Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Eens. Vanaf het allereerste moment heb ik de E34 mooi gevonden. Met de E39 heb ik nooit iets gehad, maar goed, dat heb ik vaker vermeld. :cool:

De E28 was nooit partij voor de W124, maar toen de E34 was verschenen moest Mercedes de boel toch wel even opschudden. De Mopf1 kwam dan ook niks te vroeg om de zaak weer even op scherp te zetten.

@ Aras: Wanneer komt die 500SEL van jou nou eens voorbij op de rollenbank? Is toch een stuk interessanter dan die suffe bakken die nu elke week voorbijkomen. Nu weer een Baleno.... boejuhhh

Ik begin de E34 ook steeds meer te waarderen (zelfde ontwerper als mijn 155 overigens!). Ik zag van het weekend in Genève een prachtige witte 525i handbak. Daar word ik toch wel hebberig van.

De E34 ben ik met de jaren meer gaan waarderen wn dat exemplaar van Marco ziet er geweldig uit. De E39 is in de juiste uitvoering echter ook een heel krachtige auto. In dat zilvergrijs met die saaie spaakvelgen is het weinig spannend, maar in de uitvoering zoals hieronder vind ik hem erg mooi en een echte BMW.

Image7.jpg

Leuke beurs in Essen bezocht. Enorm groot en goede sfeer. Nog steeds veel 911's en schrikbarend veel Mercedes 300SL's vleugeldeur....hoeveel wil je er hebben? Ik vraag mij altijd af wie die klassiekers over 10 jaar gaat kopen omdat de interesse met de generaties opschuift. Prachtige stand en kwalitatief prachtige auto's van een mede-forummer. Leuk voor mij om te zien een witte BMW 2002tii met Alpina velgen, een prachtige grijze 2002 turbo, prachtige alpinweisse 635csi als B7turbo en een aantal fantastische pre-war auto's. Mooie stands van Mercedes en Porsche.

De E34 ben ik met de jaren meer gaan waarderen wn dat exemplaar van Marco ziet er geweldig uit.

Exterieur vind ik prachtig, interieur vind ik toch wel erg gedateerd raken, een w124 vind ik in dat opzicht tijdlozer.

funf zei:
De E34 ben ik met de jaren meer gaan waarderen wn dat exemplaar van Marco ziet er geweldig uit. De E39 is in de juiste uitvoering echter ook een heel krachtige auto. In dat zilvergrijs met die saaie spaakvelgen is het weinig spannend, maar in de uitvoering zoals hieronder vind ik hem erg mooi en een echte BMW.

Image7.jpg

Ja, de E39 heeft zo zijn voor- en tegenstanders. De één vind het helemaal geweldig, en de ander vind het net een Nissan Primera. Ik behoor tot het eerste kamp. Dat heeft misschien ook wel met mijn eigen persoonlijke herinnering te maken. De E39 is de allereerste BMW waar ik in mijn 'auto carrière' kennis mee maakt. Het was weliswaar een 525 TDS met automaat en met toentertijd al 350.000 KM op de teller, maar die auto maakt een zodanige indruk op mij dat ik denk dat daar de liefde voor BMW is ontstaan.

Bij de E39 heb ik altijd het idee dat ze eerst een E34-tekening op de tekentafel hebben gelegd, en toen zoveel mogelijk lijntjes hebben weggegumd en hoekjes hebben afgerond. Daarmee is er een auto ontstaan die te glad en te saai is, zonder enig spannend element. Eigenlijk een beetje de Audi onder de BMW's.

Toen ik een E46 reed heb ik nooit overwogen om deze te verruilen voor een E39. Maar toen de E60 uitkwam dacht ik in eerste instantie "ai... wat hebben ze nu gedaan...??", maar dat sloeg al heel snel om in bewondering voor de auto en een gang naar de BMW-dealer.

Een E39 met de juiste specs was een hele fijne auto. In mijn ogen niet meer dan dat. Ook gewoon een auto waar veel aan stuk gaat en kan gaan. En inmiddels op leeftijd. Behoudens een M5 of een dikke 540i ook niet echt een liefhebbersauto, tenzij je van mening bent dat iedere afgekloven BMW van een paar duizend euro een liefhebbersauto is.

Terwijl de E39 toch zoveel meer auto was dan de E46. Dat heb ik altijd een iel ding gevonden, zowel van binnen als van buiten. De E39 had tenminste lekker dikke dorpels, goede comfortstoelen met mooi leer en kloeke wielen. Het dashboard was ook massief en mooi afgewerkt, terwijl dat bij de E46 (in mijn beleving) allemaal zo petieterig overkwam.

