• We moeten de systeemsoftware onder het forum updaten. Daarvoor zal het forum helaas een tijdje offline zijn. Dit gebeurt woensdag 5 augustus om 09.00 uur en zal ongeveer 2,5 uur duren. Onze verontschuldigingen voor het ongemak.

Teutonia LXV :Geschwindigkeit

smarter zei:
Deze 13 jarige rijdt ondanks de flinke levenservaring fijner dan elke auto van de zaak die ik ooit gehad heb...

Vandaar dat je ze ook gewoon veel ziet rijden ondanks dat ze aan de prijs zijn. Andere kunnen je betichten van "saaie keuze", "veilige keuze", "boehoe een Jaguar is veel stijlvoller en lekker out-of-the-box".

Rijd prima een E60 alleen de 23i mist wel een beetje punch. Andere kant wel aardig zuinig op de snelweg als je niet perse vMax rijdt. Zelf een aantal maanden met een 523i gereden.

@ Smarter; om te beginnen gefeliciteerd met de nieuwe job! Heb ea al gelezen in jouw eigen topic. Leuk. Uit nieuwsgierigheid, wat doet Quoets anders dan een 'traditionele' dealer? Ook gefeliciteerd met de E60. Heb zelf ook een tijdje met een E60 gereden, zelfde kleur (Imperial Blau), zelfde interieurkleur, maar met 17'' Style 138 en Pappel Dunkel lijsten. Erg fijne auto. Niet de snelste met 177pk, maar een heerlijke motor en een (in mijn ogen) nog steeds fris uiterlijk. Die Bangle was zo gek nog niet.
Wij kochten de E60 indertijd als een vervanger voor een A6 (4F model), en was in het begin wat verbaasd over het interieur (in vergelijk met de A6 dan), minder strak qua afwerking en wat hardere kunststoffen. Echter... na een week er al van overtuigd dat de E60 simpelweg beter in elkaat zit dan de A6. Minder rammeltjes, piepjes etc. Stijvere koets, en een heerlijke aandrijflijn met de 6-in-lijn. Ik geloof aangegeven door BENZin, de standaard stoelen zitten eigenlijk best wel goed, mede doordat ze lekker kunen kantelen kan je toch steun creeren voor de bovenbenen als je wat langer bent. Fijne auto, veel plezier ermee.

P Klieder zei:
smarter zei:
Deze 13 jarige rijdt ondanks de flinke levenservaring fijner dan elke auto van de zaak die ik ooit gehad heb...

Vandaar dat je ze ook gewoon veel ziet rijden ondanks dat ze aan de prijs zijn. Andere kunnen je betichten van "saaie keuze", "veilige keuze", "boehoe een Jaguar is veel stijlvoller en lekker out-of-the-box".
Grootste nadeel van de Jag blijven de stoelen. Ik heb serieus gekeken naar een XJ maar ik kon er geen goede houding in vinden. Dan houdt het wat mij betreft op.

@ Smarter, ik las ergens dat een beetje mat-hout je wel wat leek. Ik heb een tijd geleden zelf bij een Superb 3 de interieurlijsten gewrapt. Hier een link naar het topic op Skoda_Forum: https://www.skodaforum.nl/forum/i/interieur-wrapping.31589/ met een aantal plaatjes. Heel moeilijk was het niet. Als je wilt kan ik je duidelijkere afbeelding sturen. Heb dat indertijd zo gedaan omdat er origineel geen alternatieven zijn. Bij een BMW kan je nog eens geluk hebben en op Ebay (Dekorleisten) een knappe set vinden. Kosten vaak rond de 100 a 200 afhankelijk van de kleur en staat. Ik was voor een handvol tientjes klaar en had een moois tukje bezigheidstherapie ;)

Smarter welkom in het mooie Teutonia topic, heerlijke E60 met een fijne zes lijn, veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Ook succes met je nieuwe baan, leuk zo'n nieuwe uitdaging.

smarter zei:

Inderdaad, die fordjes zijn leuk hoor, maar het rijdt allemaal wat anders, en voornamelijk met met meer geluid. Veel mensen zeggen dat ze het niet boeit, elke auto brengt je van a naar b, maar het goede auto brengt zoveel meer comfort en rust.

Gullwing zei:
smarter zei:

Inderdaad, die fordjes zijn leuk hoor, maar het rijdt allemaal wat anders, en voornamelijk met met meer geluid. Veel mensen zeggen dat ze het niet boeit, elke auto brengt je van a naar b, maar het goede auto brengt zoveel meer comfort en rust.

Iets met spijker en kop...

