je mag de bijtelling wel aftikken. Later maakte de werkgever de incentive om voor mobilteitsvergoeding te gaan ook groter dus lekker zelf een auto gehaald. Als je het geld op de plank hebt liggen is het lang niet gek niet voor een leaseauto te gaan. Nu met de W211 en Q5 denk ik af en toe wel dat het wat overkill is als ze 4 dagen stil staan voor huis maargoed, ze hebben beiden hun rol.

Pfoah. Lekker zeg.

Bij mij is het het lease bedrag en dan netto oplopend natuurlijk conform je kilometers. Dat tikt stiekem best wat aan.

Ja met die verschrikkelijke saaie, maar toch prima, Golf houd ik gewoon zoveel over van de vergoeding. Haal m'n plezier uit de V6 en zes-in-lijn voor de deur. Met de Golf is het ook echt prima filerijden.

Maar even een paar plaatjes dan. Zoveel gepraat over bijtelling, percentages en bedragen maakt bijna dat je vergeet waar het over gaat hier.
IMG-20240720-142216561-HDR.jpg

IMG-20240720-145130266-HDR.jpg

Waanzinnig mooi uitgevoerd! :D
IMG-20240720-145438144-HDR.jpg

IMG-20240720-165815564-HDR.jpg

IMG-20240720-175245889-HDR.jpg

IMG-20240720-145805284-HDR-2.jpg

En een plaatje voor het "Autobahn-gefühl", met toevallig nog een 3.0 CSL er bij op. ;)
IMG-20240722-144226323.jpg

Naast de belachelijke aantallen Porsches en Tesla's in Zweden, viel vooral ook het aantal BMW I4's en de nieuwe 5-serie op. In Duitsland is het toch vooral Mercedes die bovenaan het lijstje staat qua aantallen.

Laatst bewerkt:
Aaahhh die 3.0 CSL.. zo mooi..

Vooral MB idd in Duitsland. Wat mij opviel in zuid Duitsland en Zwitserland was het aantal R129s. Voornamelijk als SL500 uitvoering en sommigen nog met hardtop.

Ach zo lekker.. ik ben totaal geen cabrio man, maar zo’n lekkere GT achtige cabrio a la de E klasse cabrio, 6 serie cabrio of R230 SL lijkt me wel wat.

Idd heel veel geld voor de inmiddels 8 jaar oude E500. En dan mist ie ook nog het lederen dashboard wat hem wel “af” had gemaakt.

Heb regelmatig een R230 350 gereden een hele tijd terug, familielid had er één. Dat was echt puur genieten. Zelf een R129 gehad, dat was ook zó leuk. Heb kortstondig een E63 645 gehad (coupé dus) en die reed ook geweldig. Compleet anders dan de twee benzen, maar ook heel veel plezier aan gehad.

Denk dat die A207 de ideale combinatie is van 'weekendauto meets daily'. Model erna heeft geen V8 meer volgens mij, dat maakt deze natuurlijk extra begeerlijk.

De A207 is inderdaad een hele fijne cabrio, ik heb hem als E300 V6 4,5 jaar gehad en het ongeëvenaarde comfort mis ik nog wel eens (de Z4 is wat dat betreft een totaal andere auto met andere kwaliteiten). Mooi model ook, zou op termijn zo maar een klassieker als de A124 kunnen worden. Het enige nadeel van de 207 vond ik dat het openen en sluiten van het dak veel tijd nam.

Laatst bewerkt:
Ja die van jou stond toen te koop en was serieus aan het kijken om die te kopen! Was mijn 212 alleen nog niet kwijt en toen hij verkocht was had jij hem ook al verkocht.. toen liep ik tegen het zwarte gat van een eGolf op. Vandaag met de V6 naar kantoor. Wat maakt dat ding heerlijk toeren zeg..

Was leuk geweest als ie binnen dit forum was gebleven. Op Finnik zag ik dat ie sinds ik hem verkocht heb alweer 4x van eigenaar is gewisseld, is dus blijkbaar niet echt in handen van een liefhebber gekomen...

Die V6 van je ben ik ff kwijt, wat is dat ook al weer?

Terug
Bovenaan