FH218374 zei:
Een E39 met de juiste specs was een hele fijne auto. In mijn ogen niet meer dan dat. Ook gewoon een auto waar veel aan stuk gaat en kan gaan. En inmiddels op leeftijd.

Zeker. Ik heb er destijds met veel plezier in gereden, maar dat is geschiedenis. De aanvechting om er nog eens een te kopen, ontbreekt volledig.

Haha. We hebben het maar weer eens over de E39. :) Blijft een veel besproken auto hier.

Ik vind em prachtig. Maar dat wisten jullie al. :T

Ik zou er zelf liever niet elke dag meer in rijden, want oud etc. Maar als ik vergelijk met de lease Superb die bij ons op de oprit staat, dan altijd een E39.

Ik zie dat anders. BMW is het merk van compacte sportsedans als de 2002. Dus een E46 is een nazaat daarvan. Een E46 met de juiste specs was een auto zonder concurrenten, misschien dat een MB C280 enigszins in de buurt kwam, maar niet qua scherpte. Een redelijk basic E39 vind ik maar een heel gewone en saaie auto, vanaf een 528i werd het een fijne auto destijds.

funf zei:
Terwijl de E39 toch zoveel meer auto was dan de E46. Dat heb ik altijd een iel ding gevonden, zowel van binnen als van buiten. De E39 had tenminste lekker dikke dorpels, goede comfortstoelen met mooi leer en kloeke wielen. Het dashboard was ook massief en mooi afgewerkt, terwijl dat bij de E46 (in mijn beleving) allemaal zo petieterig overkwam.

Hahaha, dat staat dan haaks op mijn beleving :). Ik vond de E46 juist zo'n beetje de W124 onder de 3-Series, en eigenlijk nog steeds. Juist met de latere versies E90 en F30 heb ik niet veel. Dat vind ik nou juist de net-niet BMW's, vooral qua afwerking en materiaalgebruik in het interieur.

Juist met de latere versies E90 en F30 heb ik niet veel. Dat vind ik nou juist de net-niet BMW's, vooral qua afwerking en materiaalgebruik in het interieur.

Eens, vooral dat stuk rondom de pook bij de F30. Echt heel goedkoop qua aanblik.

De Schaduw zei:
zelfde ontwerper als mijn 155 overigens!

Geinig, dat wist ik niet. Die meneer heeft nog wel wat meer leuks op z'n naam staan trouwens! (y)

Ercole Spada. Geweldige lijst met auto's heeft hij ontworpen. Mijn favoriet is de DB4 GT Zagato. Een keer eentje gezien in Zwitserland, prachtige auto.

E39 vind ik ook fantastisch. Beetje ingegoten ook, mijn vader heeft drie E39's gehad tussen 1998 en 2003 (528i, 530i en een M5). Liever wel een Touring, die vind ik nét wat mooier.

FH218374 zei:
Leuke beurs in Essen bezocht. Enorm groot en goede sfeer. Nog steeds veel 911's en schrikbarend veel Mercedes 300SL's vleugeldeur....hoeveel wil je er hebben? Ik vraag mij altijd af wie die klassiekers over 10 jaar gaat kopen omdat de interesse met de generaties opschuift. Prachtige stand en kwalitatief prachtige auto's van een mede-forummer. Leuk voor mij om te zien een witte BMW 2002tii met Alpina velgen, een prachtige grijze 2002 turbo, prachtige alpinweisse 635csi als B7turbo en een aantal fantastische pre-war auto's. Mooie stands van Mercedes en Porsche.

Heb je die grijze 2002 Turbo wel goed bekeken dan? De striping was door een kleuter aan de eettafel uitgeknipt.

Over E39's gesproken, nu in de AW een 525 TDS met 970.000 kilometer op de teller. Is onlangs al wel het een en ander aan vervangen, zeg rond de 15.000 EUR. Maar dat had meer met de emotionele waarde te maken, het was de auto van zijn vader geweest.

vc6y1jbbssr2.jpg

Ik sta vaak ook niet met de ogen van een koper naar een auto op zo'n beurs te kijken. Gaat mij meer om merk en type en uitvoering. Ik krijg ook helemaal geen bezitsdrang, behoudens een Jensen Interceptor Cabrio waar ik goede herinneringen aan heb. En ook die hoef ik niet. Ik heb al genoeg sores aan m'n hoofd.

BENZine zei:
@ Aras: Wanneer komt die 500SEL van jou nou eens voorbij op de rollenbank? Is toch een stuk interessanter dan die suffe bakken die nu elke week voorbijkomen. Nu weer een Baleno.... boejuhhh

Geen idee wanneer het geplaatst wordt. Het is inmiddels bijna een half jaar terug.