De Ford modellen die ik gewend ben zijn bovengemiddeld fijn sturende auto's. Afgelopen herfstvakantie zonder een centje pijn in mijn Kuga van de zaak naar Venetië gereden met het gezin. Onderstel heel fijn, stoel en zitpositie ook. Prima ontspannen aangekomen. Maar als je dan even in zo'n oude 523 gaat proefrijden voel je meteen een stuk extra soevereiniteit in het onderstel, de soepele automaat en de geluidsisolatie. Echt een heel andere klasse.

2 jaar geleden had ik als hobby auto de 1996 Lexus SC400, motorisch was deze 4.0 V8 natuurlijk flink imposanter dan de BMW, maar de zitpositie en het schakelgedrag van de automaat maken de BMW voor mij persoonlijk duidelijk de fijnere auto.

smarter zei:

Herkenbaar. Met dat ouwe spul is niets mis!

Knappe 5(y) Veel plezier met je nieuwe baan, Smarter.

De BMW Group, bestaande uit BMW, Mini en Rolls-Royce, verkocht vorig jaar wereldwijd 2.490.664 auto's.

Even grotendeels uitgesplitst per continent:
EU: 1,1 miljoen
China: 78k
USA: 456k

Ligt het aan mij, of valt de afzet op de Chinese markt heel erg tegen? We hebben hier vaak kritiek (mijzelf incluis) op de Duitse Drie dat ze met hun designtaal steeds meer de Aziatische kant op gaan (zie nieuwe 7er met prominente grill), maar van de verkoopcijfers moet een merk als BMW het toch echt van de EU en USA hebben.

Misschien daarom juist dat Aziatische design? Om meer voet aan de grond te krijgen?

Ik had ook meer verwacht trouwens, op 1 miljard mensen..

Er zijn veel rijke chinezen die een BMW/Audi/Mercedes etc kunnen betalen, maar er zijn nog veel een veel meer arme chinezen die amper een fiets kunnen veroorloven.

P Klieder zei:
smarter zei:

Dan is de 5er nog maar 13 jaar oud! Mijn 3er wordt bijna 21 jaar oud, en ook dat ding rijdt verdomd fijn en soeverein! Hetzelfde had ik trouwens met mijn 34 jaar oude W201 190E, die gleed ook zonder te rammelen over een klinkerweg. Vergis je niet, die Duitsers weten al best lang hoe ze goede auto's moeten maken.

TYN zei:
Misschien daarom juist dat Aziatische design? Om meer voet aan de grond te krijgen?

Ik had ook meer verwacht trouwens, op 1 miljard mensen..

Ik dacht juist dat de Aziatische medemens een Europese auto kocht voor de status die juist -door zijn Westerse lijnen- afwijkt van hetgeen wat er op de lokale markt wordt aangeboden. Wat heeft het nou voor nut om 'onze' auto's op 'hun' auto's te laten lijken? Dan valt toch een groot gedeelte van het verkoopargument weg (de perfecte bouwkwaliteit daargelaten)?

Vergis je niet, die Duitsers weten al best lang hoe ze goede auto's moeten maken.

Jammer dat ze opgehouden zijn om dat over de hele linie te doen. Het is in ieder geval niet meer zoals dat 'vroeger' was.

Roy R zei:
Vergis je niet, die Duitsers weten al best lang hoe ze goede auto's moeten maken.

Jammer dat ze opgehouden zijn om dat over de hele linie te doen. Het is in ieder geval niet meer zoals dat 'vroeger' was.

Dat vind ik reuze meevallen. Tot nu toe vind ik elke BMW 5, Mercedes E en dergelijken qua rijden nog steeds een verbetering t.o.v. hun voorganger en een verademing t.o.v. de reguliere middenklasse. En kwalitatief? Met mijn BMW F11 heb ik in 7 jaar tijd amper problemen gehad. Met de E61 die ik daarvoor had was dat overigens wel anders, daar zijn in 5 jaar tijd wel de nodige problemen mee geweest.

En de roemruchte W124 (fantastische auto, nog steeds fan van) heb ik ook gehad, maar heb daar destijds heel veel kosten aan gehad. Stuurbekrachtigingspomp, nokkenas, uitlaat, allemaal binnen 7 jaar en 160.000 km vervangen. Ik herinner mij ook nog wel verhalen uit de beginjaren van de W124, dat er veelvuldig werd gezegd dat de kwaliteit van Mercedes-Benz niet meer was wat het geweest was. En ten tijde van de W211 pré-Mopf hoorde je die geluiden ook weer. Dus als je het mij vraagt valt het met die kwaliteitsval in de laatste decennia nog wel mee.