FH218374 zei:
Een E39 met de juiste specs was een hele fijne auto. In mijn ogen niet meer dan dat. Ook gewoon een auto waar veel aan stuk gaat en kan gaan. En inmiddels op leeftijd.

Natuurlijk heeft de E39 zo zijn eigen technische aandachtspunten en ook roest is de auto (helaas) niet vreemd. Wel zijn bijna alle mankementen en de locaties roestplekken nagenoeg voor iedere E39 gelijk, dus eigenlijk kent de auto geen geheimen.

Eerder had ik over de E39 en mijn eerste indrukwekkende ontmoeting met het merk BMW. En ook al komen de eerste exemplaren nu behoorlijk op leeftijd, elke keer als ik nu in een E39 stap en er een stuk mee rijd maakt de auto nog steeds dezelfde indruk als de eerste ontmoeting zo'n 10 á 15 jaar geleden. Wat zich met name laat vertalen in een bijzonder fijne reisauto die lange afstanden in alle gemak, rust en comfort zal voldoen.

Essen was geen moer aan. Buitenterreinen waren er niet dit jaar. Dat vind ik nou nét zo leuk
aan Essen.

BENZine zei:
@ Enzo: Maar dat doet die 328i van jou toch niet minder?

Dat doet de E46 ook prima inderdaad, maar die is m.i. naar alle eerlijkheid iets sportiever/stugger en iets rumoeriger. De E39 is dan toch de iets comfortabelere grote broer van de E46. Zeker als je dubbele beglazing in de E39 hebt is het echt heerlijk vertoeven op de snelweg.

Ach, voor mij is t een ontspannend dagje. Maar als ik naar huis rijd denk ik wel: 'volgend jaar ga ik niet meer' en...'waar heeft iedereen t druk mee?'

500 E zei:
Buitenterreinen waren er niet dit jaar. Dat vind ik nou nét zo leuk aan Essen.

Met al die steeds strenger wordende umweltzones wordt het in Duitsland ook niet aantrekkelijk gemaakt om met je nog-net-niet oldtimer (H-Kennzeichen) rijdend de stad in te komen.

FH218374 zei:
... Ik vraag mij altijd af wie die klassiekers over 10 jaar gaat kopen omdat de interesse met de generaties opschuift. ...

Niemand.
Mijn kinderen hebben door mij nog wel iets van een automobiele voorkeur, maar als je hun echt vraagt boeit het ze geen drol. En bij ouders die al niks met auto's hebben zal dat nog minder zijn. Prijzen zullen ook wel instorten met een paar jaar. Dat gebeurt elke zoveel jaar met alle soorten "collectibles". Antiek (met name klokken of porselein) bijvoorbeeld, in de jaren 80,90 werd dat ook met de dag meer waard. Nu wil niemand dat meer hebben.

Een 300SL Gullwing of een 356 zullen altijd waardevolle auto’s blijven, maar de bedragen die er nu voor staan zijn natuurlijk wel enorm hoog. Ik kan mij voorstellen dat daar eerdaags eens een flinke correctie op gaat plaatsvinden.
Maar vraag naar o.a. deze auto’s zal er altijd wel blijven.

BENZine zei:
Moet je deze niet eens gaan bekijken Icebrain?

oDNBQLa.jpg

540i, dikke BMW jonguh .........................(y)

Heb ik gedaan ,een heel mooi exemplaar maar buiten de M60B40 niet mijn kleurstelling.
De enige uitzondering op die regel is een E34 M5T Elekta

funf zei:

De E39 (heb zelf een Touring gehad) die vind ik te waarmee ik wil zeggen dat die te mooi rijd, te mooi is ontworpen,te gladjes is eigenlijk t.o.v de E34.
Dat maakt hem niet een slechte opvolger maar de beleving die ik heb in mijn E34 is minder terwijl hij juist meer is,Tenslotte maak je een opvolger beter dan zijn voorganger.
Een E39 is eigenlijk in basis vrij saai, maar mede of misschien dankzij de vele (individual) opties kan je er een prachtige uitvoering van maken. Bij een E34 is less is more vind ik hoewel ik misschien in deze een te roze bril op heb............:D.
Tenslotte heb ik toch redelijk wat dingen ge-upgrade aan de E34 waarvan je kan zeggen ,zei je dat niet over de E39.............:LOL:

En wat ik zonde vind van de E46 is met name de interieurkwaliteit, bij de meeste die ik toch zie is met name het asbakklepje flink van krassen voorzien alsmede de middenconsole zo rond de handrem en dat vind ik eigenlijk niet kunnen

@icebrain: op een gegeven moment wordt t ook wel een beetje geneuzel over die interieurkwaliteit. Hoe oud is een E46 inmiddels niet? Iets blijft niet eeuwig nieuw. Het is ook maar gewoon een vrij normale auto he.

FH218374 zei:
@icebrain: op een gegeven moment wordt t ook wel een beetje geneuzel over die interieurkwaliteit. Hoe oud is een E46 inmiddels niet? Iets blijft niet eeuwig nieuw. Het is ook maar gewoon een vrij normale auto he.

Idd, tussen de verwachte kwaliteit en de eigenlijke kwaliteit kun je neuzelen tot je een ons weegt, tuurlijk is het zonde als je kijkt naar de kwaliteit BMW .Maar wat je zegt iets blijft niet eeuwig nieuw en de leeftijd van de auto speelt ook mee.En hoewel een E46 niet bijzonder is blijven bepaalde uitvoeringen net wat meer cachet hebben

Vandaag met de 107-club een technische dag gehad bij Stolk in Balkbrug. Prachtig familiebedrijf met veel know-how, en een enorme passie voor Mercedes Benz. Weer het nodige bijgeleerd en met open kap weer naar huis.

Npmkkr1.jpg

54pA9V1.jpg

5LPo9gP.jpg

HPZOd9D.jpg

8kgElMf.jpg

X2QTPet.jpg

drRdrmV.jpg

nAGLSp2.jpg

N5r90g6.jpg

95xmhdp.jpg

Ja, leuk bedrijf nietwaar? Zij hebben voor mij het interieur van de 'Hammer' destijds gerestaureerd. Dat kostte een godsvermogen, maar ik kreeg echt vakwerk geleverd!

Ik heb hem daar toen zien staan (en uiteraard bewonderd). Mijn SL stond er toen ook voor o.a. een nieuwe softtop.

Mooi al die Benzen bij elkaar! Moet een fijne dag zijn geweest. Bedankt voor het delen!

500 E zei:
Ja, leuk bedrijf nietwaar? Zij hebben voor mij het interieur van de 'Hammer' destijds gerestaureerd. Dat kostte een godsvermogen, maar ik kreeg echt vakwerk geleverd!
Naast de iconische status, maakt het totaal van de onderhoudsfacturen dit toch wel een van de meest memorabele auto’s uit je carrière?

Beste Icebrain,

En laat nu net die middenconsole en asbakklepje heel erg simpel te zijn vervangen (y)
En niet eens zo gekke duur.
Voor mij blijft de E46 veruit de mooiste 3 serie, tijdloos design, en absoluut kwaliteit.
Het aanbod wordt steeds schaarser, en daardoor ook rap duurder met name de zes cilinders.

Beste Benzine,

Geweldig! Dat moet echt genieten zijn geweest.
Prachtig bedrijf inderdaad, woon er niet gek ver vandaan ook, ben er in het verleden ook wel geweest met mijn SLK, de lederen designo deurpanelen waren wat losjes.
Gewoon een tijdje gaan rijden kreeg ik als gratis tip, gaan ze vanzelf weer terug in de oude vorm, en verdomd het was waar!!
Door de demontage/opslag langdurig is de spanning blijkbaar anders van het deur paneel.

Ja echt bijzonder, ze weten daar zo ontzettend veel over nagenoeg elk type Mercedes Benz. En eerlijke adviezen ook, net als met jouw deurpanelen. Niet de insteek om er meteen geld aan te verdienen.

Die 108 was idd een plaatje. Jammer alleen dat ie eerder ergens een slechte Dinitrol behandeling heeft gehad, de hele onderkant zat onder de prut en er is verzuimd om alles schoon en stofvrij te maken alvorens het spul aan te brengen.

Aras zei:
500 E zei:
Naast de iconische status, maakt het totaal van de onderhoudsfacturen dit toch wel een van de meest memorabele auto’s uit je carrière?

Dé meest memorabele.

En, hoe reed ‘t? Typisch BMW, met die ‘lastige’ achteruit linksboven?

Icm een diesel lijkt het me geen fijne combi. Met een potente zescilinder benzine kan het best vermakelijk zijn.

Typisch BMW, met die ‘lastige’ achteruit linksboven?

Bijzonder. Dat een BMW-bak wat hakerig kan schakelen is mij bekend en ervaar ik zelf ook. Maar een lastige achteruit? Herken ik totaal niet. Gewoon naar links rammen en klaar. :cool:

Terug
Bovenaan