Dat vind ik reuze meevallen.

Ik ook. Ik heb iets meer dan een half miljoen km totaal gereden met een E39, een W212 en een W205. Als ik dat vergelijk met de Superb van mijn vrouw en de Laguna's die ik hiervoor versleten heb dan valt op dat het technisch eigenlijk overal wel ok is inmiddels. Behalve dan dat de 1.6 tdi van de Superb nogal een fragiele, olie drinkende unit is. Maar het grote verschil zit in de afwerking, de kwaliteit van de materialen en het rijgedrag en de rust, soevereiniteit tijdens het rijden. Dat is écht een wereld van verschil. De Laguna's mankeerde niets aan, technisch, na 200.000 kilometers, maar stuur, vloermatten, bekleding en ga zo maar door: Alles versleten en alles rammelt. Ook de Skoda is al "moe" aan het worden, na 70.000 kilometer. Het rijdt allemaal prima hoor, maar et rammelt, ruist en klappert dat het een lieve lust is.

M'n Laguna 3 is na bijna 220k op de teller nog erg fris..... geen rammels, geen slijtage. De vloermatten zijn wel op.

Ik heb er 3 naar de 200.000 gestuurd, volgens mij kwalitatief de beste Renault ooit, de Laguna 3. Ik was er misschien dan wat minder zuinig op, maar ik had wel flink wat slijtageplekken en rammels (vooral in het panoramadak bij alle drie).

EDIT: Lees net je review, en de reacties daarop. Niet helemaal met mij eens dus. :)

Qua soevereiniteit en dat soort zaken staan ze zeker nog bovenaan. Wat pure kwaliteit betreft lang niet altijd. Voor mijn gevoel in ieder geval minder stabiel, minder vanzelfsprekend zoals je wilt. Een generatie 5 serie was erg onderhoudsgevoelig, Mercedes had een tijd roest issues, Audi o.a. draagarmen, VW (en dus de hele VAG) olieboten voor bepaalde generaties. Het meeste is allemaal wel weer opgelost, maar toch, zo vanzelfsprekend kwalitatief superieur 'omdat het Duits is' is het m.i. niet meer altijd.

Gelukkig blijven er genoeg redenen over om wel over kwaliteitsverschil te spreken, afwerking, gevoel, cruisen op lange afstanden, noem het maar op.

Enzo Ferrari zei:
De BMW Group, bestaande uit BMW, Mini en Rolls-Royce, verkocht vorig jaar wereldwijd 2.490.664 auto's.

Ligt het aan mij, of valt de afzet op de Chinese markt heel erg tegen? We hebben hier vaak kritiek (mijzelf incluis) op de Duitse Drie dat ze met hun designtaal steeds meer de Aziatische kant op gaan (zie nieuwe 7er met prominente grill), maar van de verkoopcijfers moet een merk als BMW het toch echt van de EU en USA hebben.

En die andere 900k auto’s?

Springbok zei:
Enzo Ferrari zei:

En die andere 900k auto’s?

Uit het Q3 2018 verslag van BMW is dit de wereldmarkt waar ze hun auto's afzetten. Ze verwachten trouwens wel dat China enorm gaat groeien qua verkoop omdat dit een zogenaamde 'nieuwe markt' is.

R6kEjOI.jpg

Je eigen bedrijf als "Premium" definiëren is zoiets als over jezelf roepen dat je "aardig" bent of "de meest vertrouwde".... Volgens mij bepalen juist "de anderen" dit; de rest van de wereld.

jeust1 zei:
Zuid-Korea is wel de opvallende in de dat rijtje.

Klopt. Ik was in september bij de assemblagehal van de E-klasse in Sindelfingen. Als je een witte E53 sedan langs zag komen kon je er donder op zeggen dat die naar Zuid Korea ging. Behoorlijk grote markt voor Duitse premium merken.

Voor wie nog een keer bij Heerenveen in de buurt is en wat tijd over heeft. Ga even langs Wensink Classics & Luxury. link

Zitten in dezelfde straat als De Beier. Mooie, gemengde collectie van bijzondere auto's die ingeruild zijn ergens bij een Wensink vestiging, of aangekocht zijn. Ik was er zaterdag even met zoon en schoonvader. Die laatste begrijpt niets van de waarde van auto's als verzamelobject. Hij vond van een afstandje de 190E Evo II hooguit € 500,- waard. "Oude Mercedes met onnozele spoiler". Ik had even moeten filmen toen hij het prijskaartje las. :)

Juist in Spanje en Italië heb ik het idee dat zodra er zakelijk gereden wordt dit vaak een auto uit het 'premium' segment is. En vergeet ook niet dat deze landen dé Europese vakantielanden bij uitstek zijn. Dus wellicht een mooie constructie om de auto's daar eerst als huurauto (lang leve Sixt!) rond te laten rijden, om dan via deze weg deze jonggebruikte auto's mogelijk aan te bieden via de gebruikelijke afzetkanalen binnen de BMW groep.

Enzo Ferrari zei:
Juist in Spanje en Italië heb ik het idee dat zodra er zakelijk gereden wordt dit vaak een auto uit het 'premium' segment is. En vergeet ook niet dat deze landen dé Europese vakantielanden bij uitstek zijn. Dus wellicht een mooie constructie om de auto's daar eerst als huurauto (lang leve Sixt!) rond te laten rijden, om dan via deze weg deze jonggebruikte auto's mogelijk aan te bieden via de gebruikelijke afzetkanalen binnen de BMW groep.
Zo koopt de Lidl wereldwijd zijn eigen auto's van 1 fabrikant. Deze worden dan na ik meen anderhalf jaar weer 'ingeruild'. Tot vorig jaar waren dat Audi's en nu heeft men BMW. Dat zijn zulke volumes dat Lidl behoorlijk wat marge er van af haalt.

michel1975 zei:
Zo koopt de Lidl wereldwijd zijn eigen auto's van 1 fabrikant. Deze worden dan na ik meen anderhalf jaar weer 'ingeruild'. Tot vorig jaar waren dat Audi's en nu heeft men BMW. Dat zijn zulke volumes dat Lidl behoorlijk wat marge er van af haalt.

Vrij bizar verhaal. BMW verkoopt 10.000-15.000 auto's (waarvan 7.000-8.000 in Duitsland alleen) aan (het moederbedrijf van) Lidl tegen 50%(!) korting, en Lidl gaat deze na anderhalf jaar zelf verkopen. Duitse dealers zijn volledig gepasseerd, en frictie ontstaat als deze dealers vervolgens opdracht krijgen tegen bodemprijzen winterbanden van de Lidl-vloot te wisselen. Daarbij vrezen ze dat Lidl hun concurrent op de tweedehands markt wordt, als eind 2019 een stroom van duizenden BMW's tegen (wellicht) dumpprijzen beschikbaar komt.

Rest mij enkel de vraag, hoeveel marge zit er op auto's dat BMW bij een 50% korting (blijkbaar) nog steeds een goede deal doet?? :T

Beste W212,

Ja prachtige collectie daar bij Wensink Classics & Luxury!
Is het oude pand van Alfa dealer Talsma, waar ik vroeger meerdere Alfa's heb gekocht.
Nu hebben ze sinds enkele dagen een wagen staan waar ik al eerder vrij wild van was, BB exclusive heeft hem 2 jaar geleden al eens eerder verkocht.
Een bijzonder mooi uniek exemplaar, enkel de prijs is wel wat aan de hoge kant vind ik voor een A209.
https://www.wensink.nl/mercedes-benz/clk-klasse/cabrio-320-avantgarde/wensink-heerenveen/detail/occ13738476

Nu terug naar mijn SL R230 perikelen, het gaat helaas niet door, het bedrijf heeft besloten de wagen zelf te houden.
Nu blijkt het een SL te zijn die de baas ooit vroeger zelf heeft verkocht toen hij nog werkzaam was voor Wensink, en had toen ooit de wens nog zo'n wagen te bezitten.
Nou ja helaas voor mij dus momenteel, ik heb wel de 1e koop mochten ze hem toch besluiten te verkopen, maar die kans acht ik vrij klein.
Stond bij dit bedrijf, absoluut een gerenommeerd adres.
https://www.douwedebeer.nl/
Mischien dat ik nog werk ga maken van die CLK320 bij Wensink, maar heb eigenlijk mijn zinnen gezet op een SL.

Aan de andere kant het is vrij onverstandig mijn SLK nu te verkopen, wagen is net klaar naar mijn zin, en gereed lekker het voorjaar in te gaan.
Dus wellicht heeft het gewoon zo moeten zijn.

TYN zei:
Rest mij enkel de vraag, hoeveel marge zit er op auto's dat BMW bij een 50% korting (blijkbaar) nog steeds een goede deal doet?? :T

Daimler AG pocketed about $5,000 a vehicle last year, roughly the same margin Bayerische Motoren Werke AG (BMW) has been managing. 

Bron: https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-03-20/the-porsche-premium-revs-up-to-17-250

Ik denk dat het BMW bij dit soort deals meer draait om het vergroten van het marktaandeel dan om er een goede winst op te draaien. Een groter marktaandeel kan soms ook wat waard zijn.

TYN zei:
Vrij bizar verhaal. BMW verkoopt 10.000-15.000 auto's (waarvan 7.000-8.000 in Duitsland alleen) aan (het moederbedrijf van) Lidl tegen 50%(!) korting,

Ongelooflijk, dan schop je je bestaande klanten, en handelaren toch ook even goed tegen de poten? (Bij audi kregen ze trouwens 42%)
Die rijden dus gewoon gratis, die auto is na 18 maanden nog meer waard dan 50% van de nieuwprijs (normaal gezien)

W212 zei:
Voor wie nog een keer bij Heerenveen in de buurt is en wat tijd over heeft. Ga even langs Wensink Classics & Luxury. link

Ben er vandaag langs gereden toen ik naar de ruitentinter reed :)
Die heeft heel strak werk geleverd:

een4PJb.jpg

OpRNqV0.jpg

Toch een hele andere auto zo met hoogglans zwarte lijsten en donker glas. Iets sportiever, en ik vind het mooi afsteken bij de zilveren kleur.

Mooi spul daar bij Wensink! En leuk dat ze zich wat meer op klassiekers richten.

Jammer Bofkont! Dus Douwe gaat zelf met de SL rijden? Gelijk heeft ie. En voor jou komt er wel weer wat anders te koop, en zo niet dan is het met de SLK ook meer dan goed uit te houden.

Staat prachtig Benzine die getinte ruiten (y)
Gorredijk geweest?

Ja helaas heeft Douwe besloten zelf de wagen te gaan rijden, ik baal er toch wel flink van, had me er stiekem wel op verheugd al.
Zag me zelf al heerlijk toeren met de SL :D
Eentje kopen in de handel durf ik echt niet aan, daarom ook zo ingezet op deze SL, maar wie weet wat nog voorbij komt tzt.
Het is idd geen straf met de SLK, heerlijke wagen ook nog steeds, heb al tijden niet gereden, dus wat zal dat straks weer fijn zijn!!

Bofkont 350 zei:
Gorredijk geweest?

Ja, dat leek mij het beste adres hiervoor. Lijkt net op af fabriek zonder lelijke witte randen, heel strak werk geleverd.
En door achterin een iets lichtere tint dan af fabriek, en de voorruiten op een wettetlijk toegestaan percentage is het verschil tussen voor en achter optisch heel klein (bijna egaal rondom), wat het eigenlijk mooier maakt dan af fabriek.

Beste Bezine,

Absoluut een van de beste adressen in NL, dacht de achtergrond al te herkennen.
Wensink/De Beier laten hun auto's hier ook doen.
Ben er afgelopen zomer nog geweest met mijn kameraad, die heeft zijn wagen daar ook laten doen.

Ziet er strak uit, BENZine! (y).

Bofkont: Jouw ideale SL komt heus nog wel een keer voorbij, voorlopig lekker genieten van je prachtige SLK.

Bedankt Smarter waardeer ik (y)
Ja wellicht nog wel eens, het heeft ook geen haast, wil absoluut een fris/betrouwbaar exemplaar.
En dit adres is absoluut betrouwbaar, mijn vader doet er al jaren zaken.

Die staat er inderdaad, maar ik mag er niks van zeggen. Niet hoe mooi hij is, en hoe veel fijner die V8 is dan de V6, want ik word bij vrijwel ieder woord onmiddellijk beticht van het aanprijzen van mijn eigen handel - d'r lopen er een paar op, elders hier - dus dat doen we dan ook maar niet. We moeten immers ook rekening houden met de tere zieltjes onder ons:T

500 E zei:
Die staat er inderdaad, maar ik mag er niks van zeggen. Niet hoe mooi hij is, en hoe veel fijner die V8 is dan de V6, want ik word bij vrijwel ieder woord onmiddellijk beticht van het aanprijzen van mijn eigen handel - d'r lopen er een paar op, elders hier - dus dat doen we dan ook maar niet. We moeten immers ook rekening houden met de tere zieltjes onder ons:T
:):D

Binnen Teutonia gelden andere regels, en tere zieltjes komen hier niet :)

Zijn de kosten voor onderhoud en reparaties van een 500 uit die tijd ook redelijk in lijn met die van een 350, of liggen die wel een stuk hoger?

Lekker hoor dat blauwe interieur, maakt het toch leuker dan zwart (y)
33333348-large.jpg

Terug
Bovenaan